MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Algemeen / Alles is al eens gedaan en vroeger was het vooral beter

zoeken in:
Gretz schreef:
Over Bach zou ik me niet durven uit te laten, maar waarom zou hij per definitie groter zijn dan andere componisten van zijn tijd?

Die vraag maakt wel duidelijk dat je er niks van snapt. Niemand kan ooit nog zo'n impact hebben als Bach of als Elvis of als The Beatles. Omdat die impact al gemaakt is.

Het gaat niet over wie wij hier op MusicMeter het beste vinden of wie hier het meeste stemmen haalt. Het gaat over geschiedenis en dus over veranderde tijden.

Kronos schreef:
(quote)

Die vraag maakt wel duidelijk dat je er niks van snapt. Niemand kan ooit nog zo'n impact hebben als Bach of als Elvis of als The Beatles. Omdat die impact al gemaakt is.

Het gaat niet over wie wij hier op MusicMeter het beste vinden of wie hier het meeste stemmen haalt. Het gaat over geschiedenis en dus over veranderde tijden.

Heb jij de impact van Bach, Elvis of The Beatles bewust meegemaakt dan?

Gretz schreef:
Heb jij de impact van Bach, Elvis of The Beatles bewust meegemaakt dan?

Nee. Dat hoeft ook niet. Het is geschiedenis.

Gretz schreef:
En als je dus Bowie met Elvis vergelijkt is er een nog groter verschil. Dat kun je moeilijk glashard beweren dat Elvis sowieso de grootste is.

'Voor Elvis was er niets'. Weet je wie dat zei? En heb je dat al over Bowie horen zeggen?

Casartelli schreef:
Er is ontegenzeggelijk veel meer aanbod nu. Toen we nog maar twee tv-netten hadden, werden er door bepaalde programma's ook kijkcijfers gehaald die nu ondenkbaar zijn. Wat dat aangaat vermoed ik dat de claim over The Beatles en Elvis niet geheel ongegrond is.

Het gaat over impact. Uiteraard was er toen minder aanbod op alle vlakken maar juist daarom was de impact vele malen groter.

De impact die The Beatles en Elvis hadden gaat nooit meer behaald worden. Juiste moment, juiste plaats en juiste plan van aanpak (vs. pakketje geluk en uiteraard talent). Dat heeft verder niets met kwaliteit of iets dergelijks te maken.

Ja, dat zei John Lennon, maar die zei wel meer. Ik vind het een volstrekte onzinuitspraak.

Verder: 'de Beatles zullen nooit meer overtroffen worden'. Waarin precies? Beetje lege uitspraak als je daar niets over zegt.

'Bach is en blijft de grootste componist'. Aha, waarom is hij precies onomstotelijk groter dan Beethoven? Ja, wellicht qua populariteit ten tijde van zijn carrière. (Voor Beethoven kwam de grote waardering natuurlijk later)

Maar wat hebben we verder aan al die populariteitsdingetjes? Volgens mij ging het Buizen daar niet om? En het laat ook niet dat alles al eens gedaan was, of dat vroeger alles beter was.

Arrie schreef:
Ja, wellicht qua populariteit ten tijde van zijn carrière. (Voor Beethoven kwam de grote waardering natuurlijk later)

Bach was helemaal niet erg populair tijdens zijn leven. Minder dan Beethoven. Je zal dus verder moeten zoeken. Maar te ver hoeft ook niet. Het kernwoord impact komt hier namelijk al enkele keren voorbij.

Nee dit is ongeveer het maxiem van het westers cultuurfilosofisch denken: uitgaan van de uniciteit van de beleving - de ultieme creatio ex nihilo.

Alleen The Beatles kunnen de ervaring van het eerste optreden van The Beatles creëren en niets anders komt daarbij in de buurt omdat het niet hét moment is, noch The Beatles.

Weinig hoopgevende filosofie die bovendien uitsluit dat anderen op andere momenten vergelijkbare ervaringen kunnen creëren. En dat is tevens de hang-up van de westerse cultuurfilosofie: steeds maar weer uniek moeten zijn en dat terwijl er maar 26 letters (give or take a few) in een alfabet zitten en 8 noten in een toonladder.

Muziekschrijver Simon Reynolds heeft zich in een van latere boeken daar ook vreselijk in vergaloppeert door het Oosters cultuurfilosofisch denken als 'minderwaardig' neer te zetten.

"Impact" is een hopeloze term die veel te vaak hier wordt gehanteerd; het suggereert iets kwantitatiefs, maar is dat niet omdat het contexctgebonden is.

Ik volg je niet helemaal Kronos. Eerst heb je het er over dat The Beatles, Elvis en Bach de grootste zijn en dan gaat het over impact van die artiesten. Het is niet per definitie zo dat als je de meeste impact op enig moment maakt dat je dan ook voorgoed de grootste bent. Tijden veranderen. De generatie van nu groeit op met andere iconen, die nu het grootst/populairst zijn.

Kronos schreef:
(quote)

Bach was helemaal niet erg populair tijdens zijn leven. Minder dan Beethoven. Je zal dus verder moeten zoeken. Maar te ver hoeft ook niet. Het kernwoord impact komt hier namelijk al enkele keren voorbij.

Aha, maar dan blijft de vraag: waarom heeft Bach meer impact gehad dan Beethoven? Is dat überhaupt onomstotelijk vast te stellen?

Niet dat het ook maar enigzins relevant is trouwens. Of kan jij me vertellen wat de relevantie voor dit topic/deze discussie is?

Mjuman schreef:

Weinig hoopgevende filosofie die bovendien uitsluit dat anderen op andere momenten vergelijkbare ervaringen kunnen creëren.

Ja, dit dus. Waarom zou dat niet kunnen, Kronos? Waarom sluit je dat uit?

Mjuman schreef:
Nee dit is ongeveer het maxiem van het westers cultuurfilosofisch denken: uitgaan van de uniciteit van de beleving - de ultieme creatio ex nihilo.

Nochtans spelen die Chinezen en Japanners ook Bach. En goed ook.

Mjuman schreef:
Alleen The Beatles kunnen de ervaring van het eerste optreden van The Beatles creëren en niets anders komt daarbij in de buurt omdat het niet hét moment is, noch The Beatles.

Ik was er niet bij dus met eigen ervaring heeft het niet te maken. Maar wie eerst zaait eerst maait. Radiohead kan wel in de voetsporen van The Beatles treden, maar andersom gaat niet gebeuren.

Arrie schreef:
Ja, dit dus. Waarom zou dat niet kunnen, Kronos? Waarom sluit je dat uit?

Ik sluit dat niet uit. Zie reactie op Mjuman.

Arrie schreef:

Of kan jij me vertellen wat de relevantie voor dit topic/deze discussie is?

Bekende stokpaardjes heen en weer smijten?

KronosNu ben je onderbroekenlollig aan het doen, omdat je gewoon onvoldoende cultuurfilosofische/historische kennis hebt. Ik verwijs graag naar Mario Paz - The Romantic Agony en http://www.dbnl.org/arch/deug001meta01_01/pag/deug001meta01_01.pdf

Het debat oosterse (navolging van de 'canon'; de gewaardeerde voorgangers dicht benaderen mogelijk evenaren wordt daar als groot compliment gezien, i.t.t. hier) < vs > westerse cultuurfilosofie (creatio ex nihilo - die voorschrijft dat iets écht geheel nieuw moet zijn om de titel "kunstwerk" te verdienen) is interessanter dan om er zo over te bezemkastpraten

Arrie schreef:
Aha, maar dan blijft de vraag: waarom heeft Bach meer impact gehad dan Beethoven? Is dat überhaupt onomstotelijk vast te stellen?

Een kleine indicatie. Bach heeft een gigantische invloed op Beethoven gehad. De invloed van Beethoven op Bach was nihil. Je kan dan wel wat filosofische palaveren over dat muziek synchroon is (grapjasfilosoof Mjuman), dat verandert er niets aan.

Arrie schreef:
Niet dat het ook maar enigzins relevant is trouwens. Of kan jij me vertellen wat de relevantie voor dit topic/deze discussie is?

Ik geef mijn mening en jij de jouwe. Meer zou ik er niet achter zoeken.

Inderdaad. Dus laten we het ontopic houden. Want hé, of Bach nou de grootste was, dat doet niets af aan het feit dat echt niet alles al is gedaan, en dat er ontzettend veel fantastische muziek uitkomt heden ten dage. Vroeger was alles niet beter. Dat is iets wat de oudere generaties al eeuwenlang beweren.

Kronos schreef:
(quote)

Een kleine indicatie. Bach heeft een gigantische invloed op Beethoven gehad. De invloed van Beethoven op Bach was nihil.

Dit is een serieus argument? Echt?

Elvis heeft een enorme invloed gehad op The Beatles. The Beatles echter nauwelijks op Elvis. Het lijkt me duidelijk dat Elvis veel groter was dan The Beatles... of toch niet helemaal?

Arrie schreef:
Inderdaad. Dus laten we het ontopic houden. Want hé, of Bach nou de grootste was, dat doet niets af aan het feit dat echt niet alles al is gedaan, en dat er ontzettend veel fantastische muziek uitkomt heden ten dage.

Pfff, als je het topic zo letterlijk als de titel wil interpreteren kan je beter helemaal zwijgen, want natuurlijk is niet alles al gedaan en worden er nog steeds aardige muziekjes gemaakt.

Arrie schreef:
Elvis heeft een enorme invloed gehad op The Beatles. The Beatles echter nauwelijks op Elvis. Het lijkt me duidelijk dat Elvis veel groter was dan The Beatles... of toch niet helemaal?

Niet helemaal inderdaad. Want The Beatles waren met vier en Elvis was alleen.

4 > 1

Kronos schreef:
(quote)

Niet helemaal inderdaad. Want The Beatles waren met vier en Elvis was alleen.

4 > 1

Je bent nu heel bewust stompzinnige dingen aan het zeggen om de discussie te saboteren? Nouja, leef je uit. Ik ben hier weg.

Arrie schreef:
Je bent nu heel bewust stompzinnige dingen aan het zeggen om de discussie te saboteren?

Niet om de discussie te saboteren maar om de onzinnigheid van je reactie in de verf te zetten.

Vroeger was niet alles beter. Dat is al te subjectief. Maar het was wel anders.
En niet alles is al gedaan. Maar vroeger was er nog meer niet gedaan dan vandaag, nietwaar?

Mwoah, mensen dachten toen waarschijnlijk ook dat bijna alles al gedaan was.

Obscure Thing schreef:
Mwoah, mensen dachten toen waarschijnlijk ook dat bijna alles al gedaan was.

Maar ik schrijf toch niet: 'Ik denk dat bijna alles al gedaan is'.

Bij topics zoals deze mis ik Harry Mulisch. Wat had het mij leuk geleken als hij onder nick name 'De Filisoof' de discussie aan het dirigeren was.

Ach, vroeger. Toen Harry nog leefde....

EttaJamesBrown schreef:
Bij topics zoals deze mis ik Harry Mulisch. Wat had het mij leuk geleken als hij onder nick name 'De Filisoof' de discussie aan het dirigeren was.

Ach, vroeger. Toen Harry nog leefde....

Was het toen beter dan? En als we toch gaan vroegeren: ik had liever Ischa Meijer gehad als mod

Mjuman schreef:
(quote)

Was het toen beter dan? En als we toch gaan vroegeren: ik had liever Ischa Meijer gehad als mod

Het was een knipoog naar de titel van deze discussie. Uiteraard was vroeger niet alles beter, al hangt dat natuurlijk af van de meetwijze en methodologie. En je vertroebelde perceptie.

Vroeger alles beter? Een ding weet ik zeker; wat had ik graag Jim Morrison ooit live willen zien.

EttaJamesBrown schreef:

Vroeger alles beter? Een ding weet ik zeker; wat had ik graag Jim Morrison ooit live willen zien.

vroeger was Jim Morrison inderdaad beter, nu ziet hij er niet zo frisjes meer uit.
wat een heerlijk absurde discussie om te volgen

buizen schreef:
(quote)

Daar staat tegenover, ricardo, dat als je tegenwoordig origineel en creatief en 'right time right moment' bent je via een gigapodium als YouTube met bijna niets aan middelen een miljoenenpubliek (worldwide) kunt bereiken.

En dat het a long way to the top is en dat zeer intensief touren, city by city, er bij hoort dat wordt nogal eens vergeten inderdaad.
the guardian

buizen

Mooie stalink. Fascinerend om te lezen. It's a long way to the top. Voorzover je de top ooit bereikt, daarop is geen garantie. Het met the road crew (beginnende bands sjouwen veel zelf) touren is intensief en afzien vaak. Weet dit bijv. a.d.h.v. bands als Hanoi Rocks en Michael Monroe, hoe er op alles beknibbeld wordt en er soms geld bij moet en hoe ze doorzetten. Verhalen over hun geschiedenissen ken ik vrij goed. (Ook wel die van Motorhead maar die had het uiteindelijk financieel voor elkaar, geen beginners meer). Spreek lui van het team eromheen ook wel eens. Ook een band die letterlijk van de straat kwam (HR), geen cent te makken, bij mensen op de bank of buiten of niet slapen. Touren met eigenlijk geen geld voor overnachting etc. Pech met dat goedkope boesje.
HR en MM hebben beide nooit concessies gedaan richting commercie. Hun doorzettingsvermogen is fabelachtig. Dat lees je ook in bijv het verhaal vn Rebecca Taylor. Petje af.
Youtube kan een podium zijn voor naamsbekendheid maar het blijft zwaar als gouden deals uitblijven.
Wat jij, Stalin?

Vind het trouwens maar een vreemde topictitel. Het maakt direct een beetje een karikatuur en zo gaan de discussies dan soms ook. Alsof je ofwel alles vroeger beter vond óf dat je vindt dat dat oubollig fossiel romantisch geneuzel is. Geen tussenweg. Ben hier zelf trouwens niet eens vrijwillig terechtgekomen, wist niet eens dat het topic bestond. Een discussie elders werd huppatee hier naar toe gemodereerd.

Nou ja, dat kan.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:02 uur

geplaatst: vandaag om 10:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.