MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)

zoeken in:
1. Medhane - Cold Water

2. R.A.P. Ferreira - Purple Moonlight Pages

3. Chris Keys & Quelle Chris - Innocent Country 2

4. Princess Nokia - Everything is Beautiful

5. Liv.e - Couldn't Wait to Tell You

6. Action Bronson - Only for Dolphins

7. Westside Gunn - Pray for Paris

8. Freddie Gibbs & The Alchemist - Alfredo

9. Black Noi$e - OBLIVION

10. Mick Jenkins - The Circus

Ik ben vast wel wat vergeten, maar dit zijn een paar platen die mij zijn bijgebleven dit jaar.

shaadiq haynes schreef:

1. Homeboy Sandman - Don't Feed the Monster

Ofwel ben ik blind, ofwel vergaten jullie mijn #1 in jullie lijstjes. Please reconsider, folks.

Ik heb zitten reconsideren, maar blijf bij de meeste releases (en ook deze) van Homeboy Sandman vaak net wat te veel tracks hebben die me dan weer iets te veel uit m'n comfortzone halen en op m'n zenuwen gaan werken. Vreemde beats waar ik niet echt vaak naar kan blijven luisteren en een nog apartere delivery dan anders maken die tracks dan toch te veel een reden om zijn platen niet hoger te waarderen. Overigens heb ik Don't Feed The Monster desondanks weer liggen hier en geniet ik van de vele steengoeie tracks, originaliteit, toffe concepten, herkenbaarheid en eigenzinnigheid van Homeboy.

Thanks for giving it another try, sir #4

Sorry boys, te weinig albums beluisterd en derhalve te weinig materiaal dat ik goed genoeg vond om een top 10 te maken.

Wat ik me herinner van goede platen:

Elzhi, Sa-Rocc en Blu&Exile.

Rene1979 schreef:
(quote)

Nog niet geluisterd...

Mijn honorable mentions

Shrapknel - Shrapknel
Conway - No One Mourns the Wicked
Waterr - On my Square
James x Soulution - De Tweede
Don Luca - C Mij Da
Tiewai - Stickies & Samples

Jij blijft me ook verbazen. Hoe kom je bij Don Luca en Tiewai terecht. Zijn vrienden van mij. Weliswaar uit de wat bredere vriendenkring. Ik kan er dus ook niet echt objectief over zijn maar ze zetten Genk (ik ga wel jammer genoeg in 2021 verhuizen) alvast nog wat meer op de Vlaamse hip hop kaart (al is die sowieso veel beperkter dan de Hollandse).

thgryda schreef:
de Vlaamse hip hop kaart (al is die sowieso veel beperkter dan de Hollandse).

Dat is ook weer een eigen topic waard, eigenlijk. Ken bijzonder weinig Belgische rap, uitgezonderd een aantal dingen uit het Gentse.

Rene1979
bennerd thgryda

Dat hele Goeie Jongens ding is te ge(n)k

Bennetd check eens Tiewai en Don Luca en als je dan toch bezig bent rij naar Brussel en pak Berry en Stiktof mee..

België doet grote dingen! Vinyl van Berry was in een poep en scheet weg

Ik ga dan toch nog een Honorable Mention doen, McGyver brengt een knalharde plaat die hier niet vernoemd wordt en die ik zelf ook veel te laat pas wat aandacht heb gegeven... Hier een van die joints van dat album wat echt te kneiterhard is, ook zijn andere 2020 project mag best wat aandacht hebben en is zeker zo hard!

En dan een joint met een legende van het andere album (allebei van 2020...)

Rene1979
ForWhomThePeteTolls schreef:
Ik ga dan toch nog een Honorable Mention doen, McGyver brengt een knalharde plaat die hier niet vernoemd wordt en die ik zelf ook veel te laat pas wat aandacht heb gegeven... Hier een van die joints van dat album wat echt te kneiterhard is, ook zijn andere 2020 project mag best wat aandacht hebben en is zeker zo hard![/embed]

Ken de albums van McGyver wel. Heb ernstig moeite met zijn geschreeuw dat hij dan ook nog eens afwisselt met Engels en Nederlands. Trek het persoonlijk slecht.. Maar wel zeker tof dat jij het hard vind en NL hiphop mag zeker meer op de kaart.

shaadiq haynes schreef:

1. Homeboy Sandman - Don't Feed the Monster

Ofwel ben ik blind, ofwel vergaten jullie mijn #1 in jullie lijstjes. Please reconsider, folks.

Helemaal ontgaan dat de Homeboy weer een album had gedropt, ga hem binnenkort luisteren

Rene1979 schreef:
(quote)

Ken de albums van McGyver wel. Heb ernstig moeite met zijn geschreeuw dat hij dan ook nog eens afwisselt met Engels en Nederlands. Trek het persoonlijk slecht.. Maar wel zeker tof dat jij het hard vind en NL hiphop mag zeker meer op de kaart.

Check deze release voor Golden Era NL Hip Hop:

Bandcamplinkje van NL-Compilatie, jwz!

Vooruit, doe ik nog een top 5:

1. R.A.P. Ferreira - Purple Moonlight Pages
2. Moor Mother & Billy Woods - Brass
3. Clipping - Visions of Bodies Being Burned
4. Aesop Rock - Spirit World Field Guide
5. Ka - Descendants of Cain

(Al had op 5 ook best $ilkMoney - Attack of the Future Shocked, Flesh Covered, Meatbags of the 85 kunnen staan, dus dat noemen we dan maar de honorable mention).

Mooie top 5 niels94! Ik zal $ilkmoney op de 6de plek invoeren, zodat ie meetelt voor de algemene lijst.

Zodra Koenr zijn grand dessert heeft toegevoegd, ga ik de balans opmaken.

Voor mijn gevoel waren er in 2020 minder echte uitschieters dan in andere jaren (ik zou enkel mijn top 3 daartoe rekenen), maar over de breedte was het wel weer een heel sterk jaar. Mijn focus lag dit jaar meer op andere genres, dus ik heb ook wel enkele platen gemist, zoals de releases van Boldy James / Sterling Tole en ShrapKnel en enkele anderen die ik hier zie langskomen.

Het meest heb ik dit jaar genoten van Milo's reïncarnatie onder zijn eigen naam. Die hele plaat staat vol met toffe invalshoeken, speelse humor en rake observaties. Niet alleen op #1 hier, maar ook bovenaan mijn reguliere jaarlijst. Vlak daarachter komt clipping.'s onverwachte tweede horrorcore-plaat die zelfs nog een klein beetje beter is dan die van vorig jaar. Moor Mother was dit jaar productiever dan ooit met een variatie aan releases in verschillende genres. Electronic, jazz en helemaal op het eind ook nog een geweldige hip-hop-plaat. Life Wrote Itself van Chester Watson groeide vooral in de afgelopen weken uit tot 1 van mijn favoriete singles van het jaar.

01. R.A.P. Ferreira - Purple Moonlight Pages
02. clipping - Visions of Bodies Being Burned
03. Moor Mother & Billy Woods - Brass
04. Material Girl - Tangram
05. Ka - Descendants of Cain
06. The Koreatown Oddity - Little Dominiques Nosebleed
07. Pink Siifu - Negro
08. Amani / King Vision Ultra - An Unknown Infinite
09. Chester Watson - A Japanese Horror Film
10. Hubbs - El Ron Hubbs

EPs:
01. Tkay Maidza - Last Year Was Weird, Vol. 2 (klik & klik )
02. Dos Monos - Dos Siki
03. Haru Nemuri - Lovetheism
04. Denzel Curry & Kenny Beats - UNLOCKED
05. Shygirl - Alias
06. JPEGMAFIA - EP!
07. Backxwash - Stigmata
08. Dua Saleh - ROSETTA
09. Che Noir - After 12
10. Little Simz - Drop 6

Mijn hip-hop track van het jaar: Dos Monos - Rojo

En ik wil deze 5 nog wel even namedroppen omdat ze meer aandacht verdienen:

- Backxwash - God Has Nothing to Do with This Leave Him Out of It
- OHYUNG - Protector
- ovrkast. - Try Again
- Swadesi - Chetavni
- Utakemebackto99 - Commedía (2015​-​2020)

Koenr schreef:
Het meest heb ik dit jaar genoten van Milo's reïncarnatie onder zijn eigen naam. Die hele plaat staat vol met toffe invalshoeken, speelse humor en rake observaties. Niet alleen op #1 hier, maar ook bovenaan mijn reguliere jaarlijst.

En dan ook nog eens die werkelijk héérlijke muzikale begeleiding. Jazzbeats zijn in de hiphopgeschiedenis natuurlijk vaker, maar niet vaak beter gedaan. (Ja, dit is ook mijn plaat van het jaar )

Zijn er nog Playboi Carti fans? Whole Lotta Red is zowaar ook gedropt paar dagen geleden

(mijn top 10 gaat hij niet halen though)

De ultieme hip hop toplijst van 2020 recap: 17 users hebben hun lijst ingediend, wat goed is geweest voor maar liefst 70 (!) verschillende titels (als ik de honorable mentions mee zou tellen, komt dit aantal nog veel hoger uit). Een dikke shout out naar iedereen! Ik heb veel toffe albums voorbij zien komen en ook diverse mooie ontdekkingen gedaan, waarvoor dank.

Hebben 2 albums evenveel punten, maar heeft er 1 meer stemmen, dan staat degene met de meeste stemmen hoger in de ranglijst. Hierbij de nummers 20 t/m 11:

20. Cut Beetlez - What Beetlez? (12)
19. Blu & Exile - Miles (14)
18. Boldy James & Sterling Toles - Manger on Nichols (15)
17. $ilkMoney - Attack of the Furure Shocked, Flesh Covered.. (15)
15. Denzel Curry & Kenny Beats - Unlocked (18)
15. Perservation - Eastern Medicine, Western Illness (18)
14. Tom Misch & Yussef Dayes - What Kinda Music (20)
13. Westside Gunn - Pray 4 Paris (20)
12. Aesop Rock - Spirit Field World Guide (22)
11. The Koreatown Oddity - Little Dominiques Nosebleed (22)

En dan de lijst waar het natuurlijk allemaal om gaat. Wat vinden wij de 10 beste albums van het jaar?

10. Black Thought - Streams of Thought 3 (23)
9. Elzhi - 7 Times Down, 8 Times Up (25)
8. R.A. the Rugged Man - All My Heroes Are Dead (28)
7. Quelle Chris & Chris Keys - Innocent Country 2 (36)
6. Moor Mother & Billy Woods - Brass (39)
5. Clipping - Visions of Bodies Being Burned (47)
4. Run The Jewels - RTJ4 (58)
3. Ka - Descendants of Cain (64)
2. R.A.P. Ferreira - Purple Moonlight Pages (79)
1. Freddie Gibbs & The Alchemist - Alfredo (81)

Nummers 2 t/m 4 wisten elk 9 stemmen te verzilveren, maar met 1 stem meer en een kleine voorsprong op de nummer 2 gaat het goud naar Alfredo. Van mij mag die in elk geval ook de Grammy winnen.

zaaf
mooi lijstje, mooi werk JayM

maar waar is Deca;)

zaaf schreef:
mooi lijstje, mooi werk JayM

maar waar is Deca;)
Deca is volgens mij bij velen (mijzelf inclusief) onder de radar gevlogen en heeft onderverdiend de 63ste plek geclaimed. Ik heb hem besteld iig, dus thx!!

ALFREDO!! Zo terecht...

Mooi lijstje met voor toch nog veel onbekende albums. Ik ga hier morgen een playlist van maken en er even lekker voor zitten!

Dankjewel voor de tag. Hip-Hop ala 2020, ik moet eerlijk toegeven dat ik steeds meer moeite heb om goede artiesten te vinden die mij weten te prikkelen. Ik pak gauw terug naar bekende albums van 10 jaar of verder terug. Of vaak hoop heb op bekende namen in 2020 maar het vaak albums zijn die gemaakt zijn met een automatisch piloot.

Als iemand suggesties heeft sta ik er meer voor open. Ik houd jullie top 10's in de gaten iig!!!

zaaf
Septua schreef:
Als iemand suggesties heeft sta ik er meer voor open. Ik houd jullie top 10's in de gaten iig!!!
Suggesties wellicht, maar dan heb ik wel iets meer info nodig dan teruggrijpen naar 10 jaar terug of meer.
De eind top10 2020 is zonder meer niet gemaakt op de automatische piloot.

zaaf schreef:
(quote)
Suggesties wellicht, maar dan heb ik wel iets meer info nodig dan teruggrijpen naar 10 jaar terug of meer.
De eind top10 2020 is zonder meer niet gemaakt op de automatische piloot.

Ik hou van unieke hip hop, MF DOOM, Madlib, R.A. the Rugged Man en om een moderne naam te noemen, Freddie Gibbs. Ik heb veelal het idee dat mumble rap en dat type beats de overname hebben genomen. Luister naar de nieuwe Eminem, er zit totaal geen ziel in de beats.

Wat zaaf zegt Septua. Zou zeggen hou dit topic in de gaten, er zit volgens mij genoeg tussen wat in jouw straatje valt. En er zullen nog meer jaren behandeld gaan worden. Als ik jouw namen zo hoor.. probeer eens die van Elzhi of Koreatown Oddity

Of die van Moor Mother & Billy Woods, twee unieke rappers qua flow en muzikaal gezien ver verwijderd van wat je hierboven beschrijft als muziek die je niet zint, Septua. Genoeg 'ziel' in zowel beats als stemgebruik als teksten.

En ook van Ka zou ik in elk geval even een nummertje checken: rapte al in de jaren negentig maar voornamelijk onder de radar, heeft nu een unieke, grimmige stijl die tegen spoken word aanligt en gebruikt - vooral op vlak van percussie - zeer minimalistische beats. Het is wel iets dat je een beetje moet liggen.

Bedankt heren, ik hou de ogen open! Succes met het maken van een mooie lijst.

Septua schreef:
Ik heb veelal het idee dat mumble rap en dat type beats de overname hebben genomen.

This pretty much sums it up

Maar daar is in dit topic niks van terug te zien.

Shit man, hoe bloederig vet is die Billy Woods & Moor Mother plaat? Billy is extreem lekker bezig hoor.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:12 uur

geplaatst: vandaag om 08:12 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.