Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)
zoeken in:
1
geplaatst: 8 november 2021, 15:04 uur
JayM schreef:
Er is afgelopen week een dierbare van mij overleden, dus ben met andere dingen bezig geweest. Zie dat de lijsten van panjoe en Chrisseh nog binnen moet komen. Zodra die er zijn zal ik zsm afronden.
Er is afgelopen week een dierbare van mij overleden, dus ben met andere dingen bezig geweest. Zie dat de lijsten van panjoe en Chrisseh nog binnen moet komen. Zodra die er zijn zal ik zsm afronden.
Sterkte, ouwe baas! Ben de laatste tijd ook wat teveel mensen kwijt geraakt (meer dan verwacht)... Als je ooit om een praatje verlegen zit, stuur me een DM en dan komen we er wel uit. P'z
4
panjoe (moderator)
geplaatst: 9 november 2021, 19:04 uur
Een beetje met nattevingerwerk samengesteld, dit lijstje, maar toch een mooie top20!
1. Madvillain - Madvillainy
2. Cannibal Ox - The Cold Vein
3. MF DOOM - MM..Food
4. Sticks & Delic - Fakkelteit
5. Gorillaz - Demon Days
6. Nujabes - Modal Soul
7. Edan - Beauty and the Beat
8. Viktor Vaughn - Vaudeville Villain
9. CYNE - Time Being
10. El-P - Fantastic Damage
11. Atmosphere - You Can't Imagine How Much Fun We're Having
12. CYNE - Evolution Fight
13. Opgezwolle - Eigen Wereld
14. Gorillaz - Gorillaz
15. J Dilla - Donuts
16. Masta Ace - A Long Hot Summer
17. Atmosphere - Sad Clown Bad Spring 12
18. KMD - Black Bastards
19. CYNE - Water for Mars
20. Vordul Mega - Megagraphitti
1. Madvillain - Madvillainy
2. Cannibal Ox - The Cold Vein
3. MF DOOM - MM..Food
4. Sticks & Delic - Fakkelteit
5. Gorillaz - Demon Days
6. Nujabes - Modal Soul
7. Edan - Beauty and the Beat
8. Viktor Vaughn - Vaudeville Villain
9. CYNE - Time Being
10. El-P - Fantastic Damage
11. Atmosphere - You Can't Imagine How Much Fun We're Having
12. CYNE - Evolution Fight
13. Opgezwolle - Eigen Wereld
14. Gorillaz - Gorillaz
15. J Dilla - Donuts
16. Masta Ace - A Long Hot Summer
17. Atmosphere - Sad Clown Bad Spring 12
18. KMD - Black Bastards
19. CYNE - Water for Mars
20. Vordul Mega - Megagraphitti
8
geplaatst: 9 november 2021, 20:31 uur
Fantastisch decenium op het gebied van hip hop en de 25 platen die er bovenuit steken bewijzen dat des te meer:
25. Mr. Lif - I Phantom (2002)
/ 30 punten / genoemd door zaaf, Kalikula, Chrisseh
24. Immortal Technique - Revolutionary Volume 2 (2003)
/ 31 punten / genoemd door Koenr, MJ_DA_MAN, -SprayIt-, Nr.4
23. Jay-Z - The Blueprint (2001)
/ 36 punten / genoemd door Silky & Smooth, Ralph., Nr.4, Johnny Marr
22. Canibus - Rip the Jacker (2003)
/ 36 punten / nummer 1 van ForWhomThePeteTolls, genoemd door MJ_DA_MAN, Harderwiek
21. Charizma & PBW - Big Shots (2003)
/ 37 punten / genoemd door JayM, Gyzzz, ForWhomThePeteTolls, -SprayIt-
20. Blu & Exile - Below the Heavens (2007)
/ 40 punten / genoemd door JayM, Flipm0de, Silky & Smooth, Rene1979
19. Typhoon - Tussen Licht en Lucht (2007)
/ 41 punten / genoemd door jordidj1, -SprayIt-, Harderwiek, Chrisseh
18. Jedi Mind Tricks - Servants in Heaven, Kings in Hell (2006)
/ 41 punten / nummer 1 van MJ_DA_MAN, genoemd door MAS, Harderwiek
17. Aesop Rock - Labor Days (2001)
/ 42 punten / genoemd door Koenr, aerobag, niels94, bennerd
16. Reflection Eternal - Train of Thought (2000)
/ 44 punten / genoemd door JayM, Gyzzz, Kalikula, Rene1979
15. J Dilla - Donuts (2006)
/ 45 punten / nummer 1 van Flipm0de, bennerd, genoemd door JayM, Osiris Apis
14. Viktor Vaughn - Vaudeville Villain (2003)
/ 46 punten / genoemd door Koenr, aerobag, ForWhomThePeteTolls, lowieke, panjoe
13. Sticks & Delic - Fakkelteit (2007)
/ 50 punten / nummer 1 van MAS, genoemd door jordidj1, Johnny Marr, panjoe
12. Quasimoto - The Unseen (2000)
/ 56 punten / nummer 1 van Gyzzz, genoemd door ForWhomThePeteTolls, Kalikula, Rene1979, Osiris Apis
11. Edan - Beauty & The Beat (2005)
/ 58 punten / genoemd door JayM, Gyzzz, -SprayIt-, niels94, Chrisseh
25. Mr. Lif - I Phantom (2002)
/ 30 punten / genoemd door zaaf, Kalikula, Chrisseh
24. Immortal Technique - Revolutionary Volume 2 (2003)
/ 31 punten / genoemd door Koenr, MJ_DA_MAN, -SprayIt-, Nr.4
23. Jay-Z - The Blueprint (2001)
/ 36 punten / genoemd door Silky & Smooth, Ralph., Nr.4, Johnny Marr
22. Canibus - Rip the Jacker (2003)
/ 36 punten / nummer 1 van ForWhomThePeteTolls, genoemd door MJ_DA_MAN, Harderwiek
21. Charizma & PBW - Big Shots (2003)
/ 37 punten / genoemd door JayM, Gyzzz, ForWhomThePeteTolls, -SprayIt-
20. Blu & Exile - Below the Heavens (2007)
/ 40 punten / genoemd door JayM, Flipm0de, Silky & Smooth, Rene1979
19. Typhoon - Tussen Licht en Lucht (2007)
/ 41 punten / genoemd door jordidj1, -SprayIt-, Harderwiek, Chrisseh
18. Jedi Mind Tricks - Servants in Heaven, Kings in Hell (2006)
/ 41 punten / nummer 1 van MJ_DA_MAN, genoemd door MAS, Harderwiek
17. Aesop Rock - Labor Days (2001)
/ 42 punten / genoemd door Koenr, aerobag, niels94, bennerd
16. Reflection Eternal - Train of Thought (2000)
/ 44 punten / genoemd door JayM, Gyzzz, Kalikula, Rene1979
15. J Dilla - Donuts (2006)
/ 45 punten / nummer 1 van Flipm0de, bennerd, genoemd door JayM, Osiris Apis
14. Viktor Vaughn - Vaudeville Villain (2003)
/ 46 punten / genoemd door Koenr, aerobag, ForWhomThePeteTolls, lowieke, panjoe
13. Sticks & Delic - Fakkelteit (2007)
/ 50 punten / nummer 1 van MAS, genoemd door jordidj1, Johnny Marr, panjoe
12. Quasimoto - The Unseen (2000)
/ 56 punten / nummer 1 van Gyzzz, genoemd door ForWhomThePeteTolls, Kalikula, Rene1979, Osiris Apis
11. Edan - Beauty & The Beat (2005)
/ 58 punten / genoemd door JayM, Gyzzz, -SprayIt-, niels94, Chrisseh
10
geplaatst: 9 november 2021, 20:33 uur
En de ultieme 10 van de 00's zijn geworden:
10. Common - Be (2005)
/ 58 punten / nummer 1 van Silky & Smooth, genoemd door Flipm0de, jordidj1, Nr.4, Johnny Marr
9. CYNE - Time Being (2003)
/ 65 punten / genoemd door zaaf, -SprayIt-, niels94, Silky & Smooth, Rene1979, Harderwiek, panjoe
8. Masta Ace - A Long Hot Summer (2004)
/ 78 punten / genoemd door JayM, MJ_DA_MAN, -SprayIt-, Flipm0de, Rene1979, Ralph., MAS, Harderwiek
7. Deltron 3030 - Deltron 3030 (2000)
/ 86 punten / genoemd door zaaf, Koenr, aerobag, -SprayIt-, niels94, jordidj1, Rene1979, Osiris Apis
6. CunninLynguists - A Piece Of Strange (2006)
/ 93 punten / genoemd door aerobag, ForWhomThePeteTolls, -SprayIt-, Flipm0de, jordidj1, Silky & Smooth, Harderwiek, Chrisseh
5. MF DOOM - Mm.. Food (2003)
/ 106 punten / genoemd door JayM, aerobag, Kalikula, Silky & Smooth, Rene1979, bennerd, lowieke, Chrisseh, panjoe
4. Atmosphere - When Life Gives You Lemons, You Paint that Shit Gold (2008)
/ 108 punten / genoemd door Gyzzz, -SprayIt-, niels94, jordidj1, Silky & Smooth, Rene1979, MAS, Osiris Apis, Harderwiek, Chrisseh
3. Opgezwolle - Eigen Wereld (2006)
/ 131 punten / nummer 1 van jordidj1, Nr.4, Johnny Marr, genoemd door Koenr, Gyzzz, Flipm0de, Kalikula, Silky & Smooth, MAS, lowieke, Osiris Apis, Harderwiek, Chrisseh
2. Cannibal Ox - The Cold Vein (2001)
/ 134 punten / nr 1 van JayM, zaaf, niels94, Osiris Apis, genoemd door Koenr, aerobag, ForWhomThePeteTolls, jordidj1, Kalikula, lowieke, Harderwiek, panjoe
1. Madvillain - Madvillainy (2004)
/ 195 punten / nr 1 van Koenr, aerobag, Gyzzz, Rene1979, panjoe, genoemd door zaaf, ForWhomThePeteTolls, Flipm0de, niels94, jordidj1, Nr.4, MAS, Johnny Marr, lowieke, Osiris Apis
10. Common - Be (2005)
/ 58 punten / nummer 1 van Silky & Smooth, genoemd door Flipm0de, jordidj1, Nr.4, Johnny Marr
9. CYNE - Time Being (2003)
/ 65 punten / genoemd door zaaf, -SprayIt-, niels94, Silky & Smooth, Rene1979, Harderwiek, panjoe
8. Masta Ace - A Long Hot Summer (2004)
/ 78 punten / genoemd door JayM, MJ_DA_MAN, -SprayIt-, Flipm0de, Rene1979, Ralph., MAS, Harderwiek
7. Deltron 3030 - Deltron 3030 (2000)
/ 86 punten / genoemd door zaaf, Koenr, aerobag, -SprayIt-, niels94, jordidj1, Rene1979, Osiris Apis
6. CunninLynguists - A Piece Of Strange (2006)
/ 93 punten / genoemd door aerobag, ForWhomThePeteTolls, -SprayIt-, Flipm0de, jordidj1, Silky & Smooth, Harderwiek, Chrisseh
5. MF DOOM - Mm.. Food (2003)
/ 106 punten / genoemd door JayM, aerobag, Kalikula, Silky & Smooth, Rene1979, bennerd, lowieke, Chrisseh, panjoe
4. Atmosphere - When Life Gives You Lemons, You Paint that Shit Gold (2008)
/ 108 punten / genoemd door Gyzzz, -SprayIt-, niels94, jordidj1, Silky & Smooth, Rene1979, MAS, Osiris Apis, Harderwiek, Chrisseh
3. Opgezwolle - Eigen Wereld (2006)
/ 131 punten / nummer 1 van jordidj1, Nr.4, Johnny Marr, genoemd door Koenr, Gyzzz, Flipm0de, Kalikula, Silky & Smooth, MAS, lowieke, Osiris Apis, Harderwiek, Chrisseh
2. Cannibal Ox - The Cold Vein (2001)
/ 134 punten / nr 1 van JayM, zaaf, niels94, Osiris Apis, genoemd door Koenr, aerobag, ForWhomThePeteTolls, jordidj1, Kalikula, lowieke, Harderwiek, panjoe
1. Madvillain - Madvillainy (2004)
/ 195 punten / nr 1 van Koenr, aerobag, Gyzzz, Rene1979, panjoe, genoemd door zaaf, ForWhomThePeteTolls, Flipm0de, niels94, jordidj1, Nr.4, MAS, Johnny Marr, lowieke, Osiris Apis
3
panjoe (moderator)
geplaatst: 9 november 2021, 20:38 uur
Mijn persoonlijke favoriete decennium voor hiphop, trots op onze goeie smaak. 
Dank voor het organiseren weer JayM!

Dank voor het organiseren weer JayM!
2
geplaatst: 9 november 2021, 21:35 uur
Nu komen de 90s, benieuwd naar Johnny Marr zijn lijstjes.
https://i.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/001/513/012/625.jpg
https://i.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/001/513/012/625.jpg
0
geplaatst: 9 november 2021, 22:09 uur
Mag 1999 al?? Ik ga er zo even de finale hand aan leggen gok ik.
7
geplaatst: 9 november 2021, 23:31 uur
40. Method Man & Redman - Blackout!
39. C-Rayz Walz - The Prelude
38. Mos Def - Black on Both Sides (niet helemaal mijn voorkeur, ondanks de onmiskenbare kwaliteit)
37. Mathematik - Ecology
36. The Mountain Brothers - Self: Vol.1
35. Buckshot - BDI Thug
34. Rakim - The Master
33. Mobb Deep - Murda Muzik
32. Tash - Rap Life
31. Rob Swift - The Ablist
30. Thirstin Howl III - Skillionaire
29. O.G.C. - The M-Pire Shrikez Back
28. The Roots - Things Fall Apart (ik zal me wel moeten verantwoorden)
27. Blackalicious - NIA
26. Saukrates - The Underground Tapes
25. Black Moon - War Zone
24. Mass Influence - The Underground Science
23. Slick Rick - The Art of Storytelling
22. Lootpack - Soundpieces: Da Antidote
21. Polyrhythm Addicts - Rhyme Related
20. Binary Star - Waterworld
19. Handsomeboy Modeling School - So... How's Your Girl?
18. Rubberoom - Architechnology
17. Da Grassroots - Passage Through Time
16. Inspectah Deck - Uncontrolled Substance
15. MF DOOM - Operation Doomsday (zegt best iets, dat deze hier staat)
14. The Beatnuts - Musical Massacre
13. Benefit - B.E.N.E.F.I.T.
12. Sway, King Tech & DJ Revolution - This or That
11. Mystik Journeymen - Black Sands Ov Eternia
10. Scaramanga - Seven Eyes, Seven Horns
Ontiegelijk underrated MC, eigenlijk de protegé van Kool Keith als je t simpel ziet. Ik had besloten bij elke top 10 inzending iets te schrijven dus bij deze. Nog even deze track.
9. Pharoahe Monch - Internal Affairs
De man met de op de OK albums en dit eerste solo-album most deadly flow ooit. Ik pik weer een track en deze keer deze joint met Canibus.
8. Prince Paul - Prince Amongst Thieves
Dope album waar veel kritiek op is op social media. Waarom is me altijd ontschoten, ik vind dit een banger van jewelste... Ik kies uiteraard voor een track met een van mijn favoriete MC's allertijden en van zaaf.
7. Soundbombing Vol.2
Dope compilatie van het label dat Underground Hip Hop een heel groot begrip maakte... Ik kies verrassend genoeg voor het nummer van dit album van een door mij niet zo geliefde MC maar die gewoon keihard is (de track dus).
6. The Arsonists - As The World Burns
Als deze de eindlijst niet haalt zal de Wereld branden, jwz. Superdope underground album (toen wel enigszins on the surface) met dit als absoluut hoogtepunt voor mij. Waarschijnlijk door de beat die iedereen wel iets zal zeggen. Jise is ook een van mijn favoriete MC's van die era.
5.High & Mighty - Homefield Advantage
Werden en worden vaak belachelijk gemaakt door andere rappers. Zette wel een erg strak en misschien wel semi-klassieker album neer. De guestfeatures maken het niet slechter en daar ik voor superkorte stukjes heb gekozen met een track, nu de track waarop bepaalde MC's die later nog ruimschoots aan bod komen het spits af bijt.
4.Godfather Don - Diabolique
Al zijn albums worden uiteindelijk onbetaalbaar, deze is een beetje een uitzondering. De dopeste underground MC ooit als je het begrip juist neemt (dat is hij iig imho). Ook al gerelateerd aan die gast die nog langs gaat komen zo als te horen is op deze joint.
3. Citizen Kane - Deliverance
Eraan gedacht deze op 1 te zetten, maar vanwege de liefde voor de man die de bovenste 2 plaatsen bezet besloten dit niet te doen. Erg prijzig in de aanschaf en al jaren #1 op mijn wantlist, en dus mijn Holy Grail. Nog even deze track met bijbehorende video!
2. Kool Keith - Black Elvis/Lost In Space
De meest trendsettende MC oo[it naar mijn idee, op meerdere vlakken. Stond aan de wieg van vele trends in Hip Hop en Underground Hip Hop. Ook deel van de groep die in 1988 het Magnum Opus van Hip Hop maakte, plus de hoofdpersoon uit de dopeste video ooit in Hip Hop gemaakt (met de dopeste remix). Keith kan weinig fout doen bij mij... Ik kies hier voor: Livin' Astro mede omdat de video zo dope is.
1. Dr.Dooom - First Come, First Served
Geen verhaal. Alleen een track die symbool staat voor dit album: namelijk deze.
39. C-Rayz Walz - The Prelude
38. Mos Def - Black on Both Sides (niet helemaal mijn voorkeur, ondanks de onmiskenbare kwaliteit)
37. Mathematik - Ecology
36. The Mountain Brothers - Self: Vol.1
35. Buckshot - BDI Thug
34. Rakim - The Master
33. Mobb Deep - Murda Muzik
32. Tash - Rap Life
31. Rob Swift - The Ablist
30. Thirstin Howl III - Skillionaire
29. O.G.C. - The M-Pire Shrikez Back
28. The Roots - Things Fall Apart (ik zal me wel moeten verantwoorden)
27. Blackalicious - NIA
26. Saukrates - The Underground Tapes
25. Black Moon - War Zone
24. Mass Influence - The Underground Science
23. Slick Rick - The Art of Storytelling
22. Lootpack - Soundpieces: Da Antidote
21. Polyrhythm Addicts - Rhyme Related
20. Binary Star - Waterworld
19. Handsomeboy Modeling School - So... How's Your Girl?
17. Da Grassroots - Passage Through Time
16. Inspectah Deck - Uncontrolled Substance
15. MF DOOM - Operation Doomsday (zegt best iets, dat deze hier staat)
14. The Beatnuts - Musical Massacre
13. Benefit - B.E.N.E.F.I.T.
12. Sway, King Tech & DJ Revolution - This or That
11. Mystik Journeymen - Black Sands Ov Eternia
10. Scaramanga - Seven Eyes, Seven Horns
Ontiegelijk underrated MC, eigenlijk de protegé van Kool Keith als je t simpel ziet. Ik had besloten bij elke top 10 inzending iets te schrijven dus bij deze. Nog even deze track.
9. Pharoahe Monch - Internal Affairs
De man met de op de OK albums en dit eerste solo-album most deadly flow ooit. Ik pik weer een track en deze keer deze joint met Canibus.
Dope album waar veel kritiek op is op social media. Waarom is me altijd ontschoten, ik vind dit een banger van jewelste... Ik kies uiteraard voor een track met een van mijn favoriete MC's allertijden en van zaaf.
7. Soundbombing Vol.2
Dope compilatie van het label dat Underground Hip Hop een heel groot begrip maakte... Ik kies verrassend genoeg voor het nummer van dit album van een door mij niet zo geliefde MC maar die gewoon keihard is (de track dus).
6. The Arsonists - As The World Burns
Als deze de eindlijst niet haalt zal de Wereld branden, jwz. Superdope underground album (toen wel enigszins on the surface) met dit als absoluut hoogtepunt voor mij. Waarschijnlijk door de beat die iedereen wel iets zal zeggen. Jise is ook een van mijn favoriete MC's van die era.
5.High & Mighty - Homefield Advantage
Werden en worden vaak belachelijk gemaakt door andere rappers. Zette wel een erg strak en misschien wel semi-klassieker album neer. De guestfeatures maken het niet slechter en daar ik voor superkorte stukjes heb gekozen met een track, nu de track waarop bepaalde MC's die later nog ruimschoots aan bod komen het spits af bijt.
4.Godfather Don - Diabolique
Al zijn albums worden uiteindelijk onbetaalbaar, deze is een beetje een uitzondering. De dopeste underground MC ooit als je het begrip juist neemt (dat is hij iig imho). Ook al gerelateerd aan die gast die nog langs gaat komen zo als te horen is op deze joint.
3. Citizen Kane - Deliverance
Eraan gedacht deze op 1 te zetten, maar vanwege de liefde voor de man die de bovenste 2 plaatsen bezet besloten dit niet te doen. Erg prijzig in de aanschaf en al jaren #1 op mijn wantlist, en dus mijn Holy Grail. Nog even deze track met bijbehorende video!
2. Kool Keith - Black Elvis/Lost In Space
De meest trendsettende MC oo[it naar mijn idee, op meerdere vlakken. Stond aan de wieg van vele trends in Hip Hop en Underground Hip Hop. Ook deel van de groep die in 1988 het Magnum Opus van Hip Hop maakte, plus de hoofdpersoon uit de dopeste video ooit in Hip Hop gemaakt (met de dopeste remix). Keith kan weinig fout doen bij mij... Ik kies hier voor: Livin' Astro mede omdat de video zo dope is.
1. Dr.Dooom - First Come, First Served
Geen verhaal. Alleen een track die symbool staat voor dit album: namelijk deze.
1
geplaatst: 10 november 2021, 10:38 uur
ForWhomThePeteTolls schreef:
Ga nog altijd stuk om die video clip. Keith kan niet lipsyncen dus planten we een mic voor zijn kop zodat het niet opvalt 8. Prince Paul - Prince Amongst Thieves

Edit: is Diabolique niet 1998 Pete?
0
geplaatst: 10 november 2021, 11:59 uur
Erg mooie zero lijst! 50% overeenkomst met mijn top 10 en de top 10.
1
zaaf
geplaatst: 10 november 2021, 13:54 uur
1999 HM's pt 1
Mark B presents Taskforce - New Mic Order
RHYMESTER - リスペクト (Respect)
Rubberoom - Architechnology
Sonic Sum - The Sanity Annex
Mark B presents Taskforce - New Mic Order
RHYMESTER - リスペクト (Respect)
Rubberoom - Architechnology
Sonic Sum - The Sanity Annex
3
geplaatst: 10 november 2021, 14:34 uur
Prachtig lijstje van de 00's, kan ik me helemaal in vinden. Vanaf nu skip ik, 90's hiphop is maar slappe hap
GEINTJE NATUURLIJK, DOE MAAR RUSTIG PETE. LET THE GOLDEN AGE BEGIN
GEINTJE NATUURLIJK, DOE MAAR RUSTIG PETE. LET THE GOLDEN AGE BEGIN
1
geplaatst: 10 november 2021, 14:46 uur
Ben benieuwd of het Cold Vein kwartje ooit nog gaat vallen bij mij, maar verder een lijst om van te smullen.
Grote afwezigen zijn voor mij toch wel Brother Ali en Sage Francis die beiden een enorm sterk decennia aan muziek leverden. Nas mag ook wel wat meer liefde krijgen hier, maar daar gaat 1994 wel verandering in brengen verwacht ik.
Grote afwezigen zijn voor mij toch wel Brother Ali en Sage Francis die beiden een enorm sterk decennia aan muziek leverden. Nas mag ook wel wat meer liefde krijgen hier, maar daar gaat 1994 wel verandering in brengen verwacht ik.
6
geplaatst: 10 november 2021, 14:47 uur
Een speciale mention voor Rahzel - Make the Music 2000. Dit was, zoals ik mij herinner, het eerste album dat ik luisterde in de platenzaak, destijds in Assen. Ik was rond de 12, 13 jaar en was zeer onder de indruk van de beatbox op deze plaat. Vooral If Your Mother Only Knew deed mijn mond openvallen van verbazing. Uiteraard proberen dit na te doen en te leren, wat vooral voor hilariteit heeft gezorgd in de familie.
Aim - Cold Water Music is een plaat die wat in het midden valt, maar die ik zeer graag draai de laatste tijd.
Een paar fijne verzamelalbums uit 1999:
Gang Starr - Full Clip
A Tribe Called Quest - The Anthology
Soundbombing, Vol. 2
En een selectie HM’s, met daarin enkele grote namen:
Eminem - The Slim Shady LP
GZA - Beneath the Surface
Inspectah Deck - Uncontrolled Substance
The Notorious B.I.G. - Born Again
Q-Tip - Amplified
Top 20 over 1999:
20. Roots Manuva - Brand New Second Hand
19. Saukrates - The Underground Tapes
17. Koopsta Knicca - Da Devil's Playground
16. The Roots - Things Fall Apart
15. Polyrhythm Addicts - Rhyme Related
14. Peanut Butter Wolf - My Vinyl Weighs a Ton
13. Method Man & Redman - Blackout!
12. Lootpack - Soundpieces: Da Antidote!
11. Dr. Dre - 2001
10. MF DOOM - Operation: Doomsday
9. Rakim - The Master
8. Blackalicious - NIA
7. Kool Keith - Black Elvis / Lost in Space
6. Pharoahe Monch - Internal Affairs
5. Rascalz - Global Warning
4. Deep Puddle Dynamics - The Taste of Rain... Why Kneel
3. The High & Mighty - Home Field Advantage
2. Arsonists - As the World Burns
1. Mos Def - Black on Both Sides
Aim - Cold Water Music is een plaat die wat in het midden valt, maar die ik zeer graag draai de laatste tijd.
Een paar fijne verzamelalbums uit 1999:
Gang Starr - Full Clip
A Tribe Called Quest - The Anthology
Soundbombing, Vol. 2
En een selectie HM’s, met daarin enkele grote namen:
Eminem - The Slim Shady LP
GZA - Beneath the Surface
Inspectah Deck - Uncontrolled Substance
The Notorious B.I.G. - Born Again
Q-Tip - Amplified
Top 20 over 1999:
20. Roots Manuva - Brand New Second Hand
19. Saukrates - The Underground Tapes
17. Koopsta Knicca - Da Devil's Playground
16. The Roots - Things Fall Apart
15. Polyrhythm Addicts - Rhyme Related
14. Peanut Butter Wolf - My Vinyl Weighs a Ton
13. Method Man & Redman - Blackout!
12. Lootpack - Soundpieces: Da Antidote!
11. Dr. Dre - 2001
10. MF DOOM - Operation: Doomsday
9. Rakim - The Master
8. Blackalicious - NIA
7. Kool Keith - Black Elvis / Lost in Space
6. Pharoahe Monch - Internal Affairs
5. Rascalz - Global Warning
4. Deep Puddle Dynamics - The Taste of Rain... Why Kneel
3. The High & Mighty - Home Field Advantage
2. Arsonists - As the World Burns
1. Mos Def - Black on Both Sides
6
panjoe (moderator)
geplaatst: 10 november 2021, 15:08 uur
Matig lijstje, maar niet heel gek want ik begon rond 2008 pas echt veel naar hiphop te luisteren. Hoe verder we teruggaan in de tijd, hoe verder we buiten mijn comfort zone komen...
1. MF DOOM - Operation: Doomsday
2. The Roots - Things Fall Apart
3. Lootpack - Soundpieces: Da Antidote!
4. Mos Def - Black on Both Sides
5. Pharoahe Monch - Internal Affairs
6. Dr. Dre - 2001
7. Arsonists - As The World Burns
8. Eminem - The Slim Shady LP
9. Company Flow - Little Johnny from the Hospitul
10. The High & Mighty - Home Field Advantage
2. The Roots - Things Fall Apart
3. Lootpack - Soundpieces: Da Antidote!
4. Mos Def - Black on Both Sides
5. Pharoahe Monch - Internal Affairs
6. Dr. Dre - 2001
7. Arsonists - As The World Burns
8. Eminem - The Slim Shady LP
9. Company Flow - Little Johnny from the Hospitul
1
geplaatst: 10 november 2021, 17:51 uur
JayM schreef:

(quote)
Ga nog altijd stuk om die video clip. Keith kan niet lipsyncen dus planten we een mic voor zijn kop zodat het niet opvalt 
Je hebt gelijk, stond by RYM en op HHGA als 1999... Vandaar de fout. Gisteren kwam ik er achter bij het luisteren van wat albums uit de 90's dat ik er eentje grandioos vergeten was in deze lijst te zetten. Dus Rec Center - Lonely People graag ipv Godfather Don (en als iemand hem kan toevoegen op de site!).
3
geplaatst: 10 november 2021, 18:04 uur
2. Eminem - The Slim Shady LP
3. Dr. Dre - 2001
4. Lootpack - Soundpieces: Da Antidote!
5. The Roots - Things Fall Apart
6. Dr. Dooom - First Come, First Served
7. Q-Tip - Amplified
8. Pharoahe Monch - Internal Affairs
9. E-Life - Eleven
10. Mos Def - Black on Both Sides
2. Eminem - The Slim Shady LP
3. Dr. Dre - 2001
4. Lootpack - Soundpieces: Da Antidote!
5. The Roots - Things Fall Apart
6. Dr. Dooom - First Come, First Served
7. Q-Tip - Amplified
8. Pharoahe Monch - Internal Affairs
9. E-Life - Eleven
10. Mos Def - Black on Both Sides
0
geplaatst: 10 november 2021, 22:09 uur
panjoe schreef:
Matig lijstje, maar niet heel gek want ik begon rond 2008 pas echt veel naar hiphop te luisteren.
Matig lijstje, maar niet heel gek want ik begon rond 2008 pas echt veel naar hiphop te luisteren.
Staat toch weinig matigs in die top 10 lijkt me.
4
geplaatst: 10 november 2021, 22:15 uur
Ik ga ook eens aftrappen voor de jaren 90. Leuk man. 1999 was het jaar waarin ik mijn eerste albums kocht, sindsdien echt verslaafd zullen we maar zeggen. In de paar jaar ervoor waren het alleen wat losse nummers via m'n broer of op tv. Hoewel ik heel veel heb terug geluisterd en volgens mij alle klassiekers uit de jaren 90 wel ken, verwacht ik vanaf deze jaren toch wel meer nieuws tegen te komen in de lijstjes hier, dus ben benieuwd.
Dit is een album dat ik vooral checkte vanwege de Eminem feature destijds, dat geef ik toe. Maar als geheel vond en vind ik dit een banger van een plaat. Heerlijke boombap hiphop.
9. MF DOOM - Operation: Doomsday
Vergeleken met een aantal figuren hier ben ik niet zo'n enorme DOOM fan (hoewel ik 'm heel tof vind en Madvillainy een van m'n favoriete platen is), maar ook dit is een album waar ik goed van geniet en dat niet mag ontbreken in m'n top 10.
Dit is een album dat ik vooral checkte vanwege de Eminem feature destijds, dat geef ik toe. Maar als geheel vond en vind ik dit een banger van een plaat. Heerlijke boombap hiphop.
9. MF DOOM - Operation: Doomsday
Vergeleken met een aantal figuren hier ben ik niet zo'n enorme DOOM fan (hoewel ik 'm heel tof vind en Madvillainy een van m'n favoriete platen is), maar ook dit is een album waar ik goed van geniet en dat niet mag ontbreken in m'n top 10.
1
zaaf
geplaatst: 11 november 2021, 08:46 uur
en nog wat zware jongens als HM
Dr. Dre - 2001
Pharoahe Monch - Internal Affairs
Rakim - The Master
Dr. Dre - 2001
Rakim - The Master
5
geplaatst: 11 november 2021, 14:06 uur
2. Soundbombing, Vol. 2
3. Eminem - The Slim Shady LP
4. Crooksters - Crooks 'n Our Own Way
5. Method Man & Redman - Blackout!
6. The Wax Fondler - Sqratch Fetishes of the Third Kind
7. Polyrhythm Addicts - Rhyme Related
8. Divine Styler - Wordpower 2: Directrix
9. Mobb Deep - Murda Muzik
10. The Notorious B.I.G. - Born Again
De laatste plek was even zoeken, maar Biggie wint het heel nipt met een best OK plaat die vaker wel dan niet toont wat voor beest op de mic hij was. Hoger in de lijst twee HHAvdW-kandidaten, net onder elkaar. Vervolgens The Wax Fondler, ook wel gekend als D-Styles. Op nummer vier nog enorm sentiment, echt een obscure maar schitterende plaat uit (ik dacht...) Memphis.
DOOM wint wel weer. Duh.
Met Soundbombing en de Eminem-plaat zitten er twee platen bij waar ik van ben gaan houden door de Hip Hop Evolution-serie. Dikke aanrader voor de liefhebbers van dit genre. Iedere aflevering resulteert bij mij in een ellenlange lijst met artiesten "die ik meteen wil draaien".
2. Soundbombing, Vol. 2
3. Eminem - The Slim Shady LP
4. Crooksters - Crooks 'n Our Own Way
5. Method Man & Redman - Blackout!
6. The Wax Fondler - Sqratch Fetishes of the Third Kind
7. Polyrhythm Addicts - Rhyme Related
8. Divine Styler - Wordpower 2: Directrix
9. Mobb Deep - Murda Muzik
10. The Notorious B.I.G. - Born Again
De laatste plek was even zoeken, maar Biggie wint het heel nipt met een best OK plaat die vaker wel dan niet toont wat voor beest op de mic hij was. Hoger in de lijst twee HHAvdW-kandidaten, net onder elkaar. Vervolgens The Wax Fondler, ook wel gekend als D-Styles. Op nummer vier nog enorm sentiment, echt een obscure maar schitterende plaat uit (ik dacht...) Memphis.
DOOM wint wel weer. Duh.
Met Soundbombing en de Eminem-plaat zitten er twee platen bij waar ik van ben gaan houden door de Hip Hop Evolution-serie. Dikke aanrader voor de liefhebbers van dit genre. Iedere aflevering resulteert bij mij in een ellenlange lijst met artiesten "die ik meteen wil draaien".
0
geplaatst: 11 november 2021, 20:38 uur
zaaf schreef:
Dr. Dre - 2001
Rakim - The Master
Dr. Dre - 2001
Rakim - The Master
"Hear my Vocals strainin', I bought the 'Master'
That album was a total Hip-Hop disaster"
Edit: The Master staat alleen voor Rakim (laag) in mn lijst... Het is echt Rakim-onwaardig dat album.
* denotes required fields.