menu

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2022)

zoeken in:
avatar van Nr.4
8. Jay-Z - Vol.3 Life and Times of S. Carter
Als ik het me goed herinner hoorde deze bij de eerste 3 platen die ik kocht, dus flink stukje nostalgie hierbij. Zeker met wat poppy misbaksels niet Jay's beste, maar ik houd stiekem wel van dit album met veel toffe tracks en een mega arrogante Jigga. En met So Ghetto en Big pimpin' staan er ook wel twee van de absolute knallers van de beste man op.

7. Lootpack - Soundpieces: Da Antidote!
Deze plaat pas veel later dan 1999 echt goed geluisterd, denk ik pas een jaar of 5 a 10 terug ofzo. Denk altijd meteen aan Whenimonthemic als het over Lootpack gaat, maar deze plaat heeft zoveel meer tofs te bieden. Madlib was hier in topvorm in mijn ogen.

avatar van zaaf
En de laatste aanbevelingen vóór het grote geweld:

Deep Puddle Dynamics - The Taste of Rain... Why Kneel
Method Man & Redman - Blackout!
Peanut Butter Wolf - My Vinyl Weighs a Ton

avatar van ForWhomThePeteTolls
zaaf schreef:
En de laatste aanbevelingen vóór het grote geweld:

Deep Puddle Dynamics - The Taste of Rain... Why Kneel
Method Man & Redman - Blackout!
Peanut Butter Wolf - My Vinyl Weighs a Ton

Minimaal 2x Keith in je top 10 of ik gooi je uit de fanclub!
https://ak.picdn.net/shutterstock/videos/29917180/thumb/1.jpg

avatar van zaaf
zoveel haar heb je niet

avatar van ForWhomThePeteTolls
zaaf schreef:
zoveel haar heb je niet

Hey, ik heb een pruik tegenwoordig, G!

avatar van Kalikula
ForWhomThePeteTolls schreef:
Ook deel van de groep die in 1988 het Magnum Opus van Hip Hop maakte, plus de hoofdpersoon uit de dopeste video ooit in Hip Hop gemaakt (met de dopeste remix). Keith kan weinig fout doen bij mij... Ik kies hier voor: Livin' Astro mede omdat de video zo dope is.


Poppa Large (East Coast Mix)?


avatar van Kalikula
Helemaal mee eens.
Rhythm X met de snelle flow is het toppunt van dopeness Black Elvis doet ‘t ook op Maxi Curls.

Rene1979
1999 een jaar met een hoop toffe platen..
Kan van elk 90's jaar wel een top 20-30 maken, easy..
Nu hou ik het nog even bij 10..

1. MF DOOM - Operation: Doomsday (1999)
2. Lootpack - Soundpieces: Da Antidote! (1999)
3. Inspectah Deck - Uncontrolled Substance (1999)
4. Mos Def - Black on Both Sides (1999)
5. Q-Tip - Amplified (1999)
6. Pharoahe Monch - Internal Affairs (1999)
7. Representativz - Angels of Death (1999)
8. The Roots - Things Fall Apart (1999)
9. Method Man & Redman - Blackout! (1999)
10. U-God - Golden Arms Redemption (1999)

avatar van zaaf
10. Eminem - The Slim Shady LP
Tja, hoewel Em zich in mijn waardering flink heeft gedowngrade, is dit toch wel een album van jewelste. Tekstueel anders grappig dan DOOM, meer slim ( ) dan smart, en zijn voordracht is lekker gedreven en vaardig. De Drebeats passen hem uitstekend.

9. MF DOOM - Operation Doomsday
Geen uitgesproken fan van het instrumentale deel, hoewel het me soms zeker kan pakken. DOOM's raps zijn van enorm niveau. Zeer opvallend: met 55 minuten is dit het kortste album in de lijst

avatar van Nr.4
6. Pharoahe Monch - Internal Affairs
Een van de meest vaardige MC's die qua albums vaak net niet eruit haalt wat erin zit naar mijn idee. Bij Internal Affairs is dat wel gelukt, gruwelijk vette plaat.

5. The Roots - Things Fall Apart
Schitterend album van The Roots waarbij ik moeite heb favorieten te vinden aangezien het allemaal van fantastisch niveau is. The next movement is qua flow en vibe wel mijn track denk ik.

avatar van zaaf
8. Dr. Dooom - First Come First Served
Heel fijn creepy album. Keith rapt nog ff stranger dan anders. Komt niet op niveautje Octagon, maar is toch zeer straf.

7. Blackalicious - Nia
Nou staan in deze lijst geen slechte MC's, maar Gift of Gab is natuurlijk onomstreden als natural. De producties zijn nog niet zo evenwichtig als op de vervolgplaten, maar het leeuwendeel is geweldig!

avatar van Nr.4
4. Mos Def - Black On Both Sides
Heerlijke plaat van deze eigenzinnige artiest. Er zijn buien dat ik de wat vrije/rommeligere tracks minder goed kan hebben, maar over het algemeen zowel qua producties als qua lyrics en raps erg sterk.

3. Method Man & Redman - Blackout!
Heel veel gedraaid vroegah. Twee MC's die er plezier in lijken te hebben, vette brag en boast tracks maken en me ook nog geregeld laten grinniken. Qua flow en stem blijft Method Man voor mij een van de allerbeste, de afwisseling met Redman is welhaast perfect.

avatar van principal2000
Ik ben sinds jaren weer terug op de site.
Mijn top-10 uit 1999

01 Blackalicious - NIA (1999)
Mijn ontdekking van Quannum en gelukkig volgden nog meer goede album uit die hoek. Goede beats en intelligente raps met een goede flow en harmonie gebracht. Ook nog een heel divers qua sound.
02. The Roots - Things Fall Apart (1999)
Een van mijn favoriete albums van The Roots. Veel tracks en gelukkig ook veel goede tracks. Mooie hoes.
03. Eminem - The Slim Shady LP (1999)
Mag toch ook zeker genoemd worden. Leuk, grappig, goed en sterke beats.
04. Method Man & Redman - Blackout! (1999)
De alom geroemde combi is hier toch op z'n best. Beter dan de opvolger als je het mij vraagt.
05. Pharoahe Monch - Internal Affairs (1999)
Goed debuut van de helft van Organized Konfusion. Eerlijk gezegd is dit ook het enige album dat ik van hem bezit. Daar komt vast ooit nog verandering in.
06 O.G.C. - The M-Pire Shrikez Back (1999)
Goede opvolger van Da Storm al haalt deze in mijn ogen dat niveau niet. Heel Boot Camp Clique werd langzaam aan minder. De opvolger van Enta Da Stage haalde het bijvoorbeeld bij lange na niet op het debuut van Black Moon.
07. Arsonists - As the World Burns (1999)
Een beetje een vergeten underground hip-hop album.
08. MF DOOM - Operation: Doomsday (1999)
Wellicht voor velen een favoriet, maar daarvoor vind ik de beats wat te pover.
09. Peanut Butter Wolf - My Vinyl Weighs a Ton (1999)
Gewoon een lekker album wat echt de vibe van hip-hop uit een zeer sterke periode ademt.
10. Defari - Focused Daily (1999)
Aardig album en de onderste 2 plekken zouden zomaar ook ingenomen kunnen worden door de volgende albums.
Lootpack - Soundpieces: Da Antidote! (1999)
Mos Def - Black on Both Sides (1999)

Ik heb enkel geselecteerd op albums die ik ken en bezit. Dit was voor mij wel al de periode dat mijn interesse in hip-hop sterk afnam. Een top 10 van 1995 was een stuk moeilijker geweest. Er is eigenlijk geen enkel album buiten deze 12 die voor mij noemenswaardig zijn uit 1999.

avatar van JayM
principal2000 schreef:
Ik ben sinds jaren weer terug op de site…
…Een top 10 van 1995 was een stuk moeilijker geweest.
Mooi moment om terug te zijn. Bereidt je alvast maar voor: we gaan terug in de tijd, dus ‘95 moet nog aan bod komen

avatar van GarnalenPeller
1 MF DOOM - Operation Doomsday
2. Lootpack - Soundpieces: Da Antidote!
3. Ol' Dirty Bastard - Nigga Please
4. Rawkus - Soundbombing, Vol. 2
5. Kool Keith - Black Elvis/Lost in Space
6. Peanut Butter Wolf - My Vinyl Weighs a Ton (Tracks met Planet Asia )
7. Company Flow - Little Johny from the Hospitul
8. Mos Def - Black on Both Sides
9. Arsonists - As the World Burns
10. Jay-Z - Vol. 3

avatar van zaaf
6. Slick Rick - The Art of Storytelling
Rick doet het erg goed op deze terugkomplaat. Eind had geskipt mogen worden, maar het is een uur lang genieten van lekkere beats en sterke flows.

5. Kool Keith - Black Elvis / Lost in Space
Tja deze staat er nu eenmaal in omdat ik bedreigd werd door ForWhomThePeteTolls
Nee hoor, wat een heerlijke plaat is dit. Producties zijn geweldig, spacy en af en toe lekker weird. Dat past Keith als een handschoen en kan er zijn onnavolgbare raps uitstekend op kwijt. Om vele malen achtereen te luisteren, maar denk niet dat je hem dan beter gaat begrijpen.

avatar van zaaf
Ik pomp effe door, want er komt een enorm tijdrovend nieuw topic aan... à Gauche, à Droite; Cinq Cents Chansons de la Maison de la Bitch Plastique - MusicMeter.nl

4. Mos Def - Black On Both Sides
Met Black Star hadden we al kennis gemaakt met een sterke eigenzinnige en creatieve gast, Mos Def. Al is dat gezien het omgekeerde tijdsbeeld wat vreemd te stellen. Zijn eerste eigen staalkaart is een uitgebreide en knappe kennismaking als soloartiest. Hij bestrijkt, muzikaal gezien, een flink terrein en doet dat met een mooie vanzelfsprekendheid.

3. Lootpack - Soundpieces: Da Antidote!
Voor mij, na Madvillainy, de beste Madlib. Doet het rappend goed en de beats zijn onveranderlijk zeer fijn. Geen makkelijke weghapper, maar een beklijvend en creatief hoogtepunt.

avatar van aerobag
1. Deep Puddle Dynamics - The Taste of Rain...Why Kneel?
2. Rubberoom - Architechnology
3. Blackalicious - Nia
4. Pharoahe Monch - Internal Affairs
5. Sonic Sum - The Sanity Annex
6. MF DOOM - Operation Doomsday
7. Dr. Dooom - First Come, First Served
8. Mos Def - Black on Both Sides
9. Kool Keith - Black Elvis / Lost in Space
10. Dr. Dre - 2001

avatar van niels94
1. Aesop Rock - Appleseed
2. MF DOOM - Operation: Doomsday
3. The Roots - Things Fall Apart
4. Mos Def - Black on Both Sides
5. Lootpack - Soundpieces: Da Antidote!
6. Deep Puddle Dynamics - The Taste of Rain... Why Kneel
7. Eminem - The Slim Shady LP
8. Anticon Presents Music for the Advancement of Hip Hop
9. Method Man & Redman - Blackout!
10. Dr. Dre - 2001

avatar van Harderwiek
1. Eminem - The Slim Shady LP
2. Lootpack - Soundpieces: Da Antidote!
3. MF DOOM - Operation: Doomsday
4. Dr. Dre - 2001
5. Method Man & Redman - Blackout!
6. Mos Def - Black on Both Sides
7. Pharoahe Monch - Internal Affairs
8. The Roots - Things Fall Apart
9. Terror Squad - Terror Squad
10. Dr. Dooom - First Come, First Served

Zaten allemaal met smart te wachten op de jaren '90. Maar eigenlijk was ik best wel teleurgesteld door dit jaar. Zeker veel goede albums, maar niet extreme classics die ik regelmatig draai. Dat maakte het samenstellen wel moeilijk, Q-Tip, Blackalicious, Inspectah Deck, etc. hadden net zo goed ertussen kunnen staan. Anyway, The Slim Shady LP blijft toch wel erg gruwelijk, kan wat mij betreft geen underground act tegenop.

Verder natuurlijk nog het beste NL hitje van 1999.

avatar van Nr.4
Twijfel tot nu eigenlijk over welke op 1 en welke op 2, maar vooruit ik doe het zo:

2. Eminem - The Slim Shady LP
Samen met de opvolger beste plaat van Eminem en gewoon keihard deze. Dikke beats, supergoede rapper en album waarbij ik denk ik het meest moet lachen ook nog. Puberaal tot en met, maar goed, een jonge puber was ik ook toen dit album uitkwam en was samen met de nummer 1 en de plaat van Jay-Z het eerste album dat ik echt van voor naar achter bleef draaien.

1. Dr. Dre - 2001
Wat een banger van een album vind ik dit. Stuk voor stuk klassiekers voor mij, hele middelbare schooltijd gepompt en met Still D.R.E. nog altijd een van de tofste beats ooit wat mij betreft. Die hele sfeer toen rondom deze plaat en de Up in Smoke tour enzo...ik was helemaal fan en eigenlijk nog steeds. Ik houd vaak van hiphop die enige positieve boodschap bevat, maar als het zo klinkt als 2001 laat ik die voorkeuren gaan.

avatar van Nr.4
De hele top 10 van 1999:

1. Dr. Dre - 2001
2. Eminem - The Slim Shady LP
3. Method Man & Redman - Blackout!
4. Mos Def - Black On Both Sides
5. The Roots - Things Fall Apart
6. Pharoahe Monch - Internal Affairs
7. Lootpack - Soundpieces: Da Antidote!
8. Jay-Z - Vol.3 Life and Times of S. Carter
9. MF DOOM - Operation: Doomsday
10. The High & Mighty - Home Field Advantage

avatar van zaaf
2. Prince Paul - A Prince Among Thieves
Een plaat die ik geregeld met heel veel plezier afspeel. PP vertelt een straf verhaal en lardeert dat met erg goeie beats met tof samplegebruik en uitstekende gasten. Lange plaat die voor de moeite heel veel teruggeeft. Had van mij zelfs iets langer en nog uitgewerkter mogen zijn - enig kritiekpuntje.

1. The Roots - Things Fall Apart
Maar deze draai ik nog geregelder en met nóg meer plezier. Zeer afwisselend, enorm muzikaal en waar Questlove daar een zeer belangrijke roerganger in is, doet Black Thought onovertroffen duiten in de zak. Wat een MC…. Wat een plaat….

avatar van zaaf
1999 met een toplijst om edelachtbare tegen te zeggen

1. The Roots - Things Fall Apart
2. Prince Paul - A Prince Among Thieves
3. Lootpack - Soundpieces: Da Antidote!
4. Mos Def - Black On Both Sides
5. Kool Keith - Black Elvis / Lost in Space
6. Slick Rick - The Art of Storytelling
7. Blackalicious - Nia
8. Dr. Dooom - First Come First Served
9. MF DOOM - Operation Doomsday
10. Eminem - The Slim Shady LP

avatar van principal2000
Grappig. A Prince Among Thieves staat al jaren (sinds hij uitkwam) in mijn kast. Heeft me nooit kunnen pakken. In het begin nog wel regelmatig gedraaid, maar het kwartje viel niet.


avatar van Flipm0de
1999 is niet het meest spectaculaire hip hop jaar als ik eerlijk ben, maar met het bijna foutloze Black on Both Sides, een topper van The Roots, het nog steeds geweldige Slim Shady LP, en het grijsgedraaide 2001 toch een aantal classics.

1. Mos Def - Black On Both Sides
2. The Roots - Things Fall Apart
3. Eminem - The Slim Shady LP
4. Dr. Dre - 2001
5. MF Doom - Operation: Doomsday
6. Pharoahe Monch - Internal Affairs
7. Blackalicious - Nia
8. Lootpack - Soundpieces: Da Antidote
9. Rubberoom - Architechnology
10. Soundbombing II, Vol. 2

Beste track van het jaar gaat naar het gouden duo van Nas en Preemo.

avatar van Osiris Apis
1999
01. Blackalicious - NIA
02. MF DOOM - Operation: Doomsday
03. Mos Def - Black on Both Sides
04. The Roots - Things Fall Apart
05. Lootpack - Soundpieces: Da Antidote!
06. Dr. Dre - 2001
07. The High & Mighty - Home Field Advantage
08. Orishas - A Lo Cubano
09. The Grouch - Making Perfect Sense
10. Haiku D'Etat - Haiku D'Etat

avatar van JayM
We zijn alweer (bijna) 2 weken onderweg en er ontbreken nog een flink aantal inzendingen. Hierbij een reminder Koenr, Gyzzz, Chrisseh, Johnny Marr, jordidj1, MJ_DA_MAN, Kalikula, lowieke, Ralph. en JayM.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:49 uur

geplaatst: vandaag om 02:49 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.