MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)

zoeken in:
Sorry, ik heb onlangs een tweede zoon gekregen (Gerrit..maar hij is (nog) niet gek)) dus ehhh ik moet nog even zien waar ik energie en tijd vind.

Wacht vooral niet op mij is de boodschap denk ik

Dat is een hele legitieme reden. Gefeliciteerd!!

zaaf
gefeliciteerd lowieke!

1999:

1. Dr. Dre - 2001 (1999)
2. Mos Def - Black on Both Sides (1999)
3. Blackalicious - NIA (1999)
4. Prince Paul - A Prince Among Thieves (1999)
5. Lootpack - Soundpieces: Da Antidote! (1999)
6. Eminem - The Slim Shady LP (1999)
7. Quannum Spectrum (1999)
8. The Roots - Things Fall Apart (1999)
9. Kool Keith - Black Elvis / Lost in Space (1999)
10. MF DOOM - Operation: Doomsday (1999)

11. Ol' Dirty Bastard - Nigga Please (1999)

1999 voelde voor mij destijds als een teleurstellend jaar. Niet omdat er geen bijzondere releases waren, meer omdat we waren zo erg verwend de jaren ervoor. Er op terugkijkend blijft datzelfde gevoel overheersen; een tien- of elftal hele toffe releases, waarvan een handjevol persoonlijke favorieten, en voor de rest niet bijzonder memorabel. Wat wel een blijvende indruk heeft achtergelaten:

Hm's
Q-Tip - Amplified
Prince Paul – A Prince Among Thieves
Polyrhythm Addicts - Rhyme Related
Blackalicious - NIA
Slick Rick - The Art of Storytelling

10. Handsome Boy Modeling School - So... How's Your Girl?
9. Kool Keith - Black Elvis / Lost In Space
8. Peanut Butter Wolf - My Vinyl Weighs A Ton

7. Dr. Dre - 2001
Nostalgie ten top. Kwam elke verjaardag/indrinkavond minimaal 1 x langs.

6. Arsonists - As the World Burns
Ik blijf een sucker voor de opener. Dikke beats en volle bak energie van deze crew.

5. Pharoahe Monch - Internal Affairs
Heerlijk solo debuut van deze verbale geweldenaar. Queens!!!

4. MF DOOM - Operation Doomsday
'Slechts' nummer 4 in mijn lijst met favoriete Doom platen, maar niet minder geliefd.

3. The Roots - Things Fall Apart
Het album dat The Roots naar het grote publiek bracht. En terecht. Een dijk van een plaat

2. Lootpack - Soundpieces: Da Antidote!
Vanaf deze track keek ik reikhalzend uit naar meer werk van Madlib. Op een incidentele productie na was het lang wachten, maar dat werd rijkelijk beloond met deze indrukwekkende langspelert.

1. Mos Def - Black On Both Sides
De absolute winnaar van 1999. Lees berichten over rommelige stukken enzo, maar die hoor ik niet terug (op de beruchte 2 minuten van Rock N Roll na misschien). Een album waar ik nooit genoeg van krijg. That cool refreshing drink.

1. MF DOOM - Operation: Doomsday
2. Dr. Dre - 2001
3. Eminem - The Slim Shady LP
4. GZA - Beneath the Surface
5. Mos Def - Black on Both Sides

Ik heb me toch al een fijn lijstje 1998 klaar staan!

Mag ik even het in mijn topic van Hip Hop tracks top 100 genoemde EP'tje van Lighter Shade even in een positief daglicht stellen... Niet normaal, uit 1999 en absoluut mijn favoriete underground EP by far!

Dit is um!

En dan ook nog even een YT-filmpje met de gehele EP:
Lighter Shade - Shaolin Angel EP (full EP)

zaaf
nee mag niet

zaaf schreef:
nee mag niet

Stiekem heb ik het al gedaan, Monsieur Zaaf... Krijg ik nu je muziekcollectie als prijs??

JayM schreef:
We zijn alweer (bijna) 2 weken onderweg en er ontbreken nog een flink aantal inzendingen. Hierbij een reminder
Eeeej ga hier vrijdag naar kijken

JayM schreef:
We zijn alweer (bijna) 2 weken onderweg en er ontbreken nog een flink aantal inzendingen. Hierbij een reminder Koenr, Gyzzz, Chrisseh, Johnny Marr, jordidj1, MJ_DA_MAN, Kalikula, lowieke, Ralph. en JayM.

Ze zijn allemaal bang voor 1988!

JayM schreef:
We zijn alweer (bijna) 2 weken onderweg en er ontbreken nog een flink aantal inzendingen. Hierbij een reminder Koenr, Gyzzz, Chrisseh, Johnny Marr, jordidj1, MJ_DA_MAN, Kalikula, lowieke, Ralph. en JayM.
Ik pas.

ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)
Ze zijn allemaal bang voor 1988!
Nee hoor. Flink wat albums uit '88 beluisterd de laatste tijd.

Last call voor Koenr, Chrisseh, jordidj1, Kalikula, Ralph. en wellicht heeft lowieke nog wat ruimte gevonden.

21. Sway & King Tech featuring DJ Revolution - This or That

20. Jeru the Damaja - Heroz 4 Hire

19. Tash – Rap Life

18. Rob Swift - The Ablist

17. Divine Styler - Wordpower, Vol. 2: Directrix

16. Group Home - A Tear for the Ghetto

15. Scaramanga - Seven Eyes, Seven Horns

14. Subtext – Various Artists

13. A.G. - The Dirty Version

12. Swollen Members – Balance

11. Prince Paul - A Prince Among Thieves

10. Dr. Dre – 2001
Na eerste beluistering teleurgesteld, namelijk geen G-funk zoals The Chronic. Maar dit album had zijn eigen geluid. En heeft zijn eigen status veroverd. Uiteindelijk in combinatie met de Up In Smoke Tour-footage kapot gekeken/geluisterd. Guilty pleasure.

9. Pharoahe Monch - Internal Affairs
Kwam in dezelfde week uit als dat andere album van Rawkus (zie mijn nummer 1). Kan daarmee niet wedijveren, ondanks zeer sterke nummers (Queens). Ik hoor Pharoahe Monch liever met Prince Po.

8. Peanut Butter Wolf - My Vinyl Weighs a Ton
Geen uzi, maar vet vinyl weegt een ton. Van de labelbaas van Stones Throw.

7. Polyrhythm Addicts - Rhyme Related
Less is more. Ruim een half uur dopeness. Backpack-mc’s (ik krijg het mijn strot niet uit) Shabaam Sahdeeq, Apani B Fly Emcee en Mr. Complex op heerlijke producties van DJ Spinna.

6. Da Grassroots - Passage Through Time
Canadees productie-trio maakt highly slept-on album. Usual suspects Choclair en Saukrates zijn aanwezig. Prijsnummer is Price of Livin. Heb m op vinyl, wist niet dat 'ie zoveel waard is.

5. Kool Keith - Black Elvis / Lost in Space
Kool Keith, de mc met de meeste aliases, meet zich weer eens een nieuw alter ego aan. Op Ruffhouse ditmaal, productiewaarde is dus dik in orde. Klassieker Dr. Octagon kwam uit in 1996, Sex Style in ’97. Het zou een verassing worden, wat het dit keer zou zijn. Het werd een vet album waarin Black Elvis futuristische shit dropt.
Disclaimer: Op een of andere manier is Dr. Dooom - First Come, First Served destijds volledig langs mij heengegaan, en hier niet in het lijstje opgenomen. Sterker nog, ik heb het nog nooit geluisterd (ga ik doen!).

4. MF DOOM - Operation: Doomsday
Na eerst enkele 12 inches van een op dat moment onbekende MF DOOM op Fondle ‘Em bij Fat Beats te hebben gekocht, was en haalde ik dit eerste echte solo-album. Ik blijf een sucker voor Doom op Doom beats.

Wat kan ik hier van zeggen. The Roots hebben op een enkele uitzondering daargelaten alleen maar klassiekers uitgebracht. Ik heb vandaag alle albums weer eens geluisterd die ik in deze lijst noem, en dit album heb ik destijds blijkbaar grijsgedraaid. Nummers, stuk voor stuk, in mijn brein gegroefd.

2. Lootpack - Soundpieces: Da Antidote!
King Tee, bracht The Alkaholiks. The Alkaholiks brachten Xzibit en Lootpack. En met Lootpack een van de beste producers in the game. Madlib is zo fucking vet op dit album. En Wildchild natuurlijk ook. Ik kan mij nog de teleurstelling herinneren dat Madlib niet mee kwam met de Lootpack op het Drum Rhythm festival.

1. Mos Def - Black on Both Sides
Dat andere album op Rawkus, dat die week uitkwam. En wat een album! Een tijdloze klassieker. Ik ga hier verder weinig woorden aan vuil maken. Mos Def heeft op dat moment alles: delivery, voice, lyrics en tijdloze producties (Diamond D, Ali Shaheed Muhammed, Psycho Les, Premier).

Shit, ben Mass Influence - The Underground Science vergeten. Die krijgt een plaatsje net buiten de top 10.

JayM schreef:
Last call voor Koenr, Chrisseh, jordidj1, Kalikula, Ralph. en wellicht heeft lowieke nog wat ruimte gevonden.

Yes, extreem drukke werkweek, maar ik kom binnen 24u met een lijstje

Kalikula schreef:

6. Da Grassroots - Passage Through Time
Canadees productie-trio maakt highly slept-on album. Usual suspects Choclair en Saukrates zijn aanwezig. Prijsnummer is Price of Livin. Heb m op vinyl, wist niet dat 'ie zoveel waard is.

Heb hem dit jaar op de 1ste sterfdag van mn Canadese homie gekocht op CD. Mocht wat kosten, op dat moment net geen record maar toch een goed bedrag ervoor neer gelegd. Op Vinyl zal die nog wel wat meer waard zijn.

ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)

Heb hem dit jaar op de 1ste sterfdag van mn Canadese homie gekocht op CD. Mocht wat kosten, op dat moment net geen record maar toch een goed bedrag ervoor neer gelegd. Op Vinyl zal die nog wel wat meer waard zijn.

Mooi om te horen dat muziek troost kan brengen. Sterkte!!

10. DMX - ...And Then There Was X
9. Mobb Deep - Murda Muzik
8. The Roots - Things Fall Apart
7. MF DOOM - Operation: Doomsday
6. Mos Def - Black on Both Sides
5. N.W.A - The N.W.A Legacy, Vol. 1: 1988-1998
4. Pharoahe Monch - Internal Affairs
3. Ol' Dirty Bastard - Nigga Please
2. Gang Starr - Full Clip: A Decade of Gang Starr
1. Dr. Dre - 2001

01. MF DOOM - Operation: Doomsday
02. Sonic Sum - The Sanity Annex
03. The Roots - Things Fall Apart
04. Rubberoom - Architechnology
05. Deep Puddle Dynamics - The Taste of Rain... Why Kneel
06. Koopsta Knicca - Da Devil's Playground
07. Aesop Rock - Appleseed
08. Kool Keith - Black Elvis / Lost in Space
09. Rhymester - Respect
10. Mos Def - Black on Both Sides

Heel fijn jaar.

De 20 beste platen van 1999:

20. Sonic Sum - The Sanity Annex
/ 15 pnt / genoemd door aerobag, Koenr

19. Ol' Dirty Bastard - Nigga Please
/ 16 pnt / genoemd door GarnalenPeller, Ralph.

18. Rubberoom - Architechnology
/ 18 pnt / genoemd door aerobag, Flipm0de, Koenr

17. Prince Paul - A Prince Amongst Thieves
/ 19 pnt / genoemd door ForWhomThePeteTolls, zaaf, Gyzzz

16. Aesop Rock - Appleseed
/ 20 pnt / nummer 1 van niels94, genoemd door Silky & Smooth, Koenr

15.The High & Mighty - Homefield Advantage
/ 20 pnt / genoemd door ForWhomThePeteTolls, -SprayIt-, panjoe, Nr.4, Osiris Apis

14. Soundbombing Vol.2
/ 21 pnt / genoemd door ForWhomThePeteTolls, bennerd, GarnalenPeller, Flipm0de

13. Dr.Dooom - First Come, First Served
/ 23 pnt / nummer 1 van ForWhomThePeteTolls, genoemd door MAS, aerobag, Harderwiek, zaaf

12. Deep Puddle Dynamics - The Taste of Rain...Why Kneel
/ 28 pnt / nummer 1 van aerobag, genoemd door -SprayIt-, niels94, Koenr

11. The Arsonists - As The World Burns
/ 29 pnt / genoemd door ForWhomThePeteTolls, -SprayIt-, panjoe, principal2000, GarnalenPeller, JayM

...Maar in de top10 worden de verschillen pas echt groot.

10. Method Man & Redman - Blackout!
/ 31 pnt / genoemd door bennerd, Rene1979, principal2000, niels94, Harderwiek, Nr.4

9. Kool Keith - Black Elvis/Lost In Space
/ 40 pnt / genoemd door ForWhomThePeteTolls, -SprayIt-, GarnalenPeller, aerobag, zaaf, Gyzzz, JayM, Kalikula, Koenr

8. Blackalicious - NIA
/ 47 pnt / nummer 1 van principal2000, Osiris Apis, genoemd door -SprayIt-, aerobag, zaaf, Flipm0de, Gyzzz

7. Pharoahe Monch - Internal Affairs
/ 63 pnt / genoemd door ForWhomThePeteTolls, -SprayIt-, panjoe, MAS, Rene1979, principal2000, aerobag, Harderwiek, Nr.4, Flipm0de, JayM, Kalikula, Ralph.

6. Dr. Dre - 2001
/ 78 pnt / nummer 1 van Nr.4, Gyzzz, Ralph., genoemd door panjoe, MAS, aerobag, niels94, Harderwiek, Flipm0de, Osiris Apis, JayM, Johnny Marr, Kalikula

5. Eminem - The Slim Shady LP
/ 82 pnt / nummer 1 van Harderwiek, genoemd door panjoe, MAS, bennerd, principal2000, niels94, Nr.4, zaaf, Silky & Smooth, Flipm0de, Gyzzz, Johnny Marr

4. Lootpack - Soundpieces: Da Antidote!
/ 100 pnt / genoemd door panjoe, MAS, Rene1979, GarnalenPeller, niels94, Harderwiek, Nr.4, zaaf, Silky & Smooth, Flipm0de, Osiris Apis, Gyzzz, JayM, Kalikula

/ 110 pnt / nummer 1 van zaaf, Silky & Smooth, genoemd door panjoe, MAS, Rene1979, principal2000, niels94, Harderwiek, Nr.4, Flipm0de, Osiris Apis, Gyzzz, JayM, Kalikula, Ralph., Koenr

2. Mos Def - Black on Both Sides
/ 113 pnt / nummer 1 van -SprayIt-, Flipm0de, JayM, Kalikula, genoemd door panjoe, MAS, Rene1979, GarnalenPeller, aerobag, niels94, Harderwiek, Nr.4, zaaf, Silky & Smooth, Osiris Apis, Gyzzz, Johnny Marr, Ralph., Koenr

1. MF DOOM - Operation: Doomsday
/ 139 pnt / nummer 1 van panjoe, MAS, bennerd, Rene1979, GarnalenPeller, Johnny Marr, Koenr, genoemd door -SprayIt-, principal2000, aerobag, niels94, Harderwiek, Nr.4, zaaf, Silky & Smooth, Flipm0de, Osiris Apis, Gyzzz, JayM, Kalikula, Ralph.

Verwachtte nummer 1. Voor mijzelf zeker niet de nummer 1 uit dit jaar, maar ik kan er wel mee leven. Ik bezit alle albums uit de top 10 van de kenners op Dr. Dre na. Ik heb ook geen behoefte aan een eventuele aanschaf van dat album. Deep Puddle Dynamics, Rubberoom and Sonic Sum heb ik nooit van gehoord. Misschien wel de moeite waard om een keertje vluchtig te beluistern om te horen of het mijn cup of tea is. Of kunnen mensen hier dat al inschatten (voor zover jullie mijn smaak (nog) kennen)?

Rene1979
Dan gaan we maar op naar 1998, een jaar waar een Nederlandse release hoog scoort..
Dit jaar was wellicht niet het allerbeste jaar, maar ik heb als destijds 19 jarige pas geworden soldaat toch een hoop moois aangeschaft.

1. Big Pun - Capital Punishment (1998)
2.OutKast - Aquemini (1998)
3. Extince - Binnenlandse Funk (1998)
4. Xzibit - 40 Dayz & 40 Nightz (1998)
5. Jurassic 5 - Jurassic 5 LP (1998)
6. Black Star - Mos Def and Talib Kweli Are Black Star (1998)
7. Bobby Digital - RZA as Bobby Digital in Stereo (1998)
8. Cappadonna - The Pillage (1998)
9. Killah Priest - Heavy Mental (1998)
10. Styles of Beyond - 2000 Fold (1998)

11.Gang Starr - Moment of Truth (1998)
12. Buddha Monk - The Prophecy (1998)
13. M.O.P. - First Family 4 Life (1998)
14. Method Man - Tical 2000: Judgement Day (1998)
15. Onyx - Shut 'em Down (1998)
16. Rasco - Time Waits for No Man (1998)
17. A.D.O.R. - Shock Frequency (1998)
18. Lewis Parker - Masquerades & Silhouettes (1998)
19. People Under the Stairs - The Next Step (1998)
20. Sunz of Man - The Last Shall Be First (1998)

Binnenlandse Funk vind ik ook een heel vet album. Komt waarschijnlijk ook in mijn top 5.

Rene1979 schreef:
11.Gang Starr - Moment of Truth (1998)
Niks ten nadelen van je top10, maar hoe dan??

Rene1979
JayM schreef:
(quote)
Niks ten nadelen van je top10, maar hoe dan??
Ik ben meer van "Hard to Earn en Daily Operation" niets ten nadele van dit album.. Maar choices need to be made, zeker als je top 20's gaat maken..

De East coast / West coast ruzie was nog actueel en ik had (en heb) een duidelijke voorkeur voor het Oosten. Helaas begon de brede populariteit van hip-hop ook negatieve gevolgen te krijgen en vlakte (in mijn ogen) de kwaliteit flink af. In mijn lijst scoren de echte grote namen ook matig of zelfs slecht. De albums van deze acts die hiervoor werden uitgebracht, waren over het algemeen (stukken) beter. Mijn interesse in hip-hop nam ook steeds meer af. Ondanks het feit dat ik de albums over het algemeen niet zo sterk vind als ze in de jaren ervoor waren, zijn er nog voldoende hele sterke tracks op de albums te vinden. Dit topic dwingt me nog eens goed na te gaan wat ik eigenlijk in mijn kast heb staan en dat ik af en toe albums uit het stof moet halen om weer eens te checken.

01. Black Star - Mos Def and Talib Kweli Are Black Star (1998)
Fantastisch album op alle vlakken (MC-ing, productie, lyrics) wat beide heren met hun overige projecten in mijn ogen nooit meer hebben kunnen evenaren.
02. Cocoa Brovaz - The Rude Awakening (1998)
Helemaal anders dan hun debuut onder hun oorspronkelijke naam, maar ik vind het lekker. Meer toegangkelijk zonder ooit commercieel te worden.
03. Extince - Binnenlandse Funk (1998)
Wat partiotisme mag ook wel. Wellicht een paar plekjes naar boven gesmokkeld omdat het gewoon zo'n fijn Nederlands product is.
04. Big Pun - Capital Punishment (1998)
Het is natuurlijk altijd tragisch als iemand overlijdt op te jonge leeftijd. Op dit album laat Big Pun zien dat hij wel een aardig goede speler in het hip-hop veld was. Ondanks de lange speelduur een goed album dat genoeg afwisseling bevat om niet te vervelen.
05. DJ Honda - HII (1998)
Goed vervolg van deze Japanner. Zoveel mogelijk VIP uit de hip-hop wereld uitndigen, hoeft niet te leiden tpt eem album waarbij de productie te wensen overlaat. Dit album is daar het bewijs van.
06. Xzibit - 40 Dayz & 40 Nightz (1998)
Waardig vervolg op zijn debuut. Hierna was X de weg wel een beetje kwijt en ging meer voor een tv carriere.
07. Canibus - Can-I-Bus (1998)
Die LL diss is nog steeds een van de betere (en er zijn er veel geweest). How We Roll is ook ijzersterk.
08. Jurassic 5 - Jurassic 5 LP (1998)
De wereld maakt voor het eerst kennis met J5. Leuke West Coast groep die de old school vibe terug probeerde te brengen....met succes.
09.Show & A.G. - Full Scale LP (1998)
Vette undergound EP van dit ijzersterke duo. Geeft mij echt het DITC gevoel waar ik zo van hou.
10. A Tribe Called Quest - The Love Movement (1998)
Verre van hun beste werk, maar toch nog genoeg om in mijn top 10 van dit jaar terecht te komen.

Net de top 10 niet gehaald:
11. Redman - Doc's da Name 2000 (1998)
12. Brand Nubian - Foundation (1998)
13. Beastie Boys - Hello Nasty (1998)
14. Gang Starr - Moment of Truth (1998)
15. Onyx - Shut 'em Down (1998)
16. Heltah Skeltah - Magnum Force (1998)

Gast
geplaatst: vandaag om 10:50 uur

geplaatst: vandaag om 10:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.