Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)
zoeken in:
9
Rene1979
geplaatst: 18 januari 2022, 19:48 uur
Nou dan gaan we maar naar 1995, prime time van mijn jeugd. 16 jaren oud, de afvlakking van de pubertijd en bijna richting de MTS (die ik nooit af zou maken haha) Waren maximaal HipHop aan het luisteren op de pleintjes, speakers in de buddy van je scooter en gaan... Voor mij denk ik het beste jaar in de geschiedenis van HipHop! Bedenk je met de gehele lijst dat de eerste 15 - 20 platen allemaal een nummer 1 hadden kunnen zijn, dit is het moeilijkste jaar om te maken.
Hier gaan we dan met de lijst...
1. Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous (1995)
2. Mobb Deep - The Infamous (1995)
3. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx... (1995)
4. GZA - Liquid Swords (1995)
5. Show & A.G. - Goodfellas (1995)
6. Kool G Rap - 4, 5, 6 (1995)
7. Ol' Dirty Bastard - Return to the 36 Chambers: The Dirty Version (1995)
8. Smif-n-Wessun - Dah Shinin' (1995)
9. The B.U.M.S. - Lyfe 'n' Tyme (1995)
10. Tha Dogg Pound - Dogg Food (1995)
11.AZ - Doe or Die (1995)
12. DJ Quik - Safe + Sound (1995)
13. Jamal - Last Chance, No Breaks (1995)
14. Fat Joe - Jealous One's Envy (1995)
15. Channel Live - Station Identification (1995)
16. Das EFX - Hold It Down (1995)
17. Lost Boyz - Legal Drug Money (1995)
18. The Pharcyde - Labcabincalifornia (1995)
19. Bone Thugs-N-Harmony - E. 1999 Eternal (1995)
20. Cypress Hill - III Temples of Boom (1995)
21. Group Home - Livin' Proof (1995)
22. Mannish - Audio Sedative (1995)
23. Mic Geronimo - The Natural (1995)
24. Miilkbone - Da Miilkrate (1995)
25. Science Of Sound - Kaleidoscope Phonetics (1995)
26. The Nonce - World Ultimate (1995)
27. Tha Alkaholiks - Coast II Coast (1995)
28. KRS-One - KRS-One (1995)
29. Osdorp Posse - Afslag Osdorp (1995)
30. WC & The Maad Circle - Curb Servin' (1995)
1. Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous (1995)
3. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx... (1995)
4. GZA - Liquid Swords (1995)
5. Show & A.G. - Goodfellas (1995)
6. Kool G Rap - 4, 5, 6 (1995)
7. Ol' Dirty Bastard - Return to the 36 Chambers: The Dirty Version (1995)
8. Smif-n-Wessun - Dah Shinin' (1995)
9. The B.U.M.S. - Lyfe 'n' Tyme (1995)
10. Tha Dogg Pound - Dogg Food (1995)
11.AZ - Doe or Die (1995)
12. DJ Quik - Safe + Sound (1995)
13. Jamal - Last Chance, No Breaks (1995)
14. Fat Joe - Jealous One's Envy (1995)
15. Channel Live - Station Identification (1995)
16. Das EFX - Hold It Down (1995)
17. Lost Boyz - Legal Drug Money (1995)
18. The Pharcyde - Labcabincalifornia (1995)
19. Bone Thugs-N-Harmony - E. 1999 Eternal (1995)
20. Cypress Hill - III Temples of Boom (1995)
21. Group Home - Livin' Proof (1995)
22. Mannish - Audio Sedative (1995)
23. Mic Geronimo - The Natural (1995)
24. Miilkbone - Da Miilkrate (1995)
25. Science Of Sound - Kaleidoscope Phonetics (1995)
26. The Nonce - World Ultimate (1995)
27. Tha Alkaholiks - Coast II Coast (1995)
28. KRS-One - KRS-One (1995)
29. Osdorp Posse - Afslag Osdorp (1995)
30. WC & The Maad Circle - Curb Servin' (1995)
1
geplaatst: 18 januari 2022, 21:13 uur
Rene1979 schreef:
Dit is praktisch mijn lijst met een iets andere volgorde. Legal Drug Money is ‘96 btwHier gaan we dan met de lijst...
0
Rene1979
geplaatst: 18 januari 2022, 21:16 uur
JayM schreef:
(quote)
Dit is praktisch mijn lijst met een iets andere volgorde. Legal Drug Money is ‘96 btw Ja verdorrie, je hebt gelijk.. Maar hij staat op de site hier op 95 dus kwam bij stemmen in dat jaar terug... Maar goed staat niet in top 10, dus lekker laten staan

1
zaaf
geplaatst: 18 januari 2022, 21:36 uur
Dat is een behoorlijk compleet overzicht topalbums, Rene. Van mijn HM's heb je er maar 3 niet genoemd, dat zijn deze:
Masta Ace Incorporated - Sittin' on Chrome (1995)
Society of Soul - Brainchild (1995)
Blackout - Dreamworld (1995)
8
geplaatst: 19 januari 2022, 11:56 uur
Pff, wat een jaar, wat een genot. Ben ook deze ochtend de ene na de andere klapper aan het draaien en ik voel me echt weer even die jonge skater die net oldschool hiphop heeft ontdekt. Roffe raps op je MP3-speler, een beetje stoer kijken in de bus naar school.
Een waslijst aan klassiekers, waarvan ik roughly de top 17 nog met regelmaat uit de spreekwoordelijke kast trek (sommige ook fysiek nog, de top 5 vooral). Ik doe sommige albums tekort door ze geen punten toe te kennen vanuit mijn top 10, maar er is simpelweg te veel competitie. Ik gok dat bij herdraaien van de gehele nr. 11-40 ik nog wel wat zou husselen, maar na veel wikken en wegen is het deze lijst geworden:
40. Tha Dogg Pound - Dogg Food
39. Funkdoobiest - Brothas Doobie
38. The Herbaliser - Remedies
37. Earthling - Radar
36. U.D.I. - Under da Influence
35. Jamal - Last Chance, No Breaks
34. Miilkbone - Da Miilkrate
33. La Haine
32. Three-6 Mafia - Mystic Stylez
31. Lost Boyz - Legal Drug Money
30. Cypress Hill - III Temples of Boom
29. Eazy-E - Str8 Off tha Streetz of Muthaphukkin Compton
28. Aceyalone - All Balls Don't Bounce
27. Brotha Lynch Hung - Season of da Siccness
26. Count Bass D - Pre-Life Crisis
25. Nine - Nine Livez
24. Bone Thugs-N-Harmony - E. 1999 Eternal
23. Masta Ace Incorporated - Sittin' on Chrome
22. Fat Joe - Jealous One's Envy
21. The B.U.M.S. - Lyfe 'n' Tyme
20. Eightball & MJG - On Top of the World
19. Channel Live - Station Identification
18. The Nonce - World Ultimate
17. Group Home - Livin' Proof
16. KRS-One - KRS-One
15. 2Pac - Me Against the World
14. Onyx - All We Got Iz Us
13. AZ - Doe or Die
12. Ol' Dirty Bastard - Return to the 36 Chambers: The Dirty Version
11. GZA - Liquid Swords
10. Show & A.G. - Goodfellas
Zwaar stuivertje wisselen in de bovenste regionen van mijn top 10. Maar na beluisteren van een paar kanshebbers (11 - 15) kom ik erachter dat ik op deze momenteel het lekkerste ga. GZA en Ol' Dirty zijn ook heerlijk, maar die zijn toch wat chaotischer in mijn beleving, het vergt wat meer concentratie, waardoor ik het minder vaak draai of eerder kies voor losse tracks.
9. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx...
Ik denk mijn favoriete Wu-Tang solo album, dat bijna door kan voor een regulier Wu-album met deze gastrappers. Staan een paar alltime classics op en legendarische verses. Van begin tot eind genieten!
8. Das EFX - Hold It Down
Bijna 5 kwartier headboppen.
7. Goodie Mob - Soul Food
Heb een zwak voor dit gezelschap en dit debuutalbum (zie ik nu) is mijn favoriet van ze.
6. Smif-n-Wessun - Dah Shinin'
Een monument binnen de hiphop. Tekstueel zo rijk, een heerlijk laidback album, ideaal voor een chillavondje met vrienden. Ik vind niet elke track even geweldig, maar een welverdiende plek in de top 10.
5. The Pharcyde - Labcabincalifornia
In 1992 maakten ze al hun beste, maar ook dit album is heerlijk. Geweldig hoe de stemmen bij elkaar passen en ze elkaar afwisselen, raptechnisch onfeilbaar. Voelt echt als een tijdmachine als ik deze draai.
4. Kool G Rap - 4, 5, 6
Qua stemgeluid en rijmschema's een van mijn favorieten, het flowt als een malle, op sommige tracks gaat hij maar door en door. Geweldig hoe hij af en toe versneld. Ik kan bij dit album dus echt niet stil blijven zitten. Ook een heerlijke gangstervibe, nu ik het weer draai ontdek ik weer allerlei nieuwe details.
3. Tha Alkaholiks - Coast II Coast
1 van mijn meestbeluisterde hiphop albums, het plezier spat eraf op tracks als Daaam! en Flashback. Sterke raps, heerlijke producties, een album waar ik keer op keer naar teruggrijp.
2. Mobb Deep - The Infamous
Met recht de nummer 110 in de top 250 en nummer 2 in de hiphop toplijst op deze site als je het mij vraagt. De nummer 1 ook uit dit jaar overigens (GZA). Met o.a. Shook Ones pt. 2 en Survival of the Fittest een paar anthems, dit album is legendarisch.
1. Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous
Mijn nr. 2 hiphop album of all time op dit moment. Wat mij betreft een meesterwerk in het genre. Heerlijke beats, keiharde teksten en een geweldige flow. Als ik aan hiphop denk, denk ik aan deze plaat. Dit album meerdere zomers met de ramen open gedraaid in mijn auto, mooie herinneringen aan deze parel. Big L rest in peace!
5 albums uit 1995 hebben een plekje in de toplijst (top 50) hiphop hier op MuMe:
Toplijst hip-hop - MusicMeter.nl
1. GZA - Liquid Swords (1995)
15. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx... (1995)
19. Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous (1995)
23. Smif-n-Wessun - Dah Shinin' (1995)
Voor 1994 zijn dit er 7.
Voor 1993 zijn dit er 3.
Voor 1992 zijn dit er 2.
Een waslijst aan klassiekers, waarvan ik roughly de top 17 nog met regelmaat uit de spreekwoordelijke kast trek (sommige ook fysiek nog, de top 5 vooral). Ik doe sommige albums tekort door ze geen punten toe te kennen vanuit mijn top 10, maar er is simpelweg te veel competitie. Ik gok dat bij herdraaien van de gehele nr. 11-40 ik nog wel wat zou husselen, maar na veel wikken en wegen is het deze lijst geworden:
40. Tha Dogg Pound - Dogg Food
39. Funkdoobiest - Brothas Doobie
38. The Herbaliser - Remedies
37. Earthling - Radar
36. U.D.I. - Under da Influence
35. Jamal - Last Chance, No Breaks
34. Miilkbone - Da Miilkrate
33. La Haine
32. Three-6 Mafia - Mystic Stylez
31. Lost Boyz - Legal Drug Money
30. Cypress Hill - III Temples of Boom
29. Eazy-E - Str8 Off tha Streetz of Muthaphukkin Compton
28. Aceyalone - All Balls Don't Bounce
27. Brotha Lynch Hung - Season of da Siccness
26. Count Bass D - Pre-Life Crisis
25. Nine - Nine Livez
24. Bone Thugs-N-Harmony - E. 1999 Eternal
21. The B.U.M.S. - Lyfe 'n' Tyme
20. Eightball & MJG - On Top of the World
19. Channel Live - Station Identification
17. Group Home - Livin' Proof
16. KRS-One - KRS-One
15. 2Pac - Me Against the World
14. Onyx - All We Got Iz Us
13. AZ - Doe or Die
12. Ol' Dirty Bastard - Return to the 36 Chambers: The Dirty Version
11. GZA - Liquid Swords
10. Show & A.G. - Goodfellas
Zwaar stuivertje wisselen in de bovenste regionen van mijn top 10. Maar na beluisteren van een paar kanshebbers (11 - 15) kom ik erachter dat ik op deze momenteel het lekkerste ga. GZA en Ol' Dirty zijn ook heerlijk, maar die zijn toch wat chaotischer in mijn beleving, het vergt wat meer concentratie, waardoor ik het minder vaak draai of eerder kies voor losse tracks.
Ik denk mijn favoriete Wu-Tang solo album, dat bijna door kan voor een regulier Wu-album met deze gastrappers. Staan een paar alltime classics op en legendarische verses. Van begin tot eind genieten!
8. Das EFX - Hold It Down
Bijna 5 kwartier headboppen.
7. Goodie Mob - Soul Food
Heb een zwak voor dit gezelschap en dit debuutalbum (zie ik nu) is mijn favoriet van ze.
6. Smif-n-Wessun - Dah Shinin'
Een monument binnen de hiphop. Tekstueel zo rijk, een heerlijk laidback album, ideaal voor een chillavondje met vrienden. Ik vind niet elke track even geweldig, maar een welverdiende plek in de top 10.
In 1992 maakten ze al hun beste, maar ook dit album is heerlijk. Geweldig hoe de stemmen bij elkaar passen en ze elkaar afwisselen, raptechnisch onfeilbaar. Voelt echt als een tijdmachine als ik deze draai.
4. Kool G Rap - 4, 5, 6
Qua stemgeluid en rijmschema's een van mijn favorieten, het flowt als een malle, op sommige tracks gaat hij maar door en door. Geweldig hoe hij af en toe versneld. Ik kan bij dit album dus echt niet stil blijven zitten. Ook een heerlijke gangstervibe, nu ik het weer draai ontdek ik weer allerlei nieuwe details.
1 van mijn meestbeluisterde hiphop albums, het plezier spat eraf op tracks als Daaam! en Flashback. Sterke raps, heerlijke producties, een album waar ik keer op keer naar teruggrijp.
Met recht de nummer 110 in de top 250 en nummer 2 in de hiphop toplijst op deze site als je het mij vraagt. De nummer 1 ook uit dit jaar overigens (GZA). Met o.a. Shook Ones pt. 2 en Survival of the Fittest een paar anthems, dit album is legendarisch.
1. Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous
Mijn nr. 2 hiphop album of all time op dit moment. Wat mij betreft een meesterwerk in het genre. Heerlijke beats, keiharde teksten en een geweldige flow. Als ik aan hiphop denk, denk ik aan deze plaat. Dit album meerdere zomers met de ramen open gedraaid in mijn auto, mooie herinneringen aan deze parel. Big L rest in peace!
5 albums uit 1995 hebben een plekje in de toplijst (top 50) hiphop hier op MuMe:
Toplijst hip-hop - MusicMeter.nl
1. GZA - Liquid Swords (1995)
15. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx... (1995)
19. Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous (1995)
23. Smif-n-Wessun - Dah Shinin' (1995)
Voor 1994 zijn dit er 7.
Voor 1993 zijn dit er 3.
Voor 1992 zijn dit er 2.
1
geplaatst: 19 januari 2022, 13:02 uur
Ook hier zal het geen effect op de eindlijst hebben maar Legal Drug Money en Str8 of tha Streetz zijn beide ‘96
0
Rene1979
geplaatst: 19 januari 2022, 20:03 uur
zaaf schreef:
Dat is een behoorlijk compleet overzicht topalbums, Rene. Van mijn HM's heb je er maar 3 niet genoemd, dat zijn deze:
Ace wel over getwijfeld
5
geplaatst: 20 januari 2022, 13:23 uur
Wederom een fenomenaal jaar binnen de hip hop en misschien wel het beste allerbeste jaar globaal gezien. De top 8 stond al lang vast, maar de hele top16 deed mee voor de laatste 2 plekken. Hoe lastig de keuze ook, het is zonder twijfel een top10 waar ik me compleet ik kan vinden.
Hm:
Various - Project Blowed
Deze compilatie uit de stal van Freestyle Fellowship is een hele dikke aanrader en ware het niet dat het een verzamelaar is, anders had die hoog in de lijst gestaan.
25. Miilkbone – Da Miilkcrate
24. Group Home - Livin' Proof
23. Goodie Mob - Soul Food
22. Brotha Lynch Hung - Season of da Siccness
21. Cypress Hill - III Temples of Boom
20. KRS-One - KRS-One
19. Ol' Dirty Bastard - Return to the 36 Chambers: The Dirty Version
17. AZ - Doe or Die
16. Tha Alkaholiks - Coast II Coast
15. Tha Dogg Pound - Dogg Food
14. Masta Ace Incorporated - Sittin' on Chrome
13. Aceyalone - All Balls Don't Bounce
12. DJ Quik - Safe + Sound
11. Science of Sound - Kaleidoscope Phonetiks
10. The Roots - Do You Want More?!!!??!
9. The B.U.M.S. - Lyfe ‘n’ Tyme
8. Showbiz & A.G. - Goodfellas
7. Kool G Rap - 4, 5, 6
6. GZA - Liquid Swords
Die eerste 2 albums van The Pharcyde
4. Smif-n-Wesson - Dah Shinin’
Het is vaak kop of munt tussen Enta Da Stage en deze voor favo BCC album, maar de laatste jaren wint deze.
3. Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous
Schoolvoorbeeld voor hoe ik wil dat een DITC album klinkt. Dikke beats, dope raps, heerlijk rauw en keiharde punchlines.
2. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx...
Beste Wu-album. Ook degene waar ik vandaag de dag nog het vaakst naar teruggrijp.
1. Mobb Deep - The Infamous
Mijn gateway album kwam uit '93 (die ik overigens pas in '94 leerde kennen), maar dit is het eerste album wat ik compleet op eigen kracht ontdekte toen ik als 14-jarig broekie tussen de grote gasten in de lokale platenzaak aan het snuffelen was. Weet het moment nog precies; de cover trok mijn aandacht en de featurings achterop (Raekwon, Ghostface, Nas en Q-tip) trokken me over de streep om de cd (de liefde voor vinyl kwam pas veel later) te luisteren. Vanaf de eerste noten was ik compleet weggeblazen en heb de eerste helft van het album met een grote glimlach geluisterd, toen snel afgezet, afgerekend en linea recta mijn discman in om op vol volume af te spelen terwijl ik naar huis fietste. Overal waar ik naar toe ging, ging dit album mee en van alle albums het album dat ik het meeste heb gedraaid en nog steeds even tof vind ik als toen ik hem voor het eerst hoorde. Een perfect album van begin tot het eind en hoewel ik het lastig vind om 1 album als favoriete hip hop album allertijde aan te duiden (zeg altijd dat het er een aantal zijn), als ik er maar 1 moest kiezen dan zou dit hem zijn.
Hm:
Various - Project Blowed
Deze compilatie uit de stal van Freestyle Fellowship is een hele dikke aanrader en ware het niet dat het een verzamelaar is, anders had die hoog in de lijst gestaan.
25. Miilkbone – Da Miilkcrate
24. Group Home - Livin' Proof
23. Goodie Mob - Soul Food
22. Brotha Lynch Hung - Season of da Siccness
21. Cypress Hill - III Temples of Boom
20. KRS-One - KRS-One
19. Ol' Dirty Bastard - Return to the 36 Chambers: The Dirty Version
17. AZ - Doe or Die
16. Tha Alkaholiks - Coast II Coast
15. Tha Dogg Pound - Dogg Food
14. Masta Ace Incorporated - Sittin' on Chrome
13. Aceyalone - All Balls Don't Bounce
12. DJ Quik - Safe + Sound
11. Science of Sound - Kaleidoscope Phonetiks
10. The Roots - Do You Want More?!!!??!
9. The B.U.M.S. - Lyfe ‘n’ Tyme
8. Showbiz & A.G. - Goodfellas
7. Kool G Rap - 4, 5, 6
6. GZA - Liquid Swords
Die eerste 2 albums van The Pharcyde
4. Smif-n-Wesson - Dah Shinin’
Het is vaak kop of munt tussen Enta Da Stage en deze voor favo BCC album, maar de laatste jaren wint deze.
Schoolvoorbeeld voor hoe ik wil dat een DITC album klinkt. Dikke beats, dope raps, heerlijk rauw en keiharde punchlines.
2. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx...
Beste Wu-album. Ook degene waar ik vandaag de dag nog het vaakst naar teruggrijp.
Mijn gateway album kwam uit '93 (die ik overigens pas in '94 leerde kennen), maar dit is het eerste album wat ik compleet op eigen kracht ontdekte toen ik als 14-jarig broekie tussen de grote gasten in de lokale platenzaak aan het snuffelen was. Weet het moment nog precies; de cover trok mijn aandacht en de featurings achterop (Raekwon, Ghostface, Nas en Q-tip) trokken me over de streep om de cd (de liefde voor vinyl kwam pas veel later) te luisteren. Vanaf de eerste noten was ik compleet weggeblazen en heb de eerste helft van het album met een grote glimlach geluisterd, toen snel afgezet, afgerekend en linea recta mijn discman in om op vol volume af te spelen terwijl ik naar huis fietste. Overal waar ik naar toe ging, ging dit album mee en van alle albums het album dat ik het meeste heb gedraaid en nog steeds even tof vind ik als toen ik hem voor het eerst hoorde. Een perfect album van begin tot het eind en hoewel ik het lastig vind om 1 album als favoriete hip hop album allertijde aan te duiden (zeg altijd dat het er een aantal zijn), als ik er maar 1 moest kiezen dan zou dit hem zijn.
4
geplaatst: 20 januari 2022, 15:00 uur
1. GZA - Liquid Swords
3. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx...
4. Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous
3. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx...
4. Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous
0
geplaatst: 20 januari 2022, 15:17 uur
Met zo'n mooi jaar moet toch wel minimaal een top5-je lukken Johnny Marr?
0
zaaf
geplaatst: 20 januari 2022, 15:42 uur
niet goed gekeken, maar inmiddels heeft Jay de bovenste ook al genoemd:
Aceyalone - All Balls Don't Bounce
The Nonce - World Ultimate
Tha Dogg Pound - Dogg Food
Bone Thugs-N-Harmony - E. 1999 Eternal
Aceyalone - All Balls Don't Bounce
The Nonce - World Ultimate
Tha Dogg Pound - Dogg Food
Bone Thugs-N-Harmony - E. 1999 Eternal
2
geplaatst: 20 januari 2022, 18:07 uur
JayM schreef:
Ik wacht nog op Osiris Apis, maar die is spoorloos. Hij heeft tot vnv en anders gooi ik laat de lijst online
Groot gelijk, altijd dezelfde waar je op moet wachten. Ik wacht nog op Osiris Apis, maar die is spoorloos. Hij heeft tot vnv en anders gooi ik laat de lijst online
Maar ik ben weer terecht! Ik was een weekje niet op MuMe wegens drukte werk. En van het weekend er niet aan gedacht. Jullie kunnen het ook zonder mij zo te zien.
Mooie eindlijst van 1996! Groot aantal die ik er ook in zou zetten. Ik probeer 1995 weer aan te haken.
1
zaaf
geplaatst: 20 januari 2022, 18:48 uur
Osiris Apis schreef:
Ik probeer 1995 weer aan te haken.
95? Moet je snel zijn!Ik probeer 1995 weer aan te haken.
6
geplaatst: 20 januari 2022, 19:39 uur
10. Masta Ace Incorporated - Sittin' on Chrome
9. Bone Thugs-N-Harmony - E. 1999 Eternal
8. Tha Dogg Pound - Dogg Food
7. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx
6. Cypress Hill - III Temples of Boom
5. Ol' Dirty Bastard - Return to the 36 Chambers: The Dirty Version
4. Smif-n-Wessun - Dah Shinin'
1. GZA - Liquid Swords
9. Bone Thugs-N-Harmony - E. 1999 Eternal
8. Tha Dogg Pound - Dogg Food
7. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx
6. Cypress Hill - III Temples of Boom
5. Ol' Dirty Bastard - Return to the 36 Chambers: The Dirty Version
4. Smif-n-Wessun - Dah Shinin'
1. GZA - Liquid Swords
7
geplaatst: 21 januari 2022, 00:31 uur
1995. Ik was 20 jaar oud. Studeerde en werkte in Amsterdam, was wekelijks in de hoofdstedelijke platenwinkels te vinden. Ook zat ik midden in een tweede skateboardleven, waarin hiphop op dat moment een grote rol speelde. Kocht baggy kleding bij de oude Amerikaanse hippie van RMF. Met vrienden in die periode veel concerten bezocht, als ook coffeeshop Homegrown Fantasy. Nu terugkijkend, een schitterende tijd, tijdens het staartje van het gouden hiphop-tijdperk. Zoals ik eerder aangaf was het samenstellen van deze lijst enerzijds een enorm genoegen. Maar aan de andere kant een pijnlijke exercitie, omdat ik albums waarmee ik een sterke persoonlijke band heb, buiten de top 10 heb moeten laten. Disclaimer: had je mij dit in ’95 gevraagd, was deze lijst mogelijk anders geweest.
The Roots - Do you want more?!!!??! heb ik niet meegenomen, want '94 volgens mij.
EP: The Cenubites - The Cenubites
26. Channel Live - Station Identification
25. Guru - Jazzmatazz Volume II: The New Reality
24. AZ - Doe or Die
21. Erick Sermon - Double or Nothing
20. Das EFX - Hold It Down
19. DJ Krush – Meiso
18. Funkdoobiest - Brothas Doobie
17. Tricky – Maxinquaye
16. Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous
15. Grand Puba – 2000
14. Cypress Hill - III (Temples of Boom)
13. The Nonce - World Ultimate
12. KRS-One - KRS One
11. Kool G Rap - 4, 5, 6
10. Group Home - Livin' Proof
Lil' Dap en Melachi the Nutcracker brengen rauwe streetlyrics op misschien wel de beste beats die Premier ooit maakte. Melachi, niet de meest begaafde mc, emotioneert met zijn onverbloemde en harde inkijk in the projects. Lil’ Dap ben ik gewoon gecharmeerd van, vind ik vet, punt! Staat zo hoog, omdat ik dit grijsgeluisterd heb.
Tja, dan de drie solo-albums van Wu Tang dit jaar. Heb ik bij de samenstelling van deze lijst, wat betreft positionering, flink over nagedacht. Dit album is goed, heel goed! Top-features, dito producties van RZA. Raekwon flowt als een malle, brengt straatwijsheid, Ghostface vult hem perfect aan. Had ik misschien hoger moeten laten eindigen.
8. Genius/GZA - Liquid Swords
'It's mostly tha voice, that gets you up
It's mostly tha voice, that makes you buck
A lot of rappers got flavor, and some got skills
But if your voice ain't dope then you need to chill'.
De GZA heeft flavor, de GZA heeft skills. Maar die stem, die vind ik ongeëvenaard. Ook hier weer top-producties van RZA, met meer verwijzingen naar Oosterse gevechtssporten dan die andere twee Wu-solo’s. Vind ik net iets vetter dan nummer 9.
7. Ol' Dirty Bastard - Return to the 36 Chambers: The Dirty Version
Ik ga hier misschien de enige zijn, maar ODB zet ik boven Rae en GZA. Dit album ademt geniale gekte. Technisch zeker de minste van de drie mc's, maar de drunken-master-style van Dirty geeft mij nog steeds kippenvel. Bizarre persoonlijkheid en een overdaad aan geestverruimende middelen maakt dit een uniek hiphop-document. ‘Niggas catching headaches, what? What? You need Aspirin?’.
6. Goodie Mob - Soul Food
Onverbloemde maatschappijkritiek. Broeierig warme producties van Organized Noise. Je proeft de ongelijkheid, het slavernijverleden, de katoenvelden.
Harde, rauwe teksten. En fuck, wat is CeeLo is hier goed. Flowt iedereen aan gort. Een meesterwerk uit het zuiden!
5. Show & A.G. – Goodfellas
D.I.T.C. Meer hiphop dan dat, ga je het (bijna) niet krijgen. Andre the Giant toont zich weer als een niet te onderschatten mc. En Showbiz is zo godsgruwelijk vet op de beats (en die ene van Premier hè). East Coast-klassieker!
4. The Pharcyde – Labcabincalifornia
Eerste West Coast-album in deze top 10. Dit album (en de 3 albums hieronder) heb ik héél, héél veel geluisterd. Alles klopt hieraan! Imani, Slimkid3, Bootie Brown en Fatlip zijn stuk voor stuk goede mc’s, met elk een eigen geluid. De eigen producties en die van een jonge J Dilla zijn anno 2022 nog steeds fris. Meesterwerk!
J-Ro, Tash en E-Swift. Loud Records begin jaren ’90. 411 videotapes. Dit is heel speciaal voor mij. The Likwit Crew in full effect: King Tee, Xzibit, Lootpack en Declaime. Doe daar een Q-Tip en Diamond D bij. Ik heb moeite om dit in woorden te vatten. Catastrophe (Tash), oh wat was ik fan van zijn snelle flow. Op het podium tijdens het optreden in Paradiso. Sweet memories!
2. Smif-n-Wessun - Dah Shinin'
Beste Duck Down-album aller tijden, hands down. De ultieme synergie tussen mc’s en productie. Tek en Steele flowen de boel aan gort. Da Beatminerz voorzien in een muzikale begeleiding waarvan de thc afdruipt. Je kan niets doen, behalve je hoofd op en neer bewegen. En de P.N.C., oh fuck dat nummer, goddamnit!
Twee jonge jongens nog, Prodigy en Havoc. Hun debuut hadden ze piepjong al gemaakt. Maar net zoals GZA moest het beste nog komen. Dit is zo keihard, rauw, een stem van de zwarte jeugd uit Queensbridge. Havoc legt hier een productie neer, die zo tyfushard is (excusez le mot), fucking hell. Prodigy delivert non-stop. Tsja, uiteraard het beste album van 1995!
The Roots - Do you want more?!!!??! heb ik niet meegenomen, want '94 volgens mij.
EP: The Cenubites - The Cenubites
26. Channel Live - Station Identification
25. Guru - Jazzmatazz Volume II: The New Reality
24. AZ - Doe or Die
21. Erick Sermon - Double or Nothing
20. Das EFX - Hold It Down
19. DJ Krush – Meiso
18. Funkdoobiest - Brothas Doobie
17. Tricky – Maxinquaye
16. Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous
15. Grand Puba – 2000
14. Cypress Hill - III (Temples of Boom)
13. The Nonce - World Ultimate
12. KRS-One - KRS One
11. Kool G Rap - 4, 5, 6
10. Group Home - Livin' Proof
Lil' Dap en Melachi the Nutcracker brengen rauwe streetlyrics op misschien wel de beste beats die Premier ooit maakte. Melachi, niet de meest begaafde mc, emotioneert met zijn onverbloemde en harde inkijk in the projects. Lil’ Dap ben ik gewoon gecharmeerd van, vind ik vet, punt! Staat zo hoog, omdat ik dit grijsgeluisterd heb.
Tja, dan de drie solo-albums van Wu Tang dit jaar. Heb ik bij de samenstelling van deze lijst, wat betreft positionering, flink over nagedacht. Dit album is goed, heel goed! Top-features, dito producties van RZA. Raekwon flowt als een malle, brengt straatwijsheid, Ghostface vult hem perfect aan. Had ik misschien hoger moeten laten eindigen.
8. Genius/GZA - Liquid Swords
'It's mostly tha voice, that gets you up
It's mostly tha voice, that makes you buck
A lot of rappers got flavor, and some got skills
But if your voice ain't dope then you need to chill'.
De GZA heeft flavor, de GZA heeft skills. Maar die stem, die vind ik ongeëvenaard. Ook hier weer top-producties van RZA, met meer verwijzingen naar Oosterse gevechtssporten dan die andere twee Wu-solo’s. Vind ik net iets vetter dan nummer 9.
7. Ol' Dirty Bastard - Return to the 36 Chambers: The Dirty Version
Ik ga hier misschien de enige zijn, maar ODB zet ik boven Rae en GZA. Dit album ademt geniale gekte. Technisch zeker de minste van de drie mc's, maar de drunken-master-style van Dirty geeft mij nog steeds kippenvel. Bizarre persoonlijkheid en een overdaad aan geestverruimende middelen maakt dit een uniek hiphop-document. ‘Niggas catching headaches, what? What? You need Aspirin?’.
6. Goodie Mob - Soul Food
Onverbloemde maatschappijkritiek. Broeierig warme producties van Organized Noise. Je proeft de ongelijkheid, het slavernijverleden, de katoenvelden.
Harde, rauwe teksten. En fuck, wat is CeeLo is hier goed. Flowt iedereen aan gort. Een meesterwerk uit het zuiden!
5. Show & A.G. – Goodfellas
D.I.T.C. Meer hiphop dan dat, ga je het (bijna) niet krijgen. Andre the Giant toont zich weer als een niet te onderschatten mc. En Showbiz is zo godsgruwelijk vet op de beats (en die ene van Premier hè). East Coast-klassieker!
4. The Pharcyde – Labcabincalifornia
Eerste West Coast-album in deze top 10. Dit album (en de 3 albums hieronder) heb ik héél, héél veel geluisterd. Alles klopt hieraan! Imani, Slimkid3, Bootie Brown en Fatlip zijn stuk voor stuk goede mc’s, met elk een eigen geluid. De eigen producties en die van een jonge J Dilla zijn anno 2022 nog steeds fris. Meesterwerk!
J-Ro, Tash en E-Swift. Loud Records begin jaren ’90. 411 videotapes. Dit is heel speciaal voor mij. The Likwit Crew in full effect: King Tee, Xzibit, Lootpack en Declaime. Doe daar een Q-Tip en Diamond D bij. Ik heb moeite om dit in woorden te vatten. Catastrophe (Tash), oh wat was ik fan van zijn snelle flow. Op het podium tijdens het optreden in Paradiso. Sweet memories!
Beste Duck Down-album aller tijden, hands down. De ultieme synergie tussen mc’s en productie. Tek en Steele flowen de boel aan gort. Da Beatminerz voorzien in een muzikale begeleiding waarvan de thc afdruipt. Je kan niets doen, behalve je hoofd op en neer bewegen. En de P.N.C., oh fuck dat nummer, goddamnit!
Twee jonge jongens nog, Prodigy en Havoc. Hun debuut hadden ze piepjong al gemaakt. Maar net zoals GZA moest het beste nog komen. Dit is zo keihard, rauw, een stem van de zwarte jeugd uit Queensbridge. Havoc legt hier een productie neer, die zo tyfushard is (excusez le mot), fucking hell. Prodigy delivert non-stop. Tsja, uiteraard het beste album van 1995!
0
zaaf
geplaatst: 21 januari 2022, 10:10 uur
en als laatst the whole brevity thing
AZ- Doe or Die
Das EFX - Hold It Down
KRS-One - KRS One
AZ- Doe or Die
Das EFX - Hold It Down
KRS-One - KRS One
7
geplaatst: 21 januari 2022, 16:44 uur
4. Brotha Lynch Hung - Season of da Siccness
5. GZA - Liquid Swords
6. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx...
7. 2Pac - Me Against the World
8. Cypress Hill - III Temples of Boom
9. E-40 - In a Major Way
10. Street Military - Next Episode
Zeer pijnlijk om te doen. Heb in mijn notepadje gigantisch veel lijnen op en neer geschoven gewoon uit besluiteloosheid. Uiteindelijk kan ik niet om The Infamous heen. De sfeer die daar neergezet wordt is nooit meer nagedaan. Perfecte executie. Ik heb een tijd geleden op persoonlijk vlak een heel zware gebeurtenis meegemaakt en dit was de eerste plaat die ik wou opzetten om die situatie naar muziek vertaald te krijgen. Er staan zo wel nog wat plaatjes op waarbij de geniale sfeerzetting het overheersende element is. Dan kijk ik naar Liquid Swords en OB4CL. En Temples of Boom, vanuit een iets ander perspectief. Maar alle drie scoren slechter, want oh jee wat een kwaliteit in 1995.
Big L met de "echte echte" vieze boom bap. Brotha Lynch Hung als maniakale eend in de bijt. Lyrics die helemaal over the top zijn, maar gebracht met een beheerste delivery zodat het allemaal net dat tikje geschifter aankomt. En die donkere funk. Toch gaat Smif-n-Wessun er met het zilver van door en ik had ze eigenlijk graag goud gegund. Dah Shinin' is een plaat waarvan het kwartje nog maar heel recent gevallen is, maar het is absoluut meesterlijke hiphop. Mijn favoriete BCC uit de 90's.
2Pac is een van mijn favoriete rappers, maar hij kan geen albums maken. Me Against the World is zijn beste poging, maar toch wordt het af en toe iets te saai. Jammer, want daardoor vergeet ik hem vaak te noemen in de GOAT-discussies.
Afsluiten met twee "gewoon heel erg goede platen" die bleekjes afsteken in vergelijking met de rest, maar dat zegt vooral wat over de rest. Ik kan het absoluut niet laten om Street Military te noemen in hiphopgesprekken, dus ik zie mijn kans weer schoon. Hier klinken ze agressiever en donkerder dan tevoren. E-40 zal voor eeuwig in zijn eigen wereldje rapmuziek maken. Dat deed hij toen al.
HM's:
D of Trinity Garden Cartel - Game Done Changed
DJ Screw - 3 'n the Mornin', Pt. 2
Three-6 Mafia - Mystic Stylez
Ol' Dirty Bastard - Return to the 36 Chambers: The Dirty Version
Het heeft de eindlijst niet gehaald, maar als ik zin heb in muziek van DJ Screw kies ik automatisch voor deze. Waarschijnlijk door zijn gigantische output, maar ook wel omdat ik tegen het einde van de plaat wel genoeg Screw gehoord heb voor een bepaalde tijd.
4. Brotha Lynch Hung - Season of da Siccness
5. GZA - Liquid Swords
6. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx...
7. 2Pac - Me Against the World
8. Cypress Hill - III Temples of Boom
9. E-40 - In a Major Way
10. Street Military - Next Episode
Zeer pijnlijk om te doen. Heb in mijn notepadje gigantisch veel lijnen op en neer geschoven gewoon uit besluiteloosheid. Uiteindelijk kan ik niet om The Infamous heen. De sfeer die daar neergezet wordt is nooit meer nagedaan. Perfecte executie. Ik heb een tijd geleden op persoonlijk vlak een heel zware gebeurtenis meegemaakt en dit was de eerste plaat die ik wou opzetten om die situatie naar muziek vertaald te krijgen. Er staan zo wel nog wat plaatjes op waarbij de geniale sfeerzetting het overheersende element is. Dan kijk ik naar Liquid Swords en OB4CL. En Temples of Boom, vanuit een iets ander perspectief. Maar alle drie scoren slechter, want oh jee wat een kwaliteit in 1995.
Big L met de "echte echte" vieze boom bap. Brotha Lynch Hung als maniakale eend in de bijt. Lyrics die helemaal over the top zijn, maar gebracht met een beheerste delivery zodat het allemaal net dat tikje geschifter aankomt. En die donkere funk. Toch gaat Smif-n-Wessun er met het zilver van door en ik had ze eigenlijk graag goud gegund. Dah Shinin' is een plaat waarvan het kwartje nog maar heel recent gevallen is, maar het is absoluut meesterlijke hiphop. Mijn favoriete BCC uit de 90's.
2Pac is een van mijn favoriete rappers, maar hij kan geen albums maken. Me Against the World is zijn beste poging, maar toch wordt het af en toe iets te saai. Jammer, want daardoor vergeet ik hem vaak te noemen in de GOAT-discussies.
Afsluiten met twee "gewoon heel erg goede platen" die bleekjes afsteken in vergelijking met de rest, maar dat zegt vooral wat over de rest. Ik kan het absoluut niet laten om Street Military te noemen in hiphopgesprekken, dus ik zie mijn kans weer schoon. Hier klinken ze agressiever en donkerder dan tevoren. E-40 zal voor eeuwig in zijn eigen wereldje rapmuziek maken. Dat deed hij toen al.
HM's:
D of Trinity Garden Cartel - Game Done Changed
DJ Screw - 3 'n the Mornin', Pt. 2
Three-6 Mafia - Mystic Stylez
Ol' Dirty Bastard - Return to the 36 Chambers: The Dirty Version
Het heeft de eindlijst niet gehaald, maar als ik zin heb in muziek van DJ Screw kies ik automatisch voor deze. Waarschijnlijk door zijn gigantische output, maar ook wel omdat ik tegen het einde van de plaat wel genoeg Screw gehoord heb voor een bepaalde tijd.
1
geplaatst: 21 januari 2022, 16:54 uur
Kalikula schreef:
Dit is weer zo’n twijfelgeval. Fysieke exemplaren zijn zover ik weet in ‘94 gedrukt echter was de release pas 17 januari 1995. Zo ook volgens OkayPlayer (opgericht door Questlove) maar staat ook als releasedatum in MuMu en eigenlijk alle bronnen die ik tegenkom.The Roots - Do you want more?!!!??! heb ik niet meegenomen, want '94 volgens mij.
0
geplaatst: 21 januari 2022, 18:44 uur
JayM schreef:
(quote)
Dit is weer zo’n twijfelgeval. Fysieke exemplaren zijn zover ik weet in ‘94 gedrukt echter was de release pas 17 januari 1995. Zo ook volgens OkayPlayer (opgericht door Questlove) maar staat ook als releasedatum in MuMu en eigenlijk alle bronnen die ik tegenkom. Staat achterop mijn hoesje ‘94. Zeg het maar.
Zou wel hoog geëindigd zijn bij mij.
0
zaaf
geplaatst: 21 januari 2022, 19:01 uur
℗ & © 1994 Geffen Records, Inc., an MCA Company
Distributed by BMG • A Bertelsman Music Group Company
Printed in Holland
Distributed by BMG • A Bertelsman Music Group Company
Printed in Holland
1
geplaatst: 21 januari 2022, 19:16 uur
Yes heb de cd hier ook liggen. Wat ik al zei: zover ik weet zijn de fysieke exemplaren gemaakt in ‘94, maar de release is pas uitgebracht januari 1995. Vandaar dat ik die datum (die overal op internet wordt vermeld als releasedatum) heb gehanteerd. Persoonlijk zou ik dus zeggen 1995, maar snap jullie standpunt ook. Bronnen: 1 / 2 / 3 en kan zo nog wel even doorgaan.
0
geplaatst: 21 januari 2022, 20:03 uur
Inderdaad leuk om te lezen. Ik ga dit weekend ook eens aftrappen met 95. Heb er wat minder persoonlijke herinneringen aan, aangezien ik toen 9 was, maar wel veel van deze albums grijs gedraaid. Topjaar.
1
geplaatst: 21 januari 2022, 20:24 uur
Zie toevallig dat Gehenna maar liefst 5 albums uit 1995 in zijn top 10 heeft, ook een lijstje droppen misschien?
1
geplaatst: 21 januari 2022, 20:42 uur
Ja, lastig verhaal. Had waarschijnlijk de top 10 wel gehaald.
Je mag je lijst aanpassen als je dat wilt
1
geplaatst: 21 januari 2022, 22:29 uur
Hij zou dan plekje 10 innemen. Ga ‘m dit weekend weer even luisteren.
Edit: nee, redt de top 10 niet. Excuus voor de vervuiling van mijn berichten hierover.
* denotes required fields.