MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)

zoeken in:
zaaf
10. The Pharcyde - Labcabincalifornia
Jaja second best, maar deze is ook echt heel erg lekker. Als je kijkt wat ie uit de top 10 heeft gehouden, dan moet ie wel goed zijn.

9. DJ Quik - Safe & Sound
Slick motherfucker, maar wat een verrukkelijk album!

Bedankt Sprayt voor de mention, ik hou het forum niet echt in de gaten en anders had ik niet eens geweten van dit. Ik ben zelf een groot liefhebber van de begin tot mid jaren '90 hiphop, dat komt denk ik omdat het genre toen echt volwassen begon te worden en de apparatuur om de beats mee te maken nog helemaal uit analoge apparatuur bestonden. Ik heb een duidelijke voorkeur voor die authentieke sound uit die periode. Een sound die je niet kunt halen uit de digitale apparatuur waar bijna iedereen mee werkt tegenwoordig. 1 t/m 7 staan vast, de rest bestaan uit albums die van mij 4* hebben gekregen op alfabetische volgorde.

1. Mobb Deep - The Infamous 
2. GZA - Liquid Swords 
3. U.D.I. - Under da Influence
4. Fat Joe - Jealous One's Envy 
5. Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous
6. Cypress Hill - III Temples of Boom
7. Ol' Dirty Bastard - Return to the 36 Chambers: The Dirty Version
8. 5th Ward Boyz - Rated G 
9. BAM - A Rough Z'aggin Bible (Pray at Will)
10. Bone Thugs-N-Harmony - E. 1999 Eternal
11. Brotha Lynch Hung - Season of da Siccness 
12. Channel Live - Station Identification
13. Double X - Ruff Rugged & Raw
14. Eightball & MJG - On Top of the World 
15. Gangsta Pat - Deadly Verses
16. K-Rino - Danger Zone
17. Kausion - South Central Los Skanless
18. Key-Kool & Rhettmatic - Kozmonautz
19. Kool G Rap - 4, 5, 6
20. KRS-One - KRS-One 
21. Masta Ace Incorporated - Sittin' on Chrome
22. Miilkbone - Da Miilkrate
23. Playa Fly - Just Gettin' It On 
24. Project Blowed
25. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx...
26. Show & A.G. - Goodfellas
27. Tha Alkaholiks - Coast II Coast
28. Tha Dogg Pound - Dogg Food 
29. The Terrorists - Full Scale Attack
30. Totally Insane - Backstreet Life 

Gehenna schreef:
1 t/m 7 staan vast, de rest bestaan uit albums die van mij 4* hebben gekregen op alfabetische volgorde.

1. Mobb Deep - The Infamous 
2. GZA - Liquid Swords 
3. U.D.I. - Under da Influence
4. Fat Joe - Jealous One's Envy 
5. Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous
6. Cypress Hill - III Temples of Boom
7. Ol' Dirty Bastard - Return to the 36 Chambers: The Dirty Version
8. 5th Ward Boyz - Rated G 
9. BAM - A Rough Z'aggin Bible (Pray at Will)
10. Bone Thugs-N-Harmony - E. 1999 Eternal
Welkom! De eerste 10 plekken krijgen punten toebedeeld en doen mee voor de algemene top 20 van ‘95. Zo laten staan of wil je nog wisselen in de nr’s 8-10?

10. 2pac - Me Against The World
Ik denk mijn favoriete album van 2pac. So many tears, If I die tonite, de titeltrack en de klassieker Dear mama zijn mijn favorieten. Aantal van die tracks waren ook wel bij de eerste raptracks die ik hoorde via de Greatest Hits van 2pac, dus toch nog een stukje jeugdsentiment.

9. Onyx - All We Got Iz Us
Rauwe hardcore hiphop. Gewoon gruwelijk hard. Alleen Last Dayz al, pfff.

JayM schreef:
(quote)
Welkom! De eerste 10 plekken krijgen punten toebedeeld en doen mee voor de algemene top 20 van ‘95. Zo laten staan of wil je nog wisselen in de nr’s 8-10?

Nou dan wissel ik die laatste 3 om;

8. Key-Kool & Rhettmatic - Kozmonautz
9. Tha Alkaholiks - Coast II Coast
10.Playa Fly - Just Gettin' It On

Gehenna schreef:
8. Key-Kool & Rhettmatic - Kozmonautz
9. Tha Alkaholiks - Coast II Coast
10.Playa Fly - Just Gettin' It On
noted

Toch nog wat puntjes voor Tha Liks

Ga die andere 2 checken.

01. Smif-n-Wessun - Dah Shinin'
02. Show & A.G. - Goodfellas
03. Cypress Hill - III Temples of Boom
04. Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous
05. The Pharcyde - Labcabincalifornia
06. GZA - Liquid Swords
07. Ol' Dirty Bastard - Return to the 36 Chambers: The Dirty Version
08. Aceyalone - All Balls Don't Bounce
09. Walkin' Large - Riverside Pictures
10. The Nonce - World Ultimate

Hm's:
Channel Live - Station Identification
Souls of Mischief - No Man's Land
Group Home - Livin' Proof

zaaf
8. Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous
Wat een baas en wat een narigheid dat het niet langer mocht duren.

7. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx
Haalt het voor mij niet bij The Genius, hoorde zelfs lange tijd het echt goeie niet in deze plaat. Maar langzaamaan stijgt ie in mijn achting. Rae's stemgeluid deed het lang niet voor me, daardoor geloofde ik m niet.

8. Goodie Mob - Soul Food
Geniale plaat die me qua sfeer altijd meteen inpakt vanaf opener Free en helemaal een geheel vormt met The Day After als afsluiter. Genieten van de producties van Organized Noize en de heerlijk soulvolle dirty south hiphop van Goodie Mob. Cee-Lo ook een gruwelijke baas op dit album.

7. Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous
Dikke NY boombap plaat. Fantastische producties en Big L is gewoon een erg toffe MC. Met Put it on en MVP als eerste twee nummers zit ik hier ook altijd meteen helemaal in.

Osiris Apis schreef:
01. Smif-n-Wessun - Dah Shinin'
02. Show & A.G. - Goodfellas
03. Cypress Hill - III Temples of Boom
04. Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous
05. The Pharcyde - Labcabincalifornia
06. GZA - Liquid Swords
07. Ol' Dirty Bastard - Return to the 36 Chambers: The Dirty Version
08. Aceyalone - All Balls Don't Bounce
09. Walkin' Large - Riverside Pictures
10. The Nonce - World Ultimate

Hm's:
Group Home - Livin' Proof

Goed dat je die Walkin' Large eruit licht, ken ik niet... Ben wel benieuwd. Altijd leuk: 'nieuwe' ontdekkingen uit de Golden Era!

Alweer op de helft en terwijl Nr.4 en zaaf nog druk bezig zijn, kijken we ook uit naar wat Flipm0de, ForWhomThePeteTolls, Fred B., principal2000, Harderwiek, Gyzzz, lowieke, Silky & Smooth, aerobag, Koenr, niels94 en panjoe voor ons in petto hebben. En zal jordidj1 voor deze editie mss weer zijn oude jas tevoorschijn halen?

zaaf
6. Three 6 Mafia - Mystic Stylez
Tijd ver vooruit, invloeden hoor je nog. Donker, down maar ook dikke middelvinger.

5. Showbiz & A.G. - Goodfellas
Heel goed gedaan deze, als de niet de minste beats straighter worden, eisen de niet de minste raps de aandacht en andersom. Dat houdt het lekker speels.

1. GZA - Liquid Swords
2. Mobb Deep - The Infamous
3. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx
4. The Pharcyde - Labcabincalifornia
5. Brotha Lynch Hung - Season of da Siccness
6. Ol' Dirty Bastard - Return to the 36 Chambers: The Dirty Version
7. Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous
8. Smif-n-Wessun - Dah Shinin'
9. Kool G Rap - 4, 5, 6
10. Cypress Hill - III Temples of Boom

1. GZA - Liquid Swords (1995)
2. Mobb Deep - The Infamous (1995)
3. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx... (1995)
4. Goodie Mob - Soul Food (1995)
5. Kool G Rap - 4, 5, 6 (1995)
6. Group Home - Livin' Proof (1995)
7. Tha Dogg Pound - Dogg Food (1995)
8. DJ Krush - Meiso (1996)
9. Tricky - Maxinquaye (1995)
10. Smif-n-Wessun - Dah Shinin' (1995)

JayM schreef:
Met zo'n mooi jaar moet toch wel minimaal een top5-je lukken Johnny Marr?

Nou vooruit, Brotha Lynch Hung ooit eens integraal gehoord door een CSL (tippie van madmadder) dus die kan en mag er ook wel nog bij:

1. GZA - Liquid Swords
3. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx...
4. Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous
5. Brotha Lynch Hung - Season of da Siccness

1995 is het jaar van WU. Dat blijkt in ieder geval wel uit mijn lijstje en ik denk ook wel uit de uiteindelijke top-10.

01. GZA - Liquid Swords
Hier klopt zo goed als alles: sterke productie, goede lyrics, gastartiesten die iets toevoegen, leuke skits, fijne stem en delivery van GZA. Waarschijnlijk wordt dit de (terechte) nummer 1 uit dit jaar.
02. Group Home - Livin' Proof
Dat niet iedereen als GZA hoeft te rappen, bewijzen Lil' Dap en Melachi Da Nutcracker. Simpele lyrics op Premo beats is voldoende voor een heerlijk, ongecompliceerd boom-bap album. De korte speelduur zorgt ervoor dat ik deze op repeat kan luisteren.
03. Ol' Dirty Bastard - Return to the 36 Chambers: The Dirty Version
De Kool Keith van de Wu-Tang Clan scoort bij mij ook hoog met dit album. Zijn rauwe en onvoorspelbare delivery en soms bizarre raps zijn perfect passend bij de beats die RZA uit z'n mouwen schudt.
04. Tha Alkaholiks - Coast II Coast
Moderne classic waarbij Tha Liks hun -als album ook verre van een misser- debuut nog eens flink overtreffen. 2014 is zo onderschat. Heerlijke en erg afwisselende productie en eigenlijk geldt dat ook wel voor de gast artiesten.
05. Goodie Mob - Soul Food
Ook het zuiden deed het prima in dit jaar. Dit debuut van Goodie Mob is heel sterk en soulvol. Ik moet de opvolger nog een keer ergens zien te scoren. DIe heb ik nog nooit beluisterd, maar schijnt ook erg goed te zijn.
06. Mobb Deep - The Infamous
Een andere gedoodverfde kandidaat om hoge ogen te scoren. Moderne klassieker. Punt.
07. Smif-n-Wessun - Dah Shinin'
Ook dit zou ik een moderne klassieker willen noemen. Hij staat iets lager in m'n top 10, omdat ik er ook een paar mindere nummers op vind staan, maar de goede nummers zijn wel gelijk echt super sterk.
08. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx..
Raekwon en Ghostface kunnen me qua lyrics, delivery en stemgeluid minder bekoren dan hun teamgenoten uit Wu. Toch is dit weer een ijzersterk album uit de stallen van Shaolin's finest. Op een of andere manier begint het album mij richting het einde toch altijd een beetje te vervelen. Iets wat ik totaal niet heb bij Ol' Dirty en GZA.
09. Show & A.G. - Goodfellas
Kort album, maar zeker de moeite waard. In mijn ogen haalt deze het niet bij z'n voorganger, maar is het alsnog een zeer goed album. Diggin' In The Crates of z'n meest duistere manier.
Leuke opvolger van hun echte, dikke klassieker. In mijn ogen haalt dit album nooit die status, maar is het wel een heel goed en afwisselend album.

Nog meer dan genoeg te genieten van releases uit dit jaar. Als je het mij vraagt, zijn onderstaande albums meer dan de moeite waard.
2Pac - Me Against the World
Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous
Cypress Hill - III Temples of Boom
Das EFX - Hold It Down
Erick Sermon - Double Or Nothing
Fat Joe - Jealous One's Envy
Funkdoobiest - Brothas Doobie
Grand Puba - 2000
Guru - Jazzmatazz, Vol. 2: The New Reality
Kool G Rap - 4, 5, 6
KRS-One - KRS-One
LL Cool J - Mr. Smith
Naughty by Nature - Poverty's Paradise
Nine - Nine Livez
Onyx - All We Got Iz Us

Wat moet er nog gezegd worden over 1995 wat nog niet gezegd is. Overduidelijk één van de beste hiphop-jaren. Top 2 albums staan beide in mijn top 10 van beste albums ooit. Het was lang twijfelen welke op één zou komen. Na aantal keer luisteren moest de The Infamous het toch doen met een tweede plaats, doordat er toch paar zwakkere momenten op staan (Q.U. - Hectic en Drink Away the Pain (Situations)). Verder was het nog een strijd tussen de plekken 10 en 11. Uiteindelijk hebben Tha Liks dat gewonnen door toch een kwalitatievere plaat als geheel, hoewel ik vaker luister naar de (tracks van) nummer 11. Daarnaast staat Goodfellas hier al enkele dagen op repeat, helemaal herontdekt. Wat een knaller is dat!

25. Miilkbone - Da Miilkrate
24. Funkdoobiest - Brothas Doobie
23. Fat Joe - Jealous One's Envy
22. Ol' Dirty Bastard - Return to the 36 Chambers: The Dirty Version
21. DJ Quik - Safe + Sound
20. AZ - Doe or Die

19. Masta Ace Incorporated - Sittin' on Chrome
18. Das EFX - Hold It Down
17. Lost Boyz - Legal Drug Money
16. The B.U.M.S. - Lyfe 'n' Tyme
15. Kool G Rap - 4, 5, 6
14. Onyx - All We Got Iz Us
13. The Nonce - World Ultimate
12. The Pharcyde - Labcabincalifornia
11. Tha Dogg Pound - Dogg Food

10. Tha Alkaholiks - Coast II Coast
9. 2Pac - Me Against the World
8. Channel Live - Station Identification
7. Cypress Hill - III Temples of Boom
6. Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous
5. Smif-n-Wessun - Dah Shinin'
4. Show & A.G. - Goodfellas
3. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx...
1. GZA - Liquid Swords

Ik kan wel 50 albums opnoemen die ik allemaal dope tot zeer dope vind uit dit jaar. Ik hou het bij 20.

10 Honorable Mentions:

Alkaholiks - Coast II Coast
The Roots - Do You Want More ?!!??!
Show & AG - Goodfellas
The Nonce - World Ultimate
Kool G Rap - 4,5,6
Mic Geronimo - The Natural
Mack da Maniak - LocoMotive
Masta Ace - Sittin' on Chrome
Various Artists - Return of the DJ
Main One - Birth of the Ghetto Child

10. Gunslinguz - We All We Gott
9. GZA - Liquid Swords
8. Science of Sound - Kaleidoscope Phonetics
7. Group Home - Livin' Proof (wack ass lyrics, maar jezus wat een productie die dit album maakt!)
6. The B.U.M.S. - Lyfe 'n' Tyme
5. Ol' Dirty Bastard - Return to the 36 Chambers
4. Smif-n-Wessun - Dah Shinin'
3. Raekwon - Purple Tape
1. Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous

Het jaar Onze Heere 1995 is samen met 1998 is gok mijn lievelingsjaar qua hiphop.

10. Goodie Mobb - Soul Food
Mijn meest recente ontdekking uit 1995. Vriend verkocht z'n cd verzameling en ik had eerste keus. Paar leuke pareltjes uitgevist waaronder deze en nummer 6. Weet niet zo goed waarom, als die gasten op Muggs beats rappen vind ik 't altijd prachtig. Misschien omdat ik altijd dacht dat het wellicht mij de Outkasterig zou zijn. Niks tegen Outkast verder, maar das niet helemaal mijn ding altijd.

09. Big L - Lifestylez Of Da Poor And Dangerous
Dit is een plaat waar ik niet alles nog heel tof van vind, ofja, ik vind veel heel gedateerd klinken en dat heb ik eigenlijk standaard met pre-1996 DITC. Maar gewoon prima album, dus prima plaat.

08. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx
Ik vind dit eerlijk gezegd altijd tricky dit album. Er is heel veel wat ik echt ongelooflijk goed vind, maar ook evenveel wat ik het net niet vind. Voor mij zijn Liquid Swords of Ironman veel betere Wu-solo's. Maar wat hier goed op is, is ook echt heel goed.

07. Group Home - Living Proof
Alleen om de beats kan ik dit de hele dag al luisteren. Die twee meesen die pogen te rappen kan ik d'r prima op lijen zegmaar.

06. Alkoholikz - Coast II Coast
Alkoholikz. Ja mooi man, toffe rappers, goeie beats, dit kan ik de hele dag luisteren. Tis dat ik dit album net als nummer 10 vrij recent pas heb ontdekt, anders had 'ie ongetwijfeld hoger gestaan.

05. Cypress Hill - Temples of Boom
Laatste classic Cypress plaat in mijn ogen. Muggs op de Ensoniq ASR10 met behulp van een jonge Alchemist, minder Sen Dog (altijd een plus), B-Real op z'n meest paranoide en aggresief en geen crossovermeuk. Dit album is wat mij betreft een blauwdruk waar veel artiesten dankbaar gebruik hebben gemaakt.

04. Onyx - All We Got Iz Us
Favoriete Onyx album. Hard, compromisloos en troosteloos. Probably de drie woorden die dit album en mijn smaak in hiphop samenvatten. Ooit nog gekocht op aanraden van Nr.4. Geen moment spijt van gehad.

03. Smif n Wessun - Dah Shinin'
Alles aan dit album is zo Godvergeten hard he. Man man man. Beatminerz op d'r best, beste om en om rap ever in m'n ogen. Smif n Wessun is denk ik de rapgroep uit de States die ik het vaakste live heb gezien. Ooit met liveband gezien op Hiphopkemp en dat was de enige keer dat ik een gesamplede beat fatsoenlijk hoorde in livesetting.

01. GZA - Liquid Swords / Mobb Deep - The Infamous (gedeelde eerste plek).
Omdat ik onmogelijk kan kiezen. Beide meesterwerken. Kan d'r weinig over zeggen wat er nog niet over gezegd, behalve dat het beide echt albums zijn die ik altijd kan draaien. Waarschijnlijk all round genomen sowieso m'n lievelingshiphopplaten, van alle jaren samengenomen zeg maar.

Fred B., gewoon kiezen man!

6. Cypress Hill - Temples Of Boom
Keivette plaat. Vooral Muggs op z'n best op deze wat mij betreft.

5. GZA - Liquid Swords
Een van mijn favoriete Wu-Tang solo's, maar zeker niet de favoriet zo zal later blijken in deze superspannende '95 lijst. Wel een keiharde plaat van begin tot eind.

1. Smif-n-Wessun - Dah Shinin'
2. Three-6 Mafia - Mystic Stylez
3. GZA - Liquid Swords
4. Aceyalone - All Balls Don't Bounce
5. Mobb Deep - The Infamous
6. Alkoholikz - Coast II Coast
7. The Pharcyde - Labcabincalifornia
8. Ol' Dirty Bastard - Return to the 36 Chambers
9. Brotha Lynch Hung - Season of da Siccness
10. Big L - Lifestylez Of Da Poor And Dangerous

Makavelli666 wil vast ook wel een lijstje 1995 droppen!

Fijn dat je me allemaal extra werk bezorgd -SprayIt-, maar waar blijft die kickstarter?

Fred B. Er kan maar 1 titel de volle 10 punten krijgen, hoor graag van je of die naar GZA of da Mobb gaat

zaaf
4. Goodie Mob - Soul Food
Pure chocola met stevige vulling. Ik smul ervan.

3. Smif-N-Wessun - Dah shinin'
De eerste nummers van de plaat zijn om helemaal gek te worden. Het niveau zakt nauwelijks, maar zo straf blijft het niet. Gelukkig maar, ik kan ook niet alles hebben.

JayM schreef:
Fred B. Er kan maar 1 titel de volle 10 punten krijgen, hoor graag van je of die naar GZA of da Mobb gaat

Dat is verdomme wel een gewetensvraag zeg. Beide platen hebben me als beatmaker ongelooflijk beïnvloed. Maar als ik dan moet kiezen, dan ga ik denk ik voor Liquid Swords op 1 en Mobb Deep op twee, en met als nipt verschil dat ik die laatste track op The Infamous bietje mwah vind en de afsluitende track op Liquid Swords een pareltje.

Bedenk me trouwens net dat ik beide platen min of meer op hetzelfde moment soort van ontdekt had. M'n ma had van d'r werk zo'n Makropasje en die verkochten eind jaren 1990 nog wel eens cds die boeiend waren. Daar ooit de eerste Wu Chronicles gehaald. Weet nog dat ik gek werd toen die cd begon met 4th Chamber en ergens in de tweede helft kwam Right Back At You ook nog langs. Maar welke van die twee tracks 't hardste is hoef ik me gelukkig niet over uit te laten hier. Fantastische verzamelaar die eerste Wu Chronicles. Ga em straks maar weer eens opzetten.

Een top 8, moet gewoon kunnen jatoch.

1. GZA - Liquid Swords
3. Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous
4. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx...
5. Goodie Mob - Soul Food
6. Kool G Rap - 4, 5, 6
7. Tha Dogg Pound - Dogg Food
8. Ol' Dirty Bastard - Return to the 36 Chambers: The Dirty Version

zaaf
Nou ik heb het al gezien, de originaliteitsprijs gaat dit jaar aan mijn neus voorbij. Wel heb ik nog 2 leuke plaatjes, ik zodenmieter ze maar meteen hier neer, dan hebben we het maar gehad:

2. Mobb Deep - The Infamous...
Schot in de roos. Grimmigheid ten top maar zo verdomde lekker weggerapt op fantastische beats!

1. GZA - Liquid Swords
Die stem, die flow en die sfeer…

zaaf
1995…. Ninemaal

1. GZA - Liquid Swords
2. Mobb Deep - The Infamous...
3. Smif-N-Wessun - Dah shinin'
4. Goodie Mob - Soul Food
5. Showbiz & A.G. - Goodfellas
6. Three 6 Mafia - Mystic Stylez
7. Raekwon - Only Built 4 Cuban Linx
8. Big L - Lifestylez ov da Poor & Dangerous
9. DJ Quik - Safe & Sound

Die GZA toch... Ga het album vandaag nog eens volledig draaien.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:24 uur

geplaatst: vandaag om 05:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.