MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)

zoeken in:
We zitten echt in de gouden periode van hip-hop. Wat een albums. Eigenlijk staan de nummer 1 & 2 een stukje los van de rest en is de rest redelijk uitwisselbaar. Allemaal steengoede albums, als je het mij vraagt. En dan nog een wasliijst aan albums die meer dan de moeite waard zijn.

01. Digable Planets - Blowout Comb
Funky, jazzy hip-hop met een redelijk unieke vibe. Goede combi van 3 MC's. Een van die bands waarvan het zo zonde is dat ze uit elkaar zijn gegaan. Beide albums zijn in mijn ogen meesterwerken.
02. Nas - Illmatic
Geen verrassing dat deze ook bij hoog scoort. Gewoon een topper.
03. Redman - Dare Iz a Darkside
Zwaar onderschat album van Redman. Dichter bij de Parliament / Funkadelic sound is hij nooit meer gekomen. Ook een heel consequent album qua sound.
04. Gang Starr - Hard to Earn
Gang Starr kwam weer heel hard terug met dit album. Premo en Guru in zeer goede doen.
05. Jeru the Damaja - The Sun Rises in the East
Premo had nog niet genoeg goeds gedaan. Dit album is een soort landmark. Jeru was er ineens en echt een baas. Perfecte match met de beats van Premo.
06. O.C. - Word... Life
Ook weer zo'n lekkere classic. Leuke quotes / samples in Times Up.
07.Pete Rock & C.L. Smooth - The Main Ingredient
Niet zo goed als de voorganger, maar die was dan ook meesterlijk.
08. Beastie Boys - Ill Communication
Heel goed album. Meestal trek ik een heel album van de Beastie Boys niet zo goed vanwege hun schreeuwerige stemmen. Maar dit ablbum bevat voldoende afwisseling en gastartiesten.
09. Common Sense - Ressurection
Good old Common met het album dat wellicht mijn favoriete hip-hop track ooit bevat.
10. House of Pain - Same as It Ever Was
Heel consistent album van House of Pain. Veel dikke baslijnen. Ik hou ervan.

Nog meer dan genoeg andere sterke albums die ook zo in de top 10 terecht hadden kunnen komen.
Black Sheep - Non-Fiction
Boogiemonsters - Riders of the Storm: The Underwater Album
Brand Nubian - Everything Is Everything
Casual - Fear Itsel
Cd O.G. & Da Bulldogs - Roxbury 02119
Flatlinerz - U.S.A. [Under Satans Authority]
Fugees - Blunted on Reality
Grand Daddy I.U. - Lead Pipe
Gravediggaz - 6 Feet Deep
Heith Murray - The Most Beautifullest Thing in This World
King Tee - IV Life
Kurious - A Constipated Monkey
Lords of the Underground - Keepers of the Funk
Method Man - Tical
Organized Konfusion - Stress: The Extinction Agenda
OutKast - Southernplayalisticadillacmuzik
PMD - Shade Business
Public Enemy - Muse Sick-N-Hour Mess Age
Scarface - The Diary
Schoolly D - Welcome to America
Slick Rick - Behind Bars
The Beatnuts - Street Leve
The Notorious B.I.G. - Ready to Die
The Roots - Do You Want More?!!!??
Thug Life - Volume 1
Warren G - Regulate...G Funk Era

JayM: Thx for the tag.

8. M.O.P. - To The Death
Als ik het goed heb gezien nog weinig puntjes voor deze en aangezien ik Billy en Fame zulke sympathieke figuren vind toch even To The Death hier op 8. Hardcore Mash Out Posse doet het altijd goed bij mij. Die gasten zijn wat attitude betreft ook door de jaren heen niks veranderd, dat mag ik ook wel. Op deze staan wel een aantal van mijn favoriete tracks van ze zoals Rugged neva smooth, Blue steel en How about some hardcore.

7. Organized Konfusion - Stress: The Extinction Agenda
Nog een rauwe plaat maar dan weer helemaal anders met twee MC's die gruwelijk goed zijn en op heel fijne, maar harde jazzy beats hun ding doen. Bring it on! Samen met zijn eigen Internal Affairs is dit mijn favoriete plaat van Pharoahe.

JayM schreef:
Alweer dik over de helft van '94, maar er komt nog veel moois aan. Kalikula, Osiris Apis, Gyzzz, principal2000, Harderwiek, Fred B., niels94, Flipm0de, Koenr en panjoe jullie mogen los!

Ja, komt er nog aan.
Heb al wat namen staan (uit dit overigens historische jaar), wil er nog wat verder naar luisteren, volgorde bepalen en begeleidende teksten schrijven.

6. Pete Rock & CL Smooth - The Main Ingredient
Pas erg laat dit album leren kennen, maar gelijk een van mijn favorieten van dit sterke jaar. Keivette producties van een van de kings van de 90s. Chemie met CL is genieten, paar jaar geleden live nog 's mogen ervaren.

5. Gang Starr - Hard To Earn
Moment Of Truth is altijd mijn favoriete Gang Starr plaat geweest, deze komt op een mooie tweede plek. Vanaf Code of the streets is het een nagenoeg perfect album in mijn oren. Over chemie gesproken. Levert op deze bakken vol toffe tracks op met Mass appeal en Code of the streets als uitschieters.

1994 is voor mij altijd apart jaar geweest. Genoeg toffe releases, maar overall niet heel veel uitgekomen wat me boeit. Soort stilte voor de storm die 1995 heet.

10. Notorious BIG - Life After Death
Heul Biggie verrekt me weinig. Even veel als 2pac zegmaar. Maar hier staan toch wel hoop pareltjes op, maar ook zat aanwijzingen dat die tweede plaat van hem een partij wansmaak zou worden ook, goeiendag. Maar o.a. The What?, Thingz Done Change, Suicidal Thoughts en Juicy maken dat ik em wel op moet nemen in m'n top 10 van 1994. Ammel classics. Paar heel toffe nummers, maar draai het album als geheel eerlijk gezegd zelden.

09. Gang Starr - Hard to Earn
K ben geen groot Guru fan, voor mij is Gang Starr toch echt mostly the beats, maar op dit album komt ie wel goed uit de verf. Code of the streets, Mass Appeal, Tonz of Gunz. Ja man, die vind ik echt keihard. Toffe plaat.

08. MOP - To the Death
MOP en Lil Fame zijn gewoon 't A-Team van hiphop: goed lomp en je weet precies wat je te wachten staat. Mooie meensen, toffe plaat.

07. Redman - Dare iz a Dark Side
Redman is altijd goed. Een van m'n favo Redman platen. Lekker underground. Ik mag dit wel.

06. Method Man - Tical
Method Man was de eerste rapper waar ik echt album van kocht, en dat was z'n tweede, maar dit is ook wel een pareltje. Op het einde verzwakt het een beetje, maar de eerste 4 nummers is voor mij wel de beste albumsequence ever. "Are you ready? To face the consequences and suffer? I'll even tell ya momma you ain't shit motherfucker." Bah bah. En 't enige hiphoplied wat over een vrouwke gaat waar ik niet onpasselijk van word is All I Need. De album versie.

05. Beatnuts - Street Level
Zoals Nr.4 weet ben ik een groot fan van de heren Psycho Les en Juju. Laatste liveshow die we voor corona gezien hebben ook die twee. Sowieso m'n favoriete live show qua hiphopacts. Twee lompe gasten met gevoel voor humor die lompe shit kicken op harde beats, ik mag het wel. Beetje zelfspot. Rappen over zuipen en diggen, altijd goed. Return of the Tec is crimineel ondergewaardeerd. Dit hele album is crimineel ondergewaardeerd. Heul de Beatnuts zijn crimineel ondergewaardeerd.

04. OC - Word Life
Een van de meest menselijke hiphopalbums ever. Go Head, Constables, Born 2 Live, Time's Up, allemaal gruwelijk. Ik vind dit als album overall misschien wel beter dan no. 3, maar klinkt wel een stuk gedateerderd (en daar zit deels ook de charme in). Maar, no. 3 heeft dan weer paar nummers die zo Godsgruwelijk goed zijn dat ie toch wint van Word Life.

03. Nas - Illmatic
De enige reden dat deze hoger staat is dat New York State of Mind, Life's a Bitch, The World Is Yours en Memory Lane a) keifantastisch zijn en b) de tand des tijds beter hebben doorstaan dan Word Life. Maar alles wat ik hier niet noem vind ik ook gedateerd klinken. Tis bekant heiligschennis, maar t zal behalve mijn favoriete Nas plaat nooit m'n all time favoriete rapplaat of m'n beste plaat van 1994 zijn.

02. Jeru the Damaja - The Sun Rises in the East
Ooit van m'n graffiti-spuitende en BMW tunende neef geleend. Mooie meens. Wat ik eerder in deze top 10 al opmerkte, ik ben geen groot Guru-fan. Jeru wel. Jeru's stem, flow, cadence, onderwerpkeuze spreekt me net wat meer aan. Kan dit zonder te skippen ronddraaien. Brooklyn took it, Da Bitchez, Come Clean, Aint the Devil Happy, You can't stop the Prophet? Ammel unfuckwithable. Premo levert standaard kwaliteitsbeats en dat artwork blijft gruwelijk.

01. Gravediggaz - 6 Feet Deep
Dit is voor mij zo'n persoonlijk belangrijk album. Veel herinneringen. Heb een zomer bij de Efteling gewerkt en dat was vooral een uur voor en na werk rijden met mn discman bij. Deze, Vloeistof en Little Johnny from the Huspital waren zo'n beetje de soundtrack van die zomer. Daar bietje vis frituren betaalde m'n eerste SL1200 mk2. Nog akkefietje gehad met manager daarzo toen de bezoekers vanuit de keuken The Infamous boven de Oudhollandse vissersmuziek uit hoorde komen... Maar terug naar de Gravediggaz. Beats on point. Drie emcees die redelijk excentriek zijn. Prince Paul. De introductie van Shabazz en Killah Priest.Veel zwarte humor. Nowhere to run, 1800 Suicide, Blood Brothers en last but zeker niet least: Diary of a Mad Man. 't Feit dat INS die sample gejat heeft van een tvspotje van een of andere tweedehands autosjacheraar te Staten Island is 't soort zinloos weetje waar ik heel gelukkig van word. De nostalgie en het feit dat dit een ijzersterk album is maakt t mijn nummer 1 van 1994.

1. Nas - Illmatic
2. Organized Konfusion - Stress: The Extinction Agenda
3. The Notorious B.I.G. - Ready to Die
4. Jeru the Damaja - The Sun Rises in the East
5. Justice System - Rooftop Soundcheck
6. Pete Rock & C.L. Smooth - The Main Ingredient
7. O.C. - Word... Life
8. Digable Planets - Blowout Comb
9. Method Man - Tical
10. Scientifik - Criminal

11. OutKast - Southernplayalisticadillacmuzik
12. Gravediggaz - 6 Feet Deep
13. Gang Starr - Hard to Earn
14. Scarface - The Diary
15. Artifacts - Between a Rock and a Hard Place
16. Lords of the Underground - Keepers of the Funk
17. Common Sense - Resurrection
18. Black Sheep - Non-Fiction
19. Kurious - A Constipated Monkey
20. Warren G - Regulate...G Funk Era

25. Warren G. - Regulate… G Funk Era
24. The Beatnuts - Street Level
23. Keith Murray - The Most Beautifullest Thing In This World
22. Artifacts - Between a Rock and a Hard Place
21. Shyheim - Shyheim A.K.A The Rugged Child

20. Dred Scott - Breakin’ Combs
19. Digable Planets - Blowout Comb
18. Method Man - Tical
17. Organised Konfusion - Stress: The Extinction Agenda
16. Odd Squad - Fadanuf Fa Erybody

15. O.C. - Word… Life
14. M.O.P. - To The Death
13. Outkast - Southerplayalisticadillacmuzik
12. MC Eiht - We Come Strapped
11. UGK - Super Tight

10. Pete Rock & CL Smooth - The Main Ingredient
9. Beastie Boys - Ill Communication
8. Gravediggaz - 6 Feet Deep
7. Common - Resurrection
6. Redman - Dare Iz A Darkside

5. Jeru The Damaja - The Sun Rises In The East
4. Gang Starr - Hard To Earn
3. Scarface - The Diary

2. Notorious BIG - Ready To Die
Soms vergeet ik hoe goed dit album en Biggie is, maar elke keer als ik dit album op zet blaast het me weer weg en snap ik weer waarom ik dit 5* heb gegeven. Biggie had toch wel de gouden combinatie van harde lyrics, een fluwelen flow, top notch producties, en een enorme commerciële aantrekkingskracht.

1. Nas - Illmatic
Hét album wat me de hip hop wereld in heeft gesleept en nooit meer heeft losgelaten. Illmatic was het eerste "classic/oldschool" album dat ik als 13/14 jarige, voornamelijk luisterend naar commerciële troep als Ja Rule en Nelly, echt heel tof vond en mijn interesse in Hip Hop heeft doen opblazen. Een gretige Nasty Nas op beats van grootmeesters in hun prime, Hip Hop in zijn puurste (en imho, beste) vorm.

"I switched my motto—instead of saying fuck tomorrow, that buck that bought a bottle could've struck the lotto"

4. Common - Resurrection
Heel goed album van Common met vooral een heel sterk begin met de titeltrack en I used to love H.E.R. Vergeleken met Be net wat minder voor mij, maar ook dit is mede door top producties van No I.D. een erg sterk geheel.

3. Outkast - Southernplayalisticadillacmuzik
Groot fan van Outkast en dit is mijn favoriet samen met Aquemini. Toen al die heerlijke southern sound en sfeer en met de titeltrack, Hootie hoo, Player's ball en git up git out classic tracks. Doet me een beetje pijn deze 'slechts' op 3 te zetten.

jordidj1, ik zou zo graag nog een lijstje van jouw hand zien. Wat weerhoudt je?

-SprayIt- schreef:
jordidj1, ik zou zo graag nog een lijstje van jouw hand zien. Wat weerhoudt je?

Al mijn vrije tijd gaat naar Tinder of de PBH500

Jij bent meer met meisjes uit 1994 bezig begrijp ik. Fair enough!

Terwijl Nr.4’s ontknoping aanstaande is nog een laatste reminder voor Kalikula, Osiris Apis, niels94, Koenr en panjoe.

-SprayIt- schreef:
Jij bent meer met meisjes uit 1994 bezig begrijp ik. Fair enough!

Shit, het is verdomme nog waar ook.

JayM schreef:
Terwijl Nr.4’s ontknoping aanstaande is nog een laatste reminder voor Kalikula, Osiris Apis, niels94, Koenr en panjoe.

Ga ik morgen doen!

JayM schreef:

Ik zal hem van het weekend plaatsen!

We nemen met liefde wat meer tijd voor misschien wel het belangrijkste jaar voor de hiphop. Sta al wel te popelen met een '93 lijst! Ook niet mis.

1994. We zitten midden in het gouden tijdperk. Ik word weer terug-gezogen naar al die parels van toen, wtf wat werden we toen verwend. Alsof het niets was, verscheen er destijds klassieker na klassieker. Toch houd ik het kort en bondig, met 20 stuks.

20. Public Enemy - Muse Sick-N-Hour Mess Age
19. Brand Nubian - Everything Is Everything
18. Nice & Smooth - Jewel of the Nile
17. Keith Murray - The Most Beautifullest Thing in This World
16. Common Sense - Resurrection
15. Organized Konfusion - Stress: The Extinction Agenda
14. Kurious - A Constipated Monkey
13. Gravediggaz - 6 Feet Deep
12. Method Man - Tical
11. Beastie Boys - Ill Communication

10. O.C. - Word...Life
O.C. schrijft hiphop-anthem met Time’s Up. Vintage D.I.T.C. met Buckwild op het leeuwendeel van de beats. Had hoger kunnen eindigen als meer tracks ‘on point’ waren.

9. Digable Planets - Blowout Comb
Heerlijke oase van jazzy hiphop, met en door (ze produceren de boel zelf!) heerlijk onderkoelde mc’s. Staat vol maatschappijkritische inhoud. Ode aan Brooklyn. Black Ego is oh zo fucking lekker.

8. The Beatnuts - The Beatnuts
Geen hiphop-feestje zonder The Beatnuts. Dope-ass funky beats. Pak je bier, smoke je joint en neuk die chick. Die track met Grand Puba is goud! En trouwens, JuJu, Psycho Les en Fashion zijn wel goede mc’s!

7. Redman - Dare Iz a Darkside
Beste album van Redman. The Green-Eyed Bandit legt een keihard P-funk-tapijt neer, waarop Redman zijn meest bizarre lyrics ooit spit. Speakers maken overuren op dikke bassen. Vette shit! Beam me up Dr. Trevis.

6. Jeru the Damaja - The Sun Rises in the East
Noot van de schrijver: wij komen nu bij plek 6, 5 en 4. En die plekken staan dus niet vast. 6 kan 5, 4 zijn, en andersom. Ik moest een keuze maken.
Jeru maakt met zijn debuut tegelijk zijn beste album. The dirty rotten scoundrel is uniek in zijn stijl en delivery. Komt dope, komt hard, flowt als de ... Primo is op topniveau op zijn MPC. Klassieker!

5. OutKast - Southernplayalisticadillacmuzik
Ook een debuut. En ook de beste plaat van Outkast. Een jonge en gretige Andre en Big Boi droppen een Southern classic. Productie van Organized Noize is hier op hun absolute top-niveau. Je wilt blowen, maar je moet ‘git up, git out and git somethin’.

4. Pete Rock & C.L. Smooth - The Main Ingredient
Nummer 4. en 3. hebben een gemeenschappelijkheid. Ze hebben beiden een mc die, naar sommigen zeggen, in de schaduw van de producerende kant staat. En dat is onterecht, want dit zijn fucking top mc's! C.L. Smooth is volledig complementair aan de beats van Pete Rock, net zoals Guru dat is aan die van Primo. Pete Rock sampled zich weer een ons in het ouvre van The Juice Crew, C.L. Smooth flowt overstoord, smooth verder.

3. Gang Starr - Hard to Earn
En dan Guru. En Premier. Het hoofdproject, Gang Star. Misschien wel mijn beste Gang Starr-album ooit. In ieder geval het meest gedraaid. Het begint al met ALONGWAYTOGO. Alleen al dat nummer! En dan krijg je nummer, na nummer, na nummer, alleen maar de beste shit ooit. Ooit! Die rode cover zal ik nooit vergeten (die van jou ook niet Redman).

2. The Notorious B.I.G. - Ready to Die
Ik weet nog dat ik deze kocht en voor het eerst opzette. Je kijkt de baby op de cover aan. Party And Bullshit had ik natuurlijk al gehoord. Maar wat Biggie op dit album doet, is de godsgruwelijke boel helemaal aan gort flowen. Buitencategorie mc (ja, top 5 materiaal!), op de beste beats van Easy Mo Bee ooit. Die enkele commerciële nummers zijn hem vergeven.

1. Nas – Illmatic
‘I sip the Dom P, watching Gandhi’. Over buitencategorie mc’s gesproken. Het lijkt misschien obligaat om deze op 1. te zetten. Maar ja, er kan er maar een de beste zijn. Hier klopt alles aan. Zijn verse op ‘Live at the Barbecue’ uit ’91 is een voorbode wat Nas hier tentoonspreidt. Op de beste beats, van de beste producers, levert Nasty hier een meesterwerk. De blauwdruk voor hiphop!

02. Organized Konfusion - Stress: The Extinction Agenda
03. Gravediggaz - 6 Feet Deep
04. Pete Rock & C.L. Smooth - The Main Ingredient
05. Gang Starr - Hard to Earn
06. Justice System - Rooftop Soundcheck
07. Jeru the Damaja - The Sun Rises in the East
08. Nas - Illmatic
09. The Roots - Do You Want More?!!!??!
10. Method Man - Tical

Koenr Do You Want More?!!!??! is uitgebracht januari 1995, zoals vorige editie besproken. Welke vervanger mag ik noteren?

Ah, excuses. Dan schuift Method Man door naar 09 en staat Redman - Dare Iz a Darkside op #10.

02. Organized Konfusion - Stress: The Extinction Agenda
03. Gravediggaz - 6 Feet Deep
04. Pete Rock & C.L. Smooth - The Main Ingredient
05. Gang Starr - Hard to Earn
06. Justice System - Rooftop Soundcheck
07. Jeru the Damaja - The Sun Rises in the East
08. Nas - Illmatic
09. Method Man - Tical
10. Redman - Dare Iz a Darkside

Geen verrassende ontknoping, maar toch:
2. The Notorious B.I.G. - Ready to die
1. Nas - Illmatic

Hoewel ik beide albums voltreffers vind, is de nummer 1 overduidelijk voor mij. Illmatic is het beste hiphopalbum dat ik ken. Het album dat de definitie van hiphop is als je dat zo kunt stellen. Niet per se het album dat mij persoonlijk het meest raakt trouwens, daarvoor te weinig persoonlijke herinneringen eraan denk ik in vergelijking met wat albums van een aantal jaar later. Alles is verder al over beide albums gezegd.

Voor de volledigheid en het overzicht van de maestro:

1. Nas - Illmatic
2. The Notorious B.I.G. - Ready To Die
3. Outkast - Southernplayalisticadillacmuzik
4. Common Sense - Resurrection
5. Gang Starr - Hard To Earn
6. Pete Rock & CL Smooth - The Main Ingredient
7. Organized Konfusion - Stress: The Extinction Agenda
8. M.O.P. - To The Death
9. Scarface - The Diary
10. Jeru The Damaja - The Sun Rises In The East

Wat leuk dat Digable Planets zo breed gewaardeerd wordt. Nog meer liefhebbers die 1 april in de Melkweg te vinden zijn?

lowieke schreef:
Wat leuk dat Digable Planets zo breed gewaardeerd wordt. Nog meer liefhebbers die 1 april in de Melkweg te vinden zijn?
Als Digable Planets er had gestaan was ik zeker van de partij. Nu nog twijfel

JayM schreef:
(quote)
Als Digable Planets er had gestaan was ik zeker van de partij. Nu nog twijfel

Zo is het maar net, hatsikiedee doe mij nog een portie beukennoten!

1994
01. Nas - Illmatic
02. Artifacts - Between a Rock and a Hard Place
03. Gang Starr - Hard to Earn
04. Common Sense - Resurrection
05. Organized Konfusion - Stress: The Extinction Agenda
06. Pete Rock & C.L. Smooth - The Main Ingredient
07. O.C. - Word... Life
08. Jeru the Damaja - The Sun Rises in the East
09. Kurious - A Constipated Monkey
10. Scientifik - Criminal

Lekkere lijst O.A., we hebben veel overeenkomsten zeg.

Zeg dat wel!

Dit is me het jaartje wel, ja.

1. Nas - Illmatic
2. Method Man - Tical
3. Organized Konfusion - Stress: The Extinction Agenda
4. Common Sense - Resurrection
5. Digable Planets - Blowout Comb
6. The Notorious B.I.G. - Ready to Die
7. O.C. - Word... Life
8. Jeru the Damaja - The Sun Rises in the East
9. Pete Rock & C.L. Smooth - The Main Ingredient
10. Justice System - Rooftop Soundcheck

Gast
geplaatst: vandaag om 13:01 uur

geplaatst: vandaag om 13:01 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.