MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)

zoeken in:
Op momenten lag het weer erg dicht bij elkaar, maar dat geldt deze keer niet voor de nummer 1 die met 21 van de 22 stemmen geen moment in gevaar was. Onze 20 enorm fijne toppers van 1994 zijn geworden:

20. Scientifik - Criminal
/ 14 pnt / genoemd door MAS, -SprayIt-, Gyzzz, Harderwiek, Osiris Apis

18. Justice System - Rooftop Soundcheck
/ 16 pnt / genoemd door aerobag, Harderwiek, Koenr, niels94

18. Lords of the Underground - Keepers of the Funk
/ 16 pnt / genoemd door Gehenna, MAS, -SprayIt-, Silky & Smooth

17. Warren G - Regulate...G Funk Era
/ 17 pnt / genoemd door MAS, bennerd, Silky & Smooth, Gyzzz

16. Scarface - The Diary
/ 21 pnt / genoemd door zaaf, bennerd, Flipm0de, Nr.4

15. Beastie Boys - Ill Communication
/ 25 pnt / genoemd door lowieke, zaaf, aerobag, principal2000, Flipm0de

14. Method Man - Tical
/ 29 pnt / genoemd door Rene1979, bennerd, Fred B., Harderwiek, Koenr, niels94

13. Artifacts - Between a Rock and a Hard Place
/ 34 pnt / genoemd door JayM, Gehenna, -SprayIt-, Silky & Smooth, Osiris Apis

12. Redman - Dare Iz a Darkside
/ 34 pnt / genoemd door Rene1979, zaaf, bennerd, aerobag, principal2000, Fred B., Flipm0de, Kalikula, Koenr

11. Common Sense - Resurrection
/ 43 pnt / genoemd door zaaf, Silky & Smooth, principal2000, Flipm0de, Nr.4, Osiris Apis, niels94

Maar de top 10 is zelfs nog een stukkie fijner:

10. OutKast - Southernplayalisticadillacmuzik
/ 44 pnt / genoemd door JayM, zaaf, Gehenna, ForWhomThePeteTolls, lowieke, Silky & Smooth, Johnny Marr, Kalikula, Nr.4

9. Gravediggaz - 6 Feet Deep
/ 49 pnt / nummer 1 van Fred B., genoemd door Gehenna, -SprayIt-, lowieke, aerobag, Gyzzz, Flipm0de, Koenr

8. Digable Planets - Blowout Comb
/ 59 pnt / nummer 1 van lowieke, aerobag, principal2000, Koenr, genoemd door JayM, Harderwiek, Kalikula, niels94

7. O.C. - Word...Life
/ 60 pnt / nummer 1 van zaaf, ForWhomThePeteTolls, genoemd door JayM, Rene1979, -SprayIt-, Gyzzz, principal2000, Fred B., Harderwiek, Kalikula, Osiris Apis , niels94

6. Pete Rock & CL Smooth - The Main Ingredient
/ 79 pnt / genoemd door JayM, Rene1979, zaaf, MAS, bennerd, ForWhomThePeteTolls, aerobag, Silky & Smooth, Gyzzz, principal2000, Harderwiek, Flipm0de, Koenr, Nr.4, Osiris Apis, niels94

5. Organized Konfusion - Stress: The Extinction Agenda
/ 80 pnt / genoemd door JayM, Rene1979, zaaf, MAS, -SprayIt-, aerobag, Silky & Smooth, Gyzzz, Harderwiek, Koenr, Nr.4, Osiris Apis, niels94

4. Gang Starr - Hard To Earn
/ 88 pnt / genoemd door JayM, zaaf, Gehenna, ForWhomThePeteTolls, -SprayIt-, Silky & Smooth, Gyzzz, principal2000, Fred B., Flipm0de, Kalikula, Koenr, Nr.4, Osiris Apis

3. Jeru the Damaja - The Sun Rises in the East
/ 88 pnt / genoemd door Rene1979, Gehenna, MAS, bennerd, ForWhomThePeteTolls, -SprayIt-, aerobag, Gyzzz, principal2000, Fred B., Harderwiek, Flipm0de, Kalikula, Koenr, Nr.4, Osiris Apis, niels94

2. Notorious B.I.G. - Ready To Die
/ 107 pnt / nummer 1 van JayM, Rene1979, MAS, genoemd door Gehenna, bennerd, lowieke, Silky & Smooth, Johnny Marr, Fred B., Harderwiek, Flipm0de, Kalikula, Nr.4, niels94

1. Nas - Illmatic
/ 182 pnt nummer 1 van Gehenna, bennerd, -SprayIt-, Silky & Smooth, Johnny Marr, Gyzzz, Harderwiek, Flipm0de, Kalikula, Nr.4, Osiris Apis, niels94, genoemd door JayM, Rene1979, zaaf, MAS, lowieke, aerobag, principal2000, Fred B., Koenr

Nummers 20-11 zijn beter dan de top 10’s van veel andere jaren. Wat een platen en heb er van genoten al die platen weer eens op te zetten.

IJzersterke top-20 inderdaad. Ik denk dat ‘94 wel een goede contender voor beste hiphop-jaar is. Dank weer JayM!

JayM schreef:

7. O.C. - Word...Life
/ 60 pnt / nummer 1 van zaaf, ForWhomThePeteTolls

Great minds think alike! Of nie dan wanne, zaaf?

Een top 20 waar je u tegen zegt, dank wederom Jay! Blij met Gravediggaz in de top 10.

Op naar 1993!

Ja, 1994 gaat er wat mij betreft toch met de prijs vandoor qua beste jaar. Zeker vergeleken met 1993, wat zeker geen slechts jaar was, maar na mijn top 7 begint het al snel af te zwakken voor mij. Grote namen en illustere albums als Doggystyle, ze komen niet in de buurt van de top 20 1994.

Ben heel benieuwd naar jullie lijsten!

30. Pudgee tha Phat Bastard - Give 'Em the Finger
29. New Kingdom - Heavy Load
28. B.O.N.E. Enterpri$e - Faces of Death
27. Raw Breed - Lune Tunz
26. Gunshot - Patriot Games
25. King Tee - Tha Triflin' Album
24. Guru - Jazzmatazz, Vol. 1
23. Funkdoobiest - Which Doobie U B?
22. Tha Alkaholiks - 21 & Over
21. Rumpletilskinz - What Is a Rumpletilskin?

20. Hoodratz - Sneeke Muthafukaz
19. Fat Joe da Gangsta - Represent
18. Snoop Doggy Dogg - Doggystyle
17. Leaders of the New School - T.I.M.E.
16. Onyx - Bacdafucup
15. 2Pac - Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z
14. Freestyle Fellowship - Innercity Griots
13. Cypress Hill - Black Sunday
12. Del the Funky Homosapien - No Need for Alarm
11. Intelligent Hoodlum - Tragedy: Saga of a Hoodlum

10. KRS-One - Return of the Boom Bap
Ligt het aan mij of is KRS heel weinig voorbij gekomen? Een enorme lijst aan albumreleases zie ik, maar eigenlijk niet veel soeps he na 1997. Dit debuutalbum is dat wel. Ik moet zeggen dat ik zijn stemgeluid niet altijd goed trek, maar dit album verdient zeker een plekje in mijn top 10.

9. Brotha Lynch Hung - 24 Deep
Pff, als deze erin komt rollen, zo dik. Onterecht onbekende plaat op deze site, slechts 5 stemmen?! Moddervette beats en een flow van jewelste. Smerige plaat die zeker de moeite waar is.

8. Masta Ace Incorporated - Slaughtahouse
Veel te lang geleden dat ik deze had geluisterd! Op en top boombap, I love it. Lekker gruizige plaat met geweldige beats, hele fijne blazertjes ook.

7. Digable Planets - Reachin' (A New Refutation of Time and Space)
In 1994 een prima plaat gemaakt, maar deze vind ik persoonlijk nog beter. Weinig vrouwelijke hiphop in mijn lijsten, gelukkig hier wel sterke inbreng. Was een van mijn eerste hiphop albums dat ik op cd kocht.

6. Black Moon - Enta da Stage
Als iemand mij vraagt “was is nou echt hiphop” kom ik hier op uit. Staan uitsluitend bangers op al mis ik persoonlijk echte uitschieters.

5. De La Soul - Buhloone Mindstate
Vrolijke jazzy plaat, met ook heerlijk diepe bassen, de creativiteit en het plezier spatten ervan af. Echt een avontuurlijk album, wat eigenlijk z’n tijd vooruit was.

4. A Tribe Called Quest - Midnight Marauders
Deze gaat waarschijnlijk ook hoge ogen gooien in de eindlijst. Ikzelf heb een beetje een haat-liefde verhouding gehad met dit album, waarbij ik het steeds meer ben gaan waarderen. Zoals in mijn top 3 te zien hou ik over het algemeen wat meer van de hardere hiphop dan de meer soulvolle/jazzy kant.

3. Souls of Mischief - '93 'til Infinity
Ook in dit jaar weer een ferme strijd tussen de nummer 1, 2 en 3. Uiteindelijk trekt dit album net aan het kortste eind van de drie. De titeltrack van dit album is een anthem, veel beter dan die zijn ze niet gemaakt. Heerlijke sfeer op deze plaat.

2. Lords of the Underground - Here Come the Lords
Alleen deze hoes al, zo dope. Van voor tot achter gretige raps over heerlijke beats (die drums!), ze wisselen elkaar feilloos af met geweldige verses. Deze draai ik graag hard in de auto.

1. Wu-Tang Clan - Enter the Wu-Tang (36 Chambers)
Zal toch wel de winst gaan pakken in dit jaar lijkt me. Een aaneenschakeling van klassiekers, het absolute hoogtepunt van deze groep. Terecht op plek 69 in de top 250 en nr. 7 hiphop op deze site.

zaaf
HM's:
Digable Planets - Reachin' (A New Refutation of Time and Space)
Freestyle Fellowship - Innercity Griots
Lords of the Underground - Here Come The Lords
Masta Ace Incorporated - Slaughtahouse
The Roots - Organix
Ultramagnetic MC's - The Four Horsemen
Us3 - Hand on the Torch
Racionais MC's - Raio-X Brasil
The Coup - Kill My Landlord
Da King & I - Contemporary Jeep Music

En de toplijst waar het idd vooraan dringen is (en soms stuivertje wisselen al naar gelang stemming) en verderop ietsepiets verpovert.

1. Souls Of Mischief - 93 'til infinity
2. A Tribe Called Quest - Midnight Marauders
3. Wu-Tang Clan - Enter The Wu-Tang (36 Chambers)
4. De La Soul - Buhloone Mindstate
5. Black Moon - Enta da Stage
6. Intelligent Hoodlum - Tragedy - Saga Of A Hoodlum
7. KRS-One - Return Of The Boom Bap
8. Del tha Funkee Homosapien - No Need for Alarm
9. King Tee - Tha Triflin' Album
10. Snoop Doggy Dogg - Doggystyle

2. De La Soul - Buhloone Mindstate
3. A Tribe Called Quest - Midnight Marauders
4. Snoop Doggy Dogg - Doggystyle
5. Guru - Jazzmatazz, Vol. 1

2. De La Soul - Buhloone Mindstate
3. Street Military - Don't Give a Damn
4. Snoop Doggy Dogg - Doggystyle
5. A Tribe Called Quest - Midnight Marauders
6. KRS-One - Return of the Boom Bap
7. Eightball & MJG - Comin' Out Hard
8. Black Moon - Enta da Stage
9. 2Pac - Strictly 4 My N.I.G.G.A.Z.
10. MC Lyte - Ain't No Other

HM's:
Killa Instinct - Whispers of Hatred
K-Rino - Stories From the Black Book

JayM schreef:
Op momenten lag het weer erg dicht bij elkaar, maar dat geldt deze keer niet voor de nummer 1 die met 21 van de 22 stemmen geen moment in gevaar was.

Onze ForWhomThePeteTolls moet altijd weer een tikkeltje anders zijn

Zeer nette lijst geworden, ook mooie 8e plek voor Digable Planets

Flipm0de schreef:
(quote)

Onze ForWhomThePeteTolls moet altijd weer een tikkeltje anders zijn

Zeer nette lijst geworden, ook mooie 8e plek voor Digable Planets

Ik heb het uitgelegd, en dit was een beetje overbodig om te zeggen. Maar als je het zo erg vindt mag je het wel zeggen... Ik heb dat album in geen 10 jaar geluisterd of de behoefte zelfs maar gehad... Het is meer de artiest die erachter zit die ik enorm heb zien dalen in mijn eigen waardering... Ik hoef toch niet als een mak schaap met de kudde mee te lopen, en als je mij in het dagelijkse leven kende zou je deze opmerking niet zo hebben gemaakt... maar goed.

ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)

Ik heb het uitgelegd, en dit was een beetje overbodig om te zeggen. Maar als je het zo erg vindt mag je het wel zeggen... Ik heb dat album in geen 10 jaar geluisterd of de behoefte zelfs maar gehad... Het is meer de artiest die erachter zit die ik enorm heb zien dalen in mijn eigen waardering... Ik hoef toch niet als een mak schaap met de kudde mee te lopen, en als je mij in het dagelijkse leven kende zou je deze opmerking niet zo hebben gemaakt... maar goed.

Rustig aan Pete. Ik zeg toch ook helemaal nergens dat het verkeerd is, dacht dat het knipoogje wel duidelijk maakte dat het niet een serieuze opmerking was. Ik ken je niet in het dagelijkse leven, maar wat wel duidelijk is dat je lijstjes vaak verassend uit de hoek komen en vond het een grappig feitje dat je als enige Illmatic niet had (om wat voor redenen dan ook). Dat ik daar een geintje over maak moet kunnen toch?

Flipm0de schreef:
(quote)

Rustig aan Pete. Ik zeg toch ook helemaal nergens dat het verkeerd is, dacht dat het knipoogje wel duidelijk maakte dat het niet een serieuze opmerking was. Ik ken je niet in het dagelijkse leven, maar wat wel duidelijk is dat je lijstjes vaak verassend uit de hoek komen en vond het een grappig feitje dat je als enige Illmatic niet had (om wat voor redenen dan ook). Dat ik daar een geintje over maak moet kunnen toch?

Ik heb momenteel wat issues in de privésfeer, waar sommige BeatSense mensen van weten... In ieder geval, ik ben en blijf autistisch en herken grapjes niet altijd! Dit plus ik heb enorme stemmingswisselingen in combinatie met een angststoornis die me soms enorm overtrokken doen reageren. Ik hoop dat mensen het ooit zullen vatten. Altijd net dat beetje anders zijn is echt niet zo leuk als sommige mensen het naar mij doen voorkomen.

Ik heb een lijst van 60 albums precies die ik allemaal het noemen waard vind (dit is niet om apart te zijn ) en denk dat ik dit jaar redelijk anoniem binnen de andere lijstjes ben, zonder heel rare uitschieters. No offence taken though, wat ik wel wilde zeggen: getypte tekst laakt vaak context door het gebrek aan intonatie. Ik heb alweer spijt van die post, dat is iets waar ik nog steeds mee bezig ben.

(quote)

Ik heb momenteel wat issues in de privésfeer, waar sommige BeatSense mensen van weten... In ieder geval, ik ben en blijf autistisch en herken grapjes niet altijd! Dit plus ik heb enorme stemmingswisselingen in combinatie met een angststoornis die me soms enorm overtrokken doen reageren. Ik hoop dat mensen het ooit zullen vatten. Altijd net dat beetje anders zijn is echt niet zo leuk als sommige mensen het naar mij doen voorkomen.

Ik heb een lijst van 60 albums precies die ik allemaal het noemen waard vind (dit is niet om apart te zijn ) en denk dat ik dit jaar redelijk anoniem binnen de andere lijstjes ben, zonder heel rare uitschieters. No offence taken though, wat ik wel wilde zeggen: getypte tekst laakt vaak context door het gebrek aan intonatie. Ik heb alweer spijt van die post, dat is iets waar ik nog steeds mee bezig ben.

all good

Mocht het iets waard zijn. Je lijstjes hier en je insta account zijn regelmatig mijn source als ik zin heb om wat onbekendere Hip Hop te ontdekken.

Flipm0de schreef:
(quote)

all good

Mocht het iets waard zijn. Je lijstjes hier en je insta account zijn regelmatig mijn source als ik zin heb om wat onbekendere Hip Hop te ontdekken.
Yup, laat me dat even onderschrijven.

Ik plaats gelijk de 50 albums die geen top 10 zijn, maar zeker het vernoemen en beluisteren waard...

Mesanjarz of Funk - Mesanjarz of Funk
Madstyle - Bloodrush
MF 911 - Idol: the Bloodsport (zeer dope met ubervette productie van Ced Gee, alleen Antlive van deze groep is iemand die het leuk vind om slechte service te geven en valse beloftes te doen...hierdoor kan ik het zelf ook niet meer luisteren zonder daar aan terug te denken. (sowieso wel een keer leuk om te polsen door welke artiesten mensen hier gescammed of slecht behandelt zijn!)
3 Steps From Nowhere ‎– 30° Below Funk (zag al dat deze verkeerd op de site staat!)
Prime Minister Pete Nice & Daddy Rich - Dust to Dust
Raw Breed -Lune Tunz
Pudgee the Phat Bastard - Give 'Em the Finger
Rumpletilskinz - What is a Rumpletilskin?
Hoodratz - Sneeke Muthafuckaz
Fat Joe - Represtent
Snoop Doggy Dogg - Doggystyle
Onyx- Bacdafucup
2Pac - Strictly for my N.I.G.G.A.Z.
Freestyle Fellowship - Innercity Griots
Cypress Hill - Black Sunday (toch wel een enorme downgrade ten opzichte van het debuut imho)
Del tha Funkee Homosapien - No Need for Alarm
De La Soul - Buhloone Mindstate
Souls of Mischief - 93' til Infinity
Da King & I - Contemporary Jeep Music
The Coup - Kill My Landlord
YZ - The Ghetto's Been Good to Me
Nuff Ruffness - Nuff Ruffness
Flavor Unit MC's - Roll Wit tha Flava
Erick Sermon - No Pressure
Figure Uv Speech - U Already Know
Yall So Stupid - Van Full of Pakistans
Southpaw - Lef Hand Rule (ook verkeerd op de site)
Ed O.G & Da Bulldogs – Roxbury 02119 (ik weet niet wie al die 1993 albums verkeerd heeft ingevoerd hier, maar dit is er ook een...ik gebruik gewoon Discogs als bron, daar me dat vrij betrouwbaar lijkt)
Geto Boys - Til Death Do Us Part
Das EFX - Straigh Up Sewaside (gewoon meer dan degelijk)
Private Investigators - React Like Ya Knew (Redhead Kingpin doet ruw)
Daddy-O - You Can Be A Daddy, But Never Daddy-O
Akinyele - Vagina Diner (net geen top 10, zwaar onderbelicht album)
Da Phlayva - Phlayva 4 Dem All
Sat N Smooth - The Awakening
Brand Nubian - In God We Trust
Trends of Culture - Trendz...
Brokin English Klik - Brokin English Klik
Bo$$ - Born Gangstaz
Big Daddy Kane - Looks Like a Job For... (echt niet zo slecht als mensen het doen voorkomen)
Brotha Lynch Hung - 24 Deep (maar alleen al voor het titelnummer, met de heerlijke bassline die zo ontiegelijk vaak is gebruikt...zieke, zieke, zeer zieke track!)
Poison Clan - Ruff Town Behaviour
Naughty By Nature - 19NaughtyIII (met It's On, waar ik altijd superhyped van word!)
Queen Latifah - Black Reign
Above the Law - Black Mafia Life
Illegal - The Untold Truth
DMG - Rigormortiz
Threat - Sickinnahead
The Brotherhood - XXIII

Even genoeg getypt. De top 10 komt wel als ik weer typallures heb.

Yo Flipm0de en bennerd, dat vind ik altijd fijn. Dat is ook de main reason waarom ik dat soort dingen doe... Om mensen te inspireren om bepaalde dingen te luisteren. Net als dat ik hier ook weer net n paar namen las van mensen met vergelijkbare smaak die ik nog niet kende... Dank jullie wel. Het is alleen maar lobi hier!

Zit net m'n top 10 van 1993 te bekijken en dit zou zo maar eens mijn favoriete 90s jaar kunnen zijn, puur gelet op mijn 10 favoriete platen. Even checken: Black Bastard van KMD hadden we al in 2000 ofzo laten meedoen toch?

Nr.4 schreef:
Zit net m'n top 10 van 1993 te bekijken en dit zou zo maar eens mijn favoriete 90s jaar kunnen zijn, puur gelet op mijn 10 favoriete platen. Even checken: Black Bastard van KMD hadden we al in 2000 ofzo laten meedoen toch?

Niet zozeer qua top 10 mijn favoriete jaar, wel qua hoeveelheid aan goede projecten...Ik heb alleen even snel gekeken op wat sites en mn harde schijf (bij de albums die dan ook nog het jaartal erbij hebben staan) en niet echt diep gegraven en DAYUM... 1993 is HET Hip Hop-jaar op 1988 na!

Even de top 10 van deze jongen, met wat gekalk mijnerzijds erbij.

10. Lords of the Underground - Here Come the Lords
Dope beats, grappige teksten, MC's die complementair zijn aan elkaar. Het klopt allemaal, Funky Child had ik vroeger een enorme hekel aan door de clip. Nu kan ik het prima pruimen. Jammer dat de Pete Rock remix van Flow On hier niet bij zit!

9. Black Moon - Enta Da Stage
Banger van abnormaal niveau, geen slechte track te vinden, 0 skips sowieso ten alle tijden. Mijn eerste kennismaking was How Many MC's in de video...Geen idee of dat ook daadwerkelijk het eerste was wat ze hiervan uitbrachten... Heb ondertussen de speciale box van dit album gekocht, heerlijk om te hebben. En damn wat is Evil Dee een monster!~

8. Digable Planets - Reachin' (A New Refutation of Time and Space)
Je kunt je zelf niet een liefhebber noemen van Jazzy HipHop en niet weg zijn van deze mensen. Doodlebug is wel de Pras van Digable, zijn toevoegingen vind ik tekstueel zeer miniem...Qua skill gaat het nog enigszins. Vond dit toentertijd overigens maar meh. Sommige dingen hebben echt tijd nodig wat dat betreft!

7. Masta Ace Inc. - Slaughterhouse
Dope Ace album met een echte WestCoast G-Funk vibe... Born To Roll hoort in elke Hip Hop top 100 tracks te staan en verder is Masta Ace natuurlijk de meest consistente MC aller tijden. Nooit een zwak project waarin hij een grote rol speelde...

6. KRS-One - Return of the Boom Bap
Hier werd het gezegde Boom Bap wat bekender door, ik heb gelezen dat iemand anders de bedenker is van de term... Weet alleen niet meer wie, mede doordat ik door mijn medicijngebruik in het verleden een behoorlijk gat in mijn geheugen heb. Heerlijk album, KRS op dikke beats...Zijn beste solowerk by far imho.

5. Alkaholiks - 21&Over
Kreeg deze voor mijn verjaardag van mijn ondertussen beste kameraad. Nooit zal de liefde voor dit album weg gaan. Zag de mannen ook live later in de 90s in Nijmegen, Doornroosje en dat was een toffe beleving. Het zijn beesten... Een van de mensen met wie ik veel rol (al een tijdje niet veel vernomen though) van Illadelph, heeft een keer met de heren een drinkwedstrijdje gedaan. Maar daar laat ik me verder niet over uit!

4. Gunshot - Patriot Games
Leerde Gunshot kennen door Villa 65, wie kent het nog? Opgepompte beats met snelle raps is wat ik toen ook enorm kon waarderen. Toen ik hem bij House of Sounds in Den Bosch zag liggen voor 3 tienen meteen meegenomen. Een paar van de tracks zijn echt onderdeel van mijn meest beluisterde tracks ooit! (Patriot Games, WW3, Bombing in 5 Minutes, Reign of Terror en 25 Gun Salute) Dit album krijgt me nog steeds hype as can be, net als Hijacks "The Horns of Jericho".

3. Ultramagnetic MC's - The Four Horsemen
Nooit begrepen waarom dit album zo weinig liefde krijgt... Echt fucking dope, dit was een blind cop toentertijd (ook bij House of Sounds) afgaande op de 2 albums ervoor. Keith met de paarse cape in de video. Teveel goede tracks om op te noemen... Dit is echt een 5 mic album voor mij, vind hem sowieso beter dan Funk Your Head Up tbh. Maar het kan niet de Magnum Opus van de Hop Hop benaderen!

2. Wu-Tang Clan - Enter the Wu-Tang (36 Chambers)
Wat te zeggen wat nog niet is gezegd hierover. Het grootste (qua allure en naam) collectief aller tijden in Hip Hop met hun debuut CD.

1. A Tribe Called Quest - Midnight Marauders
Mensen hier weten waarschijnlijk niet zo van mijn liefde voor dit album, tenminste... niet dat die echt absurde vormen aanneemt. Dit is voor mij met voorsprong het beste album van '93. Tip en Phife met een ongelofelijke chemie... Zag pas iemand Phife als Tip's hypeman noemen... Tja, dan snap je niet wat Phife zijn rol was! Geen skips, zit perfect in elkaar en is voor mij zelfs nog beter dan LET (wat een enorme prestatie is!). Mijn absolute go-to album samen met ATLiens als ik gewoon op safe wil spelen en niet weet waar mijn hoofd naar staat...

Nr.4 schreef:
Yep

MAS

3. Ultramagnetic MC's - The Four Horsemen
Nooit begrepen waarom dit album zo weinig liefde krijgt... Echt fucking dope, dit was een blind cop toentertijd (ook bij House of Sounds) afgaande op de 2 albums ervoor. Keith met de paarse cape in de video. Teveel goede tracks om op te noemen... Dit is echt een 5 mic album voor mij, vind hem sowieso beter dan Funk Your Head Up tbh. Maar het kan niet de Magnum Opus van de Hop Hop benaderen!

Mmm, ik vond deze nooit zo bijzonder, maar intussen al jaren niet geluisterd. Ga m vandaag eens opnieuw checken.

Ook dit is weer een geweldig jaar waarbij de top10 (en daarbuiten) ontzettend dicht bij elkaar ligt en eigenlijk de hele top 6/7 in de top3 had willen knallen. Misschien in de breedte wat minder sterk dan de jaren hierna, maar wat een belachelijk sterke top10.

17. Das EFX - Straight Up Sewaside
16. Tha Alkaholiks - 21 & Over
15. Hoodratz - Sneeke Muthafukaz
14. Masta Ace Incorporated - Slaughtahouse
13. Guru - Jazzmatazz, Vol. 1
12. The Coup - Kill My Landlord
11. Del the Funky Homosapien- No Need for Alarm

10. Lords of the Underground - Here Come the Lords
Harde beats, dope flows en vooral heerlijk rauw album.

9. KRS-One - Return of the Boom Bap
KRS-One is natuurlijk een monument binnen het genre, maar helaas is het maken van albums niet zijn sterkste punt gebleken. Hier valt alles op zijn plek en laat Kris zien dat hij ook solo een uitstekende plaat kan afleveren.

8. Snoop Doggy Dogg - Doggystyle
Na mijn nummer 4 één van de eerste hip hop albums die ik kocht. Lange tijd gehoopt op een opvolger die zich kon meten aan dit debuut, maar die bleef helaas uit.

7. Black Moon - Enta Da Stage
Van het begin tot het eind vuur met Who Got Da Props en How Many MC's als bekende uitschieters, maar gewoon super constistent is.

6. Souls of Mischief - '93 'til Infinity
Die titeltrack is natuurlijk geweldig, ook de rest is buitencategorie. Met recht een westcoast klassieker.

5. Freestyle Fellowship - Innercity Griots
Nog zo'n westcoast classic, maar die op de 1 of andere manier aardig underground is gebleven. Een enorme brok energie en creativiteit gevangen op het 2de (en beste) album van deze crew, waarbij de ene keer de jazz er vanaf druipt, maar ook elk moment kan omslaan naar keiharde hardcore hip hop.

4. Wu-Tang Clan - Enter The Wu-Tang (36 Chambers)
Het album wat mij de wereld van hip hop heeft ingezogen. Kreeg deze op tape van een vriend en zat daarna maanden vastgeroest in mijn walkman. Zou alleen vanwege de impact de koppositie verdienen en hoewel het album nog niks qua kracht heeft ingeboet, draai ik hem tegenwoordig minder vaak dan andere albums uit deze lijst, maar zodra ik deze opzet blijft het ouderwets genieten.

3. De La Soul - Buhloone Mindstate
Samen met Stakes is High mijn favo De La album, waarbij deze net de voorkeur heeft. Beats, raps, sfeer, alles klopt hieraan.

2. Digable Planets - Reachin’ (A Refutation Of Time and Space)
Groot fan van beide albums van dit bijzondere trio, maar als ik moest kiezen zou ik voor deze gaan. Een album wat zijn tijd ver vooruit was en vaker genoemd mag worden in het rijtje met de grote golden era classics.

1. A Tribe Called Quest - Midnight Marauders
Voor mij is het The Low End boven deze, maar het verschil tussen de 2 is verwaarloosbaar. Wat een kwaliteit en wat een discografie hebben deze helden.

Zag pas iemand Phife als Tip's hypeman noemen... Tja, dan snap je niet wat Phife zijn rol was!

Geen idee over wie je hebt Gelukkig schatten wij het wel op waarde, en kocht ik in '93 de dubbelaar op vinyl. Schitterend om al die hiphop-iconen op de front en back-cover te herkennen.

Het allerbeste hiphop jaar ooit. Alleen maar omdat het (nog altijd) beste (hiphop) album uit kwam. Ik was vier jaar oud maar met terugwerkende kracht nog altijd verslingerd aan
1. Wu Tang - enter the wu-tang: 36 chambers

2. Digable planets - reachin (a refutation of time and space)
3. Atcq - midnight marauders
4. Snoop doggy Dogg - doggystyle
5. Cypress hill - black Sunday
6. Fresh Prince & jazzy Jeff - code red
7. 2pac - strictly 4 my n.i.g.g.a.z.

Zal eens beginnen:

10. De La Soul - Buhloone Mindstate
Een voor m'n gevoel wat ondergewaardeerd album van De La Soul, al is de score op MuMe prima. Vind het in ieder geval een zeer fijne plaat met een fantastische eerste helft en met I be blowin' als persoonlijke favoriet.

9. Del The Funky Homosapien - No Need For Alarm
Deze heb ik pas een jaar of acht geleden ontdekt en sindsdien behoorlijk fan van. Erg toffe MC en hoewel hier geen superhit opstaat zoals op zijn debuut, vind ik No Need For Alarm als geheel beter. De sound past Del meer naar mijn idee.

2. Lords of the Underground - Here Comes The Lords
3. Spice 1 - 187 He Wrote
4. A Tribe Called Quest - Midnight Marauders
5. Das EFX - Straight Up Sewaside
6. Rumpletilskinz - What Is a Rumpletilskin?
7. Ultramagnetic MC's - The Four Horsemen
8. I.M.P. - Back in the Days
9. 5th Ward Boys – Ghetto Dope
10. DMG – Rigormortiz

Gehenna schreef:
2. Lords of the Underground - Keepers of the Funk
Neem aan dat je Here Come The Lords bedoelt

Uiteraard, copy paste foutje JayM.

Gehenna schreef:

7. Ultramagnetic MC's - The Four Horsemen

Held!

Gast
geplaatst: vandaag om 14:41 uur

geplaatst: vandaag om 14:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.