Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)
zoeken in:
2
geplaatst: 6 maart 2022, 11:11 uur
Terwijl Nr.4 bezig is aan zijn ontknoping, MAS op het punt staat om te starten en ForWhomThePeteTolls geduldig wacht tot er wat meer binnen is, hebben we ook nog Johnny Marr, lowieke, Gehenna, aerobag, Rene1979, Harderwiek, Kalikula, Flipm0de, Osiris Apis, principal2000, Fred B., Koenr, en niels94 voor de boeg. Laatste week van '92 is ingegaan.
5
geplaatst: 6 maart 2022, 11:15 uur
1. Pete Rock & C.L. Smooth - Mecca and the Soul Brother
2. Dr. Dre - The Chronic
3. The Pharcyde - Bizarre Ride II the Pharcyde

2. Dr. Dre - The Chronic

2
geplaatst: 6 maart 2022, 11:22 uur
Johnny Marr schreef:
2. Dr. Dre - The Chronic
Hahah, het zijn iig 3 toppers1. Pete Rock & C.L. Smooth - Mecca and the Soul Brother
2. Dr. Dre - The Chronic
7
geplaatst: 6 maart 2022, 12:11 uur
2. The Pharcyde - Bizarre Ride II the Pharcyde
3. Redman - Whut? Thee Album
4. Gang Starr - Daily Operation
5. Dr. Dre - The Chronic
6. Diamond and The Psychotic Neurotics - Stunts, Blunts & Hip Hop
7. Divine Styler - Spiral Walls Containing Autumns of Light
8. Showbiz & A.G. - Runaway Slave
9. Kool G Rap & DJ Polo - Live and Let Die
10. The Disposable Heroes of Hiphoprisy - Hypocrisy Is the Greatest Luxury
2. The Pharcyde - Bizarre Ride II the Pharcyde
3. Redman - Whut? Thee Album
5. Dr. Dre - The Chronic
6. Diamond and The Psychotic Neurotics - Stunts, Blunts & Hip Hop
7. Divine Styler - Spiral Walls Containing Autumns of Light
8. Showbiz & A.G. - Runaway Slave
9. Kool G Rap & DJ Polo - Live and Let Die
10. The Disposable Heroes of Hiphoprisy - Hypocrisy Is the Greatest Luxury
4
geplaatst: 6 maart 2022, 17:13 uur
Foi ik kom niet ver meer..
1. Beastie boys - check your head
2. Pharcyde - bizarre ride 2
3. Dre - the chronic
1. Beastie boys - check your head
2. Pharcyde - bizarre ride 2
3. Dre - the chronic
3
geplaatst: 6 maart 2022, 21:46 uur
4. Diamond and The Psychotic Neurotics - Stunts, Blunts & Hip Hop
Heerlijk op het oog simpel maar doeltreffende NY hiphop plaat. Ik houd vooral erg van de beats op dit album, waarvan de beste tracks op de tweede helft staan voor mij.
3. Ice Cube - The Predator
Die eerste drie albums van Cube zijn echt gruwelijk, deze is van dat rijtje meestal nipt mijn favoriet. Agressief, boos, vol energie, knallers van tracks. En met It was a good day een binnen dat geluid afwijkende maar wel classic track. Topplaat.
Heerlijk op het oog simpel maar doeltreffende NY hiphop plaat. Ik houd vooral erg van de beats op dit album, waarvan de beste tracks op de tweede helft staan voor mij.
Die eerste drie albums van Cube zijn echt gruwelijk, deze is van dat rijtje meestal nipt mijn favoriet. Agressief, boos, vol energie, knallers van tracks. En met It was a good day een binnen dat geluid afwijkende maar wel classic track. Topplaat.
5
geplaatst: 7 maart 2022, 09:49 uur
10. House of Pain - House of Pain
9. Redman - Whut? Thee Album
8. 24K - Words... Yet Unspoken
7. Boogie Down Productions - Sex and Violence
6. Pete Rock & C.L. Smooth - Mecca and the Soul Brother
5. Diamond D & The Psychotic Neurotics - Stunts, Blunts & Hip-Hop
4. The Pharcyde - Bizarre Ride II the Pharcyde
3. Kool G Rap & DJ Polo - Live and Let Die
2. Showbiz & A.G. - Runaway Slave
1. Dr. Dre - The Chronic
8. 24K - Words... Yet Unspoken
7. Boogie Down Productions - Sex and Violence
6. Pete Rock & C.L. Smooth - Mecca and the Soul Brother
5. Diamond D & The Psychotic Neurotics - Stunts, Blunts & Hip-Hop
3. Kool G Rap & DJ Polo - Live and Let Die
2. Showbiz & A.G. - Runaway Slave
1. Dr. Dre - The Chronic
6
geplaatst: 7 maart 2022, 22:15 uur
01. Pete Rock & C.L. Smooth - Mecca and the Soul Brother
Over mijn nummer 1 uit dit topjaar heb ik nooit getwijfeld. Tijdloos, heel veel tracks (en dus genieten) en bovendien ook nog een gestrooi met extra vette beats als intro. Zet daar de fijne stem en delivery van CL bij en je hebt in mijn ogen een topper die ik altijd kan opzetten...op repeat. Wat een sprong voorwaarts van hun aardig debuut EP-tje.
02. Showbiz & A.G. - Runaway Slave
Nummer 2 is nog zo'n topper die ik altijd kan opzetten (op repeat). DITC op z'n best. Keiharde beats en lyrics, maar niet lukraak brag 'n' boast.
03. The Pharcyde - Bizarre Ride II the Pharcyde
Een lekker lollig debuut die bij velen al heel hoog in de top 10 staat. Ik zal het feestje niet verpesten.
04. Boogie Down Productions - Sex and Violence
Hoewel de voorganger persoonlijk mijn favoriet is van BDP, zorgde deze voor kritiek in het doorslaan naar het preken en "teachen". Hiermee wilde BDP weer keihard terugslaan. Dat is mijn ogen uitstekend gelukt. Freddy Foxxx was een perfecte toevoeging met z'n gastraps op dit harde album doorspekt met diepe basslijnen.
05. Dr. Dre - The Chronic
Om dit album kun je niet heen. Hoewel ik vind dat het ook veel ellende heeft veroorzaakt, is het zeker een heerlijk album. Maar niet de ongenaakbare klassieker die het op dat moment leek. Wel een zeer grote mijlpaal in de geschiedenis van hip-hop.
06. Bushwick Bill - Little Big Man
Niet (veel) genoemd en dan neig ik weer naar een extra duwtje in de rug. Amper slechte nummers te bekennen op dit solo debuut van Bushwick. John Bido staat altijd garant voor zeer goed, funky beats. Op dit album natuurlijk ook weer. Bushwick is ook niet enkel de Chucky Clown, maar boeit mij een heel album lang.
07. Das EFX - Dead Serious
Hun stotterachtige gimmick heeft de heren geen windeieren gelegd. Heeft dit album bewust of zo'n korte speelduur? Ik weet het niet, maar dankzij deze korte duur, verveelt het nooit en is het in mijn ogen een heel stabiele klassieker. Dit niveau hebben ze nooit meer aangetikt, maar nog zeker wel albums die de moeite waard zijin.
08. Diamond D & The Psychotic Neurotics - Stunts, Blunts & Hip-Hop
The Best Producer on the mic. Hij is in ieder geval honderd keer beter on the mic dan Pete Rock. Maar dit album legt het wel af tegen Mecca & The Soul Brother. Aan de andere kant in mijn ogen legt ieder album uit dit jaar het daar tegen af.
09. Eric B. & Rakim - Don't Sweat the Technique
Onderschat album en helaas ook het laatste album van dit legendarisch duo. Ik hou van die diepe baslijnen en Rakim is gewoon een sterke MC / tekstschrijver. Na Follow The Leader (eenzame hoogte), vind ik dit zelfs hun sterkste album.
10. The Goats - Tricks of the Shade
Onderschat album met zware politieke teksten. Veel ervan is nog steeds op een manier relevant. Qua beats is dit ook een sterk album en flink afwisselend. Ik heb zelfs vroeger de skits allemaal apart op tape gehad. Grappig verhaal op zich (wel erg lang).
En wederom nog zoveel sterke tot zeer sterke en zelfs richting klassiekers die ik niet eens kon opnemen in mijn top 10. Vanaf mijn nummer 6 hadden er zomaar een flink aanal titels van hieronder in de top 10 kunnen staat. Kwalitatief ligt het allemaal erg dicht bij elkaar. Voor mij een wederom een bevestiging dat dit echt de beste jaren van hip-hop waren.
24K - Words... Yet Unspoken
Arrested Development - 3 Years, 5 Months & 2 Days in the Life Of..
Beastie Boys - Check Your Head
Brand Nubian - In God We Trust
Chubb Rock - I Gotta Get Mine Yo
Compton's Most Wanted - Music to Driveby
Da Lench Mob - Guerillas in tha Mist
DJ Quik - Way 2 Fonky
EPMD - Business Never Personal
Gang Starr - Daily Operation
Grand Puba - Reel to Reel
House of Pain - House of Pain
Ice Cube - The Predator
K-Solo - Time's Up
Kool G Rap & DJ Polo - Live and Let Die
MC Serch - Return of the Product
Paris - Sleeping with the Enemy
Positive K - The Skills Dat Pay da Bills
Red Hot Lover Tone - Red Hot Lover Lover Tone
Redman - Whut? Thee Album
Spice 1 - Spice 1
The Brand New Heavies - Heavy Rhyme Experience, Vol. 1
Too $hort - Shorty the Pimp
Over mijn nummer 1 uit dit topjaar heb ik nooit getwijfeld. Tijdloos, heel veel tracks (en dus genieten) en bovendien ook nog een gestrooi met extra vette beats als intro. Zet daar de fijne stem en delivery van CL bij en je hebt in mijn ogen een topper die ik altijd kan opzetten...op repeat. Wat een sprong voorwaarts van hun aardig debuut EP-tje.
02. Showbiz & A.G. - Runaway Slave
Nummer 2 is nog zo'n topper die ik altijd kan opzetten (op repeat). DITC op z'n best. Keiharde beats en lyrics, maar niet lukraak brag 'n' boast.
03. The Pharcyde - Bizarre Ride II the Pharcyde
Een lekker lollig debuut die bij velen al heel hoog in de top 10 staat. Ik zal het feestje niet verpesten.
04. Boogie Down Productions - Sex and Violence
Hoewel de voorganger persoonlijk mijn favoriet is van BDP, zorgde deze voor kritiek in het doorslaan naar het preken en "teachen". Hiermee wilde BDP weer keihard terugslaan. Dat is mijn ogen uitstekend gelukt. Freddy Foxxx was een perfecte toevoeging met z'n gastraps op dit harde album doorspekt met diepe basslijnen.
05. Dr. Dre - The Chronic
Om dit album kun je niet heen. Hoewel ik vind dat het ook veel ellende heeft veroorzaakt, is het zeker een heerlijk album. Maar niet de ongenaakbare klassieker die het op dat moment leek. Wel een zeer grote mijlpaal in de geschiedenis van hip-hop.
06. Bushwick Bill - Little Big Man
Niet (veel) genoemd en dan neig ik weer naar een extra duwtje in de rug. Amper slechte nummers te bekennen op dit solo debuut van Bushwick. John Bido staat altijd garant voor zeer goed, funky beats. Op dit album natuurlijk ook weer. Bushwick is ook niet enkel de Chucky Clown, maar boeit mij een heel album lang.
07. Das EFX - Dead Serious
Hun stotterachtige gimmick heeft de heren geen windeieren gelegd. Heeft dit album bewust of zo'n korte speelduur? Ik weet het niet, maar dankzij deze korte duur, verveelt het nooit en is het in mijn ogen een heel stabiele klassieker. Dit niveau hebben ze nooit meer aangetikt, maar nog zeker wel albums die de moeite waard zijin.
08. Diamond D & The Psychotic Neurotics - Stunts, Blunts & Hip-Hop
The Best Producer on the mic. Hij is in ieder geval honderd keer beter on the mic dan Pete Rock. Maar dit album legt het wel af tegen Mecca & The Soul Brother. Aan de andere kant in mijn ogen legt ieder album uit dit jaar het daar tegen af.
09. Eric B. & Rakim - Don't Sweat the Technique
Onderschat album en helaas ook het laatste album van dit legendarisch duo. Ik hou van die diepe baslijnen en Rakim is gewoon een sterke MC / tekstschrijver. Na Follow The Leader (eenzame hoogte), vind ik dit zelfs hun sterkste album.
10. The Goats - Tricks of the Shade
Onderschat album met zware politieke teksten. Veel ervan is nog steeds op een manier relevant. Qua beats is dit ook een sterk album en flink afwisselend. Ik heb zelfs vroeger de skits allemaal apart op tape gehad. Grappig verhaal op zich (wel erg lang).
En wederom nog zoveel sterke tot zeer sterke en zelfs richting klassiekers die ik niet eens kon opnemen in mijn top 10. Vanaf mijn nummer 6 hadden er zomaar een flink aanal titels van hieronder in de top 10 kunnen staat. Kwalitatief ligt het allemaal erg dicht bij elkaar. Voor mij een wederom een bevestiging dat dit echt de beste jaren van hip-hop waren.
24K - Words... Yet Unspoken
Arrested Development - 3 Years, 5 Months & 2 Days in the Life Of..
Beastie Boys - Check Your Head
Brand Nubian - In God We Trust
Chubb Rock - I Gotta Get Mine Yo
Compton's Most Wanted - Music to Driveby
Da Lench Mob - Guerillas in tha Mist
DJ Quik - Way 2 Fonky
Gang Starr - Daily Operation
Grand Puba - Reel to Reel
House of Pain - House of Pain
Ice Cube - The Predator
K-Solo - Time's Up
Kool G Rap & DJ Polo - Live and Let Die
Positive K - The Skills Dat Pay da Bills
Red Hot Lover Tone - Red Hot Lover Lover Tone
Redman - Whut? Thee Album
Spice 1 - Spice 1
The Brand New Heavies - Heavy Rhyme Experience, Vol. 1
Too $hort - Shorty the Pimp
3
geplaatst: 8 maart 2022, 08:55 uur
2. Pete Rock & CL Smooth - Mecca and the Soul Brother
Supervette plaat die ik altijd kan luisteren. Match tussen deze twee is echt perfect.
1. Dr. Dre - The Chronic
Dit is voor mij de absolute classic van 92. Leerde m snel kennen via Nuthin but a g thing en Let me ride, en is nooit gaan vervelen. Klinkt ook nu nog fresh.
Supervette plaat die ik altijd kan luisteren. Match tussen deze twee is echt perfect.
1. Dr. Dre - The Chronic
Dit is voor mij de absolute classic van 92. Leerde m snel kennen via Nuthin but a g thing en Let me ride, en is nooit gaan vervelen. Klinkt ook nu nog fresh.
4
geplaatst: 8 maart 2022, 23:56 uur
Samengevat:
1. Dr. Dre - The Chronic
4. Diamond D & The Psychotic Neyrotics - Stunts, Blunts & Hip hop
5. The Pharcyde - Bizarre Ride ll the Pharcyde
6. Gang Starr - Daily Operation
7. Das EFX - Dead Serious
8. Redman - Whut? Thee Album
9. Arrested Development - 3 Years, 5 Months & 2 Days in the Life of...
1. Dr. Dre - The Chronic
4. Diamond D & The Psychotic Neyrotics - Stunts, Blunts & Hip hop
5. The Pharcyde - Bizarre Ride ll the Pharcyde
6. Gang Starr - Daily Operation
7. Das EFX - Dead Serious
8. Redman - Whut? Thee Album
9. Arrested Development - 3 Years, 5 Months & 2 Days in the Life of...
7
geplaatst: 10 maart 2022, 09:38 uur
Niet echt onder de indruk van dit jaar. Heb het idee dat veel artiesten in dit jaar een beetje op zoek waren naar hun sound en dat hiphop in algemeen wat aan het evalueren was naar meer volwassen sound. Maar daar kan ik helemaal naast zitten aangezien ik net in de wieg lag in dit jaar. Anyway, de eerste vier albums zijn echt van het hoogste niveau. Alles daaronder is wel aardig, maar niet indrukwekkend en de betreffende artiesten hebben in andere jaren veel beter werk afgeleverd. De producties van Diamond D blijven ongekend goed, wat een beats. Als hij zelf niet zo'n slechte rapper was geweest (zowel qua tekst als flow), had dat album zeker in de top 3 gestaan. Hieronder nog vier platen die net zo goed onderin de top 10 hadden kunnen staan:
Spice 1 - Spice 1
Top 10:
1. The Pharcyde - Bizarre Ride II the Pharcyde
2. Pete Rock & C.L. Smooth - Mecca and the Soul Brother
3. Dr. Dre - The Chronic
4. Kool G Rap & DJ Polo - Live and Let Die
5. Ice Cube - The Predator
6. Showbiz & A.G. - Runaway Slave
7. Gang Starr - Daily Operation
8. Beastie Boys - Check Your Head
9. Diamond D & The Psychotic Neurotics - Stunts, Blunts & Hip-Hop
10. Redman - Whut? Thee Album
Spice 1 - Spice 1
Top 10:
1. The Pharcyde - Bizarre Ride II the Pharcyde
2. Pete Rock & C.L. Smooth - Mecca and the Soul Brother
3. Dr. Dre - The Chronic
4. Kool G Rap & DJ Polo - Live and Let Die
5. Ice Cube - The Predator
6. Showbiz & A.G. - Runaway Slave
7. Gang Starr - Daily Operation
8. Beastie Boys - Check Your Head
9. Diamond D & The Psychotic Neurotics - Stunts, Blunts & Hip-Hop
10. Redman - Whut? Thee Album
0
geplaatst: 10 maart 2022, 14:22 uur
Oh, deze plaat nog niet voorbij zien komen die ook in de HM thuis past:
The Hard Boys - A-Town Hard Heads
The Hard Boys - A-Town Hard Heads
8
geplaatst: 11 maart 2022, 00:07 uur
Het jaar ’92, ik was 17. Muziek die me weer naar de tijd van toen brengt. Yo MTV Raps werd trouw gekeken, The Source en Rap Pages werden versleten. Het was een feest om alles weer te luisteren en deze top 29 samen te stellen!
29. The Disposable Heroes of Hiphoprisy - Hypocrisy Is the Greatest Luxury
28. The Troubleneck Brothers - Fuck All Y'all
27. Rough House Survivers - Straight from the Soul
26. The Future Sound - The Whole Shabang, Vol. 1
25. Chubb Rock - I Gotta Get Mine Yo!
24. Hard Knocks - School Of Hard Knocks
23. K-Solo - Time's Up
22. MC Serch - Return of the Product
21. Das EFX - Dead Serious
20. Paris – Sleeping with the Enemy
19. Ice Cube - The Predator
18. EPMD - Business Never Personal
17. Positive K - The Skills Dat Pay da Bills
16. Lord Finesse - Return of the Funky Man
15. The Goats - Tricks of the Shade
14. Kool G. Rap & D.J. Polo - Live and Let Die
13. Boogie Down Productions - Sex and Violence
12. Beastie Boys - Check Your Head
11. Eric B. & Rakim - Don't Sweat the Technique
10. Showbiz & A.G. - Runaway Slave
De Soul Clap EP (die een jaar eerder uitkwam) helemaal grijsgedraaid op mijn walkman tijdens mijn krantenwijkje. Nothing beats DITC. Heb dit album zelf niet, vandaar dat ik ‘m van mijzelf niet hoger mag zetten. Prijsnummer is natuurlijk Soul Clap.
Debuut van Reggie Noble en eerste Def Squad release volgens mij na de split-up van EPMD. Hardcore lyrics, gelardeerd met een flinke scheut humor, op de interpretatie van P-funk door Erick Sermon. ‘Time 4 Sum Aksion’ was een dikke hit destijds op Yo MTV Raps. Voor mij net ietsjes minder dan de opvolger, maar zeker top 10-materiaal.
8. Grand Puba - Reel to Reel
Zal bij niemand hoog gaan eindigen, hier wel. Is voor mij de beste MC van Brand Nubian (die we in 1990 terug gaan zien). Gaat na onenigheid weg bij Brand Nubian en dropt zijn solodebuut. Geen Five-Percent-invloeden, maar een achteloos laidback flowende Puba, die het allemaal niet zo serieus neemt. Pretentieloze funkiness, maar oh zo dope. Oh ja, Grand Puba produceert 11 nummers op zijn album. Best producer on the mic? Daar hebben we er meer van deze jaargang.
7. Arrested Development - 3 Years, 5 Months & 2 Days in the Life of...
Gelegenheidsformatie rondom Speech dropt heerlijk positief en verademend album. Profileert zich anti-gangsta en staat vol sociale thematiek, zonder corny te worden. Vond ik destijds best wel een bijzondere plaat. Maakt gebruik van hele vette funk en soul-samples uit de jaren ‘70. Oh ja, Speech produceert het hele album. Best producer on the mic? Daar hebben we er meer van deze jaargang.
6. Ultramagnetic MC's - Funk Your Head Up
Heb uiteraard alles in deze lijst weer eens herbeluisterd. Maar wat is dit album toch fucking goed zeg. Ik snap in retrospectie niet waarom deze plaat niet hoger gewaardeerd wordt. Harde lyrics, op harde beats. ‘Go 4 Yours’ start en je rapt tegelijk weer mee:
It's been a while, since I seen a good street fight
A good fight, throwin fist to fist
Blow for blow, toe for toe, yeah
Put your gun down, and give a brother a fair fight
‘Poppa Large’ (om onbegrijpelijke reden staat de East Coast remix er niet op) idem dito:
I keep in shape and do my physical fitness
Your head's numb, so your brains a miss this
Pick 'em up, eat 'em up, pick 'em up, heat 'em up
Pick 'em up picklehead, pick 'em up picky
I roll wit globs and I come real sticky
Ik word weer heerlijk in die cd gezogen en naar die tijd gestuurd. Kool Keith is in topvorm, Ced Gee, TR Love en Moe Love moeten we natuurlijk niet vergeten (en Tim Dog horen we voor het eerst).
5. Gang Starr - Daily Operation
Dit album had ik eerst hoger staan, maar moest uiteindelijk een aantal platen onder zich dulden. En dat klopt volgens mijn gevoel niet. Want ook dit Gang Starr album is weer ijzersterk. Als Guru begint met New York, New York is where we live and we're thorough,
Never taking shorts 'cause Brooklyn's the borough,
Peace to Uptown, to Queens and the Bronx,
Long Island and Jersey get as fly as they want zit je tegelijk weer in dit meesterlijke album. De kennismaking met Jeru in ‘I'm the Man’ is legendarisch. Stemmetje in mijn hoofd zegt deze plaat hoger te zetten.
Frisse, vrolijkheid uit South Central Los Angeles. Geen drive by shootings, maar humor en luchtigheid. Wedijvert bij mij met hun vervolg, zijn allebei zo ontzettend goed. ‘Oh Shit’, ‘Officer’, ‘Ya Mama’ en natuurlijk ‘Passin' Me By’, het is allemaal van zo’n hoog niveau. Hoe de tweede verse van ‘Pack the Pipe’ tweestemmig begint: I look in every hip-hop magazine it seems,
That the blunts are being passed around the scenes in teams,
And the ganja man with contraband in lesser amounts,
I guess 'cause understands he has his chance passes like Fouts. Geniaal!
3. Diamond and The Psychotic Neurotics - Stunts, Blunts & Hip Hop
Eigenlijk wil ik dit album op 1. Maar dat kan niet, dan doe ik de twee platen hieronder te weinig eer aan. Deze cd heb ik, denk ik, het meest gedraaid van alles wat ik hier in deze lijst noem. In de hele jaren ’90 greep ik steevast terug op dit album. De producties van Diamond D zijn zo fucking vet. Nu heeft DITC sowieso geen gebrek aan goede producers, maar voor Diamond zal ik altijd een zwak blijven houden. ‘Stunts, Blunts & Hip Hop’ is nummer, na nummer ultieme dopeness. Best producer on the mic? Daar hebben we er meer van deze jaargang.
2. Dr. Dre - The Chronic
This should be played at high volume, Preferably in a residential area. G-funk van de hoogste plank, met alleen maar iconische nummers. Na NWA, het beste wat Dre ooit heeft gemaakt. Vrouwonvriendelijk als de tyfus, gangsta-shit, volop drank en wiet, dé soundtrack van een jonge Kalikula. Snoop is jong en gretig als wat, RBX vond ik ook zo fucking vet: Seven execution style murders,
I have no remorse 'cause I'm the fuckin' murderer,
Haven't you ever heard of a killer?
I drop bombs like Hiroshima.
En zo staat dit album vol met nog meer hip hop quotables. Best producer on the mic? Daar hebben we er meer van deze jaargang.
Klassiek debuut van het duo uit Mount Vernon. Waar je bij een vrouw body en brains wilt, krijg je hier het hiphop-equivalent. CL flowt, op zijn karakteristieke wijze, laidback verses aaneen. Pete Rock vestigt, terecht, met dit album zijn naam als superproducer. Hierna moest je als artiest een Pete Rock-remix op je album hebben. Ik blijf het ook mooi vinden dat hij vooral uit de catalogus van de Juice Crew samplede, met name Biz Markie. Op individuele nummers van ‘Mecca and the Soul Brother’ ga ik hier niet in. Het is allemaal evengoed. Best producer on the mic? Daar hebben we er meer van deze jaargang.
29. The Disposable Heroes of Hiphoprisy - Hypocrisy Is the Greatest Luxury
28. The Troubleneck Brothers - Fuck All Y'all
27. Rough House Survivers - Straight from the Soul
26. The Future Sound - The Whole Shabang, Vol. 1
25. Chubb Rock - I Gotta Get Mine Yo!
24. Hard Knocks - School Of Hard Knocks
23. K-Solo - Time's Up
22. MC Serch - Return of the Product
21. Das EFX - Dead Serious
20. Paris – Sleeping with the Enemy
19. Ice Cube - The Predator
18. EPMD - Business Never Personal
17. Positive K - The Skills Dat Pay da Bills
16. Lord Finesse - Return of the Funky Man
15. The Goats - Tricks of the Shade
14. Kool G. Rap & D.J. Polo - Live and Let Die
13. Boogie Down Productions - Sex and Violence
12. Beastie Boys - Check Your Head
11. Eric B. & Rakim - Don't Sweat the Technique
10. Showbiz & A.G. - Runaway Slave
De Soul Clap EP (die een jaar eerder uitkwam) helemaal grijsgedraaid op mijn walkman tijdens mijn krantenwijkje. Nothing beats DITC. Heb dit album zelf niet, vandaar dat ik ‘m van mijzelf niet hoger mag zetten. Prijsnummer is natuurlijk Soul Clap.
Debuut van Reggie Noble en eerste Def Squad release volgens mij na de split-up van EPMD. Hardcore lyrics, gelardeerd met een flinke scheut humor, op de interpretatie van P-funk door Erick Sermon. ‘Time 4 Sum Aksion’ was een dikke hit destijds op Yo MTV Raps. Voor mij net ietsjes minder dan de opvolger, maar zeker top 10-materiaal.
8. Grand Puba - Reel to Reel
Zal bij niemand hoog gaan eindigen, hier wel. Is voor mij de beste MC van Brand Nubian (die we in 1990 terug gaan zien). Gaat na onenigheid weg bij Brand Nubian en dropt zijn solodebuut. Geen Five-Percent-invloeden, maar een achteloos laidback flowende Puba, die het allemaal niet zo serieus neemt. Pretentieloze funkiness, maar oh zo dope. Oh ja, Grand Puba produceert 11 nummers op zijn album. Best producer on the mic? Daar hebben we er meer van deze jaargang.
7. Arrested Development - 3 Years, 5 Months & 2 Days in the Life of...
Gelegenheidsformatie rondom Speech dropt heerlijk positief en verademend album. Profileert zich anti-gangsta en staat vol sociale thematiek, zonder corny te worden. Vond ik destijds best wel een bijzondere plaat. Maakt gebruik van hele vette funk en soul-samples uit de jaren ‘70. Oh ja, Speech produceert het hele album. Best producer on the mic? Daar hebben we er meer van deze jaargang.
6. Ultramagnetic MC's - Funk Your Head Up
Heb uiteraard alles in deze lijst weer eens herbeluisterd. Maar wat is dit album toch fucking goed zeg. Ik snap in retrospectie niet waarom deze plaat niet hoger gewaardeerd wordt. Harde lyrics, op harde beats. ‘Go 4 Yours’ start en je rapt tegelijk weer mee:
It's been a while, since I seen a good street fight
A good fight, throwin fist to fist
Blow for blow, toe for toe, yeah
Put your gun down, and give a brother a fair fight
‘Poppa Large’ (om onbegrijpelijke reden staat de East Coast remix er niet op) idem dito:
I keep in shape and do my physical fitness
Your head's numb, so your brains a miss this
Pick 'em up, eat 'em up, pick 'em up, heat 'em up
Pick 'em up picklehead, pick 'em up picky
I roll wit globs and I come real sticky
Ik word weer heerlijk in die cd gezogen en naar die tijd gestuurd. Kool Keith is in topvorm, Ced Gee, TR Love en Moe Love moeten we natuurlijk niet vergeten (en Tim Dog horen we voor het eerst).
5. Gang Starr - Daily Operation
Dit album had ik eerst hoger staan, maar moest uiteindelijk een aantal platen onder zich dulden. En dat klopt volgens mijn gevoel niet. Want ook dit Gang Starr album is weer ijzersterk. Als Guru begint met New York, New York is where we live and we're thorough,
Never taking shorts 'cause Brooklyn's the borough,
Peace to Uptown, to Queens and the Bronx,
Long Island and Jersey get as fly as they want zit je tegelijk weer in dit meesterlijke album. De kennismaking met Jeru in ‘I'm the Man’ is legendarisch. Stemmetje in mijn hoofd zegt deze plaat hoger te zetten.
Frisse, vrolijkheid uit South Central Los Angeles. Geen drive by shootings, maar humor en luchtigheid. Wedijvert bij mij met hun vervolg, zijn allebei zo ontzettend goed. ‘Oh Shit’, ‘Officer’, ‘Ya Mama’ en natuurlijk ‘Passin' Me By’, het is allemaal van zo’n hoog niveau. Hoe de tweede verse van ‘Pack the Pipe’ tweestemmig begint: I look in every hip-hop magazine it seems,
That the blunts are being passed around the scenes in teams,
And the ganja man with contraband in lesser amounts,
I guess 'cause understands he has his chance passes like Fouts. Geniaal!
3. Diamond and The Psychotic Neurotics - Stunts, Blunts & Hip Hop
Eigenlijk wil ik dit album op 1. Maar dat kan niet, dan doe ik de twee platen hieronder te weinig eer aan. Deze cd heb ik, denk ik, het meest gedraaid van alles wat ik hier in deze lijst noem. In de hele jaren ’90 greep ik steevast terug op dit album. De producties van Diamond D zijn zo fucking vet. Nu heeft DITC sowieso geen gebrek aan goede producers, maar voor Diamond zal ik altijd een zwak blijven houden. ‘Stunts, Blunts & Hip Hop’ is nummer, na nummer ultieme dopeness. Best producer on the mic? Daar hebben we er meer van deze jaargang.
2. Dr. Dre - The Chronic
This should be played at high volume, Preferably in a residential area. G-funk van de hoogste plank, met alleen maar iconische nummers. Na NWA, het beste wat Dre ooit heeft gemaakt. Vrouwonvriendelijk als de tyfus, gangsta-shit, volop drank en wiet, dé soundtrack van een jonge Kalikula. Snoop is jong en gretig als wat, RBX vond ik ook zo fucking vet: Seven execution style murders,
I have no remorse 'cause I'm the fuckin' murderer,
Haven't you ever heard of a killer?
I drop bombs like Hiroshima.
En zo staat dit album vol met nog meer hip hop quotables. Best producer on the mic? Daar hebben we er meer van deze jaargang.
Klassiek debuut van het duo uit Mount Vernon. Waar je bij een vrouw body en brains wilt, krijg je hier het hiphop-equivalent. CL flowt, op zijn karakteristieke wijze, laidback verses aaneen. Pete Rock vestigt, terecht, met dit album zijn naam als superproducer. Hierna moest je als artiest een Pete Rock-remix op je album hebben. Ik blijf het ook mooi vinden dat hij vooral uit de catalogus van de Juice Crew samplede, met name Biz Markie. Op individuele nummers van ‘Mecca and the Soul Brother’ ga ik hier niet in. Het is allemaal evengoed. Best producer on the mic? Daar hebben we er meer van deze jaargang.
0
geplaatst: 11 maart 2022, 12:02 uur
Doel is om eind van het weekend '92 af te sluiten, maar met nog een aantal te gaan lijkt me een laatste reminder geen overbodige luxe. Gehenna, Rene1979, Flipm0de, Osiris Apis, Fred B., Koenr, niels94 en ForWhomThePeteTolls; you're up
1
geplaatst: 11 maart 2022, 12:09 uur
Kalikula schreef:
(en Tim Dog horen we voor het eerst)
Die had zijn (keiharde) debuut al gereleased toch? Ga deze van de Ultramagnetic MC's eens checken, eigenlijk nooit aan toe gekomen doordat die nooit heel veel aandacht krijgt.(en Tim Dog horen we voor het eerst)
1
geplaatst: 11 maart 2022, 12:28 uur
Harderwiek schreef:
(quote)
Die had zijn (keiharde) debuut al gereleased toch? Ga deze van de Ultramagnetic MC's eens checken, eigenlijk nooit aan toe gekomen doordat die nooit heel veel aandacht krijgt. Je hebt helemaal gelijk. Ik moet eens stoppen om dit elke keer na middernacht te doen.
8
Rene1979
geplaatst: 11 maart 2022, 12:52 uur
1. Dr. Dre - The Chronic (1992)
2. Gang Starr - Daily Operation (1992)
3. Pete Rock & C.L. Smooth - Mecca and the Soul Brother (1992)
4. Showbiz & A.G. - Runaway Slave (1992)Hard Knocks - School of Hard Knocks (1992)
5. MC Serch - Return of the Product (1992)
6. The Pharcyde - Bizarre Ride II the Pharcyde (1992)
7. K-Solo - Time's Up (1992)
8. Kool G Rap & DJ Polo - Live and Let Die (1992)
9. EPMD - Business Never Personal (1992)
10. Fu-Schnickens - F.U. Don't Take It Personal (1992)
2. Gang Starr - Daily Operation (1992)
3. Pete Rock & C.L. Smooth - Mecca and the Soul Brother (1992)
4. Showbiz & A.G. - Runaway Slave (1992)Hard Knocks - School of Hard Knocks (1992)
5. MC Serch - Return of the Product (1992)
6. The Pharcyde - Bizarre Ride II the Pharcyde (1992)
7. K-Solo - Time's Up (1992)
8. Kool G Rap & DJ Polo - Live and Let Die (1992)
9. EPMD - Business Never Personal (1992)
10. Fu-Schnickens - F.U. Don't Take It Personal (1992)
0
geplaatst: 11 maart 2022, 13:00 uur
Rene1979 schreef:
Iets loopt er hier niet helemaal lekker4. Showbiz & A.G. - Runaway Slave (1992)Hard Knocks - School of Hard Knocks (1992)
0
geplaatst: 12 maart 2022, 08:54 uur
Wat was de bedoeling? School of Hard Knocks op 5 en dan door nummeren en dat FU buiten de boot valt?
1
Rene1979
geplaatst: 12 maart 2022, 14:34 uur
JayM schreef:
(quote)
Wat was de bedoeling? School of Hard Knocks op 5 en dan door nummeren en dat FU buiten de boot valt? Dat is formeel wel de bedoeling ja

4
geplaatst: 12 maart 2022, 19:30 uur
1992
01. Showbiz & A.G. - Runaway Slave
02. The Pharcyde - Bizarre Ride II the Pharcyde
03. Dr. Dre - The Chronic
04. Gang Starr - Daily Operation
05. Pete Rock & C.L. Smooth - Mecca and the Soul Brother
06. Diamond D & The Psychotic Neurotics - Stunts, Blunts & Hip-Hop
07. Hard Knocks - School of Hard Knocks
08. Grand Puba - Reel to Reel
09. Common Sense - Can I Borrow a Dollar?
Runaway Slave: Heerlijk album 5 sterren! Wat een top producties met harde bassloopjes en jazzy samples van Showbiz en Diamond D en AG die moeiteloos hierop op flowt.
Door dit topic de albums van Hard Knocks en Grand Puba ontdekt! Leuke albums!
01. Showbiz & A.G. - Runaway Slave
02. The Pharcyde - Bizarre Ride II the Pharcyde
03. Dr. Dre - The Chronic
04. Gang Starr - Daily Operation
05. Pete Rock & C.L. Smooth - Mecca and the Soul Brother
06. Diamond D & The Psychotic Neurotics - Stunts, Blunts & Hip-Hop
07. Hard Knocks - School of Hard Knocks
08. Grand Puba - Reel to Reel
09. Common Sense - Can I Borrow a Dollar?
Runaway Slave: Heerlijk album 5 sterren! Wat een top producties met harde bassloopjes en jazzy samples van Showbiz en Diamond D en AG die moeiteloos hierop op flowt.
Door dit topic de albums van Hard Knocks en Grand Puba ontdekt! Leuke albums!
4
geplaatst: 13 maart 2022, 14:45 uur
Ik heb 1992 niet meer kunnen bijluisteren, dus zelfs een top 5 wordt hem niet. Vanaf nu zal ik hier louter nog tips vandaan halen, ik ken te weinig van begin jaren negentig en de jaren tachtig om nog met fatsoenlijke lijstjes te komen.
7
geplaatst: 14 maart 2022, 00:02 uur
Op de valreep nog mijn lijstje. Zal volgende keer wat sneller zijn 
1. Pete Rock & CL Smooth - Mecca and the Soul Brother
2. Gang Starr - Daily Operation
3. Dr. Dre - The Chronic
4. The Pharcyde - Bizarre Ride II The Pharcyde
5. Redman - Whut? Thee Album
6. Kool G Rap & DJ Polo - Live and let Die
7. Compton’s Most Wanted - Music to Driveby
8. Showbiz & AG - Runaway Slave
9. Eric B & Rakim - Don’t Sweet The Technique
10. Das EFX - Dead Serious

1. Pete Rock & CL Smooth - Mecca and the Soul Brother
2. Gang Starr - Daily Operation
3. Dr. Dre - The Chronic
4. The Pharcyde - Bizarre Ride II The Pharcyde
5. Redman - Whut? Thee Album
6. Kool G Rap & DJ Polo - Live and let Die
7. Compton’s Most Wanted - Music to Driveby
8. Showbiz & AG - Runaway Slave
9. Eric B & Rakim - Don’t Sweet The Technique
10. Das EFX - Dead Serious
8
geplaatst: 15 maart 2022, 04:13 uur
Even nog snel een top 10, ik heb/had wat stressende issues waardoor ik er wat minder aan toe kom/kwam. Ben even met wat meer bekendere albums aan de slag gegaan... Geen tijd en motivatie om alles uitgebreid te researchen...
1. Show & AG - Runaway Slave
3. Ultramagnetic MC's - Funk Your Head Up (serieus, waarom wordt er geslapen op hun 2de en 3de album??)
5. Kevin Self, Organization Left Others - Time's Up
6. Redman - Whut¿ Thee Album
7. Hard Knocks - School of Hard Knocks
8. Kool G Rap & DJ Polo - Live and Let Die
9. Double X Posse - Put Ya Boots On
10. Ice Cube - The Predator
1. Show & AG - Runaway Slave
3. Ultramagnetic MC's - Funk Your Head Up (serieus, waarom wordt er geslapen op hun 2de en 3de album??)
5. Kevin Self, Organization Left Others - Time's Up
6. Redman - Whut¿ Thee Album
7. Hard Knocks - School of Hard Knocks
8. Kool G Rap & DJ Polo - Live and Let Die
9. Double X Posse - Put Ya Boots On
10. Ice Cube - The Predator
3
geplaatst: 15 maart 2022, 14:31 uur
Van mij komt er ook geen lijstje meer ken te weinig van <92 en heb ook geen interesse om er heel gauw verandering in te brengen om mee te kunnen doen aan dit topic. Ik zal uiteraard met veel genoegen tips opdoen die anderen hier zullen posten. 

9
geplaatst: 16 maart 2022, 21:45 uur
Helaas wat minder inzendingen deze keer waardoor het lastig bleek om een volledige top 20 te presenteren. Deze keer dus 'slechts' 19, maar dat doet niet af aan de kwaliteit van de albums. Wel zie je grote verschillen onderling, maar ook met minder inzendingen komen de echte grote bovendrijven:
18. Grand Puba - Reel to Reel
/ 6 pnt / genoemd door Kalikula
18. Arrested Development - 3 Years, 5 Months & 2 Days
/ 6 pnt / genoemd door Nr.4, Kalikula
17. Common Sense - Can I Borrow a Dollar?
/ 8 pnt / genoemd door Silky & Smooth, Osiris Apis
16. K-Solo - Time's Up
/ 9 pnt / genoemd door Rene1979, ForWhomThePeteTolls
15. Boogie Down Productions - Sex and Violence
/ 11 pnt / genoemd door MAS, principal2000
14. MC Serch - Return of the Product
/ 12 pnt / genoemd door bennerd, Rene1979
13. Das EFX - Dead Serious
/ 13 pnt / genoemd door -SprayIt-, Silky & Smooth, principal2000, Nr.4, Flipm0de
12. Hard Knocks - School of Hard Knocks
/ 17 pnt / genoemd door JayM, Silky & Smooth, Rene1979, Osiris Apis, ForWhomThePeteTolls
11. Ultramagnetic MC's - Funk Your Head Up
/ 23 pnt / genoemd door zaaf, Gyzzz, Kalikula, ForWhomThePeteTolls
18. Grand Puba - Reel to Reel
/ 6 pnt / genoemd door Kalikula
18. Arrested Development - 3 Years, 5 Months & 2 Days
/ 6 pnt / genoemd door Nr.4, Kalikula
17. Common Sense - Can I Borrow a Dollar?
/ 8 pnt / genoemd door Silky & Smooth, Osiris Apis
16. K-Solo - Time's Up
/ 9 pnt / genoemd door Rene1979, ForWhomThePeteTolls
15. Boogie Down Productions - Sex and Violence
/ 11 pnt / genoemd door MAS, principal2000
14. MC Serch - Return of the Product
/ 12 pnt / genoemd door bennerd, Rene1979
13. Das EFX - Dead Serious
/ 13 pnt / genoemd door -SprayIt-, Silky & Smooth, principal2000, Nr.4, Flipm0de
12. Hard Knocks - School of Hard Knocks
/ 17 pnt / genoemd door JayM, Silky & Smooth, Rene1979, Osiris Apis, ForWhomThePeteTolls
11. Ultramagnetic MC's - Funk Your Head Up
/ 23 pnt / genoemd door zaaf, Gyzzz, Kalikula, ForWhomThePeteTolls
9
geplaatst: 16 maart 2022, 21:46 uur
En de 10 duidelijke favorieten van 1992 zijn geworden:
10. Beastie Boys - Check Your Head
/ 27 pnt / nummer 1 van zaaf, lowieke, genoemd door -SprayIt-, bennerd, Harderwiek
9. Ice Cube - The Predator
/ 28 pnt / genoemd door -SprayIt-, bennerd, JayM, Silky & Smooth, Nr.4, Harderwiek, ForWhomThePeteTolls
8. Diamond D & The Psychotic Neurotics - Stunts, Blunts & Hip Hop
/ 47 pnt / genoemd door JayM, Gyzzz, aerobag, MAS, principal2000, Nr.4, Harderwiek, Kalikula, Osiris Apis
7. Kool G Rap & DJ Polo - Live And Let Die
/ 51 pnt / genoemd door zaaf, -SprayIt-, JayM, Gyzzz, aerobag, MAS, Harderwiek, Rene1979, Flipm0de, ForWhomThePeteTolls
6. Redman - Whut? Thee Album
/ 52 pnt / genoemd door zaaf, -SprayIt-, bennerd, JayM, Silky & Smooth, aerobag, MAS, Nr.4, Harderwiek, Kalikula, Flipm0de, ForWhomThePeteTolls
5. Showbiz & A.G. - Runaway Slave
/ 83 pnt / nummer 1 van Osiris Apis, ForWhomThePeteTolls, genoemd door zaaf, -SprayIt-, JayM, Silky & Smooth, Gyzzz, aerobag, MAS, principal2000, Harderwiek, Kalikula, Rene1979, Flipm0de
/ 89 pnt / nummer 1 van Gyzzz, genoemd door zaaf, -SprayIt-, bennerd, JayM, Silky & Smooth, aerobag, Nr.4, Harderwiek, Kalikula, Rene1979, Osiris Apis, Flipm0de, ForWhomThePeteTolls
3. The Pharcyde - Bizarre Ride II The Pharcyde
/ 117 pnt / nummer 1 van -SprayIt-, JayM, Harderwiek, genoemd door zaaf, Gyzzz, Johnny Marr, aerobag, lowieke, MAS, principal2000, Nr.4, Kalikula, Rene1979, Osiris Apis, Flipm0de
2. Dr. Dre - The Chronic
/ 134 pnt / nummer 1 van MAS, Nr.4, Rene1979, genoemd door zaaf, -SprayIt-, bennerd, JayM, Silky & Smooth, Gyzzz, Johnny Marr, aerobag, lowieke, principal2000, Harderwiek, Kalikula, Osiris Apis, Flipm0de
/ 147 pnt / nummer 1 van bennerd, Silky & Smooth, Johnny Marr, aerobag, principal2000, Kalikula, Flipm0de, genoemd door zaaf, -SprayIt-, JayM,Gyzzz, MAS, Nr.4, Harderwiek, Rene1979, Osiris Apis, ForWhomThePeteTolls
10. Beastie Boys - Check Your Head
/ 27 pnt / nummer 1 van zaaf, lowieke, genoemd door -SprayIt-, bennerd, Harderwiek
9. Ice Cube - The Predator
/ 28 pnt / genoemd door -SprayIt-, bennerd, JayM, Silky & Smooth, Nr.4, Harderwiek, ForWhomThePeteTolls
8. Diamond D & The Psychotic Neurotics - Stunts, Blunts & Hip Hop
/ 47 pnt / genoemd door JayM, Gyzzz, aerobag, MAS, principal2000, Nr.4, Harderwiek, Kalikula, Osiris Apis
7. Kool G Rap & DJ Polo - Live And Let Die
/ 51 pnt / genoemd door zaaf, -SprayIt-, JayM, Gyzzz, aerobag, MAS, Harderwiek, Rene1979, Flipm0de, ForWhomThePeteTolls
6. Redman - Whut? Thee Album
/ 52 pnt / genoemd door zaaf, -SprayIt-, bennerd, JayM, Silky & Smooth, aerobag, MAS, Nr.4, Harderwiek, Kalikula, Flipm0de, ForWhomThePeteTolls
5. Showbiz & A.G. - Runaway Slave
/ 83 pnt / nummer 1 van Osiris Apis, ForWhomThePeteTolls, genoemd door zaaf, -SprayIt-, JayM, Silky & Smooth, Gyzzz, aerobag, MAS, principal2000, Harderwiek, Kalikula, Rene1979, Flipm0de
/ 89 pnt / nummer 1 van Gyzzz, genoemd door zaaf, -SprayIt-, bennerd, JayM, Silky & Smooth, aerobag, Nr.4, Harderwiek, Kalikula, Rene1979, Osiris Apis, Flipm0de, ForWhomThePeteTolls
3. The Pharcyde - Bizarre Ride II The Pharcyde
/ 117 pnt / nummer 1 van -SprayIt-, JayM, Harderwiek, genoemd door zaaf, Gyzzz, Johnny Marr, aerobag, lowieke, MAS, principal2000, Nr.4, Kalikula, Rene1979, Osiris Apis, Flipm0de
2. Dr. Dre - The Chronic
/ 134 pnt / nummer 1 van MAS, Nr.4, Rene1979, genoemd door zaaf, -SprayIt-, bennerd, JayM, Silky & Smooth, Gyzzz, Johnny Marr, aerobag, lowieke, principal2000, Harderwiek, Kalikula, Osiris Apis, Flipm0de
/ 147 pnt / nummer 1 van bennerd, Silky & Smooth, Johnny Marr, aerobag, principal2000, Kalikula, Flipm0de, genoemd door zaaf, -SprayIt-, JayM,Gyzzz, MAS, Nr.4, Harderwiek, Rene1979, Osiris Apis, ForWhomThePeteTolls
* denotes required fields.