MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)

zoeken in:
Harderwiek schreef:
Onze '90 top 10 wijkt toch nog aardig af van de Musicmeter Hiphop toplijst

Geen 80s album in die top 50, tja... Zegt dat iets over de Hip Hop in de 80's of over het publiek wat op de releases stemt??

Het publiek. 80’s hiphop =

Edit: maar als ik er langer dan twee seconden over nadenk zijn ook mijn pakweg top 5 rap-platen voor tachtig procent 90’s platen. Slechts eentje uit de 80’s. Ik behoor dus ook wel tot dat publiek. Ik houd echt van 80’s hiphop (al heb ik er nog heel veel in te ontdekken), maar als ik een paar ultieme classics moet aanwijzen grijp ik voornamelijk naar 90’s platen. Zal dus wel bij meerderen op MuMe zo zijn?

Het zegt iets over de 80's. Leuke en belangrijke periode met een aantal baanbrekende platen, maar vanaf begin jaren '90 ontwikkelde hiphop zich pas echt in stroomversnelling met meer diversiteit en niveau op zowel rappend als muzikaal gebied. Doordat ik de afgelopen tijd best wat 80's-platen heb gecheckt heb ik dat ook goed kunnen ondervinden. Niks mis mee verder hoor. Logisch ook, gezien hiphop nog steeds redelijk in de kinderschoenen stond. Wellicht al een puber was, maar nog zeker niet volwassen. Ik vind het iig logisch dat er meer 90's-platen terugkomen in dat soort lijsten.

8. Boogie Down Productions - Ghetto Music: The Blueprint of Hip Hop
Dit album klinkt gedateerd, zeker de producties, maar de ene luisterbeurt stoor ik me daar erg aan en de andere keer hoor ik vooral erg toffe tracks. You must learn, Why is that? vond ik altijd vet.

7. The D.O.C. - No One Can Do It Better
Vooral op basis van de dope flow van The D.O.C. deze opgenomen in m'n top 10. Qua beats is het nog niet Dre op z'n top, maar wel een prima funky sound.

MAS
HM's:

Def Jef - Just a Poet with Soul
The Original Jazzy Jay - Cold Chillin' in the Studio Live
Cool C - I Gotta Habit
Gang Starr - No More Mr. Nice Guy
Jungle Brothers - Done by the Forces of Nature
LL Cool J - Walking with a Panther
Low Profile - We're in This Together
Queen Latifah - All Hail the Queen
Serious-Lee-Fine - Nothing Can Stop Us
The Geto Boys - Grip It! On That Other Level
The New Style - Independent Leaders
Three Times Dope - Original Stylin'
Willie Dee - Controversy

Top 10:

1. De La Soul - 3 Feet High and Rising
2. 3rd Bass - The Cactus Album
3. Kool G Rap & DJ Polo - Road to the Riches
4. Boogie Down Productions - Ghetto Music: The Blueprint of Hip-Hop
5. Big Daddy Kane - It's a Big Daddy Thing
6. EPMD - Unfinished Business
7. Urban Dance Squad - Mental Floss for the Globe
8. The D.O.C. - No One Can Do It Better
9. Nice & Smooth - Nice & Smooth
10. Beastie Boys - Paul's Boutique

MJ_DA_MAN schreef:
Het zegt iets over de 80's. Leuke en belangrijke periode met een aantal baanbrekende platen, maar vanaf begin jaren '90 ontwikkelde hiphop zich pas echt in stroomversnelling met meer diversiteit en niveau op zowel rappend als muzikaal gebied. Doordat ik de afgelopen tijd best wat 80's-platen heb gecheckt heb ik dat ook goed kunnen ondervinden. Niks mis mee verder hoor. Logisch ook, gezien hiphop nog steeds redelijk in de kinderschoenen stond. Wellicht al een puber was, maar nog zeker niet volwassen. Ik vind het iig logisch dat er meer 90's-platen terugkomen in dat soort lijsten.

Ik neig naar 80s omdat het nog wat puurder was allemaal, de double layer sampling op een volledig album zoals werd gedaan met Critical Beatdown (RIP Paul C) en de lyrics op dat album waren zo vooruitstrevend. Dat album is voor mij de blueprint voor hoe een perfect HipHop album klinkt. Het is voor mij ook de Magnum Opus, verder had je met It Takes a Nation een album wat tekstueel/invloedsgewijs nooit meer zal worden geëvenaard, je kunt strijden dat het in de 90s allemaal volwassener en gelikter klonk. Voor mij gaat er maar verdomde weinig boven deze 2 platen uit 1988. Sowieso een jaar van grote overgang. Ook Paid In Full hoort gewoon in een top 10 vanwege de vele tijdloze klassieke tracks erop plus dat het gespit werd door de beste MC aller tijden (als daar iemand aan gaat tornen, tja...). Zo zijn er nog wel een paar: NWA's "Straight Outta Compton" past ook moeiteloos in een top 10... Schoolly D die de GangsterRap als eerste op de kaart zette (je kunt natuurlijk de discussie aangaan of hij de eerste was die GangsterRap maakte met Melle Mel die daarvoor al dingen deed in die richting) en zo zijn er nog talloze voorbeelden. Misschien ben ik door romantiek in de verdediging geschoten... Maar ik vind oprecht de periode 86-92/93 het dopeste in Hip Hop. Misschien slaat het als een drumstok op een doodskist met een kutgeluid, maar ik moest even tegengeluid geven!

6. Nice & Smooth - Nice & Smooth
De raps vind ik niet heel tof, de producties en overall sfeer wel. Vrolijk stemmend album dat een plekje in m'n top 10 verdient. Funky for you vind ik erg nice.

5. Gang Starr - No More Mr. Nice Guy
Klinkt enerzijds nog best fresh, tegelijkertijd gedateerd, zeker met alle platen die dit legendarische duo later allemaal nog heeft gemaakt in het achterhoofd. Toch altijd een plaat die me bij elke luisterbeurt weer positief verrast met meer dope tracks dan in m'n herinnering. Jazz music en Manifest zijn daarvan denk ik mijn favorieten.

4. Beastie Boys - Paul's Boutique
Supervette plaat van de Beastie Boys met veel vet samplegebruik. Heerlijke plaat om helemaal in te duiken en past wat beter bij mijn smaak dan veel ander materiaal van de groep.

3. Kool G Rap & DJ Polo - Road To The Riches
Tof duo dat met name door de rapskills van KGR zo hoog staat in m'n top 10. De titeltrack en It's a demo geniet ik altijd met volle teugen van.

Nr.4 schreef:
Dit album klinkt gedateerd, zeker de producties, maar de ene luisterbeurt stoor ik me daar erg aan en de andere keer hoor ik vooral erg toffe tracks. You must learn, Why is that? vond ik altijd vet.

Vooral op basis van de dope flow van The D.O.C. deze opgenomen in m'n top 10. Qua beats is het nog niet Dre op z'n top, maar wel een prima funky sound.

Als D.O.C. geen ongeluk had gehad en op dit niveau was blijven presteren was hij de GOAT geweest!

2. Jungle Brothers - Done By The Forces Of Nature
Zo, deze draai ik echt veel te weinig! Feelgood vibes maar wel met genoeg serieuze topics en toffe funky producties. Voor mij duidelijk beter dan hun debuut en een van de pareltjes van '89.

Hier spat het plezier helemaal van af en het levert ook een buitengewoon plezierige plaat op. De wat bekendere tracks zijn bij mij ook wel favoriet, maar dit album blijft als geheel sowieso fresh klinken. Toch wel duidelijk mijn nummer 1 dit jaar.

1989 top 10:

1. De La Soul - 3 Feet High And Rising
2. Jungle Brothers - Done By The Forces Of Nature
3. Kool G Rap & DJ Polo - Road To The Riches
4. Beastie Boys - Paul's Boutique
5. Gang Starr - No More Mr. Nice Guy
6. Nice & Smooth - Nice & Smooth
9. LL Cool J - Walking with a Panther
10. Special Ed - Youngest In Charge

Respect voor de mensen die zelfs honorable mentions hebben!

Ik hou het zelf bij de volgende 5:

1. De La Soul - 3 Feet High And Rising
2. The D.O.C. - No One Can Do It Better
3. Gang Starr - No More Mr. Nice Guy
4. Jungle Brothers - Done By The Forces Of Nature
5. Beastie Boys - Paul's Boutique

Had verwacht dat het makkelijker zou worden in de jaren '80, maar toch te weinig plekken in de top 10 om alle toffe albums hun shine te geven. Ook een veel beter jaar dan 1990 imo.

1. Beastie Boys - Paul's Boutique
2. The DOC - No One Can Do It Better
3. De La Soul - 3 Feet High And Rising
4. Jungle Brothers - Done By the Forces of Nature
5. 3rd Bass - The Cactus Album
6. Kool G Rap & DJ Polo - Road To Riches
7. EPMD - Unfinished Business
8. Big Daddy Kane - It's a Big Daddy Thing
9. Tuff Crew - Back To Wreck Shop
10. Low Profile - We're In This Together

De afvallers:

Boogie Down Productions - Ghetto Music: The Blueprint Of Hip Hop
Ghetto Boys - Grip It! On That Other Level
Schoolly D - Am I Black Enough For You?
Nice & Smooth - Nice & Smooth
Ice-T - The Iceberg

MAS
ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)

Ik neig naar 80s omdat het nog wat puurder was allemaal, de double layer sampling op een volledig album zoals werd gedaan met Critical Beatdown (RIP Paul C) en de lyrics op dat album waren zo vooruitstrevend. Dat album is voor mij de blueprint voor hoe een perfect HipHop album klinkt. Het is voor mij ook de Magnum Opus, verder had je met It Takes a Nation een album wat tekstueel/invloedsgewijs nooit meer zal worden geëvenaard, je kunt strijden dat het in de 90s allemaal volwassener en gelikter klonk. Voor mij gaat er maar verdomde weinig boven deze 2 platen uit 1988. Sowieso een jaar van grote overgang. Ook Paid In Full hoort gewoon in een top 10 vanwege de vele tijdloze klassieke tracks erop plus dat het gespit werd door de beste MC aller tijden (als daar iemand aan gaat tornen, tja...). Zo zijn er nog wel een paar: NWA's "Straight Outta Compton" past ook moeiteloos in een top 10... Schoolly D die de GangsterRap als eerste op de kaart zette (je kunt natuurlijk de discussie aangaan of hij de eerste was die GangsterRap maakte met Melle Mel die daarvoor al dingen deed in die richting) en zo zijn er nog talloze voorbeelden. Misschien ben ik door romantiek in de verdediging geschoten... Maar ik vind oprecht de periode 86-92/93 het dopeste in Hip Hop. Misschien slaat het als een drumstok op een doodskist met een kutgeluid, maar ik moest even tegengeluid geven!

In neig ook naar de jaren '80. Zoals Pete al zei voelt en klinkt allemaal wat puurder en ik kan erg genieten van het (soms knullige) pionierswerk. Van de door bands ingespeelde 'samples' van begin jaren '80, tot de westcoast electro funk en de kale hardcore hiphop die midden jaren 80 ontstond. Ik vind het allemaal geweldig. Daarnaast kreeg hiphop eind jaren '80 een gigantisch momentem waarin IMO de beste albums ooit gemaakt zijn uitgekomen.

Het enige nadeel van (begin) jaren '80 albums is dat hiphop toen meer een 12" genre was. Albums waren vaak verzamelaars van singles en/of stonden vol met soms tenenkrommende R&B fillers, al dan niet opgelegd door het label. De albums zijn daardoor over het algemeen minder consistent, waardoor ik ze meestal lager beoordeel op MUME.

Sorry voor de late reminder guys (en dat we uitlopen), erg drukke periode, maar we zitten eigenlijk al op de deadline van 1989. Die verschuift dan ook naar as donderdag 20u, dus Rene1979, Kalikula, Harderwiek, Johnny Marr, niels94, Revo, jordidj1, Koenr, principal2000, lowieke en natuurlijk deze slome duikelaar, kom maar op met die lijstjes.

Ik kom slechts tot 6 deze keer. Er valt nog genoeg te ontdekken.

2. Kool G Rap & DJ Polo - Road to the Riches
3. Jungle Brothers - Done By The Forces of Nature
4. The D.O.C. - No One Can Do It Better
5. EPMD - Unfinished Business
6. Big Daddy Kane - It’s a Big Daddy Thing

1. Beastie Boys - Paul's boutique

Pfoe gelukkig toch nog even tijd gevonden. Een meesterwerk vind ik dit.

2. DJ jazzy jeff & the fresh prince - ..and in this corner
3. De la soul - 3 feet high and rising

Zie dat ik er 2 vergeten was. ‘89 is uiteindelijk toch beter dan ik op voorhand had verwacht

2. Kool G Rap & DJ Polo - Road to the Riches
3. Jungle Brothers - Done By The Forces of Nature
5. EPMD - Unfinished Business
6. Big Daddy Kane - It’s a Big Daddy Thing
7. Gang Starr - No More Mr. Nice Guy
8. Boogie Down Productions - Ghetto Music: The Blueprint Of Hip Hop

Je taglijstje laat het dit jaar wel afweten he Jay? Daar zitten nog best wat connaisseurs tussen. Kom eens door!

Heel hard gaat het nog niet nee. Maar er zaten er ook een paar tussen die al aangegeven hadden minder/niet mee te doen. Hoop wel nog op Rene1979, Kalikula, Harderwiek, Revo, Koenr, principal2000 en wellicht Johnny Marr.

Veel speelruimte in de deadline heb ik deze ronde niet, dus wat op tijd binnen is gaat mee.

Ik wil gewoon Paul's Boutique noemen, wat een geweldig album is. Ken maar één hiphopalbum uit '89, maar wil 3 Feet High and Rising zeker nog integraal gaan checken. Heb 'm ergens op cd liggen, want ie staat niet op spotify helaas

Rene1979
Sorry boys maar ik ga de jaren 80 denk ik skippen.. kan geen volle top 10’ maken waarbij ik ook echt alles goed vind zeg maar..

Rene1979 schreef:
Sorry boys maar ik ga de jaren 80 denk ik skippen.. kan geen volle top 10’ maken waarbij ik ook echt alles goed vind zeg maar..
Jammer, ik denk dat 90% van mijn checklist uit de 80’s uit jouw stemmenlijst komt

Rene1979 je bent zeker niet de enige die niet aan de 10 komt. Iedere stem is mooi meegenomen (een top 3 is wel het minimum).

Ik kom morgen ook nog met een lijstje.

Rene1979
JayM schreef:
Rene1979 je bent zeker niet de enige die niet aan de 10 komt. Iedere stem is mooi meegenomen (een top 3 is wel het minimum).

Ok je hebt me weer overtuigd

01. De La Soul - 3 Feet High and Rising
Untouchable op nummer 1. Tijdloos, grappig, veelzijdig en geniaal samplegebruik.
02. Jungle Brothers - Done by the Forces of Nature
Mijn favoriete crew (Native Tongues) springt er dit jaar bovenuit. Dit debuut van the JB's is zeer sterk. Dit niveau hebben ze nooit meer gehaald.
03. Beastie Boys - Paul's Boutique
Ook dit album is een bonte verzameling van samples en hoewel ik de schreeuwerigheid van de Beastie Boys vaak moeilijk een heel album trek, geldt dat voor Paul's Boutique niet.
04. EPMD - Unfinished Business
Een beetje onderschat album en eigenlijk geldt dat in het algemeen voor EPMD. F@&$%k California Love, Knick Knack gebruikt Joe Cocker's sample veel fijner (Ultramagnetic trouwens ook).
05. 3rd Bass - The Cactus Album
Leuk en grappig album van een act die ook wel eens onderschat wordt.
06. Kool G Rap & DJ Polo - Road to the Riches
Heerlijk album van dit duo. G Rap is een top mc met een lispel.
07. Big Daddy Kane - It's a Big Daddy Thing
Deze meneer eet altijd van 2 walletjes. Desondanks is dit wel een sterk album. Er staan veel nummers op, dus het is makkelijk om iets te vinden wat je bevalt.
08. Gang Starr - No More Mr. Nice Guy
Hoewel dit zeker niet het beste album is van Gang Starr, zegt dat meer over de algemene kwaliteit van hun uitgebracht werk. Onlangs toevallig weer opgezet en het is toch wel echt een lekker album, hoor.
09. Boogie Down Productions - Ghetto Music: The Blueprint of Hip-Hop
KRS in zijn beginperiode kan echt weinig verkeerd doen bij mij. Dit album is niet het beste werk van BDP, maar ook hier ligt de ondergrens erg hoog.
10. LL Cool J - Walking with a Panther
Weer een rapper die graag van 2 walletjes eet. Ook hier is het hardere werk zodanig goed, dat je het album niet moet skippen (wel bepaalde nummers op het album).

In deze periode kwamer de grote namen door in hip-hop. Veel van deze acts hebben het lang volgehouden. Sommigen zijn nog steeds actief. Wel ligt de sound van hip-hop uit deze periode mijlenver van de sound die nu gebruikelijk is. Voor zover ik weet, want eigenlijk ken ik helemaal geen hip-hop van de laatste 5-7 jaar. Of ik vind het niks. Onderstaande albums zijn ook (enigszins) de moeite waard.
Chubb Rock - And the Winner Is...
D.J. Jazzy Jeff & The Fresh Prince - And in This Corner...
Def Jef - Just a Poet with Soul
Ice-T - The Iceberg / Freedom of Speech...Just Watch What You Say
Kool Moe Dee - Knowledge Is King
Kwamé - Kwamé the Boy Genius: Featuring a New Beginning
Nice & Smooth - Nice & Smooth
Queen Latifah - All Hail the Queen
Schoolly D - Am I Black Enough for You?
Special Ed - Youngest in Charge
The D.O.C. - No One Can Do It Better
The Geto Boys - Grip It! On That Other Level
Too $hort - Life Is...Too Short

Rene1979
Lijkt erop dat ik een beetje een gekkie ben, als ik goed naar de 80's kijk en hoe ik daar op gestemd heb ben ik er een hoop vergeten Hier mijn top 10 van 1989, het jaar dat ik 10 jaar oud was

1. 3rd Bass - The Cactus Album (1989) (Sowieso een van de beste albums ooit)
2. De La Soul - 3 Feet High and Rising (1989)
3. Low Profile - We're in This Together (1989)
4. Boogie Down Productions - Ghetto Music: The Blueprint of Hip-Hop (1989)
5. Breeze - The Young Son of No One (1989)
6. Cool C - I Gotta Habit (1989)
7. EPMD - Unfinished Business (1989)
8. The Diabolical Biz Markie - The Biz Never Sleeps (1989)
9. Stezo - Crazy Noise (1989)
10. Kool G Rap & DJ Polo - Road to the Riches (1989)

Niet aan toegekomen het eea te herbeluisteren. Dus top 3 maar dit jaar:

1. The D.O.C. - No One Can Do It Better
2. De La Soul - 3 Feet High and Rising
3. Serious-Lee-Fine - Nothing Can Stop Us

Ik kom uiteindelijk tot 7 stuks - maar er is nog wel veel te ontdekken in deze jaren.

2. Seiko Ito - Mess/Age
3. 3rd Bass - The Cactus Album
5. Jungle Brothers - Done by the Forces of Nature
6. The Geto Boys - Grip It! On That Other Level
7. EPMD - Unfinished Business

Gast
geplaatst: vandaag om 02:52 uur

geplaatst: vandaag om 02:52 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.