Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)
zoeken in:
0
geplaatst: 12 mei 2022, 19:48 uur
Ik merk dat ik toch te weinig liefhebber ben van deze albums om te stemmen, sorry
0
geplaatst: 12 mei 2022, 20:00 uur
Revo schreef:
Ik merk dat ik toch te weinig liefhebber ben van deze albums om te stemmen, sorry
Geen probleem, haak aan wanneer je zin hebtIk merk dat ik toch te weinig liefhebber ben van deze albums om te stemmen, sorry
5
geplaatst: 12 mei 2022, 20:06 uur
Helaas heb ik niet de gewenste tijd kunnen vrijmaken om ’89 nauwgezet onder de loep te nemen. Sterker nog, ik moet dit afraffelen in een half uurtje. En dat verdient dit jaar niet. Derhalve alleen (zeer kort) beschouwend commentaar bij de top 3.
21. 2 Live Crew - As Nasty as They Wanna Be
20. Twin Hype - Twin Hype
19. Tone-Lōc - Lōc-Ed After Dark
18. Def Jef - Just a Poet With Soul
17. Tuff Crew - Back to Wreck Shop
16. Schoolly D - Am I Black Enough for You?
15. Nice & Smooth - Nice & Smooth
14. Chill Rob G - Ride the Rhythm
13. Ice-T - The Iceberg/Freedom of Speech... Just Watch What You Say
12. Freddie Foxxx - Freddie Foxxx Is Here
11. 3rd Bass - The Cactus Album
10. Biz Markie - The Biz Never Sleeps
9. Special Ed - Youngest in Charge
8. The D.O.C. - No One Can Do It Better
7. Boogie Down Productions - Ghetto Music: The Blueprint of Hip Hop
6. EPMD - Unfinished Business
5. Kool G Rap & DJ Polo - Road to the Riches
4. Big Daddy Kane - It's a Big Daddy Thing
3. Beastie Boys - Paul's Boutique
Voor mij het beste album van de Beastie Boys. Staan alleen maar iconische nummers op. Productie van de Dust Brothers, vol geniale sampling, is ongeëvenaard. Rapte ik op de surfplank in Frankrijk die zomer mee.
2. Jungle Brothers - Done by the Forces of Nature
Afrocentrisch hoogtepunt van de doorgaans minst genoemde loot uit de Native Tongues-familie. What u waitin 4 haalde in Nederland zelfs de top 40, maar dit album biedt veel meer dan dat. Ondergewaardeerde klassieker!
1. De La Soul - 3 Feet High and Rising
Geniale sampling noemde ik al bij nummer 3 op deze lijst. Prince Paul maakt het op dit album mogelijk nog bonter. Dit debuut van De La is uniek in zijn eigenheid. Ja, het heeft de bekende hits, maar is veel meer dan dat. Dit is een knetterende verzameling supertracks die zijn frisheid anno 2022 nog voor geen spat verloren heeft. Het was mijn eerste cd die ik ooit kocht, in de V&D op het Buikslotermeerplein in Amsterdam en ik zal ‘m voor altijd koesteren. Ik heb spijt dat ik niet wat eerder ben begonnen met ’89, want hier moet nog veel meer over gezegd worden. All-time Classic!!
21. 2 Live Crew - As Nasty as They Wanna Be
20. Twin Hype - Twin Hype
19. Tone-Lōc - Lōc-Ed After Dark
18. Def Jef - Just a Poet With Soul
17. Tuff Crew - Back to Wreck Shop
16. Schoolly D - Am I Black Enough for You?
15. Nice & Smooth - Nice & Smooth
14. Chill Rob G - Ride the Rhythm
13. Ice-T - The Iceberg/Freedom of Speech... Just Watch What You Say
12. Freddie Foxxx - Freddie Foxxx Is Here
11. 3rd Bass - The Cactus Album
10. Biz Markie - The Biz Never Sleeps
9. Special Ed - Youngest in Charge
8. The D.O.C. - No One Can Do It Better
7. Boogie Down Productions - Ghetto Music: The Blueprint of Hip Hop
6. EPMD - Unfinished Business
4. Big Daddy Kane - It's a Big Daddy Thing
3. Beastie Boys - Paul's Boutique
Voor mij het beste album van de Beastie Boys. Staan alleen maar iconische nummers op. Productie van de Dust Brothers, vol geniale sampling, is ongeëvenaard. Rapte ik op de surfplank in Frankrijk die zomer mee.
2. Jungle Brothers - Done by the Forces of Nature
Afrocentrisch hoogtepunt van de doorgaans minst genoemde loot uit de Native Tongues-familie. What u waitin 4 haalde in Nederland zelfs de top 40, maar dit album biedt veel meer dan dat. Ondergewaardeerde klassieker!
Geniale sampling noemde ik al bij nummer 3 op deze lijst. Prince Paul maakt het op dit album mogelijk nog bonter. Dit debuut van De La is uniek in zijn eigenheid. Ja, het heeft de bekende hits, maar is veel meer dan dat. Dit is een knetterende verzameling supertracks die zijn frisheid anno 2022 nog voor geen spat verloren heeft. Het was mijn eerste cd die ik ooit kocht, in de V&D op het Buikslotermeerplein in Amsterdam en ik zal ‘m voor altijd koesteren. Ik heb spijt dat ik niet wat eerder ben begonnen met ’89, want hier moet nog veel meer over gezegd worden. All-time Classic!!
7
geplaatst: 12 mei 2022, 20:43 uur
1989 blijkt een jaar waar we duidelijke favorieten hadden. Hierdoor is het verschil tussen de nummers 20 t/m 11 en de top10 ook erg groot en was het even de vraag of de top20 wel helemaal gevuld zou worden. Met wat schrapen is dat toch gelukt, al valt het te betwisten of Biz Markie en LL Cool J niet meer recht hadden op een plek tov sommige andere in de lijst. Desalniettemin de 20 beste platen van '89 zijn geworden:
20. Stezo - Crazy Noise
/ 7 pnt / genoemd door -SprayIt-, Rene1979
19. Schoolly D - Am I Black Enough for Ya?
/ 8 pnt / genoemd door ForWhomThePeteTolls
18. Urban Dance Squad - Mental Floss for the Globe
/ 8 pnt / genoemd door -SprayIt-, MAS
16. Seiko Ito - Mess/Age
/ 9 pnt / genoemd door Koenr
16. DJ jazzy jeff & the fresh prince - And in this corner...
/ 9 pnt / genoemd door lowieke
15. Freddie Foxxx - Freddie Foxxx is Here
/ 10 pnt / nummer 1 van ForWhomThePeteTolls
14. Cool C - I Gotta Habit
/ 12 pnt / genoemd door ForWhomThePeteTolls, Rene1979
13. Special Ed - Youngest in Charge
/ 14 pnt / genoemd door -SprayIt-, ForWhomThePeteTolls, Nr.4, Kalikula
12. Nice & Smooth - Nice & Smooth
/ 14 pnt / genoemd door MJ_DA_MAN, MAS, Nr.4
11. Low Profile - We're In This Together
/ 19 pnt / genoemd door zaaf, bennerd, Flipm0de, Rene1979
20. Stezo - Crazy Noise
/ 7 pnt / genoemd door -SprayIt-, Rene1979
19. Schoolly D - Am I Black Enough for Ya?
/ 8 pnt / genoemd door ForWhomThePeteTolls
18. Urban Dance Squad - Mental Floss for the Globe
/ 8 pnt / genoemd door -SprayIt-, MAS
16. Seiko Ito - Mess/Age
/ 9 pnt / genoemd door Koenr
16. DJ jazzy jeff & the fresh prince - And in this corner...
/ 9 pnt / genoemd door lowieke
15. Freddie Foxxx - Freddie Foxxx is Here
/ 10 pnt / nummer 1 van ForWhomThePeteTolls
14. Cool C - I Gotta Habit
/ 12 pnt / genoemd door ForWhomThePeteTolls, Rene1979
13. Special Ed - Youngest in Charge
/ 14 pnt / genoemd door -SprayIt-, ForWhomThePeteTolls, Nr.4, Kalikula
12. Nice & Smooth - Nice & Smooth
/ 14 pnt / genoemd door MJ_DA_MAN, MAS, Nr.4
11. Low Profile - We're In This Together
/ 19 pnt / genoemd door zaaf, bennerd, Flipm0de, Rene1979
6
geplaatst: 12 mei 2022, 20:44 uur
Met een bijzonder fijne top10:
10. Gang Starr - No More Mr. Nice Guy
/ 31 pnt / genoemd door MJ_DA_MAN, Gyzzz , Nr.4, Silky & Smooth, JayM, principal2000
9. Boogie Down Productions - Ghetto Music: The Blueprint
/ 37 pnt / genoemd door MJ_DA_MAN, zaaf, MAS, Nr.4, JayM, principal2000, Rene1979, Kalikula
8. Big Daddy Kane - It's a Big Daddy Thing
/ 43 pnt / nummer 1 van MJ_DA_MAN, genoemd door zaaf, bennerd, MAS, Flipm0de, JayM, principal2000, Kalikula
7. EPMD - Unfinished Business
/ 54 pnt / genoemd door MJ_DA_MAN, Gyzzz, zaaf, ForWhomThePeteTolls, MAS, Flipm0de, JayM, principal2000, Rene1979, Koenr, Kalikula
6. 3rd Bass - The Cactus Album
/ 55 pnt / nummer 1 van Rene1979, genoemd door MJ_DA_MAN, Gyzzz, zaaf, -SprayIt-, ForWhomThePeteTolls, MAS, Flipm0de, principal2000, Koenr
/ 80 pnt / genoemd door MJ_DA_MAN, zaaf, -SprayIt-, bennerd, aerobag, ForWhomThePeteTolls, MAS, Nr.4, Flipm0de, JayM, principal2000, Rene1979, Kalikula
4.The D.O.C. - No One Can Do It Better
/ 83 pnt / nummer 1 van Gyzzz, Harderwiek, genoemd door MJ_DA_MAN, zaaf, -SprayIt-, aerobag, MAS, Nr.4, Silky & Smooth, Flipm0de, JayM, Koenr, Kalikula
3. Jungle Brothers - Done by the Forces of Nature
/ 88 pnt / genoemd door Gyzzz, zaaf, -SprayIt-, aerobag, Nr.4, Silky & Smooth, Flipm0de, JayM, principal2000, Koenr, Kalikula
2. Beastie Boys - Paul's Boutique
/ 91 pnt / nummer 1 van Flipm0de, lowieke, genoemd door MJ_DA_MAN, zaaf, -SprayIt-, bennerd, aerobag, ForWhomThePeteTolls, MAS, Nr.4, Silky & Smooth, principal2000, Kalikula
/ 164 pnt / nummer 1 van zaaf, -SprayIt-, bennerd, aerobag, MAS, Nr.4, Silky & Smooth, JayM, principal2000, Koenr, Kalikula, genoemd door MJ_DA_MAN, Gyzzz, ForWhomThePeteTolls, Flipm0de, lowieke, Rene1979, Harderwiek
10. Gang Starr - No More Mr. Nice Guy
/ 31 pnt / genoemd door MJ_DA_MAN, Gyzzz , Nr.4, Silky & Smooth, JayM, principal2000
9. Boogie Down Productions - Ghetto Music: The Blueprint
/ 37 pnt / genoemd door MJ_DA_MAN, zaaf, MAS, Nr.4, JayM, principal2000, Rene1979, Kalikula
8. Big Daddy Kane - It's a Big Daddy Thing
/ 43 pnt / nummer 1 van MJ_DA_MAN, genoemd door zaaf, bennerd, MAS, Flipm0de, JayM, principal2000, Kalikula
/ 54 pnt / genoemd door MJ_DA_MAN, Gyzzz, zaaf, ForWhomThePeteTolls, MAS, Flipm0de, JayM, principal2000, Rene1979, Koenr, Kalikula
6. 3rd Bass - The Cactus Album
/ 55 pnt / nummer 1 van Rene1979, genoemd door MJ_DA_MAN, Gyzzz, zaaf, -SprayIt-, ForWhomThePeteTolls, MAS, Flipm0de, principal2000, Koenr
/ 80 pnt / genoemd door MJ_DA_MAN, zaaf, -SprayIt-, bennerd, aerobag, ForWhomThePeteTolls, MAS, Nr.4, Flipm0de, JayM, principal2000, Rene1979, Kalikula
4.The D.O.C. - No One Can Do It Better
/ 83 pnt / nummer 1 van Gyzzz, Harderwiek, genoemd door MJ_DA_MAN, zaaf, -SprayIt-, aerobag, MAS, Nr.4, Silky & Smooth, Flipm0de, JayM, Koenr, Kalikula
3. Jungle Brothers - Done by the Forces of Nature
/ 88 pnt / genoemd door Gyzzz, zaaf, -SprayIt-, aerobag, Nr.4, Silky & Smooth, Flipm0de, JayM, principal2000, Koenr, Kalikula
2. Beastie Boys - Paul's Boutique
/ 91 pnt / nummer 1 van Flipm0de, lowieke, genoemd door MJ_DA_MAN, zaaf, -SprayIt-, bennerd, aerobag, ForWhomThePeteTolls, MAS, Nr.4, Silky & Smooth, principal2000, Kalikula
/ 164 pnt / nummer 1 van zaaf, -SprayIt-, bennerd, aerobag, MAS, Nr.4, Silky & Smooth, JayM, principal2000, Koenr, Kalikula, genoemd door MJ_DA_MAN, Gyzzz, ForWhomThePeteTolls, Flipm0de, lowieke, Rene1979, Harderwiek
3
geplaatst: 12 mei 2022, 21:26 uur
Allereerst bedankt JayM, ook voor jouw geduld.
Het is een mooi lijstje geworden met een verdiende nummer 1
Het is een mooi lijstje geworden met een verdiende nummer 1

1
geplaatst: 12 mei 2022, 22:54 uur
Mooi lijstje.
Maar minder leuk: 1988 alweer het laatste jaar of?
Maar minder leuk: 1988 alweer het laatste jaar of?
6
zaaf
geplaatst: 12 mei 2022, 23:50 uur
De leukste van 88
Biz Markie - Goin' Off
DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince - He's The DJ, I'm The Rapper
Eazy-E - Eazy-Duz-It
J.V.C. Force - Doin' Damage
Stetsasonic - In Full Gear
Tuff Crew - Danger Zone
De goeiste van 88
1. Ultramagnetic MC's - Critical Beatdown
2. Eric B. & Rakim - Follow The Leader
3. N.W.A. - Straight Outta Compton
4. Public Enemy - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back
5. Run-D.M.C. - Tougher Than Leather
6. Jungle Brothers - Straight Out The Jungle
7. Slick Rick - The Great Adventures of Slick Rick
8. EPMD - Strictly Business
9. Boogie Down Productions - By All Means Necessary
10. Big Daddy Kane - Long Live The Kane
Biz Markie - Goin' Off
DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince - He's The DJ, I'm The Rapper
Eazy-E - Eazy-Duz-It
J.V.C. Force - Doin' Damage
Tuff Crew - Danger Zone
De goeiste van 88
3. N.W.A. - Straight Outta Compton
4. Public Enemy - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back
5. Run-D.M.C. - Tougher Than Leather
6. Jungle Brothers - Straight Out The Jungle
7. Slick Rick - The Great Adventures of Slick Rick
8. EPMD - Strictly Business
2
geplaatst: 12 mei 2022, 23:51 uur
1988 of 1987 lijkt mij wel het eindstation qua dit. 87 was een beetje het eerste jaar dat er volop albums gemaakt werden zover ik weet... Voor mij iig wel het beginjaar met albums luisteren (als oudste man hier in dit subgedeelte op de hoogbejaarde en zwaarbehaarde zaaf na!).
1
geplaatst: 13 mei 2022, 00:51 uur
ForWhomThePeteTolls schreef:
1988 of 1987 lijkt mij wel het eindstation qua dit. 87 was een beetje het eerste jaar dat er volop albums gemaakt werden zover ik weet... Voor mij iig wel het beginjaar met albums luisteren (als oudste man hier in dit subgedeelte op de hoogbejaarde en zwaarbehaarde zaaf na!).
(quote)
Idd. In '85 en '86 zijn er wel wat albums (vooral early Def Jam), maar niet genoeg om top 10's van te maken. Edit: 1986 is toch wel mogelijk.
Maar ik kijk even naar het lijstje van Zaaf, damn wat was '88 een goed jaar zeg! Dat wordt nog lastig in volgorde te krijgen.
4
geplaatst: 13 mei 2022, 07:36 uur
Wellicht is het beter om na ‘88 voor een t/m ‘87-ronde te gaan. Voor ‘86 en ‘87 kom ik zelf aan de 2-5 albums die ik goed vind en zo kan de echte early stuff ook nog hun shine krijgen.
Vraag me ook af of we nog een Best of the 80’s ronde moeten doen aangezien die grotendeels uit 4 jaar bestaat?
Vraag me ook af of we nog een Best of the 80’s ronde moeten doen aangezien die grotendeels uit 4 jaar bestaat?
4
geplaatst: 13 mei 2022, 08:44 uur
1. N.W.A - Straight Outta Compton
3. Ultramagnetic MC's - Critical Beatdown
4. Eazy-E - Eazy-Duz-It
5. Jungle Brothers - Straight Out the Jungle
6. Cash Money & Marvelous - Where's the Party At?
7. EPMD - Strictly Business
8. MC Shan - Born to Be Wild
9. Marley Marl - In Control Volume I
4. Eazy-E - Eazy-Duz-It
5. Jungle Brothers - Straight Out the Jungle
6. Cash Money & Marvelous - Where's the Party At?
7. EPMD - Strictly Business
8. MC Shan - Born to Be Wild
9. Marley Marl - In Control Volume I
2
geplaatst: 13 mei 2022, 09:20 uur
JayM schreef:
Wellicht is het beter om na ‘88 voor een t/m ‘87-ronde te gaan. Voor ‘86 en ‘87 kom ik zelf aan de 2-5 albums die ik goed vind en zo kan de echte early stuff ook nog hun shine krijgen.
Ik vrees dat de echte early stuff niet op kan tegen de classics uit ‘86 en ‘87’, een hoop van de albums uit de eerste helft van de jaren ‘80 zijn namelijk niet erg consistent (maar wel de moeite waard IMO).
4
geplaatst: 13 mei 2022, 09:33 uur
1988:
Toch nog best een alleraardigst jaar als ik het zo bekijk. The Beatnigs - s/t valt net buiten de boot.
10. Slick Rick - The Great Adventures of Slick Rick
9. Cold Crush Brothers - Troopers
8. Biz Markie - Goin' Off
7. Public Enemy - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back
6. Big Daddy Kane - Long Live the Kane
5. N.W.A - Straight Outta Compton
4. EPMD - Strictly Business
2. Eric B. & Rakim - Follow the Leader
1. Eazy-E - Eazy-Duz-It
Toch nog best een alleraardigst jaar als ik het zo bekijk. The Beatnigs - s/t valt net buiten de boot.
9. Cold Crush Brothers - Troopers
8. Biz Markie - Goin' Off
7. Public Enemy - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back
6. Big Daddy Kane - Long Live the Kane
5. N.W.A - Straight Outta Compton
1. Eazy-E - Eazy-Duz-It
0
geplaatst: 13 mei 2022, 11:31 uur
Laatste jaarlijstje van mij overigens. Uit 1987 ken ik alleen Paid in Full en Criminal Minded, en voor de rest geen enkel hiphopalbum uit eerdere jaren (volledig).
0
geplaatst: 13 mei 2022, 22:31 uur
Geniaal album, maar de competitie is sterk in dit topjaar. Bijna allemaal super classic debuut albums.
3
geplaatst: 15 mei 2022, 09:30 uur
Koste me weinig moeite deze keer om de 10 te vullen. Lastiger vond ik de keuze voor Rakim of Keith voor de toppositie, maar Rakim blijft voor mij de opperbaas.
1. Eric B. & Rakim - Follow the leader
2. Ultramagnetic MC’s - Critical Beatdown
3. N.W.A - Straight Outta Compton
5. Slick Rick - The Great Adventures of Slick Rick
6. Big Daddy Kane - Long Live The Kane
7. Jungle Brothers - Straight Out the Jungle
8. Public Enemy - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back
9. Eazy-E - Eazy-Duz-It
10. Boogie Down Productions - By All Means Necessary
1. Eric B. & Rakim - Follow the leader
2. Ultramagnetic MC’s - Critical Beatdown
3. N.W.A - Straight Outta Compton
5. Slick Rick - The Great Adventures of Slick Rick
6. Big Daddy Kane - Long Live The Kane
7. Jungle Brothers - Straight Out the Jungle
8. Public Enemy - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back
9. Eazy-E - Eazy-Duz-It
10. Boogie Down Productions - By All Means Necessary
0
geplaatst: 15 mei 2022, 14:03 uur
JayM schreef:
Koste me weinig moeite deze keer om de 10 te vullen. Lastiger vond ik de keuze voor Rakim of Keith voor de toppositie, maar Rakim blijft voor mij de opperbaas.
Opperbaas of niet, Critical Beatdown blijft de Magnum Opus van Hip Hop!
2
zaaf
geplaatst: 15 mei 2022, 15:09 uur
heb je de nieuwe Kenny nog niet beluisterd? (quote)

1
geplaatst: 15 mei 2022, 17:38 uur
Critical wat?(quote)
3
geplaatst: 15 mei 2022, 17:42 uur
Ken Kenny nie.
Beatdown, dat wat mensen horen te krijgen voor het niet plaatsen van Ultra of PE op de 1ste plaats van 1988!
4
geplaatst: 15 mei 2022, 18:15 uur
Ik durf bijna niet meer aan m'n top 10 te beginnen, maar trek m'n stoute schoenen aan en doe het toch.
10. Ultramagnetic MC's - Critical Beatdown
Alle releases uit 1988 pas jaren later aangeschaft natuurlijk en bij dat stukje opvoeding binnen hiphop hoort ook deze plaat. Ik kan er ook oprecht van genieten. Vind de producties dope en hoewel ik geen groot fan ben van Kool Keith levert hij hierop voor mij een aantal erg toffe old school tracks af. Echter, van alle albums in mijn top 10 van '88 is dit samen met de nummer 9 eigenlijk het enige album dat ik nooit meer zomaar uit de kast trek, tenzij ik er ergens weer over lees of per toeval van voorbij hoor komen.
9. Run DMC - Tougher Than Leather
Gek genoeg klinkt dit album wat gedateerder dan Raising Hell in mijn oren, maar vooral door het sterke begin toch zeker een plekje in mijn top 10 waard. Ik houd echt van de energie die Run DMC altijd in de muziek stopt.
10. Ultramagnetic MC's - Critical Beatdown
Alle releases uit 1988 pas jaren later aangeschaft natuurlijk en bij dat stukje opvoeding binnen hiphop hoort ook deze plaat. Ik kan er ook oprecht van genieten. Vind de producties dope en hoewel ik geen groot fan ben van Kool Keith levert hij hierop voor mij een aantal erg toffe old school tracks af. Echter, van alle albums in mijn top 10 van '88 is dit samen met de nummer 9 eigenlijk het enige album dat ik nooit meer zomaar uit de kast trek, tenzij ik er ergens weer over lees of per toeval van voorbij hoor komen.
9. Run DMC - Tougher Than Leather
Gek genoeg klinkt dit album wat gedateerder dan Raising Hell in mijn oren, maar vooral door het sterke begin toch zeker een plekje in mijn top 10 waard. Ik houd echt van de energie die Run DMC altijd in de muziek stopt.
7
geplaatst: 15 mei 2022, 21:07 uur
01. Public Enemy - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back
Voor mij de onbetwiste nummer 1 op vele vlakken. Tekstueel super sterk en uniek in die tijd, productie buitenaards en veel afwisseling. De totale groep is hier echt een totaalpakket. Iedereen heeft z'n rol en voegt iets toe. Hoewel ik de opvolger net ietsje beter vind, is de chemie tussen alle leden hierop het beste. De live stukjes tussendoor, dragen ook echt positief bij aan de kwaliteit en sfeer van het album. Sowieso vind ik de platen uit mijn top 3 buitenaards goed. Die staan echt ver boven de rest.
02. Eric B. & Rakim - Follow the Leader
Dit is mijn favoriet album van dit legendarisch duo. Er is wel aardig consensus dat Rakim een van de allerbeste MC"s ooit is. Qua productie en sfeer mag Eric B. ook wel wat props krijgen. Er zijn weinig albums die zo overdenderend openen als Follow The Leader.
03. Ultramagnetic MC's - Critical Beatdown
Qua productie (die drums!!!) is dit ook echt een legendarisch album. Ik ben aardig fan van het stemgeluid van Kool Keith. Het is in mijn ogen een ijzersterk album dat tijdloos is, ondanks de in eerste instantie gedateerde sound. Luister je beter, dan merk je dat het allemaal beter in elkaar steekt dan het gemiddeld album uit die periode en jaren daarna. Geldt overigens ook voor P.E.. Die productie is in mijn ogen nooit meer evenaard.
04. Jungle Brothers - Straight Out the Jungle
Heel lekker debuut van de minste MC's uit de stal van Native Tongues. Qua beats is dit ook een heerlijk album.
05. EPMD - Strictly Business
Ik hou ook van dit debuut. En eigenlijk bijna alles wat EPMD daarna heeft gedaan. Al nam de kwaliteit van de albums wel wat af na de 4e.
06. Biz Markie - Goin' Off
Wederom een heerlijk debuut waarbij humor ik rap voor mij echt doorkwam. DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince deden dat ook goed. Ondanks de luchtigheid zorgt Marley Marl er wel voor dat het ook echt muzikaal aanstekelijk is. Biz is een rare snuiter, maar wel een unieke MC.
07. Boogie Down Productions - By All Means Necessary
The Teacher hoort hier ook thuis. Niet het beste BDP album als je het mij vraagt, maar zeker genoeg classics om in mijn top 10 terecht te komen.
08. Run DMC - Tougher Than Leather
Ik ben nooit een mega fan van Run DMC geweest. Toch kun je niet om ze heen.
09. The 7A3 - Coolin' in Cali
Dikke beats en prima MC's (vooral qua flow) Het is geen Ice Cube of MC Ren, maar de beats zijn heerlijk. Over het hele album genomen vind ik de beats stabieler dan die van Dre en Yella. Nu zullen mensen me mogelijk uit gaan schelden.
Dit vind ik dan weer een beetje ondergewaardeerd. Slick Rick heeft ook een unieke sound en een fijne delivery. Genoeg om hem op plek 10 te zetten.
De eerste 3 albums zijn buitenaards. De 2-3 daaronder zijn ook zeer sterk en hebben geen competitie. Daaronder wordt het iets minder vaststaand. Er zouden zo een aantal albums hieronder op plek 7-10 gezet kunnen worden in plaats van de titels die er nu staan.
Big Daddy Kane - Long Live the Kane
D.J. Jazzy Jeff & The Fresh Prince - He's the DJ, I'm the Rapper
Eazy-E - Eazy-Duz-It
Ice-T - Power
King Tee - Act a Fool
Marley Marl - In Control Volume I
Edit: het is dan toch ook gebeurd dat ik een album switch. NWA gaat eruit voor The 7A3, Wellicht schokkend voor de meesten hier, maar ik vind dat album echt veel beter dan Straight Outta Compton. Vooral qua beats.
Voor mij de onbetwiste nummer 1 op vele vlakken. Tekstueel super sterk en uniek in die tijd, productie buitenaards en veel afwisseling. De totale groep is hier echt een totaalpakket. Iedereen heeft z'n rol en voegt iets toe. Hoewel ik de opvolger net ietsje beter vind, is de chemie tussen alle leden hierop het beste. De live stukjes tussendoor, dragen ook echt positief bij aan de kwaliteit en sfeer van het album. Sowieso vind ik de platen uit mijn top 3 buitenaards goed. Die staan echt ver boven de rest.
02. Eric B. & Rakim - Follow the Leader
Dit is mijn favoriet album van dit legendarisch duo. Er is wel aardig consensus dat Rakim een van de allerbeste MC"s ooit is. Qua productie en sfeer mag Eric B. ook wel wat props krijgen. Er zijn weinig albums die zo overdenderend openen als Follow The Leader.
03. Ultramagnetic MC's - Critical Beatdown
Qua productie (die drums!!!) is dit ook echt een legendarisch album. Ik ben aardig fan van het stemgeluid van Kool Keith. Het is in mijn ogen een ijzersterk album dat tijdloos is, ondanks de in eerste instantie gedateerde sound. Luister je beter, dan merk je dat het allemaal beter in elkaar steekt dan het gemiddeld album uit die periode en jaren daarna. Geldt overigens ook voor P.E.. Die productie is in mijn ogen nooit meer evenaard.
04. Jungle Brothers - Straight Out the Jungle
Heel lekker debuut van de minste MC's uit de stal van Native Tongues. Qua beats is dit ook een heerlijk album.
05. EPMD - Strictly Business
Ik hou ook van dit debuut. En eigenlijk bijna alles wat EPMD daarna heeft gedaan. Al nam de kwaliteit van de albums wel wat af na de 4e.
06. Biz Markie - Goin' Off
Wederom een heerlijk debuut waarbij humor ik rap voor mij echt doorkwam. DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince deden dat ook goed. Ondanks de luchtigheid zorgt Marley Marl er wel voor dat het ook echt muzikaal aanstekelijk is. Biz is een rare snuiter, maar wel een unieke MC.
07. Boogie Down Productions - By All Means Necessary
The Teacher hoort hier ook thuis. Niet het beste BDP album als je het mij vraagt, maar zeker genoeg classics om in mijn top 10 terecht te komen.
08. Run DMC - Tougher Than Leather
Ik ben nooit een mega fan van Run DMC geweest. Toch kun je niet om ze heen.
09. The 7A3 - Coolin' in Cali
Dikke beats en prima MC's (vooral qua flow) Het is geen Ice Cube of MC Ren, maar de beats zijn heerlijk. Over het hele album genomen vind ik de beats stabieler dan die van Dre en Yella. Nu zullen mensen me mogelijk uit gaan schelden.
Dit vind ik dan weer een beetje ondergewaardeerd. Slick Rick heeft ook een unieke sound en een fijne delivery. Genoeg om hem op plek 10 te zetten.
De eerste 3 albums zijn buitenaards. De 2-3 daaronder zijn ook zeer sterk en hebben geen competitie. Daaronder wordt het iets minder vaststaand. Er zouden zo een aantal albums hieronder op plek 7-10 gezet kunnen worden in plaats van de titels die er nu staan.
D.J. Jazzy Jeff & The Fresh Prince - He's the DJ, I'm the Rapper
Eazy-E - Eazy-Duz-It
Ice-T - Power
King Tee - Act a Fool
Marley Marl - In Control Volume I
Edit: het is dan toch ook gebeurd dat ik een album switch. NWA gaat eruit voor The 7A3, Wellicht schokkend voor de meesten hier, maar ik vind dat album echt veel beter dan Straight Outta Compton. Vooral qua beats.
4
geplaatst: 16 mei 2022, 02:47 uur
Ik heb besloten me tot 10 albums als HM's te beperken...anders ziet het er misschien echt uit als flossing en namedropping... In ieder geval, in 1987 is het albums luisteren voor mij begonnen (zoals ik al eerder zei) en in mijn verdediging: ik ben het enthousiaste type dat zich bij dit soort dingen laat meeslepen door zijn eigen enthousiasme!
HM's:
NWA - Straight Outta Compton
EPMD - Strictly Business
Ice-T - Power
Jungle Brothers - Straight Out the Jungle
Superlover Cee & Casanova Rud - Girls I Got Em Locked
Rhyme Syndicate - Comin Through
JVC Force - Doin' Damage
Schoolly D - Smoke Some Kill
Top 10:
10 Tuff Crew - Danger Zone
8. Cash Money & Marvelous - Where's the Party at?
7. Lakim Shabazz- Pure Righteousness
6. MC Shan - Down By Law
5. Biz Markie - Goin' Off
4, MC Lyte - Lyte as a Rock
3. Eric B & Rakim - Follow the Leader
2. Public Enemy - It Takes a Nation of Millions...
HM's:
NWA - Straight Outta Compton
EPMD - Strictly Business
Ice-T - Power
Jungle Brothers - Straight Out the Jungle
Superlover Cee & Casanova Rud - Girls I Got Em Locked
Rhyme Syndicate - Comin Through
JVC Force - Doin' Damage
Schoolly D - Smoke Some Kill
Top 10:
10 Tuff Crew - Danger Zone
8. Cash Money & Marvelous - Where's the Party at?
7. Lakim Shabazz- Pure Righteousness
6. MC Shan - Down By Law
4, MC Lyte - Lyte as a Rock
3. Eric B & Rakim - Follow the Leader
2. Public Enemy - It Takes a Nation of Millions...
0
geplaatst: 17 mei 2022, 16:05 uur
Koenr schreef:
Ik kom uiteindelijk tot 7 stuks - maar er is nog wel veel te ontdekken in deze jaren.
2. Seiko Ito - Mess/Age
3. 3rd Bass - The Cactus Album
4. The D.O.C. - No One Can Do It Better
5. Jungle Brothers - Done by the Forces of Nature
6. The Geto Boys - Grip It! On That Other Level
Ik kom uiteindelijk tot 7 stuks - maar er is nog wel veel te ontdekken in deze jaren.
2. Seiko Ito - Mess/Age
3. 3rd Bass - The Cactus Album
4. The D.O.C. - No One Can Do It Better
5. Jungle Brothers - Done by the Forces of Nature
6. The Geto Boys - Grip It! On That Other Level
Ken jij Paul's Boutique (nog) niet?
2
geplaatst: 17 mei 2022, 21:58 uur
8. Slick Rick - The Great Adventures Of Slick Rick
Zeer vermakelijke plaat. Amusement ten top met vooral op de eerste helft klassieke storytelling tracks. Trompetje op The ruler's back
. Tweede helft van het album net wat minder.
7. Eazy-E - Eazy-Duz-It
Keihard album. Fan van Eazy's stem. Ik zet 'm gelijk weer 's op.
Zeer vermakelijke plaat. Amusement ten top met vooral op de eerste helft klassieke storytelling tracks. Trompetje op The ruler's back
. Tweede helft van het album net wat minder.7. Eazy-E - Eazy-Duz-It
Keihard album. Fan van Eazy's stem. Ik zet 'm gelijk weer 's op.
0
zaaf
geplaatst: 17 mei 2022, 22:08 uur
ik denk dat je Check Your Head en Ill Communication wel vet zult vinden.
4
geplaatst: 18 mei 2022, 12:00 uur
1. Public Enemy - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back
3. Big Daddy Kane - Long Live the Kane
4. N.W.A - Straight Outta Compton
6. EPMD - Strictly Business
7. Boogie Down Productions - By All Means Necessary
8. Tuff Crew - Danger Zone
9. Eazy-E - Eazy-Duz-It
10. Marley Marl - In Control, Volume 1