MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)

zoeken in:
MJ_DA_MAN schreef:
1. N.W.A - Straight Outta Compton
2. Eric B. & Rakim - Follow The Leader
3. Ultramagnetic MC's - Critical Beatdown
4. Eazy-E - Eazy-Duz-It
5. Jungle Brothers - Straight Out the Jungle
6. Cash Money & Marvelous - Where's the Party At?
7. EPMD - Strictly Business
8. MC Shan - Born to Be Wild
9. Marley Marl - In Control Volume I
10. Big Daddy Kane - Long Live The Kane

Ik zat er een jaartje langs met Down By Law, als je het schaamrood nu op mijn kaken zag... Voor mij dan maar Philly Represent en Schoolly D op 7 als 1 op 1 vervanger en omdat Schoolly een mad legende is.

ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)
Ik zat er een jaartje langs met Down By Law, als je het schaamrood nu op mijn kaken zag... Voor mij dan maar Philly Represent en Schoolly D op 7 als 1 op 1 vervanger en omdat Schoolly een mad legende is.
En dan ook nog de verkeerde user quoten. Waar bén je mee bezig?

6. Eric B & Rakim - Follow the Leader
Die eerste drie tracks vormen wel zo'n ijzersterk begin, damn. Sowieso Rakim in topvorm, zeker zo goed als op Paid in Full, alleen net wat minder classic tracks.

5. Boogie Down Productions - By All Means Necessary
Ook een gruwelijk goede plaat. Staat wel wat in de schaduw van Criminal Minded in mijn beleving, maar ook KRS was dit jaar in topvorm. Beethe hetzelfde als bij het album van EricB & Rakim.

zaaf schreef:
(quote)
ik denk dat je Check Your Head en Ill Communication wel vet zult vinden.

Dat denk ik ook wel. Ze staan absoluut op m'n nog-checken-lijst.

Johnny Marr schreef:
1 down, 2 to go

We zijn alweer halverwege. Hierbij een reminder voor Rene1979, Kalikula, Harderwiek, Koenr, Flipm0de, lowieke en Johnny Marr’s overige lijstje

Ik haak af sorry. Ik ben even te druk en kom in deze tijden (als in hiphop voor mijn geboorte) toch steeds maar tot 1 album ofzo die ik normaal gesprolen nooit zou oprakelen als echt een goed album ofzo...

Ik blijf wel meelezen voor ontdekkingen

MJ_DA_MAN schreef:
(quote)
En dan ook nog de verkeerde user quoten. Waar bén je mee bezig?

Ik quote de goede, had alleen een multiquote moeten zijn, jwz... In ieder geval, het punt is duidelijk!

JayM schreef:
We zijn alweer halverwege. Hierbij een reminder voor Rene1979, Kalikula, Harderwiek, Koenr, Flipm0de, lowieke en Johnny Marr’s overige lijstje
Silky & Smooth mag natuurlijk niet ontbreken

Ik kan ook wel 10 albums opnoemen, maar luister uit dat jaar er echt maar 4 of 5 intensief.
Voor Big Daddy Kane en Public E is bij mij het kwartje nooit gevallen. Zal denk ik ook liggen aan de productie, die voor al bij Kane erg gedateerd klinkt naar mijn gevoel.

Ralph. schreef:
Ik kan ook wel 10 albums opnoemen, maar luister uit dat jaar er echt maar 4 of 5 intensief.
Voor Big Daddy Kane en Public E is bij mij het kwartje nooit gevallen. Zal denk ik ook liggen aan de productie, die voor al bij Kane erg gedateerd klinkt naar mijn gevoel.
Je top 4/5+ is welkom Ralph

4. Big Daddy Kane - Long Live The Kane
Zo gruwelijk goed dit. BDK z'n stijl, heerlijk smooth, fantastische flow. Classic tracks. Jammer dat daar The Day You're Mine tussen staat, altijd een misbaksel van een track gevonden die maakt dat dit album net geen complete voltreffer is.

3. N.W.A. - Straight Outta Compton
Begin van deze plaat knalt er natuurlijk in, keihard. Had deze en de Greatest Hits al lange tijd in de collectie, maar nadat die film verscheen (damn, ook al weer langer geleden dan ik dacht) weer echt geregeld aan het draaien geweest. Einde van het album is wat minder overtuigend (op I Ain't Tha 1 na).

Toen ik de lijstjes zag, dacht ik: een top-10 wordt een makkie dit jaar. Viel tegen. Toch gedaan.

10. King Tee - Act a Fool
9. Run-D.M.C. - Tougher Than Leather
8. DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince - He's The DJ, I'm The Rapper
7. Eazy-E - Eazy-Duz-It
6. Eric B & Rakim - Follow the Leader
5. Ultramagnetic MC's - Critical Beatdown
4. Slick Rick - The Great Adventures of Slick Rick
3. Big Daddy Kane - Long Live the Kane
2. Public Enemy - It Takes a Nation of Millions...
1. NWA - Straight Outta Compton

JayM schreef:
(quote)
Silky & Smooth mag natuurlijk niet ontbreken

Ik ken mijn plaats wel weer…

zaaf
arme Jay, moet ie ook op vakantie nog scherp zijn

JayM schreef:
(quote)
Je top 4/5+ is welkom Ralph

OK

2. Eazy-E - Eazy-Duz-It
3. Slick Rick -The Great Adventures of Slick Rick
4. Ice-T - Power
5. EPMD - Strictly Business
6. Boogie Down Productions - By All Means Necessary

Lol ik heb volgens mij Critical Breakdown nooit bewust geluisterd. Zie dat ik huiswerk heb.
Follow The Leader (luister altijd alleen Paid In Full) en Long Live the Kane ga ik ook nog keer kans geven.

1. Ultramagnetic MC's - Critical Beatdown
2. Eric B. & Rakim - Follow the Leader
3. Boogie Down Productions - By All Means Necessary
4. NWA - Straight Outta Compton
5. PMD - Strictly Business
6. Slick Rick - The Great Adventures of Slick Rick
7. Big Daddy Kane - Long Live The Kane

Rene1979
1. Eazy-E - Eazy-Duz-It (1988)
2. EPMD - Strictly Business (1988)
3. Slick Rick - The Great Adventures of Slick Rick (1988)
4. Ultramagnetic MC's - Critical Beatdown (1988)
5. Audio Two - What More Can I Say? (1988)
6. Big Daddy Kane - Long Live the Kane (1988)
7. Eric B. & Rakim - Follow the Leader (1988)
8. N.W.A - Straight Outta Compton (1988)
9. Public Enemy - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back (1988)
10. Biz Markie - Goin' Off (1988)

2. Public Enemy - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back
Een van de handvol jaren 80 albums die ik echt van het eerste tot het laatste nummer geweldig vind. De combinatie van die keiharde chaosproducties en militante teksten resulteert in een classic geheel dat bestaat uit allemaal al even klassieke tracks. De combi van Chuck D en Flavor Flav is op dit album ook perfect in mijn oren.

1. EPMD - Strictly Business
Ik kan eigenlijk nooit zo goed verwoorden waarom ik dit album van EPMD nou zo bijzonder vind, maar het is mijn favoriet uit 1988. De hele funky sound en chille vibe vind ik zo superdope dat ik eigenlijk niet eens heb hoeven twijfelen over de positie. Classic van begin tot eind, ik denk ook de jaren 80 plaat die ik het vaakst draai.

Hele top 10 van 1988:
1. EPMD - Strictly Business
3. NWA - Straight Outta Compton
4. Big Daddy Kane - Long Live The Kane
5. Boogie Down Productions - By All Means Necessary
6. Eric B & Rakim - Follow The Leader
7. Eazy-E - Eazy-Duz-It
8. Slick Rick - The Great Adventures Of Slick Rick
9. Run DMC - Tougher Than Leather
10. Ultramagnetic MC's - Critical Beatdown

1988. Mijn geboortejaar. Het jaar van de Europa Cup van PSV en het EK van Nederland. Het jaar wat het begin van het einde van het ijzeren gordijn inluidde in mijn huidige thuisland. En het jaar waarin hip hop classic na classic werd gedropt.

Kane heeft niet de beste lijst met albums en ik schat Rakim hoger in als MC, maar Kane blijft mijn favoriete old school rapper. Wat een charisma en flow heeft deze man. Ook tijdens de verzuz met KRS van vorig jaar liet hij dit nogmaals zien en was hij voor mij de duidelijke winnaar.

1. Big Daddy Kane - Long Live The Kane
2. Eric B & Rakim - Follow The Leader
3. N.W.A. - Straight Outta Compton
4. Boogie Down Productions - By All Means Necessary
5. Ultramagnetic MCs - Critical Beatdown

6. Slick Rick - The Great Adventures Of Slick Rick
8. Eazy E - Eazy Duz It
9. Public Enemy - It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back
10. Marley Marl - In Control Vol 1

11. Jungle Brothers - Straight Out The Jungle
12. Biz Markie - Going Off
13. Schoolly D - Smoke Some Kill
14. DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince - He's The DJ I'm The Rapper
15. Tuff Crew - Danger Zone

MAS
1. Ultramagnetic MC's - Critical Beatdown
3. N.W.A - Straight Outta Compton
4. Boogie Down Productions - By All Means Necessary
5. Eric B. & Rakim - Follow the Leader
6. Eazy-E- Eayzy Duz It
8. Tuff Crew - Danger Zone
9. Slick Rick - The Great Adventures of Slick Rick
10. Big Daddy Kane - Long Live The Kane

Benieuwd naar de uitslagen, weer mooie lijstjes.

1988, een schitterend jaar. Nederland werd Europees kampioen voetbal, Marco van Basten de held.

We hebben het eerder gehad over de golden age of hiphop, dat zich ergens begin tot midden jaren ’90 manifesteerde. Maar als ik naar onderstaand lijstje kijk, kan ik niet anders dan concluderen dat dit wedijvert, misschien wel beter is dan die tijd. Ik zag hier ook een discussie voorbijkomen over hoe die twee periodes zich tot elkaar verhouden, maar heb niet kunnen reageren. De hiphop in dit jaar had een authenticiteit en puurheid, het tijdloze gevoel dat er zich iets unieks in de muziekwereld aan het gebeuren was. Rauw en ongepolijst, artiesten die hun beste album ooit maakten. Professor Barabas mag ik alsjeblieft weer terug naar die tijd!

17. Rob Base & DJ E-Z Rock - It Takes Two
16. Lakim Shabazz - Pure Righteousness
15. Audio Two - What More Can I Say?
14. Biz Markie - Goin' Off
13. Tuff Crew - Danger Zone
12. Stetsasonic - In Full Gear
11. Slick Rick - The Great Adventures of Slick Rick

10. Jungle Brothers - Straight Out the Jungle
Debuut van de broers uit de het oerwoud. De opvolger is goud, maar dit album moet je zeker niet op slapen. De eersteling in de Native Tongues-discografie.

9. Run-D.M.C. - Tougher Than Leather
No-nonsense album van de hiphop-pioneers uit Queens. Rick Rubin is aan boord, en dat is goed. Lekker eten hoeft niet altijd culinair te zijn.

8. Marley Marl - In Control, Volume 1
Marley Marl brengt zijn Juice Crew in stelling en dat levert klassiek werk op. Elke hiphop-liefhebber die The Symphony niet kent, weet wat ‘ie morgen moet doen.

7. N.W.A - Straight Outta Compton
You are now about to witness the strength of street knowledge. Schoolly D deed het vanuit Philly, N.W.A. zijn de grondleggers van het gangster-hiphop-genre uit LA. Enige West-Coast-artiest in deze lijst.

6. Boogie Down Productions - By All Means Necessary
Na de dood van Scott La Rock herpakt Kris zich met dit politiek getinte album, dat met My Philosophy een van mijn favoriete hiphop-nummers aller tijden herbergt.

5. Big Daddy Kane - Long Live the Kane
Here I am, R-A-W
A terrorist, here to bring trouble to
Phony MC's, I move on and seize
I just conquer and stomp another rapper with ease

Kane flowt als geen ander en moet alleen Rakim naast (boven) zich dulden. Marley Marl produceert Juice Crew-klassieker.

4. EPMD - Strictly Business
Ik hield enorm van uptempo-hiphop met snelle mc’s, maar The Green Eyed Bandit incorporeerde, zoals tot dan toe nooit eerder gehoord, P-funk in deze tijdloze klassieker. Erick and Parrish Making Dollars, mijn hoofd blijft nog steeds op en neer gaan.

3. Eric B. & Rakim - Follow the Leader
Rakim is een buitenaardse machine die onnavolgbaar is. Freddie Foxxx (Bumpy Knuckles) zou oorspronkelijk de mc van dienst zijn (door mij zeer gewaardeerd), maar een jonge Rakim definieerde destijds de verbale vaardigheden van de complete mc, van toen, van nu en voor altijd!

2. Ultramagnetic MC's - Critical Beatdown
De twee hardste albums van 1988 staan op nummer 1 en 2. Ced-Gee produceert een tot dan toe nog nooit gehoorde plaat, met keiharde beats, funky-ass-dope sampling (ik kom superlatieven te kort), waarop we kennis maken met de geniale gekte van Kool Keith. Meesterwerk!

1. Public Enemy - It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back
Ik was 13, in de auto met ouders, zusje en broertje, tijdens zomervakantie, op weg naar Frankrijk. Deze cassette heeft de hele tijd opgestaan. Mijn vader vroeg zich af waarom er de hele tijd repeterende blaasinstrumenten in de muziek verwerkt waren. Ik had geen idee, was jong, had nog nooit van sampling gehoord, en vond dit de beste muziek ooit gemaakt. Anno 2022 vind ik dat nog steeds. De Bomb Squad-producties en live-fragmenten uit het optreden in Londen maken het helemaal af.

Kalikula schreef:
1988, een schitterend jaar. Nederland werd Europees kampioen voetbal, Marco van Basten de held.

We hebben het eerder gehad over de golden age of hiphop, dat zich ergens begin tot midden jaren ’90 manifesteerde. Maar als ik naar onderstaand lijstje kijk, kan ik niet anders dan concluderen dat dit wedijvert, misschien wel beter is dan die tijd. Ik zag hier ook een discussie voorbijkomen over hoe die twee periodes zich tot elkaar verhouden, maar heb niet kunnen reageren. De hiphop in dit jaar had een authenticiteit en puurheid, het tijdloze gevoel dat er zich iets unieks in de muziekwereld aan het gebeuren was. Rauw en ongepolijst, artiesten die hun beste album ooit maakten. Professor Barabas mag ik alsjeblieft weer terug naar die tijd!

Golden Era is een vaag begrip imho, als je het aan 100 heads vraagt krijg je 85 verschillende antwoorden van welke tijdsspanne het zou omvatten... Google het maar eens voor de gein.

Klopt, je hebt helemaal gelijk. Alleen houdt de muziekjournalistiek (als ook de platenmaatschappij) ervan om muziek in hokjes te stoppen, met Golden Era-begrippen als gevolg. Ik moest de term even gebruiken.
Het punt dat ik wilde maken is dat de hiphop uit, pak 'm beet '87 - '89, een muzikale revolutie was. Jij bent ongeveer van mijn leeftijd, en ik denk dat jij ook destijds dacht, WTF, wat is dit voor iets nieuws en cools. Graffiti werd toen ook groot in Nederland. Ik zag de de skaters van de Bones Brigade (Powell Peralta) onder de Schellingwouderbrug. Er werd een nieuwe jeugdcultuur geboren.
Die begin-hiphop (niet de 10 minuten durende raps over funk, soul- en discobreaks van Sugarhill Gang, Kurtis Blow en consorten) was zo spannend en nieuw en ik ben blij dat ik die tijd bewust heb kunnen meemaken. Het bleek achteraf een magische tijd.
In de jaren '90 wordt het genre meer volwassen, en dat heeft zeker vuurwerk opgeleverd, maar die pionierstijd eind jaren '80 blijft ongeëvenaard. En daar komt zeker sentiment bij kijken, als je er toen bij was.

In die periode werd er ook baanbrekend werk gedaan op het gebied van sampling (meer funk, soul en jazz samples), lyrics (zowel millitant als "sticker"waardig) ook kwamen er ineens veel meer stijlen op het gebied van MC's en beats. De pioniers hebben de deur geopend, maar in deze periode werd de weg helemaal vrij gemaakt voor de grote bloei in de (begin)jaren 90. Ook waren de jaren 80 goede jaren voor artiesten om zich te manifesteren en heeeeel lang mee te gaan. in de jaren 90 nam dat wel een beetje af. Ook in de popmuziek (minder artiesten van het kaliber Prince, Michael Jackson, Madonna, etc).

Gast
geplaatst: vandaag om 20:23 uur

geplaatst: vandaag om 20:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.