MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Hip Hop Album Top 10s (nu: the best of 2024)

zoeken in:
zaaf
Nestor zaaf doet al een klein spelletje Album van het jaar top 15 (nu: 1968) - MusicMeter.nl. En dat stuit mw zaaf soms al tegen de boezem (nou ja, stuit...)

zaaf schreef:
Nestor zaaf doet al een klein spelletje Album van het jaar top 15 (nu: 1968) - MusicMeter.nl. En dat stuit mw zaaf soms al tegen de boezem (nou ja, stuit...)

Ik maar denken dat er iets anders stuit tegen Mw. Zaaf haar boezem. Vergeet me niet te taggen vanaf pak m beet 1985 in dat topic!

ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)

Ik schuif hem ook door, als het bij een idee blijft vind ik het ook goed. Excel-sheets kan ik niks mee, en de verdere organisatie ga ik ook niet doen... Ik vind het wel een karwei voor onze nestor: zaaf de grote!

Mocht er n leuk spel bedacht worden met genoeg animo wil ik best de rol van statisticus (is dat n woord?) op me nemen. Ben fan van excel lijsten.

Aangezien het nog niet echt vlot, gooi ik er voor de zekerheid nog een laatste reminder uit. principal2000, Ralph., aerobag, Rene1979, Flipm0de, Kalikula en Koenr: morgen 13u is de deadline van t/m 1987.

Dit keer geen commentaar per album ivm tijdgebrek. Genoeg grote namen, maar ik heb nu een beetje gesjoemeld. Het album van Schoolly D bezit ik niet. Ook is de volgorde (na de eerste 5 albums) een beetje random. Ik wilde vooral een paar namen toevoegen, maar sommige artiesten (met name Run DMC) hadden ook zomaar met meerdere albums in de top 10 kunnen / mogen staan.

1. Public Enemy - Yo! Bum Rush the Show (1987)
02. Boogie Down Productions - Criminal Minded (1987)
03. Eric B. & Rakim - Paid in Full (1987)
04. Run-D.M.C. - Run-D.M.C. (1984)
05. Beastie Boys - Licensed to Ill (1986)
06. LL Cool J - Radio (1985)
07. Schoolly D - Schoolly D (1985)
08. Kool Moe Dee - How Ya Like Me Now (1987)
09. Mantronix - The Album (1985)
10. Ice-T - Rhyme Pays (1987)

Kurtis Blow - Kurtis Blow (1980)
LL Cool J - Bigger and Deffer (1987)
Run-D.M.C. - King of Rock (1985)
Run DMC - Raising Hell (1986)
Schoolly D - Saturday Night! The Album (1986)
Too $hort - Born to Mack (1987)
Whodini - Escape (1984)

Rene1979
Ik ben op vakantie, dus even vanaf mijn iPhone, dat ik deze skip.. Met die uilenbril van mij worden die lettertjes en zo veel te klein op het scherm

12. Kurtis Blow - Kurtis Blow
11. M.C. Shan - Down by Law

10. L.L. Cool J - Radio

9. Afrika Bambaataa & Soulsonic Force - Planet Rock: The Album

8. Grandmaster Flash & The Furious Five - The Message

7. Schoolly D - Saturday Night!: The Album

6. Public Enemy - Yo! Bum Rush the Show

5. Beastie Boys - Licensed to Ill

4. Mantronix - The Album

3. Run-D.M.C. - Raising Hell

2. Boogie Down Productions - Criminal Minded

1. Eric B. & Rakim - Paid In Full

Aangezien we ook een 10s, 00s en 90s toplijst hebben gemaakt, doen we afsluitend nog een all timer?

-SprayIt- schreef:
Aangezien we ook een 10s, 00s en 90s toplijst hebben gemaakt, doen we afsluitend nog een all timer?

Een grand finale, lijkt mij een mooie afsluiting

1. Eric B. & Rakim - Paid in Full (1987)
2. Boogie Down Productions - Criminal Minded (1987)
3. Beastie Boys - Licensed to Ill (1986)
4. Whodini - Escape (1984)
5. Run DMC - Raising Hell (1986)

Rene1979
Grand finale lijkt mij ook tof!

Afgelopen weekend 14 uren in een bus doorgebracht, een ideaal moment om even langs een berg oldschool albums te gaan, dus bij deze mijn lijst op de valreep:

1. Eric B. & Rakim - Pain In Ful (1987)
3. Run DMC - Raising Hell (1986)
4. Schoolly D - Saturday Night! The Album (1987)
5. Beastie Boys - Licensed To Ill (1986)
6. LL Cool J - Radio (1985)
7. Whodini - Escape (1984)
8. MC Shan - Down By The Law (1987)
9. Public Enemy - Yo! Bum Rush The Show (1987)
10. Afrika Bambaataa & Soulsonic Force - Planet Rock: The Album (1986)

Kalikula schreef:
(quote)

Een grand finale, lijkt mij een mooie afsluiting

Het word een hels karwei, maar een grand finale is 100% nodig!

Deze jongen past iig voor een grand finale...

01. Eric B. & Rakim - Paid in Full (1987)
02. Mantronix - The Album (1985)
03. The Last Poets - This Is Madness (1971)
04. Boogie Down Productions - Criminal Minded (1987)
05. Schoolly D - Schoolly D (1985)
06. The Last Poets - The Last Poets (1970)
07. Public Enemy - Yo! Bum Rush the Show (1987)
08. Run-D.M.C. - Run-D.M.C. (1984)
09. Afrika Bambaataa & Soulsonic Force - Planet Rock - The Album (1986)
10. Run DMC - Raising Hell (1986)

11. Schoolly D - Saturday Night! The Album (1986)
12. Stetsasonic - On Fire (1986)
13. Grandmaster Flash & The Furious Five - The Message (1982)
14. The Egyptian Lover - On the Nile (1984)
15. Beastie Boys - Licensed to Ill (1986)

Je ziet heel duidelijk dat de hip hop voornamelijk vanaf halverwege de jaren '80 echt vorm heeft gekregen. Met 2 overduidelijke favorieten in '87. De top 16 van t/m 1987 is geworden:

16. LL Cool J - Bigger And Deffer (1987)
/ 7 pnt / genoemd door Nr.4, Gyzzz

15. N.W.A. and the Posse (1987)
/ 10 pnt / genoemd door bennerd, Harderwiek

14. Schoolly D - Saturday Night!: The Album (1986)
/ 11 pnt / genoemd door Kalikula, Flipm0de

13. Grandmaster Flash & The Furious Five - The Message (1982)
/ 16 pnt / genoemd door Nr.4, Gyzzz, Harderwiek, Kalikula

12. Whodini - Escape (1984)
/ 17 pnt / genoemd door zaaf, ForWhomThePeteTolls, aerobag, Flipm0de

11. Afrika Bambaataa & Soulsonic Force - Planet Rock: The Album (1986)
/ 17 pnt / genoemd door bennerd, Gyzzz, MAS, Kalikula, Flipm0de, Koenr

En onze 10 favorieten van deze jaren:

10. MC Shan - Down By Law (1987)
/ 19 pnt / genoemd door ForWhomThePeteTolls, JayM, Flipm0de

9. Run-D.M.C. - Run-D.M.C. (1985)
/ 21 pnt / genoemd door bennerd, Gyzzz, principal2000, Koenr

8. LL Cool J - Radio (1985)
/ 28 pnt / genoemd door Silky & Smooth, bennerd, Nr.4, principal2000, Kalikula, Flipm0de

7. Mantronix - The Album (1985)
/ 32 pnt / genoemd door ForWhomThePeteTolls, Gyzzz, principal2000, Kalikula, Koenr

6. Public Enemy - Yo! Bum Rush the Show (1987)
/ 44 pnt / nummer 1 van principal2000, genoemd door zaaf, ForWhomThePeteTolls, bennerd, Nr.4, Gyzzz, Kalikula, Flipm0de, Koenr

5. Schoolly D - Schoolly D (1985)
/ 58 pnt / genoemd door zaaf, ForWhomThePeteTolls, JayM, bennerd, Gyzzz, MAS, Harderwiek, principal2000, Koenr

4. Beastie Boys - Licensed to Ill (1986)
/ 58 pnt / nummer 1 van Silky & Smooth, genoemd door zaaf, Nr.4, Gyzzz, -SprayIt-, principal2000, Kalikula, aerobag, Flipm0de

3. Run DMC - Raising Hell (1986)
/ 77 pnt / genoemd door zaaf, Silky & Smooth, bennerd, Nr.4, MAS, -SprayIt-, Harderwiek, Kalikula, aerobag, Flipm0de, Koenr

/ 111 pnt / nummer 1 van MAS, genoemd door zaaf, ForWhomThePeteTolls, JayM, Silky & Smooth, bennerd, Nr.4, Gyzzz, -SprayIt-, principal2000, Kalikula, aerobag, Flipm0de, Koenr

1. Eric B. & Rakim - Paid in Full (1987)
/ 145 pnt / nummer 1 van zaaf, ForWhomThePeteTolls, JayM, bennerd, Nr.4, Gyzzz, -SprayIt-, Kalikula, aerobag, Flipm0de, Koenr, genoemd door Silky & Smooth, MAS, Harderwiek, principal2000

Schitterend werk alweer JayM, en ontzettend bedankt voor het mooie topic. Heel veel lol aan beleefd!

Edit: was al begonnen met de recap, maar bij nader inzien bewaar ik die liever tot na de finale

bennerd schreef:
Schitterend werk alweer JayM, en ontzettend bedankt voor het mooie topic. Heel veel lol aan beleefd!

Blijf nog even voor het toetje bennerd, top zoveel aller tijden komt eraan!

Hulde aan JayM. Een diepe buiging van mijn kant!
Het was een mooie reis die wij gemaakt hebben.

Tnx JayM, het was een meer dan boeiende reis. Heb behoorlijk veel ontdekt en herontdekt, al had ik de 2e helft van het project helaas beduidend minder tijd om echt diep in de jaren te duiken.

De oplettende lezer had waarschijnlijk al lang door dat we dit mooie topic natuurlijk niet als een nachtkaars laten uitgaan..

De top 10's van elk jaar en die van ieder decenium zijn natuurlijk prachtig, maar top albums kunnen ondergesneeuwd worden in een enorm sterk jaar en zwakke albums lijken opeens parels in een minder jaar. En waar de vorige lijsten alleen de beste 10 albums meededen met de puntentelling, gooien wij het deze keer over een andere boeg: wij gaan de ultieme hip hop top 50 samenstellen. Fuck die 'andere' lijst op dit forum en een dubbele middelvinger naar die prutsers van The Rolling Stone. Wij als echte kenners kunnen dit toch beter?!

Iedereen post zijn persoonlijke top 50. Een top 30 is het absolute minimum (let op: gedeelde posities zijn niet toegestaan), maar ieder van jullie zou in staat moeten zijn 50 albums aan te leveren. Elk album in de aangeleverde top 50 krijgt punten toegekend (ik ga hier zo hard spijt van krijgen) en uiteindelijk zullen wij samen bepalen wat de ultieme 50 hip hop albums zijn die ooit zijn gemaakt!

Het zal zeker geen gemakkelijke klus zijn, maar elke stem helpt jouw favoriete platen naar een plekje in de enige officiële hip hop album top 50. De deadline wordt gaandeweg definitief vastgesteld, maar om iedereen voldoende tijd te geven verwacht ik rond de zomervakantie (over ongeveer een maand) de balans op te maken.

Ik hoop dat iedereen die ooit een bijdrage aan dit topic heeft geleverd ook nu weer van de partij is, dus hierbij een hele dikke shout out naar dit peloton helden:
zaaf, ForWhomThePeteTolls, Silky & Smooth, Rene1979, bennerd, Nr.4, -SprayIt-, Gyzzz, MAS, Harderwiek, principal2000, aerobag, Flipm0de, Koenr, Kalikula, niels94, Johnny Marr, Osiris Apis, jordidj1, panjoe, Chrisseh, Ralph., MJ_DA_MAN, lowieke, GarnalenPeller, Fred B., Revo en Gehenna.
Zonder jullie had dit topic nooit anderhalf jaar kunnen floreren!!

Yes!! On it!

zaaf
held JayM, fantastisch bedacht, nog beter uitgevoerd en terecht dat de credits naar ons gaan hahahahahahahaha!!

leuke afterparty, die het hoofdprogramma nooit naar de troon kan steken maar wel nog heel veel plezier kan bezorgen. ik ga vast puzzelen.

-SprayIt- schreef:
(quote)

Blijf nog even voor het toetje bennerd, top zoveel aller tijden komt eraan!
Zo blijkt omg

oh jeej

Rene1979
Ok gaan we fixen..

Dit levert mij teveel keuzestress op. Ik ga passen. Heb het bovendien ook erg druk deze periode.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:50 uur

geplaatst: vandaag om 10:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.