MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De MuMe-GOAT: Beste Track Editie

zoeken in:
Kos
RZA - DJ Premier 5-10

Toch wel een makkie voor mij:

RZA - DJ Premier 6-10

Maar DJ Premier ook aardig producertje hoor!

RZA - DJ Premier 6-11
Toch maar Primo. Wu Tang en alle verwanten hebben een zeer herkenbaar geluid maar ook wat eentonig.

JRLA (crew)
Shelter schreef:
RZA - DJ Premier 6-11
Toch maar Primo. Wu Tang en alle verwanten hebben een zeer herkenbaar geluid maar ook wat eentonig.

Die eentonigheid hoor ik dus weer na Hard to Earn terug bij Premier, dus RZA voor mij.

RZA - DJ Premier 7-11

RZA - DJ Premier 7-12

RZA iconische sound. De Wu classics zijn geniaal, maar daarna hield het voor mij vrij snel wel op.
De discografie van Premier is niet normaal, voor mij duidelijk de GOAT. Van eind jaren 80 tot nu. Talloze klassiekers die hier al veelvuldig zijn genoemd. Primo heeft daarnaast de gave om MC's waar ik verder geen zak om geef ineens keihard te laten klinken.

Nr.4 schreef:
Primo heeft daarnaast de gave om MC's waar ik verder geen zak om geef ineens keihard te laten klinken.

Heb hem vandaag even op shuffle gezet en dit klopt inderdaad. Meerdere malen even gecheckt wie die geweldige MC was om erachter te komen dat het een volledig onbekende was/is.

Een middagje RZA zal toch niet een vergelijkbaar resultaat opleveren. Al blijf ik bij mijn stem…

RZA - DJ Premier 7-13

Nadat zijn zeer iconische sound (RZA dus) weg was na het onderlopen van zijn kelder is het nooit meer helemaal hetzelfde geweest. Ook qua consistentie voor de rest heeft Preemo minder veel negatieve uitschieters dan RZA (die er IMO talloze heeft), op Prhyme 2 na (echt helemaal mis voor mij). En sowieso Step In The Arena is de Soundtrack van mijn laatste jaar middelbare en eerste jaar vervolgonderwijs... Ook mijn favoriete Gang Starr album net voor Daily Operation!

9-15

Wu is 4 the children

RZA - DJ Premier 10-15

Ik ga nipt voor RZA. Ik lees hier als argument voor Premo dat hij met middelmatige rappers ook classics kan maken en dat RZA's werk leunt op sterke MCs. Je kan dat argument ook omdraaien: wie kende Method Man, Ghostface, Raekwon en Rebel INS voor Enter the Wu? RZA maakte met een rits onbekende MC's misschien wel de meest legendarisch hiphopplaat ooit. Je gaat mij niet horen zeggen dat die MC's niet sterk zijn, maar het geeft wel te denken dat eigenlijk alleen Ghostface erin is geslaagd nog topplaten te maken zonder RZA.
Ook heeft RZA over een minder lange periode geshined. Dat klopt. Niettemin heeft hij zich in die periode wel doorontwikkeld. Zijn stijl op Enter the Wu is echt anders dan op de solo's en Wu-Tang Forever en op The W (wat ik ook echt sterke producties vind) is het weer anders. En de hoeveelheid topproducties in die tijd
Eigenlijk was ik al een beetje om toen RZA op Versuz Bring Da Pain liet horen. RZA produceert als een MC; hij blijft spelen met het geluid, alsof hij het live inspeelt terwijl de MC zijn rap laat horen. Ook de sfeer die hij kan creëren op een plaat is waanzinnig.
RZA Razor Sharp dus. He be tossin, enforcin, his style is awesome

RZA - DJ Premier 11-15

RZA - DJ Premier 11-16

RZA - DJ Premier 11-17

Beide waanzinnige producers, maar Preemo staat voor mij toch nog een treetje hoger

RZA - DJ Premier 11-18

RZA - DJ Premier 11-19
Mooie (East Coast) finale.
RZA bracht met zijn crew uit Staten Island een nieuw geluid. Rough, grimy, gelardeerd met kung fu samples uit de Shaolin-films. Fris, met een verzameling dope mc’s. Een pionierende geest!
Premier kwam uit Boston naar NY en leerde daar GURU kennen, resulterend in, voor mij, het beste hiphopduo aller tijden. Na No More Mr. Nice Guy volgden drie klassieke albums, die ik tot op de dag van vandaag nog regelmatig draai.
Premier is veelzijdiger dan het genoemde one-trick-pony. Alhoewel hij koeienbellen naar eenzame hoogte wist te brengen
Kan het niet laten om zijn talent in een aantal posse-cuts te showen:

Classic is een fantastisch nummer! Absoluut één van mijn favoriete Premier-nummers!

JRLA schreef:
(quote)

Die eentonigheid hoor ik dus weer na Hard to Earn terug bij Premier, dus RZA voor mij.

RZA - DJ Premier 7-11

Wow ik moet wel zeggen dat juist op Hard to Earn ik primo echt top vind hahaha. Maar zeker weten heeft hij ook een wat eentonige stijl, maar bij Wu vind ik het prominenter maar wellicht ook omdat ze (te) veel hebben uitgebracht.

Silky & Smooth schreef:
(quote)

Heb hem vandaag even op shuffle gezet en dit klopt inderdaad. Meerdere malen even gecheckt wie die geweldige MC was om erachter te komen dat het een volledig onbekende was/is.

Een middagje RZA zal toch niet een vergelijkbaar resultaat opleveren. Al blijf ik bij mijn stem…

Goed voorbeeld is Group Home, super gare rappers maar klinkt wel vet dat album hahaha

Niek schreef:
RZA - DJ Premier 10-15

Ik ga nipt voor RZA. Ik lees hier als argument voor Premo dat hij met middelmatige rappers ook classics kan maken en dat RZA's werk leunt op sterke MCs. Je kan dat argument ook omdraaien: wie kende Method Man, Ghostface, Raekwon en Rebel INS voor Enter the Wu? RZA maakte met een rits onbekende MC's misschien wel de meest legendarisch hiphopplaat ooit. Je gaat mij niet horen zeggen dat die MC's niet sterk zijn, maar het geeft wel te denken dat eigenlijk alleen Ghostface erin is geslaagd nog topplaten te maken zonder RZA.
Ook heeft RZA over een minder lange periode geshined. Dat klopt. Niettemin heeft hij zich in die periode wel doorontwikkeld. Zijn stijl op Enter the Wu is echt anders dan op de solo's en Wu-Tang Forever en op The W (wat ik ook echt sterke producties vind) is het weer anders. En de hoeveelheid topproducties in die tijd
Eigenlijk was ik al een beetje om toen RZA op Versuz Bring Da Pain liet horen. RZA produceert als een MC; hij blijft spelen met het geluid, alsof hij het live inspeelt terwijl de MC zijn rap laat horen. Ook de sfeer die hij kan creëren op een plaat is waanzinnig.
RZA Razor Sharp dus. He be tossin, enforcin, his style is awesome

Het eerste punt is niet helemaal waar hoor, ze waren idd niet bekend maar je kan toch moeilijk zeggen dat Wu Tang Clan gare rappers heeft.
Bij Premier had hij het soms echt te doen met weinig getalenteerde groepjes uit de gangstarr stal maar klonk het nog steeds wel lekker. O.a. zoals ik al eerder zei, Group Home.

RZA - DJ Premier 12-19

Groot fan van Premier en heb er vrede mee dat hij gaat winnen. Het werk dat hij heeft gemaakt met Gang Starr, Jeru, Group Home, OC, Nas enz is geweldig. Knap hoe simpel zijn beats op het eerste oor klinken (less is more) en qua consistentie is hij zonder meer de winnaar.

RZA had dan wel een relatief korte prime, maar wat hij in die periode heeft gedaan is bizar: qua samplegebruik, het creëren van sfeer en het spelen met geluid zijn er weinig producers die ook maar in de buurt komen van zijn klasse. Op creatief vlak vind ik hem beter dan Premier. Erepunt voor hem.

Kalikula schreef:
Premier kwam uit Boston naar NY en leerde daar GURU kennen
Guru kwam volgens mij uit Boston en Premier uit Houston.

Shelter schreef:
Het eerste punt is niet helemaal waar hoor, ze waren idd niet bekend maar je kan toch moeilijk zeggen dat Wu Tang Clan gare rappers heeft.

Dat zeg ik ook niet:
Niek schreef:
Je gaat mij niet horen zeggen dat die MC's niet sterk zijn

Shelter schreef:
Bij Premier had hij het soms echt te doen met weinig getalenteerde groepjes uit de gangstarr stal maar klonk het nog steeds wel lekker. O.a. zoals ik al eerder zei, Group Home.

Eens dat Group Home alleen maar de moeite waard is dankzij Premier, terwijl Wu-Tang natuurlijk absoluut niet alleen maar de moeite waard is dankzij RZA. Tegelijkertijd blijft staan dat de Wu-Tang-leden zonder RZA veel minder imponeren. RZA brengt het beste in hen naar boven, het is echt symbiotisch. Premier heeft dat ook wel hoor, bijvoorbeeld in DWYCK en NY State of Mind. Maar hij heeft ook wel veel topproducties die in zichzelf gewoon gaaf zijn, met mogelijk toffe raps erop, maar dan versterken die twee elkaar niet per se heel erg. Bij RZA heb ik vaker dat beat en rap elkaar versterken, waarbij de beat ten dienste staat van de rapper. Dat waardeer ik ook heel erg aan RZA.
Maar even voor het geval men begint te denken dat ik RZA veel beter vindt dan Premo; dat is niet het geval hè. Ik probeer ook vooral voor mezelf onder woorden te brengen waarom ik als het erop aankomt wel de voorkeur geef aan de Kill Bill-musicus (laten we dat ook niet vergeten ).

https://images.prismic.io/rockthebells/e2e3d385-ea29-4365-93a8-877987dea460_DJ+PREMIE+R1.jpg?auto=compress,format&rect=0,0,1920,800&w=1920&h=800

DE GOAT: DJ PREMIER

Het was een mooie strijdt, maar er kan er maar een de beste zijn. Met een enorm arsenaal aan classics, 30+ jaar aan materiaal, en als meester van de boom bap sound, is het niet geheel verassend en ook zeker niet onverdiend dat DJ Premier als winnaar is uitgeroepen.

Bedankt allen voor de deelname!

MAS
Jij bedankt voor het hosten!

Glitch
Exact, bedankt voor de arrangementen

Thanks Flipm0de. Was mooi tijdverdrijf en dikverdiende winnaar.

Top gedaan Flipm0de! En ondanks dat ie mijn favoriet geklopt heeft, een super terechte winnar!

Zeker een terechte winnaar en dikke thanks Flipm0de! Ik keek stiekem toch wel steeds uit naar volgende rondes!

Gast
geplaatst: vandaag om 08:03 uur

geplaatst: vandaag om 08:03 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.