MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De MuMe-GOAT: Beste Track Editie

zoeken in:
Q-Tip - DJ Premier 8-15
Deze is wel zwaar hoor, maar ik heb toch even gechecked wat Tip nog allemaal geproduceerd heeft buiten ATCQ en solo werk en natuurlijk ook voor Primo. Qtip edged hem, maar het zou volgende week echt weer anders kunnen zijn. Beide zijn Goats, ben blij dat ze tegen elkaar zijn geloof zodat er in ieder geval 1 goat door gaat.

Dr. Dre - RZA 8-15
Deze is makkelijker, want ik vind dat Dre eigenlijk alleen maar in de jaren 90 echte vette shit heeft gedropt. jaren 80 is sowieso niet echt mijn ding, en ik vind de beats van Dre toen wel ok maar ook niet wow. 00's vond ik hem juist minder worden, echt niet slecht of zo maar teveel doorsne Dre wat nog steeds wel ok is maar niks verrassends.
Ben vooral niet onder de indruk van het werk dat hij heeft gedaan voor Eminem, beetje Cartoon Network hiphop.
Dus duidelijk RZA.

Ralph. schreef:

Hallo DRE!!!!

Hallo RALPH!!!!

Q-Tip - DJ Premier 8-16
Dr. Dre - RZA 9-15

Q-Tip - DJ Premier 8-17
Dr. Dre - RZA 9-16

Q-Tip - DJ Premier - 8-18
Dr. Dre - RZA - 10-16

Premier sowieso.
Dre verkies ik duidelijk boven RZA. Hoe iconisch zijn sound ook is, dat is Dre's sound ook en ik vind juist Dre vanaf eind jaren 80 tot aan halverwege jaren '00 geniaal. Daarna minder, maar RZA slechts een paar jaar echt onderscheidend dope.

Johnny Marr schreef:
(quote)

Hallo RALPH!!!!

Hoi!

Q-Tip - DJ Premier - 8-19
Dr. Dre - RZA - 10-17

Shelter schreef:
beetje Cartoon Network hiphop.

Cartoon network catching strays. De tijden van Dexter, Courage, en Adventure Time zijn classic.

Q-Tip - DJ Premier - 8-20
Dr. Dre - RZA - 10-18

Q-Tip - DJ Premier - 8-21
Oi oi oi, wat is deze moeilijk! Q-Tip is een stuk veelzijdiger, innovatiever ook. Meer een allround artiest. Maar Premo, zoveel classics die hun weerga niet kennen. Ik las al argumenten in de trant van 'als ik aan hiphop denk, dan denk ik aan...'. Daar is niets objectiefs meer aan, maar dat geeft alleen maar aan hoe lastig deze keuze is. Als ik aan hiphop denk, dan denk ik aan Nas in de Heineken Music Hall als afsluiter van Rock the Bells. Na een of twee wat nieuwere tracks als warming up, vroeg (schreeuwde) hij 'who's ready to go back in the days?' en toen volgde dit. Zoals die beat van NY State of Mind de zaal deed ontploffen zal ik nooit vergeten (en hoor ook hoe de laatste paar seconden op het einde Represent er weer in komt). Ik was helemaal leeg na dat optreden. Nu baseer ik mijn stem natuurlijk niet alleen op dit nummer/moment, maar ik concludeer wel dat ik de hoogtepunten van Premier nog wat hoger vindt dan die van Q-Tip. De ondergrens van Premier ligt ook wat lager overigens, maar goed. Over een paar weken zou ik wellicht weer anders stemmen, maar ik kies nu toch voor Premo.
Favorieten: NY State of Mind, DWYCK, Code of the Streets, Come Clean, The Enemy, Can't Stop the Prophet, Represent, My World, Invincible (zo jammer dat daar geen betere rappers op te horen zijn), Brainstorm, etc

Dr. Dre - RZA - 10-19
Wat minder moeilijk voor mij. Niet omdat RZA zoveel beter is dan Dre, maar zijn stijl ligt me gewoon veel beter. Beide hebben ook troep gemaakt dus daar zit ook niet echt onderscheid.
Favorieten: Triumph, Shadowboxin, Protect Ya Neck (ook The Jump Off ), 4th Chamber, Hell's Wind Staff, Uzi, Can It Be All So Simple, Reunited, Visionz, Ice Cream, Meth vs. Chef, etc

Niek schreef:
Zoals die beat van NY State of Mind de zaal deed ontploffen zal ik nooit vergeten

Zelfde hier! Nas, 2007, Melkweg... helemaal los.

RZA - DJ Premier 0-1

zaaf
RZA - DJ Premier 0-2

RZA - DJ Premier 1-2

Hoe goed ik DJ Premier ook vind, RZA's run van Enter The Wu Tang tot en met Forever, inclusief solo-albums natuurlijk, is een van de ziekste winning streaks in de hele muziekgeschiedenis wat mij betreft dus hij krijgt overtuigend mijn stem.

RZA - DJ Premier 1-3

RZA - DJ Premier 1-4

Voor mij is dit best een makkelijke keuze. Hoe dope RZA ook is, al zijn beste werk is in de comfortzone van Wu-Tang. Preemo zijn albums met Gangstarr en Jeru komen al aardig in de buurt van RZA zijn discography met de Wu, maar dan heeft hij ook nog classics met Nas, M.O.P., Jay-Z, Biggie, Rakim, Group Home, KRS One, Big L, Lord Finesse, O.C., Afu-Ra, Royce da 5'9", en nog veel en veel meer. De GOAT.

RZA - DJ Premier 1-5

Persoonlijke top 3 is DJ Premier, Dr. Dre en Kanye West (niet perse in een volgorde). Dus misschien al goed dat de finale niet Premier en Dre is... dat zou een haast onmogelijk keuze geweest zijn.

RZA - DJ Premier 1-6

RZA - DJ Premier 2-6

RZA - DJ Premier 3-6

Voor de spanning alleen al kies ik RZA nu
En het ligt echt heel dicht bij elkaar. Sowieso 2 producers die echt HipHop mee gevormd hebben.

Altijd die producties van Premo voor Biggie bijzonder matig (voor zijn doen) gevonden. Nooit gesnapt. Unbelievable. Het is Biggie zelf die het niveau van de tracks nog wat omhoog gooit.

Enfin, ik moet nog even nadenken over m'n stem.

RZA - DJ Premier 4-6

Beiden wat mij betreft een terechte winnaar, maar RZA krijgt mijn stem. Premier is bij vlagen briljant, maar heeft ook veel minder memorabele, en soms best wel slechte, producties. En zoals velen eerder ook al aangaven, toch wel een one-trick-pony. RZA heeft ook hoogte- en dieptepunten, maar heeft wel echte een unieke, iconische sound/stijl ontwikkelt en heeft daarmee een hoop grootheden op de kaart gezet. Dit geldt ook voor Premier, maar naar mijn mening net op een andere manier.

Niek schreef:
(quote)
Altijd die producties van Premo voor Biggie bijzonder matig (voor zijn doen) gevonden. Nooit gesnapt. Unbelievable. Het is Biggie zelf die het niveau van de tracks nog wat omhoog gooit.

Enfin, ik moet nog even nadenken over m'n stem.

Unbelievable ook niet mijn favoriet, maar Kick in the Door en voornamelijk Ten Crack Commandments zijn keihard.

RZA - DJ Premier 4-7

Bijna niet te doen voor mij ook. Beiden hebben een enorme lading legendarische producties op hun naam staan, en hun mindere tracks beoordeel ik ze liefst niet op - die luister ik toch zelden/nooit. Wat voor mij de doorslag geeft is Premiers vermogen om ook met hele middelmatige rappers classic tracks te maken. RZA's beste werk leunt ook altijd op sterke MCs, terwijl Premier de boel regelmatig zelf naar zijn hand gezet heeft.

Daarbij denk ik dat Premier wel een heel duidelijke signature sound heeft, meer nog dan RZA, waardoor ik de 'one trick pony' comments goed kan volgen. Toch vind ik dat hij ook een heel divers palet heeft, als je b.v. zijn werk voor Daily Operation-era Gang Starr vergelijkt met zijn producties voor Nas of Jeru the Damaja.

panjoe (moderator)
Een logische, terechte, ofschoon ietwat saaie finale.

RZA - DJ Premier 4-8

Glitch
RZA - DJ Premier 4-9

Zonder twijfel, maar ook zonder daarbij afbreuk te willen doen aan RZA-producties.

Glitch
Niek schreef:
(quote)
Het is Biggie zelf die het niveau van de tracks nog wat omhoog gooit.
Dat vind ik ook, maar dat zegt in dit geval meer over hoe goed Biggie is en niet hoe matig de producties zijn die hij geserveerd krijgt.

Glitch schreef:
(quote)
Dat vind ik ook, maar dat zegt in dit geval meer over hoe goed Biggie is en niet hoe matig de producties zijn die hij geserveerd krijgt.
Deels eens. Toch heb ik dat gevoel wat je van me quote niet bij de Easy Mo Bee-producties.

RZA - DJ Premier 5-9

Gast
geplaatst: vandaag om 09:42 uur

geplaatst: vandaag om 09:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.