MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De MuMe-GOAT: Beste Track Editie

zoeken in:
Silky & Smooth schreef:
Ik dacht: rondje met de hond, lekker een interessant albumpje opzetten. Blijken de drie albums waar ik het meest benieuwd naar ben niet op Spotify te staan...
Ik doe alles zonder Spotify. Met een goede adblocker is YouTube je grootste vriend

Niek schreef:
(quote)
Ik doe alles zonder Spotify. Met een goede adblocker is YouTube je grootste vriend

Ik vind het altijd prettig als albums bestaan uit losse nummers, dus zelfs met de beste adblockers wordt YouTube niet mijn grootste vriend… en daarbij: rondje met de hond, YouTube, iPhone. Nee.

sommige albums op youtube hebben dividers dat je wel naar numers kan skippen

Niek schreef:
(quote)

Of gewoon met een Brave-browser. Built in Torrent-client, en ook nog een ingebouwde Tor-versie voor de stiekemerds en smeerlappen onder ons! Uhh...

Silky & Smooth schreef:
Ik dacht: rondje met de hond, lekker een interessant albumpje opzetten. Blijken de drie albums waar ik het meest benieuwd naar ben niet op Spotify te staan...

Alles is te downloaden, G!

Black Sheep - Non-Fiction (1994) - Willem - Man In Nood (2018) 4-1
Phill Most Chill - All Cuts Recorded Raw (2011) - Walkin' Large - Riverside Pictures (1995) 2-3
Sparrow - Physics (2013) - MIKE - Burning Desire (2023) 4-0
Ed O.G. & Da Bulldogs - Life of a Kid in the Ghetto (1991) - Eightball & MJG - Comin' Out Hard (1993) 4-1

Niet het beste van Black Sheep, maar nog steeds erg fijne plaat. Heeft Willem geen kans tegen natuurlijk. De poging van Willem waardeer ik, vooral tekstueel. Maar de beats zijn echt heel erg slecht en luistert simpelweg niet lekker, ongeacht wat ie te vertellen heeft.

Walkin' Large en Phill Most Chill zijn beide erg fijne platen. Winst gaat vooral door de beats naar Walkin' Large, heerlijke plaat. Erg ondergesneeuwd door alle goede releases in die periode, maar Walkin' Large kan zich met periodes meten meten met albums van veel bekendere artiesten uit die periode.

Sparrow en MIKE kende ik beide niet. Sparrow klinkt gewoon erg degelijk. Volgens mij heeft Shelter de verkeerde plaat beluisterd, neem aan dat het om DEZE gaat? Anyway, Sparrow is een prima album, met degelijke beats en raps, hoewel nergens echt uitzonderlijk. MIKE kan ik helemaal niks mee.

Ed O.G. pakt de winst ten opzichte van Eightball. Vind Eightball vaak net niet, helemaal niet vergelijkbaar met vele andere albums uit die periode met een zelfde sound die vaak veel beter is. Ed O.G. is daarnaast een oerdegelijke plaat waar ik stuk meer van geniet.

Harderwiek schreef:
Black Sheep - Non-Fiction (1994) - Willem - Man In Nood (2018) 4-1
Phill Most Chill - All Cuts Recorded Raw (2011) - Walkin' Large - Riverside Pictures (1995) 2-3
Sparrow - Physics (2013) - MIKE - Burning Desire (2023) 4-0
Ed O.G. & Da Bulldogs - Life of a Kid in the Ghetto (1991) - Eightball & MJG - Comin' Out Hard (1993) 4-1

Niet het beste van Black Sheep, maar nog steeds erg fijne plaat. Heeft Willem geen kans tegen natuurlijk. De poging van Willem waardeer ik, vooral tekstueel. Maar de beats zijn echt heel erg slecht en luistert simpelweg niet lekker, ongeacht wat ie te vertellen heeft.

Walkin' Large en Phill Most Chill zijn beide erg fijne platen. Winst gaat vooral door de beats naar Walkin' Large, heerlijke plaat. Erg ondergesneeuwd door alle goede releases in die periode, maar Walkin' Large kan zich met periodes meten meten met albums van veel bekendere artiesten uit die periode.

Sparrow en MIKE kende ik beide niet. Sparrow klinkt gewoon erg degelijk. Volgens mij heeft Shelter de verkeerde plaat beluisterd, neem aan dat het om DEZE gaat? Anyway, Sparrow is een prima album, met degelijke beats en raps, hoewel nergens echt uitzonderlijk. MIKE kan ik helemaal niks mee.

Ed O.G. pakt de winst ten opzichte van Eightball. Vind Eightball vaak net niet, helemaal niet vergelijkbaar met vele andere albums uit die periode met een zelfde sound die vaak veel beter is. Ed O.G. is daarnaast een oerdegelijke plaat waar ik stuk meer van geniet.

Jij hebt gelijk maar naar herluistering en sommige tracks zelfde score zelfde, dank

Black Sheep - Non-Fiction (1994) - Willem - Man In Nood (2018) 5-1
Phill Most Chill - All Cuts Recorded Raw (2011) - Walkin' Large - Riverside Pictures (1995) 2-4
Sparrow - Physics (2013) - MIKE - Burning Desire (2023) 5-0
Ed O.G. & Da Bulldogs - Life of a Kid in the Ghetto (1991) - Eightball & MJG - Comin' Out Hard (1993) 5-1

Black Sheep was niet zo goed als ik me herinnerde en Willem iets minder matig dan ik had verwacht. Toch blijft de keuze makkelijk. Kan er verder niet zoveel zinnigs over zeggen: Del en z'n maatje(s) rappen beter dan Willem, de producties zijn vooral veel beter dan bij Willem, dus tsja. Maar als gezegd: slecht is de plaat van Willem niet.

Phill Most Chill is weer een bijzonder leuke ontdekking voor mij. Wat een lekker plaatje zeg! Wie is deze vent? Hij heeft niet eens een wikipagina. Zowel productioneel als rappend ontzettend goed, en de man doet beide zelf! Hoe kan het dat dit niet bekender is? Het klinkt erg oldschool. Meestal heb ik bij oldschool dat ik er wel waardering voor kan opbrengen maar ik toch wat te saai vind, maar dit blijft boeien.
Helaas moet ie het wel opnemen tegen Walkin' Large, wat ook een steengoeie plaat is. Ik ben er eigenlijk (ietsje) minder van onder de indruk maar de sound past wel weer een stukje beter in mijn straatje dan Phill. Daarom toch mijn stem daar naartoe.

Sparrow is de volgende heerlijke ontdekking! On&On begint meteen knalhard. Daarna gaat het op dezelfde toer door waarbij het niveau beetje laveert tussen een 7 en 9. slecht wordt het dus nooit. Rappers Disaster is bv weer zo'n 9. Haast Gang Starr-posse-achtig, terwijl hij het toch helemaal zelf doet. Heel knap.
Dan MIKE. Wat een ontzettend saaie rapstijl heeft deze dude. Ik dacht dat Navy Blue erg was, maar dit is next level. Producties liggen me nog best wel, maar dat gemompel erdoorheen verpest alles. Geen enkele partij voor Sparrow wat mij betreft.

Ed O.G. is heerlijk, al vind ik het inhoudelijk wat oppervlakkig en licht storend. Maar de energie en die heerlijke flows zijn genieten geblazen.
Dan Eightball & MJG. Vreselijk intro, waarbij ik wel moet toegeven dat het de juiste toon zet. De rest van de plaat is namelijk ook totaal ruk. Vind ik dan. Laten we het erop houden dat dit een stijl/subgenre is waar ik gewoon niks mee kan. Geen enkele partij voor Ed O.G.

Niek schreef:
Kan er verder niet zoveel zinnigs over zeggen: Del en z'n maatje(s) rappen beter dan Willem

Dat doe je dan ook niet, Del zat en zit niet bepaald bij Black Sheep. De beste man heet Dres... Haha, dit is geen aanval, gewoon een grappige verspreking (typfout/vergissing) van jouw kant.

Waar doet één naar Sparrow - Physics luisteren? (Excuses als ik niet verder kijk dan mijn neus lang is of linkjes heb gemist)

Silky & Smooth schreef:
Waar doet één naar Sparrow - Physics luisteren? (Excuses als ik niet verder kijk dan mijn neus lang is of linkjes heb gemist)

Ik stuur je zo een PM.

Btw: Waarom staat er Sparrow en niet Sparrow the Movement. Zo zijn mijn MP3's getagd iig.

ForWhomThePeteTolls schreef:
(quote)

Dat doe je dan ook niet, Del zat en zit niet bepaald bij Black Sheep. De beste man heet Dres... Haha, dit is geen aanval, gewoon een grappige verspreking (typfout/vergissing) van jouw kant.
Hahaha, Dres inderdaad .

Black Sheep - Non-Fiction (1994) - Willem - Man In Nood (2018) 6-1
Phill Most Chill - All Cuts Recorded Raw (2011) - Walkin' Large - Riverside Pictures (1995) 2-5
Sparrow - Physics (2013) - MIKE - Burning Desire (2023) 6-0
Ed O.G. & Da Bulldogs - Life of a Kid in the Ghetto (1991) - Eightball & MJG - Comin' Out Hard (1993) 5-2

Ik was "vroeger" altijd wel echt fan van The Opposites, vooral van hun eerste albums. Twee jongens uit de provincie (dat pretendeerden ze in ieder geval) die met domme, lompe muziek overal tegen aan schopten. De meesten waren destijds fan van Willem, maar ik - o.a. vanwege (subtiele) fysieke overeenkomsten - vond Big2 echt een stuk toffer. Dat vind ik nog steeds, en 'Man In Nood' is gewoon echt kut. Ik waardeer de poging, maar ik kan er echt he-le-maal niks mee. En ik snap de gematigde reacties op 'Non-Fiction' niet helemaal. Echt een heerlijk album dat weinig tot niks onderdoet voor hun debuut. Met gemak de winnaar van deze battle.

De tweede battle is een stuk lastiger. Walkin' Large kende ik nog niet, maar wat een ongelooflijk lekker album is dat. Fijne, warme hip hop zonder skip-momenten. Dit laatste kan helaas niet gezegd worden van 'All Cuts Recorded Raw'. Close-call, maar deze punt gaat naar 'Riverside Pictures'.

Zowel Sparrow The Movement (!) als MIKE kende ik nog niet. Sparrow is simpelweg nooit voorbij gekomen en MIKE is een artiest die ik doorgaans oversla. Beide best wel onterecht eigenlijk. 'Physics' is ook weer bijzonder fijne hip hop dat ik non-stop op repeat kan zetten. MIKE is als rapper niet helemaal mijn ding; té Earl-Sweatshirt-Na-Doris-achtig. Qua producties is het bij vlagen echt verrassend lekker. Makkelijke overwinning voor Sparrow, maar MIKE gaat ook nog wel eens gedraaid worden.

De laatste is ook lastig... Beiden geen topalbums, maar toch ook wel weer gewoon sterke platen binnen hun eigen subgenre. Totaal verschillend, dat wel, dus dit hangt voor mij echt van mijn stemming af. Deze keer een puntje voor de mannen uit het vieze zuiden, maar hij had net zo goed naar Edo G. kunnen gaan.

Kerstvakantie, druk met nieuwe baan, en vervolgens ziek (allemaal smoesjes). En dan is het ineens al februari, met allemaal gemiste stemmen van mijn kant (inclusief op mijn eigen inzending Brand Nubian, dat jammerlijk nipt verloor).

Daarom tijd voor een nieuwe luistersessie en stembeurt.

Black Sheep - Non-Fiction (1994) - Willem - Man In Nood (2018) 7-1

Black Sheep verslaat alleen al met de track E.F.F.E.C.T. het hele album van Willem. Showbiz, AG én Dres (te vaak onderschat) maken hier het prijsnummer. De rest doet daar niet veel voor onder, op dit ietwat vergeten album.

Phill Most Chill - All Cuts Recorded Raw (2011) - Walkin' Large - Riverside Pictures (1995) 3-5

Professor Barabas brengt mij met Phill Most Chill terug naar mijn eerste Nikes, graffiti met Edding stiften, Bones Brigade skateboarden en een tijd waarin hiphop fresh, nieuw en revolutionair was. En dit geluid (in die tijdsgeest) weet Phill vanaf het eerste nummer volledig geloofwaardig neer te zetten. En nog goed ook!! Ik vind het knap dat Phill al in een paar nummers de hele 80's Def Jam catalog reproduceert, zonder corny te zijn. Daarmee verslaat hij een Walkin' Large die meer dan degelijk is, maar Riverside Pictures wint het niet van deze ongekende retro-extravaganza.

Sparrow - Physics (2013) - MIKE - Burning Desire (2023) 7-0

Sparrow. 1995 release zie ik. Klinkt als een Smoothe Da Hustler, Trigga The Gambler en Afu-Ra ineen. En dat is natuurlijk niet slecht en wint met zijn vintage midden jaren '90 geluid makkelijk van een spacecake-slachtoffer.

Ed O.G. & Da Bulldogs - Life of a Kid in the Ghetto (1991) - Eightball & MJG - Comin' Out Hard (1993) 6-2

Eigen inzending Ed O.G. heeft sentimentele waarde voor mij. 16 jaar was ik toen ik dit album kocht. Teddy Ted en Special K maakt met de MC uit Boston een semi-klassieker. De bal uit de pooltafel was toen wack, nu nog steeds.

Black Sheep - Non-Fiction (1994) - Willem - Man In Nood (2018) 8-1
Phill Most Chill - All Cuts Recorded Raw (2011) - Walkin' Large - Riverside Pictures (1995) 3-6
Sparrow - Physics (2013) - MIKE - Burning Desire (2023) 8-0
Ed O.G. & Da Bulldogs - Life of a Kid in the Ghetto (1991) - Eightball & MJG - Comin' Out Hard (1993) 7-2

Allemaal vrij makkelijke keuzes en ik ga bij alle vier mee met de voorlopige meerderheid.
Willem vind ik een verschrikkelijke klote sound. We moeten het hiphop noemen, maar vind dit echt in alles heel slecht. Dit Black Sheep album erg vet, leuk om weer eens uit de kast te vissen.
Phill Most Chill klinkt me iets te veel old school doen ofzo, vind het juist wel corny overkomen. Kan meer met de mid 90s plaat van Walkin' Large.
Sparrow the Movement: simpelweg dope. MIKE vrij suf. Ga volgende maand live checken, maar m'n verwachtingen worden er niet hoger op haha.
Life of a Kid in the Ghetto is een harde plaat en meer mijn ding dan 8ball en MJG.

Hoeveel rondes moeten we eigenlijk nog?

Hoeveel rondes mogen we nog? ;p

We hebben nog 32 albums te gaan in ronde 1, dus dat zijn nog 4 stemmingen. Daarna gaan we verder met de 64 overgebleven albums in ronde 2.

In totaal nog 19 stemmingen om een winnaar te kronen als ik het goed heb.

Black Sheep - Non-Fiction (1994) - Willem - Man In Nood (2018) 9-1
Phill Most Chill - All Cuts Recorded Raw (2011) - Walkin' Large - Riverside Pictures (1995) 4-6
Sparrow - Physics (2013) - MIKE - Burning Desire (2023) 8-0 (pas)
Ed O.G. & Da Bulldogs - Life of a Kid in the Ghetto (1991) - Eightball & MJG - Comin' Out Hard (1993) 8-2

Veel verschil zal mijn score niet meer maken, maar wie weet trekt iemand Phill Most Chill nog in de gelijkstand. Non-Fiction was het eerste album wat ik van Black Sheep hoorde en heb die altijd heel tof gevonden, doet wat mij betreft ook niet veel onder tov hun debuut. Vond zelf Man In Nood helemaal niet zo slecht als sommige hier, beetje de Nederlandse versie van Frank’s Blond. Staan wel prima nummers op. Kom niet toe aan Sparrow en MIKE, dus laat die open en hoewel Life of a Kid in the Getto niet altijd even consistent is, luister ik die liever dan Comin’ Out Hard die ook zijn momenten kent.

Black Sheep - Non-Fiction (1994) - Willem - Man In Nood (2018) 10-1
Phill Most Chill - All Cuts Recorded Raw (2011) - Walkin' Large - Riverside Pictures (1995) 4-6 (pas)
Sparrow - Physics (2013) - MIKE - Burning Desire (2023) 8-0 (pas)
Ed O.G. & Da Bulldogs - Life of a Kid in the Ghetto (1991) - Eightball & MJG - Comin' Out Hard (1993) 8-3

Niet alles kunnen checken, maar wil toch nog een paar stemmen uitbrengen.

Een paar persoonlijke favorieten voor mij in de battles. Benieuwd wie er hier met de winst vandoor gaan.

Deadline vrijdag, feb 16, 12:00

The Dynospectrum - The Dynospectrum (1998) - Big Noyd - Episodes of a Hustla (1996) 0-0
Rashad & Confidence - The Element of Surprise (2011) - The U.N. - UN Or U Out (2004) 0-0
Nems - Gorilla Monsoon (2019) - Poor Righteous Teachers - New World Order (1996) 0-0
Freestyle Fellowship - Innercity Griots (1993) - Kurious - A Constipated Monkey (1994) 0-0

-SprayIt-, 3dwardVan3, 7744leon, aerobag, bart1989, berend94, Chrisseh, Dwejkk_, ecktepatrick, Elohim,Ernie, Flipm0de, FlyLo, Frank West, Fred B., GarnalenPeller, Geerten, Gehenna, Glaciers of Ice, Glitch, gweah, Gyzzz, Harderwiek, Illa, JayM, Johnny Marr, jordidj1, Kalikula, Kill_illuminati, KILLERBEE99, Koenr, Kos, lambfv4.0, LarsHiphop, lowieke, madmadder, MAS, McSavah, MJ_DA_MAN, mjk87, MVW, niels94, Nr.4, Osiris Apis, overmars89, panjoe, Ploppesteksel, principal2000, Psycholamp, Ralph., Reint, Revo, shaadiq haynes, Shelter, Slowgaze, thgryda, Ward, waxs, WeztSide, Yestsida, zaaf, ArthurDZ, Silky & Smooth, JRLA, ForWhomThePeteTolls, Niek, JLjuju [/quote]

Bijzonder dat nu wederom 2 nominaties van mij tegenover elkaar staan. Volgens mij is de lotingssoftware corrupt.

JRLA (crew)
The Dynospectrum - The Dynospectrum (1998) - Big Noyd - Episodes of a Hustla (1996) 0-1
Rashad & Confidence - The Element of Surprise (2011) - The U.N. - UN Or U Out (2004) 1-0
Nems - Gorilla Monsoon (2019) - Poor Righteous Teachers - New World Order (1996) 0-1
Freestyle Fellowship - Innercity Griots (1993) - Kurious - A Constipated Monkey (1994) 0-1

JayM schreef:
Bijzonder dat nu wederom 2 nominaties van mij tegenover elkaar staan. Volgens mij is de lotingssoftware corrupt.

https://media1.giphy.com/media/4pMX5rJ4PYAEM/200w.gif?cid=6c09b952rj72qnatazjm2tab7gdxmh9t7d5dp1ytsownq0c9&ep=v1_gifs_search&rid=200w.gif&ct=g

The Dynospectrum - The Dynospectrum (1998) - Big Noyd - Episodes of a Hustla (1996) 1-1
Rashad & Confidence - The Element of Surprise (2011) - The U.N. - UN Or U Out (2004) 2-0
Nems - Gorilla Monsoon (2019) - Poor Righteous Teachers - New World Order (1996) 0-2
Freestyle Fellowship - Innercity Griots (1993) - Kurious - A Constipated Monkey (1994) 1-1

Dit valt allemaal binnen Pete's smaakpalet! Toch niet echt heel moeilijke keuzes op FF en Kurious na...

The Dynospectrum - The Dynospectrum (1998) - Big Noyd - Episodes of a Hustla (1996) 2-1
Rashad & Confidence - The Element of Surprise (2011) - The U.N. - UN Or U Out (2004) 3-0
Nems - Gorilla Monsoon (2019) - Poor Righteous Teachers - New World Order (1996) 0-3
Freestyle Fellowship - Innercity Griots (1993) - Kurious - A Constipated Monkey (1994) 1-2

Ik hoop dat Kurious ver komt.

The Dynospectrum - The Dynospectrum (1998) - Big Noyd - Episodes of a Hustla (1996) 3-1
Rashad & Confidence - The Element of Surprise (2011) - The U.N. - UN Or U Out (2004) 4-0
Nems - Gorilla Monsoon (2019) - Poor Righteous Teachers - New World Order (1996) 0-4
Freestyle Fellowship - Innercity Griots (1993) - Kurious - A Constipated Monkey (1994) 2-2

Dit is een erg fijne ronde met twee nieuwe albums (The U.N. en Nems), en de rest zijn allemaal albums die ik goed ken en regelmatig van geniet. Inclusief mijn twee eigen nominaties The Dynospectrum en Rashad & Confidence. Die winnen dan ook beide van de albums waar ze tegen strijden, hoewel het album van Big Noyd flink underrated is, fantastische plaat! Maar The Dynospectrum is voor mij een van de beste hiphop albums ooit, die sfeer en wisselwerking tussen de MC's is ongekend.

New World Order is daarnaast ook een persoonlijke favoriet, wat een geweldige plaat met een nummer dat hoog zou scoren in m'n lijst met beste hiphop nummers: Gods, Earths and 85ers. Nems komt op geen enkele manier in de buurt van deze parel. Freestyle Fellowship en Kurious is me eigenlijk om het even, maar Freestyle Fellowship zet ik toch wat liever op.

Ik ben halverwege het luisteren deze ronde en moet zeggen dat alle vier de albums tot dusver me prima bevallen (slechts 1 nieuwe, dus dat wist ik al, maar was tof om weer te checken). Toch heb ik twee redenen om boos te zijn.
1. Waarom heeft nooit iemand op mijn gehuil over weer een saaie Atmosphere plaat gereageerd met een opmerking in de richting van Dynospectrum?
2. Hoezo gaat The U.N. er zo kansloos af tegen Rashad & Confidence? Dat is een goeie plaat, maar The U.N. is echt een underground classic hier. Keiharde producties en de start van Roc Marciano z'n nieuwe carrière.
Maar goed, ik vergeef het jullie wel weer en ga lekker verder luisteren.

Nr.4 schreef:
Ik ben halverwege het luisteren deze ronde en moet zeggen dat alle vier de albums tot dusver me prima bevallen (slechts 1 nieuwe, dus dat wist ik al, maar was tof om weer te checken). Toch heb ik twee redenen om boos te zijn.
1. Waarom heeft nooit iemand op mijn gehuil over weer een saaie Atmosphere plaat gereageerd met een opmerking in de richting van Dynospectrum?
2. Hoezo gaat The U.N. er zo kansloos af tegen Rashad & Confidence? Dat is een goeie plaat, maar The U.N. is echt een underground classic hier. Keiharde producties en de start van Roc Marciano z'n nieuwe carrière.
Maar goed, ik vergeef het jullie wel weer en ga lekker verder luisteren.

2. Omdat Rashad & Confidence een nog veel hardere Underground classic is hier. Tijdloos album dat je terugbrengt naar de 90's en ook heden ten dage nog vers klinkt!

Gast
geplaatst: vandaag om 20:25 uur

geplaatst: vandaag om 20:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.