MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De MuMe-GOAT: Beste Track Editie

zoeken in:
Maar is deze ronde niet juist gericht om eens verder te kijken dan de gebaande paden? Zodra we ons hadden gericht op de bangers zijn het altijd dezelfde tracks die boven komen drijven en hadden we een standaard startlijst gekregen waar een Stan of Step Into the World tegenover NY State of Mind en Shook Ones had gestaan. Een argument als ‘maar track X is niet eens de beste track van album Y’ vind ik dan ook helemaal niet van toepassing in deze battles. Daarbij komt het bij mij vaak voor dat juist die populairste tracks op lange termijn wat aan impact verliezen, juist die bangers, omdat ik bij andere tracks lagen ontdek (andere elementen naar voren komen) die ik veel interessanter vind en zo uiteindelijk een diepere indruk maken.

Opgezwolle ft. Jawat! - Gekkenhuis vs. Raekwon ft. Ghostface Killah, Nas - Verbal Intercourse 14 - 6
Westside Gunn & Conway - The Cow vs. Boogie Down Productions - My Philosophy 11 - 9
Armand Hammer - The Fuhrman Tapes vs. Eminem - Stan 6 - 14
Ultramagnetic MC's - Ego trippin' vs. Damian Marley & Nas - Road To Zion 13 - 7

Twee van mijn favoriete Nas features, vooral op Verbal Intercourse is het genieten.

Stan te vaak gehoord en denk dat Eminem veel betere tracks heeft.

The Cow is een van de beste tracks uit het Griselda kamp en zal ik sneller opzetten dan BDP.

JayM schreef:
Maar is deze ronde niet juist gericht om eens verder te kijken dan de gebaande paden? Zodra we ons hadden gericht op de bangers zijn het altijd dezelfde tracks die boven komen drijven en hadden we een standaard startlijst gekregen waar een Stan of Step Into the World tegenover NY State of Mind en Shook Ones had gestaan. Een argument als ‘maar track X is niet eens de beste track van album Y’ vind ik dan ook helemaal niet van toepassing in deze battles. Daarbij komt het bij mij vaak voor dat juist die populairste tracks op lange termijn wat aan impact verliezen, juist die bangers, omdat ik bij andere tracks lagen ontdek (andere elementen naar voren komen) die ik veel interessanter vind en zo uiteindelijk een diepere indruk maken.
Doel je op mijn opmerkingen over Balans en Gekkenhuis? Gekkenhuis heeft de meeste voorkeursstemmen dan Balans op de albumpagina, dus als een van de twee het gebaande pad is, dan is het Gekkenhuis . Ik probeer slechts uit te leggen waarom ik het ene nummer prefereer boven de andere. Of iets een standaard banger is of niet, maakt me niet zoveel uit. Soms zal de banger mijn voorkeur hebben, soms de track buiten het gebaande pad (zoals The Cow en Fuhrman Tapes).

Niek schreef:
Doel je op mijn opmerkingen over Balans en Gekkenhuis?
Nee, heb helemaal geen kritiek op jouw keuzes en daarbij onderbouw je ze altijd keurig. Was ook geen persoonlijke aanval, haakte alleen aan op jouw opmerking dat er hardere bangers op OB4CL staan en dat je liever Step Into A World als nominatie had gezien. Verder was het gewoon een algemeen relaas van mij over waarom de bangers vaak geen favorieten van mij zijn. Ik krijg soms wel het idee dat anderen te snel voor het geijkte kiezen terwijl er zoveel meer moois is. En sowieso is praktisch alles uit de lijst beter dan dat verschrikkelijke Stan

Opgezwolle ft. Jawat! - Gekkenhuis vs. Raekwon ft. Ghostface Killah, Nas - Verbal Intercourse 15 - 6
Westside Gunn & Conway - The Cow vs. Boogie Down Productions - My Philosophy 11 - 10
Armand Hammer - The Fuhrman Tapes vs. Eminem - Stan 6 - 15
Ultramagnetic MC's - Ego trippin' vs. Damian Marley & Nas - Road To Zion 14 - 7

Gekkenhuis sws +1 voor de zingende zaag.

My Philosophy van BDP kan ik meer van genieten dan The Cow. The Cow heeft een goede beat (maar niet heel hoogstaand) en Conway verse klinkt goed, maar Westside Gunn kan ik niet naar luisteren met zijn piep stem.

The Furhmanm Tapes is niet mijn ding. beat ligt mij niet en te eentonig in het 1e gedeelte. Heb ik vaker met werk van Billy Woods.
Stan kan ik nog wel naar luisteren.

Ego Trippin vind ik ook erg gedateerd klinken, maar wint het wel van Road to Zion.
Damian Marley kan ik niks mee. Meestal niet zo'n fan van crossover van reggae en hiphop.

Leuk om te zien dat er zoveel meer gestemd wordt dan bij de albums editie! Hopelijk komen we daardoor nog op mooie discussies

Wel hebben we minder tijd nodig per ronde, of is dat nu al? Kijk al uit naar de volgende!

Er is 21x gestemd, weet niet hoeveel mensen hebben genomineerd?

-SprayIt- schreef:
Wel hebben we minder tijd nodig per ronde, of is dat nu al? Kijk al uit naar de volgende!
Nou, de deadline op zondagavond is lastig hier hoor: in het weekend veel minder tijd om te luisteren. Maar het stemmen valt nu wel erg tijdig stil ja..

Ik had nog niet gestemd, net pas alles echt achter elkaar gedraaid.

Opgezwolle ft. Jawat! - Gekkenhuis vs. Raekwon ft. Ghostface Killah, Nas - Verbal Intercourse 15 - 7
Westside Gunn & Conway - The Cow vs. Boogie Down Productions - My Philosophy 11 - 11
Armand Hammer - The Fuhrman Tapes vs. Eminem - Stan 6 - 16
Ultramagnetic MC's - Ego trippin' vs. Damian Marley & Nas - Road To Zion 14 - 8

Moeilijk spel eigenlijk haha. Nog meer dan bij albums vind ik het appels en peren vaak, maar dat maakt het ook wel vermakelijk.

Gekkenhuis vind ik een gruwelijke track, maar wel wat te veel geluisterd. De beat vind ik geniaal goed, Sticks dope, Jawat wat minder, Rico weer erg dope (vind dat krankenhaus stukje lachen). Verbal Intercourse een internationale klassieker, dat heeft bij mij dan toch nog meer replay value, al is dat weer belachelijk om te zeggen aangezien ik heel Eigen Wereld kapot heb gedraaid. Anyway, zit meer in die NY 90s vibe waarschijnlijk want ga voor Raekwon en vrienden.

De tweede battle vind ik net zo niet te doen. The Cow is m'n eigen nominatie en is fantastisch totdat Westside Gunn begint. Die megaverse van Conway en dat dan live horen spitten, zoals eerder dit jaar weer...kippenvel. My Philosophy is een favoriet hier van BDP met talloze quotable zinnen die in latere tracks zijn gebruikt. En deze track heeft geen Westside Gunn die 'm komt verpesten. Nipt naar BDP.

Eindelijk een Armand Hammer track die ik keihard vind, dat komt niet vaak voor. Vanaf 2.10 vind ik het jammer dat de toffe productie allerlei gekke fratsen krijgt toegevoegd. Raak ik van uit de vibe ofzo, al zullen velen dat wel vet vinden. Een vergelijking van niks, maar Stan van Eminem is een alltime klassieker. Wel zo eentje die ik niet meer zou draaien (ietsje te vaak gehoord), maar wat betreft concept vond en vind ik het heel tof. Stem voor Eminem, ondanks dat ik toch een beetje hoop weer heb (tegen beter weten in) dat het ooit nog kan goed komen tussen Armand Hammer en mij.

Ultramagnetic is zo'n classic album die ik te weinig uit de kast trek. Als ik dat wel doe is Ego trippin' een favoriet elke keer, ondanks dat ik het meer dan BDP bijvoorbeeld gedateerd vind klinken. Road to Zion vind ik een heel mooie track, de combi Nas & Damian Marley sowieso hard. Ja, doet me dan toch weer net wat meer.

-SprayIt- schreef:

Ah joh, lekker rustig aan doen. Vind het wel mooi dat men uitgebreid de tijd neem om toe te lichten waarom uiteindelijk tóch op die track stemmen.

ForWhomThePeteTolls schreef:
Er is 21x gestemd, weet niet hoeveel mensen hebben genomineerd?
15.

Wat betreft de tijd tussen elke ronde: denk juist dat er zoveel gestemd is, omdat er aardig wat tijd tussen de rondes zit. Tot gisterenavond kwamen er stemmen binnen - wat weer gelijk staat aan de duur van komende stemronde. Tof om te zien dat er veel animo is. Op naar de volgende battles.

JayM schreef:
(quote)
15.

Wat betreft de tijd tussen elke ronde: denk juist dat er zoveel gestemd is, omdat er aardig wat tijd tussen de rondes zit. Tot gisterenavond kwamen er stemmen binnen - wat weer gelijk staat aan de duur van komende stemronde. Tof om te zien dat er veel animo is. Op naar de volgende battles.

We hebben een draw, JayM.

ForWhomThePeteTolls schreef:
We hebben een draw, JayM.
We hebben tot 18u vandaag, Pete

Er is een gelijkspel; wie geeft de klap tussen My Philosophy en The Cow? Eerste stemmer bepaalt.

Ik durf het niet aan!

Westside Gunn & Conway - The Cow vs. Boogie Down Productions - My Philosophy 11 - 12

Dan doe ik het zelf! M'n eigen nominatie eruit, met pijn in het hart, maar anders moet ik nog na Spanje - Italië de nieuwe battles introduceren haha.

Gelijk zelf alles geluisterd en kennis gemaakt met Farazi V Kayra (nooit van gehoord) en deze track van Eligh.

Ultramagnetic MC's - Give The Drummer Some vs. Nas ft. AZ, Cormega, Foxy Brown - Affirmative Action 0-1
Eligh - Miss Busdriver (Rachel) vs. MC Lyte - Poor Georgie 0-1
Organized Konfusion - Bring It On vs. Marco Polo & Masta Ace - Nostalgia 0-1
Farazi V Kayra - Cenaze II: Kolonya vs. UGK ft. OutKast - Int’l Players Anthem 0-1

De eerste battle is weer een onmogelijke. Klassieker Give the drummer some vind ik zo mogelijk nog vetter dan Ego trippin', maar de banger van Nas en z'n vrienden heb ik ook heel hoog zitten. Ik ga toch weer voor Nas. Affirmative Action vind ik zo'n knaller, kan ik niet omheen. Give the drummer some had het gewonnen van in ieder geval de twee volgende tracks; pech met de loting wat mij betreft.

Eligh luister ik niet veel en ik maakte nu kennis met deze track. Best iets wat ik vaker zou kunnen luisteren, maar puur qua stijl niet helemaal mijn ding. Poor Georgie is dat wel. Classic. MC Lyte is één van de twee female MC's die props verdienen volgens Sean Price, dus daar sluit ik me maar bij aan. Sowieso weinig vrouwen denk ik in onze lijst? Is geen argument om voor Lyte te stemmen, maar viel me op.

Battle drie zijn weer twee favorieten van me, maar gaat toch wel overtuigend naar Nostalgia. Wat een killertrack. Veel meer herinneringen aan die track, speelt ongetwijfeld ook mee.

Ok, deze zag ik niet aankomen. Turkse hiphop. Die productie begint veelbelovend. Vette sample, prima beat en de raps klinken wel ok. Kan het niet verstaan en dat vind ik bij Franse hiphop al vervelend. Dat is hier niet anders. Het geheel klinkt wel vet en ik wil eigenlijk wel eens een album checken van dit duo, maar tegen UGK en Outkast kunnen ze niet op. Ik weet nog dat toen die track uitkwam ik dat echt hele dagen draaide. Die sample en dan die beat die pas inkickt als Pimp C begint met z'n verse. De verse van Andre ook echt. Of die van Bun B, damn...Southern hiphop op z'n best.

Vier keer winst voor de uitploeg!

Tering, vorige ronde waren er al 2 nominaties gesneuveld en deze keer staan er zelfs 2 tegenover elkaar, dus sowieso nog 1 uit de race En dat terwijl ik de hoop had dat Bring It On, Nostalgia en, tja, toch ook Verbal Intercourse het ver zouden schoppen. Bruut spel dit.

Nr.4 schreef:
Westside Gunn & Conway - The Cow vs. Boogie Down Productions - My Philosophy 11 - 12

Dan doe ik het zelf! M'n eigen nominatie eruit, met pijn in het hart, maar anders moet ik nog na Spanje - Italië de nieuwe battles introduceren haha.

Ja godver

Nr.4 schreef:
MC Lyte is één van de twee female MC's die props verdienen volgens Sean Price, dus daar sluit ik me maar bij aan. Sowieso weinig vrouwen denk ik in onze lijst? Is geen argument om voor Lyte te stemmen, maar viel me op.

Mb. organiseerde ooit de femcee KO en dat was één van mijn favoriete KO's op deze site. Zoveel tofs ontdekt daar dat meer aandacht verdient. De opmerking van Price dat er maar twee female MC's zijn die props verdienen vind ik dan ook belachelijk.

Arrie schreef:
(quote)

Mb. organiseerde ooit de femcee KO en dat was één van mijn favoriete KO's op deze site. Zoveel tofs ontdekt daar dat meer aandacht verdient. De opmerking van Price dat er maar twee female MC's zijn die props verdienen vind ik dan ook belachelijk.

Ik raad je aan om het interview waarin ie dat zegt bij Vlad TV te checken. Zoals zo veel bij hem moet je het met een korreltje zout nemen en er om lachen.

Nr.4 schreef:
(quote)

Ik raad je aan om het interview waarin ie dat zegt bij Vlad TV te checken. Zoals zo veel bij hem moet je het met een korreltje zout nemen en er om lachen.

Geloof ik meteen! Sean P was sowieso een baas natuurlijk.

Ik wilde gewoon even een lans breken voor femcee's.

Ultramagnetic MC's - Give The Drummer Some vs. Nas ft. AZ, Cormega, Foxy Brown - Affirmative Action 0-2
Eligh - Miss Busdriver (Rachel) vs. MC Lyte - Poor Georgie 0-2
Organized Konfusion - Bring It On vs. Marco Polo & Masta Ace - Nostalgia 0-2
Farazi V Kayra - Cenaze II: Kolonya vs. UGK ft. OutKast - Int’l Players Anthem 0-2

Sluit me volledig aan bij mijn bovenbuurman.

Ultramagnetic MC's - Give The Drummer Some vs. Nas ft. AZ, Cormega, Foxy Brown - Affirmative Action 0-3
Eligh - Miss Busdriver (Rachel) vs. MC Lyte - Poor Georgie 0-3
Organized Konfusion - Bring It On vs. Marco Polo & Masta Ace - Nostalgia 1-2
Farazi V Kayra - Cenaze II: Kolonya vs. UGK ft. OutKast - Int’l Players Anthem 0-3

Ben niet zo van de oldskool hiphop van voor '90, al is Give The Drummer aardig funky en strak voor 1988. Raps zijn aardig, maar er gebeurt bij mij niet zo veel bij beluisteren. Winst gaat duidelijk naar Affirmative Action, heerlijke sfeer op deze track. Kraakheldere productie, 2e verse van Nas is genieten, geweldige track.

Miss Busdriver is een lieve fijne track. Stemgeluid niet helemaal mijn ding, maar wel een lekkere beat. Blijft niet echt hangen bij beluisteren, iets te cheesy misschien. MC Lyte komt hard, maar is ook niet helemaal mijn ding. Mijn voorkeur in hiphop begint toch echt rond '92 / '93. Lekkere sample van my man MJ, nipt puntje voor deze track. Ook wat danspasjes gejat uit de clip, ga ze op Down The Rabbit Hole uitproberen.

Bring it On is toch wel een van mijn favorieten. Keiharde beat en creatieve raps, ik ga hier lekkere op. Monch goes off en de chorus schreeuw ik, ook op dit tijdstip, keihard mee op mijn balkon, een absolute klassieker in mijn boek. Track van Polo en Ace ook heerlijk, maar daar hebben ze imo meer van, die wat lijken op deze track. Bring it On gets me hyped up en is een unieke klapper, puntje!

Leuk om eens iets anders te horen in het genre, maar wat mij betreft doet zo'n track niet mee om de prijzen. Klinkt goed, maar voelt ook iets geforceerd en heb er in dit geval moeite mee dat ik het niet kan verstaan. Een glanzend vol punt naar UGK en Outkast! Keihard headboppen op deze ouwe bazen, track klopt gewoon.

Ultramagnetic MC's - Give The Drummer Some vs. Nas ft. AZ, Cormega, Foxy Brown - Affirmative Action 0-4

Give the drummer some is een vette track maar affirmative action heeft alles, vette beat, toffe productie vette raps.

Eligh - Miss Busdriver (Rachel) vs. MC Lyte - Poor Georgie 0-4
Meestal vind ik Eligh vet maar deze track vind ik echt suf. MC lyte is wel ok en Poor Georgië is zeker neit mijn favoriete track van haar maar hier wint ze wel.

Organized Konfusion - Bring It On vs. Marco Polo & Masta Ace - Nostalgia 1-3
Die OK track is ook niet echt mijn ding, het is wat rommelig en ik vind de beat saai. Nostalgia is een vette track met dope scratch werk ook, deze is ruim voor de laatste.

Farazi V Kayra - Cenaze II: Kolonya vs. UGK ft. OutKast - Int’l Players Anthem 0-4

UGK ben ik geen fan van maar het is beter dan onze Turkse vrienden al moet ik zeggen dat het wel leuk klinkt

Ultramagnetic MC's - Give The Drummer Some vs. Nas ft. AZ, Cormega, Foxy Brown - Affirmative Action 1-4

Het geluid is misschien verouderd of gedateerd, kwaliteit verloochent zich niet, komt voor mij bij dat het de favoriete track is van mijn favoriete Hip Hop album ooit. The Firm kan ik niet zo veel mee tbh. Het klinkt ok, maar voor mij wat te gelikt... In die periodes waren andere standaards wat mij betreft toen. Vond het toen niet veel en nu ook niet. Maar ik ben dan ook een van de weinige heads die alleen Illmatic in de kast heeft staan van Nas.

Eligh - Miss Busdriver (Rachel) vs. MC Lyte - Poor Georgie 0-5

Poor Georgie heeft een dope boodschap, voor die tijd zeker... Niet dat het heel diep is, maar het klinkt lekker catchy en met de meeste mensen van Living Legends kan ik niet heel veel. Het is degelijk, maar niet mijn voorkeur... Al is deze track wel een lekkere... Op het hookje na, die het eigenlijk verpest. Default win voor Lyte

Organized Konfusion - Bring It On vs. Marco Polo & Masta Ace - Nostalgia 2-3

Knalharde OK track die helemaal mijn smaak is qua energie, productie en MC's. Masta Ace is een van de meest consistente MC's around en heeft een heel goede chemie met Marco Polo, maar gaat het niet redden met deze track die wat mij betreft wat plichtmatig klonk. Als het The Fightsong was bijvoorbeeld, was de uitkomst sowieso andersom!

Farazi V Kayra - Cenaze II: Kolonya vs. UGK ft. OutKast - Int’l Players Anthem 1-4

Ik ben geen liefhebber van voor mij niet verstaanbare Hip Hop, maar ook niet van het meeste wat Dirty South heeft te bieden... De Turkse track heeft moddervette productie, en als daar een goede Engelstalige MC overheen zou spitten, zou die het sowieso winnen. Ga ik dan toch maar voor Int'l Players Anthem ookal is het verre van mijn favo track...of?! Had nog zoiets van ik stem blanco... Maar dat vind ik in deze competitie not done... Stem gaaat naar de Turkse vrienden van Jordi... Vind die productie van de andere track echt te wack om op te stemmen.

MAS
Ultramagnetic MC's - Give The Drummer Some vs. Nas ft. AZ, Cormega, Foxy Brown - Affirmative Action 2-4
Eligh - Miss Busdriver (Rachel) vs. MC Lyte - Poor Georgie 0-6
Organized Konfusion - Bring It On vs. Marco Polo & Masta Ace - Nostalgia 3-3
Farazi V Kayra - Cenaze II: Kolonya vs. UGK ft. OutKast - Int’l Players Anthem 1-5

Miss Busdriver klonk een stuk icononischer in mijn hoofd toen ik de track nomimeerde. Net weer beluisterd en het is toch een stuk minder spannend.

Die Turkste pokoe is echt heel hard, maar wint het helaas niet van het southern anthem van UGK en Outkast.

Ultramagnetic MC's - Give The Drummer Some vs. Nas ft. AZ, Cormega, Foxy Brown - Affirmative Action 2-5
Eligh - Miss Busdriver (Rachel) vs. MC Lyte - Poor Georgie 1-6
Organized Konfusion - Bring It On vs. Marco Polo & Masta Ace - Nostalgia 4-3
Farazi V Kayra - Cenaze II: Kolonya vs. UGK ft. OutKast - Int’l Players Anthem 2-5

Bedankt voor die nominatie Mas! Nieuwe ontdekking voor mij maar ik vind het een hele fijne track.

Gast
geplaatst: vandaag om 02:53 uur

geplaatst: vandaag om 02:53 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.