MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De MuMe-GOAT: Beste Track Editie

zoeken in:
MAS
Dat album is sowieso een aanrader!

Nr.4 schreef:
Westside Gunn & Conway - The Cow vs. Boogie Down Productions - My Philosophy 11 - 12

Dan doe ik het zelf! M'n eigen nominatie eruit, met pijn in het hart, maar anders moet ik nog na Spanje - Italië de nieuwe battles introduceren haha.

Wtf!!

Ultramagnetic MC's - Give The Drummer Some vs. Nas ft. AZ, Cormega, Foxy Brown - Affirmative Action 2-6
Eligh - Miss Busdriver (Rachel) vs. MC Lyte - Poor Georgie 1-7
Organized Konfusion - Bring It On vs. Marco Polo & Masta Ace - Nostalgia 5-3
Farazi V Kayra - Cenaze II: Kolonya vs. UGK ft. OutKast - Int’l Players Anthem 2-6

Eerste battle gaat naar Affirmative Action, heerlijke track waar ik altijd van kan genieten. Foxy Brown op haar best. Give The Drummer Some is ook erg fijn, waar Ego Trippin' vorige ronde de stem kreeg (die ik ook beter vind), moeten de Ultramagnetic MC's het nu afleggen.

Eligh was lang geleden. Waar ik de plaat en track vroeger tof vond, merk ik nu dat het wel heel erg dertien in een dozijn klinkt voor die periode underground hiphop. MC Lyte is dan beter, vooral de beat vind ik vooruitstrevend voor die tijd.

Derde battle is easy, Bring It On is één van de meest iconische hiphop tracks ooit wat mij betreft. Marco Polo & Masta Ace zijn twee bazen samen, maar kunnen echt niet op tegen deze track van Organized Konfusion. Masta Ace heeft tracks die zich kunnen meten met Bring It On, maar dat is Nostalgia niet wat mij betreft.

Beide tracks van de vierde battle zijn sowieso niet voor mij weggelegd. Puntje naar UGK door de bijdrage van Outkast.

Ultramagnetic MC's - Give The Drummer Some vs. Nas ft. AZ, Cormega, Foxy Brown - Affirmative Action 3-6
Eligh - Miss Busdriver (Rachel) vs. MC Lyte - Poor Georgie 1-8
Organized Konfusion - Bring It On vs. Marco Polo & Masta Ace - Nostalgia 6-3
Farazi V Kayra - Cenaze II: Kolonya vs. UGK ft. OutKast - Int’l Players Anthem 2-7

Affirmative Action vind ik echt een saaie track. Zeker gezien de line-up. Nou moet ik zeggen dat ik alleen Firm Biz een sterk nummer vind van deze (teleurstellende) groep. Give The Drummer Some is toch een stukje minder dan Ego Trippin, maar wel een puntje voor UMC’s.

Poor Georgie kende ik nog niet. Momenteel zit ik in een huisje in Frankrijk en ik was vanochtend vroeg wakker. Dus stilletjes met iPhone aan mijn oor dit nummer gecheckt. Sterk nummer; goed verhaal, toffe, vooruitstrevende beat en goed gerapt (al zijn de rhymes soms wat tenenkrommend). Haar storytelling doet mij bij vlagen aan Biz Markie denken. Eligh is ook een goede rapper en Miss Busdriver blijft ook een heerlijke track, maar geen GOAT-materiaal… kan ook niet helemaal zeggen dat het de tand des tijds heeft doorstaan i.t.t. Poor Georgie.

De hype rondom Nostalgia heb ik nooit helemaal begrepen. Absoluut een ijzersterk nummer, maar zo heeft Masta Ace – solo en met Polo – er zat. Beter ook. Bring It On vind ik echt een hip hop anthem. Geweldige energie!

Int’l Players Anthem is nog zo’n anthem. Er gebeurt zoveel op dit nummer; de heerlijke sample, de semi-acapella rap van Andre 3k (zwaar tegen de zin in van Pimp C) en de juist daardoor iconische binnenkomer van Pimp C zelf. Ook tof dat de sample even verdwijnt bij Bigboi. Het beste van de Dirty South heeft te bieden en voor mij één van de beste hip hop nummers. Jammer dat Farazi tegenover hen staat, want zijn producties zijn heerlijk.

Voor de liefhebbers: Farazi heeft een fijn instrumentaal album en wat losse nummers (met o.a. mijn artwork) uitgebracht op het Nederlandse Below System.

Ultramagnetic MC's - Give The Drummer Some vs. Nas ft. AZ, Cormega, Foxy Brown - Affirmative Action 4-6
Eligh - Miss Busdriver (Rachel) vs. MC Lyte - Poor Georgie 1-9
Organized Konfusion - Bring It On vs. Marco Polo & Masta Ace - Nostalgia 6-4
Farazi V Kayra - Cenaze II: Kolonya vs. UGK ft. OutKast - Int’l Players Anthem 2-8

Moelijk kiezen in battle 1 en 3, deze nummers vind ik het sterkste hier, al vind ik MC Lyte ook zeker tof.

Mooie ontdekking dat nummer van Marco Polo & Masta Ace!

Poor Georgie is wel een ontdekking hoor! ❤️

Ultramagnetic MC's - Give The Drummer Some vs. Nas ft. AZ, Cormega, Foxy Brown - Affirmative Action 4-7
Eligh - Miss Busdriver (Rachel) vs. MC Lyte - Poor Georgie 1-10
Organized Konfusion - Bring It On vs. Marco Polo & Masta Ace - Nostalgia 7-4
Farazi V Kayra - Cenaze II: Kolonya vs. UGK ft. OutKast - Int’l Players Anthem 2-9

Johnny Marr schreef:
(quote)

Wtf!!

Sorry. Als we nog eens een beste verse editie doen, nomineer ik m weer. Dan telt Gunn zn gedoe niet mee!

Nr.4 schreef:
(quote)

Sorry. Als we nog eens een beste verse editie doen, nomineer ik m weer. Dan telt Gunn zn gedoe niet mee!

Of een Griselda editie

Nr.4 schreef:
(quote)

Wat zit je nou te haten op WSG

Ultramagnetic MC's - Give The Drummer Some vs. Nas ft. AZ, Cormega, Foxy Brown - Affirmative Action 5-7
Eligh - Miss Busdriver (Rachel) vs. MC Lyte - Poor Georgie 1-11
Organized Konfusion - Bring It On vs. Marco Polo & Masta Ace - Nostalgia 8-4
Farazi V Kayra - Cenaze II: Kolonya vs. UGK ft. OutKast - Int’l Players Anthem 3-9

JRLA (crew)
Ultramagnetic MC's - Give The Drummer Some vs. Nas ft. AZ, Cormega, Foxy Brown - Affirmative Action 5-8
Eligh - Miss Busdriver (Rachel) vs. MC Lyte - Poor Georgie 1-12
Organized Konfusion - Bring It On vs. Marco Polo & Masta Ace - Nostalgia 8-5
Farazi V Kayra - Cenaze II: Kolonya vs. UGK ft. OutKast - Int’l Players Anthem 3-10

Arrie schreef:
(quote)

Wat zit je nou te haten op WSG

Haha, ik haat niks op WSG. Mag m best, maar ik snap niet dat je na zo'n verse van Conway met zo'n inwisselbare verse op de proppen komt. Doet afbreuk aan die track die ik zonder WSG of met een even zo persoonlijke verse zeker door had laten gaan.

Ultramagnetic MC's - Give The Drummer Some vs. Nas ft. AZ, Cormega, Foxy Brown - Affirmative Action 6-8
Eligh - Miss Busdriver (Rachel) vs. MC Lyte - Poor Georgie 1-13
Organized Konfusion - Bring It On vs. Marco Polo & Masta Ace - Nostalgia 9-5
Farazi V Kayra - Cenaze II: Kolonya vs. UGK ft. OutKast - Int’l Players Anthem 3-11

Met de afwas als excuus me even terug kunnen trekken van al het verjaardagbezoek (dochter is 5) om UMC’s en Nostalgia nog even te herluisteren.
De vorige van UMC’s deed me minder maar deze vind ik erg fijn! Met name Kool Keith komt prettig en de productie is echt dienend aan de MCs waarbij ie op zichzelf ook tof is. Affirmative Action ken ik al heel lang en was ik vroeger leip van, met name dankzij hoe AZ opent. Dat is nog steeds het sterkste; daarna wordt t minder. Ik begrijp ForWhomThePeteTolls wel als hij t saai vindt. Vooral Foxy boeit me echt niet meer. Stem gaat dus - voor mezelf verrassend - naar Keith en z’n maatjes.
Eligh vind ik niet meer dan ok. Absoluut geen GOAT materiaal mijne inziens. MC Lyte is fijne track maar heb er niet heel intensief naar hoeven luisteren voor deze keuze. Volgende ronde .
Masta Ace was beter dan ik had verwacht, maar vind hem uiteindelijk toch te saai om een serieuze uitdager te zijn voor de Monch. Het enige minpunt aan Bring it in is dat Monch begint ipv afsluit. Daardoor lijkt Prince Po bij contrast een amateur. Maar met recht een klassieker wat mij betreft .
Met rap die ik niet versta kan ik weinig. Productie vind ik bovendien ook niet zo bijster boeiend. Makkelijk punt voor UGK en OutKast.

Ik stem morgen.

Ultramagnetic MC's - Give The Drummer Some vs. Nas ft. AZ, Cormega, Foxy Brown - Affirmative Action 7-8
Eligh - Miss Busdriver (Rachel) vs. MC Lyte - Poor Georgie 2-13
Organized Konfusion - Bring It On vs. Marco Polo & Masta Ace - Nostalgia 10-5
Farazi V Kayra - Cenaze II: Kolonya vs. UGK ft. OutKast - Int’l Players Anthem 3-12

Dit Ultramagnetic nummer kan mij ook beter bekoren dan die van de vorige battle.
Van het Nas nummer vind ik de productie niks. Zo'n late nineties meer commerciële beat.
Punt voor Ultra

De track van Eligh is een leuke herontdekking! MAS Living Legends ligt in mijn straatje. Het refrein is wel een beetje corny en een minpuntje met autotune.
Gelijk ook weer de track van The Grouch - Simple Man geluisterd die in Miss Busdriver wordt genoemd.
Het nummer van MC Lyte kende ik nog niet. Een leuke track met leuke storytelling. Wel grappig dat Toto Georgie Porgy wordt gesampled en dat MC Lyte de personage in de track ook Georgie (Porgy) heeft genoemd.
Ik kom er nu achter dat Georgie Porgie een klassiek kinderliedje is. Zo leer je nog eens wat van zo'n topic

Volgende battle 2 hoogstaande nummers tegen elkaar. Stem voor Bring It On voor de energie in die track en Pharoah die in topvorm is.
Nostalgia maakt nu toch wat minder indruk en is een wat flets tegenover Bring It On. Maar blijft toch wel een chille track. Maar het was een betere track in mijn hoofd. Viel mij op dat Nostalgia 5 minuten duurt en dat de laatste 2 minuten een lange outro met
kenmerkende MP scratches en een skit zijn. Dus eigenlijk duurt de track maar 3 min.

Laatste battle vind ik de minste battle. Nog nooit van deze Turkse hiphop gehoord. Wel grappig dat iemand de track als podcast heeft geupload op Spotify.
Wel een ok beat, maar de Turkse raps vind ik niet fijn klinken. Komt ook mede doordat ik het niet versta.
Southern hiphop ben ik meestal geen fan van.
Toch een stem voor UGK.

Ultramagnetic MC's - Give The Drummer Some vs. Nas ft. AZ, Cormega, Foxy Brown - Affirmative Action 8-8
Eligh - Miss Busdriver (Rachel) vs. MC Lyte - Poor Georgie 2-14
Organized Konfusion - Bring It On vs. Marco Polo & Masta Ace - Nostalgia is 11-5
Farazi V Kayra - Cenaze II: Kolonya vs. UGK ft. OutKast - Int’l Players Anthem 3-13

De 16 jarige ik zou 100% voor Affirmative Action zijn gegaan. AZ opent heel sterk en ook Cormega en Nas doen het goed. Vond de beat ook altijd supervet, maar na herbeluistering valt me op hoe mager die eigenlijk is; een kippenbout met amper vlees, prima voor in de soep, maar smakeloos om aan te kluiven. Give The Drummer Some heeft dan wel die typische jaren ‘80 breakbeat georiënteerde sound, maar deze heeft de tand des tijds moeiteloos doorstaan. Een schoolvoorbeeld hoe een relatief kale productie enorm vol kan klinken. En dan krijg je Keith en consorten er nog bij.

Heb weinig Eligh solo dingen geluisterd en deze track was nieuw voor mij. Prima track, beetje jammer van het refrein, maar leuk om eens gehoord te hebben. Moet bekennen dat ik ook weinig MC Lyte dingen heb geluisterd. Deze track kende ik wel en blijft een goede track. Met die overbekende samples wel iets teveel gericht om te scoren naar mijn smaak, al blijft die beatswitch halverwege dope. Punt voor Lyte.

Dan 2 eigen nominaties tegenover elkaar, jammer. Ik ben geen single verzamelaar (hou het bij albums), maar Nostalgia heb ik wel. Een track waar ik altijd goede zin van krijg met die dikke productie van MP en Ace die ogenschijnlijk moeiteloos bewijst waarom hij een plaats binnen het genre verdient. Het startschot van o.a. 2 complete albums van de heren blijft moeiteloos overeind. Bring It On heeft een vergelijkbare thematiek, maar gaat nog een stap verder: Monch en Po willen alles en iedereen uitschakelen door te laten zien dat zij technisch ongeëvenaard zijn. Ik hou van die rauwe sound en ook deze track blijft na al die jaren indruk maken. Met de wetenschap dat Ace nog met Acknowledge in de competitie zit kan ik makkelijker voor OK kiezen.

Heb al vaker Turkse rap gehoord en hoewel ik nauwelijks een woord versta ben ik wel vaak nieuwsgierig of ik er iets mee kan. Als je de teksten niet verstaat moet de beat wel raak zijn en daar gaat het hier als mis voor mij; een soort Snowgoons-achtige beat (waar ik geen liefhebber van ben) en dan verdwijnt al snel mijn welwillendheid om Google translatie in te zetten voor de rest. Int’l Players Anthem wint dan ook makkelijk.

Ultramagnetic MC's - Give The Drummer Some vs. Nas ft. AZ, Cormega, Foxy Brown - Affirmative Action 8-9
Eligh - Miss Busdriver (Rachel) vs. MC Lyte - Poor Georgie 3-14
Organized Konfusion - Bring It On vs. Marco Polo & Masta Ace - Nostalgia is 12-5
Farazi V Kayra - Cenaze II: Kolonya vs. UGK ft. OutKast - Int’l Players Anthem 3-14

Jammer van de eerste battle, veruit de sterkste. De andere battles zijn heel wat minder.

Tof dat jullie serieus mijn Turkse pokoe luisteren. Ik versta er ook geen reet van, maar doet dat zoveel afbreuk aan de luisterervaring dan?

jordidj1 schreef:
Tof dat jullie serieus mijn Turkse pokoe luisteren. Ik versta er ook geen reet van, maar doet dat zoveel afbreuk aan de luisterervaring dan?

Zeker niet want op spotify staat enkel de instrumentale versie

Johnny Marr schreef:
(quote)

Zeker niet want op spotify staat enkel de instrumentale versie

Ken je YouTube?

jordidj1 schreef:

Voor mij niet, vond hem erg tof, maarja Int'l Players Anthem he...

Ultramagnetic MC's - Give The Drummer Some vs. Nas ft. AZ, Cormega, Foxy Brown - Affirmative Action 8-10
Eligh - Miss Busdriver (Rachel) vs. MC Lyte - Poor Georgie 3-15
Organized Konfusion - Bring It On vs. Marco Polo & Masta Ace - Nostalgia is 12-6
Farazi V Kayra - Cenaze II: Kolonya vs. UGK ft. OutKast - Int’l Players Anthem 3-15

JRLA (crew)
1. Poor Righteous Teachers ft. Nine - Gods, Earths & 85ers vs. Nas - It Ain't Hard To Tell 0-1
2. The Roots - Here I Come vs. East Flatbush Project ft. Des - Tried By 12 1-0
3. Heather B. feat M.O.P. - My Kinda N*gg* vs. Godfather Don - Stuck of The Realness 0-1
4. Eric B. & Rakim - Follow The Leader vs. Madvillain - Accordion 0-1 (No Brainer, sorry Rakim)

1. Poor Righteous Teachers ft. Nine - Gods, Earths & 85ers vs. Nas - It Ain't Hard To Tell 0-2
Ik vind It Ain't Hard To Tell samen met Halftime en Represent, een van de beste tracks van Illmatic. PRT is zeker ook helemaal mijn ding en ook deze track maar Nas pakt deze.

2. The Roots - Here I Come vs. East Flatbush Project ft. Des - Tried By 12 1-1
Dit is een van de zeer weinige Roots tracks die ik ronduit kut vind, veel te rommelig en experimenteel op de verkeerde manier.
Tried By heeft een geweldige sample, een wat mindere beat maar hele tof turntable werk en raps dus die krijgt hem.

3. Heather B. feat M.O.P. - My Kinda N*gg* vs. Godfather Don - Stuck of The Realness 1-1
Normaal gesproken geen MOP liefhebber maar deze track is rauw. Godfather Don dig ik meestal wel maar deze track juist niet.

4. Eric B. & Rakim - Follow The Leader vs. Madvillain - Accordion 0-2
Accordion krijgt naar mijn mening veel teveel props voor eigenlijk een niet zo super geweldige track maar verslaat Follow The Leader wel want die track vind ik een van de mindere van Eric B & Rakim.

Kos
1. Poor Righteous Teachers ft. Nine - Gods, Earths & 85ers vs. Nas - It Ain't Hard To Tell 0-3
2. The Roots - Here I Come vs. East Flatbush Project ft. Des - Tried By 12 2-1
3. Heather B. feat M.O.P. - My Kinda N*gg* vs. Godfather Don - Stuck of The Realness 2-1
4. Eric B. & Rakim - Follow The Leader vs. Madvillain - Accordion 1-2

1. Poor Righteous Teachers ft. Nine - Gods, Earths & 85ers vs. Nas - It Ain't Hard To Tell 0-4
2. The Roots - Here I Come vs. East Flatbush Project ft. Des - Tried By 12 3-1
3. Heather B. feat M.O.P. - My Kinda N*gg* vs. Godfather Don - Stuck of The Realness 2-2
4. Eric B. & Rakim - Follow The Leader vs. Madvillain - Accordion 2-2

Alweer de vierde track waar Nas te horen is in dit spel. Zijn beste track tot nu toe. Veel beter dan deze flow gaat het niet worden en de beste beat op Illmatic.

De beat van Tried By 12 is hard, maar kan niet tippen aan deze track van The Roots.

Derde battle is een coinflip, dus ik trek de stand gelijk.

Rakim VS DOOM is finale materiaal en van beide ook hun enige troef in dit spel. Follow The Leader is mijn favoriete Rakim track, de beat, de flow, de lyrics… 5 minuten knallen. Accordion is top 5 DOOM, maar met 1:58 minuten wel erg kort. Dus ik geef ‘em aan Rakim.

1. Poor Righteous Teachers ft. Nine - Gods, Earths & 85ers vs. Nas - It Ain't Hard To Tell 0-5
2. The Roots - Here I Come vs. East Flatbush Project ft. Des - Tried By 12 3-2
3. Heather B. feat M.O.P. - My Kinda N*gg* vs. Godfather Don - Stuck of The Realness 2-3
4. Eric B. & Rakim - Follow The Leader vs. Madvillain - Accordion 3-2

Moeilijke keuze tussen PRT en Nas, daar waar de beat van eerstgenoemde echt heel vet is. Maar ja, die tekst en flow van Nas op Ain't Hard to Tell is wel echt van een andere planeet.

1. Poor Righteous Teachers ft. Nine - Gods, Earths & 85ers vs. Nas - It Ain't Hard To Tell 1-5
2. The Roots - Here I Come vs. East Flatbush Project ft. Des - Tried By 12 4-2
3. Heather B. feat M.O.P. - My Kinda N*gg* vs. Godfather Don - Stuck of The Realness 3-3
4. Eric B. & Rakim - Follow The Leader vs. Madvillain - Accordion 3-3

Battle 1 is erg ongelukkig. PRT vind ik niet altijd geweldig maar deze track is echt geweldig. It Ain't Hard to Tell is precies het enige nummer van Illmatic waarvan ik het ophemelen minder goed begrijp. Vind het een degelijke afsluiter van een ongeëvenaarde plaat, maar zeker niet de sterkste track daar op. De MJ-sample voelt wat geforceerd (klinkt gewoon overduidelijk als een sample ipv deel van de productie/beat) en Nas zit lager in zijn energie dan op bv Represent die eraan vooraf gaat (althans; het komt bij mij minder energiek binnen). Het is ook moeilijk vergelijken omdat ik Illmatic grijs heb gedraaid en PRT pas sinds de vorige GOAT-game ken. Maar op dit moment word ik vrolijker van Gods, Earth en 85ers.
Here I Come 1 keer op een huisfeest horen knallen en sindsdien verliefd op die track. Die heerlijke drums van ?uestlove, die dreunende gitaren en die energie van Tariq; echt smullen geblazen. Tried By 12 heeft aardige productie maar doet me verder niks.
Derde battle was ook close, maar punt gaat voor mij dankzij Heather zelf naar My Kind of N****. Erg fijne rap en delivery.
Laatste battle is echt ontzettend appels met peren vergelijken. Accordion is de briljante opening van een weergaloze plaat, maar is tegelijkertijd zo erg onderdeel van een concept, dat ie op zichzelf een stuk minder krachtig is. Follow the Leader is veel meer een kunstwerk op zichzelf maar ik heb er veel minder mee. Toch als ik die rijmschema's van Rakim volg, raak ik aardig betoverd. Man, man, man. Uiteindelijk toch puntje naar Madlib en DOOM, voor de vele uren luistergenot die ze me hebben geschonken...

Gast
geplaatst: vandaag om 06:06 uur

geplaatst: vandaag om 06:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.