MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De MuMe-GOAT: Beste Track Editie

zoeken in:
zaaf schreef:
maakt de flow de MC?

In sommige gevallen wel, bij andere de stem, bij andere de delivery en het charisma... Dat kan idd zaafje. Anyway deze ronde is weer voorbij. Ik ga nu ter plekke loten en ram het hier neer: 1/16de finale, hoop nu wel van een paar nobodies af te komen. Dat Big L eruit ligt via Kendrick was te voorspellen, maar is natuurlijk wel schandalig! Net als de manier waarop Chuck en Freddie Foxxx worden afgeserveerd...

Anyway de eerste 4 koppels volgen zo, de competitie duurt to dinsdag 15-8-2023 11.59.59

De loting mensjes...

- Nas - Method Man 0-1
Geen Nas-fan, PUNT
- Ice Cube - Snoop Dogg 1-0
Snoop's feestje heeft lang genoeg geduurt, Cube is superieur qua zo ongeveer alles wat je kunt bedenken. Ik heb echter wel dubieuzere dingen gezien ondertussen.
- Kool G Rap - Kendrick Lamar 1-0
Wat JRLA al zei, je zou eigenlijk niet meer meeoen omdat meneer Lamar L eruit heeft gegooid... Tja, smaak is niet te koop. Als hij ook nog Kool G Rap eruit gooit, twijfel ik erover om zelf niet te stoppen Dit mag niet eens spannend worden.
- O.C. - Mos Def 1-0
O.C. heeft gewoon zonder twijfel een van de beste discografieen in Hip Hop. Komt Mos aan met 1½ album, waarvan een met Nazi-boy Talib... Tja, ook qua stemgeluid, flow, lyrics, presence, cadence en wat je allemaal kunt bedenken is O.C. verre weg superieur. ABC-tje leek mij, maar dat heb ik al vaker gedacht. Met het 'eh' aparte publiek hier werd ik verrast echter op een onplezierige manier.

Nog even de tags:

-SprayIt-, 3dwardVan3, 7744leon, aerobag, bart1989, berend94, Chrisseh, Dwejkk_, ecktepatrick, Elohim,Ernie, Flipm0de, FlyLo, Frank West, Fred B., GarnalenPeller, Geerten, Gehenna, Glaciers of Ice, Glitch, gweah, Gyzzz, Harderwiek, hoi123, Illa, JayM, jerome988, Johnny Marr, jordidj1, JRLA, Kalikula, Kill_illuminati, KILLERBEE99, Koenr, Kos, lambfv4.0, LarsHiphop, lowieke, madmadder, MAS, McSavah, Minneapolis, MJ_DA_MAN (ik tag je stiekem toch), mjk87, MVW, niels94, Nr.4, Osiris Apis, overmars89, panjoe, Ploppesteksel, principal2000, Psycholamp, Ralph., Reint, Revo, shaadiq haynes, Shelter, Silky & Smooth, Slowgaze, thgryda, Ward, waxs, WeztSide, Yestsida, zaaf

- Nas - Method Man 1-1
- Ice Cube - Snoop Dogg 2-0
- Kool G Rap - Kendrick Lamar 2-0
- O.C. - Mos Def 2-0

- Nas - Method Man 2-1
- Ice Cube - Snoop Dogg 3-0
- Kool G Rap - Kendrick Lamar 3-0
- O.C. - Mos Def 3-0

Alleen Nas vs Meth laat me 2x nadenken

JRLA (crew)
I’m out…

- Nas - Method Man 3-1
- Ice Cube - Snoop Dogg 4-0
- Kool G Rap - Kendrick Lamar 4-0
- O.C. - Mos Def 4-0

Nas - Method Man 4-1
Ice Cube - Snoop Dogg 5-0
Kool G Rap - Kendrick Lamar 5-0
O.C. - Mos Def 5-0

Glitch
JRLA schreef:
I’m out…

G Rap heeft je nodig

en wij ook

Glitch
- Nas - Method Man 5-1
- Ice Cube - Snoop Dogg 5-1
- Kool G Rap - Kendrick Lamar 6-0
- O.C. - Mos Def 6-0

panjoe (moderator)
- Nas - Method Man 5-2
- Ice Cube - Snoop Dogg 6-1
- Kool G Rap - Kendrick Lamar 6-1
- O.C. - Mos Def 7-0

Snap niet helemaal de verontwaardiging over de keus van Kendrick over Big L. Kendrick is een van de grootste MCs van de afgelopen decennia met twee moderne classics onder zijn riem, en is een enorme stem van de huidige generatie. Persoonlijk heb ik een veel grotere binding en heb ik een stuk meer geleerd van Kendrick zijn teksten dan die van Big L, en dat vind ik een enorm belangrijk punt in de GOAT strijd.

Ik snap heel goed dat "puristen" of degene die opgegroeid met hip hop in de jaren '80 of '90 een veel grotere binding hebben met MCs uit dat tijdperk, maar net zo goed dat de huidige generatie een Kendrick als de goat zien.

Verschil in meningen is mooi.

- Nas - Method Man 6-2
- Ice Cube - Snoop Dogg 7-1
- Kool G Rap - Kendrick Lamar 6-2
- O.C. - Mos Def 7-1

Flipm0de schreef:
Snap niet helemaal de verontwaardiging over de keus van Kendrick over Big L. Kendrick is een van de grootste MCs van de afgelopen decennia met twee moderne classics onder zijn riem, en is een enorme stem van de huidige generatie. Persoonlijk heb ik een veel grotere binding en heb ik een stuk meer geleerd van Kendrick zijn teksten dan die van Big L, en dat vind ik een enorm belangrijk punt in de GOAT strijd.

Ik snap heel goed dat "puristen" of degene die opgegroeid met hip hop in de jaren '80 of '90 een veel grotere binding hebben met MCs uit dat tijdperk, maar net zo goed dat de huidige generatie een Kendrick als de goat zien.

Empathie noemen ze het, een leeg begrip als je het mij vraagt: Inlevingsvermogen/Empathisch vermogen kan namelijk helemaal niet IMHO, of je moet een tweeling zijn. Anders is het alleen het vermogen om je proberen iets voor te stellen wat een ander voelt. Heel ander onderwerp... On point: Empathisch vermogen dus, ik kan me ook voorstellen dat ze Kendrick kiezen. Daar ik vind dat Kendrick wel een stem gaf aan de onvrede onder de mensen tijdens een zekere periode en tekstueel erg sterk was... Zijn flow en stem stoten me echter dusdanig af, plus de bijkomende producties jagen me bijna altijd nog verder weg. Ik ben in de Golden Era opgegroeid, en voor mij is dit niet eens een vraag die ter discussie staat... JRLA neemt het wat te serieus helaas. Jammer, want elke stemmer is nodig om dit tot een goed einde te brengen. Er zullen ook mensen zijn die Logic over Rakim kiezen, iets waar ik totaal niet bij kan. Maar waarom zou je iemand veroordelen op zijn voorkeuren, of een groep. Dat deed je toen je een jonge puber was... Al gaande door het leven leer je daar beter mee te dealen. Sommige uitslagen doen wel mijn wenkbrauwen fronzen... Maar heel verbaasd was ik niet over Kendrick tegen Big L!

Flipm0de schreef:

Verschil in mening is niet hetzelfde als verontwaardiging.

Ik vind Kendrick een toffe rapper, met 2 goede albums onder de riem, maar geen classics.
Die enorme stem van de huidige generatie zie ik ook niet helemaal. Ik moet ook zeggen dat ik nooit wat leer van rappers, ik begrijp niet helemaal wat er aan te leren valt. Op zich meldt KL toch niks anders dan de oude generatie rappers van Compton, wat is de toegevoegde leerstof?
Ik denk niet dat het verschil in mening zit in de term puristen, dat is nu iets wat jij er bij haalt. JRLA zegt nergens iets over een purist zijn, ikzelf heb het ook nergens genoemd. Beetje jammer om het in zo'n hokje te stoppen.

@zaaf, maakt de flow de mc is een wel erg uit het verband gerukte mening. Een goede flow hebben is een van de criteria die je zou kunnen gebruiken om een mc te beoordelen, want een mc zonder flow zie je het voor je? Maar zoals duidelijk eerder vermeld zijn er meerdere criteria aftewegen waaronder de flow.

- Nas - Method Man 7-2
Beide vet, Nas alleen veel betere solo albums en vette tracks.

- Ice Cube - Snoop Dogg 8-1
Best lastig nog, Ice heeft een hardere delivery maar Snoop heeft een lekkere flow en stemgeluid.
Beide kwa lyrics of wordplay vrijwel hetzelfde, ga toch voor Ice.

- Kool G Rap - Kendrick Lamar 7-2
Kool G Rap maar niet bij heel veel.

- O.C. - Mos Def 8-1
Mos Def maakt of hele vette tracks of gedrochten, iets waar OC minder last van heeft.
Op de een of andere manier zet ik Mos Def ook niet heel vaak op als een solo artiest. Dus deze gaat naar OC

Glitch
Flipm0de schreef:
Dat exact. Uiteindelijk is dit toch maar gewoon een reeks “ik vind die mc leuker dan die mc” met een grote groep mensen. Anders kunnen we dit wel gewoon afsluiten en de beker aan Rakim geven. Stoppen met het spel omdat je het ergens niet mee eens bent schiet zijn doel wat voorbij imo. Allemaal leuk, dat hartstochtelijk zijn, maar het is gewoon een leuk spelletje waarbij objectiviteit helemaal niet telt.

Ik bedoelde uiteraard “Scarface”, niet “Rakim”.

- Nas - Method Man 8-2 (deze is moeilijk, Method Man ligt me meer maar Nas heeft veel betere platen)
- Ice Cube - Snoop Dogg 9-1
- Kool G Rap - Kendrick Lamar 7-3
- O.C. - Mos Def 8-2

- Nas - Method Man 9-2
- Ice Cube - Snoop Dogg 10-1
- Kool G Rap - Kendrick Lamar 7-4
- O.C. - Mos Def 8-3

- Nas - Method Man 9-3
- Ice Cube - Snoop Dogg 11-1
- Kool G Rap - Kendrick Lamar 7-5
- O.C. - Mos Def 9-3

JRLA schreef:
Als Kendrick daadwerkelijk wint van Big L, dan respecteer ik de mening van de mensen hier. Ik ben dan alleen wel genoodzaakt af te haken.
Oftewel: je respecteert iemands mening niet.

- Nas - Method Man 9-4
- Ice Cube - Snoop Dogg 11-2
- Kool G Rap - Kendrick Lamar 7-6
- O.C. - Mos Def 9-4

Shelter schreef:
(quote)

Verschil in mening is niet hetzelfde als verontwaardiging.

Ik vind Kendrick een toffe rapper, met 2 goede albums onder de riem, maar geen classics.
Die enorme stem van de huidige generatie zie ik ook niet helemaal. Ik moet ook zeggen dat ik nooit wat leer van rappers, ik begrijp niet helemaal wat er aan te leren valt. Op zich meldt KL toch niks anders dan de oude generatie rappers van Compton, wat is de toegevoegde leerstof?
Ik denk niet dat het verschil in mening zit in de term puristen, dat is nu iets wat jij er bij haalt. JRLA zegt nergens iets over een purist zijn, ikzelf heb het ook nergens genoemd. Beetje jammer om het in zo'n hokje te stoppen.

@zaaf, maakt de flow de mc is een wel erg uit het verband gerukte mening. Een goede flow hebben is een van de criteria die je zou kunnen gebruiken om een mc te beoordelen, want een mc zonder flow zie je het voor je? Maar zoals duidelijk eerder vermeld zijn er meerdere criteria aftewegen waaronder de flow.

Wellicht was de term puristen wat verkeerd gekozen, maar ik bedoelde dat degene die van de klassiekere stijl hip hop houden waarschijnlijk meer binding hebben met MCs uit de jaren '80/'90. Dat is redelijk voordehandliggend en ook helemaal geen probleem.

Persoonlijk leer ik veel van hip hop en muziek in het algemeen. Of het nou Nas is die me kennis laat maken met de NY state of mind, DOOM die me die inzicht geef in vriendschappen, Big L die mij alle benodigde Ebonics uitlegt, of Kendrick die aankaart hoe duur een dollar is.

Ik kom misschien over als een enorme Kendrick fan, wat best meevalt, maar welke andere grote mainstream MC in het laatste decennium rapt voornamelijk over police brutality, sociale problemen, black history, black empowerment, verslaving, politiek, persoonlijke problemen, mental health, etc.? Tussen al het mainstream troep is Kendrick zeker wel een stem voor een grote groep mensen geweest.

Ondanks dat ik zelf absoluut geen fan ben van Kendrick, ik heb door zijn manier van rappen (stem/flow, niet inhoudelijk) zelfs nooit een geheel album van hem willen checken, kun je er moeilijk om heen dat Kendrick misschien wel de grootste rapper van de afgelopen tien jaar is. Het aantal stemmen op albums en de gemiddeldes daarvan op deze site alleen al. Kendrick is bijna de laatste naam waar je verontwaardigd over kan doen.

Kendrick is 1,68m, Big L 1,73m. Big L wint

Glitch
Grootste Of All Time

Snoop gaat het spel winnen. Het was gezellig mensen

- Nas - Method Man 10-4
- Ice Cube - Snoop Dogg 12-2
- Kool G Rap - Kendrick Lamar 7-7
- O.C. - Mos Def 10-4

Ik vind deze alle vier moeilijk.
Method Man is gruwelijk, maar Nas wint. Uiteindelijk, zeker met de huidige albumreeks, de MC waar ik het meest van geniet. Ondanks alle legendary dingen van Method Man met Wu. En zijn gruwelijke stem en flow en liveshow. Damn, toch Nas.
Cube boven Snoop. Beiden wel al tijden voorbij hun piek natuurlijk, maar uiteindelijk is Cube vooral in het eerste deel van zijn carrière minder wisselvallig geweest als Snoop. En op een of andere manier past de MC-titel in mijn hoofd ook beter bij Ice Cube dan bij Snoop Dogg. Vind de tussenstand wel geflatteerd om maar een voetbalterm te gebruiken.
Hopelijk gaan er niet nog meer mensen afhaken, maar kies hier toch voor Kendrick. Argumenten zijn hierboven ook al door anderen gegeven. Uiteindelijk is dat voor mij meer waard dan de hele goede albums en de totale impact van KGR. En dat terwijl ik eigenlijk de 90s sound toffer vind dan veel van de producties waarover Kendrick zijn ding doet. Vind Kendrick echt buitencategorie als rapper/MC.
Van alle namen hier heb ik het minste met O.C. en Mos Def. Nipte overwinning voor O.C. In totaal wat constanter en fijnere rapper om naar te luisteren.

Flipm0de schreef:
(quote)

Wellicht was de term puristen wat verkeerd gekozen, maar ik bedoelde dat degene die van de klassiekere stijl hip hop houden waarschijnlijk meer binding hebben met MCs uit de jaren '80/'90. Dat is redelijk voordehandliggend en ook helemaal geen probleem.

Persoonlijk leer ik veel van hip hop en muziek in het algemeen. Of het nou Nas is die me kennis laat maken met de NY state of mind, DOOM die me die inzicht geef in vriendschappen, Big L die mij alle benodigde Ebonics uitlegt, of Kendrick die aankaart hoe duur een dollar is.

Ik kom misschien over als een enorme Kendrick fan, wat best meevalt, maar welke andere grote mainstream MC in het laatste decennium rapt voornamelijk over police brutality, sociale problemen, black history, black empowerment, verslaving, politiek, persoonlijke problemen, mental health, etc.? Tussen al het mainstream troep is Kendrick zeker wel een stem voor een grote groep mensen geweest.

Je hebt wel een punt hier!

MJ_DA_MAN schreef:
Ondanks dat ik zelf absoluut geen fan ben van Kendrick, ik heb door zijn manier van rappen (stem/flow, niet inhoudelijk) zelfs nooit een geheel album van hem willen checken, kun je er moeilijk om heen dat Kendrick misschien wel de grootste rapper van de afgelopen tien jaar is. Het aantal stemmen op albums en de gemiddeldes daarvan op deze site alleen al. Kendrick is bijna de laatste naam waar je verontwaardigd over kan doen.

Verontwaardigd is wel een populaire term ineens, het is gewoon een meningsverschil. Aantal stemmen op een album vind ik neit echt een maatstaf hoor. Grootste rapper van 10 jaar op basis van stemmen op music meter ok dan.

Het gaat niet om een meningsverschil, maar de hypocrisie van ''ik respecteer jullie mening maar doei''. En ik zeg niet enkel op basis van MuMe-cijfers. Lekker populistisch neergepend.

Gast
geplaatst: vandaag om 09:47 uur

geplaatst: vandaag om 09:47 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.