MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / 2Pac of Biggie?

zoeken in:
Relax schreef:
Ik moet eerlijk zijn, Boot - Loot - Shoot ... dat is toch echt simpel hoor... laat maar jullie willen het toch nooit gaan beseffen en houden vol tot het einde.

Wie beseft het niet ?

Moet jij nou altijd met van die rijmwoorden komen. Alsof er een rapper die elk woord perfect en zwaar poëtisch liet rijmen.

Relax
Tja ik ben nou eenmaal een fan van punchlines met rijm dat klopt op de zin en die zin waarop het rijmt
Maar oke, ik geef toe, dit is geen slecht album, maar waarom ik het minder vind lees je dus net, ik ben een fan van punchlines etc.
Maar ik kan ook begrijpen dat Biggie niets over dat soort rijm gehoord heeft in zijn tijd denk ik en dus gewoon zo ging rappen voor een verhaal, niet verkeerd ofzo, ik had dan ook al een 4,0 gegeven.

eazyfan
Ready To Die heeft mooie punchlines vind ik.

Relax schreef:
Ik moet eerlijk zijn, Boot - Loot - Shoot ... dat is toch echt simpel hoor... laat maar jullie willen het toch nooit gaan beseffen en houden vol tot het einde.

rest-chest, flame-game, sun-come, by-high, years-tears-peers. Allemaal van 2Pac, allemaal van het willekeurig gekozen So Many Tears. Het niveau van rijms is niet af te meten aan het niveau van de rijmwoorden. Het gaat om het geheel. Het schema. Hoe de woorden elkaar opvolgen; de woordcombinatie.

' "What you talkin bout Willis?" The thrill is gone, the Black Frank White is here to excite and throw dick to dykes'

Willis - thrill is, black-Frank, black-White, White-excite-dykes, dick-dykes. Al die woorden staan met elkaar in verstand. De eerste rijmt snel op elkaar, de tweede bevat dezelfde klank, de derde is tegensteling, de vierde is drierijm, de vijfde alliteratie. En dat noem jij allemaal simpel.

Edit: Me broer komt net binnen, leest de rijm en gaat meteen los.

eazyfan
Ok Biggie kon er wat van maar Pac's rhymes blijven toch gewoon beter?

Relax schreef:
Tja ik ben nou eenmaal een fan van punchlines met rijm dat klopt op de zin en die zin waarop het rijmt
Maar oke, ik geef toe, dit is geen slecht album, maar waarom ik het minder vind lees je dus net, ik ben een fan van punchlines etc.
Maar ik kan ook begrijpen dat Biggie niets over dat soort rijm gehoord heeft in zijn tijd denk ik en dus gewoon zo ging rappen voor een verhaal, niet verkeerd ofzo, ik had dan ook al een 4,0 gegeven.

Als je niet van simpele woorden houd, moet je naar het intro van Rijm van Blaxtar luisteren

eazyfan schreef:
Ok Biggie kon er wat van maar Pac's rhymes blijven toch gewoon beter?

Alleen qua inhoud, voor de rest steekt Big erbovenuit. Biggie heeft superveel van dat soort zinnen. Pac niet.

eazyfan
Niek schreef:
(quote)

Alleen qua inhoud, voor de rest steekt Big erbovenuit. Biggie heeft superveel van dat soort zinnen. Pac niet.
Ook niet direct waar, uit If I Die 2night kan je er zo veel uit halen. Ok qua inhoud idd beter, Biggie had betere flow: Deal. 2Pac was sowieso op lyrisch en inhoud niet te overtreffen, dat is bij mij die x-factor.

Relax
Nee jij ziet het verkeerd Niek, je vraagd er gewoon om.

thrived on misery
dyin breed
that's right
backside
crack fiend
black queen
etc. etc.

Zo moet (mag ) je het zien en niet alleen het laatste woord.

Relax schreef:
Nee jij ziet het verkeerd Niek, je vraagd er gewoon om.

thrived on misery
dyin breed
that's right
backside
crack fiend
black queen
etc. etc.

Zo moet (mag ) je het zien en niet alleen het laatste woord.

Jongen, ik zeg niet dat 2Pac niet goed is. Verre van dat. Ik zeg alleen dat ook 2Pac (die we beide waarderen) soms simpele rijms heeft. Dus dat het lomp is dat jij simpele rijms van Big pakt om je punt te maken. Jij draait het nu om, nu ga jij lopen bewijzen dat Pac goed is, maar daar ging de discussie helemaal niet om. Dus je kan beter mijn berichten wat beter lezen voor je er op deze manier op ingaat waarbij je aan het hele punt voorbij gaat.

eazyfan schreef:
(quote)
Ook niet direct waar, uit If I Die 2night kan je er zo veel uit halen. Ok qua inhoud idd beter, Biggie had betere flow: Deal. 2Pac was sowieso op lyrisch en inhoud niet te overtreffen, dat is bij mij die x-factor.

Hier kan ik me allemaal wel in vinden. Komt neer op kwestie van smaak.

Niek schreef:
(quote)

Jongen, ik zeg niet dat 2Pac niet goed is. Verre van dat. Ik zeg alleen dat ook 2Pac (die we beide waarderen) soms simpele rijms heeft. Dus dat het lomp is dat jij simpele rijms van Big pakt om je punt te maken. Jij draait het nu om, nu ga jij lopen bewijzen dat Pac goed is, maar daar ging de discussie helemaal niet om. Dus je kan beter mijn berichten wat beter lezen voor je er op deze manier op ingaat waarbij je aan het hele punt voorbij gaat.

Je moet dan ook absoluut niet gaan kijken naar slechte nummers van de heren. Je kunt beter kijken naar wat je goed vind en daar je mening op baseren. Beide heren hebben zelf sowieso niet echt slechte albums gemaakt.
Er stonden wel veel mindere nummers op hun dubbelcd's (Mo Money Mo Problems is b.v. afschuwelijk), maar Ready To Die en Me Against The World zijn in mijn ogen aan elkaar gewaagd. De passie en het gevoel van Pac tegen de grimy stijl van Biggie. Dat het beiden enorme woordkunstenaars zijn mag duidelijk zijn.

Conway Twitty schreef:
(quote)

Je moet dan ook absoluut niet gaan kijken naar slechte nummers van de heren. Je kunt beter kijken naar wat je goed vind en daar je mening op baseren. Beide heren hebben zelf sowieso niet echt slechte albums gemaakt.
Er stonden wel veel mindere nummers op hun dubbelcd's (Mo Money Mo Problems is b.v. afschuwelijk), maar Ready To Die en Me Against The World zijn in mijn ogen aan elkaar gewaagd. De passie en het gevoel van Pac tegen de grimy stijl van Biggie. Dat het beiden enorme woordkunstenaars zijn mag duidelijk zijn.

Misschien is dit wel een mooie compromis. Het ging me er vooral om dat Relax Biggie minder vond dat Slick Rick en daar kon ik gewoon niet bij...

Poisonpen123
2Pac Is qua lyrics wel beter moet ik zeggen
de man heeft ook veel em veel meer te melden
het is best kut dat hij herinnert word als thuglife and die westsideonzin
Biggie had echter haast niets te melden
maar zijn freestyles en flows zijn zoveel meer rauwer dan die van 2pac de man spitte ook gewoon rauwe shit en lekker grof , bijna alsof de teksten niet eens zo belangrijk meer zijn
Het gaat bij een MC hoe hij die teksten overbrengt alsof
de lyrics van Common Sense zooo Briljant zijn natuurlijk wel het ligt aan een mc zelf hoe die ze overbrengt
Ik hou van zieke flows enzo duss ik ga voor Biggie

Lyrics natuurlijk voor 2pac , 2pac is zoo veel meer belangrijker dan biggie om eerlijk te zijn...Hij was meer dan een thug Life rapper

rico-bballer
Conway Twitty schreef:
(quote)

die grimy stijl maakt een biggie een zeer goede rapper hij is ook echt een legend maar juist die passie en het gevoel dat pac overbrengt geeft mij die kippenvel daarom vind ik hem de betere rapper

Niek schreef:
(quote)

rest-chest, flame-game, sun-come, by-high, years-tears-peers. Allemaal van 2Pac, allemaal van het willekeurig gekozen So Many Tears. Het niveau van rijms is niet af te meten aan het niveau van de rijmwoorden. Het gaat om het geheel. Het schema. Hoe de woorden elkaar opvolgen; de woordcombinatie.

' "What you talkin bout Willis?" The thrill is gone, the Black Frank White is here to excite and throw dick to dykes'

Willis - thrill is, black-Frank, black-White, White-excite-dykes, dick-dykes. Al die woorden staan met elkaar in verstand. De eerste rijmt snel op elkaar, de tweede bevat dezelfde klank, de derde is tegensteling, de vierde is drierijm, de vijfde alliteratie. En dat noem jij allemaal simpel.

Dat is nou wat ik niet kon benoemen. Ik noem het altijd hypnotiserend. Gewoon alles klopt, staat in vergelijking tot elkaar, klinkt lekker bij elkaar, flowt aan 1 stuk door.

Ja maar Biggie kan ook zo sloom overkomen, Ready To Die vond ik heerlijk, maar Life After Death is al stukken minder en bevat veel rotzooi:

-#! @ You Tonight
-Mo Money Mo Problems
-The World Is Filled...
-Nasty Boy
-Playa Hater

Relax
Niek schreef:
(quote)

Ja dat van biggie wat jij allemaal opnoemd daar is zo simpel, Biggie heeft nog geen 1X in zijn hele leven zo'n rijm als die van 2pac kunnen maken die ik toen opnoemde hier, Biggie heeft gewoon simpel...

Maar dan zet ik ook wel twee willekeurig gekozen nummers tegenover mekaar:

Mo Money Mo Problems:

Yeah yeah, ahaha, from the C-to-the-A-to-the-D-D-Y
know you'd rather see me die than to see me fly
I call all the shots
Rip all the spots, rock all the rocks
Cop all the drops

Can't C Me:

give me my money in stacks
and lace my bitches with 9 figures
real niggas fingers on nickle plated 9 triggas
Must see my enemies defeated
i'm cashin'
while they coughed up and weeded
open fire
now them niggas bleedin'

Tel daar een heerlijke beat bij op en nog belangrijker, een goede snelle flow! Dan weet ik het wel.

Relax
Cant C Me van 2pac is een lachwekkend nummer.
Ik zeg dus dat Biggie nog nooit dubbelgerijmd heeft of wat dan ook, dat is gewoon nogal slecht omdat 2pac het wel al deed.

Biggie geen (dubbel)rijm?

Unbelievable

Verse One:

Live from Bedford-Stuyverson, the livest one
Representin BK to the fullest
Gats I pull it, bastards duckin when Big be buckin
Chickenheads be cluckin in my bathroom fuckin
It ain't nuttin, they know Big be handlin
with the mac in the Ac' door paneling
Bandaging MC's, oxygen they can't breathe
Mad tricks up the sleeve, red boxers so my dick can breathe
Breeze through in the Q-45 by my side, lyrical high
And those that rushes my cluthes get put on crutches
Get smoked like dutches from the master
Hate to blast ya, but I have ta, you see I smoke a lot
Your life is played out like Kwame, and them fuckin polka dots
Who rock the spot? Biggie!
You know how the weed yo, unbelievable

Verse Two:

B-I-G, G-I-E, AKA, B.I.G.
Get it? Biggie
Also known as the bon appetit
Rappers can't sleep need sleepin Big keep creepin
Bulelts heat-seekin, casualties need treatin
Dumb rappers need teachin
Lesson A - don't fuck with B-I, that's that, oh I, thought he was wack
Oh come come now, why y'all so dumb now
Hunt me or be hunted, three hundred and fifty-seven ways
To summer sautee, I'm the winner all day
Lights get dimmer down Biggie's hallway
My forte causes caucausians to say
He sounds demented, car-weed scented
If I said it, I meant it
Bite my tongue for no-one
Call me evil, or unbelievable

Verse Three:

Buck shots out the sun roof of Lexus Coupe's
Leave no witnesses, what you think this is
Ain't no amateurs here, I damage and tear
MC's fear me, they too near not to hear me
Clearly, I'm the triple beam dream
One thousand grams of uncut to the gut
It seems fucked up, the way I touched up the grill
Tryin to play gorilla, when you ain't no killer
The gat's by your liver, your upper lip quiver
Get ready to die, tell God I said hi
And throw down some ice, for the nicest MC
Niggaz know the steelo, unbelievable

RJR
Ik zie geen dubbelrijm hoor op deze na:

Relax

Is enige wat ik kan vinden.

MC's fear me, they too near not to hear me
Clearly, I'm the triple beam dream

Nu weet ik niet hoe streng de regels omtrent dubbelrijm zijn, maar als het een beetje losje mag zit heel die track er vol mee. Maar goed, alsof dat allemaal zo belangrijk is. Met een goede flow kan je een ontzettend dope track maken zonder dat er iets rijmt (Little Brother - Whatever You Say, verse 2). Biggie of 2Pac qua flow? Biggie anytime!

Je hoeft niet als een strenge schoolmeester gaan letten of er genoeg rijm inzit voor een dubbelrijm of niet. Er wordt gedaan alsof je niet goed bent als je een keer geen dubbelrijm hebt. Als je daar op geilt kun je beter gedichten gaan lezen ipv van muziek luisteren. Er zijn zat MC's die topalbums afgeleverd hebben zonder ook maar iets dubbel te laten rijmen, dus Biggie (proberen) af te zeiken omdat zijn rhymes niet goed zouden zijn vind ik wel heel ver gezocht. Want dat is gewoon onzin. En als je er dan voorbeeldjes bij gaat zoeken vind ik helemaal nergens opslaan, alsof Pac altijd de perfecte lyrics had. Come on.

Kos
Ik heb niet de hele discussie gevolgd, maar het lijkt me wel bekend dat Biggie Pac ten aller tijde wegspitte. Ik bedoel... luister gewoon naar twee willekeurige tracks van hen.. dat is toch geen vergelijking meer?

Buiten dat zijn Pac's lyrics zo'n beetje de meest overschatte die ik ken.

|Joël|
Ik vind zelf dat The Notorious B.I.G. duidelijk beter is dan 2Pac.
Als rapper is hij gewoon een stuk beter.
Ze hebben allebij wel goeie teksten maar als rapper is 2Pac wel goed maar niet heel geweldig, en dat is Biggie wel

Ik vind Pac qua tekst ook gewoon beter dan Biggie. Niet veel beter, maar toch wel een stuk meer gevarieerd. Ik heb gewoon heel veel respect voor 2Pac, hij is een hele lange tijd mijn favoriet geweest maar toen ik Biggie voor het eerst hoorde was ik direct verkocht. Het enige punt van Pac waar ik heb beter in vind dan zijn zijn lyrics, maar vergeet niet dat Pac een totaal verschillende rapper is en andersom. Hij is bijna de puurste vorm van westcoast, Biggie bijna de puurste vorm van eastcoast. 2Pac zou absoluut niet klinken op een beat als die van Gimme The Loot, en Biggie niet op een beat als die van All About U. Hetzelfde geldt voor de lyrics van die nummers. Op die punten vind ik dus niet dat je ze kan vergelijken (wat ik wel geprobeerd heb maar ik zie nu in dat dat eigenlijk niet kan). Dan moet je gaan kijken welke stijl het best bij je past. Eastcoast-stijl is met afstand mijn favoriete stijl, dus qua producties kom ik al snel terecht bij Big. Maar omdat Big naar mijn mening verruit de beste flow ooit heeft is het natuurlijk niet moeilijk kiezen voor mij. Hij is ook een van de weinige die een album écht vetter maakt met zijn stem, de meeste rappers moeten dat van beats hebben. Nee, voor mij blijft Bigge number one, no doubt baby.

eazyfan
Iedereen heeft het hier over dubbelrhymes:
uit If I Die 2Nite

They say pussy and paper is poetry power and pistols
Plottin on murderin motherfuckers 'fore they get you,Picturin pitiful punk niggaz coppin pleas

geweldige alliteraties.
Niet te overtreffen

Never to witness the wicked shit that they was facin
Pockets is packed with presidents, pursue your riches

I'm sick of psychotic society somebody save me
Addicted to drama so even mama couldn't raise me

Alliteratie

Polishin pistols prepare for battle pass the pump
When I get to poppin niggaz is droppin then they done, Callin the coroner come collect the fuckin corpse

Alliteratie en dubbelrhymes

Picture perfection pursuin paper with a passion
Visions of prisons for all the pussies that I blasted

Weeral zelfde

Runnin with criminals individuals with no remorse
Try to stop me my pistol posse's usin deadly force

Vers 3 opening:
Pussy and paper is poetry power and pistols
Plottin on murderin motherfuckers 'fore they get you
Pray to the heavens three-fifty-sevens to the sky
And I hope I'm forgiven for Thug Livin when I die

Alliteratie en dubbelrhymes

Disrespectin the game, prayin for punishment and pain
Goin insane, never die, live eternal, who shall I fear?
Don't shed a tear for me nigga I ain't happy here

Allemaal uit 1 track, Sorry hoor maar wie nu niet overtuigd is...

Conclusie:

2Pac is tekstueel inhoudelijk en poetisch beter
Biggie wint op Flow en Stem

Gast
geplaatst: vandaag om 07:31 uur

geplaatst: vandaag om 07:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.