Genres / Hip-Hop / Maak kennis met Rap en beoordeel
zoeken in:
0
geplaatst: 14 januari 2014, 16:49 uur
Ik ben erg enthousiast over dat nummer van Chuwee. Raptechnisch haast virtuoos. Doodzonde dus dat hij het zo ontzettend kort houdt.
Nu iets anders:
Heel sterk gedaan, als je het mij vraagt. Vooral vet als je bekend bent met al het gemengde.
Nu iets anders:
Heel sterk gedaan, als je het mij vraagt. Vooral vet als je bekend bent met al het gemengde.
0
Improvision
geplaatst: 14 januari 2014, 17:34 uur
Die Chuuwee is inderdaad heerlijk. Net even z'n mixtape gedownload.
0
geplaatst: 22 september 2014, 13:25 uur
Viel me op dat dit album nog niet op de site stond. Ik geloof dat dit al in januari is uitgebracht maargoed. Misschien dat sommige het kunnen waarderen. Ray West (producer) levert goed werk af.
0
geplaatst: 5 november 2014, 05:58 uur
Fijn. Melodieuzere flow met een mooi gelaagde beat en een interessante tekst. 'Geleefd in de bek van het beest' is een mooie metafoor. Ik ga gewoon een cijfer geven: 7,8.
0
geplaatst: 23 december 2014, 16:45 uur
Uitzinnig Londense spoken word-vertelling over een smerige, grimy productie en met een dikke knipoog naar Slick Rick:
0
geplaatst: 1 januari 2015, 22:56 uur
Weliswaar geen rap, maar wel hiphopachtig. Voor eventuele Emancipator-liefhebbers met opgekropte agressie:
0
geplaatst: 3 januari 2015, 14:55 uur
Mooie tips Sjaakspeare, Emancipator vind ik geweldig, dus blijf gerust komen met tips! 

0
geplaatst: 4 januari 2015, 20:21 uur
0
geplaatst: 13 januari 2015, 11:23 uur
Geen rap, niet echt hiphop, maar wel erg lekker. Instrumentaal album:
Sound Defects - The Iron Horse (2008)
Sound Defects - The Iron Horse (2008)
0
geplaatst: 24 februari 2015, 22:39 uur
Het gaat nogal de verkeerde kant op aan de andere zijde van de vijver. Kendrick Lamar wijst op dat iedereen er verantwoordelijkheid in draagt, en -middels ironie- op oppervlakkige stereotypering. Hij noemt zichzelf een hypocriet omdat het zo verdomde lastig is. Mensen hebben vooroordelen nodig omdat ze nooit alles kunnen overzien, mensen hebben gemeenschapszin nodig. Er is geen vooropgezet manipulerende partij maar alsnog gaat het keihard mis.
Hypocriet wil ik hem niet noemen, maar met die term raakt hij zeker de spijker op z'n kop wat betreft het nooit gelijk kunnen krijgen in discussies omtrent racisme. Er is geen antwoord zolang het onderscheid werkelijk wordt doordat er zoveel onderscheid gemáákt wordt. Er zit dus onvermijdelijk iets wrangs in een nummer als dit. Dat is in dit geval dat Kendrick (onbewust) meedoet met die radicale polarisatie (alsof het bendebestaan een afgezonderd universum is). Terwijl de oplossing voor zeer kwalijke discriminatie (schadelijk onderscheid op basis van irrelevante gegevens) is om sowieso veel minder onderscheid te maken. Want het onderscheid dat gemaakt wordt, is dus zelden relevant. En ingebeeld, 'onschuldig' onderscheid legitimeert onzinonderscheid in het algemeen. Ook die van de schadelijkste soort dus. Mensen weten wanneer het schadelijk wordt, dus wat politiek correct is, maar geloven in de fictieve distincties, waardoor ze die politieke correctheid bij zichzelf moeten afdwingen. Ook hiphop zit vol met in directe zin onschuldig irrelevant onderscheid. Dat zou eruit moeten. Nochtans komt er momenteel alleen maar meer van in. Maar goed, het is nog heel lastig om minder te differentiëren. In de VS is ongegronde differentiatie zelfs geïnstitutionaliseerd. Je zogenaamde 'ras' staat er verdomme op je paspoort.
Muzikaal lijkt het echter juist helemaal de goede kant op te gaan. Dit is zonder meer virtuoos en knalt daarbij als een melkbus in Groningen.
0
geplaatst: 25 februari 2015, 22:46 uur
Sjaakspeare schreef:
Dit is zonder meer virtuoos en knalt daarbij als een melkbus in Groningen.
Dit is zonder meer virtuoos en knalt daarbij als een melkbus in Groningen.
Of carbidbussen in de Achterhoek. En zie ik het nu goed en ben jij een aanhanger van het idee van ras als constructie?
0
geplaatst: 26 februari 2015, 00:10 uur
Sjaak is een ras scepticus. Alles is een sociale constructie, de wereld is maakbaar, jwz.
Overigens, was jij niet fel tegen expliciete politieke overtuigingen in de kunsten?
Discussies voer je niet alleen om gelijk te krijgen. Het zou een keer leuk zijn voor de verandering, een discussie over een onderwerp als dit op Mume, echter vrees ik dat de gevreesde modbezem het snel zal schoonvegen. Soit, het liedje zelf is inderdaad leuk/hard/interessant en ik begrijp je punten zeker.
Overigens, was jij niet fel tegen expliciete politieke overtuigingen in de kunsten?
Sjaakspeare schreef:
[embed]Hypocriet wil ik hem niet noemen, maar met die term raakt hij zeker de spijker op z'n kop wat betreft het nooit gelijk kunnen krijgen in discussies omtrent racisme.
[embed]Hypocriet wil ik hem niet noemen, maar met die term raakt hij zeker de spijker op z'n kop wat betreft het nooit gelijk kunnen krijgen in discussies omtrent racisme.
Discussies voer je niet alleen om gelijk te krijgen. Het zou een keer leuk zijn voor de verandering, een discussie over een onderwerp als dit op Mume, echter vrees ik dat de gevreesde modbezem het snel zal schoonvegen. Soit, het liedje zelf is inderdaad leuk/hard/interessant en ik begrijp je punten zeker.
0
geplaatst: 26 februari 2015, 02:31 uur
Slowgaze schreef:
Of carbidbussen in de Achterhoek. En zie ik het nu goed en ben jij een aanhanger van het idee van ras als constructie?
(quote)
Hmm, volgens Wikipedia is carbidschieten "een plaatselijk gebruik in sommige zuidelijke, noordelijke en oostelijke steken van Nederland." Ik kom duidelijk uit het westen, haha. En 'constructie' in de zin van dat het geconstrueerd, bedacht is, en niet opgelegd door de natuurlijke orde.
Bedorvenkebab schreef:
Het geniet niet mijn voorkeur, maar fel ben ik er niet op tegen. Muziek is tenslotte een heel krachtig vehikel voor ideeën. Ik heb alleen liever de schoonheid of de verwondering, of de verrukking als overheersende factor. Dit nummer zet ik bijvoorbeeld al minder snel opnieuw op. Hiermee kan ik niet even ontsnappen aan de allesopslorpende stromen informatie en de zich aanhoudend aandienende strengen redeneringen in mijn hoofd. Evenmin kan ik er de ontspanning in vinden om het mijn creatieve kant aangewakkerd te laten worden. Ik geloof dat kunst de deviërende factor in onze cultuur is, waar wetenschap de consoliderende factor is. Wetenschap is voor de ferme stappen vooruit, kunst voor de frivole opzij. Muziek met, zoals hier bijvoorbeeld, een sociologisch thema haalt beide stapsoorten door elkaar, waardoor ik erover kan struikelen. Het is enigszins vlees noch vis.
Bedorvenkebab schreef:
Discussies voer je niet alleen om gelijk te krijgen.
Discussies voer je niet alleen om gelijk te krijgen.
Daar heb je een punt. Bewustwording van een twistpunt kan op zichzelf al veel uitmaken. Hoewel ik het in het geval van racisme in de VS (en hier) dus overwegend zie leiden tot polarisatie.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 26 februari 2015, 11:12 uur
Sjaakspeare schreef:
Bewustwording van een twistpunt kan op zichzelf al veel uitmaken. Hoewel ik het in het geval van racisme in de VS (en hier) dus overwegend zie leiden tot polarisatie.
Bewustwording van een twistpunt kan op zichzelf al veel uitmaken. Hoewel ik het in het geval van racisme in de VS (en hier) dus overwegend zie leiden tot polarisatie.
Gek genoeg gebruiken sommige conservatieven in Amerika precies dat argument. Zo hoorde ik iemand op een conservatief nieuwsprogramma zeggen, "You know who talks about race? Racists!"

Anyways, ondanks het feit dat deze onderwerpen mij ontzettend boeien, is dit niet het juiste platform om dit soort dingen te bespreken. Daar heb je andere sites voor, of pm's.
0
geplaatst: 27 februari 2015, 05:15 uur
panjoe schreef:
Gek genoeg gebruiken sommige conservatieven in Amerika precies dat argument. Zo hoorde ik iemand op een conservatief nieuwsprogramma zeggen, "You know who talks about race? Racists!"
(quote)
De retorica is alomtegenwoordig in de VS. Het je toe-eigenen van een argument van je tegenstanders is een beproefde truc. En een smerige in dit geval, omdat knetterrechtse figuren hiermee de schijn wekken alsof ze niet eens denken in gefabriceerde distincties.
Hoe dan ook, dit is de nieuwste van Corbin, eerder bekend als Spooky Black:
En wat dit is, weet ik niet. Rave-rap-'n-B of iets dergelijks. De raps zijn in ieder geval hard.
0
geplaatst: 13 maart 2015, 10:52 uur
Sjaakspeare schreef:
Uitzinnig Londense spoken word-vertelling over een smerige, grimy productie en met een dikke knipoog naar Slick Rick:
(embed)
Dat ik dit gemist heb! Heerlijk!Uitzinnig Londense spoken word-vertelling over een smerige, grimy productie en met een dikke knipoog naar Slick Rick:
(embed)
En die van The Posterz heeft knetterharde productie, de flow en presentatie van de vocalen is ook erg fijn, maar die teksten zijn wel heel erg dertien in een dozijn...
0
geplaatst: 13 maart 2015, 22:12 uur
Dit topique verdiend meer aandacht. Anders begin ik een eigen.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 14 maart 2015, 18:50 uur
Native American rap. Vette performance vooral.
0
geplaatst: 15 maart 2015, 15:29 uur
Fijne instrumentatie die hij daar ter plekke neerzet, dat zeker. Maar raptechnisch of tekstueel gezien stelt het weinig voor... Verder een leuke performance natuurlijk. 

0
geplaatst: 15 maart 2015, 16:34 uur
He$$el_01 Sjaakspeare Improvision
Las op deze pagina en een pagina terug veel enthousiaste reacties over Chuuwee. Deze man brengt samen met het Duitse producers duo JR&PH7 zijn debuutalbum uit onder het Nederlandse label Below System. Ik heb de CD al een tijd in mijn iTunes staan en ik draai het echt regelmatig. Het is echt een chill album!
Las op deze pagina en een pagina terug veel enthousiaste reacties over Chuuwee. Deze man brengt samen met het Duitse producers duo JR&PH7 zijn debuutalbum uit onder het Nederlandse label Below System. Ik heb de CD al een tijd in mijn iTunes staan en ik draai het echt regelmatig. Het is echt een chill album!
0
geplaatst: 13 april 2015, 23:13 uur
Stukje poëzie van mijn nieuwste 'Salam' album die gratis online verkrijgbaar is. Hoop dat jullie het wat vinden! Vrede!
* denotes required fields.