MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Maak kennis met Rap en beoordeel

zoeken in:
Silky & Smooth schreef:
Met de juiste beats vind ik Guilty Simpson echt een geweldig rapper.

Ik moet 'm wel nageven dat z'n refreinen dik in orde zijn. Tekstueel is het oké, doorgaans.

Wat me aan hem stoort, is dat er zo ontzettend weinig variatie zit in de versmaat die hij hanteert. Altijd dezelfde korte regels, radicaal minimaal. Daardoor klinkt elke regel als een statement, alsof zijn raps openbaringen zijn waar je maar beter heel goed naar moet luisteren. Terwijl ze dat inhoudelijk dus niet zijn. Raps waarin de klemtoon dus op maar liefst twee verschillende plaatsen kan liggen! Zo ongeveer dan. Nooit een versnelling, nooit meer ritme of een verfrissende intonatie, nooit een andersklinkend stemgeluid of wat extra rijm. Nee, gewoon altijd die houthakkerraps.

Dat is gewoon de stijl die Guilty Simpson hanteert en ik kan niet meegaan in de termen die jij gebruikt om zijn flow en delivery te omschrijven. Hij is een vrij 'droge' rapper om het zo maar te noemen. Je diggt het of juist niet. Ik ben niet gecharmeerd van de beats waar hij de laatste jaren op rapt, vooral Dice Game. Misschien dat hij repetitief klinkt vanwege de juist gigantisch repetitieve beats van Apollo Brown, waarop hij moet meegaan. Guilty heeft verder een uniek stemgeluid (wel monotoon) en ik vind hem op die manier ook vrij vergelijkbaar met Sean P (sinds Monkey Barz, RIP). Ik ben het wel met je eens dat hij tekstueel niet enorm veel voorstelt. Hij heeft zo nu en dan leuke similes en punchlines.

Wauw, bedankt voor het plaatsen van die eerste track. Topbeat van Dilla, hoewel die tweede er zeker ook mag zijn. En belangrijker: daar vind ik Guilty wel degelijk hard rappen. Zonder de mij te lege metrums, met dus steeds korte regels en een pauzetje, klinkt het inderdaad vet. Vet in al z'n droogte. Niet dat ik voordien geloofde dat dat contradictoir was, maar toch.

FRIPI

Tof nummer FRIPI !

FRIPI
Dakduivel schreef:
Tof nummer FRIPI !

Thx

Hij is nieuw uit de winkel hahaha

Sjaakspeare schreef:
Wauw, bedankt voor het plaatsen van die eerste track. Topbeat van Dilla, hoewel die tweede er zeker ook mag zijn. En belangrijker: daar vind ik Guilty wel degelijk hard rappen. Zonder de mij te lege metrums, met dus steeds korte regels en een pauzetje, klinkt het inderdaad vet. Vet in al z'n droogte. Niet dat ik voordien geloofde dat dat contradictoir was, maar toch.

Leuk wat hij daar met Lonely People doet ja. Toch iets creatiever als Kanye, al was dat ook een vette track met dank aan een ontketende Talib Kweli.

FRIPI

FRIPI

Nezbeat: maakt bij vlagen ronduit geniale beats en heeft 8 volgers op YouTube waar z'n video's zo'n 30 tot 150 keer zijn bekeken...

Absurd. Fantastisch delicate productie dit. De complementariteit en gelijktijdige contrastwerking tussen de verschillende geluidselementen in deze beat is erg bijzonder. En lekker, niet te vergeten.

FRIPI
Sjaakspeare schreef:
Nezbeat: maakt bij vlagen ronduit geniale beats en heeft 8 volgers op YouTube waar z'n video's zo'n 30 tot 150 keer zijn bekeken...
(embed)
Absurd. Fantastisch delicate productie dit. De complementariteit en gelijktijdige contrastwerking tussen de verschillende geluidselementen in deze beat is erg bijzonder. En lekker, niet te vergeten.

De beat is zeker goed. Jammer dat de beat overheerst ten opzichte van de vocalen.

Tanya Morgan - We Bad
Uit de oude doos. Te goed om te vergeten, als je het mij vraagt.

Wauw Sjaak, die beat van Archetype (wat een nietszeggende naam weer) klinkt als een Rjd2 op dreef!
Jammer dat ie als vocalist niet zeer overtuigend is, alhoewel ik hem ook niet vervelend vind om naar te luisteren.

Dat Ka nog niet vereerd wordt als de messias van weetikveelwat of de koning van andersnogwat snap ik niet trouwens.

Misschien dat er mensen zijn die hem nog herkennen. Soulchef. Kwam er van de week achter dat hij vorig jaar nog een album heeft uitgebracht. Dat is volgens mij alle MuMe users ontgaan.

Hoorde ik vorige week ergens op de achtergrond van een random stream. Stond ook nog niks van op MuMe zag ik, dus ik kom speciaal ff onder mn steen vandaan gekropen om de boel toe te voegen en delen. Enjoy.

Album

P.O.W. schreef:
(embed)

Hoorde ik vorige week ergens op de achtergrond van een random stream. Stond ook nog niks van op MuMe zag ik, dus ik kom speciaal ff onder mn steen vandaan gekropen om de boel toe te voegen en delen. Enjoy.

Album

Vet, heel verfrissende stijl.

Sjaakspeare schreef:
(quote)

Vet, heel verfrissende stijl.

Ik dacht dus precies hetzelfde, en ze hebben veel meer van dit soort tracks. Deze bijvoorbeeld:

Zowel hun album als alle EP'tjes luisteren heerlijk weg.

aslan (crew)
Nog eentje met een interessante boodschap! Super!

Improvision

The Underachievers - Moon Shot

Allemachtig!

Beste beat van 2015?

Rasco - Dues and Don't

Om nog maar een verontrustend goede beat (aangevuld met strakke raps) te plaatsen.

Wist niet waar het te plaatsen, maar deze is van mijzelf.
Sommigen heb ik ook een pm gestuurd hiermee. Het is na een lange tijd mijn eerste track die ik naar buiten breng, en ook de eerste track die ik ooit op een ander zijn productie heb gedaan. Ik ben benieuwd wat jullie vinden!

Sjaakspeare, die UnderAchievers track heeft wel een erg vette beat inderdaad, hoewel ik van de raps niet te spreken ben...
Improvision, Westside Gunn past wel in het rijtje Roc Marciano en Ka, maar komt toch op een of andere manier minder overtuigend over. Wel een vette beat weer.

Elohim schreef:
Sjaakspeare, die UnderAchievers track heeft wel een erg vette beat inderdaad, hoewel ik van de raps niet te spreken ben...

Niet? Ik vind de raps hier niet opzienbarend, zoals op bijvoorbeeld 'Gold Soul Theory', maar zeker niet slecht. Maar goed, ik herken me ook in een regel als I wake up everyday for my portion o' pain en de bij vlagen wanhopige frustratie om de meute in het algemeen en de hiphopgoegemeente in het bijzonder. -.-

Deze anders?

Kirk Knight ft. Mick Jenkins - I Know

Sjaakspeare schreef:
(quote)

Niet? Ik vind de raps hier niet opzienbarend, zoals op bijvoorbeeld 'Gold Soul Theory', maar zeker niet slecht. Maar goed, ik herken me ook in een regel als I wake up everyday for my portion o' pain en de bij vlagen wanhopige frustratie om de meute in het algemeen en de hiphopgoegemeente in het bijzonder. -.-

Deze anders?
(embed)
Kirk Knight ft. Mick Jenkins - I Know

Moet eerlijk zeggen de teksten niet echt beluisterd te hebben. Ik had eigenlijk helemaal niet verwacht dat er daadwerkelijk content in zat; ligt waarschijnlijk meer aan mijn verwachtingspatroon dan iets anders overigens.

Die is wel erg dope zeg!

Elohim schreef:
(quote)

Moet eerlijk zeggen de teksten niet echt beluisterd te hebben. Ik had eigenlijk helemaal niet verwacht dat er daadwerkelijk content in zat; ligt waarschijnlijk meer aan mijn verwachtingspatroon dan iets anders overigens.

Indrukwekkend zijn de teksten hier allerminst. En Issa Gold (de eerste gast) flowt hier lichtelijk gezapig. Maar dan nog vond ik het niet slecht. Ik ben sowieso een eerder beatgeoriënteerde hiphopliefhebber.

Volgende: Pouya - Great Influence

Een overdaad aan agressie en frustratie kan nog best wat opleveren, zo blijkt maar weer.

Ben een tijdje geleden op een album gestuit van Deca, genaamde "The Ocean". Kan 'm zeker aanraden, luistert erg goed weg: Deca heeft een fijn stemgeluid, lekkere flow en goede rhymes.

Ik heb altijd al een zwak gehad voor etherisch gegalm in beats, zoals op 'The Lesson Pt. 1' van The Roots of 'The Antagonist' van Lil Dicky, dus dat ik deze twee tracks fantastisch vind, schept weinig verbazing. Toch zit de kwaliteit hier absoluut niet uitsluitend in de beats.

Jonwayne - Jump Shot

Jonwayne - Wonka

De meest ondergewaardeerde MC die ik ken: Locksmith. Vocale capaciteiten: torenhoog. Tekstueel vermogen: idem. Intelligente, retorisch sterke kwaliteitraps. Zeer bewonderenswaardige versnellingen en magistraal woordspel, vooral omdat het de inhoud niet in de weg zit. Waar ik wel in kan komen, is dat sommigen moe worden van te veel concious rap op een plaat. Ook heeft Locksmith niet het beste oor voor interessante producties. Dat doet allebei natuurlijk nogal af aan hoezeer z'n zooi aanslaat. Maar nu 'ie hier een toffe beat bezweert, moet ik het zeker even delen:

Locksmith - Grime

Gast
geplaatst: vandaag om 08:22 uur

geplaatst: vandaag om 08:22 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.