MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / Maak kennis met Rap en beoordeel

zoeken in:
Instructies: De bedoeling is in ieder geval om een ieder kennis te laten maken met een rapnummer, van welke artiest dan ook, uit welke tijd dan ook zet er ook even een jaartal bij.

Dit staat in de topic, de missie is kennis laten maken met HipHop, dat gebeurt hier naar mijn mening prima. Maar het is verder helemaal niet zo op niet-hophopheads gericht zoals jij suggereert.

Wat is jou probleem, begrijp je het nou echt niet of wil je het niet begrijpen?

Social_Mask
Wat Waxs' punt is dat met de geplaatste nummers alleen de Hip-Hop luisteraars worden aangesproken. Terwijl het beter is, volgens hem, om juist degene die niet zo erg veel van Hip-Hop afweten aan te spreken. Of zit ik er naast..?

Wat jij vermeldt: Ik doel op het feit dat de muziek mensen die normaal geen Hip-Hop luisteren moet kunnen aanspreken

Staat helemaal niet zo nadrukkelijk als doel in de topic, dat probeer ik je al de hele tijd duidelijk te maken. Zoals deze topic is opgebouwd en geinterpreteerd wordt door de posters is het juist heel logisch dat mensen niet op zoek gaan naar wat 'geen Hip-Hop Luisteraars' aanspreekt.

Revo schreef:
Staat helemaal niet zo nadrukkelijk als doel in de topic, dat probeer ik je al de hele tijd duidelijk te maken.

Goh, en wat ik probeer duidelijk te maken dat de topic titel en het doel van de topic elkaar dan nogal tegen spreken.
Ik ga eten, ben er met een half uurtje weer.

Social_Mask
Enuh, Waxs heeft ookal duidelijk gemaakt dat hij dit dan ook een nutteloze topic vindt als hier alleen Hip-Hop gappies mee worden bereikt, al ben ik het daar niet helemaal mee eens.

Goh, en wat ik probeer duidelijk te maken dat de topic titel en het doel van de topic elkaar dan nogal tegen spreken. --> was het dan zo het doel om perse mensen van andere zijde aan te spreken? Dat bestrijd ik.

Social_Mask
Zullen we maar kappen ?

Nee, laten we Brother Ali nog een keer doen.

Hm, voel me toch wel aangesproken als topicstarter. Ik heb deze topic inderdaad naar voorbeeld van de topic van Reijersen gestart met in het achterhoofd dat ik dit gewoon Rap wilde noemen daar Hiphop een erg brede stroming is. (je komt al gauw op Dj'ing, Elektro, Diverse rapstromingen etc.)
Men vindt dit een fluttopic omdat het niets zou bijdragen: mensen plaatsen alleen maar (voor hen) bekende nummers wat niet zou bijdragen aan het kennismaken met rapmuziek?
Hm, volgens mij zullen mensen die rap willen leren kennen de (voor de kenners) geijkte rappers niet kennen. Dus als deze worden geplaatst is dat meer een ergernis voor de kenners dan voor de onbekenden met rap. Onderhond, die naar ik van hem begrijp, sowieso wat moeite heeft met het genre zal inderdaad minder kans hebben iets te oren wat hem aanspreekt zolang hij zelf niet plaatst om mensen kennis te laten maken met wat hij weet!
Om dit topic te verbannen omdat er mensen zouden zijn die hun eigen voorkeur en mening lijken te willen opdringen is, naar mijn mening, onzin. Omdat een bushokje niet vandalismebestendig is wil dat toch niet zeggen dat het bushokje onzinnig is? Het gaat er kortom gezegd gewoon om dat dit topic wel zinnig wordt gebruikt. Indien dit niet gebeurt zegt dit niets over het topic maar meer over de mensen die posten.
Heren, het gaat hier om kennismaking met rapmuziek. Ook door de kenners! Laat elkaar horen waarvan je denkt dat iemand niet wist dat het bestond of het misschien uit zijn geheugen heeft gewist! Dus het maakt niet uit of het oud of nieuw is. Het maakt niet uit of het experimenteel of mainstream is. Het gaat er om of mensen het leren kennen.

Social_Mask
MJ_DA_MAN schreef:
Nee, laten we Brother Ali nog een keer doen.

Was dat een gevalletje van humor op zijn tijd ?

En Ewalk.. mijn punt precies.

Social_Mask schreef:
(quote)
Was dat een gevalletje van humor op zijn tijd ?
Eerder van onvolwassen gedrag gecombineerd met dat.

Onderhond schreef:
Ik mis ook een beetje de input van een BoordAppel, mensen die iets beter op de hoogte zijn van wat er in de marges van hip-hop afspeelt.

Ja, sorry. Om 16:00 uur ben ik zelden online om een nieuwe te posten .

Ik vind het nu wel even leuk geweest, ewalk heeft als topicstarter gesproken, dan maar zijn mening respecteren. Ik blijf overigens wel gewoon achter mijn standpunten staan.

Kos
Onderhond schreef:

Los daarvan lijkt me dat hier iets te vaak nogal bekende nummertjes (/klassiekers) onder het mom van een favoriet geplaatst worden.

Da's toch net iets anders dan het "kennismakingsdoel" van dit topic.

Dat ben ik met je eens.

Maar dat is ook om het juist voor 'leken' toegankelijker te maken, of zoiets kon ik me herinneren.

Kos schreef:
(quote)
Dat ben ik met je eens.

Maar dat is ook om het juist voor 'leken' toegankelijker te maken, of zoiets kon ik me herinneren.

Ik had als instructie opgegeven:

De bedoeling is in ieder geval om een ieder kennis te laten maken met een rapnummer, van welke artiest dan ook, uit welke tijd dan ook zet er ook even een jaartal bij. Het mag een audiofile zijn maar ook een video. Vervolgens volgt er een beoordeling aan de hand van een cijfer. Het nummer blijft 1 dag staan en dan kan er een volgend nummer worden geplaatst. Degene die plaatst mag niet stemmen!

Er wordt hier niet gesproken over klassiekers, favorieten, bekende, onbekende nummers etc. Dus waar dat vandaan wordt gehaald weet ik niet?

Raekwon the chef
waxs schreef:
Ja maar jij bent al iemand die Hip-Hop luistert. Ik vind het gewoon triest om te lezen dat iemand als Onderhond die hier braaf elke dag zijn mening verkondigd vandaag aangeeft dat er alleen maar troep wordt gepost. Ik vind het triest hoe mensen misbruik maken van deze topic door hun favoriete nummertje te posten, hoe mensen hun kennis bevestigd willen zien worden en erop geilen een hoog stemgemiddelde voor hun liedje te krijgen. Ik vind het triest dat deze topic niks bijdraagt aan dit subforum en het forum in ze geheel. Ik vind het triest dat 90% van de mensen die Hip-Hop luisteren klagen over te weinig erkenning voor het genre en op deze manier alleen maar en bijdrage leveren aan deze ontwikkeling en het in stand houden. Ik vind het triest dat mensen hun wekker op kwart voor 5 zetten om als eerste een linkje te kunnen dumpen. Maar bovenal vind ik het triest dat dit een topic zou moeten zijn gericht op mensen die over het algemeen geen Hip-Hop luisteren maar weer een Hip-Hop onder-onsje dreigt te worden.

Allemaal grotendeels vooroordelen, raakt kant noch wal

Maar dat is ook om het juist voor 'leken' toegankelijker te maken

Uiteraard is het ook de bedoeling om "leken" te laten kennismaken met hip-hop/rap.

Maar als stroming is deze toch al lang in popland aangekomen. Dat wil zeggen dat mensen leek zijn omdat wat ze horen op de radio/TV hen duidelijk niet (genoeg) aanspreekt.

Ik heb er niks op tegen dat de sterke vertegenwoordigers van het genre hier hun plaatsje krijgen. Logisch dat je niet rond bepaalde platen/rappers heenkunt. Maar daarnaast vind ik hier weinig terug dat de aandacht trekt.

Dat dit topic leuk is voor de hiphop fan met dorst naar meer begrijp ik ook wel, maar de topictitel belooft heel wat anders. Uit waxs' reactie blijkt ook wel dat het genre te kampen heeft met veel vooroordelen, en dit topic lijkt die alleen maar te versterken ipv tegen te spreken.

Jullie doen uiteraard wat jullie willen, maar volgens mij overhalen jullie hier geen enkele niet hip-hop mee. Zou leuk zijn als de hip-hop community tot een lijst zou kunnen komen die ze als "kennismaken voor de leek" naar voren kunnen schuiven.

Nu is't een beetje als een "kennismaking met rock" topic en Radiohead als voorgedragen groep.

raffael77
BoordAppel schreef:
(quote)

Ja, sorry. Om 16:00 uur ben ik zelden online om een nieuwe te posten .

Dat ken ik maar ze willen de tijd niet aanpassen.

Het probleem van dit topic is dus dat er twee dingen door elkaar lopen:
1. Een topic waarin hip-hopliefhebbers kennis kunnen maken met voor hen onbekende nummers.
2. Een topic waarin andere mensen kennis kunnen maken met hip-hop.

Ik ben altijd van nummer 1 uitgegaan, maar ik lees hier dat sommige mensen van 2 uitgingen. Ik vraag me af of dat überhaupt werkt. Mensen zijn op deze site vooral om muziek te zoeken die in het straatje liggen van muziek die ze al goed vinden. Onderhond houdt bijvoorbeeld van wat elektronisch gerichte hip-hop, musicfriek - dacht ik - van de poppy hip-hop van begin jaren '90 (om maar twee namen te noemen waarvan ik weet dat ze af en toe wel eens naar hip-hop luisteren). Het lijkt me een hele grote opgave om elke dag een nummer te posten zonder dat er mensen wegvloeien. Het eerste is veel gemakkelijker te verwezenlijken door dit topic. Ikzelf heb door middel van dit topic al dingen ontdekt die ik zeer de moeite waard vind.

Ik ga van optie 2 uit, aangezien er "maak kennis met rap" staat, wat toch duidelijk een stroming aanduidt, en niet enkele afzonderlijke nummers.

Wel ben ik het eens dat de huidige opzet (slechts 1 nummer per dag met een hoop mensen die staan te dringen hun ding erin te krijgen) niet echt de beste is. Daarom nogmaals:

Zou leuk zijn als de hip-hop community tot een lijst zou kunnen komen die ze als "kennismaken voor de leek" naar voren kunnen schuiven.

raffael77
Ik dacht idd ook dat dit meer bedoeld was voor de ervaren hiphop ;iefhebbers maar ik wil het wel veranderen.

Alleen wat Psycho schrijft en dan vooral punt 2 wordt toch lastig.
Niet iedereen vind allemaal hetzelfde leuk.

Waarom veel afkeer hebben van nu hiphop(mainstream) is omdat ze Crapie shit aangeboden krijgen. Zonder echt goede inhoud.
Alleen maar bling bling rap en dat soort dingen.

Ik vind dat we gewoon door moeten gaan met deze Topic en iedereen een kans geven.

Wat mij wel stoort is dat altijd dezelfde personen dezelfde artiesten droppen en dat wil zeggen heel erg veeeeeeeeeeeel Brother Ali, Wu, Mobb Deep.

Elke keer hetzelfde is niet leuk. Maar wat ik wel vreemd vind is dat als je dan een nummer plaatst bijnaniemand het kent. Zelfs niet nieuwe hiphop waar de meeste hier toch wel grote kennis van hebben.

Niet iedereen vind allemaal hetzelfde leuk.

Waarom veel afkeer hebben van nu hiphop(mainstream) is omdat ze Crapie shit aangeboden krijgen. Zonder echt goede inhoud.
Alleen maar bling bling rap en dat soort dingen.

Je geeft het zelf eigenlijk al aan.

Niet iedereen vindt inderdaad hetzelfde leuk, maar blijkbaar vinden een hoop mensen hetzelfde niet-leuk.

Uiteraard kan je niet iedereen tevreden stellen, maar biedt een ruim overzicht aan van wat een genre allemaal te bieden heeft. De kans is redelijk klein dat niemand wat tussen die lijst zal kunnen vinden.

psychonaatje schreef:
1. Een topic waarin hip-hopliefhebbers kennis kunnen maken met voor hen onbekende nummers.

Daar hebben we er al genoeg van, dus dan vraag ik bij deze een slotje aan.

Aanraders mid-90's hiphop
HipHop-albums die wat meer aandacht verdienen
Slept on hiphop albums
Soul/Hip-Hop tips?
Onbekende hiphop tracks
Rappers om te checken
'Onbekende' albums
Wat vind je van...?

Artifact
Waarom een slotje, kunnen we toch nét zo goed hier verder gaan met een topic waarin andere mensen kennis kunnen maken met hip-hop. Ik ben eigenlijk ook altijd uitgegaan van het 2e. Zeker als ik eens naar die lijst van waxs kijk. Raar dat er dan nóg een soortgelijk topic gemaakt zou moeten worden. Enfin, ik zou voor het lijstje principe gaan zoals Onderhond dat beschrijft. Maar het blijft moeilijk. Ik kan bijvoorbeeld alleen psychedelic en britpop waarderen en hier en daar wat bombastische hardrock nummertjes. Maar de rest is echt niet aan mij besteed wat misschien zo'n 70% van het hele genre beslaat. Dan haak ik op een zeker moment ook af. Maarja dat lijstje dus. Who's with me?

http://www.musicmeter.nl/forum/8/3749, laat iedereen hier dan maar de lijstjes posten.

Okay, okay, ik zie het al. Het leek een succesvolle topic maar blijkbaar te multi-interpretabel. Mod!!! Een slotje aub! Topic lijkt te veel van het goede!! Jammer dat men er pas na 18 pagina's achter komt.

Trouwens leuk thema levenvergeten! Ik zal binnenkort mijn kennismaking met hiphop (je bedoelt dus de muziek neem ik aan) posten!!

Uiteraard is het ook de bedoeling om "leken" te laten kennismaken met hip-hop/rap.

Maar als stroming is deze toch al lang in popland aangekomen. Dat wil zeggen dat mensen leek zijn omdat wat ze horen op de radio/TV hen duidelijk niet (genoeg) aanspreekt.

Het gaat hier track per track, Hip Hop is zo breed. Ik kan met reggaetonhiphop komen of met Jazz, ik kan met punkrap komen of met funk. 9/10van de dingen die niet classic mainstream zijn ligt je niet als je de gewone hiphop maar zo-zo vind. Of zullen we het over Portisheadachtige HipHop gaan hebben? Persoonlijk een van m'n favorieten. Maar daar jaag ik evengoed mensen mee weg, evengoed als ik over zoiets al;s BusDriver begin.
Zoek je iets, wil je ergens kennis mee maken. Geef dan gewoon aan wat je ongeveer zoekt, wat je goed vind en wat niet.

Ik heb er niks op tegen dat de sterke vertegenwoordigers van het genre hier hun plaatsje krijgen. Logisch dat je niet rond bepaalde platen/rappers heenkunt. Maar daarnaast vind ik hier weinig terug dat de aandacht trekt.

No offence, maar als jij niet aangeeft wat je wel zoekt wordt het een moeilijk verhaal. Ja er is nogal wat traditioneel materiaal aangedragen maar ik zie ook verschillende periodes, verschillende stijlen, onbekend en bekend. Nujabes kan je ook moeilijk tot de mainstream rekenen bijvoorbeeld.

Dat dit topic leuk is voor de hiphop fan met dorst naar meer begrijp ik ook wel, maar de topictitel belooft heel wat anders. Uit waxs' reactie blijkt ook wel dat het genre te kampen heeft met veel vooroordelen, en dit topic lijkt die alleen maar te versterken ipv tegen te spreken.

Om eerlijk te zijn, I don't give a rats ass wat mensen uit andere stromingen denken over Hip Hop, vroeger kon me er nog druk om maken nu al lang niet meer.

Jullie doen uiteraard wat jullie willen, maar volgens mij overhalen jullie hier geen enkele niet hip-hop mee. Zou leuk zijn als de hip-hop community tot een lijst zou kunnen komen die ze als "kennismaken voor de leek" naar voren kunnen schuiven.

Nu is't een beetje als een "kennismaking met rock" topic en Radiohead als voorgedragen groep.

De realiteit gebied te zeggen dat velen van andere genres, zelfs de grondleggers van HipHop niet echt goed kennen. Simpelweg omdat de bouwstenen van HipHop gelegd zijn in de tijd dat het nog niet zo mainstream was als genre.

Als je dan persé namen wil, ik heb wel wat met Dizzee Rascal, Dälek, cLOUDDEAD, Blockhead, Cyne (sommige nummers), Blackalicious (sommige nummers). Triphop en zaken als The Streets kan ik ook pruimen.

Artifact schreef:
Waarom een slotje, kunnen we toch nét zo goed hier verder gaan met een topic waarin andere mensen kennis kunnen maken met hip-hop.

Omdat ik daar al een pleidooi voor aan't voeren was, maar een groot deel van de mensen het daar niet in met me eens was.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:31 uur

geplaatst: vandaag om 11:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.