menu

Genres / Hip-Hop / MC's die je helemaal niet voelt...

zoeken in:
Gers Pardoel

Raffael1977 schreef:
Wat betreft de NL scene heb je wel gelijk sommigen beginnen leuk maar denken al gauw dat ze koning zijn van het land en dan geheel met alleen maar zielige oneliners zichzelf aanmeten als mc lol.

Niet alles is vervelend om naar te luisteren maar ken je een paar groepen dan ken je ook de rest.

NL staat voor eentonig hiphop waar er maar bar weinig goed kunnen rappen of produceren.

Any names?

En ik snap niet hoe mensen artiesten als Eminem, Rakim, 2Pac en MF Doom niet voelen. Hebben alle vier geweldige tracks, alhoewel ik moet toegeven dat ik Rakim nog niet zo goed ken.

Ze hebben allemaal wel een compleet eigen sound die je moet liggen. Eminem trek ik ook niet langer dan vier nummers na elkaar.

Eigenlijk elke Nederlandstalige "mc".

En die idioot die met zijn puppy op de albumcover staat.

René. schreef:
En die idioot die met zijn puppy op de albumcover staat.

Riff Raff? Snoop Dogg?

Pitbull, super slecht. Teert alleen maar op andermans hitjes. Wel slim. Maar kan totaal niet rappen, zingen of iets daar dat mee te maken heeft. Soulja Boy is ook zo'n ramp. Dat is geen hip hop in mijn ogen. Klinkt als een soort kinder muziek voor volwassenen. Zo vind ik Lil' Wayne ook klinken met die piep stem. Jermaine Dupri en zijn eigen kleuter (Lil') Bow Wow zijn ook geen hoogstaande kwaliteit. Dit zijn voor mij denk wel degene die eruit springen qua slechtheid. Maar goed, ieder zijn smaak.

bennerd schreef:
(quote)

Riff Raff? Snoop Dogg?
Riff Raff.

En Snoop Dogg.

Fijn topic dit. Je hart luchten is beter dan het opkroppen.

MC's die ik helemaal niet voel: alles wat de laatste tien jaar is uitgekomen met uitzondering van het Slaughterhouse debuut, Joe Budden, Ab-Soul, Kendrick Lamar, Joey Bada$$, A$AP Rocky en Black Milk.

Hip-hop is voor mij té oppervlakkig geworden. Er komt vrijwel niets meer uit wat niet te herleiden is tot eerdere projecten van andere artiesten. Vernieuwing, creativiteit, originaliteit en authenticiteit zijn voor mij belangrijk, en dat mis ik in de meeste hip-hop die ik de afgelopen jaren heb geluisterd.

Hiphop is de afvalverwerker van de muziek geworden; alles wordt verzameld en gerecycled.

Lange Frans & Baas B, Brainpower, Yes-R, Ali B, Matarr, Kidd Kidd, Young Thug, de hedendaagse Eminem, de hedendaagse Shyne, Wale, KRS One, Magoo (Timbaland & Magoo), Q-Tip, en GZA schieten me zo te binnen.

Young Thug is geweldig, maar inderdaad wel heel eigenzinnig. Ik vermaak mij er prima mee.

Kraantje pappie.

Oortrommel schreef:
Fijn topic dit. Je hart luchten is beter dan het opkroppen.

MC's die ik helemaal niet voel: alles wat de laatste tien jaar is uitgekomen met uitzondering van het Slaughterhouse debuut, Joe Budden, Ab-Soul, Kendrick Lamar, Joey Bada$$, A$AP Rocky en Black Milk.

Hip-hop is voor mij té oppervlakkig geworden. Er komt vrijwel niets meer uit wat niet te herleiden is tot eerdere projecten van andere artiesten. Vernieuwing, creativiteit, originaliteit en authenticiteit zijn voor mij belangrijk, en dat mis ik in de meeste hip-hop die ik de afgelopen jaren heb geluisterd.

Hiphop is de afvalverwerker van de muziek geworden; alles wordt verzameld en gerecycled.

The Uncluded is dan een aanrader. The Uncluded - Kryptonite - YouTube

Elohim schreef:
(quote)

The Uncluded is dan een aanrader. The Uncluded - Kryptonite - YouTube

Bedankt man! Ik heb wat materiaal bekeken op Youtube en dit ligt wel in mijn straatje denk ik. Verfrissende en eigentijdse sound; heerlijk! Ik ga hier meer van checken.

Snoop Dogg en Kendrick Lamar

Oortrommel schreef:

Ik ben altijd zeer sceptisch over dit soort uitspraken; het wordt vaak genoeg geroepen, maar ik vraag me altijd af hoeveel nieuwe hiphop (bijv. <10 jaar) men dan ook daadwerkelijk heeft beluisterd. Er staat bijvoorbeeld alsnog wel een Killer Mike album uit 2012 in je top-10.

Genoeg goede hiphop na 2004; van zowel 'bekende' underground (Atmosphere, Cunninlynguists, etc.) als 'onbekende' underground!

Chrisseh schreef:
(quote)

Ik ben altijd zeer sceptisch over dit soort uitspraken; het wordt vaak genoeg geroepen, maar ik vraag me altijd af hoeveel nieuwe hiphop (bijv. <10 jaar) men dan ook daadwerkelijk heeft beluisterd. Er staat bijvoorbeeld alsnog wel een Killer Mike album uit 2012 in je top-10.

Genoeg goede hiphop na 2004; van zowel 'bekende' underground (Atmosphere, Cunninlynguists, etc.) als 'onbekende' underground!

Ik word altijd zeer sceptisch als ik dit soort aannames lees. Omdat ik een mening verkondig, wordt de indruk gewekt dat ik niet genoeg hip-hop kennis heb (in ieder geval van de laatste jaren). Maar ik kan je verzekeren; ik ben al meer dan 14 jaar een liefhebber van hip hop en heb honderden, zo niet duizenden, platen geluisterd door die jaren heen. Daar zitten ook de groepen bij die jij noemt en daar kan ik kort over zijn: Atmosphere is voor mij sinds 2008 al niet meer te pruimen en CunninLynguists kan ik zeker waarden (eigen sound, 'volle' muziek en lyrics die vaak dieper gaan dan de gemiddelde Wiz Khalifa track).

Maar het verschil, voor mij, zit hem in het feit dat er anno 2014 alleen nog maar in verdienmodellen wordt gedacht. En indien een artiest dit niet doet, wordt hij/zij populair omdat het ingaat tegen de stroming, waarna een dik platencontract wordt getekend en de muziek alsnog verloochend wordt. Een perfect voorbeeld is Oxymoron van ScHoolboy Q, maar ook een Lupe Fiasco is een goed voorbeeld.

De reden dat ik R.A.P. Music in mijn top 10 heb staan, is omdat dat album alles is wat de huidige hiphopscene niet is. Een eigen geluid, perfect gecreëerd door El-P, inhoudelijke teksten (ik snap dat niet iedere rapper dit hoeft te doen, maar als ik singles van de laatste jaren hoor, wordt ik toch bedroefd) en een creativiteit (geen verse/refrein/verse/refrein/bridge/verse/refrein).

Maargoed uiteindelijk mag iedereen zijn mening hebben, een groot goed.

Oortrommel schreef:
Ik word altijd zeer sceptisch als ik dit soort aannames lees.

Haha tja, excuus over de generaliserende aanname (en dat het zo persoonlijk overkwam). Echter de uitspraak dat 'hiphop van de afgelopen 10 jaar niets is' (grof geformuleerd) klinkt ook redelijk eenzijdig en heb ik vaak genoeg gehoord waarbij deze aanname wel klopte (alhoewel dit inderdaad geen reden is tot generalisatie). Tevens moet ik toegeven dat je mening al een stuk genuanceerder klinkt als ik je tweede bericht lees ten opzichte van je eerste bericht

Dit wilt niet zeggen dat ik het alsnog oneens ben met je stelling... Alhoewel ik moet toegeven dat ik de afgelopen twee jaar me niet meer enorm in de 'underground' scène heb verdiept, geloof ik niet dat er anno 2014 'alleen nog maar in verdienmodellen wordt gedacht'. Het is gewoon even zoeken en graven (en dit is altijd zo geweest). Mijn favoriete (hiphop) album van 2014 tot nu toe is Intuition & Equalibrum, wat misschien niet een super vernieuwend album is, maar in ieder geval ook niet is gemaakt puur voor de centen

En overigens; zoals je zegt, iedereen zijn mening en ieder zijn smaak, en als je echt 99% van de afgelopen 10 jaar afval vindt, zonde maar niets aan te doen! Echter; wie zoekt, die vindt

Chrisseh schreef:
(quote)

Dit wilt niet zeggen dat ik het alsnog oneens ben met je stelling... Alhoewel ik moet toegeven dat ik de afgelopen twee jaar me niet meer enorm in de 'underground' scène heb verdiept, geloof ik niet dat er anno 2014 'alleen nog maar in verdienmodellen wordt gedacht'. Het is gewoon even zoeken en graven (en dit is altijd zo geweest).

En dit is nou precies wat ik bedoel. Dit argument wordt altijd gegeven maar is gewoon feitelijk niet juist. De laatste tien jaar (grofweg) wordt de scene overspoeld met albums, mixtapes, etc. Deels maakt de massale ontwikkeling van internet het aanbod gigantisch, deels probeert ook iedere beunhaas zijn materiaal de ether in te slingeren.

Om het contrast aan te geven: in de jaren '80 (en zelfs '90 nog, zeker het begin van het decennium) kwam er kwantitatief gewoonweg veel minder materiaal uit en was daardoor ieder project ook meteen origineler. We weten allemaal wat er gebeurt als je iets wat bijzonder is, iedere dag gaat doen. Het bijzondere gaat er van af.

Door de stortvloed aan platen en tapes is het zeker moeilijker om het koren van het kaf te scheiden, maar het koren is in dit geval ook al 50% kaf. Als je me nog volgt. Ik hoor gewoon heel weinig wat écht vernieuwend en origineel is. Ook bij zogenaamde underground artiesten. De eerste 2, 3 Atmosphere platen (jouw voorbeeld) waren bijvoorbeeld genieten, maar hetzelfde recept wordt continue herhaald. En zo kan ik nog tientallen voorbeelden geven.

Heel zwart wit gezegd: als er in de jaren '80 of '90 iets uitkwam, was de kans groot dat het een kwalitatief sterk project betrof. Als er nu iets uitkomt, is de kans groot dat je teleurgesteld wordt.

Een oplossing zou zijn dat iedereen meer tijd neemt om projecten af te ronden, er meer energie in steekt en origineler uit de hoek komt. Maar zelfs de underground labels doen dit niet, om de doodeenvoudige reden dat ook zij een financiële huishouding hebben en het geld dus ook (deels) de muziek bepaalt. Er zijn uiteraard uitzonderingen, maar die bevestigen duidelijk de regel.

Alles beweegt simpelweg veel sneller. Als je weinig naam hebt, kán je simpelweg niet 4 jaar wachten met een album, dan ben je vergeten en moet je weer compleet van de grond af beginnen met het vergaren van luisteraars. In de underground kunnen alleen heavyweights als, inderdaad weer, Atmosphere, Cunninlynguists, Ill Bill etc. dat veroorloven.

Toch zijn er veel noemenswaardige projecten uitgebracht, vind ik zelf. Heb je POS - Never Better al gehoord? Parts of Speech van Dessa? Of misschien Return to Struggleville van Listener? dan le sac vs Scroobius Pip - Repent Replenish Repeat (wat onder andere is uitgekomen Sage Francis' Strange Famous Records), Cecil Otter - Rebel Yellow, alle Sage Francis albums, No Bird Sing, Sadistik, Eyedea (zullen we hem niet vergeten), de nieuwe Blueprint (alhoewel die niet zó vernieuwend is als eerdergenoemden) en ik kan nog wel even doorgaan.

Dat 50% van het koren eigenlijk nog steeds kaf is, ben ik zeker met je eens. Maar aangezien het complete aantal uitgebrachte projecten veel groter is dan voorheen, zit er nog steeds een mooi aantal vette projecten tussen. Het is misschien zo dat vroeger ook veel grotere labels kwaliteitsmuziek uitbrachten (Mobb Deep was bijvoorbeeld de vroegere mainstream, dat is nu niet voor te stellen), het is misschien ook zo dat veel underground labels voor de centen gaan (Rhymesayers bijvoorbeeld), maar er komt nog erg veel kwaliteitshiphop uit, denk ik.

Als je (bijna) alle namen/projecten die ik heb genoemd, kent, en je het nog steeds bij je eigen standpunt houdt, ga ik akkoord, dan kunnen we het gooien op het goede ouwe 'smaken verschillen', maar zo niet, dan raad ik je aan enkele daarvan te checken.

Ik begin het steeds meer met je eens te worden, maar dat komt mede omdat de stelling steeds ietwat afgezwakt wordt. Ik reageerde op de stelling dat er in de laatste 10 jaar niets interessants is uitgebracht ('hiphop is de afvalverwerker van de muziek geworden'), daarna gaat het erover dat er in 2014 alleen nog maar in verdienmodellen wordt gedacht (is toch al enigszins een afzwakking van de originele stelling) en nu hebben we het erover dat de ratio goede albums tegenover het totaal uitgegeven albums sterk is verslechterd.

Over de laatste stelling zou niemand met je in discussie gaan, ik ook niet.

Oortrommel schreef:
Heel zwart wit gezegd: als er in de jaren '80 of '90 iets uitkwam, was de kans groot dat het een kwalitatief sterk project betrof. Als er nu iets uitkomt, is de kans groot dat je teleurgesteld wordt.

Kan me hier zeker in vinden! Komt dit echter (wiskundig gezegd) omdat de noemer groter wordt (als in; er komt meer hiphop uit) of omdat de teller daadwerkelijk kleiner wordt (in absolute getallen minder goede kwaliteitsprojecten). Zwart/wit gezegd beargumenteer ik het eerste, jij het laatste. Ach, het feit dat 'het goed vinden van albums' uiteindelijk toch smaakgebonden is, is dit nou eenmaal een moeilijke discussie.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:43 uur

geplaatst: vandaag om 01:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.