MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
Opnieuw een wisselende update voor mij. Z-Ro, Zo Moeilijk en Wiz kunnen mij niet bekoren. De rest is aardig tot goed, met als hoogtepunt Stomp; bazennummer!

50. GZA - Liquid Swords [ft. RZA]

We trappen de eerste helft van de toplijst af met een gouwe ouwe uit de Wu-Tang stal. GZA is voor mij als mc nooit echt opgevallen (hij wordt ondergesneeuwd door mc's die qua stemgeluid naar mijn mening veel interessanter zijn), maar dankzij de sfeer is Liquid Swords een van mijn favoriete hiphopplaten. Dank RZA.

49. Bun B - If I Die II Night [ft. Young Buck en Lyfe Jennings]

Bun B is de koning van het zuiden, punt. Hier komt hij met een fantastische tearjerker, die mij dankzij het prachtige refrein van Lyfe Jennings en de sterke verses van Bun en Young Buck (alweer die gast?) volop weet te raken. Heerlijke southern beat. Deze track bewijst dat dirty south meer is dan alleen maar dom bitchen over ho's, cars en de munnaay. Snitch.

48. Street Military - Tears Came From Making This Dream

'Ben, ga eens weg uit het zuiden!' Liever niet, want er is daar nog veel moois te ontdekken. Street Military is terug met een betere track dan I Don't Give a Damn (anders zou die ene hoger staan dan deze, uiteraard). Heel erg mooie en rauwe ghetto-track.

47. Lil' Wayne - Got Money [ft. T-Pain]

Ik heb een zwak voor Weezy en T-Pain, en zeker als ze beiden met een belachelijk goede poptrack komen. Nog steeds Weezy's hoogtepunt, want verdomde catchy.

46. The Game - My Life [ft. Lil' Wayne]

En mijn zin om te schrijven is even over. Bloedmooie track, waarbij het gekweel van Weezy echt iets toevoegt. The Game is een sterke verteller.

45. Nas - Represent

Eén van mijn favoriete nummers van Illmatic, hoewel die plaat gewoon geen slechte nummers heeft. Represent lijkt de meest 'hardcore' track, die ik eigenlijk vooral heb leren waarderen toen ik de origine van de sample hoorde. Nas flowt zeer sterk, maar dat is een gigantische open deur.

44. Curren$y - Perfect Time

Curren$y staat bekend om zijn lome stonertracks die ideaal zijn bij het naakt zonnebaden, maar op zijn eerste twee platen maakte hij voornamelijk party-tracks. Perfect Time is daar een zeer goed voorbeeld van. De beat is belachelijk hard en Curren$y rapt een stuk actiever. Swagger off the meter.

43. Big K.R.I.T. - Glass House [ft. Curren$y en Wiz Khalifa]

De drie gelijkaardige talenten samen op één track. Iedere mc vult de instrumental heel goed aan met hun eigen kenmerkende flow. Catchy als hel.

42. Celph Titled - The Battle (Extended Mix) [ft. Mike Shinoda]

Misschien een vreemde nominatie, maar wat hou ik zo van deze track! Celph Titled bewijst hier waarom hij mijn favoriete mc is: geniale punchlines en een brute flow.

Shock rap, not that, you get signed you might blow up
Release party in Iraq... you might blow up

41. The Game - LAX Files

Heel toevallig passeert The Game voor een tweede keer in dit deel van de lijst. Dit keer is het niet echt dankzij hem, maar dankzij de ongelooflijke beat van J.R. Rotem. Die productie knalt de pan uit en is gemaakt zodat de G's ook stiekem een traan kunnen laten.

Z-Ro, Still DRE, Stomp (hoewel ik de versie met T.I. én Luda nog vetter vind), Lloyd Banks, GZA, Bun B, beide nummers van Game en Represent .

Ik verwacht trouwens nog wel wat meer nummers van Celph, maar dat zal wel goed komen toch?

Ik ga geen antwoord geven op die vraag, terwijl ik het tussen de lijnen door wel doe. Aight?

Liquid Swords

Maar GZA ondergesneeuwd? No way jose!

bennerd schreef:
46. The Game - My Life [ft. Lil' Wayne]

Bloedmooie track, waarbij het gekweel van Weezy echt iets toevoegt. The Game is een sterke verteller.

Inderdaad. Dit is de enige keer dat Lil' Wayne een refrein inzingt, mét auto-tune, en het resultaat gewoon briljant is. Hij klinkt zowaar emotioneel.

Papa geniet weer met volle teugen. Laten we bennerd op een voetstuk plaatsen.

Goed idee.

Ralph. schreef:
Liquid Swords

Maar GZA ondergesneeuwd? No way jose!

Oh, zeker. Ik vind Inspectah Deck (!), Ghostface Killah, Raekwon, RZA en Method Man als mc beter dan GZA. Hij is absoluut niet slecht, maar hij heeft gewoon ongeluk dat er vijf betere mc's in zijn crew zitten.

Wat was de crew van GZA dan en zat Wiz Khalifa daar ook in?

Ja.

Lekkere top 100 tot nog toe met een paar leuke ontdekkingen. Street Military onder andere. Lekkere Golden Age shit.

Inderdaad, leuk om te horen! Crooksters zul je zeker ook wel trekken.

40. Dr. Dre - Lyrical Gangbang [ft. Lady of Rage, Kurupt en RBX]

In de fase dat ik enkel naar rappers als Nas, Canibus, DMX en de Wu-Tangroedel luisterde, was Lyrical Gangbang het enige Dre-nummer dat ik graag hoorde. Daar is intussen verandering in gekomen, maar dat vermindert mijn waardering voor het nummer niet. Die introsample alleen al... Geweldige Dre-beat (pleonasme), met drie sterke verses.

39. Spaceghostpurrp - Get Ya Head Bust

Nogmaals Spaceghostpurrp. Irritante mastering, irritante lach- en gilsamples, irritant quasi-refrein, irritante flow van SGP. Hiphop zoals het niet moet. Briljant nummer.

38. Nas - It Ain't Hard to Tell

Van alle tracks op Illmatic kostte het deze de meeste moeite om bij mij in de smaak te vallen. Maar nu is het zowat mijn favoriete track geworden. Waarom weet ik eigenlijk nog steeds niet, maar alles lijkt aan dat nummer te kloppen.

37. Froze - Ons Vaarwater [ft. Dyna , Lerr, Shockproof, Brazzm, Mike en Fatih]

Posse cuts, maar dan op z'n Nederlands. Op z'n Gents en Antwerps, om precies te zijn. Heel erg vette track omdat enkele van de beste Vlaamse rappers (Froze, Lerr, Shockproof en Fatih) zich van hun beste kant laten zien/horen.

36. Raekwon - Incarcerated Scarfaces

Duidelijk het hardste Raekwonnummer. Het duurde even, maar toen ik met een slaperig hoofd naar die track luisterde, besefte ik hoe hard die beat is. Rauw, droog, donker, maar o zo brutaal. Fantastische sfeer en ook Raekwon is in zijn soloprojecten nooit beter geweest dan op die track.

35. UGK - Front, Back & Side to Side

He, dit is de eerste keer dat een track van UGK langskomt. Vreemd. Maar goed, dit is er eentje om de donkere Wu-Tangsfeer door te spoelen. Southern heeft nooit meer zo speels geklonken als op dat nummer. Pimp C is een held, Bun B is een held. Samen zijn ze legendarisch.

34. Warren G - What's Next? [ft. Lil' Malik]

Regulate... G Funk Era is voor mij nog steeds het prototype hippop-plaat. What's Next is niet alleen bekend om Warrens idiote spelfout (What N-X-E-T?), maar ook om haar geweldige laid back sfeer. Die track is mijn medicijn tegen somberheid.

33. Big K.R.I.T. - Rotation

Heb ik jullie al gezegd dat ik fan ben van Big K.R.I.T.? Dit is mijn favoriete track van Return of 4eva. Heerlijk dromerig.

32. Royce da 5'9" - Gun Harmonizing

Royce is een vuurspuwer, alleen is hij allesbehalve consistent. Gun Harmonizing is een voorbeeld van een rasechte kwaliteitstrack van onze net-niet-6'. Briljante flow en een heerlijke drive in die beat. Eén van de eerste rapnummers waar ik verslingerd aan geraakte.

31. Pete Rock & C.L. Smooth - T.R.O.Y. (They Reminisce Over You)

Al sla je mij dood, maar ik ken die track nog maar enkele maanden. Ik stond altijd nogal weigerachtig tegenover de muziek van die twee gasten (hoewel ik al enkele Pete Rock-beats kende), maar dankzij NBA Street Vol. 2 leerde ik deze prachtige single horen. Verkocht.

Hier zitten fijne tracks bij. Met name die van Warren G, Dr. Dre en Royce dig ik zeer. Je hebt sowieso een goede smaak. Ook met die zuidelijke tracks. Al mis ik wat southern betreft nog wel het e.e.a. maar missschien komen die nog......

Mooie update. Vooral UGK en Gun Harmonizing. Het begin van dat nummer is gewoon baas.

Incarcerated Scarfaces

Sowieso je leukste update tot nu toe (vind ik).
De versie van 'Front Back'' met T.I. vind ik stiekem nog leuker dan deze hihi.

_Pjotr_
Hey hallo, als ik ook een top 100 wil maken, moet ik dan alles toelichten, of is een enkel zinnetje erbij al genoeg?? Als dat zo is, want ik heb niet overal evenveel over te zeggen, write me down... Ja tok?

Enige uitleg is wel leuk, anders is er voor ons ook niet veel aan. Maar dat hoeven geen lappen tekst te zijn, dus als jij denkt het met één of een paar zinnetjes af te kunnen, mij best. Als dat elke keer iets in de zin van "dikke beat, geweldige rappers" is schiet het alleen ook weer niet op natuurlijk

_Pjotr_
Nee dat wordt het ook niet, ik heb echter niet over elke track evenveel te vertellen en de lijst zal er een worden met veel usual suspects, en helaas ben ik geen kayser söze met een verrassend eind

Probeer gewoon zoveel mogelijk te zeggen in zo min mogelijk woorden. Dat werkt het beste. Al die lappen tekst lees ik toch ook weer niet.

Als je meedoet update dan even het deelnemerslijstje.

Ja klinkt nu al goed. Wil wel weer eens een lijst met alleen maar bekende commercieele hip-hop

Ik vind Froze echt wack, en vraag me af of het komt doordat ik geen Vlaming ben. Ik snap echt niet wat jullie zuiderburen in die man horen.

Ik vind het een prima nummer (niet geweldig overigens en de minste van deze update).

_Pjotr_
Ralph. schreef:
Ja klinkt nu al goed. Wil wel weer eens een lijst met alleen maar bekende commercieele hip-hop

Sorry dat ik je moet teleurstellen, maar het wordt een lijst met alle mogelijke golden era classics, aangevuld met een verdwaalde track van een backpackeskimo.

_Pjotr_
- niels94
- Ralph.
- He$$el_01
- Harderwiek
- Kobe Bryant Fan
- Elohim
- panjoe
- bennerd
- MAS
- kos
- Harco
- sxesven
- Dungeon
- Ataloona
- R&P
-Snoeperd
- Boy
-Jazzmatic
-Alexander-r
- nedbed
- shadowboxer
- Revo
- Ulfat-e-Zulmat
-_Pjotr_

_Pjotr_ schreef:
(quote)

Sorry dat ik je moet teleurstellen, maar het wordt een lijst met alle mogelijke golden era classics, aangevuld met een verdwaalde track van een backpackeskimo.

Ja dat bedoel ik met commercieel.

Dungeon schreef:
Hier zitten fijne tracks bij. Met name die van Warren G, Dr. Dre en Royce dig ik zeer. Je hebt sowieso een goede smaak. Ook met die zuidelijke tracks. Al mis ik wat southern betreft nog wel het e.e.a. maar missschien komen die nog......

Bedankt! En helaas, ik moet zowel Goodie Mob als Outkast eens wat degelijke kansen geven voor ik ze in mijn toplijst plaats. Ik neem aan dat je op die artiesten hoopte?

He$$el_01 schreef:
...Gun Harmonizing. Het begin van dat nummer is gewoon baas.

Inderdaad. Heel erg herkenbaar begin ook, met een fantastische sample

Arrie schreef:
Ik vind Froze echt wack, en vraag me af of het komt doordat ik geen Vlaming ben. Ik snap echt niet wat jullie zuiderburen in die man horen.

Hij heeft een fantastische flow en delivery en spreekt ook heel duidelijk Gents (wat moeilijk is). Maar je moet het accent wel graven.

Ralph. schreef:

Die van mij is vrij commercieel hoor. In de VS is het de afgelopen jaren Waka en Gucci all the way.

Ja daar doelde ik inderdaad op. Maar ook nog wel wat anderen uit het zuiden.

Ah, de top dertig! Vanaf hier geraak ik echt enorm opgewonden als ik maar denk aan een van de tracks. Het is voor mij de kers op de taart in het wereld van hiphopriedels. Het zijn nummers die me stuk voor stuk doen beseffen hoe hard ik van muziek hou.

30. Juicy J & Lex Luger - A Zip and a Double Cup

Oh, de lompheid. Ik heb deze track ooit zitten haten door het heel bevreemdende effect, maar na een tijd was ik verkocht. Meer ignorant dan dat zal hiphop niet worden.

29. Gunplay - No Arm and Hammer

Hier is Gunplay weer met een brok energie om 'U' tegen te zeggen. Subtiel is het niet, raak is het des te meer.

28. Big K.R.I.T. - Good Enough

Dat ik een fan ben van K.R.I.T. hoef ik jullie niet meer te vertellen. Dit nummer is de staat van zorgeloosheid in een muzikaal jasje. Heerlijk refrein en een heerlijk rustgevende beat.

27. Big L - Put It On [ft. Kid Capri]

Put It On is de classic die ervoor gezorgd heeft dat ik amper naar Big L luister, gewoon omdat hij die track onmogelijk kan overtreffen. Een licht emotionele beat met een licht emotioneel refrein en een doorspuwende L. Enkele prachtige punchlines ook.

26. Raab - Meiske Kijk [ft. Tola, Braem en DOC]

Negenduust reprezent. Dit is de tweede Raab-track die tot nu toe in mijn toplijst verschenen is en de hoge plaats is niet meer dan verdiend. Fijne vibe in het nummer en een geweldig refrein. Het heeft iets weg van ignorant hiphop, maar het hapt toch een stuk gemakkelijker weg.

25. Madvillain - Meat Grinder

Madvillainy is zowat mijn favoriete hiphopplaat, maar omdat het echt als een geheel moet beluisterd worden heeft het qua tracks niet echt een uitblinker. Meat Grinder is de uitzondering die de regel bevestigd. Lekker moeilijke beat, dertig kilogram variatie en een brabbelende MF DOOM.

24. Tyler, the Creator - Radical

Waarom loopt iedereen zo weg met Yonkers als Tyler, the Creator met Radical veel beter uit de hoek komt? Geweldige sample, een ongelooflijk energieke beat, een adrenaline-oproepende flow van Tyler en een kinderlijk, maar o zo doeltreffend refrein. Het enige jammere is dat het nummer te lang duurt, maar dat vergeef ik hem. Want hipster.

23. Wiz Khalifa - When I'm Gone

In feite hoort deze in een 'De pop top 100 van...'-topic thuis. Wiz Khalifa stelt zichzelf voor aan het grote publiek met een heerlijk catchy, maar toch licht ingetogen track. Fantastische beat ook.

22. Dr. Dre - Let Me Ride

Biaaaaatch! Alles aan dit nummer is legendarisch: de casio-keyboardsample, de dikke beat, de swagger van Dre en het sterke refrein.

21. OJ Da Juiceman - Freak Freaky [ft. Verse Simmonds]

Haters gaan haten op deze track, maar voor mij is het onmisbaar geworden. Als er zoiets zou bestaan als 'ignorant R&B' of 'trap&B', dan is dit het. Bloedgeile track met een Verse Simmonds op topniveau.

Aight, we naderen de top 20. Welke tracks verwachten jullie erin te zien? Aan alle non-humoristen hier: graag realistisch houden

Let Me Ride

Gast
geplaatst: vandaag om 00:10 uur

geplaatst: vandaag om 00:10 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.