MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:

panjoe (moderator)

Harco
Goede post, Jelle, goede post.

Bijna net zo goed als Bens nummers 79, 78, 74 en 73. Dat Crookstersalbum stond laatst trouwens ineens op YouTube, maar nu is het alweer verdwenen.

Die beste man had trouwens ook in mijn top-100 gestaan. Jam

Dankzij Bennerd ben ik de laatste tijd weer veel aan het genieten van Me Against the World. Is die filmsample van Death Around the Corner nou van Blood In, Blood Out, of niet?

Jelle

De volgende update zal ik zondag plaatsen. Vandaag was drukker dan verwacht en morgen ben ik zo goed als de hele dag het huis uit.

Harderwiek schreef:
Dankzij Bennerd ben ik de laatste tijd weer veel aan het genieten van Me Against the World.

Graag gedaan.

Mb. schreef:
Cartier Kitten zorgt voor het ultieme dieptepunt.

Graag gedaan.

niels94 schreef:
Ben heeft een andere hiphopsmaak dan ik. Maar dat hindert niet, want er komen ook leuke nummers voorbij. Al zal ik het maar eerlijk zeggen: alleen dat (geweldige!) nummer van GZA ken ik uit dit rijtje

MAS schreef:
De nummers die ik ervan ken zijn iig erg dope. Ik zal vanavond thuis de overige nummers (Crooksters, Gunplay, Wacka en John Conner) eens checken.

Hoe bevalt de rest?

panjoe schreef:
Het dieptepunt is dan weer die van Jon Connor .

Die snap ik dan weer niet

Harderwiek schreef:
Dankzij Bennerd ben ik de laatste tijd weer veel aan het genieten van Me Against the World. Is die filmsample van Death Around the Corner nou van Blood In, Blood Out, of niet?

Nee, komt uit de film 'American Me', best een apart filmpje btw.

Ulfat-e-Zulmat
Volgens mij komt het uit The Untouchables..

Onzin.

Als het dan echt nodig is hier het bewijs: YouTube - American Me part 2 (tussen 2min30 en 3min).

Ulfat-e-Zulmat
Dat is de sample in het refrein, ja. Maar ik dacht dat Harderwiek doelde op de sample aan het eind van het nummer. Die komt namelijk wel uit The Untouchables:
I want him dead..

Druk Bennerd?

Yup, maar vanavond moet er nog een update komen.

Heb eindelijk de gehele lijst in de juiste volgorde gezet en ik word er helemaal opgewonden van. Vooral vanaf nummer vijftig voelt het niet meer zo willekeurig aan. Ik besef wel dat ik naar veel verschillende soorten hiphop kan luisteren, maar de uitschieter zijn wel heel erg eenzijdig. Maar goed, ik ga verder met de lijst:

70. A$AP Rocky – Out of This World

Wat de Live.Love.A$AP-tape zo goed maakt, is dat donkere en energieke nummers afgewisseld worden met enerzijds de purple relaxte tracks en anderzijds de warme vrolijke liedjes. Out of This World valt in die laatste categorie. Past perfect bij het luieren in de zon. A$AP is goed op dreef.

69. Big K.R.I.T. – Return of 4eva [ft. Big Sant]

Dit is dé track waar ik Big K.R.I.T. mee leerde kennen. Dat is niet onlogisch, want het is de opener van K.R.I.T. Wuz Here, nog steeds het beste K.R.I.T.-werk tot op de dag van vandaag. Het nummer knalt er meteen al goed in met een ietwat bombastische en feestelijke southern beat en het geweldige stemgeluid van onze koning. Een van de meest onderschatte rappers van de laatste jaren, Big Sant, levert ook een heel sterke bijdrage af.

68. 50 Cent – II'll Still Kill [ft. Akon]

Ah, hier is hij eindelijk! Vroeger gehaat door velen (mij inclusief), maar intussen is het kwartje gevallen. Lelijk stemgeluid, hakkelige flow, kan live waarschijnlijk ook helemaal niets waar maken behalve geldverspilling en noem maar op. Maar mijn hemel, want kan die gast vette tracks maken! Luister naar het heerlijke refrein van Akon, de lekkere dansbeat en het fantastische gemompel van Fiddy.

67. Mac Miller – Donald Trump

Ik had het bij nummer 70 over een vrolijke track, he? Vergeet die en leg Donald Trump van Mac Miller op. Die track krijgt mij keer op keer in een opperbeste stemming. Prachtig refrein en een ijzersterke flow van Miller. Jammer genoeg lijkt het tot nu toe het enige degelijke dat hij gemaakt heeft.

66. Public Enemy – You're Gonna Get Yours

We gaan naar de jaren tachtig met een knaller van jewelste. Heerlijk noisy beat, maar toch een vrij luchtig gevoel zoals alleen de oude school die kon creëren. Chuck D is een held, maar dat is een open deur. Naar mijn mening de beste track van Public Enemy, omdat ze daar nog niet zo geforceerd klonken.

65. Wu-Tang Clan – Wu-Tang Clan Ain't Nuthin ta F' With

Iets zeggen over de Wu-Tang Clan blijft moeilijk, omdat alles in feite al gezegd is. RZA neemt hier alle touwtjes in handen en doet dat waanzinnig goed. Zijn openingsverse is briljant. Inspectah Deck en Method Man doen opnieuw hun ding en dat is nooit slecht.

64. Young Buck – Welcome to the South [ft. Lil' Flip en David Banner]

Welcome to the South is, o ironie, het eerste southern nummer waar ik echt aan verknocht geraakte. Nu zou de track een twintigtal plaatsen achteruit gezet worden, maar het sentimentele gevoel wint het. Lompe beat, een harde Buck, een slechte Lil' Flip, een degelijke Banner en een hilarisch slechte tekst. Feest.

63. Black Moon – How Many MC's...

Het duurde lang eer ik iets van Black Moon opgezocht heb, omdat ik om de een of andere onverklaarbare reden iets had tegen Buckshot. Maar de debuutplaat, Enta da Stage, staat garant voor verslavende beats, een lekker hardcore sfeertje en twee toch wel sterke mc's. How Many MC's is daar het perfecte voorbeeld van. Het is moeilijk om van die plaat een favoriete track te kiezen, want het niveau is wel heel erg consistent.

62. The Jacka – God [ft. Styles P]

Nog zo'n onbeminde rapper die meer aandacht verdiend. En nog een die ik ook van Harco heb, want ik kopieer natuurlijk zijn smaak. Zoiets heet 'straat'. Maar goed, God van The Jacka... Sterk en licht episch westcoastnummer met twee heel fijne rappers. En anderen kunnen beter beats kiezen dan Styles P zelf, dus komt hij hier maar eens alles onder tafel flowen.

61. Andre Nickatina - Pimp Hop [ft. Paul Wall]

Volgens mij komt die kerel uit dezelfde streek als The Jacka, maar ik kan fout zijn. Belachelijk vette beat op die track met het wonderbaarlijk goede geneuzel van Nickatina (die vroeger bekend was als Dre Dog). Deze track heeft er ook voor gezorgd dat ik bijna van mijn Paul Wall-haat af ben.

Wat je zelf zegt, erg veel verschillende soorten hiphop. Duidelijk terug te zien in deze update. Respect dat je I'll Still Kill erin hebt staan, gewoon een keiharde track. Andre Nickatina, The Jacka en A$AP Rocky heb ik niet zoveel mee. Verder alleen maar sterke nummers!

Mac Miller vind ik niet zo heel veel, maar voor de rest een toffe update.

Donald Trump

Kos
Ik denk dat het safe to say is dat je een iets andere hiphopsmaak hebt dan ik.

Wel leuk om zoveel voor mij onbekende tracks te zien.

Is dat het enige positieve eraan, Kos?

Morgen neem ik even de tijd om vanaf het begin van je top 100 e.e.a. te chekken.

Ik denk dat er wel wat spul tussen zit dat je kunt smaken.

Kos
bennerd schreef:
Is dat het enige positieve eraan, Kos?

Hoe bedoel je? ik zeg toch dat we een nogal andere smaak hebben dus veel tracks zijn bepaald niet mn ding. . maakt verder niks uit toch.

Zo serieus was mijn opmerking ook niet, hoor.

Nee, hij was duidelijk om te gieren.

Ik lig al een paar uur in een deuk.

Joehoe

Oh damn, het is weer twee dagen geleden dat ik nog met een update kwam. Ach, zo lang mijn lijst maar geplaatst is tegen dat Detox uit is...

60. Zo Moeilijk - Doomdenkers

Tot voor enkele maanden geleden was het ondenkbaar dat ik ooit naar Nederlandstalige hiphop zou luisteren. Zo Moeilijk was de eerste die mij 'bekeerde'. Doomdenkers is mijn favoriete track van dit Nederlands collectief: een beat die doorzoemt zoals een wc-bezoek na het eten van selderij en twee rappers die, eens je door het irritante accent heen luistert, best goed flowen. Al blijft het vooral de beat die de show steelt.

59. 50 Cent - The Invitation

Onze halve dollar is er weer. Before I Self Destruct is een heerlijke brok agressie, wat deze opener heel goed samenvat. Geweldig refrein en een scherp flowende Fiddy op een donkere gangster-beat. Swagger off the meter. Kan hij dat live eigenlijk waar maken?

58. Dr. Dre - Still D.R.E. [ft. Snoop Dogg]

Het is onnodig om hier nog iets over te zeggen. Verplicht toplijstmateriaal, Dre is een held.

57. Z-Ro - Look What You Did to Me

In zijn thuisbasis Texas is Z-Ro razend populair, maar daar is in Europa helaas bitter weinig van te merken. Nochtans is deze rapper/refreintjeszanger/crooner een van de grootste artiesten van de southern hiphop. Dit is de titeltrack van zijn debuutplaat, die in tegenstelling tot zijn latere platen nog heel erg rauw klonk. De 2Pac van 'du zuid'.

56. Big K.R.I.T. - Made Alot [ft. Big Sant]

En hier hebben we Big K.R.I.T. weer, naar mijn mening de beste hiphopartiest van de afgelopen drie jaar. Nu ik erover nadenk, kan ik hem eigenlijk de beste hiphoppert sinds de milleniumwissel noemen. Hier krijgt hij (opnieuw) de hulp van Big Sant, die het (opnieuw) heel erg goed doet. Prachtige beat ook!

55. Oh No - Heavy

In feite is dit niet veel meer dan een rip van een Turks instrumentaaltje, waar Oh No een drumpatroon onder gezet heeft, maar wat een ijzersterk nummer is dit toch! Naar mijn mening overtreft dit al het werk van grote broer Madlib, omdat Oh No hiermee bewijst dat hij wel weet hoe hij een echte song moet maken. En dat met fragmentarische instrumentale hiphop.

54. Wiz Khalifa - Black and Yellow

Wiz Khalifa is voor mij een van de weinige rappers die weten hoe ze degelijke poppy hiphop moeten maken. Black and Yellow mag intussen misschien wat kapotgedraaid zijn, mij weet het nog steeds heel erg te amuseren. De pophop-anthem van 2011, klaar om iedere zonnige dag gedraaid te worden

53. Young Buck - Stomp [ft. The Game en Ludacris]

De hardste knaller die Young Buck tot nu toe gemaakt heeft. Een licht dramatische gangsterbeat met de nodige geweersamples, een catchy meebrulrefrein en natuurlijk twee gastverses. Er bestaan overigens twee versies: een met T.I. en een met The Game. Ludacris is op beiden te horen. Ik heb gekozen voor de versie met The Game, omdat hij in dat nummer toch een stuk beter is. Zakdoekje voor Harco.

52. Pure Devocion - Years of Tears

We duiken weer de underground in, met een helaas nagenoeg onbekende G-funkgroep. Het klinkt allemaal vrij amateuristisch, maar dat kan juist enorm magisch zijn. Dat is bij Years of Tears ook het geval: heel erg neerslachtig, melodramatisch en melancholisch, met prachtige verses en een ge-wel-dig refrein dat Rihanna gestolen heeft, volgens een anonieme bron:

Anoniem schreef:
Ja man, sowieso dat Rihanna dat gejat heeft in Man Down.

51. Lloyd Banks - Make It Stack [ft. A$AP Rocky]

Zo, nu is de gehele G-Unitkliek langsgekomen. Tony Yayo reken ik even niet mee, want die is slecht. Zowat alles klopt aan deze track: donker, hard, vies goed flowende rappers en A$AP Rocky. Dit is zo'n track waar ik ongelooflijk energiek van word.

Zo, nu is de eerste helft van de toplijst gepasseerd. Jullie gedachten?

Ik vrees dat onze smaken nogal van elkaar verschillen, mij kan eigenlijk alleen Heavy van Oh No bekoren. Moet ik wel bij zeggen dat ik het erg leuk vind om zo'n totaal andere lijst te horen dan dat ik in gedachten had. Ben benieuwd wat nog gaat volgen!

Voor mij geldt hetzelfde denk ik, er zit niet erg veel bij wat ik echt kan waarderen. Young buck, Lloyd Banks, 50 cent, Wiz khalifa etc. liggen mij allen niet zo. Ben niet meer zo van dat soort Gangstarap eigenlijk. Het is wel een leuk subgenre van hiphop af en toe, maar ik vind het toch steeds minder leuk worden.

Toch zitten er zo nu en dan wel wat leuke nieuwe nummers bij dat dan wel weer! Dat is wel het leuke van dit topic. Iedereen heeft een andere smaak in hiphop en sommige vind je wat minder chill maar er komt altijd wel weer wat bij wat ik nog niet kende!

Heerlijke update voor deze brakke zaterdag. Ik ben trots op ome Bennerd.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:31 uur

geplaatst: vandaag om 20:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.