MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
En vergeet de dollarkoers niet! Nooit de dollarkoers vergeten.

Maar ik snap de vraag van Dennisami wel. Ik heb bijvoorbeeld bij sommige nummers meer op mijn gevoel gelet dan echt op kwaliteit. Er staan nummers in mijn top 100 die kwalitatief, dus qua teksten, vernieuwende sound e.d., niet heel veel voorstellen. Echter, als ik dat nummer na vijf jaar nog steeds 10x per dag kan luisteren zonder dat het gaat vervelen heb ik het toch hoog in mijn top 100 gezet.

De top 10 van Snoeperd is zoals de rest van zijn top 100, wisselvallig maar toch met weer een aantal lekkere uitschieters. Twijfel vind ik ook een erg goed nummer van Fresku, Till' I Collapse is heel sterk, net zoals First Person en 3030.

Wat is nou weer kwaliteit? Als jij een nummer na vijf jaar nog steeds 10x per dag kan luisteren heeft dat nummer voor jou toch een geweldige kwaliteit? Natuurlijk let je op gevoel, het is toch jouw lijst?

He$$el_01 schreef:
Maar ik snap de vraag van Dennisami wel. Ik heb bijvoorbeeld bij sommige nummers meer op mijn gevoel gelet dan echt op kwaliteit. Er staan nummers in mijn top 100 die kwalitatief, dus qua teksten, vernieuwende sound e.d., niet heel veel voorstellen. Echter, als ik dat nummer na vijf jaar nog steeds 10x per dag kan luisteren zonder dat het gaat vervelen heb ik het toch hoog in mijn top 100 gezet.

Dergelijke lijsten worden wel heel saai als ze 'objectief' opgebouwd worden. Vandaar dat het maar logisch is dat je gewoon gaat voor de nummers die je zelf goed vindt, hoe (on)origineel of baanbrekend ze ook mogen zijn.

niels94 schreef:
Wat is nou weer kwaliteit? Als jij een nummer na vijf jaar nog steeds 10x per dag kan luisteren heeft dat nummer voor jou toch een geweldige kwaliteit? Natuurlijk let je op gevoel, het is toch jouw lijst?

True, ik heb het ook niet helemaal goed verwoord zie ik. Kwaliteit is eigenlijk de mate waarin iets, in dit geval muziek, aan je wensen voldoet. Maar iedereen kan kwaliteit anders ervaren natuurlijk, anders waren er niet zoveel verschillende muzieksoorten en subgenres.

Wat Dennisami dus vooral bedoeld denk ik, waarop beoordeeld Snoeperd de kwaliteit van de muziek die hij luistert. Wat vind Snoeperd een belangrijke eigenschap voor hiphop nummers of muziek in het algemeen. Dit kunnen natuurlijk veel verschillende dingen zijn. Heel algemeen kan je een nummer beoordelen op teksten en beats. Als je wat uitgebreider gaat beoordelen kan je een rapper of een beat oid natuurlijk op nog veel meer punten beoordelen. Voor iedereen kunnen zwakke of sterke punten anders zijn.

Wat ik met mijn voorbeeld bedoelde: Je kan de kwaliteit van een nummer beoordelen door bijvoorbeeld te kijken naar de replay value van dat nummer. Ik heb daar bij sommige nummers naar gekeken, maar bij sommige ook totaal niet. 'Dance With the Devil' heb ik volgens ITunes nog niet eens 30x beluisterd, maar toch staat het nummer in mijn top 5.

Je zult veel variëren met nummers in de meeste top 100. Stel dat je een favoriete artiest hebt en 50 van die nummers zijn gewoon favoriete nummers, dan is je lijst al gauw saai voor anderen die hem niet interessant vinden, waardoor de helft van je lijst al zuigt.

Mijn top 100 zou bijvoorbeeld 100% bestaan uit Wu-Tang Clan (solonummers en groepnummers) en J Dilla. Misschien hier en daar een nummer van Pete Rock of Kool G Rap, maar dat zal het wel zijn.

Als je een favoriete artiest hebt, dan is het absoluut niet vreemd dat deze 5x (heel erg weinig zelfs) in je top 100 zit. Zo'n top 100 is denk ik voor de schrijver ook meer tijdloze nummers met enige variatie hier en daar.

Mb.
Leuke top 10 waarin ik verrassend genoeg de nederhop nummers het beste vind!

..ik tel Still D.R.E. niet mee. Die is vanzelfsprekend het leukste.

Volgende lijst?
Gaat traag hier. Slomo's.

- Harco (niet op komen dagen)
- Ataloona (overgeslagen?)
- Boy
-Jazzmatic
-Alexander-r
- nedbed
- shadowboxer
- Ulfat-e-Zulmat
-_Pjotr_
- Elohim

Deze users moeten nog.
Ik heb Ataloona een PM gestuurd. Even afwachten of die wil...

Yup, eerstkomteerstmaaltprincipe.

Ik meld mijzelf af voor dit topic. Ben al maanden te druk en ben sowieso niet echt in een hiphopbui. Schuif maar door dus.

Boy
Ik zal morgen een begin maken aan mijn lijst

Yeaaaah boiiiiii

Boy
Acht jaar na de start van dit topic is de tijd aangebroken om mijn lijst te presenteren. Een leuk topic, want ik heb veel nieuwe ontdekkingen gedaan aan de hand van andermans favorieten. Maar nu dit - mijn lijst wijkt misschien wat af, ik ben toch wat meer mainstream georiënteerd. Misschien komt het nog, maar vooralsnog vind ik Brother Ali klinken als een platgereden pad en vergeleek ik Madvillainy met een vastlopende computer. Nee, doe mij dan maar die commerciële sound - het liefst met wat inhoud, dat dan weer wel.

100. Nicki Minaj - Super Bass
En mijn eerste keuze is er direct een met veel inhoud. Toegegeven, dit is best een ballenplaat. Maar als je een geslaagde roadtrip met vrienden door de VS beleeft en dit nummer honderden keren op de radio komt, hou je er toch goede herinneringen aan over en klinkt zelfs zo'n draak als deze goed. Voor de haters, luister eens naar Roman Reloaded. Geweldig album!

99. Gang Starr featuring Big Shug & Freddie Foxx - The Mitilia
Fantastische Premo-beat natuurlijk, één van zijn betere werken. Maar Fred Vos steelt met zijn verse de show.

98. Raekwon featuring Ghostface Killah & Method Man - New Wu
In 2009 liep ik stage bij CJP en nam ik voor het eerst interviews af. Een van de eerste geïnterviewden zou Raekwon worden, die ter gelegenheid van OBFCL2 naar Amsterdam kwam. Mijn Engels was destijds niet perfect, ik was jong en had de week daarvoor een interview met Chef gelezen waarin hij verklaarde ooit overwoog Biggie te vermoorden. Kortom, ik durfde niet meer. Godzijdank blies hij het interview zelf af, vanwege drukte. Achteraf toch wel jammer. Daarom is New Wu me altijd bijgebleven.

97. Gangstagrass - Goin' Down
Rap met country mixen is cool. Veel beter is het om het te combineren met typische Amerikaanse redneck/hillbilly-muziek, zoals ze bij Gangstagrass doen. Dit is Obama en Romney samen, vastgelegd op een plaat.

96. dead prez - I'm An African
Wederom een fantastische Premo-beat met daaroverheen twee boze, zichzelf betitelende Afrikanen. Overigens lees ik net dat dit géén Primo-beat is. Ik weet echt niet waarom ik dat dacht, het klinkt niet eens als hem. Afijn.

95. Eve featuring Gwen Stefani - Let Me Blow Ya Mind
Commercieel, natuurlijk. Maar o zo lekker in het gehoor liggend. Goed werk, Dre!

94. Cam'ron - Dead Or Alive
Als Kanye-fan vind ik bijna al zijn projecten geslaagd, hoewel de pitched-up soul samples het 't beste blijven doen. Een van zijn fijnste producties dit, naar mijn mening.

93. Atmosphere - The Last To Say
Zo. Dit is 'm. De eerste en laatste Rhymesayers-gerelateerde plaat in mijn lijst. Het trekt me vooralsnog totaal niet, al dat gehuil op van die makke beats. Of ik When Life Gives You Lemons al heb beluisterd? Nee.

92. Ol' Dirty Bastard - You Don't Want To Fuck With Me
Er is maar een reden dat deze plaat in mijn top 100 staat, namelijk die geweldige oerkreet die Ouwe Smerige Klootzak ergens halverwege het nummer doet. Ongepast, fantastisch, briljant. Dat er überhaupt nog mensen waren die zin hadden om met deze vent in de studio te duiken…

91. Nas - N.Y. State Of Mind
Beste track van Illmatic. Kort gevolgd door Life's A Bitch, The World Is Yours, Halftime, Memory Lane, One Love, Represent en It Ain't Hard To Tell. Géén One Time 4 Your Mind. Die is stom.

Morgen tracks 90-81!

Je trekt huilplaten over makke beats niets en dan kom je uitgerekend met The Last to Say aanzetten Is het dan niet gewoon zo dat het de rest niet huilerig en mak genoeg voor je is?

Boy
Ik had zoiets van, als het dan toch huilerig en mak is, dan maar gelijk goed

Wow, jij hebt veel variatie. Erg sterke nummers afwisselend met in mijn ogen een van de meest triest tracks; Super Bass.

Of je Aesop Rock al beluisterd hebt dan misschien? Lijkt me ver van een makke beat of een huilplaat... Ook POS - POS is Ruining My Life lijkt me VER van een makke beat of huilplaat... Maarjah, een discussie tussen een grote Rhymesayers-fan (tsja, ik heb toch de meeste Atmosphere, Brother Ali, POS en Grieves Cd's...) en iemand die er niet veel mee heeft.

Toch zou ik zeker POS - Audition een kans geven, ook zijn nieuwe We Don't Even Live Here is echt het proberen waard, vooral als je weinig met de reguliere RSE sound kan.

Ik zal Nicki Minaj eens een kans geven. Eén of twee keer gehoord, verder nooit meer geprobeerd. Oke, weer eens geprobeerd. Blijft niks voor mij.

DP!

You Don't Want To Fuck With Me

Boy
En we gaan dooorrrrrr...

90. Ghostface Killah featuring Raekwon - Kilo
Tweede combo van Ghost en Rae in deze lijst, het beste nummer op Fishscale (hoewel, Whip You With A Strap…). Zelfde kinderliedje overigens ook leuk gesampled door Fat Joe op The Darkside, Vol. I.

89. Fabolous - Breathe
Volgens mij is 't geen schande om te zeggen dat dit Fabolous' beste werk is. Legendarische productie van Just Blaze, compenseert voor lyrics als 'every chick I bone, can't leave the dick alone'.

88. Jadakiss featuring Anthony Hamilton - Why
Anno 2004 vond ik dit de beste tekst die ik ooit had gehoord. Door de jaren heen werd dat minder, maar nog altijd een prima track.

87. Do Or Die featuring Kanye West - Paid The Price
Gevonden naar aanleiding van DIT filmpje.

86. Show & A.G. - Next Level (Nyte Time Mix)
Als Eminem-Stan is het drie keer raden waar ik dit nummer vandaan heb. Het zou zomaar kunnen dat Onyx straks ook nog voorbij komt.

85. Hef - Sneeuw
Hef heeft twee telefoons, je ruikt de wierie als hij langsloopt en je pakt 'm nooit, zelfs al is hij per slipper. Ik weet niet of de humor zo is bedoeld, maar het is goed genoeg voor een plaats in de top 100.

84. Kno - La Petite Mort (Come Die Wi...
Met mijn eerder verwoorde aversie tegen zogenaamde huilmuziek maak ik me waarschijnlijk compleet belachelijk door een nummer te pakken van een van de grootste jankalbums ooit gemaakt. Kno versus Het Leven = goed. Vooral deze.

83. Ludacris - Diamond In The Back
Ludacris kan alleen maar goede nummers maken als zijn haar vreselijk zit. DITB is hier een goed voorbeeld van - kijk die clip! Lelijk man.

82. Murs & 9th Wonder - Trevor An' Them
Dusdanig goede storytelling dat je persoonlijk een hekel gaat krijgen aan de oude buurjongen van Murs die hier een 7 Eleven berooft.

81. Fat Joe featuring R. Kelly - So Hot
Dit is weer zo'n gevalletje alleen-leuk-in-combinatie-met-goede-herinneringen. Een vakantiegevoel, geeft mij deze verder weinig bijzondere plaat. Soms wil je gewoon niet op de tekst letten.

Morgen nummer 80-71!

Snij je ook in jezelf?

Boy
Soms

Dit kan zomaar eens een hele leuke top 100 worden. Ik vind het nu in ieder geval vermakelijk. Prima toch Nicki Minaj als de omschrijving waarom zo tof is?

Godver ja, fijne lijst tot nu toe!

Bigup voor sneeuw. Klassiekertje hoor.

In de vorige 10 zaten betere nummers. Heb het gevoel dat de lijst mij totaal niet zal aanspreken alhoewel enkele nummers wel erg goed zijn.

Boy
80. Jay-Z featuring Alicia Keys - Empire State Of Mind
De eerste Jay-Z, de eerstvolgende keer dat de lelijkste rapper op aarde de revue passeert is in de top 10. Met voor mij hét New York-anthem van deze tijd. Perfect nummer.

79. Mobb Deep - Q.U.-Hectic
Over New York-anthems gesproken, dit is er ook zo een, zij het voor een hele andere kant van de stad. Ik vind het jammer dat - wanneer er over The Infamous wordt gesproken - deze track vaak buiten beschouwing wordt gelaten. Voor mij is dat juist een van de meest donkere, duistere beats die Havoc óóit heeft geleverd. Alsof Prodigy achter je staat en je iPhone klauwt, zoiets. Wie vindt nog meer dat hij qua uiterlijk op Hef lijkt?

78. Charles Hamilton - Theories Of Wine
Charles Hamilton is de grootste nerd binnen de hip-hop en als er ooit een openly-gay-rapper ten tonele verschijnt, dicht ik hem een goede kans toe. Dit nummer is ook eigenlijk helemaal niet goed, de beat is weinig goed gemixed en het lijken wel twee nummers door elkaar heen. Maar toch, 't heeft iets voor mij. Ik weet alleen niet wat.

77. The Streets - Dry Your Eyes
Millwall-supporter versus Brainpower, zo klinkt The Streets. Oorspronkelijk luisterde ik dit nummer alleen maar vanwege het droge, plat Engelse accent. Later zag ik het als beste nummer op een leuk conceptalbum.

76. Fort Minor - Kenji
Waargebeurd verhaal van onze vriend Fort over zijn Japanse grootouders tijdens WOII. Altijd gezellig.

75. Bilal featuring Dr. Dre & Jadakiss - Fast Lane
Bilal kan goed zingen, Dre kan goed produceren en Jadakiss is beperkt in zijn kunnen. Perfect combination.

74. Ras Kass - Nature Of The Threat
Over de inhoud van Nature Of The Threat kun je twisten, maar geen docent gaf mij ooit een meer boeiende geschiedenisles dan Ras Kass. Ook zo'n lugubere beat, met die kerstklokken.

73. Knoc-Turn'Al featuring Dr. Dre & Missy Elliott - The Knoc
Sample uit het Nick & Simon-repetoire. Alleen Dre kan een accordeon zo funky doen laten overkomen als op The Knoc, een single van dertien-in-een-dozijn-rapper Knoc-Turn'Al. Hoewel, ondanks mijn aversie tegen Madvillainy is deze ook zeer goed te doen.

72. Extince - 4 Voeters
Maar Julio Iglesias dan? Kun je jezelf afvragen ja.

71. Bubba Sparxxx - Deliverance
Tuinderrap op z' best. Laat Timbaland zijn karakteristieke verbaasde kop meermaals trekken en je hebt ook nog een fantastische clip. Topplaat.

Morgen 70-61, op veler verzoek allicht vanavond al.

Hahah ik vind dit zo'n leuke lijst. Oke, op Empire State na dan.

Bilal !!!!!!!!! Een van de hardste liedjes die er is!!! Geniaal...FOK
Knoc-Turn'Al . Destijds een van mijn favo rappers toen zijn album net uit was. Wat een chille flow heeft die gast. Jammer dat hij verdwenen ins.
Nature Of The Threat ....hoe geniaal is die tekst
Murs & 9th een van de beste combinaties in Hip-Hop EVER
Ludacris... . Check die flow. Een vd beste rappers van dit millenium, zowel commercieel als vanuit Hip-Hop oogpunt.
Breathe van Fabo stond ook in mijn lijst. Geniale track
En zowel Kilo als Whip You....zijn fuckin vet !!!

Inderdaad, geen probleem met Nicki Minaj in de top 100 als ze onderaan staat en als er daadwerkelijk een verhaal achter zit.

Verder blijf je best vette tracks afwisselen met tracks waarvan ik denk: Niet slecht, maar ook niet iets wat ik heel erg kan waarderen. Maar ach, verschil in smaak I suppose.

Nummer van The Streets is een leuke toevoeging! Lang niet gehoord joh...

Leuke afwisselende lijst inderdaad. Ik moet zeggen dat ik niet alles ken, overigens.

Ik had wel Sole verwacht in dit rijtje...

Vette top 100 tot nu toe. Ik heb nog niet alles beluisterd, maar de nummers die ik wel heb geluisterd of al ken zijn over het algemeen vermakelijk. Lekkere afwisseling inderdaad.

Charles Hamilton is een rapper waar ik een tijdje geleden best wel wat van verwachtte, maar hij heeft wat verkeerde keuzes gemaakt heb ik het idee. Toch jammer, talent heeft hij wel.

Het nummer van Ras Kass is nice. Interview with a Vampiere vind ik persoonlijk nog vetter.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:41 uur

geplaatst: vandaag om 12:41 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.