MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
Goed werk Big Boy.

Sneeuw is nog steeds het beste nummer. Ga je ook niet meer overtreffen man. En Jay-Z is niet lelijk.

Boy
Fuck it, ik gooi de volgende tien er ook achteraan. Leuk trouwens, de reacties! Wees niet bang, Nicki Minaj komt - evenals andere Young Money-artiesten - niet meer voorbij.

70. Kendrick Lamar featuring MC Eiht - m.A.A.d City
Ja, ik weet dat dit pas net uit is en daarom eigenlijk niet in een top 100 zou moeten thuishoren. Maar dit is in mijn ogen een waar meesterwerk dat ooit nog wel eens in de top tien gaat belanden. Hysterische Kendrick, godenzoon MC Eiht, twee fantastische beats met een nog betere wisseling in het midden en Dre's hold-on-lemme-add-some-of-these synthesizer tegen het eind. Wow.

69. Lloyd Banks featuring Eminem, Nate Dogg & 50 Cent - Warrior, Pt. II
Terug in mijn G-Unit-periode was dit top notch, een van mijn favoriete platen allertijden. Lloyd, Em en 50 waren als de drie koningen, en met Nate op het refrein kan 't amper misgaan.

68. Kid Cudi - Mojo So Dope
Lekker zweverig nummer van MOTM2. Het duurde even voordat ik erin kon komen, maar 't is gebeurd - gelukkig. Géén WZRD meer s.v.p., wat een vreselijk saaie plaat was dat.

67.Fresku featuring Michael Bryan - Is Dit Alles
Fresku is momenteel mijn favoriete Nederlandse rapper, misschien zelfs wel wereldwijd. Dit vind ik een van zijn meest ondergewaardeerde tracks / ondergeschikt, het woord neger is niet langer denigrerend. Het hoort gewoon bij m'n kleur, die shit is deprimerend.

66. Big L - Put It On
Toen ik de hoes van Lifestylez Ov Da Poor & Dangerouz (of welke spelling L ook hanteert) zag, verwachte ik een zware mannenstem over dergelijke beats. De vrij hoge stem van Big L verrast me aangenaam. Lekker album, al wordt het nergens beter dan track 1.

65. G-Unit - G'd Up
Zeg wat je wilt over G-Unit, maar vrijwel iedereen die is geboren in de jaren '90 en hip-hop luisterde heeft Beg For Mercy ooit gezien als een undeniable classic. Ik ook, en ik vind het eigenlijk nog steeds een prima album. Jammer dat 50's recente mixtapes om te huilen zijn.

64. Busta Rhymes - Everything Remains Raw
Een van mijn vele hobby's als puber was het stilzetten van oude Busta Rhymes-video's op momenten dat hij een idiote harses trekt. As I Come Back leent zich hier het beste voor, maar in de video voor Everything Remains Raw (vóór die van Woo-Hah!!) lust Busta 'm ook. Ik zou zeggen, probeer 't uit.

63. Winne featuring Dick Klees - Crime Passionel
Sympathieke gozer, matige raps. Maar op dit nummer heeft 'ie me weten te raken. Knap.

62. D12 featuring B-Real - American Psycho, Pt. II
Dit nummer leverde me een welverdiende 8,5 op tijdens een live performance gedurende een muziekles in HAVO3. Die beat! Die beat! Die beat!

61. The D.O.C. - It's Funky Enough
Ik blijf nog even bij de Dr. Dre-beats, zij het van een heel ander kaliber. Als je dit hoort, is het eeuwige zonde dat The D.O.C. vandaag de dag klinkt als een zaag.

Opeens ben je de grootste baas van dit topic. Zomaar.

Je lijst met het bijbehorende commentaar is niet veel minder dan geniaal.

Hard hoor.

Dennisami
Zelf ben ik ook zo enthousiast over nummertje 70

Hij gebruikt zijn stem geweldig the game kan dat ook zo goed..

The D.O.C.

Natuurlijk veel te laag. Bij mij stond hij in de Top 20 met zowel dit nummer als 'The Formule' (op # 3).

Mojo So Dope!!! Yeah baby!

Het leuke aan je lijst tot nu toe is de afwisseling in stijlen en ouderdom. Mooi om te zien. Ik ken echter lang niet alles, maar goed: uit bepaalde hoeken ken ik ook niet veel.

Het Freskunummer dat je gekozen hebt vind ik overigens minder, zuiver en alleen dankzij het refrein. Wat mij betreft zijn dergelijke refreinen altijd een zwak punt van Fresku-albums geweest.

panjoe (moderator)
Dit is duidelijk niet mijn lijst, de meeste nummers die ik nog niet ken zet ik al snel weer af en de meeste die ik al wel ken hoef ik niet meer te horen. Gelukkig heb ik al wel een paar leuke nieuwe nummers ontdekt, en staan er een aantal klessiks tussen . En je opmerkingen erbij maken ook een hoop goed.

Je moet Sneeuw vaker in je lijst zetten. Dat is beter.

Boy, zou jij mijn zoon willen zijn?

Boy
Verleidelijk aanbod. Ik zal er over nadenken.

En dan nu dit.

60. Common - Payback Is A Grandmother
Fraai verhaal over Common die tracht af te rekenen met iemand die zijn ouwe lui heeft overvallen. Pareltje op een (iets té) experimenteel album. Kan 'm overigens niet vinden op YouTube, helaas.

59. The Chemical Brothers featuring Q-Tip - Galvanize
Er schijnen nogal wat mensen een hekel aan dit nummer te hebben. Volkomen mee eens.

58. Masta Ace - H.O.O.D.
Beknopte encyclopedie op muziek van Ace - alle bedreigde diersoorten in zijn hood worden besproken.

57. Cypress Hill - Insane In The Brain
Sommige mensen noemen Cypress Hill liefkozend de stripfiguren van de westcoast-rap. Ik vind B-Real ronduit eng, als ik hem in een donker steegje tegen kom doe ik een Usain Bolt. Insane In The Brain is natuurlijk een klassieker.

56. Onyx - Last Dayz
Onyx staat in deze lijst omdat Sticky Fingaz de enige rapper is die gecontroleerd kan schreeuwen. Mystikal probeert goede beats weg te brullen en een album van M.O.P. is eigenlijk niets meer dan twee speenvarkens in DJ Premier's stal. Nee, props voor Onyx.

55. Osdorp Posse - Burgerlijk
Fraaie, plat Amsterdamse lines van Def P op deze tirade tegen de gemiddelde burgerlul.

54. Killer Mike featuring Big Boi - A.D.I.D.A.S.
Ik hou er altijd wel van als iemand dusdanig hoog zingt dat je niet hoort wat hij zingt. Deze eer is in het geval van A.D.I.D.AS. weggelegd voor Sleepy Brown (toch?). En toen ik erachter kwam dat hij iets als 'i'm tired of jacking off cause you ain't theeeere' zong, was het plaatje helemaal compleet. Welverdiende plek.

53. Typhoon - Bommenwerper
Typhoon is in veel gevallen een voorbeeld van het gegeven dat het niet direct diepgaand is wanneer je iets zegt dat niemand begrijpt. Maar als hij begint over dat hij 'onderscheid als discriminatie op de werkvloer' maakt, begrijp ik 'm en is het zowaar een zeer aangename MC. Met z'n grote neusgaten.

52. Lupe Fiasco featuring Skylar Grey - Words I Never Said
Bij Immortal Technique heb ik altijd het gevoel dat zijn albums teveel van het slechte zijn. Het is allemaal net te veel kattengejank. Lupe kan dat ook goed, vandaar dat ook niet door F&L heen wist te komen. Nee, geef mij dan Lasers maar, stuk voor stuk prachtige radionummers. En als je dan ook nog een beetje inhoud hebt, zoals op Words I Never Said, is het kat in 't bakkie en sta je in mijn top 100.

51. Compton's Most Wanted - Hood Took Me Under
Een van mijn favoriete nummers ooit samplen zoals het NIET moet: Wu-Tang's I Can't Go To Sleep. Zij slagen erin Isaac te laten klinken als een forse bosuil. Een van mijn favoriete nummers ooit samplen zoals het WEL moet: Hood Took Me Under. Secundaire reden tot opname: GTA San Andreas.

Galvanize is nochtans niet minder dan fantastisch. Een van mijn favoriete hits.

De bazentracks uit deze update zijn echter die van Compton's Most Wanted en Killer Mike. Ik kom namelijk uit Compton en ik lijk op Killer Mike.

Kijk maar, hier een jeugdfoto van mij:

(afbeelding)

En hier Killer Mike:

(afbeelding)

panjoe (moderator)
Galvanize en Bommenwerper

Galvanize is een leuk nummer ja, al zou het nog niet eens in m'n Chemical Brothers-top 10 staan.

Leuke lijst verder, met leuke toelichtingen. Ik volg hem met plezier.

Last Dayz blijft, na Sneeuw, één van de beste beats ooit.

Sowieso is het belangrijk om na elke update van Boy even Sneeuw te benoemen.

Weer twee leuke updates. Ik vind zeker niet alle nummers even sterk, maar er zitten een paar klassiekers bij. Ook leuk om de nummers weer eens te luisteren die ik vroeger helemaal kapot heb gedraaid (vooral G-Unit) en die er eigenlijk voor hebben gezorgd dat ik nu Hip Hop luister.

Wat bedoel je precies met dat kattengejank bij IT en Lupe? Je hebt het neem ik aan niet over hun stemgeluid, maar over hun teksten oid?

Hood Took Me Under

Boy
Ik vind IT en Lupe vaak te veel hetzelfde doen op één album. Vooral die eerste is alleen maar bezig met afgeven op een systeem en droevig doen, er zit geen afwisseling in. Dat noem ik even kattengejank, wellicht niet zo'n heel passende term maar goed

Boy
50. Dr. Dre - Keep Their Heads Ringin'
Zo'n beetje de laatste g-funk-injectie die de Doc nog aan een van zijn nummers kon meegeven, hierna zouden de jaren van de zweverige orkesten voorbij komen. Tot 1999, overigens.

49. Dilated Peoples - You Can't Hide, You Can't Run
If you was born in the 80's, then i'm probably your poppa, cause there's a ninety percent change that i've done fucked your momma. Leuke line van WC in het nummer We See You Niggas. Wat dat met Dilated Peoples te maken heeft? Zelfde beat, alleen dit is het origineel.

48. Brainpower - Je Moest Waarschijnlijk Gaan
I tried to convince her that he in God's arms now. She said I don't believe that there's a God right now. Leuke line van T.I. in het nummer A Better Day. Wat dat met Brainpower te maken heeft? Niks, helemaal niks.

47. T.I. - A Better Day
En daar heb je T.I.. Een van zijn betere platen is A Better Day, nota bene nooit op plaat verschenen. Vreemd, het is toch echt veel sterker dan alles op No Mercy.

46. Canibus - Genabis
Canibus' Rip The Jacker is de engste voorkant ooit. Ziek dat iemand zo ziek uit z'n ogen kan kijken. Wel een heel vet album, met Genabis als een van de uitschieters.

45. Raymzter - 9 Tot 5
Wat is er met Raymzter gebeurd? Ik mis dit soort nummers!

44. Eminem - Difficult
Tweede onuitgebrachte track in deze update is Eminem met Difficult. Ik vraag me af waarom hij een vrij sadistisch album als Relapse opdraagt aan zijn overleden vriend als hij dit ook nog in de kluis had liggen. Kippenvelmoment: het niet uit je mond kunnen krijgen van het woord casket.

43. Deltron 3030 - 3030
Wat een uniek concept is dit. De fantastische stem van Del past prima bij de futuristische productie. Overigens staat op de hoes dat de cd in 3030 is verschenen. Ik vraag me af hoe dat kan.

42. Dr. Dre featuring Eminem - Forgot About Dre
Tweede Dre, tweede Em. Pak en beet vijf jaar terug was dit mijn nummer één geweest. Nu associeer ik Forgot About Dre enkel nog met een abrupte onderbreking op de Amerikaanse radio, omdat er een tornado op komst was. Ho please!

41. Flipsyde featuring t.A.t.U. - Happy Birthday
Ik schat dat er hier niet veel mensen zijn die dit kunnen waarderen, maar ik kreeg kippenvel bij Flip's verses.

41a. Hef - Sneeuw
Speciaal voor een aantal users, nóg een keer Hef met Sneeuw.

Heftige update. We waren bang dat je ondergesneeuwd was en je top 100 zou stoppen bij 51.

Vooral Sneeuw is goed van deze update. t.A.T.U. is altijd een plus. Lekker lesbisch zijn de hele dag en koekjes bakken. Verder is de update best kut trouwens, maar dat houden we geheim.

(afbeelding)

Nummer 42 en 44
Nummer 45 en 48

Nummer 50

46 is ook leuk!

Maar geef deze update niet meer dan een 2/10

Boy
Aanstellers, dit is een fantastische update!

Zei iemand daar date?

(afbeelding)

MAS
Brainpower, Raymzter en Flipsyde

Raymzter is trouwens bezig met een comeback. Hij gaat nu echt met een nieuwe plaat komen.

Wel okee. Maar geen top update.

Ik hoop stiekem dat Boy Ik Mik Loreland (aflevering 1 tot en met 28) nog verwerkt in zijn top 100. Dat zou ultiem zijn.

Gast
geplaatst: vandaag om 13:11 uur

geplaatst: vandaag om 13:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.