MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
Dat nummer van Masta Ace (Splash) kende ik nog niet. Klinkt goed!

Dennisami
Osiris Apis schreef:
Dat nummer van Masta Ace (Splash) kende ik nog niet. Klinkt goed!

Cool he , ik zoek eigenlijk alles via youtube op waardoor je wat vaker op hidden/unreleased nummer stuit.

Dennisami
Ja ik ben weer erg traag bezig, vanavond wil ik weer een update doen. Hier alvast een voorproefje

46. U-God - Bizzare

Dennisami
45. DMX - Damian

DMX Vind ik vaak een beetje meh maar dit is een erg gaaf nummer.

44. Nature - We Ain't Friends

Ik kan niet wachten tot Nature weer wat dropt, ben zowiezo fan van de QB stijl. Alleen de laatste tijd komen daar niet echt nieuwe artiesten vandaan of heb ik dat mis?

43. Heinek'n - We Gaan Ervoor

Heerlijke Nederhop. En piano beat !

42. T.i - Still Ain't Forgave Myself

Pareltje van T.I.P

41. Masta Ace - Music Man

Na even twijfelen staat hij toch flink wat hoger klasse van Masta Ace.

40. LL Cool J - Mama Said Knock You Out

Kwam erachter na Mama zei te horen van turk en Jiggy dat vond ik al een heerlijk nummer. Maar deze is toch een stuk sterker.

39. Ghostface Ft Jadakiss en ? - RUN!

RUN! Iemand enig idee wie die rapper is op die laatste verse?

38. Yelawolf -Pop The Trunk

Als ik dit nummer nu terug luister is het toch zijn waarde verloren maar toch zet ik hem ertussen.

37. Nas - Heaven

Yep, Nas mijn favoriet ik kan het dan ook niet laten hem vaak er tussen te zetten.

36. Inspectah Deck - City High

Leuk nummertje, Inspectah heeft vaak wel sterke liriek.

Is dat niet Jadakiss als laatste op Run?

Dennisami
Nope 2e verse is Jadakiss. Vanavond komt er nog een update.

Gewoon makkelijk te vinden via google hoor. De rapper is COMP.

Dennisami
35. Spacekees - Pe Pe Pe

Erg Grappig dit en zeker niet slecht.

34. Lil John Ft Ice Cube Nas T.i Bun b & Jadakiss - Grandfinale

Echt iedereen levert hier een sterke verse ook zijn het allemaal rappers van hoog niveau die beat is dan ook gaaf.

33. Saigon - Rules

Goede samenwerking tussen Static en Saigon.

32. Hef - Nanana

Zo willen we Hef horen toch?

31. Rass Kass - Goldyn Chyld

Redelijk underated hij had verder door kunnen breken.

30. Gangstarr - Battle

Het beste werk van Gangstarr als je het mij vraagt, de scratches van Premo aan het begin zijn geweldig en die trompetten zijn ook dope. En de lyrics van Guru /You buy a iced out watch because it cost alot/ dat komt gewoon heerlijk over.

29. La Melodia - Time

Erg Relaxed nummer een van de betere Femc's en zeker in Nederland.

28. Hi-Tek Dion & Talib Kweli - Let It Go

Ik vondt deze terug in mijn favorieten. Top nummertje.

27. Fat Joe - Flow Joe

Nooit gedacht dat Fat Joe al zo lang in de game zat. Erg gaaf nummer.

26. Xzibit - Alchoholic

Vooral deze beat doet het hem, refrein is ook wel leuk.

25. Brainpower - Even Stil

Brain vind ik ook erg underrated zal wel door zijn bril komen wat jammer is, voor mij is hij toch de man die Extince op zijn plaats zette.

Dennisami
Tadaa I hope you like it Feedback is gewenst.

24. Opgezwolle Ft josje en Shyrock - Balans

De beat de constant blijf veranderen echt geweldig plus logica van Sticks "Train een six pack of neem een six pack voor een bierbuik" .

23. Schoolboy Q - Phenomenon

Lekker luchtig nummer.

22. Eminem - As The World Turns

Absurde story telling van Eminem wat hem wel uniek maakt.

21. Nas - H to The Omo

Dit nummer staat hoger bij mij in de lijst dan Ether ik vindt dit namelijk een betere diss omdat hij niet alleen disst maar ook laat hij zien dat hij betere rap skills heeft.

20. Tupac - Hard to be a G

Bij het beluisteren van Tupac denk je automatisch eraan dat hij er niet meer is vaak maakt dat zijn nummers nog meer bijzonder maar dit is gewoon ook een heerlijk nummer.

19. CunninLyinguists - Falling Down

Kno maakt hier echt geweldig af.

[Dialogue:]
[Boss:] Dan-O! Happy Birthday
[Kno:] Thanks!
[Boss:] Oh, before I forget uh, we're gonna have to let you go Dan-O.
[Kno:] What?!
[Boss:] Yeahh, we've been monitoring incoming packages for a while now, we
noticed you have a fetish for naked pictures of Janet Reno and Will Smith
CD's. Yeahh.
[Kno]: crying]
[Boss:] Hey, uh...what's the machine gun in the paper bag for?

No, Mr. Johnson! YOUR ASS IS FIRED!
Heres your pink slip get hit with six clips
Salepeople out front, I ain't forget ya'll
Split ya'll, and everybody in this strip mall
Walk in the Dollar Store and just let off
Now even the managers body is 50% off!
Hit up Toys R Us and bust my shit
(ratttatat) TRICK LUH DA KIDS!!
Music store massacre, cus theyre trying to tell me
21.99 for a Nelly CD?!
Verizon fucked up my service so they ain't out of the woods
Can you hear me now? BIATCH!(gunshot) GOOD!!!
Shop owners, cashiers, even the patrons
This is punishment for gettin caught in my matrix
the chance for survival is miniscule
I see two dudes walking towards the pawn shop they bout to get it too

18. Fresku - Vrijheid

Fresku snijdt hier toch wel een gevoelig onderwerp aan hij legt alles goed uit brengt een hoop verheldering.

17. Mr Probz - Who Are You

Groot Hiphop talent dat het nog wel eens heel ver kan schoppen.

16. Bun-B Ft Ludacris - Trill Recognize Trill

Heerlijke banger.

15. Tha Dogg Pound - What Would You Do

Kurupt flowed hier geweldig goed! Het is gewoon een nummer dat niet oud wordt

14. Notorious Big - Who Shot Ya

Zo'n enorm ijskoud nummer echt biggie op zijn best!

Falling Down

Heerlijk nummer. Die beatchanges zijn echt geweldig. Sunrise -Sunset daarna is ook een heerlijk nummer om na deze te komen.

Bun B is ook altijd goed natuurlijk.

Mooi dat je Vrijheid noemt. Zeker een van de beste Nederlandstalige nummers vind ik. Verdiende ook veel meer krediet voor die track dan hij heeft gekregen voor Twijfel. Jammer dat ik zijn solo-albums niet echt vet vind en hij niet al te serieus is.

Dennisami
Twijfel is ook zeker een goed nummer maar dit nummer verdient zeker ook meer aandacht, ik ben ook niet zo'n fan van zijn albums terwijl sommige nummers toch wel goed zijn. Vanmiddag/vanavond update ik weer.

Niet overal mijn smaak maar er zitten wel een paar erg lekkere nummers tussen.

Dennisami
Nou heb ik van te voren geen lijstje gemaakt en moet je kiezen tussen een flink aantal nummers die je er tussen wilt plaatsen... ik hoop dat ik de beste keuze's heb gemaakt. De Top 3 komt er later nog achteraan.

13. Rakim - Satisfaction Guarenteed

DIt nummer doet me denken aan Guess Who's Back erg goed wel..

12. Az - Never Change

Dat gezang op de achter grond weerhoud mij eigenlijk om het nummer keihard te zetten maar misschien moet ik dit toch eens doen dit nummer is namelijk zo goed!!

11. Lupe Fiasco Ft Jason Evigan - Unforgiveable Youth

Zelf ben ik altijd erg geintresseerd in geschiedenis dat samen met Lupe kan dus echt niet stuk!
Vooral de laatste verse is het erg tof gedaan als hij zegt "This White House" dan begrijp je dus waar het over ging en wil je dat stuk nog een keer beluisteren .

10. Nas - Sometimes I Wonder

Dit nummer brengt bij mij altijd een goed gevoel naar boven bijzonder nummer, beste regel vind ik toch wel:

"My man Will until we meet aigen you hold it up there ill hold it up here/I hope you hear my prayers clear"

9. Sticks Ft Jawat - Water/Vuur

Tegenwoordig draai ik dit nummer eigenlijk niet meer maar ik heb er een hoop aan gehad.

8. Noreaga - Sometimes

Noreaga's best by far.

7. Prodigy Ft Nas - Self Conscience

Wat Prodigy hier doet is echt ongekend "I find it healthy to conversate with myself" Nas doet het ook voortreffelijk.

6. Notorious BIG - Everyday Struggle

Klinkt misschien wat gek maar ik word hier eigenlijk vrolijk van ik zet dit nummer wel eens op als ik het zat ben tijdens het werk.

5. Reakwon Ft Ghostface - Crimenology

Ghostface die schaamteloos in zijn badjas staat te rappen:) Deze 2 laten even zien hoe je moet rappen!

4. Masta Ace Ft Edo G - Little Young

Een van de beste nummers van de afgelopen jaren allemaal erg creatief bedacht!

Unforgivable Youth

Dat laatste stukje is echt een kippenvel momentje inderdaad. Toen ik daarna het hele nummer nog eens ging beluisteren merkte ik wat een geweldig nummer het is. Wat een mooie geschiedenis hebben die Amerikanen toch... (niet dat wij zo lekker bezig waren vroeger btw).

Dennisami
Het schijnt dat ze er niets van geleerd hebben .
En nee Nederland is ook niet zo lief geweest maar dat vergeten we liever..

Hier de laatste 3 nummers.

3. Flobots - Moon

Ook bij dit nummer ben ik niet zeker of je dit in de categorie Hiphop kunt plaatsen, maar wat is dit een gaaf nummer. De gitaar/viool intro belooft al iets goeds

Zelf ben ik weg van het eerste verse lekker dromerige lyrics hier en daar leuke verwijzingen maar daar moet je eigenlijk wel de betekenis van opzoeken
.

2. Q-tip - Renaissance Rap

Dit blijft echt mijn nummer 1 aanrader voor iedereen die rap eigenlijk alleen maar kent van de radio. De prachtige beat van Dilla en ongeforceerde stem en gewoon goede/nette teksten van Q-tip maken dit nummer echt perfect. Ook het onderwerp "Renaissance" heeft natuurlijk weer met mijn interesse voor geschiedenis te maken.

1. Nas - My Worst Enemy

Toen ik dit voor het eerst had gehoort merkte ik gelijk dat dit echt een speciaal nummer was, echt een one of a kind. De "vocals" voegen echt extra feeling aan deze persoonlijke lyrics die gaan over hoe nas en zijn vrienden zijn aangetast door de omgeving. Dit nummer is volgens mij ook expres niet op het album gezet voor het extra speciaal gevoel als je hem ontdekt.

Ik wou jullie allemaal bedanken voor de support

nedbed
Prachtige nummer 1! Verder een leuke top 100, en ik heb weer mooie nieuwe dingen ontdekt.

Leuk nummer die van Flobots. Die groep zal ik eens chekken.

Heel aparte, maar zo nu en dan zeker interessante top-100! De top-3 is sowieso origineel en ook sterk! My Worst Enemy is ook cool, echt zo'n 'Lost-tapes'-track! En de Renaissance Rap is inderdaad perfect. Beat perfect, raps perfect, alles perfect!

Dennisami
Ik ben blij dat jullie mijn Top-3 leuk vinden

@ Dungeon

Flobots moet je zeker checken! de hit Handlebars alleen al is de moeite waard.

Wie is er nu aan de beurd?

Mb.
Ik begin vanavond aan een nieuwe top 100. Alle nummers staan er in, maar ik moet ze nog even op juiste volgorde zetten. Ik heb een maximum opgesteld van 2 nummers per artiest - als ik het echt nodig vind om er überhaupt twee te plaatsen.

EDIT: Ben niet echt tevreden over de volgorde, maar dat zul je altijd houden.

Mb.
100. The Dereliks - The Phrase That Pays

En we trappen af met deze. The Dereliks bestaat uit DJ Hen Boogie en rapper Iz. Problemen met de platenmaatschappij zorgde ervoor dat de juiste promotie er nooit is gekomen. Tegenwoordig is daar het internet - en kunnen we pareltjes als deze nog ontdekken. Bevalt dit nummer je? Er is meer.

99. Othello & The Hipknotics - Organic

Othello vind ik een fijne rapper om naar te luisteren. Hier werkt hij samen met een jazz kwartet - dat zijn The Hipknotics dus. Een lekker niets-aan-de-hand nummertje waar ik graag naar luister. Ik denk dat dit soort Hip-Hop ook steeds meer in de smaak valt bij groter publiek. Een goede ontwikkeling, lijkt mij.

98. Break Mechanics - Nanzeji

En we gaan door met die live-jazz georiënteerde vorm van Hip-Hop. Ditmaal met een groep afkomstig uit Denver - je weet wel, van de Nuggets en Carmelo Anthony. Helaas zijn ze nooit doorgebroken zoals Carmelo Anthony - je weet wel, van de Nuggets - dat wel heeft gedaan. Het drietal aan rappers zijn hoe dan ook kundig - net zoals Carmelo Anthony, weet je wel. En heb ik ook Carmelo Anthony al vermeld?

97. Hieroglyphics - You Never Know

Volgens mij hebben meer gasten deze in hun top 100 gezet. Die keuze kan ik wel begrijpen, ja.

96. J-Live - Braggin' Writes [Dome Cracker Remix]

J-Live is een beest op de microfoon, laat dat duidelijk zijn. Op deze remix van Braggin' Writes eet hij de microfoon op. Die productie is natuurlijk ook om op te vreten. Laat dat ook maar meteen duidelijk zijn: DJ Spinna heeft die beat mooi gebakken. Vind je ook niet? Vergelijkingsmateriaal? Hier, het origineel.

95. Deltron 3030 - Mastermind

Automator - defy the laws of nature
Electronic monolith throw a jam upon the disc
The futuristic looper with the quickness
Hyper-producin' hydrogen fusion liquids keep your distance.

94. Choice37 - Hope (ft. Lauren Santiago)

Ik moet eerlijk bekennen dat ik Choice37 vroeger meer kon waarderen als rapper. Nu weet hij me nog maar met moeite te kunnen interesseren. Dit nummer is daarop een uitzondering. En toch is het vooral de samenwerking met Lauren Santiago die goed uitwerkt, waardoor het mijn aandacht weet te pakken.

93. Common - I Used To Love H.E.R.

Wat valt hier nog over te zeggen? Dat ik haar hoger moest plaatsen? Tsjah. Maak je eigen top 100.

92. Primeridian - Ring Around The Lyrical

Ondergewaardeerd duo (Jaime Roundtree en Simeon Viltz) dat nog steeds bezig is met het maken van muziek. En dat ze moeten vooral blijven doen. Dus, doe die rugzak op, en geef je support. Ik maak jullie alvast warm met dit nummer. Althans, dat hoop ik dan. Musical Mirages krijg je er nog als bonus bij!

91. 3582 - Bad As They Come [Remix]

3582 is een duo dat bestaat J. Rawls en Fat Jon. Het is die laatste die op dit nummer de raps voor zijn rekening neemt. En dat doe die laatste zeker niet verkeerd. En dat terwijl die laatste eigenlijk bekend staat als producer. En weet je wat nou zo leuk is? Deze remix is geproduceerd door Fat Jon. Gekke bedoeling, is het niet? J. Rawls wordt zowaar afgetroefd op eigen plaat. Het zal je maar gebeuren.

Damn, dit zijn echt monsternummers. Veel ook ondergewaardeerd waaronder 3582. Het ziet er naar uit dat dit mijn favoriete top 100 gaat worden. Geen gelikte nummers en dat is voor mij vaak erg goed nieuws

Mb., je bent een held, wist je dat al? Vast niet. Nu wel. Maar heerlijke update, je herinnerd mij eraan hoeveel ik kan genieten van hiphop met jazz-invloeden en jij brengt hier een aantal mooie projecten naar voren waar ik nog niet bekend mee was, zoals Othello & The Hipknotics en Break Mechanics. En uiteraard zijn de wat meer bekendere tracks van 3582, Hieroglyphics en Common ook smullen. Goed bezig, ga dit zeker volgen.

Mb.
Bedankt voor de reacties!

90. Hard 2 Obtain - L.I. Groove

Typisch jaren 90' anthem uit New York en omstreken. Vrolijk en speels - dat is de L.I. Groove! Met het grootste gemak wisselen de rappers uit Long Island elkaar af. "More thumps up than Fonz in Happy Days, so yes y'all, yes y'all!" De sample is best aanstekelijk, niet? Het album is het proberen waard.

89. J. Gifted - How To Be A Crook

Dit is het enigste nummer wat J. Gifted ooit heeft uitgebracht. Op How To Be A Crook flirt de rapper met de G-Funk, maar waar zijn collega's uit het Westen het leven in de getto verheerlijken geeft hij kritiek op de leefomstandigheden waarin zij zich allen begeven. De uit Washington D.C. afkomstige rapper weet zich goed staande te houden op de productie en trekt zijn conclusie: "Keep your head in them books!"

88. Sticks & Delic - Spaanse Vlieg

Ik heb drie Nederlandse nummers in mijn top 100 gezet. Dit is de eerste daarvan. Proost!

87. Arts the Beatdoctor - Crazy Times (ft. Skiggy Rapz)

Als ik vier jaar geleden een top 100 moest maken dan stond dit nummer in de top 10. Inmiddels is die waardering wat minder, maar het blijft een geweldig nummer. Skiggy Rapz brengt zijn versjes met der mate veel overtuigingskracht dat ik me nauwelijks stoor aan die opzichtige snakken naar adem.

86. Soup the Chemist - Eargasmic Arrangement

Soup the Chemist gaat langer mee dan je in eerste instantie denkt. In de jaren 80' maakte hij deel uit van S.F.C. (Soldiers for Christ): een religieuze rapgroep. Je zou het niet zo snel realiseren, maar er zit wel degelijk marktaandeel in Christelijke Hip-Hop. Soup had hierin een voortrekkersrol. Hedendaagse artiesten binnen dit segment (bv. Braille) zien hem dan ook als inspirator. Ik vind de religieuze inhoud van deze artiesten niet bijster interessant, maar zolang de artiest zijn geloof niet oplegt kan ik er prima naar luisteren. Er is dan ook best wat te ontdekken binnen dit (sub)genre. Laten we beginnen bij Soup.

85. Ghostpoet - Cash and Carry Me Home

Ghostpoet blijft me fascineren met zijn unieke rapstijl: mompelend, fluisterend, nuriënd, slissend.

84. The Fat Boys - Fat Boys

Def Jam Recordings was nog maar een kleine platenmaatschappij, en toch kwam daar al snel de film: Krush Groove. Eigenlijk is de film verkapte promotie voor de toenmalige line-up van het label. De film is desondanks de moeite waard als je geïnteresseerd bent in Hip-Hop uit de jaren 80'. Ik leerde in ieder geval zo de muziek van The Fat Boys kennen. Het trio bestaat uit Prince Markie Dee, Kool-Rock Ski en Big Buff Love. Die laatste stond ook bekend als the Human Beatbox - en de beatbox is gelukkig terug te horen op dit nummer. De ongegeneerde referentie naar het overgewicht voelt niet als een gimmick.

83. Biz Markie - Just A Friend

The diabolical Clown Prince of Hip-Hop weet als geen ander hoe je een tof nummer moet maken. Pak wat goede soulmuziek erbij, doe er wat drums onder, en laat charmeur Biz Markie er over heen brullen. En meebrullen doe ik. Zo luid en opzichtelijk mogelijk: "Ow baby, yoooooou, you got what I neeeeeed." Biz Markie illustreert met dit nummer wat Hip-Hop voor mij moet zijn: onbezorgd en oprecht. That's it.

82. Collective Efforts - Touch My Soul (ft. Blackshire)

De muziek van het uit Atlanta afkomstige Collective Efforts is voor elk moment geschikt. Nu gebied eerlijkheid mij wel te zeggen dat het soms moeilijk is om alle nummers van de groep uit elkaar te houden. Dat ligt aan het feit dat de verschillende producties vaak op elkaar lijken. En verder is de onderwerpskeuze toch enigszins beperkt. Dit nummer is voor mij een uitzondering op het oeuvre.

81. DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince - Summertime

Will Smith wordt vaak bekritiseerd. Niet zozeer voor zijn acteerwerk, maar wel voor zijn rapwerk. En dat is wat mij betreft onterecht. Nu ga ik niet beweren dat de Fresh Prince één van de beste rappers is die ik gehoord heb, maar het mag duidelijk zijn dat Will best aardig kan rappen. Hij is dan wel gemakkelijk te volgen, maar dat is voor mij een stijlkeuze en niet bepaald een teken van onkunde. Summertime is hoe dan ook een klassieker. Eigenlijk kan ik me geen beter nummertje (voor in de zomer) bedenken.

Zo, dat zijn maar liefst acht nieuwe tracks voor mij! Altijd leuk, weer wat nieuws. Ik kende alleen Spaanse Vlieg en Summertime, beiden heerlijke nummers. Voor de rest vind ik L.I. Groove, How To Be A Crook en vooral Touch My Soul fijne tracks.

Mb.
80. Juggaknots - Clear Blue Skies

Persoonlijk vind ik dit nummer beter dan het bekende Trouble Man. De manier waarop rappers Breeze Brewin' en Buddy Slim het onderwerp van racisme naar voren brengen is lichtelijk geniaal: een blanke jongen die wilt trouwen met een zwart meisje, maar de vader van de jongen is het er niet mee eens. Ze gaan met elkaar in gesprek. Luister en huiver, zal ik zeggen. Eigenlijk had ik deze hoger moeten zetten.

79. L.A. Symphony - Timeless

We begonnen met Soup the Chemist en we gaan door met het Christelijke collectief L.A. Symphony. Prachtige productie, en de rappers weten daar wel raad mee. Vooral Joey the Jerk steelt de show.

78. MC Jazzy Jeff - King Heroin

Jazzy Jeff was lid van het semi-legendarische collectief Funky 4 + 1 (de +1 stond voor de dame in het gezelschap: Sha Rock) dat een hit had gescoord met het nummer That's The Joint (aanrader). Hij ging daarna op avontuur als solo-artiest en King Heroin was de single van debuutalbum On Fire. Ik heb dit nummer altijd al een tof gevonden. De sociaal-kritische insteek is wat mij betreft zeer leuk uitgewerkt.

77. Beastie Boys - Intergalactic

Intergalactic is toch wel mijn favoriet van de Beastie Boys. Wat een geweldige videoclip ook.

76. Boho Fau & Elevated Soul - Coffee House Swingin' (Ft. Nile River)

Mocht je ontspanningstherapie nodig hebben: luister eens naar deze. Succes gegarandeerd.

75. Pax & Pry - True And You Know It

Het gaat vaak fout als Nederlandse rappers het in het Engels proberen, maar Pax komt er toch maar even mooi mee weg. Dit nummer is me altijd bijgebleven. Iets met die harde drums en dat lievelijke fluitje, denk ik. Verder moet de inhoud van dit nummer de backpacker goed doen, dus zet je rugzak op!

74. Electric - Late Show

Slechts 2 minuten en 43 seconden op de klok - en toch één van de heerlijkste chypers.

73. Snoop Doggy Dogg - Murder Was The Case

Jeugdsentiment, dat vooral. Later evolueert hij nog naar Snoop Dogg en Snoop Lion.

72. The Notorious B.I.G. - Juicy

Super Nintendo, Sega Genesis
When I was dead broke, man I couldn't picture this

71. Freddie Joachim - The SO [Remix] (ft. Son of Ran)

Het is vooral de productie die dit nummer geweldig maakt, maar Son of Ran doet deze geen onrecht.

Goed bezig....

Wauv Boho Fau!

Dikke, vette top-30 so far! Ik was bij voorbaat al erg benieuwd naar jouw top-100, want ik weet dat jij vette muziek kent! Wist alleen dat je al aan de beurt was. Echt vet! iTunes wordt weer aangevuld vanaf dit moment!

Gast
geplaatst: vandaag om 21:18 uur

geplaatst: vandaag om 21:18 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.