MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
Bedankt voor het wachten jongens !

59 - Finale - Style
Wat een basslijn. Kev Brown

58 - Jurassic 5 - A Day At the Races

57 - KMD - Constipated Money
2:18

56 - The Pharcyde - Pharcyde
Fatlip
" I step toward the mic grinnin'
The lyrical imperial award winnin'
Rhymes like a balloon that got a pin in it
Because my shit be poppin' like gin and juice
I seduce these iahps to get loose when I'm droppin' "

55 - Lewis Parker - Shadows of Autumn

54 - Marco Polo ft OC - Marquee

53 - Cannibal OX - Stress Rap

52 - Murs - The Night Before

51 - 3582 - No Need to Run [82 Mix]

50 - Celph Titled & Buckwild - Where I Are

Fades Em All. Die clap aan het begin en daarna die drums Was ooit mijn favoriete PR beat.

Glaciers of Ice schreef:
Fades Em All. Die clap aan het begin en daarna die drums Was ooit mijn favoriete PR beat.

Fades Em All, het orgineel is geproduced door Redman. De remix is geproduceerd door Pete Rock.

O het betreft de originele, sorry. Ik had het zoals je al zei over de remix.

49 - UGK - Wood Wheel

48 - Slick Rick - Cuz Its Wrong

47 - Digable Planets - Nickle Bags

46 - Fu-Schnickens - Got It Covered

45 - Kev Brown - Work in Progress

44 - Call O Da Wild - Clouds Of Smoke

43 - Ran Reed - Rugged Feel

42 - Royal Flush - Movin On Your Weak Production

41 - The Foreign Exchange - Raw Life

40 - Lord Finesse - Actual Facts

Omdat ik niets zinnigs over hiphop te zeggen heb, lurkte ik hier maar een beetje. Maar als dit topic dan na precies 2345 berichten zo dood ligt te zijn als de pier van Scheveningen, kom ik het wel even redden. Mijn kennis is hopeloos beperkt. Als ik al straat ben, dan eerder zoab dan een kasseienstrook. Verwacht er dus niet te veel van.

100. Jay-Z - Hard Knock Life (Ghetto Anthem)
99. Technotronic - Pump Up the Jam
98. E-Life - More Days to Come
97. Outerspace - Angels of Death
96. Killer Mike - R.A.P. Music
95. Snoop Doggy Dogg - Gin and Juice
94. Tyler, the Creator - Rusty
93. Delinquent Habits - Return of the Tres
92. Brother Ali - Forest Whitiker
91. DANGERDOOM - Sofa King

In dit tiental alleen al drie keer hardcore jeugdsentiment. Want in 1998 was ik een schattig kindje. Maar natuurlijk wel gewoon blank en zonder dreadlocks, dus lang niet zo schattig als de kindjes in de clip van Jay-Z. Het trompetje van Delinquent Habits schalt ook al zo'n vijftien jaar af en toe door mijn hoofd. Verder best matige rap geloof ik, maar pin me daar niet op vast. Ik vind het leuk. De prijs voor gezelligste beat gaat natuurlijk naar Sofa King, de prijs voor gezelligste dikkerd naar Killer Mike. De prijs voor minst gezellige beat is er trouwens ook. Die is voor Outerspace. Want bijna Within Temptation. Maar zonder boze rappers geen top 100, dus daarom. Duidelijk?

Prima lijst hoor

90. Xzibit - Paparazzi
89. The Roots - In the Music
88. Jay-Z - 99 Problems
87. Louis Logic - The Ugly Truth
86. Nas - Represent
85. Nujabes - Feather
84. Immortal Technique - Dance With the Devil
83. The Geto Boys - Mind of a Lunatic
82. Bran Van 3000 - Drinking in L.A.
81. Sadistik - Ashes to Ashley

Ook in dit tiental een notering voor Jay-Z, ik lijk wel fan. Maar schijn bedriegt, want nu zijn de leuke nummers wel zo'n beetje op. Al kan ik daar niet over oordelen, want eigenlijk ken ik niet veel van Jay-Z. Maar het punt dat ik wil maken is dat Jay-Z na 99 Problems in elk geval niet meer voorkomt. 99 Problems heeft trouwens niet alleen een gevleugelde uitspraak, maar ook een fijne noisy beat. Wie eigenlijk niet zo van hiphop houdt maar wel van creatieve allegaartjes, zou eens naar Bran Van 3000 moeten luisteren. Enorm leuke band. En op hun beste plaat staan ook nog eens een lief hertje en konijntje. Verder staan hier Nas en Nujabes in. De muziek van Nujabes is duidelijk rijker. Want als je uj en be weghaalt heb je toch nog Nas.

Dennisami
99 Problems is wat mij betreft het hardst van dit rijtje.

Dit is een bazig rijtje. 99 Problems is een van de mindere hier. Paparazzi, Represent, Feather, Ashes to Ashley en vooral Dance with the Devil zijn gewoon topnummers.

Dennisami
He$$el_01 schreef:
Dit is een bazig rijtje. 99 Problems is een van de mindere hier. Paparazzi, Represent, Feather, Ashes to Ashley en vooral Dance with the Devil zijn gewoon topnummers.

Dance with the Devil is natuurlijk echt een klassieker maar ik vind hem nogal misselijk makend. Feathers komt wat mij betreft na 99 problems.

Het is geen verhaal voor in een kinderboek inderdaad.

Wel een van de vetste verhalen in Hip-Hop ooit gemaakt. En uiteraard perfect gerapt door IT.

Maar ik moet eerlijk zeggen. Ik vind het misschien wel het beste nummer ooit gemaakt, maar in mijn lijst van meest afgespeelde nummers staat hij ver buiten de top 10. Het is ten eerste geen nummer dat ik twee keer achter elkaar kan luisteren en daarnaast een nummer dat ik op sommige momenten totaal niet hoef te horen.

80. OutKast - The Whole World
79. MF Grimm - Howl
78. Cage - Stripes
77. Aesop Rock - 9-5ers Anthem
76. Fresku - Maskerade
75. Atmosphere - In Her Music Box
74. Ill Bill - Acid Reflux
73. Dälek - Culture for Dollars
72. Mr. Lif - Return of the B-Boy
71. Theory Hazit - Extra Credit

Bah, wat een braaf backpackrijtje is dit. Hier zou eigenlijk een nummer als Hard in da Paint tussen moeten staan. Ter afwisseling. Maar Hard in da Paint stond al ergens anders in de lijst, dus dat kon niet. Eigenlijk stond op 78 De La Soul met Ring Ring. Maar toen hoorde ik gisteren Stripes van Cage op de shuffle. En die moest er ineens in. Ook in deze update Fresku, als enige Nederlandstalige bijdrage in de lijst. Omdat ik in Eindhoven woon. En omdat hij de enige rapper is die ooit geciteerd is in een krantenartikel dat ik heb geschreven. Een mooi bruggetje naar het reclameblok. Heeft u het augustusnummer van het tijdschrift Bont (gratis voor abonnees van het Eindhovens en Brabants Dagblad) al gelezen? Nee? Stuur dan gauw een PM naar linksbovengetekende. Jullie vinden het stuk op pagina 30 t/m 35 vast interessant. Want een citaat van Fresku. En oh ja, het gaat over R&P. Die jongen die hier nooit meer komt omdat hij elders gelukkig loopt te zijn.

Deze update is wel heel erg tof. MF Grimm

70. Big K.R.I.T. - What U Mean
69. Grandmaster Flesh & The Furious Five - The Message
68. Kanye West - Gold Digger
67. Manau - La Tribu de Dana
66. Jedi Mind Tricks - Outlive the War
65. Danny Brown - 30
64. Despot - Look Alive
63. Del the Funky Homosapien - 3030
62. El-P - The Full Retard
61. A Tribe Called Quest - Can I Kick It?

Jammer dat deze update de nummers 70 t/m 61 betreft, want 30 is met Danny Brown en Del goed vertegenwoordigd hier. Dat is wel meteen de enige overeenkomst, want een groter verschil in flow is bijna niet denkbaar. Over Danny Brown gesproken: die zag ik dit jaar nog op Best Kept Secret. Het was niet slecht, ook niet heel geweldig. Mij is vooral bijgebleven dat hij graag zijn tong uitsteekt. Omdat Rapper's Delight ontbreekt, is The Message het oudste nummer uit deze lijst. En dan is er nog Big K.R.I.T., die neger draai ik de laatste maanden grijs. Grappig dat de sleutelzin in dit nummer al tussen neus en lippen door voorbij komt op Glass House met Curren$y en Wiz Khalifa. En om het straatgehalte nog maar een beetje op te krikken staat hier ook nog Manau. Beste hit uit de brugklas en we kregen 'm bij Frans.

The Message. Een nummer dat in iedereen zn top 100 zou moeten staan

Dennisami
Update please

Ja, de lijst was terziele gegaan bij een ongevraagde computer-update. Ben hem toevallig net aan het reconstrueren ...

60 Army of the Pharaohs - Battle Cry
59 Masta Ace - Unfriendly Game
58 The Mighty Underdogs - Gunfight
57 Nujabes - Feather
56 Immortal Technique - Obnoxious
55 M.I.A. - Paper Planes
54 Dr. Dre - Still D.R.E.
53 People Under the Stairs - Youth Explosion
52 Black Sheep - Flavor of the Month
51 Lost Boyz - Renee

Tot zover de herstelwerkzaamheden. Er zal nu vast een nummer ontbreken dat er eigenlijk in hoort te staan, maar daar merken jullie lezers gelukkig niets van. In dit rijtje een paar lompe nummers van het boze soort, zoals Battle Cry. Toen ik een jaar of anderhalf geleden de moeite nam om iets dieper in de hiphop te duiken, waren de Jedi Mind Tricks-achtigen zo'n beetje het eerste dat ik echt kon waarderen. Voor mij is het, ik denk door de groots opgezette beats, de meest toegankelijke vorm van hiphop. Maar ook een waar je snel op uitgekeken raakt. Met Immortal Technique heb ik dat ook wel een beetje. Obnoxious is een heerlijk nummer, maar ik heb het ook wel wat te veel gedraaid. Masta Ace zag ik vrijdag trouwens nog in Tilburg, en dat was een feestje. Unfriendly Game kwam ook langs, net als verrassend veel van Disposable Arts, die ik persoonlijk nog iets liever hoor dan A Long Hot Summer.

Er is iets mis gegaan bij de reconstructie, feather had je namelijk al. Wat een harde lijst, voor er weinig van te kennen, heb je toch een erg vette lijst samengesteld. Bovendien staat er heel wat in, dat ik niet ken of nog op mijn "to listen" lijstje staat en ik luister toch al 15 jaar naar hip hop dus jouw kennis is echt niet zo beperkt als je doet uitschijnen

Dan is er toch nog plaats voor Sicknature. Die paste er gisteren namelijk ineens niet meer in.

En over beperkte kennis: in de lijstje staat alleen wat ik wél ken natuurlijk. Dan lijkt het al snel heel wat .

50 Mobb Deep - God Pt. III
49 Killer Mike - Reagan
48 Mos Def - Ms. Fat Booty
47 The Rapsody - Prince Igor
46 Deltron 3030 - Madness
45 Viktor Vaughn - Let Me Watch
44 Eminem & Dr. Dre - Guilty Conscience
43 Cannibal Ox - Iron Galaxy
42 OutKast - Rosa Parks
41 CYNE - First Person

Een beetje een braaf rijtje weer, met klassiekers en dat soort dingen. Enige echte uitspatting is Prince Igor. Het refreintje vond ik vroeger prachtig, en dat is eigenlijk nog steeds zo. Bovendien een dankbaar nummer om onlangs in een 20-verschillende-talenronde van een popquiz te hebben gestopt. Want zij zingt in het Russisch. Ik weet trouwens niet waarover. Ook Eminem en OutKast zaten al in mijn eerste hiphopshift, zo net voor de eeuwwisseling. Ik weet nog dat ik het heel gek vond dat Eminem geen neger was. Killer Mike is dat wel, en daar komt bij dat ik hem live zag op Primavera Sound in Barcelona. Dat was een van de hoogtepunten van het festival. Bovendien was hij zo blij met ons dat hij bijna moest huilen.

panjoe (moderator)
Ik heb nog niet gereageerd, maar je lijstje wel met belangstelling gevolgd. Wellicht ietwat veilige, maar altijd terechte keuzes, met zo nu en dan een voor mij onbekend nummertje. Leuk dat dit topic weer een beetje leeft .

40 Kendrick Lamar - m.A.A.d City
39 The Roots - Lighthouse
38 Dilated Peoples - Kindness for Weakness
37 Spooks - Things I've Seen
36 Sage Francis - Slow Down Gandhi
35 A$AP Rocky - Palace
34 Jedi Mind Tricks - I Against I
33 GZA - 4th Chamber
32 Showbiz & A.G. - Still Diggin'
31 Big K.R.I.T. - See Me on Top

Inmiddels zitten we in het stadium dat ik alle nu nog volgende nummers te laag vind staan. Kendrick Lamar moest weer eigenwijs zijn en de track m.A.A.d City uit twee nummers laten bestaan. Daardoor zit ik nu in feite met een Top 101 opgescheept. Deel twee is overigens de echte knaller. In de categorie jeugdsentiment vinden we hier Spooks. Ik kan me zelfs herinneren dat Radio 538 het refreintje bewerkt had met teksten als 'I listen every day to 538'... De prijs voor meest swingende nummer in deze lijst gaat naar Showbiz & A.G. Wat een samples! Verder heb ik deze week Liquid Swords gekocht voor een euro of zes, geen geld voor zulke oosterse sferen. Ook verzorgt Sage Francis hier een van mijn favoriete stukjes namedropping door het nummer Institutionalized van Suicidal Tendencies aan te halen. Dat is namelijk een nog grotere classic dan dit rijtje nummers.

Sterke top 100 heb je, Lukas.

30 Illogic - Celestial Clockwork
29 Nujabes - Luv (Sic.) Part 3
28 Pete Rock & C.L. Smooth - They Reminisce Over You (T.R.O.Y.)
27 Grieves - War for the Crippled
26 Busta Rhymes - Gimme Some More
25 Time Zone - World Destruction
24 Non Phixion - Black Helicopters
23 Immortal Technique - Peruvian Cocaine
22 Atmosphere - In Her Music Box
21 Waka Flocka Flame - Hard in da Paint

Zowaar eens een werkelijk afwisselend rijtje, zelfs met Johnny Rotten in de gelederen. Voor de hiphoppers die denken dat die man alleen een paar matige punknummertjes heeft gemaakt met de Sex Pistols: de bezwerende postpunk van zijn volgende band Public Image Ltd. is veel interessanter. En World Destruction moet toch haast een van de eerste crossovernummers ooit zijn. Die eer wordt volgens mij vaak aan Walk This Way toebedeeld, maar deze was toch echt eerder. Fantastische track in elk geval, toch meer dankzij het vileine gefulmineer van Johnny dan vanwege de raps van Afrika Bambaataa, dat wel. Voor de rest dus voor elk wat wils denk ik zo. Van oud tot nieuw en van underground tot mainstream. Gimme Some More is trouwens zo'n beetje mijn eerste hiphopherinnering. Ik kon me niet voorstellen dat iemand zo snel kon praten en er zat een heel gekke clip bij. Toch nog steeds erg leuk.

MAS
Goeie lijst Lukas.

20 Gorillaz - Clint Eastwood

Iets van vroeger, met een band van tekenfilmfiguren. Indertijd dacht ik daarom dat ik dit eigenlijk een beetje kinderachtig moest vinden. Daarna bleek het toch wel cool te zijn. Wereldnummer natuurlijk!

19 The Pharcyde - Passing Me By

Die rapper rapt een beetje als Donald Duck. Danny Brown doet hem nog steeds regelmatig na. Het geeft dit nummer wel heel veel extra's, het klinkt een stuk ruimtelijker, meer 3D, dan andere old school.

18 Neneh Cherry - Manchild

Ze rapt een stukje, dus ik vind het hiphop. Beste nummer van deze veelzijdige muzikante waar ik me eigenlijk eens beter in zou moeten verdiepen. Zodat ik ook écht met droge ogen kan beweren dat het haar beste nummer is.

17 DJ Shadow - Building Steam with a Grain of Salt

Niemand rapt hier een stukje, maar ik vind het toch hiphop. Ik word hier bovendien altijd erg rustig van.

16 Big K.R.I.T. - Hometown Hero

Misschien wel mijn favoriete rapper momenteel, zowel in het lompe als het fijnbesnaarde segment. Prachtige beat hier.

15 Jay Electronica - Exhibit C

Dat refreintje! Meer uitleg is niet nodig.

14 Aesop Rock - No Regrets

Over het algemeen heb ik een voorliefde voor rappers waarvan echte hiphoppers de flow slecht vinden. Dat komt omdat ik slechte punk- en indierockzangers gewend ben.

13 The Roots & Erykah Badu - You Got Me

Een nummer dat ik twaalf jaar geleden ook al in allerlei allertijdenlijstjes zetten. Things Fall Apart is denk ik ook het hiphopalbum dat ik het langst in huis heb.

12 Adventures of Stevie V - Dirty Cash

Er wordt een stukje gerapt, dus ik vind het hiphop. Het is natuurlijk eigenlijk hip house, maar in elk geval hip.

11 Masta Ace - Take a Walk

Masta Ace heeft gelijk. Het zonnetje schijnt en de lucht is blauw vandaag. Bovendien heb ik vakantie. Dus laat ik eens een ommetje gaan maken!

Dennisami
Sinds een maandje of twee ben ik echt aandachtig naar Big K.R.I.T. aan het luisteren wat een held!

Daarnaast is Take a Walk echt een onwijs gaaf nummer vooral dat refrein is classic, als iemand een remix met dat refrein kent laat me weten!

Ik weet wel dat dit het orgineel is, of in ieder geval het nummer waar de sample vandaan komt. Ook al een relaxt nummer als je het mij vraagt.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:33 uur

geplaatst: vandaag om 05:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.