MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
10. Kendrick Lamar - Backseat Freestyle

Misschien voor anderen maar een beetje een tussendoortje, maar Backseat Freestyle is voor mij het prijsnummer van Good Kid, m.A.A.d City. Lekker pakkende flow die meteen in je hoofd blijft hangen natuurlijk, maar de echte klasse zit hem in de industrialbeat. Als je er niet op let, luister je er bijna geruisloos omheen omdat Kendrick nogal aanwezig is. Maar de striemende klappen op de achtergrond maken dit nummer.

nedbed
Zeker geen tussendoortje! Na M.a.a.d. city het beste nummer van het album. Erg vette lijst ook trouwens!

9. Postmen - Cocktail

Ik mag dan pas de laatste anderhalf jaar een beetje de hiphop zijn ingedoken, toch zijn er maar weinig nummers die ik in mijn leven vaker gehoord heb dan Cocktail. Want daarvan had ik vroeger het singletje, en die draaide ik grijs. Nog daarvoor had ik het nummer op een cassettebandje (jaja kinderen, ik word oud). Dat spoelde ik dan tien keer terug naar het stukje met 'because you uuuuuuuuuused me, and abuuuuuuuused me'. Ondanks dit alles is Cocktail nog steeds best een wereldnummer.

Backstreet Freestyle vind ik helemaal niks. Cocktail is wel erg relaxt.

MAS
Postmen

8. Eminem - Lose Yourself

De irritatiefactor ligt bij Eminem soms hoog, maar hier overheerst toch de heerlijke agressie die de man in zijn nummers kan leggen. Als ik dan toch eens boos ben...

7. Salt-N-Pepa - Push It

Dit nummer is de afgelopen jaren eigenlijk alleen maar in mijn achting gestegen. Dansbaar, aanstekelijk en het gaat nooit vervelen. Bovendien zing ik het altijd als ik de kat van mijn ouders weer eens zie.

Cocktail dat verhaal ook, zo herkenbaar (inclusief het cassette verhaal), wereldplaat gewoon De overige drie nummers zou ik niet in mijn top 100 zetten, laat staan top 10 maar goed dat is jouw keuze. Ik vind je top 100 tot dusver echt

6. B. Dolan - Marvin

Niet al te bekend geloof ik, ik heb hem ook maar uit een of ander lijstje van R&P gejat. Lekker minimalistische beat die goed afsteekt bij de intense verses die slechts met moeite de mond van B. Dolan lijken te verlaten. Dat maakt dit tot een prachtige, doorleefde omschrijving van hoe Marvin Gaye door zijn vader vermoord werd. Verdient dus meer luisteraars.

Lekker nummer, ben benieuwd naar de top 5! Is er al iemand die een top 100 na jou zal droppen? Ik heb er eentje gemaakt, maar ben bang dat het nogal een cliché top 100 zal worden, waar niemand veel nieuws gaat van opsteken.

Ik zou het gewoon doen, want volgens mij is er geen wachtlijst meer en was het hier nogal doodgebloed. Omdat ik er in elk geval weinig verstand van heb, staan er vast ontdekkingen in je lijst .

nedbed
Gewoon droppen inderdaad! Ik heb nog wel zin in een lijstje!

Dope nummer trouwens dat Marvin, kende ik nog niet. Thanks!

Tijd om de topvijf in te duiken.

5. Arsonists - Venom

Gewoon keihard en giftig als een zwarte mamba. Ik kan zo snel geen betere beat bedenken dan die van de futuristische synthesizers die dit nummer maken. Credits ook voor de verzengende raps, al kan ik hier niet heel lang naar luisteren. De hele plaat vind ik bijvoorbeeld al een lange zit, maar dat is iets wat ik bij hiphop toch al bovengemiddeld vaak heb. Albums zijn toch wel handig om een artiest beter te leren kennen, maar als het erop aan komt, luister ik toch liever losse nummers.

Jaa man, ik hou echt van deze plaat. Venom idd 1 van de hoogtepunten.

4. Army of the Pharaohs - Seven

Dit is echt van die hiphop waarbij je je daarna een beetje vies voelt. Veel te ver over de top, veel te pompeus, veel te alles. Zo'n nummer als spekjes, waar je verslaafd aan raakt en je dan misselijk aan eet. Maar zo lekker. Om af en toe tien keer te draaien. En daarna weer heel lang niet. Toch weet ik niet of dit nummer over een jaar of twee nog hoog in een toplijstje van mij terug te vinden is. Maar nu nog even wel.

3. The Avalanches - Frontier Psychiatrist

Van een heel andere orde is dit kunstwerk van The Avalanches, een knotsgek Australisch gezelschap dat net als DJ Shadow musiceert door te knippen, plakken en samplen. Dat levert in dit geval een hoop vaagheid op, maar het plezier en de creativiteit spatten ervan af. En of het hiphop is? Vandaag vind ik van wel .

panjoe (moderator)
Nooit van gehoord, maar dit is dus echt wel duidelijk hiphop. Vet nummer, ik zou haast zeggen vetste nummer van je top tien tot nu toe - vind je ook niet, Lukas?

panjoe schreef:
Nooit van gehoord, maar dit is dus echt wel duidelijk hiphop. Vet nummer, ik zou haast zeggen vetste nummer van je top tien tot nu toe - vind je ook niet, Lukas?

Tot nu toe wel ja .

Opmerkelijk trouwens dat The Avalanches in hiphopkringen volgens mij volslagen onbekend zijn.

Dennisami
Haha dat nummer is echt zo geweldig in elkaar gezet, ik heb het al in een eeuwigheid niet gehoord en heb eigenlijk ook niet echt een idee hoe ik er toen aan gekomen ben

Maarja erg tof dat je heb hier in je top 3 zet!

Net iets te apart voor mij ben ik bang.

Nummer 4, 5 en 6 zijn wel echt hele sterke nummers.

Ai ai mijn top 100 zal toch meer behoudend zijn, knappe lijst tot nu toe Lukas erg benieuwd naar je top 2

2. Geto Boys - Mind Playing Tricks on Me

Ik ben meer van het nieuwe(re) werk dan van de old school, maar voor deze maak ik graag een uitzondering. Heerlijk subtiele beat die mij ondanks de paranoia van het gangsterleven toch elke keer weer vrolijk maakt. Waarschijnlijk het nummer dat ik zou laten horen als ik één hiphopnummer mocht kiezen om het genre te vertegenwoordigen.

*Tromgeroffel*

1. Bran Van 3000 - Afrodiziak

Huh, Bran Van 3000? Inderdaad ja. Ze hadden in 1998 een hitje met het ook erg leuke Drinking in L.A. Maar het prijsnummer van het fantastische muzikale allegaartje is toch Afrodiziak. Voor iedereen die van frisse en creatieve muziek houdt: ga de plaat Glee luisteren. Ongeveer elke muziekstijl - van hiphop tot metal - komt aan bod in een trip die toch vooral ook erg logisch en vanzelfsprekend in elkaar lijkt te zitten. Afrodiziak is enigszins vergelijkbaar met Drinking in L.A., maar dan leuker en met een heerlijke beat. Waarom op 1? Gewoon omdat ik het nummer al 15 jaar erg leuk vind en er maar weinig (echt leuke) hiphopnummers zijn waarmee ik al zo'n lange band heb.

Heel mooie en originele top 10 Lukas. Ik zal het even laten inwerken en tegen vanavond/morgen door de dag mijn nummers 100 tem 91 en eventueel 90 tem 81 droppen. Tenzij iemand anders zich geroepen voelt?

Je nummer één heeft me benieuwd gemaakt naar de hele plaat. Ga hem eens checken Leuke en originele top 100!

Voelen mensen er iets voor als ik na thgryda mijn top 100 eens update? Is inmiddels aardig veranderd, namelijk.

Van mij mag het. Ik heb alleen wel het idee dat de interesse in dit topic toch redelijk verminderd is. Misschien is het een idee om de top wat kleiner te maken, bijvoorbeeld een top 40 of 50. Dan kan je ook wat minder nummers per keer plaatsen. Ikzelf heb bijvoorbeeld niet altijd zin om alle tien de nummers die dan zijn geplaatst te beluisteren, of er een reactie op te plaatsen. Misschien is dat gewoon pure luiheid van mij en ben ik de enige, maar als er bijvoorbeeld tien nummers worden geplaatst waarvan ik zeven niet ken ben je meestal toch al weer minimaal een kwartier kwijt aan het beluisteren van die nummers. En dan heb je ze hoogstwaarschijnlijk nog niet eens helemaal afgeluisterd.

Die top tien vind ik dan wel weer altijd leuk om te volgen. Je beluisterd elke keer gewoon één nummer en meestal krijg je dan ook wat meer uitleg waarom dat nummer op die positie staat en dergelijke, wat ik ook altijd leuk vind om te lezen.

Maar dat is even mijn bescheiden mening. Sowieso kunnen jullie gewoon je top 100 plaatsen. Maar ik heb het idee dat dit topic wel wat kleine aanpassingen kan gebruiken om de belangstelling wat te vergroten.

Vette nummer één trouwens.Heel relaxt nummer. Mind Playing Tricks on Me blijft ook een klassiekertje. Zeker nu hij in de soundtrack van GTA V zit. Op het radiostation West Coast Classics, dat is dan wel weer een beetje jammer...

Hahahaha ik hoorde Geto Boys ook in GTA 5, vond het ook niet meteen een West Coast Classic maar goed Ik ga toch maar voor een top 100, al snap ik Hessel zijn punt wel. Het gaat er dan ook niet om, om alle nummers opnieuw te beluisteren van mijn top 100. Eerder de nummers die je niet kent of de nummers die je al lang niet meer gehoord hebt.

Kleine toelichting bij mijn top 100: ik heb als vuistregel genomen dat elke artiest maar twee keer als uitvoerend artiest mag voorkomen in de lijst, kwestie van het gevarieerd te houden. Ik heb hier 1 uitzondering op gemaakt en heb ook geen rekening gehouden met featurings of artiesten die ook nog eens onderdeel zijn van een (super)groep. Terugkijkend op mijn lijst merk ik wel dat er heel veel classics in staan waardoor de echte hip hop heads misschien weinig nieuws zullen ontdekken. De minder ervaren luisteraar kan er op die manier wel van op aan dat als hij een groot deel van de lijst niet kent, er nog veel moois te ontdekken valt.

Anyway hier zijn de eerste tien nummers enjoy:

100. DMX: Ruff Ryders Anthem
99. Pacewon & Mr. Green:Children Sing
98. Busta Rhymes: What It Is
97. Capone-N-Noreaga: Invincible
96. Snoop Doggy Dogg: Murder Was the Case
95. Vakill: Fallen (ft. Slug)
94. A Tribe Called Quest: Award Tour
93. The Loyalists: Maximum
92. Ice Cube: Hello (ft. Dr. Dre & MC Ren)
91. Dangerdoom: Benzie Box (ft. Cee-Lo)

Met deze nummers weet je meteen wat je kan verwachten, namelijk een afspiegeling van wat hip hop voor mij heeft betekent doorheen de jaren en hoe mijn smaak geëvolueerd is van een combinatie van een grote hoop West Coast Classics (het commerciëlere werk) met een paar underground Classics naar voornamelijk 2000's underground hip hop aangevuld met enkele modernere, commerciële nummers.

toris
Mooi lijstje! Alle tracks zijn minimaal lekker en track 99, 95, 94, 92 en 91 zouden zomaar ook in mijn lijstje kunnen staan.

Mb.
Beetje fout soms (100, 98, 92 ), maar wel lekker. Typisch wat ik van je verwacht had, thgryda.

Mb. schreef:
Beetje fout soms (100, 98, 92 ), maar wel lekker. Typisch wat ik van je verwacht had, thgryda.

Fout? Shit is gangsta gek Er komen nog wel wat van die foute nummers voorbij hoor

Gast
geplaatst: vandaag om 13:02 uur

geplaatst: vandaag om 13:02 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.