MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
Tja, heerlijke track, afkomstig van een van de beste albums ooit gemaakt. Daar hoef je weinig woorden aan vuil te maken denk ik.

Heerlijke track, al kan het voor mij niet op tegen 4th Chamber en Shadowboxin', de twee duidelijke hoogtepunten voor mij. Maar een toffe top 5 en top 100 in het algemeen, mooie mix van stijlen.

Glaciers of Ice schreef:
1. The GZA - Liquid Swords
Vrij voorspelbaar, maar natuurlijk kan nu ook niet anders. Mijn favoriete hiphopnummer aller tijden is het legendarische Liquid Swords. Beter dan dit wordt hiphop echt niet voor iemand als ik. Serieus wat wil je nog meer? Flow, lyrics, een van de vetste refreinen ooit geschreven, die loop, een intro die het album gewoon perfect start en ik kan heel lang door blijven gaan. Ik had heel Liquid Swords kunnen kiezen, omdat ieder nummer voor mij speciaal is, maar heb gewoon gekozen voor de titeltrack. Ik denk dat Liquid Swords samen met BIBLE ook wel het meest toegankelijke nummer is op LS.

Had ik volgens mij ook in mijn top 100, geweldig nummer en voor mij destijds dé reden om het album te kopen, geen seconde spijt van had

Graag wat meer leven in dit topic!!!!!

nedbed
Doe lijst plaatsen dan.

Ik wil er ook wel weer eentje plaatsen hoor. Heb ik alleen even een paar dagen nodig om een beetje een eerste schifting te maken.

nedbed
Ik ben ook weer bezig met een nieuwe. Gaat nog baziger dan de vorige worden

Spann0ndddd.

Ik ga er ook een maken. Ik hoor wel wanneer ik aan de beurt ben. Mits hij dan af is uiteraard.

Is er al iemand klaar. Heb weer zin in wat classics afgewisseld met voor mij onbekend materiaal.

nedbed
Ineens.

100. Black Eyed Peas - Karma

Ik begin met een nummer van The Black Eyed Peas. Een groep die voornamelijk afschuwelijke K*t muziek heeft voortgebracht. Op hun eerste twee albums, waar Fergie godzijdank nog niet op te horen is, staan nog wel een aantal erg fijne nummertjes. Dit nummer is er daar één van. Wat dit nummer vooral leuk maakt is het ontzettend catchy refreintje. Daarnaast zijn de lyrics ook best aardig, en geeft de beat een lekker zomers sfeertje mee.

99. Big Boi - Lines (Feat. A$ap Rocky & Phantogram)

Heerlijke beat, en Rocky en Big Boi spitten er lustig op los. Fijn refrein ook.

98. Das Racist - Power (Feat. Danny Brown)

Danny Brown! Een feature van hem zorgt er automatisch voor dat het een goede track is. Wat een coole gast is dat. Verder een lekker vreemde beat, en prima raps van de mannen van Das Racist.

97. Young Fathers - Queen Is Dead

Geweldig die opbouw, en uiteindelijk die uitbarsting bij 1:00 ongeveer. Heerlijk chaotisch. Al het werk van deze mannen is sowieso het checken waard, voor wie dit nog niet kent.

96. Lloyd Banks - I'm So Fly

Fijn nummertje van de sterkste G-Unit rapper. Lekker zomers.

95. UGK - 3 In Da Morning

Ben niet heel erg kapot van de muziek van deze mannen uit het zuiden van de VS, maar dit nummer vind ik altijd wel erg fijn. Die diepe bass klinkt echt heel erg tof. En het pianoriedeltje in het refrein is ook erg fijn. Isaac Hayes? Of hoor ik dit verkeerd? Als dat zo is, is dat wel bijzonder onorigineel natuurlijk.

94. Kid Cudi - Brothers (Feat. King Chip & A$ap Rocky)

Er wordt erg vaak ''nigga'' en ''niggas'' gezegd in dit nummer, ''Brothers'' wordt eigenlijk bijna nooit gezegd. Noem het nummer dan ook gewoon ''Niggas''. Stomme Kid Cudi.

93. Sandpeople - I Don't Care

Weer een nummer met een refrein dat erg in je hoofd blijft zitten. De teksten zijn ook erg sterk, alleen een beetje hard misschien, maar de dames zullen het er wel naar gemaakt hebben.

92. G-Unit - Poppin Them Thangs

En weer een keiharde banger van G-Unit. Wat een beat! Daarover stoerdoenerij van de mannen zoals we van ze gewend zijn. Classic.

91. Sticky Fingaz - Man Up

Lekker Agressieve track. Wat een geniaal stemgeluid heeft deze man toch ook. Er is voor zover ik weet helaas geen ongecensureerde versie van dit nummer helaas.

Leuk om I Don't Care erin te zetten! Erg vette verses daar

Kende die van de BEP eigenlijk niet... best fijn. Verder is Banks en G-Unit nostalgie voor mij.

Karma hier ook een favorietje, al hebben ze nog een aantal betere.

Mb.
THE FOUNDATION!!!! Haha, ik krijg meteen zin om Def Jam: Fight for NY te spelen.

Harco
Geen sample in 3 in the Mornin', volgens mij. Hoezo zou dat overigens "onorigineel" zijn?

nedbed
Omdat het stukje dat ik dacht te horen in dat nummer nogal vaak in hiphopnummers gebruikt wordt. Black Steel In The Hour Of Chaos bijvoorbeeld. Maar is niet die sample dus.
@Mb. Haha, ik ook. Dat is ook waar ik het nummer van ken. Bazenspel.

nedbed
90. Joey Bada$$ - Hardknock (Feat. CJ Fly)

Prachtige track van één van de grootste hiphoptalenten van dit moment. Erg fijne 90's productie, en rustige raps van de gastheer en CJ Fly. Nog zo'n talent, die CJ Fly.

89. Brotha Lynch Hung - Siccmade

Nu een track van één van de grootste viespeuken in de hiphopwereld. Namelijk: Brotha Lynch Hung. Jezus, wat een smeerlapperij ratelt deze man toch op. Denk aan dingen als ''Baby barbeque ribs and guts and, ah, don't let me get too deep fryin' baby nuts'' en ''I'm havin' fits, I dreamed of eatin' bloody pussy clit's since I was six'' Tja, je moet er van houden denk ik, dit soort teksten. Ik houd er wel van. De beste man rapt dit alles over erg goede westcoastproducties, waarmee hij zich onderscheid van de meeste horrorcorerappers.

88. Opgezwolle - Beestenboel

Eerste Nederlandse track! Erg leuke teksten van Rico en Sticks op dit nummer. Erg creatief die vergelijkingen tussen mensen en dieren. Het nummer wordt ondersteund door een beat die ook echt een beetje een junglegevoel geeft. Jammer dat je al lang niks meer van Delic hoort natuurlijk. Hij doet voor mij niet veel onder voor de beste producers uit Amerika.

87. Tech N9ne - Fragile (Feat. Kendrick Lamar)

Een van de gaafste nummers van vorig jaar. Kendrick Lamar heeft vorig jaar dan misschien geen album uitgebracht, toch wordt hij door veel mensen alsnog wéér de rapper van het jaar genoemd. Niet geheel onterecht wat mij betreft, want hij heeft dan ook diverse topverses geleverd op albums van anderen. Hier heeft hij ook weer een bijzonder sterke verse. Tech n9ne komt ook erg hard, en het refrein is mooi gezongen.

86. El-P - Oh Hail No(Mr. Motherfucking Exquire & Danny Brown)

Tja, wat moet ik hier over zeggen? Geweldige raps van alle drie, en dan vooral van Exquire. Mr. Motherfucking Exquire om precies te zijn. Geweldige verse.

85. Wiz Khalifa - Rooftops (Feat. Curren$y)

Mijn smaak is in de tijd tussen deze lijst en mijn vorige een beetje anders geworden. Ik ben namelijk de meer mainstream hiphop zonder al te bijzondere teksten meer gaan waarderen. Dit is zo'n track waar ik ten tijde van mijn vorige lijst absoluut nog niet met plezier naar luisterde. Had je me toen gevraagd wat ik van deze track vond, dan had ik waarschijnlijk gezegd dat ik het nep vond. Dom. Gewoon een fantastisch nummer natuurlijk, met een heerlijke vibe. En wat is Curren$y toch een baas.

84. Cage - Among The Sleep

Gewelddadige teksten, een beetje zoals de oude Eminem. Lekker sinistere beat van RJD2.

83. Big K.R.I.T. - What U Mean (Feat. Ludacris)

Ik ben niet zo'n fan van de rustige nummertjes van K.R.I.T., hij zou veel meer tracks zoals deze moeten maken. Heerlijke banger, met een leuke gastbijdrage van Luda. Ik heb me nog niet heel erg verdiept in de muziek van deze man btw. Tips zijn welkom.

82. Evidence - Late For The Sky (Feat. Slug & Aesop Rock)

Werkelijk fantastische beat, en twee rap grootheden op je track. Die Evidence heeft 't altijd maar weer mooi voor elkaar. Zelf heeft ie ook geen onaardige flow natuurlijk.

81. 50 Cent - Patiently Waiting (Feat. Eminem)

Bij de vorige lijst beweerde ik nog dat ''Your Life's On The Line'' het einge toffe nummer van 50 is. Dit is natuurlijk absoluut niet waar. Neem dit nummer alleen al. Classic verse van Em.

nedbed
Jo, ik ga maar gewoon weer verder.

80. C-Murder - Down 4 My Niggaz (Feat. Snoop Dogg & Magic)

Stoere Hiphop. Harde beat.

79. Madvillain - Shadows Of Tomorrow

Lekker vreemd nummer, met de aparte stem van Lord Quas. De beat is lekker druk, wat ook bijdraagt aan het vreemde sfeertje.

78. Danny Brown - Monopoly

Weer Danny Brown. Nu een solonummer van de beste man. Geweldige stem en erg grappige teksten.
''Ready to hit the studio and shit all on your mixtape
Nah, literally, shit all on your mixtape
Wipe with the credits, leave stains on the Jewel case.....''

''And still fucking with them freak hoes
Stank pussy smelling like Cool Ranch Doritos''

77. Dälek - Culture For Dollars

Nu hiphop die iets experimenteler is. Zal niet bij iedereen fijn in het gehoor liggen, denk ik. Ik vind dat duistere noisy geluid heerlijk.

76. The Game - Higher

Deze beat. Hard. En onthoud, mensen: ''Look out for Detox!''

75. Denzel Curry - Threatz (Feat. Yung Simmie & Robb Bank$)

Groot talent, deze Denzel Curry. Erg fijne flow + stem. Zijn debuut ''Nostagic 64'' staat vol met heerlijke trapbeats, en erg goede raps van de gastheer zelf en diverse gastartiesten. Threatz is het hoogtepunt van dat album.

74. Scarface - Jesse James

Ik moet nooit teveel naar Scarface luisteren, want zijn flow wil nog weleens een beetje eentonig worden na een tijdje. Af en toe is dit wel echt geweldig. Lekker lompe stijl en stem.

73. Chance The Rapper - Smoke Again (Feat. Ab-Soul)

Het duurde even voor ik dit kon waarderen. Chance heeft een vrij aparte manier van rappen, die in het begin als behoorlijk irritant ervaren kan worden. Dit had ik ook dus, maar nu vind ik dit behoorlijk geniaal. Dit nummer is mijn favoriet van hem. Super chill gewoon. Ab-Soul heb ik weleens beter horen rappen trouwens, maar z'n verse is niet storend ofzo.

72. DMX - Bring Your Whole Crew

Dit vond ik een paar jaar geleden de beste rapper op aarde. Goed, ik kende het genre toen nog niet zo goed, en ik vond het vooral gaaf als rappers heel erg vaak ''fuck'' en ''motherfucker'' zeiden. DMX doet dat. Vandaar dus. Nu zie ik natuurlijk in dat DMX niet zo'n geweldige rappers is als ik toen dacht. Sommige nummers blijven wel geweldig voor mij. Lekker geschreeuw en gegrom. En deze openingszin: ''I got blood on my hands and there's no remorse
I got blood on my dick cuz I fucked a corpse''

71. Eminem - Role Model

Hey, deze stond ook al in m'n vorige lijst! Blijft ook gewoon overduidelijk het beste nummer van Em voor mij. Lekker kale Dre-beat en briljante teksten van Eminem.

Deze keer wat reacties misschien?

Die link van Patiently Waiting is gewoon Late For the Sky trouwens. Weet ik nu eindelijk ook waar die Eminem quote van Bin Laden van Tech vandaan komt.
Ik ben het trouwens niet eens over de verse van Kendrick op Fragile, wat een vervelende niet passende verse is dat zeg. Vond Tech N9ne eigenlijk al niet zo geniaal...
Chance the Rapper en Ab-Soul kan ik nog steeds niet uitzien. Refreintje klinkt echter wel fijn (en dat zingen erdoorheen is wel grappig), en de beat is ook best lekker, alhoewel die brass synth niet erg fijn klinkt... Toch wel een noemenswaardige quote:
"She only got you as a nigga on the side, that's a nigga on the side of a side-bitch, homey!"

En Madvillain natuurlijk

nedbed
Die link van Patiently Waiting is gewoon Late For the Sky trouwens.

Oeps, ik kan het nu niet meer aanpassen helaas...

Patiently Waiting

Wat een typische beat uit die tijd. Lelijke 'zwakke' drums en die synthesizer erbij... Doet me wel denken aan mijn 'g-unit' tijd. XD

nedbed
70. Immortal Technique - Dance With The Devil

Wat een storytelling van Immortal Technique. Ongelooflijk. Die twist in het verhaal zorgt iedere keer weer voor kippenvel. De pianosample is natuurlijk prachtig.

69. De Jeugd Van Tegenwoordig - Benden

Bas Bron. Wat een keiharde beat. Fur, Yayo en Wiwa hebben alle drie vette verses, Wiwa komt overduidelijk het hardst.

''Ikke ben de baas van een bende
Kijk baat en je vraagt om ellende
Klip hard elke dag van de kalender
Willie Wartaal, levende legende''

68. Ab-Soul - Terrorist Threats (Feat. Danny Brown)

Boosheid naar de overheid. Vrij interessante teksten van Ab-Soul. Jammer genoeg voor hem steelt Danny Brown toch weer de show op dit nummer.

67. Dizzee Rascal - I Luv U

Wat jammer dat Dizzee van die vervelende commerciële troep is gaan maken, in het begin maakte deze man heel erg toffe muziek namelijk. Dit nummer vooral is zó hard. Grappige teksten en soepele flow van Dizzee Rascal, en een heerlijk beukende beat. Genieten.

66. Doseone - Etherial Downtime

Heel erg aparte stem heeft Doseone, een beetje eng haast. Dat in combinatie met een beat met veel aparte samples en de even aparte flow van Doseone maakt dit een aardig bevreemdend geheel. Ik vind het erg mooi. Ik kan me voorstellen dat je even moet wennen aan de MC. Had ik ook.

65. A$ap Ferg - Shabba(Feat. A$ap Rocky)

En maar even weer wat ''ignorant hiphop''. Erg fijn refreintje en leuke raps van Ferg en Rocky. Teksten zijn niet bepaald van een hoog niveau natuurlijk, maar zijn wel erg vermakelijk.

64. Aceyalone - Arhythamaticulas

Een rapper met een flow die een beetje doet denken aan die van Del The Funky Homosapien. Dat is een goed iets natuurlijk. Aceyalone heeft ook, net als Del, erg sterke teksten. Ongelofelijk hoe soepel hij hier over de beat flowt met veel tekstuele hoogstandjes. Bijzonder sterke rapper, die best wel onbekend is op deze site eigenlijk. Ga ''All Balls Don't Bounce'' checken. Classic album.

63. Black Sheep - The Choice Is Yours

''Engine, Engine, Number Nine
On the New York transit line
If my train goes off the track
Pick it up! Pick it up! Pick it up!''

Dat stukje is echt geniaal!

62. Lords Of The Underground - Chief Rocka

Nog maar eens een klassiekertje uit de 90's. Fijne jazzy beat en sterke raps van de Lords Of The Underground met hun hoge stemmetjes. Oh, en dat stukje dat in Machine Gun Funk gesampled is.

61. Lil Wayne - John (Feat. Rick Ross)

En vervolgens maar weer eens een keiharde banger. Lil' Wayne levert hier de ene na de andere vette punchline en Rick Ross klinkt ook erg hongerig. De beat is natuurlijk gewoon

Paar vette lines van Weezy:

''The guns are drawn and I ain't talking 'bout a sketch''
''That banana clip, let Chiquita speak''
''This game is a bitch I got my hand up her dress''

Dennisami
Beter dat er weer leven is hier, Man up is inderdaad wel geniaal de rest moet ik nog even checken.

Harco
Doseone is een van de redenen dat ik hiphop ben gaan luisteren. Niet helemaal mijn ding meer, maar trek het nog steeds wel. Vond Spitfire trouwens altijd een sterker nummer.

Doseone is zo'n emcee die ik nooit genoeg aandacht heb gegeven, eigenlijk. Is daar al een stuk beter te trekken dan op Deep Puddle Dynamics, daar vond ik hem wel vet, maar was ik toch blij om weer Slug, Sole of Alias te horen. =]

En die regels van Wayne zijn niet belachelijk slecht, maar ook niet zo geniaal toch?

nedbed
En die regels van Wayne zijn niet belachelijk slecht, maar ook niet zo geniaal toch?

Niet?

Mooi rijtje tot nu toe. Een aantal nummers die bijna verplicht voor zouden moeten komen in deze top honderden (dat degene die nog lijstjes gaan droppen dit even in hun oren knopen) zoals Poppin Them Thangs, Late for the Sky, Chief Rocka en Dance with the Devil (die staat wel te laag, maar ik vergeef het je). Ook een aantal nummers waarbij ik bij desbetreffende artiest voor een ander nummer zou kiezen, hoewel ik geen enkel slecht nummer voorbij heb zien komen. Ook nog een paar nummers die ik nog niet ken (of in ieder geval niet van naam), dus die zal ik binnenkort even beluisteren.

Ik ben het trouwens met Elohim eens: zo geniaal zijn die lines niet. Maar ik ben sowieso nooit de grootste fan van Lil Wayne punchlines geweest. Geef mij de punchlines van Big L, Celph Titled of Chino XL maar.

Dat album van Cage moet ik trouwens nog steeds eens een keer goed beluisteren. Ik weet vrijwel zeker dat het me gaat bevallen, maar toch ben ik er nooit aan toe gekomen.

nedbed
Celph Titled is natuurlijk de koning als het om punchlines gaat, Big L is ook een baas op dit gebied natuurlijk. Ik ben alleen niet zo'n fan van de punchlines van Chino, vaak een beetje te vergezocht vind ik. Dan heb ik toch echt liever Wayne.

Ik zal zo de volgende tien nummers plaatsen.

Chino is voor mij de punchlineking. Hij zegt in een verse zoveel dingen die me bijna altijd versteld doen staan, echt geniaal. Celph is natuurlijk ook erg goed, L is, vind ik, erg overrated als het gaat om punchlines. Hij was erg dope, en vooral zijn flow is bijna niet te evenaren, maar zijn punchlines? Meh.

@Hessel, die Cage is erg aan te raden. Je weet eigenlijk al wel wat je krijgt, vage Def Jux beats (alhoewel ook weer niet ZO vaag, geen Mr. Lif of El-P) met een zeer geflipte Cage.

nedbed
60. Das EFX - They Want Efx

Oh, wat is dit toch lekker funky en wat flowen deze gasten er toch heerlijk op los. En dan geeft het niet dat de teksten helemaal nergens over gaan. Hier word ik gewoon erg vrolijk van.

59. Beastie Boys - Too Many Rappers (Feat. Nas)

Coole oldschoolsound en een leuke bijdrage van Nas. R.I.P. MCA.

58. Curren$y - No Squares (Feat. Wiz Khalifa)

Gouden koppel dit. Zorgt altijd weer voor zeer vermakelijke nummertjes. Dit nummer is gewoon te hard. Wat een bazen.

57. Kendrick Lamar - Backseat Freestyle

Dit nummer verveelt nooit, en het is bovendien een nummer dat zelfs mijn vrienden die normaal helemaal niet van hiphop houden kunnen waarderen. Ik heb het over mensen die gelijk, ''zet die negermuziek af'', roepen, wanneer er een willekeurig rapnummer door de boxen klinkt. Ik heb het best moeilijk af en toe. Gelukkig ben ik niet de enige hiphopliefhebber van mijn vriendengroep. Maar goed, dit nummer wordt door iedereen altijd wel gedoogd dus.

56. Del The Funky Homosapien - Jaw Gymnastics

Nummer afkomstig van een album met opvallend weinig stemmen, vergeleken met Deltron 3030. ''Both Sides Of The Brain'', waar ik 't dus over heb, doet echt niet veel onder voor die andere hoor. Hier alvast een voorproefje. Wat mij betreft wel gelijk het hoogtepunt dus.

55. Tha Dogg Pound - Dogg Pound Gangstaz

Heerlijke productie van Daz en prima raps van beide heren. Tekstueel gezien niet bepaald hoogstaand, maar dat is ook niet echt van belang bij dit soort hiphop.

54. Ghostface Killah - The Champ

Smackdown Vs Raw 2007. Jep, daar ken ik deze van. Een erg leuk thema heeft dit nummer. De beat is erg tof gedaan. Een beetje de ''Eye Of The Tiger'' van de hiphop dit.

53. Earl Sweatshirt - Hive (Feat. Vince Staples & Casey Veggies)

Heerlijk duistere track. Was even wennen voor mij, omdat Earl nogal vermoeid klinkt, maar dit draagt natuurlijk gewoon bij aan de sfeer van de track. En wat te denken van de teksten van Earl en de manier waarop hij het soms aan elkaar weet te rijmen. Fenomenaal. Paar voorbeeldjes om aan te geven waar ik het over hebben.

''Crack ceramic and slap a hand out of cash account
Stamp and shouting, thrashing, these niggas done let the Kraken out
Crack-a-lacking, like snap, crackle, popping your ammo off
Hide your face, and throw your flannels off, Sweatshirt, nigga''

''So here I sit, eye in the pyramid
God spit it like it's truth serum in that beer and then
Disappear again, reappear bearded
On top of a lear, steering it into the kids' ear again''

En dan vind ik die verse van Vince misschien nog wel beter, zó goed is dit nummer.

52. Atmosphere - Trying To Find A Balance

Damn, wat een agressie gooit Slug hier in zijn raps, zo hoor ik hem graag. Goede teksten ook.

51. Waka Flocka Flame - Hard In Da Paint

Waka Flocka Flame kan niet rappen, dit geeft hij zelf ook toe, hoewel hij de afgelopen tijd wel beter is geworden trouwens. Wat Waka Flocka hier doet is eigenlijk niet veel meer dan een beetje schreeuwen. Zijn teksten zijn ook erg slecht, maar dan ook echt heel heel erg slecht. Toch heb ik een zwak voor deze man en kan ik dit zo nu en dan heel erg waarderen. De keiharde beat van Lex Luger zorgt hier natuurlijk ook voor een groot gedeelte voor.

Gast
geplaatst: vandaag om 01:14 uur

geplaatst: vandaag om 01:14 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.