Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...
zoeken in:
0
geplaatst: 20 maart 2012, 18:51 uur
Dan wordt het wachten op een mod. Er iets met die Snoop Dogg link en ik kan mijn eigen videoposts niet meer zien.
0
Mb.
geplaatst: 20 maart 2012, 18:57 uur
Who? MIKE JONES! Who? MIKE JONES!
en
tegelijk. Meer swagger kan je lijst niet hebben.
en
tegelijk. Meer swagger kan je lijst niet hebben.
0
geplaatst: 20 maart 2012, 21:17 uur
Ik krijg het filmpje van Snoop helemaal naast de pagina en kan de posts van Ralph niet bekijken.... Ben ik de enige of....?
0
geplaatst: 20 maart 2012, 21:31 uur
Dat zal zijn omdat ik het toen aan het aanpassen was. Nu is normaal gezien alles weer degelijk te zien.
0
geplaatst: 20 maart 2012, 21:43 uur
Thanks Bennerd!
Nu is alles normaal. Snap niet wat er precies mis was. Andere keren ging het ook goed.
Nu is alles normaal. Snap niet wat er precies mis was. Andere keren ging het ook goed.
0
geplaatst: 21 maart 2012, 11:29 uur
70.
Dangerdoom – Mince Meat (2005)
Album: The Mouse And The Mask
Niels had 3 of 4 nummers van dit album in zijn lijst staan. Maar deze had hij er niet in, terwijl ik deze nou net het beste vind. Deze beat is echt de vetste van het album en de droge flow van Doom past hier perfect bij.
69.
Busta Rhymes – Woo Hah! Got You All In Check (1996)
Album: The Coming
Dat Busta Rhymes met deze track zo’n grote wereldwijde hit scoorde is best apart, aangezien dit nummer alles behalve standaard is. Een track die perfect bij Busta past, maar ook perfect voor ODB geweest zou zijn. Geen wonder dat hij op de officiële remix mee doet!
68.
Lost Boyz – Renee (1996)
Album: Legal Drug Money
Enige nummer van deze rapgroep die ik zo ken, maar wel eentje die flink wat indruk achterlaat. Goede verhalende tekst van Mr. Cheeks!
67.
Nas – One Love (1994)
Album: Illmatic
Wie heeft Illmatic nou niet op zijn lijst van beste albums staan? Zowel lyrically als muzikaal is alles op dit album geniaal. Toch vind ik twee tracks boven de rest uittorenen. Dit is de eerste! Die andere komen we pas veel later tegen.
66.
Public Enemy – Shut’ Em Down (1991)
Album: Apocalypse 91 …. The Enemy Strikes Black
Ik heb niets met PE. Sorry. En weet je hoe ik bij dit nummer kwam? Door de remake van Busta Rhymes. Pas daarna ging ik deze beluisteren en hij bleek nog veel vetter te zijn. Vandaar mijn enige PE in de lijst.
65.
A Tribe Called Quest – Find A Way (1998)
Album: The Love Movement
Wederom jeugdsentiment! Enige ATCQ in de lijst en dan deze kiezen? Velen zullen het schandalig vinden, maar dit was de eerste track die ik van ze leerde kennen en ik vind hem nog steeds geweldig.
64.
KRS-One – Step Into A World (Rapture’s Delight) (1997)
Album: I Got Next
‘ Yo I'm strictly about skills and dope lyrical coastin
Relying on talent, not marketing and promotion
If a dope lyrical flow is a must
You gots to go with a name you can quickly trust
I'm not sayin I'm number one, uhh I'm sorry, I lied
I'm number one, two, three, four and five’
Met zijn zelfvertrouwen is niets mis. Gooi daar die dikke vette beat overheen en je hebt een Hip-Hop klassieker.
63.
Gang Starr ft. Freddie Foxxx & Big Shug – The Militia (1998)
Album: Moment Of Truth
De kenmerkende Gang Starr sounds komt op deze track vind ik iets minder naar voren. Maar de beat is zo dik en Freddie Foxxx komt zo hard, dat het toch mijn, op 1 na, favo track van Dj Premier & Guru is.
62.
Dr. Dre – Keep Their Heads Rinigin’ (1996)
Album: Friday Soundtrack
Denk ik aan MTV in mijn jeugdjaren, dan denk ik aan dit nummer en deze clip in dat vliegtuig. Hier hoor je voor het eerst de meer clubgerichte beats van Dr. Dre. En wat voor één.
61.
Method Man ft. Blue Raspberry – Stimulation (1994)
Album: Tical
Hoe krijgt RZA het voor elkaar om bij elke MC van de WU weer een eigen geluid neer te zetten. ‘Tical’ is gewoon fuckin’ rauw en Method Man was in die tijd echt on fire. Zijn op een na beste track!
Dangerdoom – Mince Meat (2005)
Album: The Mouse And The Mask
Niels had 3 of 4 nummers van dit album in zijn lijst staan. Maar deze had hij er niet in, terwijl ik deze nou net het beste vind. Deze beat is echt de vetste van het album en de droge flow van Doom past hier perfect bij.
69.
Busta Rhymes – Woo Hah! Got You All In Check (1996)
Album: The Coming
Dat Busta Rhymes met deze track zo’n grote wereldwijde hit scoorde is best apart, aangezien dit nummer alles behalve standaard is. Een track die perfect bij Busta past, maar ook perfect voor ODB geweest zou zijn. Geen wonder dat hij op de officiële remix mee doet!
68.
Lost Boyz – Renee (1996)
Album: Legal Drug Money
Enige nummer van deze rapgroep die ik zo ken, maar wel eentje die flink wat indruk achterlaat. Goede verhalende tekst van Mr. Cheeks!
67.
Nas – One Love (1994)
Album: Illmatic
Wie heeft Illmatic nou niet op zijn lijst van beste albums staan? Zowel lyrically als muzikaal is alles op dit album geniaal. Toch vind ik twee tracks boven de rest uittorenen. Dit is de eerste! Die andere komen we pas veel later tegen.
66.
Public Enemy – Shut’ Em Down (1991)
Album: Apocalypse 91 …. The Enemy Strikes Black
Ik heb niets met PE. Sorry. En weet je hoe ik bij dit nummer kwam? Door de remake van Busta Rhymes. Pas daarna ging ik deze beluisteren en hij bleek nog veel vetter te zijn. Vandaar mijn enige PE in de lijst.
65.
A Tribe Called Quest – Find A Way (1998)
Album: The Love Movement
Wederom jeugdsentiment! Enige ATCQ in de lijst en dan deze kiezen? Velen zullen het schandalig vinden, maar dit was de eerste track die ik van ze leerde kennen en ik vind hem nog steeds geweldig.
64.
KRS-One – Step Into A World (Rapture’s Delight) (1997)
Album: I Got Next
‘ Yo I'm strictly about skills and dope lyrical coastin
Relying on talent, not marketing and promotion
If a dope lyrical flow is a must
You gots to go with a name you can quickly trust
I'm not sayin I'm number one, uhh I'm sorry, I lied
I'm number one, two, three, four and five’
Met zijn zelfvertrouwen is niets mis. Gooi daar die dikke vette beat overheen en je hebt een Hip-Hop klassieker.
63.
Gang Starr ft. Freddie Foxxx & Big Shug – The Militia (1998)
Album: Moment Of Truth
De kenmerkende Gang Starr sounds komt op deze track vind ik iets minder naar voren. Maar de beat is zo dik en Freddie Foxxx komt zo hard, dat het toch mijn, op 1 na, favo track van Dj Premier & Guru is.
62.
Dr. Dre – Keep Their Heads Rinigin’ (1996)
Album: Friday Soundtrack
Denk ik aan MTV in mijn jeugdjaren, dan denk ik aan dit nummer en deze clip in dat vliegtuig. Hier hoor je voor het eerst de meer clubgerichte beats van Dr. Dre. En wat voor één.
61.
Method Man ft. Blue Raspberry – Stimulation (1994)
Album: Tical
Hoe krijgt RZA het voor elkaar om bij elke MC van de WU weer een eigen geluid neer te zetten. ‘Tical’ is gewoon fuckin’ rauw en Method Man was in die tijd echt on fire. Zijn op een na beste track!
0
geplaatst: 21 maart 2012, 14:09 uur
Goeie updates!!!!
. Met name die vorige. Grappige track ook van Nas en 50ct. - kende ik niet.
. Met name die vorige. Grappige track ook van Nas en 50ct. - kende ik niet.
0
geplaatst: 21 maart 2012, 14:12 uur
Op diezelfde mixtape staat nog een geweldig nummer van 50 Cent met Nas:
Verder veel sterke nummers tot nu toe, de laatste update vind ik wat minder.
Verder veel sterke nummers tot nu toe, de laatste update vind ik wat minder.
0
geplaatst: 21 maart 2012, 14:24 uur
Yup. Die tracks staan op 'Guess Who's Back'. Vind ik het leukste 'album' van 50 cent. 'Rotten Apple' is ook teringvet.
0
geplaatst: 21 maart 2012, 14:29 uur
Freddie Foxxx op the Militia 
Hoeveel energie kan je in een verse stoppen.

Hoeveel energie kan je in een verse stoppen.
0
sxesven
geplaatst: 21 maart 2012, 14:40 uur
Hehe, leuk lijstje tot nog toe, niet alles helemaal mijn ding maar zitten ook wat favorieten in die bij mij terug zullen komen (zoals die geniale versie van Woo Hah!! met ODB
) 
) 
0
geplaatst: 21 maart 2012, 19:13 uur
Mijn lijst is eindelijk af! 
Ben er zeer tevreden over, al vrees ik wel dat er net wat teveel herhaling qua artiesten zal inzitten.
Maar als ik dat niet had gedaan was het waarschijnlijk niet mijn echte Top 100.

Ben er zeer tevreden over, al vrees ik wel dat er net wat teveel herhaling qua artiesten zal inzitten.
Maar als ik dat niet had gedaan was het waarschijnlijk niet mijn echte Top 100.
0
geplaatst: 22 maart 2012, 03:14 uur
Leuk idee dit! Ik zou er zelf graag aan mee doen. Maar ik vraag me af of dat een goed idee is, ten eerste is een top 100 maken op zich al erg moeilijk, en ten tweede denk ik dat het niet echt iets vernieuwends voor iemand hier brengt omdat ik t.o.v. de meesten hier toch vrij weinig van hiphop afweet. Misschien dat ik er later aan mee doe
.
.
0
geplaatst: 22 maart 2012, 13:01 uur
60.
Lupe Fiasco – Dumb It Down (2007)
Album: The Cool
‘I'm fearless
Now hear this
I'm earless
And I'm peer-less
That means I'm eyeless
Which means I'm tearless
Which means my iris resides where my ears is
Which means I'm blinded
But I'mma find it I can feel it's nearness
But I'mma veer so I don't come near
Like a chicken or a deer………’
Fuckin’ vette tekst, dikke beat....wat wil je nog meer? Ik heb Lupe ook nog eens live mogen meemaken. Geweldig!
59.
Bone Thugs N Harmony – The Crossroads (1995)
Album: E.1999 Eternal
Er staan zoveel lekkere nummers op dit album, dat ik ook makkelijk voor East 1999, Mr. Bill Collector of een ander had kunnen gaan, maar toch blijft deze commerciële klassieker mijn favoriet. Dedication song voor Eazy-E en het leverde ze een Grammy award op.
58.
Pharoahe Monch ft. M.O.P. – No Mercy (1999)
Album: Internal Affairs
‘Warriorz’ van M.O.P. is zo’n lekker album. Harde tracks en M.O.P. heeft zoveel energie. Toch hebben geen tracks van dat album de lijst gehaald. Maar via deze samenwerking met Pharoahe Monch komen ze toch in de lijst terecht en verdiend! Wat een plaat.
57.
Mobb Deep – Animal Instinct (1996)
Album: Hell On Earth
Ik vind ‘Hell On Earth’ nog beter dan ‘The Infamous’. En dat komt onder andere door de oerdonkere begin tracks. Hardste album wat ik thuis heb en dit nummer zet de sfeer zo goed neer dat hij niet mag ontbreken in mijn Top 100.
56.
Gangstarr – Mass Appeal (1994)
Album: Hard To Earn
Wat een lekker typisch Gang Starr nummer is dit. Productie van Dj Premier is weer zo smooth. Lekkere melodie, goede sample en Guru zijn monotone stem is toch perfect voor dit soort tracks. Naar mijn mening het beste van Gang Starr.
55.
Jay-z – Girls Girls Girls (2001)
Album: The Blueprint
Woah!!!!!! Als je Q-tip, Slick Rick & Biz Markie op een single laat zingen, zonder ze credits te geven ben je wel heel groot. Beste productie van Just Blaze? Denk het wel. Geniaal Jay-z nummer.
54.
Notorious B.I.G. ft Method Man – The What (1994)
Album: Ready To Die
De eerste keer dat ik naar ‘Ready To Die’ luisterden vond ik deze track helemaal niets. Nu jaren en jaren later weet ik zeker dat er geen één nummer is op die cd die ik vaker heb gedraaid. Het is niet zijn hoogste notering, maar wel degene met de meeste replay value.
53.
Wu-Tang Clan – Clan In Da Front (1993)
Album: Enter The 36 Chambers
Niels had deze ook op zijn lijst staan. Waarom? Blaffende honden bijten niet. Iedereen in Wu blaft, behalve GZA. Dus dat is degene waar je het bangst voor moet zijn. En dat maakt ook deze solo track van hem weer geniaal. Met zijn ijskoude flow pakt hij mij in ieder geval weer in.
52.
Nas – I Gave You Power (1996)
Album: It Was Written
Natuurlijk kon dit album niet op tegen ‘Illmatic’. Maar het leverde wel lekkere singles op en dit nummer. Geschreven over zijn pistool en geproduceerd door Dj Premier. Die tekst is gewoon echt geweldig. Hulde voor Nas!
51.
Fabolous – Breathe (2004)
Album: Real Talk
Wat zei ik net? ‘Girls’ beste productie van Just Blaze? We hebben deze natuurlijk ook nog. Quote: “'Breathe' sounds like the track Fab was always meant to rap over." En ik denk niet alleen Fab. De beat brengt in ieder geval het beste in Fabulous naar boven, want ook tekstueel zit dit nummer goed in elkaar. Veruit het beste uit zijn carriere en als jullie even goed luisteren snappen jullie ook waarom deze zo hoog in mijn lijst staat.
Lupe Fiasco – Dumb It Down (2007)
Album: The Cool
‘I'm fearless
Now hear this
I'm earless
And I'm peer-less
That means I'm eyeless
Which means I'm tearless
Which means my iris resides where my ears is
Which means I'm blinded
But I'mma find it I can feel it's nearness
But I'mma veer so I don't come near
Like a chicken or a deer………’
Fuckin’ vette tekst, dikke beat....wat wil je nog meer? Ik heb Lupe ook nog eens live mogen meemaken. Geweldig!
59.
Bone Thugs N Harmony – The Crossroads (1995)
Album: E.1999 Eternal
Er staan zoveel lekkere nummers op dit album, dat ik ook makkelijk voor East 1999, Mr. Bill Collector of een ander had kunnen gaan, maar toch blijft deze commerciële klassieker mijn favoriet. Dedication song voor Eazy-E en het leverde ze een Grammy award op.
58.
Pharoahe Monch ft. M.O.P. – No Mercy (1999)
Album: Internal Affairs
‘Warriorz’ van M.O.P. is zo’n lekker album. Harde tracks en M.O.P. heeft zoveel energie. Toch hebben geen tracks van dat album de lijst gehaald. Maar via deze samenwerking met Pharoahe Monch komen ze toch in de lijst terecht en verdiend! Wat een plaat.
57.
Mobb Deep – Animal Instinct (1996)
Album: Hell On Earth
Ik vind ‘Hell On Earth’ nog beter dan ‘The Infamous’. En dat komt onder andere door de oerdonkere begin tracks. Hardste album wat ik thuis heb en dit nummer zet de sfeer zo goed neer dat hij niet mag ontbreken in mijn Top 100.
56.
Gangstarr – Mass Appeal (1994)
Album: Hard To Earn
Wat een lekker typisch Gang Starr nummer is dit. Productie van Dj Premier is weer zo smooth. Lekkere melodie, goede sample en Guru zijn monotone stem is toch perfect voor dit soort tracks. Naar mijn mening het beste van Gang Starr.
55.
Jay-z – Girls Girls Girls (2001)
Album: The Blueprint
Woah!!!!!! Als je Q-tip, Slick Rick & Biz Markie op een single laat zingen, zonder ze credits te geven ben je wel heel groot. Beste productie van Just Blaze? Denk het wel. Geniaal Jay-z nummer.
54.
Notorious B.I.G. ft Method Man – The What (1994)
Album: Ready To Die
De eerste keer dat ik naar ‘Ready To Die’ luisterden vond ik deze track helemaal niets. Nu jaren en jaren later weet ik zeker dat er geen één nummer is op die cd die ik vaker heb gedraaid. Het is niet zijn hoogste notering, maar wel degene met de meeste replay value.
53.
Wu-Tang Clan – Clan In Da Front (1993)
Album: Enter The 36 Chambers
Niels had deze ook op zijn lijst staan. Waarom? Blaffende honden bijten niet. Iedereen in Wu blaft, behalve GZA. Dus dat is degene waar je het bangst voor moet zijn. En dat maakt ook deze solo track van hem weer geniaal. Met zijn ijskoude flow pakt hij mij in ieder geval weer in.
52.
Nas – I Gave You Power (1996)
Album: It Was Written
Natuurlijk kon dit album niet op tegen ‘Illmatic’. Maar het leverde wel lekkere singles op en dit nummer. Geschreven over zijn pistool en geproduceerd door Dj Premier. Die tekst is gewoon echt geweldig. Hulde voor Nas!
51.
Fabolous – Breathe (2004)
Album: Real Talk
Wat zei ik net? ‘Girls’ beste productie van Just Blaze? We hebben deze natuurlijk ook nog. Quote: “'Breathe' sounds like the track Fab was always meant to rap over." En ik denk niet alleen Fab. De beat brengt in ieder geval het beste in Fabulous naar boven, want ook tekstueel zit dit nummer goed in elkaar. Veruit het beste uit zijn carriere en als jullie even goed luisteren snappen jullie ook waarom deze zo hoog in mijn lijst staat.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 22 maart 2012, 13:29 uur
Toffe lijst tot nu toe. Een hele boel tracks die ik nog niet ken, simpelweg omdat de artiesten me niet zo aanspreken, maar over het algemeen kan ik haast alles wel waarderen. Als de rapper of teksten me niet boeien zijn de beats alsnog dik in orde.
0
geplaatst: 22 maart 2012, 13:44 uur
Breathe en The Crossroads zijn ongelofelijke zeiknummers, voor de rest een goede update.
Dumb It Down - 7
The Crossroads - 4
No Mercy - 7
Animal Instinct - 6,5
Mass Appeal - 8
Girls Girls Girls 7,5
The What - 8
Clan In Da Front - 8
I Gave You Power - 7,5
Breathe - 3,5
Dumb It Down - 7
The Crossroads - 4
No Mercy - 7
Animal Instinct - 6,5
Mass Appeal - 8
Girls Girls Girls 7,5
The What - 8
Clan In Da Front - 8
I Gave You Power - 7,5
Breathe - 3,5
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 22 maart 2012, 14:05 uur
Van de laatste update? Lupe Fiasco, M.O.P., Bone Thugs (dat nummer vind ik wel echt lelijk), Jay-Z en Fabolous.
0
geplaatst: 22 maart 2012, 15:43 uur
Mooie lijst hoor, tot nu toe. Het tweede album van Nas kan inderdaad niet op tegen Illmatic, is iets te lang en wisselvallig, maar er staan toch wel erg vette dingen op. I Gave You Power is werkelijk fantastisch. 

0
geplaatst: 22 maart 2012, 16:19 uur
Mooie update. Ken voor de verandering de meeste wel
Heb alleen nooit veel gehad met Girls, Girls, Girls: Jay-Z heeft veel betere nummers wat mij betreft.
Heb alleen nooit veel gehad met Girls, Girls, Girls: Jay-Z heeft veel betere nummers wat mij betreft.
0
geplaatst: 22 maart 2012, 16:29 uur
Ik moet zeggen dat 'Girls, Girls, Girls' met de jaren is gegroeid bij mij. Vond hem destijds al erg leuk, maar pas na een aantal jaar ben ik hem meer en meer gaan waarderen. Maar Jay-z komt nog twee keer voorbij. Wie weet vind je die leuker.
0
geplaatst: 22 maart 2012, 16:39 uur
Nice update weer. Het nummer van Lupe is erg goed inderdaad. Vind het niet zijn beste, maar hij rapt er wel erg sterk op. Breathe heb ik ook altijd een vet nummer gevonden. Heerlijke beat. De rest is ook goed, behalve de nummers van Nas, Jay-Z en de Wu-Tang.
0
Mb.
geplaatst: 22 maart 2012, 17:41 uur
Breathe vond ik vroeger echt een geweldig nummer, maar nu - en hier komt een dooddoener - is mijn smaak dermate ontwikkeld dat ik niks anders kan dan concluderen dat het maar een matig nummer is. Je minste update tot nu toe, vind ik. 

0
geplaatst: 22 maart 2012, 19:54 uur
Breathe... Tsjah... Vond het net als Mb. vroeger een erg vet nummer... Ik moet alleen maar denken aan die tijden en ik kan weer genieten... Ik heb dit met meer nummers... Ik hoor meteen waarom ik het niet meer leuk zou moeten vinden, maar de herinneringen maken het weer vermakelijk. 

0
geplaatst: 23 maart 2012, 11:25 uur
50.
Clipse – Got It 4 Cheap (2006)
Album: Hell Hath No Fury
Ik denk dat er weinig mensen zijn die zo’n fan zijn van Hell Hath No Fury. Staat stevig in mijn Top 10 Hip-Hop albums. Alles op dat album is geweldig. ‘Chinese New Year’ & ‘Ride Around Shining’ hadden ook niet in mijn lijst misstaan, maar het is toch die keiharde opener geworden. Vette coke-rap van Clipse.
49.
Ghosface Killah – One (2000)
Album: Supreme Clientele
Mijn favoriete rapper na 2 Pac. Stiekem is ‘ Pretty Toney Album’ mijn favoriete album, maar de beste individuele tracks staan toch op dit album. Soulvolle beat, Ghost in topvorm en hoe hij met de sample speelt op het einde van de track is gewoon super grappig.
48.
N.W.A. – Alwayz Into Somethin’ (1991)
Album: Niggaz4life
Tweede N.W.A. album zonder Ice Cube. Maar nog steeds goed album, met dit nummer als hoogtepunt. Luister naar die beat. Dat is Westcoast G-funk van het hoogste niveau.
47.
UGK – Wood Wheel (2001)
Album: Dirty Money
Vandaag schijnt de zon. Dus hoef ik eigenlijk al niet meer uit te leggen waarom deze track hier staat. Weer een nummer van UGK over auto’s. Dus pak de auto, dit nummer op de stereo, volume flink open, zonnetje dat naar binnen schijnt…daar is UGK voor!
Had to leave my bitch
'Cause I fell in love with my chrome-plated woman.
46.
Ol’ Dirty Bastard – Shimmy Shimmy Ya (1995)
Album: Return To The 36 Chambers
Dit is gewoon de ultieme ODB track. ‘Ooh Baby I Like It Raawwww’! 2 x zelfde verse. Ik keer vooruit, 1 keer achteruit. Wie komt daar mee weg?
45.
Lupe Fiasco ft. Gemini & Sarah Green – He Say She Say (2006)
Album: Food & Liquor
Pff. Ik waardeer deze nu heel voorzichtig, omdat hij nog niet zo heel oud is. Maar ik krijg hier zo’n kippevel van. Prachtige tekst over iemand die zijn vader mist, omdat hij die nooit heeft gehad. Natuurlijk zijn daar 100 rapnummers over gemaakt, maar deze is het mooiste. En het outro gezongen door Gemini & Sarah Green maakt deze track helemaal af. Lupe is een genie.
44.
Kanye West ft. Dwele – Flashing Lights (2007)
Album: Graduation
Nog zo’n kippevel track. Het soulvolle stuk op de achtergrond van de beat is zo prachtig. Verder snap ik het zelf ook niet precies waarom deze track mij nou zo erg aangrijpt. De clips bij dit nummer zijn ook prachtig. Zijn drie versies.
43.
GZA – Liquid Swords (1995)
Album: Liquid Swords
Mijn favoriete album allertijden. En ik was hem gister weer aan het luisteren en vroeg mezelf af; waarom heb ik maar 2 nummers van dit album in de lijst staan GVD. Foutje van mijn kant. Volgende keer zal er zeker 1 meer in staan. Sowieso is dit de vetste movie-sample everrrr.
42.
Mac Dre – Young Black Brotha (1993)
Album: Young Black Brotha
Beste Mac Dre nummer dat ik ken. Het leven in de ghetto voor een jonge gast is natuurlijk ook zo’n uitgemolken onderwerp. Maar het charisma, stem en flow van Mac Dre en die geniale beat met die saxofoon erbij maken het tot een ultieme westcoast klassieker.
41.
Xzibit – Thank You (Live @ Letterman)
Album: Full Circle (2006)
Ja de cd versie is natuurlijk goed. Maar kijk deze live versie. Pff, wat een emotie legt Xzibit in dit nummer.
'My son's 11 now, I got to see him grow
Makin his free throws, the way he laughin at the show
Yo he remind me of me, when I was ridin bikes
He gon' be taller than me, he got my mother's height'
‘ We buried Proof today, it really broke me up...'
Clipse – Got It 4 Cheap (2006)
Album: Hell Hath No Fury
Ik denk dat er weinig mensen zijn die zo’n fan zijn van Hell Hath No Fury. Staat stevig in mijn Top 10 Hip-Hop albums. Alles op dat album is geweldig. ‘Chinese New Year’ & ‘Ride Around Shining’ hadden ook niet in mijn lijst misstaan, maar het is toch die keiharde opener geworden. Vette coke-rap van Clipse.
49.
Ghosface Killah – One (2000)
Album: Supreme Clientele
Mijn favoriete rapper na 2 Pac. Stiekem is ‘ Pretty Toney Album’ mijn favoriete album, maar de beste individuele tracks staan toch op dit album. Soulvolle beat, Ghost in topvorm en hoe hij met de sample speelt op het einde van de track is gewoon super grappig.
48.
N.W.A. – Alwayz Into Somethin’ (1991)
Album: Niggaz4life
Tweede N.W.A. album zonder Ice Cube. Maar nog steeds goed album, met dit nummer als hoogtepunt. Luister naar die beat. Dat is Westcoast G-funk van het hoogste niveau.
47.
UGK – Wood Wheel (2001)
Album: Dirty Money
Vandaag schijnt de zon. Dus hoef ik eigenlijk al niet meer uit te leggen waarom deze track hier staat. Weer een nummer van UGK over auto’s. Dus pak de auto, dit nummer op de stereo, volume flink open, zonnetje dat naar binnen schijnt…daar is UGK voor!
Had to leave my bitch
'Cause I fell in love with my chrome-plated woman.
46.
Ol’ Dirty Bastard – Shimmy Shimmy Ya (1995)
Album: Return To The 36 Chambers
Dit is gewoon de ultieme ODB track. ‘Ooh Baby I Like It Raawwww’! 2 x zelfde verse. Ik keer vooruit, 1 keer achteruit. Wie komt daar mee weg?
45.
Lupe Fiasco ft. Gemini & Sarah Green – He Say She Say (2006)
Album: Food & Liquor
Pff. Ik waardeer deze nu heel voorzichtig, omdat hij nog niet zo heel oud is. Maar ik krijg hier zo’n kippevel van. Prachtige tekst over iemand die zijn vader mist, omdat hij die nooit heeft gehad. Natuurlijk zijn daar 100 rapnummers over gemaakt, maar deze is het mooiste. En het outro gezongen door Gemini & Sarah Green maakt deze track helemaal af. Lupe is een genie.
44.
Kanye West ft. Dwele – Flashing Lights (2007)
Album: Graduation
Nog zo’n kippevel track. Het soulvolle stuk op de achtergrond van de beat is zo prachtig. Verder snap ik het zelf ook niet precies waarom deze track mij nou zo erg aangrijpt. De clips bij dit nummer zijn ook prachtig. Zijn drie versies.
43.
GZA – Liquid Swords (1995)
Album: Liquid Swords
Mijn favoriete album allertijden. En ik was hem gister weer aan het luisteren en vroeg mezelf af; waarom heb ik maar 2 nummers van dit album in de lijst staan GVD. Foutje van mijn kant. Volgende keer zal er zeker 1 meer in staan. Sowieso is dit de vetste movie-sample everrrr.
42.
Mac Dre – Young Black Brotha (1993)
Album: Young Black Brotha
Beste Mac Dre nummer dat ik ken. Het leven in de ghetto voor een jonge gast is natuurlijk ook zo’n uitgemolken onderwerp. Maar het charisma, stem en flow van Mac Dre en die geniale beat met die saxofoon erbij maken het tot een ultieme westcoast klassieker.
41.
Xzibit – Thank You (Live @ Letterman)
Album: Full Circle (2006)
Ja de cd versie is natuurlijk goed. Maar kijk deze live versie. Pff, wat een emotie legt Xzibit in dit nummer.
'My son's 11 now, I got to see him grow
Makin his free throws, the way he laughin at the show
Yo he remind me of me, when I was ridin bikes
He gon' be taller than me, he got my mother's height'
‘ We buried Proof today, it really broke me up...'
* denotes required fields.