MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
Bedankt niels94, Count Bass D kende ik nog niet. Toffe ontdekking!

Goed om te horen, Bruno_6! Nu zowaar een rijtje met aardig wat klassiekers.

http://www.xxlmag.com/files/2013/03/meth_Wu.jpg

55. Common Sense – I Used to Love H.E.R.
Het werd wel weer eens tijd voor een rasechte hiphopklassieker. Common zet ‘hiphop’ neer als vrouwelijk personage en beschrijft zo de fases waar hiphop op het moment van schrijven (begin jaren 90) doorheen was gegaan en zijn gedachten daarover. Erg indrukwekkend. Ook de kalme beat is heerlijk, en dat zonder de aandacht af te leiden van de rapper.

”Eventually if it was meant to be, then it would be
Cause we related, physically and mentally
And she was fun then, I'd be geeked when she'd come around
Slim was fresh yo, when she was underground”

54. Big L – M.V.P.
Raplegende, en hij laat ook hier horen waarom: zijn felle en energieke flow en scherpe, vaak humoristische lines over soms vrij duistere zaken maken hem tot een uit duizenden herkenbare MC. M.V.P. heeft een productie die de energie van Big L nog eens extra kracht bijzet, met als gevolg een nummer met een enorme drive.

”My girls are like boomerangs
No matter how far I throw them they come back”

53. Sole – Selling Live Water
Over op een een stuk obscuurdere artiest, en wel Sole, een van de oprichters van het alternatieve hiphoplabel Anticon. Met name de beat, met een opvallende synthmelodie, maakt dit tot een favoriet, al vind ik ook de overstuur klinkende Sole en zijn weinig vrolijke teksten hier geweldig.

”Follow me if you want your face on every milk carton
All your superheroes are afraid of the dark
And in their own shadows they wear too much black
And in their dreams dance naked
Walking through crowds awake, and you can't tell who's laughing at you
Or trying to be the new best friend of the hour, so you drink more”

52. Raekwon ft. Ghostface Killah, Method Man, RZA en Masta Killa – Wu-Gambinos
Nou, daar heb je het hoor, meer Wu-Tang werd het tot nu toe niet De reden dat dit nummer hier staat is A) de beat en B) Method Man. Het is eigenlijk eeuwig zonde dat Method Man eigenlijk maar één goed album heeft gemaakt, en verder vooral uitblonk doordat hij vrijwel al zijn features compleet de show steelt met zijn loeivette stemgebruik, heerlijke flow en vermakelijke Lines. Mijn favoriete rapper van Wu-Tang Clan. Ook op dit nummer laat hij horen waarom, met zijn verse, maar vooral ook met de hook. O ja, en dan komen en passant nog even een aantal andere rappers met geweldige verses op de proppen.

”It's the two holster, shit shot smoker
Wanted dead or alive, bounty on the poster
Wild in the West, a student of my culture
And life is the test, hold up
Let a nigga catch his breath
I'm still paying dues and the last one is death”

51. El-P ft. Cage & Camu Tao – Accidents Don't Happen
Een dystopische nachtmerrie, omgezet in muziek. En hoe. Ronduit verontrustende beat die zich met grof geweld je oor inboort en een stel rappers dat allerlei dystopische scenes oproept. De bijna angstaanjagende felheid in de stem van Cage vind ik erg indrukwekkend. Geheel gepast zitten er enkele passages uit de film van 1984 in verwerkt.

”They pulled my third eye out, then they let it dry out
Had to pour my belief in Christ to find out
What I look like with no skin”

niels94 schreef:
57. Vordul Mega – Megagraphitti
Jaaaaa! Wat een track, ken het solowerk van Vordul helemaal niet, maar ga ik nu toch maar eens checken! Verassende en fijne top 100 tot nu toe, trouwens!

Harderwiek schreef:
(quote)
Jaaaaa! Wat een track, ken het solowerk van Vordul helemaal niet, maar ga ik nu toch maar eens checken! Verassende en fijne top 100 tot nu toe, trouwens!

Dank je! Check dan ook vooral dit nummer (AK47 dus). Tekstueel misschien niet even indrukwekkend, maar die beat. Ongelooflijk hoe mooi. Vooral tijdens dat refrein ("know your 47 ways to swing a AK"). Of check anders Stay Conscious, als je nog een indrukwekkend nummer wil horen met Vordul Mega in zijn eentje. Allemaal van het album Megagraphitti, waar eigenlijk alleen maar sterke nummers op staan, en dan helaas twee missers, waarvan één grove ('Beautiful'). De moeite van het checken waard, al met al.

Het eerste soloalbum van Vordul Mega ken ik ook niet. Misschien ook maar eens checken.

We zijn over de helft!
http://www.observatoryoc.com/sites/default/files/event_photos/sagefrancis.jpg
50. Sole – Save the Children
Over naar een van de meest deprimerende nummers uit de lijst, qua sfeer en toon. Het tweede en laatste nummer van deze rapper in de lijst. Stemmige sample, somber refrein en teksten over abortus en hoe hij uiteindelijk nooit geboren had willen horen. Weinig vrolijks dus, wel erg krachtig.

”I'm thrown into a whirlpool, spinning until infinity
Grasping for an oxygen breath, but I don't breath that yet
Inhale the H20 and thank life I'm still living breath
Giving death a hell of a run until the movement stops”

49. Opgezwolle – De Volle
Dan is Nederlandstalige hiphop zo ver ontwikkeld sinds 2001, en dan is wat mij betreft toch het beste nummer uit deze stroming van Opgezwolles eerste plaat. Legendarische beat, ik vind de rauwe, stoffige sound die Delic hier (noodgedwongen) had echt heerlijk, waarop Rico en Sticks helemaal losgaan. Met name de tweede verse van Rico is een van de beste Nederlandstalige verses ooit, en qua flow gewoon ongeëvenaard.

”Dus bereid je mannetjes voor op één van die paar stevige
Zwaarwegende, raadgevende preken die we je naleveren
Ik ben de aanstekelijke Nederlandse taal sprekende
Ja de baanbrekende halve Arubaan praat tegen je”

48. The Notorious B.I.G. ft. Method Man - The What
Daar hebben we hem weer, ideale gastartiest Method Man, ditmaal op een track van Biggie. De combinatie van deze twee rappers uit New York, elk met een heel eigen stijl, is gewoon super. Je hoort toch goed dat deze twee niet zomaar wat verses over een beat hebben gegooid, maar dat er echt is samengewerkt. Ideale productie ook: sterk, maar niet opdringerig, precies wat je wil met deze microfoonautoriteiten, die nog een sterk nummer zouden maken van alleen simpele percussie.

”I'll be damned if this ain't some shit
Come to spread the butter lyrics over harmony grit
It's the low killer death trap, yes I'm a jet-black ninja
Coming where you rest at, surrender”

47. Gorillaz ft. Del the Funky Homosapien – Clint Eastwood
De vorige keer dat ik mijn top 100 presenteerde stond deze op nummer 1. Zo vreselijk hoog sla ik hem niet meer aan, maar getuige de positie in mijn top 100 blijf ik dit een geweldig nummer vinden. Meesterlijke beat, heerlijk fantasierijke teksten van Del, uit duizenden herkenbare hook en ik ga nog altijd heerlijk op dat instrumentale deel aan het einde.

”Through Russel, not his muscles, but the percussion he provides
With me as a guide, y'all can see me now cause you don't see with your eye
You perceive with your mind”

46. Sage Francis – Runaways
Een prachtig, melancholisch en sfeervol nummer over wezen en weggelopen kinderen. Sage Francis is een van de rappers met de meeste emotie in zijn stem die ik ken, en hij laat hier horen waarom. Vooral tijdens het refrein.

”How many images of missing kids can be fit onto a milk carton?
Framed, they're starting to look the same”

Sage Francis zet ik van tijd tot tijd ook wel graag op
Ik leerde hem kennen via het nummer "Waterline" dat gespeeld werd tijdens de eindgeneriek van die film Pride & Glory.

Fraai nieuwe worp, met wat mij betreft de hoogste waardering voor de laatste 2.

The What . Beste guest verse ooit? Mogelijks.

Die gaat wat mij betreft nog langskomen
http://rymimg.com/lk/f/s/c59c7d4c3b0b72a9e254d726f47359eb/4357116.png

45. Aesop Rock – 1,000 Deaths
Daar hebben we hem weer, hoor. Dit lijkt voor de meeste mensen gewoon een van de nummers te zijn op het vrij onbekende (maar echt geweldige) EP’tje Appleseed (1999). Voor mij is het een van de beste nummers van Aesop Rock: ik kan er wel naar blijven luisteren. Dat komt onder meer dankzij de beat van Blockhead, waar een soort van onderhuidse energie in zit en een enorme drive die de flow van Aesop Rock perfect aanvult. Een erg abstract nummer verder, maar wel een vol indrukwekkende passages: het is toch prachtig wat Aesop Rock met de Engelse taal kan?

”Let's take a deep breath, naw, let's take a breath
Naw, let's take, naw let's ehh... Shit, well, I guess that about says it”

44. Wu-Tang Clan - Wu-Tang Clan Ain't Nuthing Ta F' Wit
Nu blij allemaal? Een echt nummer van Wu-Tang Clan! Naar mijn mening de beste van Wu-Tang Clan dus. De agressie, passie en ontembare energie spatten er aan alle kanten met dikke klodders vanaf. Enorm vette verses van RZA, Inspectah Deck en Method Man, die alle drie op geheel eigen wijze de microfoon verslinden over een beat die pure gewelddadigheid uitstraalt. Ik blijf het wonderbaarlijk vinden dat een verzameling rappers die vrijwel allemaal uit het niets opkwamen niet alleen zoveel talent bevatte, maar dat bijna elk groepslid ook een echt unieke, uit duizenden herkenbare stijl had. Bizar gewoon. Het is trouwens hilarisch als je weet waar de bekende sample van dit nummer vandaan komt: klik.

”Now why try and test the Rebel INS?
Blessed since the birth, I earth-slam your best
Cause I bake the cake, then take the cake
And eat it, too, with my crew while we head state to state”

43. Madvillain – Money Folder
Hoe moet je van dit album nou een favoriet kiezen. Deze undergroundklassieker is vooral fenomenaal als geheel, maar dat betekent niet dat er geen loeisterke losse nummers opstaan. Mijn keuze is op Money Folder gevallen. DOOM is toch zo’n afgrijselijk goede rapper: fantastische rijmschema’s en heerlijk creatieve, humoristische teksten. En Madlib, tja, die zet op heel dit album, dus ook op dit nummer, misschien wel zijn beste prestatie neer, en dat zegt eigenlijk al genoeg.

”Let he who is without sin cast the first stone
After you who's last, it's Doom, he's the worst known”

42. The Pharcyde – Passing Me By
Klassiekertje op elk front dat de meesten van jullie wel bekend zal zijn. Funky, zomers nummer waarin een stel toch wel unieke rappers met energieke flows vertellen over meisjes die ze leuk vinden, maar die hun niet totaal niet zien staan.

”Now there she goes again, the dopest Ethiopian
And now the world around me be gets moving in slow motion when
When-ever she happens to walk by - why does the apple of my eye
Overlook and disregard my feelings no matter how much I try?”

41. King Geedorah – Fazers
De tweede keer MF DOOM in dit rijtje, ditmaal onder de naam King Geedorah. De beat is typerend voor met name de wat vroegere DOOM: een simpele loop, maar fantastisch gekozen. De wijze waarop hij erin knalt alleen al is heerlijk. Net als de manier waarop DOOM zijn lange verse aftrapt, om vervolgens onvermoeibaar toffe lines aan elkaar te blijven rijgen.

”King Geedorah, three-finger ring fever
Spring chicken eater, ID'ed as the ringleader
Who needs a heater? Catch 'em with bare hands
These same hands that make razors out beer cans”

http://fbiradio.com/wp-content/uploads/dannybrown.png
40. Deep Puddle Dynamics – June 26th, 1998
The Taste of Rain... Why Kneel? (1999) is een volslagen uniek, experimenteel hiphopalbum, zeker toen het in 1999 uitkwam. En dan heb ik het met name over de manier van rappen. Door de vier rappers (Sole, Alias, Doseone en Slug, van Atmosphere) wordt, op verschillende manieren, geëxperimenteerd met het tekst, flow, intonatie, het weglaten van rijm en noem het maar op, maar ook met het afwisselen van rappers. Dit alles valt te horen op dit nummer, dat bestaat uit een soort constante waterval van rappers die het na een zin of drie/vier al van elkaar overnemen. Dat geeft een uniek, zeer geslaagd effect. Bovenal is de reden dat dit nummer hier staat echter de bloedmooie beat, die me ontzettend weet te raken.

”Open my information highway to intake
To fill this puddle for us swelling
Transition to a lake”

39. Company Flow – Last Good Sleep
Ik twijfelde nog lange tijd tussen deze en The Fire In Which You Burn, maar uiteindelijk ben ik gegaan voor dit staaltje bijna angstaanjagende woede. Dit solonummer van El-P, waarin hij de drankverslaafde stiefvader die zijn moeder mishandelde aanpakt, maar ook zijn eigen schuldgevoel, is van zelden geëvenaarde tekstuele intensiteit. En dan de stem van El-P: die bevat, zeker op zijn vroegere werk, een soort ingehouden boosheid. Hij kan een boekje van Nijntje nog gevaarlijk over laten komen volgens mij. Dat verhoogt de impact nog maar eens; dat begin alleen al ("“One day you’ll pay”). En dan zijn we nog niet eens begonnen over de huiveringwekkende, ijskoude beat.

”Dwell the matter I must follow, why you proposed only the lonely know
Swallowed my mother when she was hollow
Who can blame a woman like her, singular parent
One love already dissolved in a solution left polluted”

38. MF DOOM – Vomitspit
Uiterst geslaagde DOOM-beat, met een heerlijke sample maar ook erg toffe drums, waar ik direct vrolijk van wordt. Net zoals van MF DOOM, zoals gebruikelijk. Zijn eindeloze vindingrijkheid met tekst en rijmschema’s, vooral in de kwantiteit waarin hij het in die dagen uitbracht, blijft me verbazen.

”The mask is like Jason
They told the place not to let the basket type case in
He could be some kind of wacko
Waitin' for the chance to heat the pipes like a crack ho”

37. Blackalicous – Blazing Arrow
Over rijmschema’s gesproken. Bestaat er überhaupt een beter nummer op dat gebied? Ik zou haast niet denken dat de Engelse taal dit toe zou laten, maar blijkbaar wel dus. Ongelooflijke flow dus ook, maar ook de energieke doch warme beat mag er zeker wezen.

”Amazing phase your days your hazy ways my blazing arrow
The rays that range from Asia way to Rio De Janeiro
A craze you crave? But work today's the day that in a major way
I'll make you say oh look he saved the day and also paved the way (hooray!)”

36. Danny Brown – 30
Danny Brown blijft toch maar een bijzondere rapper, die moeiteloos wisselt tussen een clownesk hoog stemmetje en een ronduit rauw, laag stemgeluid. Het gevolg is een totaal schizofrene stijl, wisselend tussen energiek en gestoord, en emotioneel en serieus. Dat laatste is, om het voorzichtig uit te drukken, wel van toepassing op 30, afsluiter van zijn album XXX (2010). Hierin vertelt hij op indringende wijze over de zware tijden van voor hij bekend werd, en de moeilijke weg naar succes. Daarnaast vind ik de labiele beat, met die zompige blazers, werkelijk briljant.

”I never learned to rap, always knew how
Ever since a nigga 8, knew what I would do now
When I turned 28 they like what you gon' do now?
And now a nigga 30, so y'all don't think that hurt me
That the last ten years I been so fucking stressed
Tears in my eyes let me get this off my chest
The thought of no success got a nigga chasing death
Doing all these drugs in hopes of OD’ing next, Triple X”

Danny Brown

MAS
Mooie lijst Niels. Ik zie een hoop underground hiphop die ik al lang niet heb beluisterd. Binnenkort maar weer eens doen.

Wow, Vomitspit, wat een ontdekking, dankjewel!

Dan staat je nog heel wat moois te wachten als je het album checkt

Nou ja Niels, wat is dit nou?
Ik zie Cage, Aesop Rock, P.O.S, Eyedea, Sage Francis, Sole, zelfs Deep Puddle Dynamics, El-P, ik wacht alleen nog op Sadistik en Scroobius Pip, en je hebt zo'n beetje mijn standaard beluisterde artiesten opgenoemd. Verder ook nog Dalek en Company Flow. Goede lijst!

Oh wacht, Ka natuurlijk. Die heb ik nog niet langs zien komen.

Fijn om te horen, allemaal!

En Elohim, kennelijk komen onze smaken enigszins overeen Ik moet je verder teleurstellen: Sadistik (daar moet ik nog steeds een heel project van checken, trouwens) en Scroobius Pip hebben het niet gehaald. Met Ka ben ik niet bekend: de moeite waard, dus?

http://images.complex.com/complex/image/upload/t_article_image/dwn4wldfql9kju1pqe3d.jpg
35. Craig Mack – Flava in Ya Ear
Als je een echt charismatische rapper bent heb je weinig nodig, zo bewijst Craig Mack hier. En dan doel ik natuurlijk op de sterke en doeltreffende, maar vooral kale productie. Ideaal voor zijn doel in dit nummer, maar een weinig vaardige rapper zou door de mand vallen. Maar gelukkig hebben we het hier over Craig Mack, die met zuiver flow en stembuigingen zelf meer dan genoeg te bieden heeft om deze track naar een hoger plan te brengen. Ik vind deze versie dan ook beter dan de bekendere remix met onder andere The Notorious B.I.G. en Busta Rhymes.

”I bet you my spit come out fatter
I got the data to turn your body into anti-matter
And just like a piece of Sizzlean
You'll fit inside my stomach with the eggs and grits between”

34. El-P ft. The Mars Volta – Tasmanian Pain Coaster
Indrukwekkende samenwerking tussen producer/rapper El-P en de eigenzinnige progrockband The Mars Volta. Het resultaat is een intrigerende muzikale trip, een veelgelaagd productioneel hoogstandje dat druipt van de sfeer.

”He leaned his head back and inhaled the newpie dip and said
"The whole design got my mind cryin', if I'm lyin' I'm dyin', shit"”

33. Organized Konfusion – Bring It On
Wat een ongelooflijk vaardig stel zijn de rappers van Organized Konfusion toch. De reden dat dit nummer zo hoog staat is voor een groot deel natuurlijk te danken aan de verse van Pharoahe Monch, anders had Stress vermoedelijk in de lijst gestaan. Want wat een belachelijke verse is dat zeg. Een van de beste die ik ken. En dat is natuurlijk voornamelijk te wijten aan zijn afwisselende flow vol creativiteit die overloopt van de energie. Het stottergedeelte is legendarisch.

”I am se-se-selecting a ne-ne-ne-new style-style
For the p-pile-piles of MC's who try to get buck-buckwild
F-f-f-fuck that! when I'm in a renovative state of mind
I'm innovative, never been afraid of rockin the microphone
I'm prone to be eliminating”

32. Jedi Mind Tricks ft Louis Logic & L-Fudge – Trinity
Het kan niet vaak genoeg benadrukt worden wat een topproducer Stoupe is. Hier gebruikt hij een heerlijke klassieke violensample waarin van alles gebeurt; het resultaat is mijn favoriete beat van deze man. Wat betreft rappers, inclusief gastartiesten, hebben we verder ook bepaald niet te klagen: lekker agressieve en energieke verses vol boeiende lines.

”Engineers peep the structure of my mind
Now they wonder how the math went
L was made to ascend, which is evident by my descent
Spreadin' east to west like European settlements”

31. Sage Francis – Bridle
Bridle is een kort nummer, maar de impact is enorm. Dat zit hem voornamelijk in de bijna zangerige manier waarop Sage Francis rapt over eindigende relaties en liefdesverdriet. Ook hier laat hij weer horen wat ik bedoelde met de emotie die hij in zijn stem stopt. Vooral tegen het einde druipt het gevoel ervan af. Een ronduit ontroerend nummer, al met al.

”Maze broken, she's running, feet swollen, he's coming, cheese stolen
And before he even knows it she's gone
Tea cups sitting on the hollow tree stumps
He's dumped and can't seem to swallow these lumps; the beat goes on
Same fire, new passion, old flame: trade it in for a summer fling
It's nothing like that sweet old song”

Ik doe ook graag mee.

Als ik het goed heb is de lijst dan:
- niels94
- Silky & Smooth
- ecktepatrick
- West
- driesvho

Ik haak af. Misschien voeg ik mij later weer toe, maar ik heb het momenteel te druk. Dus ecktepatrick, begin maar vast met afstrepen!

Ik blijf het natuurlijk wel volgen.

Nou, ik haak nog niet af
http://www.zatoon.co/blog/wp-content/uploads/2011/03/mos-def_8.jpg
30. MF DOOM ft. Kurious – ?
Over simpel maar doeltreffend beats gesproken: dit is naar mijn mening een van de allerbeste MF DOOM-producties die ik ken. Haakt zich meteen vast in je hoofd. Dit is overigens ook een van de weinige tracks waarop MF DOOM expliciet rapt over zijn overleden broer, waarmee hij in een vorig rapleven in de groep KMD zat (zie het stuk hieronder), waardoor het ook nog eens een aangrijpend persoonlijk randje heeft.

”Remember when you went and got the dark blue Ballys
I had all the different color Cazals and Gazelles
The "SUBROC" three-finger ring with the ruby in the "O", ock
Truly the illest dynamic duo on the whole block
I keep a flick of you with the machete sword in your hand
Everything is going according to plan, man”

29. Mos Def ft. Talib Kweli - Know That
Mos Def is nog niet eerder voorbij gekomen in deze lijst, maar ook hem reken ik tot een van mijn favoriete rappers. Hij heeft geweldige teksten op zijn naam staan, maar het is toch vooral zijn melodieuze flow en prachtige stemgeluid die hem onderscheiden van elke andere rapper die ooit bestaan heeft. Dit is een van zijn beste momenten als je het mij vraagt: de energie spat er vanaf, ook dankzij de beat. Je zou haast nog vergeten dat Talib Kweli het ook top doet.

”Yesterday was not for me but nowaday it's time for me
The streets is watching me, I watch back: that's the policy
Moving along my odyssey like blood through the artery
Navigate the treacherous and make it seem effortless”

28. Method Man – Tical
Het hele sfeertje rondom dit nummer is gewoon fantastisch. En dan het zware geluid van die drums. Het geheel heeft echt iets duisters en gestoords, zeker ook dankzij het refrein, maar ook door de kalme maar dreigende raps. Method Man is echt hét schoolvoorbeeld van mic presence.

”I don't look for trouble, I'm already trouble
Ya bastard, check the wicked flows that I crafted
I'm another deadly venom style to be mastered
By a psychopathic, way beyond an average
Joe, with a hellafied flow, there ya have it”

27. Despot - Look Alive
WANNEER KOMT DEZE MAN NOU EENS EEN KEER MET EEN ALBUM?! Daar wacht de hiphopwereld letterlijk al 15 jaar op! Tot die tijd moeten we het doen met het beperkte aantal tracks dat hij heeft uitgebracht, en daar is dit fenomenale werkstuk toch wel de beste van. Fantastische productie van Ratatat, altijd fijn als er accordeons in een beat worden verwerkt, en een Despot die heerlijk tekeer gaat met zijn cynische, humoristische teksten en uitzonderlijk krachtige stem (al helemaal geinig als je weet wat een klein mannetje het eigenlijk is).

”Heard that you were leaving, came to give you a reason
Take these for the team and take steps away leaking
About ten back, now who wanna dance
I got two left feet and they both in your ass”

26. Aesop Rock ft. Vast Aire – Attention Span
We zouden deze twee bijna gaan missen Daar komen ze weer hoor, in volle glorie, en over een regelrecht machtige beat – die blazers! Vast Aire brengt met zijn autoritaire flow briljante punchlines terwijl de op een geheel andere manier geweldig flowende Aesop Rock bepaald niet voor hem onderdoet met cryptischere, maar evengoed geweldige lines (zie hieronder).

”Gold-plated tomb or spittoon, I couldn't see
I fell asleep holding an Appleseed, woke up holding a tree
The only bridge I ever burned along this legacy I dance
Was the one that linked the cities of Prosperity and Chance”

niels94 schreef:
Fijn om te horen, allemaal!

En Elohim, kennelijk komen onze smaken enigszins overeen Ik moet je verder teleurstellen: Sadistik (daar moet ik nog steeds een heel project van checken, trouwens) en Scroobius Pip hebben het niet gehaald. Met Ka ben ik niet bekend: de moeite waard, dus?

Ik zie alweer een nieuwe vette van Aesop Rock. Ik ben in mijn top 20 gegaan voor Alchemy...

MF DOOM heeft gewoon teveel op zijn naam staan. Ik zit nog vast met Operation Doomsday en King Ghidora. Of ? mijn lijstje had gehaald als ik eraan had gedacht, weet ik niet, maar hij is zeker erg dope.

Stuur je zo een pm over Ka, hoef ik niet hier te doen denk ik

http://www.sosoactive.com/wp-content/uploads/2013/06/QUEST-LOVE.jpg
25. Del the Funky Homosapien ft. El-P – Offspring
Praktisch een Company Flow-track met Del in plaats van Bigg Jus. En dat pakt bepaald niet verkeerd uit, kan ik je vertellen. Dit is rauwe hiphop, met een vrij kale, maar keiharde en sfeervolle productie van El-P, en twee MC’s die de microfoon min of meer aan gort rappen. Gevaarlijk!

”Intellectual women find that my rhyme style relaxes them
And wonder if I fuck to the same wildstyle pattern
It's autobahn pipe bomb glass fragment shatter
To break new jacks at afterparties for actin’ actual”

24. Cage – Agent Orange
Dit nummer gaat over en draait om zuiver, expliciet, genadeloos geweld. Dit is een soort ode aan A Clockwork Orange, zie zowel de titel van het nummer als de heerlijke sample van de filmmuziek als enkele verwijzingen in de tekst. De voicesample met de scratches die als een soort break fungeren zijn al redelijk creepy, maar de beleving in de stem van Cage is pas echt bijna angstaanjagend.

”Dare you sample, some of the stress in my life
Give an MC brain surgery with butterfly knifes
For all you cunts that try to spit with your bitch clique behind ya
Wake up in the morning with a horse head beside ya”

23. Black Star ft. Common – Respiration
Weer eens een onvervalste klassieker, zij het niet zo beroemd als sommige anderen in deze lijst. Maatschappijkriek en sociaal commentaar op de gang van zaken in New York, en wel van de hoogste tekstuele plank. Drie rappers met een duidelijke eigen stijl geven op zeer vaardige manier kleur aan de prachtige, kalme productie. Mos Def, Talib Kweli en Common: een samenwerking om bij te watertanden.

”The shiny Apple is bruised but sweet and if you choose to eat
You could lose your teeth, many crews retreat”

22. Atmosphere – Painting
We zijn al even geen Atmosphere meer tegengekomen, maar ik beloof jullie alvast dat dit niet het laatste nummer van de groep is. Over een schitterende sample van Atom Heart Mother van Pink Floyd, al is het geloof ik wel opnieuw ingespeeld, vertelt meesterverteller Slug een prachtig en treurig verhaal zoals hij dat zo goed kan.

”You can't grow if the skin don't fit you
Sometimes you gotta get low just to get through
No inspiration left to do your best when
Nobody hates you more than your reflection
Suffer the shame until it stuffs the drain
He's got two hands and a bucket of paint
Come on”

21. The Roots ft. Erykah Badu – You Got Me
Een vaste waarde wanneer ik hiphop top zoveels maakte, al is hij nu net buiten de top 20 gevallen. Fijn liefdesverhaal over een geweldige instrumentatie, met natuurlijk de heerlijke bijdrage van Erykah Badu, die onder meer de bloedmooie hook verzorgt.

”She said she loved my show in Paris at Elysee Montmartre
And that I stepped off the stage and took a piece of her heart
We knew from the start that things fall apart, intentions shatter
She like: that shit don't matter, when I get home get at her
Through letter, phone whatever, let's link, let's get together”

Mooie lijst tot nu toe, Niels!

Staan redelijk wat persoonlijke favorieten in tot nu toe (met name uit de DOOM-hoek). Ook laatste update is weer tof met het briljante Respiration. Heb alle ophef op deze site rond Atmosphere nooit zo kunnen volgen, maar nu ik Painting weer eens hoor is dat toch wel een sterk nummer. Zal dat album weer eens sinds lange tijd opzetten. Leuk ook om Danny Brown's 30 eens terug te zien in een lijst, aangrijpend nummer idd.

Gelukkig staat je lijst ook vol nummers die ik nog niet ken, dus ga ik die nog beluisteren als ik meer tijd heb!

Joe.

- niels94
- Silky & Smooth
- ecktepatrick
- West
- driesvho
- Lukas

We duiken de top 20 in!
http://thisisblueprint.com/wp-content/uploads/2015/02/news/music/61440/souls-of-mischief-93-dawes.jpg
20. Aesop Rock – Water
Het staat niet eens op een officieel studioalbum, wel op de overigens sterke verzamelaar Euphony van Atoms Family, maar het is wat mij betreft dus een van de allerbeste Aesop Rock-nummers die ik ken. En voor de mensen die hebben opgelet deze top 100: dat zegt nogal wat. Wonderschone, klassiek aandoende beat en prachtige, beeldende passages van Aesop Rock.

”The water ain't safe, the land's made of water
I hug a half empty glass, my dignity's trying to pawn her
I'm trying to see the future in a tea cup and a saucer
But I rather be drinking coffee with my cigarette foster”

19. Jaylib – The Red
De beat van J Dilla is sowieso verschrikkelijk dik, maar de rappende Madlib is hier, als je erop let, bepaald niet indrukwekkend als het gaat om lyrics en rijmschema’s. Toch loopt dit nummer dankzij hem over van karakter: de totale nonchalance heeft meer dan het gewenste effect.

”Anyway I'm straight high off the trees
Your girl don't wanna lie she just wanna get on her knees
Turn it up, y'all niggas must be outta ya head
If your system ain't up to the red”

18. Jay-Z – D'evils
Ik vind dat Jay-Z genoeg goede nummers heeft gemaakt, maar hier vind ik hem op tekstueel gebied echt enorm indrukwekkend. Briljante lyrics waarin hij op prachtige wijze vertelt over hoe je bezeten kunt raken van geld en spullen, in de zo soepele flow die Jay-Z vooral in zijn vroegere dagen kenmerkt. Bovendien zijn ook de productie en de scratches van DJ Premier absoluut topwerk.

”All the years we were real close, now I see his fears
Through her tears, know she's wishing we were still close
Don't cry, it is to be
In time I'll take away your miseries and make it mine, D'evils”

17. Souls of Mischief - '93 'Til Infinity
Tekstueel wellicht wat minder knap dan bovenstaand nummer, maar ook de Souls of Mischief hebben meer dan genoeg te bieden om hun hoge notering te rechtvaardigen. Deze vier rappers spelen allereerst op een erg toffe manier met hun flows, en de wijze waarop ze elkaar afwisselen is ook het benoemen waard. Toch is het uiteindelijk de ultiem laidback productie de reden dat dit nummer zo populair is: dit is een zonnige zomerdag in muziek gegoten, héérlijk gewoon!

”Exchangin facts about impacts, cause in facts
My freestyle talent overpowers brothers can't hack.. it
They lack wit; we got the mack shit
93 'Til Infinity - kill all that wack shit”

16. Mobb Deep – Shook Ones Pt. 2
Een van de grootste, bekendste klassiekers uit deze lijst (er komt nog wel wat aan op dat gebied), maar hoe terecht is dat zeg. Mobb Deep neemt je met een kille, duistere beat en ijskoud gebrachte teksten over straatgeweld en bedreigingen mee naar de donkerste en gevaarlijkste steegjes van New York. Vooral de verse van Prodigy is natuurlijk legendarisch. Wat een sfeer, wat een kilheid.

”For all of those, who wanna profile and pose
Rock you in your face, stab your brain with your nose bone
You all alone in these streets, cousin
Every man for they self in this land we be gunning”

nedbed
Water!

Als je The Red in je top 20 hebt staan, komt het altijd goed. Altijd... Mooie top 100, een heel andere stijl dan die van mij maar het staat wel boemvol lekkere tracks.

Tof dat het gewaardeerd wordt Iemand het veel te onderschatte 1,000 Deaths nog geprobeerd?

Ondertussen gaan we het laatste rijtje voor de top 10 in, wiens nummers ik één voor één zal plaatsen.
http://www.alternet.org/files/images/managed/media_snoop.jpg
15. Jurassic 5 – What's Golden
Hoe kun je hier nou niet vrolijk van worden? Een op elk front ontzettend catchy hiphopnummer met een luchtige maar meer dan uitstekend in elkaar zittende beat, bijzonder vaardige rappers en een toprefrein dat zich onherroepelijk in je hoofd vast haakt.

”Well, it's the verbal Herman Munster
The word enhancer, sick of phony mobsters controllin' the dance floor
I'm in them dark places, catch you when you stark naked
Your heart races as we pump you for your chart spaces”

14. GZA ft. Method Man - Shadowboxin'
Eerder werd er gesproken over de beste feature ooit, dat ging ook al over Method Man, maar wat mij betreft gaat die eer naar een andere Method Man-feature. Je raadde het al: die op Shadowboxin’. Zijn ongeëvenaarde, kalme flow levert me keer op keer kippenvel op. Hij is de reden dat 4th Chamber hier niet ergens in de topregionen staat. En dan te bedenken dat GZA ook gewoon topwerk aflevert. RZA trouwens ook, door met een sterke beat te komen, maar wel een die meer dan genoeg ruimte overlaat voor de rappers om de spotlight te pakken.

”I keeps it moving, know just what the fuck I'm doing
Rap insomniac, fiend to catch a nigga snoozing
Slip the cardiac arrest me, exorcist, hiphop possess me
Crunch a nigga like a Nestle, you know my steez”

13. Nas – Represent
Moet ik hier nou nog iets over vertellen? Volledig foutloze flow van de immer soepele Nas, die, net als op heel Illmatic, met sterke straatlyrics komt, over een van mijn favoriete beats uit de jaren 90 – die sample is gewoon briljant gekozen door DJ Premier.

”Cold be walking with a bop and my hat turned back
Love committing sins and my friends sell crack
This nigga raps with a razor, keep it under my tongue
The school drop-out, never liked the shit from day one”

12. Nujabes ft. CYNE – Feather
Nog een keer CYNE, dit keer als feature op een nummer van de Japanse producer Nujabes. En die weet zijn samples ook uit te kiezen, om het voorzichtig uit te drukken. Nou ja, sample, hij heeft deze van Yusef Lateef afkomstige melodie wel opnieuw ingespeeld volgens mij. Hoe dan ook, ondanks dat deze beat eigenlijk helemaal niet zo veelgelaagd is zitten er veel subtiliteit en kleine details in, kenmerkend voor Nujabes. Een wonderschone, kalme beat met een warm geluid is het resultaat, waardoor de rappers van CYNE, met hun prettige stemgeluiden en soepele flows, de uitstekende match zijn.

”The rules of paradise are never nice
The best laid plans of Mice and Men are never right
I'm just a Vagabond with Flowers for Algernon
An Average Joe who knows what the fuck is going on
It's the hope of my thoughts that I travel upon
Fly like an arrow of God until I'm gone”

11. Snoop Doggy Dogg – Who Am I (What's My Name)?
We begonnen met een nummer waar ik vrolijk van werd en sluiten af met een nummer dat hetzelfde doet. Snoop Dogg is natuurlijk een flowfenomeen en hij laat hier, net als op heel Doggystyle, horen waarom. Het gaat allemaal nergens over, maar dat maakt om die reden geen klap uit. En wat een heerlijk funky, veelgelaagde Dr. Dre-beat!

”Tic toc, never the glock just some nuts and a cock
Robbin’ motherfuckers then I kill them bloodclots
Then I step through the fog and I creep through the smog
Cuz I'm Snoop Doggy (who?) Doggy (what?) Doggy [Dogg]”

Dat is nog eens een rij met klassiekers. Benieuwd naar je top 10, ik verwacht uiteraard nog wel een Cannibal Ox-track in je lijst hoor!

10. Atmosphere – The Woman With the Tattooed Hands

Persoonlijk vind ik dat Slug eind jaren negentig tot begin jaren nul zijn allerbeste vorm had. Zijn scherpzinnige, boeiende teksten stonden bol van de prachtige zinnen en ironische humor, en zijn stem wist telkens de juiste emotie uit te dragen. Humor is niet waar The Woman With the Tattooed Hands om gaat, maar dit verhaal over seksualiteit en religie is op zijn zachts gezegd behoorlijk intrigerend. Bovendien is er natuurlijk de simpele maar geweldige pianosample, die de verder vrij simpele beat van Ant volledig maakt. Ik had het al vaker over 'simpel maar doeltreffend', en daar is deze beat wel een van de allerbeste voorbeelden van.

”I wasn't as aroused as I was concerned
For each one of ‘em I've hurt
And every time I've been burned
I've got a lot to teach but even more to learn
So now I keep my eyes open hoping to take in all I can
About woman taking in all she can
And for as long as I breathe I'll save a seat in my memory
For that woman with the tattooed hands”

Gast
geplaatst: vandaag om 18:29 uur

geplaatst: vandaag om 18:29 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.