MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
zaaf schreef:
nee joh, jij bent een snelle gast, dus da's geen probleem

Wellicht het je zo waar gelijk. Gaat me tot nu toe redelijk af om van scratch een top 100 samen te stellen. Waren nog wel wat albums die ik wilde luisteren, maar zal toch een knoop doorhakken.

Begin volgende week zal ik starten met mijn top 100

zaaf
Benbenieuwd

Ik ook, heb er zin in ook.

Lekker hip-hop pompen met dit gure weer ❤️

Aangezien jullie toch al zeker 9 maanden droog staan sinds het laatste top lijstje, hierbij alvast een klein voorproefje op wat jullie te wachten staat. Hierbij een greep namen die aanvankelijk de voorselectie gehaald hadden, maar de top 100 moesten laten schieten.

Oftewel: MC Debootgemist and The Eervolle-vermelding crew.

CunninLynguists - Stars Shine Brightest (In The Darkest Of Night) (2011)
Slachtoffer geworden ten faveure van de diversiteit van de lijst, maar CunninLynguist heeft zo’n indrukwekkende en diverse discografie dat ik deze met pijn in mijn hart uit de top 100 gehaald heb. Heerlijk sfeervol nummer is dit

Denzel Curry - BLACK BALLOONS | 13LACK 13ALLOONZ (2018)
Denzel heeft aardig aan de weg getimmerd de laatste 3-4 jaar. Ik ben alles behalve een Trap fan, maar Curry maakt het genre voor mij toch vermakelijk en verdient daarvoor alle respect. Ook al is dit geen echte trap song.

Eyedea and Abilities - Burn Fetish (2009)
Dit nummer komt van een album dat een moderne rock/hiphop hybrid is. Een interessant project dat barst van de energie

Dälek vs Faust - T-Electronique (2004)
Krautrockers Faust in samenwerking met industriële hip-hoppers Dälek, dat moet een geweldig project worden toch? Om eerlijk te zijn, ik had er meer van verwacht. T-electronique is wel een pareltje.

Klub des Loosers - Baise les gens (2004)
Eigenzinnige hiphop uit Frankrijk met een MC die altijd een masker draagt. Zeker een luisterbeurt waard. Er zal straks meer niet-Engelstalige langskomen in mijn top 100.

Mos Def - Mathematics (1999)
Ik ben niet de grootste Mos Def fan, maar deze track kan ik altijd wel erg waarderen. Dus deze benoeming omdat ik hem ook niet te kort wil doen.

Quelle Chris - Straight Shot (2019)
Deze rapper/producer is eenpersoonlijke favoriet van mij. Geweldig album uitgebracht dit jaar met banger “obamacare” en het verassend gevoelige “Straight Shot”. Zal waarschijnlijk zijn weg in mijn top 100 wel gaan vinden.

Smif-N-Wessun - Wrekonize (1995)
Heerlijke laidback beats en soortgelijke flows op een (wat mij betreft) iets te vaak vergeten album.

Ultramagnetic MC's - Critical Beatdown (1988)
Een groep bestaande uit een paar echte originals, die vaak aangeschreven wordt als eerste-steenleggers van de “alternative” hiphop. Ze verdienen daar zeker een extra spotlight voor.

YAYAYI - After Playing GTA V You Feel Like This (2014)
(Niet op spotify)
Instrumentele hip-hop in een moderne jas. YAYAYI maakt nog veel meer glitch hop wat onder de radar blijft. Als dit bevalt, zou ik zeker wat ander werk van hem opzoeken.

Hip Hop top 100 MuMe volglijst

Denzel ❤️ VENGEANCE is trouwens de beste track van het album, wist je dat al?

Nooit echt dit topic gevolgd, maar ging paar dagen terug door een aantal lijstjes heen en het heeft mij aangezet om ook eens een top 100 op te stellen. Erg benieuwd naar je lijstje aerobag, voorproefje begint al interessant!

Ultra niet in de lijst?

Ik ben er uit, dus laten we maar meteen aan de slag gaan. Bedoeling om elke 1-2 dagen 5 nummers met een korte toelichting te posten. Spotify linkje met volglijstje voor de geïnteresseerden.

100. GZA feat. RZA - Liquid Swords (1995)
Aantal keer eerder genoemd in dit topic: 13

De eer van het startschot is voor deze onwaarschijnlijk klassieker. De onomstreden reputatie van dit album bewijst zich al met het aantal top 100-lijstjes waarin hij voorkomt. Wu Tang Clan is nooit 100% mijn ding geweest, maar wat mij betreft is The Genius met Liquid swords het beste wat Wu Tang gebracht heeft. Een geweldig karakteristiek intro en die verslavende herhalende beat.

99. Buck 65 - Blood of a Young Wolf (2005)
Aantal keer eerder genoemd in dit topic: 0

And now for something completely different: Country-rap. De Canadese Richard Tefry aka Buck 65 maakt Country/Blues/Folk muziek met een hiphop fundering. Het klinkt verrassend goed. “Secret House Against The World” is naar mijn mening het album waar zijn visie het beste tot zijn recht komt. De lyrics van deze track gaan over het leven van een muzikant die altijd maar op tour is en daardoor de grip op zijn eigen identiteit verliest.

98. Bring it On - Organized Konfusion (1994)
Aantal keer eerder genoemd in dit topic: 9

De flows van deze song zijn belachelijk goed, iedereen levert hier op het scherpst van de snede. Pharoahe Monch steekt er toch wel bovenuit. Ik heb zijn verse door users zoals niels94 en nedbed in dit topic geroemd zien worden als ‘de beste ooit’. Wie weet hebben ze wel gelijk.
NB: Niet die geremixte “opgeschoonde” versie op spotify luisteren. BRING IT On MOTHERFUCKER BRING IT ON.

97. K-The-I??? - Broken Love Letter (2006)

Geen vanzelf sprekende artiesten-naam en dan ook geen vanzelfsprekende hiphop. Een heftige, repeterende piano instrumental als de rode draad, gecompleteerd met een glitchy soundscape. Opvallende raps, die even hard als gevoelig zijn. De Amerikaanse Kiki Ceac gaat op het album “Broken love letter” op een introspectieve zoektocht naar de reden van zijn verbroken relatie, het eindproduct is rauw en bloedeerlijk.

96. Anderson .Paak - Bubblin (2018)

.Paak heeft in korte tijd een speciaal plekje in mijn muziekliefhebbende hart veroverd. “Malibu” is een van mijn meest beluisterde albums van dit decennium. Een kleine man met een bruisend charisma en stage appearance, dankzij Dr. Dre in de spotlight gezet. Neo-soul is eigenlijk zijn voorkeursgenre, maar op Bubblin’ gaat hij volledig voor de hiphop. .Paak brengt een enorme energie op een nummer gevuld met geweldige beats.

Hip Hop top 100 MuMe volglijst

Beginnen met Liquid Swords, tja, dan heb je mij al op m'n knieën.

Leuk, dat aantal keer genoemd. Lekker begin ook, meteen wat te ontdekken.

-SprayIt- schreef:
Leuk, dat aantal keer genoemd.

Omdat ik dit topic nooit eerder actief had gevolgd, vond ik het wel interessant om te weten in hoe verre mijn top 100 overeenkomt met wat er allemaal al langs gekomen is.

Sowieso ook mooi om andermans gedachtes erbij te lezen

nedbed
Bring It On! Die verse van Monch zie ik nog altijd als één van de besten ooit. Liquid Swords heeft dan weer één van de vetste intro's ever. Perfect begin van een legendarisch album. 99 en 97 kende ik nog niet. Klinken ook best lekker.

Heel tof trouwens dat eindelijk weer eens iemand hier een lijst dropt. Wat mij betreft één van de leukste topics om te volgen op deze site!

95. Typhoon - Zo Niet Mij (2007)
Aantal keer genoemd in dit topic: 8
Typhoon legt veel gevoel in zijn muziek en is een van de meer oprechtere rappers uit Nederland. Zo niet mij is borderline prachtig, vooral de teksten spreken erg tot de verbeelding. De piano maakt het helemaal af. Ik durf dan ook wel te beweren dat het album “Tussen licht en lucht” het beste Nederlandstalige hiphop album is.

94. CYNE - First Person (2003)
Aantal keer genoemd in dit topic: 12
CYNE is ook zo’n groep die bruist van de creativiteit. First Person in mijn ogen hun beste track, alles lijkt te kloppen. Betoverende instrumentals, sterke constante flow en mooie teksten. Alles is balans, misschien wel een beetje teveel in balans. Het is trouwens mooi om te zien dat CYNE door meerdere users hier zo gewaardeerd wordt!

93. OutKast - B.O.B.
Aantal keer genoemd in dit topic: 3
Ik kan me haast geen hiphop top 100 voorstellen zonder outkast. De grap is dat ik altijd dacht dat Aquamini mijn persoonlijke favoriet was. Voor dit topic pakte ik de albums van Outkast er weer eens bij en moest ik concluderen dat ik Stankonia eigenlijk een warmer hart toe draag. ‘B.O.B.’ met zijn vlugge beats, pakkende refrein en gierende gitaar kent een geniale compositie.

92. Pete Rock & C.L. Smooth - I Get Physical (1994)
Aantal keer genoemd in dit topic: 1 (Ward knows what's up)
Het zit al in de artiestennaam van een van de twee, maar dan moet je het ook nog waarmaken. En dat doen ze, veel smoother dan dit ga je hiphop niet krijgen. Pete Rock is terecht een van de meest bejubelde hiphop producers, met geweldige jazz samples. Dat loopje op I Get Physical is gewoon verslavend en C.L. Smooth flows sluiten naadloos aan. Ergens hoopte ik altijd op een derde album van deze mannen, maar de deur lijkt nog steeds te klein voor hun beiden.

91. Mr. Lif - Return of the B-Boy (2002)
Aantal keer genoemd in dit topic: 5
Geproduceerd door El-P, dan weet je dat je kwaliteit voorgeschoteld krijgt. Return of the B-boy is een ambitieus nummer met gevarieerde instrumentatie en met halverwege een beatswitch voor een totaal andere sound in de tweede helft. Zoals -SprayIt- eerder al aangaf: Deze track komt van een concept album die het leven van een hiphop artiest volgt. In de vorige track werd de rapper neergeschoten, op deze track herrijst hij dankzij hiphop beats om de strijd aan te gaan met verschillende MC's

Deze lijst ga ik echt ontzettend volgen.

Mooie start! De nummers die ik ken zijn allemaal tof, de paar nummers die ik nog niet ken zal ik morgen even voor gaan zitten. Deze lijst ga ik wel volgen.

I Get Physical

Sowieso dat hele CYNE album is om van te smullen!

Dat Mr.Lif album is te dope voor woorden, ben sowieso wel fan van de man. Echter heb ik nooit echt Mr.Lif gechecked voor zijn lyrics maar geloof dat als ik dat bij 'I Phantom' ga doen, ik dusdanig onder de indruk raak dat hij een plaatsje in mn 'hall of fame' krijgt (ik heb 4 tekeningen van favo MC's laten maken en er volgen er waarschijnlijk nog 4). Erg dope picks en verre van standaard, propjes aerobag. Ik vind de start dusdanig beloftevol dat ik dit topic bijna zou bookmarken!

Misschien goed nu er positieve berichten komen ook de intekenlijst weer op te starten? Wat mij betreft zijn nieuwe lijsten van eerdere posters ook welkom, mits voldoende nieuwkomers in de top 100. Iemand die een lijst wil delen?

- jordidj
-

90. Eric B. & Rakim - I Ain't No Joke (1987)

Als een ware millennial heb ik toch het meest met modernere hiphop, toch zijn er een aantal artiesten uit de golden age of hiphop waar ik genoeg waardering voor heb. Eric B. & Rakim horen daar zeker bij. Enigszins verbaasd dat ze relatief weinig in de toplijsten voorkomen, I Ain’t No Joke zelfs nog nooit genoemd. Terwijl die scratch partijen en de relaxte flows hier toch wel erg genieten zijn.

89. cLOUDDEAD - I promise never to get paint on my glasses again, pt. 1 (2001) *Niet op spotify
Aantal keer genoemd in dit topic: 0

Dromerige beats, Lo-fi ambient soundscapes, onorthodoxe vocalen. cLOUDDEAD is altijd een vreemde eend in de bijt geweest, maar wel een van de voorlopers van de abstracte hiphop stroming. Deze track is een ware hiphop reis en slaat wel vier keer een andere richting in. Eerst dat bizarre gefluister op de achtergrond, het tweede deel met een Twin Peaks-achtige ambient sound om vervolgens door te stoten met een “Nights in White Satin” sample en te eindigen met wat het meest op een reguliere rap flow lijkt. Een bescheiden Lo-fi rap kunststukje.

88. Prefuse 73 - Storm Returns (2003)

Ik heb besloten om instrumental hiphop in mijn lijst toe te staan, het is immers een hiphop en geen rap top 100. De Amerikaanse producer Scott Heron heeft onder zijn artiestennaam Prefuse 73 een aantal zeer interessante projecten uitgebracht. Hij staat er vooral bekend om zijn bonte mix van meerdere stylen. ‘Storm returns’ is een uitgesproken maar relaxte, licht glitchy vorm van hiphop. Door het gehele nummer heen zijn er genoeg kleine twists and turns om de luisteraar geboeid te houden. Heerlijk 5 minuten wegzweven op hypnotiserende beats.

87. Cypress Hill - How I Could Just Kill a Man (1991)
Aantal keer genoemd in dit topic: 3

Het beste nummer van Cypress Hill, die raps gaan hard maar zijn tegelijkertijd ook verassend melodieus. Maar vooral de instrumentals maken dit nummer voor mij een uitschieter. Een groovy bassloopje en gierende hoge tonen die precies de energie van de raps nabootsen. Dat korte tussenstuk met die kermis-achtige beats vind ik ook echt een toevoeging.

86. Fresku - Moeiteloos (2019)

Ik zat eerste te overwegen om een track van Fresku’s geweldige tweede album “Maskerade” in mijn lijst op te nemen, tot ik op spotify ineens zag dat hij dit jaar nog een nummer heeft gedropt welke mij totaal ontgaan was. Een tedere ode aan zijn vrouw, na de zware bevalling die zij doorstond tijdens de geboorte van zijn eerste zoontje. Bij de eerste luisterbeurt pakte dit nummer mij meteen. Een heerlijk ingetogen beat, sterke tekst en fijn gezongen refrein van Shadi. Fresku is altijd openhartig in zijn teksten, maar dit is erg indrukwekkend.

Hip Hop top 100 MuMe volglijst (Nummer 98, 89 niet op spotify)

zaaf
cLOUDDEAD
Fresku ga ik vanavond checken

ForWhomThePeteTolls schreef:
Dat Mr.Lif album is te dope voor woorden, ben sowieso wel fan van de man. Echter heb ik nooit echt Mr.Lif gechecked voor zijn lyrics maar geloof dat als ik dat bij 'I Phantom' ga doen, ik dusdanig onder de indruk raak dat hij een plaatsje in mn 'hall of fame' krijgt (ik heb 4 tekeningen van favo MC's laten maken en er volgen er waarschijnlijk nog 4).

Ik ben wel benieuwd welke 4 dat zijn?

aerobag schreef:
(quote)

Ik ben wel benieuwd welke 4 dat zijn?

Ik ga even uploaden en hier plaatsen. De volgende 4 staan er 2 van vast, de laatste 2 zijn open voor debat...

nedbed
Dat nummer van Fresku had ik ook helemaal gemist. Erg mooi!

Heel vet ForWhomThePeteTolls!

Rakim had bij een normale top 100 er bij mij in gestaan met deze track... maar ik had gekozen voor alleen verschillende artiesten (op 1 iemand 2x na, en verschillende aka's waren ook toegestaan), dit was wel op mijn oude account.

ForWhomThePeteTolls schreef:
Rakim had bij een normale top 100 er bij mij in gestaan met deze track... maar ik had gekozen voor alleen verschillende artiesten (op 1 iemand 2x na, en verschillende aka's waren ook toegestaan), dit was wel op mijn oude account.

Ik kan jou lijstje niet zo snel vinden... of was je vroeger hiphop fiend?

aerobag schreef:
(quote)

Ik kan jou lijstje niet zo snel vinden... of was je vroeger hiphop fiend?

Juist!

Dat jij de eerste bent die I Ain't No Joke in zijn lijst heeft. Zou er bij mij ook zeker in staan, heerlijk nummer.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:57 uur

geplaatst: vandaag om 08:57 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.