MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...

zoeken in:
MAS
Ik kan ook wel genieten van Dre's raps.

- niels94
- Ralph.
- He$$el_01
- Harderwiek
- Kobe Bryant Fan
- Elohim
- panjoe
- bennerd
- MAS
- Silky & Smooth
- kos
- Harco
- sxesven

Zo moet de lijst zijn

Mb.
niels94 schreef:

61. Snoop Dogg – Murder Was the Case
Doggystyle is toch wel een heldenalbum. Dit is het hoogtepunt wat mij betreft. Waar Snoop Dogg toch vooral weinigzeggende teksten heeft (al schreef hij ze geloof ik niet eens zelf), is dit daarop een duidelijke uitzondering. Een nummer over hoe hij doodgaat en zijn ziel aan de duivel verkoopt, kort samengevat. Snoop Dogg laat hier qua flow al zijn talent zien en de beat is ook weer van bijzonder hoog niveau.

Hij schreef ze zelf. Ik vind dit eveneens zijn beste nummer - en ondergewaardeerd in zijn oeuvre.

50. DJ Shadow – Stem / Long Stem
Een trip vol prachtigheid. Telkens als je denkt: dit wordt niet meer mooier dan dit, wordt het dat toch. De eerste keren dan want inmiddels weet ik het natuurlijk . Mooie opbouw: Dit weet je vast te grijpen en je een kleine 10 minuten later pas weer los te laten, wat erg knap is.

49. Brother Ali – Forest Whitiker
Deze staat hier deels vanwege de live ervaring die ik met dit nummer heb gehad. Dat was namelijk werkelijk fenomenaal, hoe de zaal helemaal meeging (keihard schreeuwen: “You ain’t gotta love me!”). Heerlijk positief nummer met een relaxte en zomerse beat en erg leuke lyrics. “You might think I’m depressed as can be, but when I look in the mirror I see sexy ass me”

48. Ghostface Killah ft. Raekwon, RZA & Inspectah Deck – Assassination Day
Wederom een nummer waarin de vakmanschap van RZA naar buiten komt. Een geweldige, dreigende sfeer door die simpele maar doeltreffende pianomelodie (een handelsmerk van RZA). De rauwe raps van de Wu-Tang Clan leden dragen hier natuurlijk ook aan bij.

47. Nas – Memory Lane (Sittin' in da Park)
Terug bij een nummer van het hoogst genoteerde hiphopalbum in onze top 250. Geweldige beat, lekker relaxt sfeertje en de soepel flowende Nas die ons meeneemt op een ‘trip down memory lane’.

46. Pete Rock & C.L. Smooth – They Reminisce Over You (T.R.O.Y.)
Over naar de volgende klassieker: het beste nummer van het album Mecca and the Soul Brother. De saxofoon is hier toch wel wat de show steelt want al is C.L. Smooth een prima MC, Pete Rock maakt hiervan de klassieker die het is.

45. Army of the Pharaohs - Seven
6 minuten lang nauwelijks variatie in de beat en tóch blijven boeien, dat zegt al iets over de kwaliteit ervan. Het heeft echter ook de maken met de MC’s die elkaar, al moordend door de straten trekkend zo te horen, in hoog tempo afwisselen: stuk voor stuk prima tot geweldige verses.

44. Atmosphere – The Loser Wins
Ant, wat ben je toch een meester De kippenvelopwekkende gitaarbeat maakt dit nummer zo goed. Slug hoeft eigenlijk niet meer te doen dan de beat niet te verpesten, maar aangezien we hier te maken hebben met Slug levert hij een boeiende tekst af om het plaatje compleet te maken.

43. Opgezwolle – Tijd Leert
Delic, wat ben je toch een meester Herhaling ja. Maar wel terecht: voor deze beat kan ik niet minder doen dan een diepe buiging maken. Wat ben ik blij dat deze drie mannen elkaar hebben ontmoet want Sticks en Rico zijn ook gewoon meesters: geweldig hoe ze hier rijmen. Vooral Rico’s verse vind ik uitzonderlijk sterk.
“Waar moet het toch naartoe? Dat is wat mijn vraag is,
Als ik verwaarloos wat me dierbaar en wat me waard is.
Dat dringt door, wanneer het weer te laat is,
Maar ik drink door alsof Beerenburg water is.”

42. Nujabes ft. CYNE – Feather
Nujabes was ( ) ook een meester: dit nummer heeft een zo mogelijk nog meesterlijke pianobeat dan die van Tijd Leert waarover de leden van CYNE zeer fijn rappen. De verwijzingen naar boeken die ze erin hebben gestopt zijn ook erg leuk.

41. Raekwon ft. Inspectah Deck, Ghostface Killah & GZA – Guillotine (Swordz)
Deze beat is wel eens vaker gebruikt op Wu-Tang soloalbums (de intro van Tical bijvoorbeeld). Ik ben erg blij dat ze deze beat voor een compleet nummer hebben gebruikt, want hij is gewoon geniaal. Wederom dat duistere, ietwat dreigende sfeertje waar ze zo goed in zijn.

Ulfat-e-Zulmat
niels94 schreef:
44. Atmosphere – The Loser Wins

Opmerkelijke keuze. Naar mijn mening één van de mindere nummers van Atmosphere; zowel Slug als Ant lijken een beetje op automatische piloot over te gaan. Vooral Slug heb ik wel beter gehoord.

Wat Slug ben ik het een beetje met je eens, maar die beat is dusdanig heerlijk dat ik het juist een geweldig nummer vind.

Ik vind The Loser Wins een fijn nummer. Vooral het begin knalt er heerlijk in. Ik heb ook zo'n favoriet nummer van Atmosphere dat volgens mij verder niemand in zijn top 3 Atmosphere nummers heeft. Angelface vind ik misschien wel het beste van ze. (Nee, toch Puppets).

Wat nummers betreft kies je wel de goeie. Memory Lane is mijn favoriete Nas-nummer, Tijd Leert hoor ook bij mijn Opgezwolle-favorieten en Feather is ook prachtig. Van de Wu-Tang nummers heb ik nog niet gehoord. Maar eens luisteren zo dadelijk. En die van Brother Ali was inderdaad een geweldige ervaring.

Seven is sowieso het beste nummer van deze post. Een hiphop top 100 zonder Seven kan je eigenlijk al niet meer serieus nemen. Bazig nummer.

Ulfat-e-Zulmat
People listen to Lil Wayne, Pitbull and others, but the real shit is Here.

AOTP is the real.

Peace from Switzerland.

Ik houd van echte poep.

Vind het verder een saai nummer, terwijl ik het 4 jaar geleden nog geweldig vond - in heb me ondertussen ontwikkeld, denk ik.

Stem / Long Stem is een ongelofelijk sterk nummer! Heerlijke hoe Shadow speelt bij het maken van zijn beats. Verder zijn Seven, Feather, Guillotine en Memory Lane natuurlijk bazen van een nummers! Ben erg benieuwd naar je top 40

Seven lijkt me typisch zo'n nummer om kapot te draaien: kun je dagenlang zeventien keer per dag luisteren om het vervolgens helemaal zat te raken. Of dat een sterkte of een zwakte is, ligt er maar net aan hoe je het bekijkt. Omdat ik nog in de kapotdraaifase zit, vind ik het voor nu geweldig.

Gewoon niet te vaak luisteren want je hebt gelijk: als je het in een paar dagen tijd meerdere malen luistert merk je het al. Laat je het vervolgens even liggen dan is hij weer geweldig. Ligt denk ik aan de repetitieve beat die echt geweldig is, maar op den duur wel gaat vervelen als je het nummer te vaak luistert. Gewoon niet doen dus en er af en toe vol van genieten

Zeer mooie lijst tot nu toe.

Omdat ik laatst een dag heb overgeslagen krijgen jullie er vandaag twee van me:

40. Big L – MVP
On the mic is Big L. En hoe: één van de best flowende MC’s uit de hiphopgeschiedenis op een vreselijk sterke beat. “You seen what happened to my last fight friend? Aight then” is mijn favoriete zinnetje, puur om de manier waarop hij het uitspreekt.

39. Jedi Mind Tricks – Razorblade Salvation
Depressiviteit op een beat die je recht in het hart raakt. De rauwe stem van Vinnie Paz past er weer eens perfect bij, hij weet zijn verhaal ook erg overtuigend te brengen. Geen vrolijkheid, wel veel mooiheid.

38. Jay-Z – D'Evils
Moeiteloos het beste nummer van Jay-Z, en wat voor één. Wat klopt er eigenlijk niet aan dit nummer? De beat leent zich perfect voor het nummer: geweldig, maar niet teveel op de voorgrond. De tekst is erg interessant en Jay-Z, die ik, in tegenstelling tot sommigen, een erg fijne stem vind hebben vertelt zijn verhaal perfect.

37. Typhoon ft. Dinopha – Zendeghi
Eén van de beste nummers van Typhoon (ghehe). A.R.T. in een glansrol, wát een mooie beat. Kippenvelopwekkend, zeker in combinatie met de prachtige engelenzang van Dinopha. Prachtige tekst van Typhoon met mooie zinnetjes.

36. Common Sense – I Used To Love H.E.R.
Een klassieker van akelige proporties, wederom meer dan terecht. Het concept hiphop als vrouw tot in de perfectie uitgewerkt. De beat is fijn en ook Common’s flow, maar dit is een typisch geval van een nummer waarbij ik de lyrics erg belangrijk vind: ging dit nergens over dan stond het niet hier.

35. Jedi Mind Tricks ft. GZA – On the Eve of War [Julio Cesar Chavez Mix]
We hebben weer een keer te maken met twee keer dezelfde artiest in een rijtje. Jedi Mind Tricks is dan ook één van mijn favoriete hiphopgroepen. Dit nummer is één van hun geweldigste nummer: die beat Tonnen energie en opgefoktheid, waar Vinnie zich natuurlijk perfect op thuisvoelt. Wat mij betreft outshined hij GZA dan ook, al doet ook die het prima. Maar nogmaals: die beat

34. El-P ft. The Mars Volta – Tasmanian Pain Coaster
Alleen dat intro is al geweldig. Maar daar blijft het niet bij: het nummer dat volgt is nog veel geweldiger. Dit muziekstuk durf ik nauwelijks een beat te noemen, er gebeurt zo ontzettend veel. Dit is natuurlijk ook te danken aan progrockband the Mars Volta, die hierop meedoet. El-P voelt zich hier prima in thuis en rapt heerlijk. Geweldig refrein ook.

33. Atmosphere – God Loves Ugly
Een betoverend en stemmige pianoloop zet de sfeer, die weinig vrolijk is. Slug vertelt over zijn frustraties en dat het allemaal niet zo wil lukken. Dat zeg ik nu heel droog, maar echt, de tekst is heel mooi. Slug legt veel emotie in zijn stem, wat één van de redenen is dat ik hem zo’n goede MC vind. Gewoon één van de beste van Atmosphere dit en dat moet meer dan genoeg zeggen.

32. Deltron 3030 – Mastermind
Dan reizen we nu een jaar of duizend de toekomst in, naar de dystopische wereld van Deltron 3030. Dan the Automator laat horen dat hij een genie is, zoals hij op het hele album is (één van mijn favoriete hiphopalbums, kan niet wachten op een deel 2 dat misschien gaat uitkomen dit jaar, al heb ik daar weinig vertrouwen in). Ik heb het al gezegd, maar Del heeft misschien wel de fijnste stem en flow binnen de hiphop, hij heeft in elk geval een heel eigen stijl.

31. Dangerdoom – Sofa King
Maar er zijn nog altijd betere hiphop albums: na Eigen Wereld en When Life Gives You Lemons, You Paint that Shit Gold vind ik dat the Mouse and the Mask van dit duo. Het is ook gewoon een gouden combinatie: één van mijn favoriete rappers met één van mijn favoriete producers. De beat is dus van belachelijk hoog niveau en MF Doom flowt als een malle. Ook horen we één van de vele grappige skits die op het album staan.

Buiten Sofa King, God Loves Ugly en in mindere maten Zendeghi vind ik deze lijst eens wat minder dan de voorgaande.

niels94 schreef:
39. Jedi Mind Tricks – Razorblade Salvation
Depressiviteit op een beat die je recht in het hart raakt. De rauwe stem van Vinnie Paz past er weer eens perfect bij, hij weet zijn verhaal ook erg overtuigend te brengen. Geen vrolijkheid, wel veel mooiheid.

Ik kan het niet beter beschrijven. Jedi Mind Tricks is over het algemeen vrij kut, maar dat nummer heerst de pan uit. Al mag ik het niet te veel horen.

[permalink] geplaatst op 10 maart 2012, 18:14 uur

- niels94
- Ralph.
- He$$el_01
- Harderwiek
- Kobe Bryant Fan
- Elohim
- panjoe
- bennerd
- MAS
- Silky & Smooth
- kos
- Harco
- sxesven
- dungeon

Leuk topic. Goed idee hoor.
Ik doe mee. Tenminste als jullie het niet erg vinden dat ik veel dirty south classics zal propageren.

Ik vind het erg als je weinig dirty south classics gaat propageren. Ik ga er wat van kunnen leren, dan

Nice. Ben ook wel benieuwd naar die Dirty South classics. Heb zelf ook een paar Dirty South nummers er in staan. Maar of die onder classics vallen haha.

Nummers 31, 36 en 40 vind ik kwijlbaar!
D'evils vind ik persoonlijk 1 vd minste op Reasonable Doubt.

panjoe (moderator)
TPC

Erg harde update naast de tracks van Typhoon en Jay-Z!

Kos
niels94 schreef:

51. Opgezwolle – Gebleven
Hey, twee keer Opgezwolle in één rij! Ik kom zelf ook voor verrassingen te staan tijdens het schrijven van stukjes Eigen Wereld staat in mijn top 10 (ga daar maar lezen waarom) en dit is één van de beste nummers die onterecht ergens onderin het midden bungelt bij 'favoriete nummers'. Die beat . Gewoon . Kippenvel, alleen de beat al. En dan hebben we het nog niet eens over Rico en Sticks gehad “Ik vermaak me nog steeds met één van die stókoude actueels uit de leesmap”

Eens! staat ook bij mijn favorieten.

30. Nujabes ft. Substantial - Eclipse
Feather is bij velen de duidelijke Nujabes favoriet. Voor mij niet: dat is Eclipse. Substantial vertelt een liefdesverhaaltje zoals er wel meer zijn, al doet hij het wel goed. Wat dit nummer zijn extra lading geeft is de beste pianobeat (ik maak er even een soort genre van) ooit . Gewoon ontzettend goed pianospel die volgens mij niet zo gemakkelijk is om te spelen, laat staan om te bedenken.

29. Sole – Save the Children
"Thank God I never made it to Earth: what a happy place.
How I long to be depressed, to be a grouch, get away"

“Living ain't all that, I want to go back to non-existence
The womb was not meant to be a tomb, but once I've gone the distance”

“As far as I'm concerned I'm barred
Should've died months ago in the condom
and this wouldn't have been so hard”

Riep iemand depressief? Dat zeker, en het mooiste nummer van Sole, tevens één van de mooiste hiphopnummers die ik ken, getuige zijn plaats in mijn top 100. Een zeer stemmige en erg mooie beat en een depressieve (kan er niet veel anders van maken) met Sole die leuzen al hierboven verkondigt hoe vrolijk hij wel niet is.

28. Cannibal Ox – Stress Rap
Yup, dat is dezelfde sample is Blueprint gebruikt op 1988. Ik prefereer echter zowel de beat als het nummer van Stress Rap boven 1988: ijskoude sfeer en geweldige MC’s. En als ik weer eens iemand zie lopen met zo’n ‘I love New York’ shirtje moet ik altijd denken aan deze zin: “you love New York, but New York don't love you”. Daarnaast komt Elohim’s username in dit nummer voor, dus hij moet dit toch leuk vinden

27. Wu-Tang Clan – C.R.E.A.M.
Van de underground naar één van hiphop’s grootste klassiekers (en ja, wederom terecht). Enter the Wu-Tang Clan (36 Chambers) bleek geen al te gemakkelijk bevalling voor mij: het album moest erg groeien, met name vanwege de kale sound. Uiteindelijk is het helemaal goed gekomen tussen dat album en mij. Eén nummer beviel echter al direct, vooral ook omdat het niet zo kaal klinkt maar juist erg warm: C.R.E.A.M. Dat is altijd zo gebleven: gewoon één van de beste hiphopnummers ooit gemaakt.

26. Blackalicous – Blazing Arrow
“Amazin phase your days your hazy ways my Blazing Arrow
The rays that range from Asia way to Rio De Janeiro
A craze you crave? but work today's the day that in a major way
I'll make you say oh look he saved the day and also paved the way (hooray)
Rockin? my crew like razor blades today and days away from now okay, okay
I'm like a laser ray keepin the stains away
and dangerous ways rappin the phrase that pays
all things just ain't a phase but ageless ways a cagey great displays
yo hey, this ain't a game, so stays awake
cause if you came to play you'll all behave insane
After we change the game it won't reamin the same
(I'll fade away!!!) So make your disc and play this tape in your Camaro
Amazin phase your days your hazy ways my Blazing Arrow”

Dat dus. Als iemand mij had gevraagd of je zo vaak met zoveel lettergrepen, zoveel keer per zin zou kunnen rijmen en dan ook nog iets zeggen wat niet volslagen wartaal is, had ik gedacht dat de taal dat niet toeliet. Wel dus. Belachelijk gewoon eigenlijk.

25. Opgezwolle – Balans
Eén van de beste Opgezwolle nummers, wat al genoeg moet zeggen, en het beste nummer van Eigen Wereld. Dit nummer heeft één van de beste producties die ik ooit gehoord heb: geniaal hoe dit nummer opbouwt en continu verandert. Daarnaast doen Sticks, Rico (“ik vreet Fruitella voor mijn dagelijke portie fruit” ) en ook gastartiest Shyrock het geweldig. De Bohemian Rapsody onder de hiphopnummers (overigens vind ik dat nummer niet zo bijzonder, weet je dat ook weer).

24. Jaylib – The Red
“Aaaahaaaahaaahaaahayoooohooohooo!” Hihi. Het album van Jaylib bevalt mij niet zo, ik heb daar redelijk uitgebreid uitgelegd waarom niet, maar het komt erop neer dat het laidback nonchalante sfeertje dat ze zowel qua raps als beats neer willen zetten nogal faalt. Op één nummer na: The Red is gewoon perfect in wat het doet: belachelijk nonchalant overkomen maar niet minder dan heerlijk zijn. Zo’n nummer die je waar je ook bent altijd wel kunt opzetten en van genieten, iets dat ik ook veelvuldig gedaan heb.

23. Atmosphere – The Waitress
Qua lyrics is dit nog altijd één van de mooiste hiphopnummers die ik ken. Een ontroerend verhaal over een zwerver en zijn relatie met zijn dochter, die in een restaurant werkt. Wrang, meelijwekkend en gewoon ontzettend mooi. Qua tekst is dit Slugs meesterwerk wat mij betreft. Ook Ant doet het hier geweldig met dat heerlijke fluitje in de beat.

22. Madvillain – America's Most Blunted
Het hoogtepunt van Madvillainly. Beat is beest, MF Doom zet hier één van de geniaalste flows ooit neer en Quasimoto is gewoon ontzettend grappig. Ook hier weer dat ietwat nonchalante sfeertje.

21. Jurassic 5 – What's Golden
Dan is de beurt aan hét hiphopnummer dat mij vrolijk maakt: What’s Golden. Ook hierop kun je zowat niet stil zitten door de geweldige beat, zeer vermakelijke verses (vooral Chali 2na is een beest) en misschien wel hét sterkste hiphoprefrein ooit. Iets meer dan 3 minuten aan pure vrolijkheid. WHOOOOOOOOOOHOO!

Kos
Is het geen idee de topictitel telkens te veranderen per user? Dus dat er nu komt te staan
De hiphop top 100 van... niels94 en daarna telkens veranderen in een ander?

What's Golden is een geweldig track, het hele album trouwens! Heeft er lang in mijn top 10 gestaan! Verder een erg sterke update, The Waitress en The Red liggen mij, naast What's Golden, het beste! Balans is een nummer dat mij nooit heeft weten te overtuigen, een van de slechtste op Eigen Wereld zelf. Benieuwd naar de laatste 20!

Ik ken maar 3 nummers van deze 10 haha.

Meest toffe update so far, vooral dankzij Sole en Can Ox. Blackalicious, Jurassic 5 en Madvillain zijn ook tof. (de rest is ook gewoon dik voldoende overigens) Prima lijst tot nu toe Niels (ik wacht overigens nog op Dälek en Deep Puddle Dynamics en ik had wel een hogere plaats van Cage verwacht, misschien komt er nog een Cage? )

Opgezwolle.
Madvillain.
Atmosphere.

@ Ataloona,

Deep Puddle Dynamics is al langs geweest Binnenkort komt er trouwens als het goed is een recensie van mij van dat album op Hiphopleeft als het goed is

Wat betreft Dälek: er staat geen nummer op Absence die zo goed is dat hij in mijn top 100 hoort, al heb ik Distorted Prose wel overwogen. Hun debuut EP heb ik simpelweg nog niet goed beluisterd, dus dan kan er ook geen nummer in de top 100 terecht komen. Ik weet natuurlijk niet of dat gaat veranderen als ik hem wel goed ken.

Wat betreft Cage: toen ik deze top 100 maakte had ik het hele album nog niet eens beluisterd dus nee, dan komen er niet meer nummers voorbij Alleen Agent Orange had ik meermaals beluisterd en daar was ik dusdanig enthousiast over dat ik hem maar heel voorzichtig op plek 100 heb gezet, vandaar. Inmiddels zou hij nu al hoger komen ja.

Zo zie je maar weer hoe vergankelijk zo'n top 100 is. Sowieso is het allemaal maar relatief en ongeveer. Een écht precieze top 100 maken is gewoon onmogelijk: het wisselt gewoon nogal eens. Maar hij klopt in elk geval ongeveer en zeker in de hogere regionen kun je wel echt goed zien wat ik de beste hiphopnummers die ik ken vind, daarom leek en lijkt het maken van zo'n top 100 wel echt de moeite waard.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:07 uur

geplaatst: vandaag om 07:07 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.