Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...
zoeken in:
0
geplaatst: 12 maart 2012, 18:44 uur
Ik vond je lijst een tijdje redelijk wisselvallig, maar met de laatste twee posts maak je dat weer helemaal goed. Dat nummer van JMT met GZA kende ik nog niet, heerlijke beat inderdaad. Mastermind, God Loves Ugly en MVP zijn ook heerlijk. D'Evils is gewoon een lekker nummer van Jay-Z. De genialiteit van I Used to Love H.E.R. heb ik nooit zo ingezien. Eclipse en Balans vind ik ook niet zo geweldig. Het nummer van Madvillian vind ik voor de veranding dit keer wel goed. Blazing Arrow kenden ik eigenlijk ook nog niet, maar Gift of Gab laat weer eens zien dat hij een geweldige flow heeft. De rest van je laatste post is ook sterk.
0
geplaatst: 12 maart 2012, 18:47 uur
Damn you Niels, dan moet ik maar eens mijn eigen top 100 maken. Duurt nog even dus tijd zat, I guess 
Edit:
- niels94
- Ralph.
- He$$el_01
- Harderwiek
- Kobe Bryant Fan
- Elohim
- panjoe
- bennerd
- MAS
- Silky & Smooth
- kos
- Harco
- sxesven
- Ataloona (wellicht)

Edit:
- niels94
- Ralph.
- He$$el_01
- Harderwiek
- Kobe Bryant Fan
- Elohim
- panjoe
- bennerd
- MAS
- Silky & Smooth
- kos
- Harco
- sxesven
- Ataloona (wellicht)
0
geplaatst: 12 maart 2012, 18:54 uur
- niels94
- Ralph.
- He$$el_01
- Harderwiek
- Kobe Bryant Fan
- Elohim
- panjoe
- bennerd
- MAS
- Silky & Smooth
- kos
- Harco
- sxesven
- Dungeon
- Ataloona
@Ataloona ik denk dat je mij over het hoofd hebt gezien....
- Ralph.
- He$$el_01
- Harderwiek
- Kobe Bryant Fan
- Elohim
- panjoe
- bennerd
- MAS
- Silky & Smooth
- kos
- Harco
- sxesven
- Dungeon
- Ataloona
@Ataloona ik denk dat je mij over het hoofd hebt gezien....
0
geplaatst: 12 maart 2012, 19:44 uur
Ik denk dat ik me terugtrek. Tenminste als He$$el zijn lijst (bijna) klaar heeft. Mijne is te commercieel en niet interessant als ik kijk waar de gemiddelde persoon hier naar luistert
. Denk dat jullie lijstjes leuker zijn om te zien.
. Denk dat jullie lijstjes leuker zijn om te zien.
0
geplaatst: 12 maart 2012, 19:47 uur
Onzin: gewoon weer een andere kijk op hiphop. Het zou wat worden als iedereen eenzelfde lijstje indiende... 

0
geplaatst: 12 maart 2012, 19:50 uur
Gewoon plaatsen, Ralph! Er zijn ook mensen die zo'n commerciële lijst wél leuk vinden. 

0
geplaatst: 12 maart 2012, 20:10 uur
Misschien dat ik er dan wel wat van ken, gewoon plaatsen dus want ik houd dit topic wel in de gaten 

0
Harco
geplaatst: 12 maart 2012, 20:12 uur
Gewoon posten, jonge. Waarschijnlijk kan ik meer met jouw lijst dan die van Niels. 

0
geplaatst: 12 maart 2012, 20:31 uur
Niks mis met een commerciële lijst hoor. Sowieso is er niks mis met welke lijst dan ook, het is namelijk je eigen mening.
maar indien je er echt mee stopt, mijn lijst is zo goed als klaar. Alleen de volgorde nog een beetje regelen.
maar indien je er echt mee stopt, mijn lijst is zo goed als klaar. Alleen de volgorde nog een beetje regelen.
0
geplaatst: 12 maart 2012, 21:10 uur
Commercieel is helemaal niet erg, wel leuk zelfs. Bij het samenstellen van mijn top 100 kwam ik erachter dat ik meer commerciële tracks ertussen heb dan ik dacht, dit is deels ook doordat ik dat vroeger natuurlijk vaak luisterde
0
geplaatst: 12 maart 2012, 21:22 uur
Commercieel is een stom stempel voor muziek dat goed verkoopt. Het zegt niet over de kwaliteit. Natuurlijk is er veel commerciele bagger maar er zitten ook juweeltjes tussen.
Daarnaast hoop ik niet dat de gedachte dat je misschien een mindere top 100 zou hebben als iemand anders je er van weerhoudt te posten.
O, en ik ben niet zo bekend met commerciele hiphop. Ik kijk geen MTV en TMF en zo en weet ook geen radiozenders waar ze dat draaien. Dus kom maar op. Verras me.
Daarnaast hoop ik niet dat de gedachte dat je misschien een mindere top 100 zou hebben als iemand anders je er van weerhoudt te posten.
O, en ik ben niet zo bekend met commerciele hiphop. Ik kijk geen MTV en TMF en zo en weet ook geen radiozenders waar ze dat draaien. Dus kom maar op. Verras me.
0
geplaatst: 12 maart 2012, 21:24 uur
Commercieel is geen stom stempel voor muziek die goed verkoopt, commerciële muziek IS muziek die gemaakt is om goed te verkopen.
0
geplaatst: 12 maart 2012, 22:17 uur
Je hebt me aan het denken gezet en je hebt aan de ene kant gelijk. Maar ik vind toch dat ik ook wel een punt heb en er bij jouw stelling ook wel vraagtekens te zetten zijn.
0
geplaatst: 12 maart 2012, 22:23 uur
Dat laatste doe ik ook. Ik begrijp wat mensen met 'commercieel' bedoelen, maar het is een discutabele term.
0
geplaatst: 12 maart 2012, 22:26 uur
Mijn stelling is niet echt een stelling. Als iets commercieel is betekend dat letterlijk dat het gemaakt is om winst te maken. Commerciele muziek is dus muziek gemaakt om winst te maken, oftewel om (goed) te verkopen. In principe is dus 99% van de muziek commercieel. Echter wordt er bij commerciele muziek meestal muziek bedoeld die op grote schaal goed verkoopt. Muziek die dus is gemaakt om een grote groep aan te spreken. Hierbij wordt dus gekeken naar trents en wat er aanslaat bij een grote doelgroep.
0
geplaatst: 12 maart 2012, 22:26 uur
He$$el_01 schreef:
Commercieel is geen stom stempel voor muziek die goed verkoopt, commerciële muziek IS muziek die gemaakt is om goed te verkopen.
Klopt, maar daar pareer je het volgende niet mee:
Dungeon schreef:
Het zegt niet(s) over de kwaliteit.
Het zegt niet(s) over de kwaliteit.
Waar ik het voor de duidelijk mee eens ben. Niets leuker dan op zijn tijd een brok hapklare, commerciële muziek. Heerlijk om dat af te wisselen met irritante moeilijkdoenerij.
0
geplaatst: 12 maart 2012, 22:54 uur
Het was ook helemaal niet de bedoeling om die zin te pareren. Het ging me er meer om dat het woord commercieel vaak verkeerd wordt gebruikt (door mezelf ook wel eens) en dat het niet echt een stempel is dat op een bepaalde soort muziek wordt geplaatst. Het is niet zo dat muziek commercieel wordt omdat het goed verkoopt. Het is zo dat commerciele muziek (meestal) goed verkoopt omdat het daarvoor is gemaakt.
0
geplaatst: 12 maart 2012, 23:10 uur
Ik zie het, mijn reactie was wat ongelukkig geformuleerd. Jouw voorlaatste reactie is ook op knal hetzelfde moment als mijn reactie gepost 

0
geplaatst: 13 maart 2012, 00:40 uur
Woah...ik post mijn lijst wel gewoon hoor haha. Heb hem toch bijna af. Wilde geen discussie erin gooien. Dus terug naar Niels zijn lijst!
0
geplaatst: 13 maart 2012, 15:39 uur
Vanaf morgen ga ik de top 10 presenteren. Dit doe ik nummer voor nummer in 2 of 3 dagen tijd.
20. CYNE – Papermate
Hoe dit nummer er alleen al inkomt is geweldig. Mag ook in het rijtje beste beats ooit. Ook geweldig hoe die op gegeven moment een soort van ‘vastloopt’, om vervolgens ineens weer heerlijk verder de lopen. De rappers van CYNE voelen zich perfect thuis op dergelijke beat en dat is te merken.
19. Dangerdoom ft. Cee-Lo – Benzi Box
Qua beat eigenlijk nogal een buitenbeentje op het geweldige album the Mouse and the Mask. Maar wederom meer dan geweldig (dat piano’tje
). MF Doom weet met zijn eigenzinnige flow weer de nodige bewondering bij mij op te wekken, om me even voorzichtig uit te drukken. Die man is werkelijk een genie. Refreintje is natuurlijk ook gewoon classic.
18. Gorillaz ft. De La Soul – Feel Good Inc.
Die lach alleen is al geniaal (weet ook altijd een lach op mijn gezicht te krijgen
), wat volgt is echter nog veel mooier. Ik zie nu dat Damon Albarn nog niet één keer voorbij is gekomen is in deze lijst (dat komt ook omdat hij alleen in de crème de la crème te vinden is
) maar hij is dus één van mijn favoriete zangers. Hier laat hij weer eens zien waarom. De La Soul leveren enkele geweldige verses waar het pure plezier vanaf straalt. Daarnaast is de instrumentatie ook gewoon heerlijk: die basloop 
17. The Roots ft. Erykah Badu – You Got Me
Een niet minder dan kippenvelopwekkend zo mooi refrein van Erykah Badu maakt dit nummer toch wel tot wat het is. Dat betekent overigens niet dat de rest niet prachtig is: dat is het wel, van de beat tot het verhaal vertelt wordt (waarbij de chemie tussen Black Thought en Erykah Badu werkelijk ongelooflijk is).
16. Nas - Represent
Al kan ik prima tegen het ‘zich herhalende loop’ concept, mijn echte favorieten hebben vaak toch wat meer variatie. Eén van de uitzonderingen is Represent van Nas: wauw gewoon. Hét meesterwerk van DJ Premier als je het mij vraagt, al heeft hij natuurlijk nog meer moois geproduceerd. Nas’ flow is wederom ongelooflijk en past perfect bij het sfeertje.
15. Jedi Mind Tricks – Heavenly Devine
Hier is het toch vooral het gevoel dat dit nummer zo goed maakt, wat voornamelijk te danken is aan de beat (ik ga misschien in herhaling vallen, maar da’s dus wéér één van de beste die ik ken, zoals ook wel logisch is in mijn top 20). Sample is geweldig gebruikt en de violen die eraan toe zijn gevoegd die die voicesample afwisselen zijn niet minder dan meesterlijk.
14. Opgezwolle – Verre Oosten
Op het moment(!) dus mijn favoriet van Opgezwolle. Die beat is gewoon beestachtig goed: vloeit als een rivier onder door dit nummer. Dan wat dit nummer verheft tot een top 15 positie: Rico en Sticks, en dan vooral die eerste. Sterker nog, en dit gaat misschien klinken, Rico maakt dit hele nummer. Zie het zo: je hebt van die nummers met van die geweldige uitspattingen afgewisseld met ‘rustigere’ stukken, die de beste stukken juist laten opvallen. Hier is dat eigenlijk ook zo: Sticks levert prima verses af (“Ik kom uit een achterstandswijk, gasten slapen overdag zodat ze ’s nachts de man zijn”), maar ze fungeren toch vooral als momenten waarop ik akelig uitkijk naar de verses van Rico: want ‘wow’. Stuk voor stuk zijn die geweldig, vooral zijn laatste vind ik heerlijk:
“In de zomer gaan de Zwollenaren iedere dag
met de Volkswagen Golfjes of met de fietsen op pad
Om te zonnebaden op de Wijthmener plas
Met een krat bier, bal, muziek, een zak wiet en wat hasj
Soms zie je ons op het Talemini terras
Maar veel vaker low budget aan de gracht in het gras
En al het 's nachts na vijfen is, dan is het niks pitten
Splitten we naar de IJsel, skinny dippen met chickies
Maar in de winter heb ik niks aan me slippers
Dan is het dikke jassen, weer chillen met binnenzitters
Ik rijs voor een hijs scoor een vijf bij de Sky
en rij gelijk door naar de dichstbijzijnde wijk”
13. Cannibal Ox – Iron Galaxy
Weer terug naar de ijskoude wereld van Cannibal Ox. El-P zet hier wederom die heerlijke sfeer neer, waar de twee rappers geweldige line na geweldige line neerzetten. Vooral dit stukje vind ik geweldig:
“You were a still born baby
Mother didn't want you, but you were still born
Boy meets world, of course his pops is gone
What you figure?
That chalky outline on the ground is a father figure?”
Sowieso is die hele verse geweldig: hoe hij begint alleen al, kippenvel.
12. GZA ft. Ghostface Killah, Killah Priest & RZA – 4th Chamber
Ook hier kan de beat gewoon niet onbesproken blijven: staat echt in mijn top 5 favoriete beats. Het intro, als de beat inkomt, als de rappers beginnen, het einde: stuk voor stuk geweldige momenten, soms zelfs kippenvelmomenten. Het is ook een beat waarin ontzettend veel gebeurt.
11. Atmosphere – If I Was Santa Claus
Geweldige beat met zo’n dinges met van die buisjes (volgens mij
). Werkelijk ontroerend zelfs. Zo ook het verhaal van Slug uit zijn vroegere jaren. Niet al te vrolijk wederom, vooral de laatste verse, maar de lyrics zijn werkelijk ongelooflijk. Kan alles wel quoten, maar dat doe ik maar niet: als je het nog niet kent, ga het luisteren!
20. CYNE – Papermate
Hoe dit nummer er alleen al inkomt is geweldig. Mag ook in het rijtje beste beats ooit. Ook geweldig hoe die op gegeven moment een soort van ‘vastloopt’, om vervolgens ineens weer heerlijk verder de lopen. De rappers van CYNE voelen zich perfect thuis op dergelijke beat en dat is te merken.
19. Dangerdoom ft. Cee-Lo – Benzi Box
Qua beat eigenlijk nogal een buitenbeentje op het geweldige album the Mouse and the Mask. Maar wederom meer dan geweldig (dat piano’tje
). MF Doom weet met zijn eigenzinnige flow weer de nodige bewondering bij mij op te wekken, om me even voorzichtig uit te drukken. Die man is werkelijk een genie. Refreintje is natuurlijk ook gewoon classic.18. Gorillaz ft. De La Soul – Feel Good Inc.
Die lach alleen is al geniaal (weet ook altijd een lach op mijn gezicht te krijgen
), wat volgt is echter nog veel mooier. Ik zie nu dat Damon Albarn nog niet één keer voorbij is gekomen is in deze lijst (dat komt ook omdat hij alleen in de crème de la crème te vinden is
) maar hij is dus één van mijn favoriete zangers. Hier laat hij weer eens zien waarom. De La Soul leveren enkele geweldige verses waar het pure plezier vanaf straalt. Daarnaast is de instrumentatie ook gewoon heerlijk: die basloop 
17. The Roots ft. Erykah Badu – You Got Me
Een niet minder dan kippenvelopwekkend zo mooi refrein van Erykah Badu maakt dit nummer toch wel tot wat het is. Dat betekent overigens niet dat de rest niet prachtig is: dat is het wel, van de beat tot het verhaal vertelt wordt (waarbij de chemie tussen Black Thought en Erykah Badu werkelijk ongelooflijk is).
16. Nas - Represent
Al kan ik prima tegen het ‘zich herhalende loop’ concept, mijn echte favorieten hebben vaak toch wat meer variatie. Eén van de uitzonderingen is Represent van Nas: wauw gewoon. Hét meesterwerk van DJ Premier als je het mij vraagt, al heeft hij natuurlijk nog meer moois geproduceerd. Nas’ flow is wederom ongelooflijk en past perfect bij het sfeertje.
Hier is het toch vooral het gevoel dat dit nummer zo goed maakt, wat voornamelijk te danken is aan de beat (ik ga misschien in herhaling vallen, maar da’s dus wéér één van de beste die ik ken, zoals ook wel logisch is in mijn top 20). Sample is geweldig gebruikt en de violen die eraan toe zijn gevoegd die die voicesample afwisselen zijn niet minder dan meesterlijk.
14. Opgezwolle – Verre Oosten
Op het moment(!) dus mijn favoriet van Opgezwolle. Die beat is gewoon beestachtig goed: vloeit als een rivier onder door dit nummer. Dan wat dit nummer verheft tot een top 15 positie: Rico en Sticks, en dan vooral die eerste. Sterker nog, en dit gaat misschien klinken, Rico maakt dit hele nummer. Zie het zo: je hebt van die nummers met van die geweldige uitspattingen afgewisseld met ‘rustigere’ stukken, die de beste stukken juist laten opvallen. Hier is dat eigenlijk ook zo: Sticks levert prima verses af (“Ik kom uit een achterstandswijk, gasten slapen overdag zodat ze ’s nachts de man zijn”), maar ze fungeren toch vooral als momenten waarop ik akelig uitkijk naar de verses van Rico: want ‘wow’. Stuk voor stuk zijn die geweldig, vooral zijn laatste vind ik heerlijk:
“In de zomer gaan de Zwollenaren iedere dag
met de Volkswagen Golfjes of met de fietsen op pad
Om te zonnebaden op de Wijthmener plas
Met een krat bier, bal, muziek, een zak wiet en wat hasj
Soms zie je ons op het Talemini terras
Maar veel vaker low budget aan de gracht in het gras
En al het 's nachts na vijfen is, dan is het niks pitten
Splitten we naar de IJsel, skinny dippen met chickies
Maar in de winter heb ik niks aan me slippers
Dan is het dikke jassen, weer chillen met binnenzitters
Ik rijs voor een hijs scoor een vijf bij de Sky
en rij gelijk door naar de dichstbijzijnde wijk”
13. Cannibal Ox – Iron Galaxy
Weer terug naar de ijskoude wereld van Cannibal Ox. El-P zet hier wederom die heerlijke sfeer neer, waar de twee rappers geweldige line na geweldige line neerzetten. Vooral dit stukje vind ik geweldig:
“You were a still born baby
Mother didn't want you, but you were still born
Boy meets world, of course his pops is gone
What you figure?
That chalky outline on the ground is a father figure?”
Sowieso is die hele verse geweldig: hoe hij begint alleen al, kippenvel.
12. GZA ft. Ghostface Killah, Killah Priest & RZA – 4th Chamber
Ook hier kan de beat gewoon niet onbesproken blijven: staat echt in mijn top 5 favoriete beats. Het intro, als de beat inkomt, als de rappers beginnen, het einde: stuk voor stuk geweldige momenten, soms zelfs kippenvelmomenten. Het is ook een beat waarin ontzettend veel gebeurt.
11. Atmosphere – If I Was Santa Claus
Geweldige beat met zo’n dinges met van die buisjes (volgens mij
). Werkelijk ontroerend zelfs. Zo ook het verhaal van Slug uit zijn vroegere jaren. Niet al te vrolijk wederom, vooral de laatste verse, maar de lyrics zijn werkelijk ongelooflijk. Kan alles wel quoten, maar dat doe ik maar niet: als je het nog niet kent, ga het luisteren!
0
geplaatst: 13 maart 2012, 15:45 uur
Wat een geweldige update Niels. Naast Iron Galaxy keiharde nummers. Benzi Box, 4th Chamber en You Got Me zijn moeilijk te overtreffen, benieuwd naar je top 10 !
0
geplaatst: 13 maart 2012, 16:00 uur
Lekkere update inderdaad. Iron Galaxy, Represent en Papermate zijn erg goed. 4th Chamber vind ik ook een erg sterk nummer (vooral de verse van RZA). Met Benzy Box heb je weer een nummer gevonden van MF Doom die ik goed vind, vooral door de beat van Danger Mouse. Het nummer van The Roots heb ik altijd wat minder gevonden. Altijd een beetje saai eigenlijk.
0
geplaatst: 13 maart 2012, 16:15 uur
Super update! Ken alleen nummer 13 en 20 niet, maar nummer 20 klinkt in de beschrijving erg goed. Ga ze straks beiden even luisteren. Rest zijn stuk voor stuk goede nummers. Benzy Box vind ik zelf niet de beste track van het album, maar is wel echt super. Ik merk wel dat You Got Me en Gorillaz hier op Mume erg geliefd zijn
. Best verrassend. Ikzelf vind Gorillaz nou niet direct onder Hip-Hop vallen.
. Best verrassend. Ikzelf vind Gorillaz nou niet direct onder Hip-Hop vallen.
0
geplaatst: 13 maart 2012, 16:23 uur
Ralph. schreef:
Ikzelf vind Gorillaz nou niet direct onder Hip-Hop vallen.
Ikzelf vind Gorillaz nou niet direct onder Hip-Hop vallen.
Beslist niet alles, maar bepaalde nummers absoluut wel.
0
geplaatst: 13 maart 2012, 16:44 uur
niels94 schreef:
YouTube - Yo-Yo Ma & Bobby McFerrin - Andante
Het sample.

0
Ulfat-e-Zulmat
geplaatst: 13 maart 2012, 18:15 uur
Mooie lijst, maar toch weinig verrassende namen en titels..
Al ben ik wel blij om If I Was Santa Claus te zien. Lucy Ford: The Atmosphere EP's blijft naar mijn mening hun beste "album", waarvan ik Between the Lines zelfs hun mooiste nummer vind.
Al ben ik wel blij om If I Was Santa Claus te zien. Lucy Ford: The Atmosphere EP's blijft naar mijn mening hun beste "album", waarvan ik Between the Lines zelfs hun mooiste nummer vind.

0
geplaatst: 13 maart 2012, 18:22 uur
Ben absoluut geen fan van Cyne maar Papermate is wel 1 van de betere idd. Verder paar tracks die er bij ook wel in mochten zoals 14. en 12.
0
geplaatst: 13 maart 2012, 21:14 uur
Papermate vind ik dan weer één van de mindere nummers op Time Being. Geef mij dan maar First Person en Nothing's Sacred. Ik verraad al twee tracks uit mijn top honderd 

* denotes required fields.