Genres / Hip-Hop / De hiphop top 100 van...
zoeken in:
0
geplaatst: 28 mei 2012, 14:39 uur
Seasons, Figaro, First Person en November Has Come zijn de beste nummers van deze post. Heerlijke nummers. De rest is ook erg lekker. Nummer van Mr. Lif kende ik nog niet eigenlijk, maar inderdaad sterke teksten. Ook leuke variatie door de beat.
0
geplaatst: 28 mei 2012, 15:12 uur
Je bent een lekker ding Panjoe en wederom een update met veel fraaie tracks. Mijn favorieten zijn: First Person, The Overly Dramatic Truth en het heerlijke Seasons.
0
geplaatst: 29 mei 2012, 10:28 uur
Niets dan topnummers
The Overly Dramatic Truth ben ik zelf min of meer vergeten in mijn eigen top 100 
The Overly Dramatic Truth ben ik zelf min of meer vergeten in mijn eigen top 100 
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 29 mei 2012, 13:28 uur
10. De La Soul ft. Guru, Fred Wesley, Maceo Parker, PeeWee Ellis, Melvin Parker, Rodney Jones, Larry Goldings & Frank Wes - Patti Dooke
Waarvoor De La Soul precies al die gastartiesten heeft opgeroepen is mij niet geheel duidelijk, dat het effect sorteert des te meer: de chemie en het plezier spat van Patti Dooke af. En dan die intro erbij:
9. A Tribe Called Quest - Electric Relaxation
ATCQ zou in principe perfect in mijn muzikale straatje moeten vallen. Dat doet het ook wel, maar gek genoeg heb ik me nooit genoeg in hun muziek verdiept. Mijn favoriete Tribe-nummer behoort wel gelijk tot mijn favoriete nummers ooit: Electric Relaxation doet precies wat de titel suggereert.
8. Aesop Rock - Daylight
Je kan Aesop Rock verwijten dat zijn muziek niet erg toegankelijk is, maar voor Daylight gaat die vlieger niet op: sinds de eerste keer dat ik hem hoorde behoort het tot mijn favoriete tracks. En mijn waardering is alleen maar groter geworden. De onheilspellende instrumentatie van Blockhead (die drums, zo subtiel!) bieden de perfecte voedingsbodem voor Aesops beslommeringen ("Life's not a bitch, life is a beautiful woman! You only call her a bitch 'cus she won't let you get that pussy.").
7. Cannibal Ox - A B-Boys Alpha
Voor mij het ultieme bewijs van El-P's productievaardigheden. De dreigende synths die aan het begin opkomen zijn slechts een voorbode van het hiphopgeweld dat ons overrompelt. De rappers vertellen over hoe hiphop onderdeel is van hun leven, en vooral Vast Aire doet dat op een next-level manier van heb ik jou daar.
6. Edan ft. Mr Lif - Making Planets
Als je bij een album leest dat het 'psychedelische hiphop' betreft, is het moeilijk om een verwachting te scheppen. Edans album is dan ook sowieso niet wat je verwacht - gezien verwachtingen zijn gestaafd op wat je al kent en The Beauty and the Beat hoogstwaarschijnlijk niet lijkt op wat je al kent. Hoewel ik het gehele album tegenwoordig kan waarderen is Making Planets voor mij het duidelijke hoogtepunt. De eerste helft is rustig en ingetogen, en Edan komt met leuke woordspelingen ('the dancefloor dominator flavor complicator'), maar het memorabele gedeelte komt nadat de beat uitsterft en wordt overstemd door ruis: gitaren knallen erin en Mr. Lif laat zien hoe perfect een flow kan zijn.
5. CYNE - Moonlight
Van drie moeilijker verteerbare nummers naar één van de meest lichtvoetige nummers uit mijn lijst. Hoewel ik het moeilijk vind dit als mijn absolute CYNE-favoriet aan te wijzen kan ik in ieder geval zeggen dat Moonlight, met zijn heerlijk zomerse beat en perfect bijpassende drums, een samplecollage waaruit een geweldig gevoel voor melodie/harmonie uit spreekt en fantastisch flowende en weldoordachte raps een prima idee geeft waar CYNE voor staat.
4. The Roots ft. Raphael Saadiq - What They Do
Een nummer waar ik simpelweg geen enkel puntje van negatieve kritiek heb. De beat heeft een ongeëvenaarde vibe, en Black Thought doet, zoals op het hele album, zijn ding perfect. Raphael Saadiq, één van mijn favoriete soulzangers, mag op komen draven voor het refreintje. Bovendien ben ik, hoewel ik zelf gitaar speel, totaal geen fan van gitaarsolo's, maar de solo aan het einde van dit nummer is zo'n beetje de vermuzieklijking van chillheid.
Waarvoor De La Soul precies al die gastartiesten heeft opgeroepen is mij niet geheel duidelijk, dat het effect sorteert des te meer: de chemie en het plezier spat van Patti Dooke af. En dan die intro erbij:
Niek schreef:
Ik ken geen enkele track die zó chill begint als Patti Dooke. Schier briljant.
Ik ken geen enkele track die zó chill begint als Patti Dooke. Schier briljant.
9. A Tribe Called Quest - Electric Relaxation
ATCQ zou in principe perfect in mijn muzikale straatje moeten vallen. Dat doet het ook wel, maar gek genoeg heb ik me nooit genoeg in hun muziek verdiept. Mijn favoriete Tribe-nummer behoort wel gelijk tot mijn favoriete nummers ooit: Electric Relaxation doet precies wat de titel suggereert.
Rhythm & Poetry schreef:
Electric Relaxation is de spreekwoordelijke slagroom op de taart.
Electric Relaxation is de spreekwoordelijke slagroom op de taart.
8. Aesop Rock - Daylight
Je kan Aesop Rock verwijten dat zijn muziek niet erg toegankelijk is, maar voor Daylight gaat die vlieger niet op: sinds de eerste keer dat ik hem hoorde behoort het tot mijn favoriete tracks. En mijn waardering is alleen maar groter geworden. De onheilspellende instrumentatie van Blockhead (die drums, zo subtiel!) bieden de perfecte voedingsbodem voor Aesops beslommeringen ("Life's not a bitch, life is a beautiful woman! You only call her a bitch 'cus she won't let you get that pussy.").
Elohim schreef:
Daylight is één van die weinige tracks die NOOIT verveelt!
Daylight is één van die weinige tracks die NOOIT verveelt!
7. Cannibal Ox - A B-Boys Alpha
Voor mij het ultieme bewijs van El-P's productievaardigheden. De dreigende synths die aan het begin opkomen zijn slechts een voorbode van het hiphopgeweld dat ons overrompelt. De rappers vertellen over hoe hiphop onderdeel is van hun leven, en vooral Vast Aire doet dat op een next-level manier van heb ik jou daar.
schizodeclown schreef:
Bij A B-Boys Alpha word er bijna alles aan gedaan om het machtig te maken, elke sample, de bas en de beat die qua sound diep inslaat lijken een gevoel van onverwinnelijkheid te willen creeren.
Behalve het pianoriedeltje dat je constant hoort!
Dat is het emotionele gedeelte de hele song door, het geeft een triest gevoel, dus tussen al het machtige bombast door wat onoverwinnelijk lijkt te zijn is er toch nog een zwakke gevoelige plek.!
Bij A B-Boys Alpha word er bijna alles aan gedaan om het machtig te maken, elke sample, de bas en de beat die qua sound diep inslaat lijken een gevoel van onverwinnelijkheid te willen creeren.
Behalve het pianoriedeltje dat je constant hoort!
Dat is het emotionele gedeelte de hele song door, het geeft een triest gevoel, dus tussen al het machtige bombast door wat onoverwinnelijk lijkt te zijn is er toch nog een zwakke gevoelige plek.!
6. Edan ft. Mr Lif - Making Planets
Als je bij een album leest dat het 'psychedelische hiphop' betreft, is het moeilijk om een verwachting te scheppen. Edans album is dan ook sowieso niet wat je verwacht - gezien verwachtingen zijn gestaafd op wat je al kent en The Beauty and the Beat hoogstwaarschijnlijk niet lijkt op wat je al kent. Hoewel ik het gehele album tegenwoordig kan waarderen is Making Planets voor mij het duidelijke hoogtepunt. De eerste helft is rustig en ingetogen, en Edan komt met leuke woordspelingen ('the dancefloor dominator flavor complicator'), maar het memorabele gedeelte komt nadat de beat uitsterft en wordt overstemd door ruis: gitaren knallen erin en Mr. Lif laat zien hoe perfect een flow kan zijn.
Chrisseh schreef:
De enige die écht lekker vind klinken tot nu toe is Making Planets. Echt een harde track, mede door Mr. Lif.
De enige die écht lekker vind klinken tot nu toe is Making Planets. Echt een harde track, mede door Mr. Lif.
5. CYNE - Moonlight
Van drie moeilijker verteerbare nummers naar één van de meest lichtvoetige nummers uit mijn lijst. Hoewel ik het moeilijk vind dit als mijn absolute CYNE-favoriet aan te wijzen kan ik in ieder geval zeggen dat Moonlight, met zijn heerlijk zomerse beat en perfect bijpassende drums, een samplecollage waaruit een geweldig gevoel voor melodie/harmonie uit spreekt en fantastisch flowende en weldoordachte raps een prima idee geeft waar CYNE voor staat.
4. The Roots ft. Raphael Saadiq - What They Do
Een nummer waar ik simpelweg geen enkel puntje van negatieve kritiek heb. De beat heeft een ongeëvenaarde vibe, en Black Thought doet, zoals op het hele album, zijn ding perfect. Raphael Saadiq, één van mijn favoriete soulzangers, mag op komen draven voor het refreintje. Bovendien ben ik, hoewel ik zelf gitaar speel, totaal geen fan van gitaarsolo's, maar de solo aan het einde van dit nummer is zo'n beetje de vermuzieklijking van chillheid.

P Jay schreef:
What They Do vind ik één van de beste nummers die ik ken, zo relaxed en chill! Ongelooflijk...
What They Do vind ik één van de beste nummers die ik ken, zo relaxed en chill! Ongelooflijk...
0
Ulfat-e-Zulmat
geplaatst: 29 mei 2012, 13:51 uur

Niet een CYNE nummer dat je vaak voorbij ziet komen, maar dat maakt de keuze des te leuker. Aesop Rock zal denk ik nooit mijn favoriete rapper worden. Wat ik betreur, omdat zijn teksten mij over het algemeen erg aanspreken. Maar je kunt niet alles goed vinden, hè? Verder is het hiphop van de bovenste plank.

Ik bedenk me overigens dat ik me snel eens moet gaan verdiepen in De La Soul. Tot mijn schaamte ken ik eigenlijk niets van ze. Maar dan wel op voorwaarde dat jij je gaat verdiepen in ATCQ.

Edit: A B-Boys Alpha wordt echt gek onderschat. Ben echt blij dat iemand dit nummer net zo waardeert als ik.
My mother said.. (de beste openingszin ooit - al zou ik 'em niet uitproberen in de kroeg)
En die subtiele piano die opeens binnenvalt.. you could hear it from the ground or where the sky thunders.. Prachtig!
0
Ulfat-e-Zulmat
geplaatst: 29 mei 2012, 14:01 uur
- niels94
- Ralph.
- He$$el_01
- Harderwiek
- Kobe Bryant Fan
- Elohim
- panjoe
- Silky & Smooth
- bennerd
- MAS
- kos
- Harco
- sxesven
- Dungeon
- Ataloona
- R&P
-Snoeperd
- Boy
-Jazzmatic
-Alexander-r
- nedbed
- shadowboxer
- Revo
- Ulfat-e-Zulmat
Omdat het kan.
- Ralph.
- He$$el_01
- Harderwiek
- Kobe Bryant Fan
- Elohim
- panjoe
- Silky & Smooth
- bennerd
- MAS
- kos
- Harco
- sxesven
- Dungeon
- Ataloona
- R&P
-Snoeperd
- Boy
-Jazzmatic
-Alexander-r
- nedbed
- shadowboxer
- Revo
- Ulfat-e-Zulmat
Omdat het kan.

0
panjoe (moderator)
geplaatst: 29 mei 2012, 14:23 uur
_O_
Mooie voor wat hoort wat constructie. Is goed
.
Het was in den beginne altijd één van de vele superieure nummers van het album, nu is het dus gewoon toptienmateriaal. De wisselwerking tussen beat en rappers (zeker bij de verse van Vast) is inderdaad fenomenaal.
Ulfat-e-Zulmat schreef:
Ik bedenk me overigens dat ik me snel eens moet gaan verdiepen in De La Soul. Tot mijn schaamte ken ik eigenlijk niets van ze. Maar dan wel op voorwaarde dat jij je gaat verdiepen in ATCQ.
Mooie voor wat hoort wat constructie. Is goed
.Edit: A B-Boys Alpha wordt echt gek onderschat. Ben echt blij dat iemand dit nummer net zo waardeert als ik.
My mother said.. (de beste openingszin ooit - al zou ik 'em niet uitproberen in de kroeg)
En die subtiele piano die opeens binnenvalt.. you could hear it from the ground or where the sky thunders.. Prachtig!
Het was in den beginne altijd één van de vele superieure nummers van het album, nu is het dus gewoon toptienmateriaal. De wisselwerking tussen beat en rappers (zeker bij de verse van Vast) is inderdaad fenomenaal.
0
geplaatst: 29 mei 2012, 15:00 uur
NIets van Dela? Ook niet Ring Ring Ring of Me Myself and I? Dat zijn toch bekende nummers die zelfs mn moeder kent. Maar goed misschien ben jij nog lekker jong en word ik oud en zal het daar wel aan liggen.
0
nedbed
geplaatst: 29 mei 2012, 16:28 uur
A B-Boys Alpha is geniaal inderdaad. Net als alle andere nummers van The Cold Vein 
Ik ben benieuwd naar de top 3.

Ik ben benieuwd naar de top 3.

0
geplaatst: 29 mei 2012, 16:57 uur
Panjoe! Alsjeblieft, doe er nog een paar dagen over!
Die top 100 is het lastigste wat ik ooit gedaan heb. Nu studeer ik filosofie, dat kan soms knap lastig zijn. Maar dit, dit is van een ander niveau...
Ik ga het denk ik per update een ander thema geven, om enige overzichtelijkheid te behouden. 4AM van Long Arm vergelijken met Hell Yeah van Dead Prez gaat voor mij te ver.
Zo krijg ik ook wat meer variatie. Ik denk niet dat mensen zitten te wachten op een top 100 met Cage, Aesop Rock, Rhymesayers (Atmosphere, Grieves, Brother Ali, Eyedea) en Doomtree.
Die top 100 is het lastigste wat ik ooit gedaan heb. Nu studeer ik filosofie, dat kan soms knap lastig zijn. Maar dit, dit is van een ander niveau...
Ik ga het denk ik per update een ander thema geven, om enige overzichtelijkheid te behouden. 4AM van Long Arm vergelijken met Hell Yeah van Dead Prez gaat voor mij te ver.
Zo krijg ik ook wat meer variatie. Ik denk niet dat mensen zitten te wachten op een top 100 met Cage, Aesop Rock, Rhymesayers (Atmosphere, Grieves, Brother Ali, Eyedea) en Doomtree.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 29 mei 2012, 17:23 uur
Ik ga er niet langer over doen want dan krijg ik van Rop op mijn kop
. Je moet even kijken of S&S al klaar is, misschien kan ie dan voorkruipen.
Kan je me trouwens niet helpen met je filosofische kennis? Ik ben op dit moment bezig met een takehometentamen cultuurfilosofie, morgen inleveren... Pffff.
. Je moet even kijken of S&S al klaar is, misschien kan ie dan voorkruipen. Kan je me trouwens niet helpen met je filosofische kennis? Ik ben op dit moment bezig met een takehometentamen cultuurfilosofie, morgen inleveren... Pffff.

0
geplaatst: 29 mei 2012, 18:18 uur
Ik ben nog niet klaar. Best lastig terugbouwen van 300 nummers naar 100... Sorry Elohim!
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 29 mei 2012, 18:23 uur
3. Cannibal Ox - Pigeon
Jawel, twee tracks van één artiest in mijn top tien. Mijn favoriete album ooit verhaalt over de Koude Ader die New York is, de Duiven zijn de bloedcellen die in die bloedbaan vastzitten en er hoogstwaarschijnlijk ook zullen sterven. The Cold Vein is voor mij zo'n moment in de geschiedenis waarop alles precies samenvalt zoals het hoort - de willekeurigheid schrijft voor dat die momentjes er ook tussen moeten zitten. Toch, Maxmus?
Jawel, twee tracks van één artiest in mijn top tien. Mijn favoriete album ooit verhaalt over de Koude Ader die New York is, de Duiven zijn de bloedcellen die in die bloedbaan vastzitten en er hoogstwaarschijnlijk ook zullen sterven. The Cold Vein is voor mij zo'n moment in de geschiedenis waarop alles precies samenvalt zoals het hoort - de willekeurigheid schrijft voor dat die momentjes er ook tussen moeten zitten. Toch, Maxmus?
Maxmus schreef:
Klopt dit hip hop album heeft gewoon iets wat geen enkel ander album kan brengen.
Zo'n magisch gevoel, het nummer pigeon is dan ook een van de beste nummers ooit als je het mij vraagt.
Klopt dit hip hop album heeft gewoon iets wat geen enkel ander album kan brengen.
Zo'n magisch gevoel, het nummer pigeon is dan ook een van de beste nummers ooit als je het mij vraagt.
0
geplaatst: 29 mei 2012, 18:25 uur
Ik ben al lang klaar met mijn top 100. Zo moeilijk is het niet, niemand geeft uiteindelijk echt een fuck. 
Leuk nummer dat Pigeon, behoort zeker tot mijn Cannibal Ox-favorieten. 8,5

Leuk nummer dat Pigeon, behoort zeker tot mijn Cannibal Ox-favorieten. 8,5
0
geplaatst: 29 mei 2012, 18:30 uur
Panjoe is zelf ook een sterke jongen. Als bonus mogen we na deze toplijst allemaal even in zijn bovenarmen knijpen. 

0
geplaatst: 29 mei 2012, 19:26 uur
Wow die nummers van Cannibal Ox klinken dope! Tijd dat ik dat album eens ga checken! 

0
panjoe (moderator)
geplaatst: 29 mei 2012, 21:37 uur
2. Company Flow - 8 Steps to Perfection
Voor mij staat dit nummer voor pure recht voor je raap hiphop zonder opsmuk. Een simpele, betrekkelijk kale beat waar je je hoofd niet stil op kan houden met keiharde raps van El-P en Bigg Jus: wat kan je je nog meer wensen? Alleen maar randzaken dus.
Voor mij staat dit nummer voor pure recht voor je raap hiphop zonder opsmuk. Een simpele, betrekkelijk kale beat waar je je hoofd niet stil op kan houden met keiharde raps van El-P en Bigg Jus: wat kan je je nog meer wensen? Alleen maar randzaken dus.
herman schreef:
FunkyMonk: "8 Steps to Perfection altyd een heel vet nummer gevonden."
Lekker sinistere track inderdaad, ga hier maar 'ns meer van proberen.
FunkyMonk: "8 Steps to Perfection altyd een heel vet nummer gevonden."
Lekker sinistere track inderdaad, ga hier maar 'ns meer van proberen.
0
panjoe (moderator)
geplaatst: 29 mei 2012, 22:22 uur
Illmaticly Ill schreef:
Wow die nummers van Cannibal Ox klinken dope! Tijd dat ik dat album eens ga checken!
Zeker... Zeer zeker!
Wel grappig dat ik in twee topics tegelijk 'aan de beurt' ben (ook in deze), en in beide iemand anders aan de CanOx heb geholpen. Het verspreiden van sexy muziek doet mij deugd
.
0
geplaatst: 29 mei 2012, 23:37 uur
panjoe schreef:
Ik ga er niet langer over doen want dan krijg ik van Rop op mijn kop
. Je moet even kijken of S&S al klaar is, misschien kan ie dan voorkruipen.
Kan je me trouwens niet helpen met je filosofische kennis? Ik ben op dit moment bezig met een takehometentamen cultuurfilosofie, morgen inleveren... Pffff.
Stuur in een pm maar wat vragen, ik kan het altijd proberen!Ik ga er niet langer over doen want dan krijg ik van Rop op mijn kop
. Je moet even kijken of S&S al klaar is, misschien kan ie dan voorkruipen. Kan je me trouwens niet helpen met je filosofische kennis? Ik ben op dit moment bezig met een takehometentamen cultuurfilosofie, morgen inleveren... Pffff.
Ik denk dat ik het wel af kan krijgen in 1 of 2 dagen... De top 100 dan

0
Ulfat-e-Zulmat
geplaatst: 29 mei 2012, 23:53 uur
Studeer jij aan de UvA, Panjoe? Ik moet namelijk ook morgen een takehometentamen cultuurfilosofie inleveren.. Ben alleen 2uur geleden begonnen.. 

0
panjoe (moderator)
geplaatst: 29 mei 2012, 23:58 uur
Haha, ja
. Betekent dat dat wij al een halfjaar bij elkaar in de banken zitten? Ik ben alweer efkes bezig maar ben vandaag ontslagen (om een vette kutreden) dus het wil niet echt vlotten.
. Betekent dat dat wij al een halfjaar bij elkaar in de banken zitten? Ik ben alweer efkes bezig maar ben vandaag ontslagen (om een vette kutreden) dus het wil niet echt vlotten.
0
geplaatst: 29 mei 2012, 23:59 uur
Over heel de schepping deed je 7 dagen, dan nu niet gaan klagen over een hiphop top 100.
0
Ulfat-e-Zulmat
geplaatst: 30 mei 2012, 00:04 uur
panjoe schreef:
Haha, ja
Haha, ja
. Betekent dat dat wij al een halfjaar bij elkaar in de banken zitten? Ik ben alweer efkes bezig maar ben vandaag ontslagen (om een vette kutreden) dus het wil niet echt vlotten. Dat zou zomaar kunnen, ja.
Als je overigens vragen hebt, heb je aan mij niet veel. Ben begonnen met de vraag over Langer omdat ik daar mij referaat over had gehouden, maar zelfs daar heb ik problemen mee..

* denotes required fields.