Genres / Rock / New wave / post-punk / gothic discussietopic
zoeken in:
0
geplaatst: 31 mei 2008, 17:40 uur
Bij Joy Division - Unknown Pleasures (1979):
Van mij mag je, maar ik vraag me wel af wat je dan allemaal van The Cure kent..
Schizophrenia schreef:
Op eerste opzicht heerlijke langzame muziek met een goede duistere stem, en een donkere sfeer. Beter dan The Cure wil ik het in ieder geval wel noemen!
Op eerste opzicht heerlijke langzame muziek met een goede duistere stem, en een donkere sfeer. Beter dan The Cure wil ik het in ieder geval wel noemen!
0
geplaatst: 31 mei 2008, 17:47 uur
orbit schreef:
(quote)
Ik kan zijn mening anders wel onderschrijven en ik ken heel wat van The Cure.

0
geplaatst: 31 mei 2008, 17:54 uur
Chameleon Day schreef:
(quote)

OK, dan klopt het natuurlijk helemaal

Ik vraag me af of iemand die al kan concluderen dat het beter is, weet waarmee hij vergelijkt.
0
Laurora
geplaatst: 31 mei 2008, 17:58 uur
Ik vind JD ook beter dan The Cure, alleen vraag ik me af waarom The Cure hier genoemd wordt??
0
geplaatst: 31 mei 2008, 18:13 uur
Laurora schreef:
Ik vind JD ook beter dan The Cure, alleen vraag ik me af waarom The Cure hier genoemd wordt??
Ja lijken totaal niet op elkaar(in de verte is dit natuurlijk ook gothic maar goed).
0
orbit schreef:
Ik vraag me af of iemand die al kan concluderen dat het beter is, weet waarmee hij vergelijkt.

Ik verbaas me erover dat jij er al op voorhand van uitgaat dat hij The Cure vast niet goed beluisterd zou hebben. Dat is alles.
En ik vind dat van het werk van The Cure alleen '17 scs' dit album overtreft. Ik vind '17 scs' meer evenwichtig dan deze. 'Wilderness' en 'Interzone' zijn geen bijster sterke nummers en verstoren nmm de mooie spanningsboog die er tot dan toe was. De fraaie productie van Hannett weet dit nog enigszins te verhullen.
Vandaar: 4,5*
0
Ik denk dat ik voortaan ook maar ga besluiten met, "ik weet nu al dat ik ... beter vind dan ... " 

0
geplaatst: 31 mei 2008, 18:15 uur
Chameleon Day schreef:
Ik verbaas me erover dat jij er al op voorhand van uitgaat dat hij The Cure vast niet goed beluisterd zou hebben. Dat is alles.
En ik vind dat van het werk van The Cure alleen '17 scs' dit album overtreft. Ik vind '17 scs' meer evenwichtig dan deze. 'Wilderness' en 'Interzone' zijn geen bijster sterke nummers en verstoren nmm de mooie spanningsboog die er tot dan toe was. De fraaie productie van Hannett weet dit nog enigszins te verhullen.
(quote)
Ik weet inmiddels wat jij ervan vindt, daar heb je al ruim baan voor gemaakt op het forum

Ik zie geen enkele stem van hem bij The Cure, en aangezien hij dit ook pas voor het eerst hoort vraag ik me gewoon af in hoeverre hij er in thuis is, dat is alles..
0
Lost Highway
geplaatst: 31 mei 2008, 18:25 uur
Maakt ook niets uit welke band nu beter zou zijn. Ironie van het lot is wel dat Curtis zijn band heilig is geworden (mede) dankzij zijn vroege zelfmoord, en Smith aan een langzame zelfmoord bezig is wat zijn repertoire betreft, als hij nog veel matige albums gaat uitbrengen. Het is achteraf een godsgeschenk gebleken dat de overige bandleden als NO zijn verdergegaan ( en niet als JD ). Hierdoor had Joy Division een ander status gekregen. Het blijft wel zeer stoere muziek, dat Joy Division.
0
geplaatst: 31 mei 2008, 18:30 uur
Laurora schreef:
Omdat de oude Cure grosso modo vergelijkbare muziek maakte in hun beginperiode, maar dan alleen 10 keer beter dan JD. Is mijn bescheiden mening, natuurlijk.
0
Laurora
geplaatst: 31 mei 2008, 18:30 uur
D-ark schreef:
Ja lijken totaal niet op elkaar(in de verte is dit natuurlijk ook gothic maar goed).
(quote)
Precies..
Maar met verdere uitleg snap ik nu wel wat Orbit bedoelde, heb ook een beetje het gevoel dat hij misschien maar een paar nummers of 1 cd kent en het daarmee vergelijkt..
maar ja.. Gelijk heeft hij wel

0
geplaatst: 31 mei 2008, 19:58 uur
Het feit dat hij nog geen stemmen op The Cure heeft uitgebracht, wil natuurlijk nog niet zeggen dat hij The Cure niet goed beluisterd zou hebben.

Nou ja....laten we hem maar veel luisterplezier toewensen als hij nog aan het begin van een luistertoer in de "new wave" staat. Er valt nog veel moois te ontdekken naast JD en The Cure.....
En overigens is het geluid van The Cure idd heel anders dan dat van JD. In die zin idd niet te vergelijken.
0
geplaatst: 31 mei 2008, 20:13 uur
We zullen dit ongetwijfeld in een ander topic verder moeten bespreken, maar naast The Cure, JD,Dead Can Dance, Cocteau Twins ben ik helaas niet echt meer goede new wave tegengekomen, ik hoopte dat de onderground new wave wat zou voortbrengen, tot nu toe niet veel gevonden, maar er is ook nog zoveel dat ik niet gehoord heb .
Wat ik daarmee bedoel is dat er wel meer goede New Wave is maar niet van het niveau als die van bovengenoemde artiesten naar mijn mening.
Wat ik daarmee bedoel is dat er wel meer goede New Wave is maar niet van het niveau als die van bovengenoemde artiesten naar mijn mening.
0
perfume
geplaatst: 31 mei 2008, 20:46 uur
hanzie28 schreef:
Omdat de oude Cure grosso modo vergelijkbare muziek maakte in hun beginperiode, maar dan alleen 10 keer beter dan JD. Is mijn bescheiden mening, natuurlijk.
(quote)
Niet per definitie beter vind ik. Voor mij zijn het beide grootheden.

0
geplaatst: 31 mei 2008, 21:51 uur
D-ark schreef:
(quote)
Het lijkt volgens mij wel degelijk op elkaar, allebij ex punk bands, zelfde jaren actief. Maar ook het latere werk van The Cure deed me hier aan denken. Dit is alleen allemaal wat minimalistischer.
[/quote]
Ik zie geen enkele stem van hem bij The Cure, en aangezien hij dit ook pas voor het eerst hoort vraag ik me gewoon af in hoeverre hij er in thuis is, dat is alles..[/quote]
Ik ken genoeg van the cure om dat te mogen concluderen.
Als ik alle albums die ik al ken al op moest gaan stemmen dan
was ik nu nog niet klaar, boven dien zal ik eerst mijn stem lijstje moeten aanvullen of niet? Ik ben hier nog niet zo lang!
Bovendien vind ik de sfeer op Jd gewoon nu al beter dan dat ik de eerste keer had bij The Cure. En trouwens omdat ik deze band nu al beter vind dan The Cure hoeft nog niet te beteken dat ik het kut vind.
Goh, als ik wist dat sommige mensen al zo snel op hun teentjes waren getrap, had ik The Cure nooit genoemd!
Beide 2 geweldige bands, alleen Jd vind IK net iets beter.
Ja inderdaad, soort van liefde op eerste gehoor, waar ik de laatste tijd wel vaker last van heb (Talk Talk, Bark Psychosis)
Bedankt,
0
geplaatst: 31 mei 2008, 22:02 uur
Het is al goed hoor, ik vroeg me het me alleen af.. jammer dat het nu weer allemaal op mij wordt afgeschoven. Ik heb volgens mij alleen maar een vraag gesteld. De overige reacties daarop maakten de discussie kennelijk weer los. Ik weet niet waar die lange tenen zitten, maar met een simpel vraag-antwoord zoals nu was ik allang tevreden geweest 

0
geplaatst: 1 juni 2008, 05:29 uur
Haha ik neem je niks kwalijk hoor, het is maar een discussie.
Over twee goede bands! Ik ga inmiddels na een zware nacht nog even Jd opzetten en langzaam in slaap vallen
Over twee goede bands! Ik ga inmiddels na een zware nacht nog even Jd opzetten en langzaam in slaap vallen
0
Laurora
geplaatst: 1 juni 2008, 15:23 uur
orbit schreef:
Het is al goed hoor, ik vroeg me het me alleen af.. jammer dat het nu weer allemaal op mij wordt afgeschoven. Ik heb volgens mij alleen maar een vraag gesteld. De overige reacties daarop maakten de discussie kennelijk weer los. Ik weet niet waar die lange tenen zitten, maar met een simpel vraag-antwoord zoals nu was ik allang tevreden geweest

Het is ook allemaal jouw schuld...

0
geplaatst: 1 juni 2008, 15:30 uur
Laurora schreef:
(quote)

Daar lijkt het wel op ja..
0
geplaatst: 5 juli 2008, 18:15 uur
Voor The Cure liefhebbers is Blue Sunshine van The Glove ook een leuk album (project van Robert Smith).
0
geplaatst: 5 juli 2008, 20:11 uur
Ter aanvulling daarvan: van dat album is in 2006 ook een deluxe uitvoering uitgekomen met allerlei demo's van RS erop.
0
stuart
geplaatst: 6 augustus 2008, 20:52 uur
Misschien niet geheel on-topic, maar toch. Je hoort van veel mensen dat de muziek waar mee ze zijn opgegroeid vaak altijd nog wat met je doet. Juist in deze tijd (New wave/gotic/postpunk) zat ik op de middelbare school , maar bezit ik er nauwelijks een album van (of geen 1). Het is geen oordeel over deze muziek ,maar toen ik dit topic zag en erover nadacht vond ik dat wel opvallend. Er zijn echter wel bepaalde nummers die ik mooi vond, bijv. A forest, So Long, Marliese of Are Friends Electric.
..................Er schiet me nog een album te binnen die ik niet bezit, maar wel nog wat mee heb en dat is Seventeen Seconds van The Cure.(jeugherinnering)
De band vanaf 1980 was voor mij U2(post-punk/new wave). Of rekenen jullie hier dat niet voor dit topic? ik weet het niet meer.
P.S U2 t/m Under a blood red sky en in mindere mate de Simple MInds (alleen NGD en Sparkle in the rain, niet hun vroegere werk)
..................Er schiet me nog een album te binnen die ik niet bezit, maar wel nog wat mee heb en dat is Seventeen Seconds van The Cure.(jeugherinnering)
De band vanaf 1980 was voor mij U2(post-punk/new wave). Of rekenen jullie hier dat niet voor dit topic? ik weet het niet meer.
P.S U2 t/m Under a blood red sky en in mindere mate de Simple MInds (alleen NGD en Sparkle in the rain, niet hun vroegere werk)
0
geplaatst: 6 augustus 2008, 21:09 uur
Grappig, ik luisterde toen hiphop en metal (hoe verzin je het?).. pas ergens in de jaren 90 ben ik wave en goth gaan ontdekken. Maar dat is met rare tussenspurtjes gegaan. Heb ook nog naar alle voorbijkomende stromingen geluisterd zoals trance, grunge, britpop, allerlei rocksoorten, goa, jungle, noize, industrial.. maar wave is altijd gebleven sindsdien. Blijkbaar ligt dat me gewoon het meest.
En U2 is zeker wel new wave te noemen begin jaren 80
Simple Minds al helemaal!
En U2 is zeker wel new wave te noemen begin jaren 80
Simple Minds al helemaal!
0
stuart
geplaatst: 6 augustus 2008, 21:25 uur
Ik dacht het wel (wat betreft de vroege U2) maar ik heb een paar pagina's doorgenomen en werd U2 niet genoemd als 'discussieband' in dit topic, i.t.t The Cure .Joy Division, Chameleons, vroege Simple Mind e.d.
0
geplaatst: 6 augustus 2008, 22:34 uur
De vroege U2 zie ik als post-punk. De oude Simple Minds vind ik echt ultieme new wave en één van de beste soorten die ik ken. Op hun platen t/m 1982 staan een aantal van de beste new wave nummers ooit gemaakt. Vind ik... 

0
geplaatst: 6 augustus 2008, 22:43 uur
Post-punk en new wave is natuurlijk maar een kiezelworpje van elkaar verwijderd
I Will Follow is zo'n typisch wavenummer, met zo'n typisch wave gitaargeluid.
Simple Minds zijn wij het helemaal over eens reptile
I Will Follow is zo'n typisch wavenummer, met zo'n typisch wave gitaargeluid. Simple Minds zijn wij het helemaal over eens reptile

0
geplaatst: 6 augustus 2008, 22:46 uur
reptile71 schreef:
De vroege U2 zie ik als post-punk.
De vroege U2 zie ik als post-punk.
Boy en vooral het vertwijfelde, desolate geluid van October. War en TUF zijn al wat minder post-punk/wave. Daarna verliet U2 het 'post-punk'-kamp
De oude Simple Minds vind ik echt ultieme new wave en één van de beste soorten die ik ken. Op hun platen t/m 1982 staan een aantal van de beste new wave nummers ooit gemaakt. Vind ik... 

0
geplaatst: 6 augustus 2008, 22:49 uur
Voor mij is dat allemaal meer gevoelsmatig. Ik vind een synth nou eenmaal altijd erg bij new wave horen en die synth hoor ik niet in oude U2 en daarom zie ik het meer als post-punk. Dat is dus gewoon mijn eigen mening daarin. Verder maakt het me ook niet zoveel uit. New wave of post-punk, het is gewoon een fijne muziekstroming, die eind jaren 70 / begin jaren 80 zijn hoogtij vierde.
* denotes required fields.