Genres / Rock / 52 essentiële klassiekers uit de pop/rock geschiedenis
zoeken in:
0
geplaatst: 9 september 2011, 13:39 uur
Cabeza Borradora schreef:
Btw, voor diegenen die moesten denken "waarom post je dat album nu niet gewoon": Ik ben momenteel thuis, en de tekstjes staan op mijn pc op het werk. Dus nog ff geduld tot rond een uur of vijf aub.
Btw, voor diegenen die moesten denken "waarom post je dat album nu niet gewoon": Ik ben momenteel thuis, en de tekstjes staan op mijn pc op het werk. Dus nog ff geduld tot rond een uur of vijf aub.
Ik hoop niet dat jij dit jaar nog ontslagen wordt, het topic moet immers wel af

Overigens dat jij thuis bent weten wij hier ook al, siesta is intussen in NL welbekend.
0
geplaatst: 9 september 2011, 17:10 uur
Ondertussen is het betreffende album hier toch reeds gevallen. Zoals gezegd kende ik het album tot voor enkele weken niet, maar sinds ik onder de vakantie een paar albums uit de lijst was vooruitgelopen ben ik er helemaal aan verknocht.
Het plaatsje in deze lijst is voor mij alvast gerechtvaardigd. Bands waar ik in de 90's graag naar luisterde zoals o.a. The Pixies, Sloy, Therapy? en Ministry bekijk ik nu toch vanuit een heel ander perspectief. Maar ook andere favorieten uit die tijd doemen regelmatig bij me op bij het beluisteren: Butthole Surfers, Hüsker Dü, Senser, Rage Against the Machine, Pussy Galore (Jon Spencer), Helmet en Sonic Youth onder vele anderen. De Cultuurkenner heeft het zelfs ook over Nirvana.
Wie het album hier vernoemd heeft, en/of kent, zal bij deze wel weten om wie het gaat. Voor de anderen: En nu ben ik op weg naar het werk! (om Mjuman niet in de waan te laten dat ik hier in een volledig technologieloze woestijn zit: "Beam me up Scotty!")
Het plaatsje in deze lijst is voor mij alvast gerechtvaardigd. Bands waar ik in de 90's graag naar luisterde zoals o.a. The Pixies, Sloy, Therapy? en Ministry bekijk ik nu toch vanuit een heel ander perspectief. Maar ook andere favorieten uit die tijd doemen regelmatig bij me op bij het beluisteren: Butthole Surfers, Hüsker Dü, Senser, Rage Against the Machine, Pussy Galore (Jon Spencer), Helmet en Sonic Youth onder vele anderen. De Cultuurkenner heeft het zelfs ook over Nirvana.
Wie het album hier vernoemd heeft, en/of kent, zal bij deze wel weten om wie het gaat. Voor de anderen: En nu ben ik op weg naar het werk! (om Mjuman niet in de waan te laten dat ik hier in een volledig technologieloze woestijn zit: "Beam me up Scotty!")
0
geplaatst: 9 september 2011, 17:26 uur
Ik gok op het album met Kerosene erop. Daar hoor ik in ieder geval zowel Ministry als Therapy? in terug.
0
geplaatst: 9 september 2011, 17:42 uur
"Beam me up Scotty!" zei hij terwijl hij op de trein stond te wachten die weer niet op tijd was...
Atomizer (1986), Big Black

Begeleidende tekst uit De Cultuurkenner hier gepost.
Bijbehorende toelichtingen uit De Cultuurkenner vindt je hier:
> Introductie + Toelichtingen 1&2:
> Toelichting 3:
> Toelichting 4:
Een overzicht van wat er in dit forumtopic eerder is voorgesteld hier.
Atomizer (1986), Big Black

Begeleidende tekst uit De Cultuurkenner hier gepost.
Bijbehorende toelichtingen uit De Cultuurkenner vindt je hier:
> Introductie + Toelichtingen 1&2:
> Toelichting 3:
> Toelichting 4:
Een overzicht van wat er in dit forumtopic eerder is voorgesteld hier.
0
geplaatst: 9 september 2011, 17:44 uur
Een medaille voor GrafGantz en een speek-medaille voor herman

0
geplaatst: 9 september 2011, 17:45 uur
Tegen dat het laatste album hier aan de orde is kan er misschien alvast een hulpgroep opgericht worden om al diegenen op te vangen die na een jaar lang vastklampen aan dit topic in een zwart gat zullen vallen.

0
geplaatst: 9 september 2011, 17:55 uur
Ik kende Big Black ook nog niet. Steve Albini wel, als producer en met zijn band Shellac.
Atomizer staat nu op en bevalt meteen.
Atomizer staat nu op en bevalt meteen.
0
geplaatst: 9 september 2011, 17:58 uur
Dat ik Big Black indertijd gemist heb heeft natuurlijk voor een groot deel te maken met het feit dat ik toen (1985-1988) onder de thrash-boom was bedolven, en verder niet veel oor had voor wat er daarbuiten gebeurde. Naar de eerder genoemde bands en aanverwante muziek ben ik pas beginnen luisteren vanaf 1989-1990. Maar zelfs dan, met waarschijnlijk een tiental door Steve Albini geproduceerde albums in mijn bezit, is het een raadsel dat ik nooit eerder te weten ben gekomen dat hij ook zelf muzikant was, en dan nog wel zo'n knaller van muziek maakte. Schijnt nu nog actief te zijn met Shellac, die ken ik ook nog niet... 

0
Stijn_Slayer
geplaatst: 9 september 2011, 17:58 uur
Nooit van gehoord, maar ik houd dan ook niet van punk.
0
geplaatst: 9 september 2011, 18:07 uur
Stijn_Slayer schreef:
Nee de wave-topics (dag-, maand-, jaar-,kennismakingstopic) daar wordt jij alleen gesignaleerd als je verdwaald bent en een tussenuur hebt
Deze is - om wethouder Hekking te citeren - niet geheel noar miene smek.
0
Misterfool
geplaatst: 9 september 2011, 18:18 uur
Dan laat ik dit album maar mooi zitten. The fall moet voor mij wel de meest ergerlijke band zijn.
0
geplaatst: 9 september 2011, 18:24 uur
Ik zou het album zeker niet met The Fall vergelijken. Als je Pixies een beetje leuk vindt zou ik het zeker een kans geven.
0
geplaatst: 9 september 2011, 18:52 uur
Inderdaad, Pixies... Het eerste waar je aan MOET denken, geen andere weg. (en dan zijn er ook nog zoals reeds vermeld Sloy, Therapy? en Ministry)
0
geplaatst: 9 september 2011, 21:17 uur
Wat heeft dit dan met Ministry te maken? Dit is toch weer van die matige garagerock uit de VS neem ik aan?
0
geplaatst: 9 september 2011, 21:25 uur
Wat zijn voor jou de aanwijzingen om te concluderen dat het om 'weer van die matige garagerock uit de VS' is, zonder dat je hebt geluisterd?
0
geplaatst: 9 september 2011, 21:39 uur
Pixies, Steve Albini.. tsja, ik ken wel meer muziek dan mijn top10 hoor 

0
geplaatst: 9 september 2011, 22:01 uur
Dat laatste hoor je me niet zeggen, dat jouw muzikale kennis zich beperkt tot je top 10. De argumenten voor je mening liet je echter impliciet, zodat het giswerk bleef, vandaar.
0
geplaatst: 9 september 2011, 22:53 uur
orbit schreef:
Wat heeft dit dan met Ministry te maken? [...]
Wat heeft dit dan met Ministry te maken? [...] Aan Ministry moest ik samen met de drie andere genoemde bands al bij de eerste luisterbeurt meteen spontaan denken.
Blijkbaar is mijn intuïtie redelijk betrouwbaar, dit las ik zojuist op Allmusic:
Their use of a drum machine, cranked up to ten and sounding a tattoo that pummeled the audience into submission, was a crucial precursor to the coming industrial music scene while creating a sound which was far more challenging and organic than what groups such as Ministry and Nine Inch Nails would achieve with similar ingredients.
Edit: en dit stukje van bij Ministry zou ook bijna intrgaal bij deze Atomizer kunnen staan:
[...]injecting large doses of punky, over-the-top aggression and roaring heavy metal guitar riffs that helped their music find favor with metal and alternative audiences outside of industrial's cult fan base. That's not to say Ministry had a commercial or generally accessible sound: they were unremittingly intense, abrasive, pounding, and repetitive[...]
0
geplaatst: 9 september 2011, 23:05 uur
'scuse me: maar Allmusic als bron gebruiken staat voor mij gelijk aan als Belg Aviko voorgebakken frites gebruiken bij een maaltijd met een fijne steak: niet echt geloofwaardig.
De kwalificatieve evaluaties van Allmusic hebben voor mij geen enkele waarde; en ook hun chronologie en label-verwijzing klopt niet altijd.Je beroepen op Allmusic is imo een brevet van pipokunde.
Dit bandje is hoogstens grappig, niet slecht - maar zonder moeite kan ik er 10 opnoemen van vergelijkbare kwaliteit. Bizar, zonder al te veel moeite waren veel betere Europese albums gevonden.
De kwalificatieve evaluaties van Allmusic hebben voor mij geen enkele waarde; en ook hun chronologie en label-verwijzing klopt niet altijd.Je beroepen op Allmusic is imo een brevet van pipokunde.
Dit bandje is hoogstens grappig, niet slecht - maar zonder moeite kan ik er 10 opnoemen van vergelijkbare kwaliteit. Bizar, zonder al te veel moeite waren veel betere Europese albums gevonden.
0
geplaatst: 9 september 2011, 23:13 uur
Als er nu één als een pipo klinkt ben jij het wel. (wat me eerlijk gezegd verrast, maar soit, het is nooit te laat om bij te leren.) En als al die "alternatieve" jaren 90 bands door de grappige Albini wilde geproduceerd worden zal ook wel zijn omdat er meer europees talent was.
Verder beweer ik nergens dat ik a) een kenner ben, b) dat allmusic de alwetendheid heeft. Ik haal dit alleen maar aan om mezelf er mee van te overtuigen dat ik toch wel mijn eigen albums ken en kan beoordelen/plaatsen.
Verder beweer ik nergens dat ik a) een kenner ben, b) dat allmusic de alwetendheid heeft. Ik haal dit alleen maar aan om mezelf er mee van te overtuigen dat ik toch wel mijn eigen albums ken en kan beoordelen/plaatsen.
0
geplaatst: 9 september 2011, 23:44 uur
Wat maakt het trouwens uit of het God zelve is die een onderbouwde link legt of een pipo die voor Allmusic schrijft.
0
geplaatst: 9 september 2011, 23:50 uur
Verpletterend debuut van Big Black, met een geheel eigen geluid; het zware gedreun van de drumcomputer geplaatst tegen die 2 cirkelzaag-gitaren. Kant 1 vind ik het best: Jordan, Minnesota, Passing Complexion en Kerosene alle drie klassiekers. Op kant 2 wordt het wat veel van hetzelfde. Op CD verschenen als ‘The Rich Men’s Eight Track Tape’, met onder meer een goede cover van Heartbeat (Wire).
Dat Albini later veel als producer gevraagd werd, komt vooral door zijn opname van “Surfer Rosa” van de Pixies.
Al bij al een goede compensatie voor het ontbreken van ‘Psychocandy’ van The Jesus And Mary Chain.
Dat Albini later veel als producer gevraagd werd, komt vooral door zijn opname van “Surfer Rosa” van de Pixies.
Al bij al een goede compensatie voor het ontbreken van ‘Psychocandy’ van The Jesus And Mary Chain.
0
geplaatst: 10 september 2011, 00:22 uur
Cabeza Borradora schreef:
Als er nu één als een pipo klinkt ben jij het wel. (wat me eerlijk gezegd verrast, maar soit, het is nooit te laat om bij te leren.) En als al die "alternatieve" jaren 90 bands door de grappige Albini wilde geproduceerd worden zal ook wel zijn omdat er meer europees talent was.
Vermoeiend allemaal - imo gewoon is dit album gewoon overgewaardeerd. En verder,uiterst zelden weet Allmusic de juiste toon te vinden. En ik blijf gewoon bij mijn standpunt: er zijn veel meer andere innovatieve bands in US en Europa.
"Jezelf overtuigen" klinkt dat overtuigend? Kennen jullie niet de uitdrukking "je ergens van vergewissen?" Wat er staat klinkt voor een Nederlander net zoals een echte Ian Hunter (Mott the Hoople) Ian Hunter - You're Never Alone with a Schizophrenic (1979) Ik daarentegen twijfel niet over mijn smaak - die is uitstekend!! Hoe ik daarbij kom? Nou dat weet ik uit ervaring - al zeg ik het zelf

Oja, voor alle zekerheid: dit is NL humor, uit de randstad

0
geplaatst: 10 september 2011, 00:42 uur
Mjuman schreef:
dit is NL humor, uit de randstad
dit is NL humor, uit de randstad
Mjuman schreef:
Vermoeiend allemaal
Vermoeiend allemaal
Yep!
0
geplaatst: 10 september 2011, 02:51 uur
Stijn_Slayer schreef:
Dit is geen punk hoor. Eerder noise rock ofzo.
Shellac is trouwens ongelooflijk goed live. Vorig jaar nog in Barcelona gezien (helaas niet hele concert en daar heb ik nu nog steeds een beetje spijt van). Vind het eigenlijk juist een band voor Orbit, maar die heeft zijn oogkleppen ook al op.
* denotes required fields.