MusicMeter logo menu
MusicMeter logo

Muziek / Muziekgames / Song van het Jaar 2015

zoeken in:
1. Marina and the Diamonds - Savages
2. Battles - The Yabba
3. Django Django - First Light
4. Princess Chelsea - Too Many People

1. Princess Chelsea - Too Many People
Schitterend nummer gezongen door een zeer mooie vrouw.

2. Marina and the Diamonds - Savages
3. Soko feat. Ariel Pink - Lovetrap
4. Django Django - First Light

2. Django Django - First Light
3. Raketkanon - Mathilde
4. Princess Chelsea - Too Many People

2. Ghost - Cirice
3. FIDLAR - 40oz. on Repeat
4. Raketkanon - Mathilde

Finale december:

1. Julien Baker - Rejoice
2. Benjamin Clementine - London
3. David Bowie - Lazarus
4. Ariel Pink - Dayzed Inn Daydreams
5. Radiohead - Spectre

Deze finaleladder moet het hebben van de onbekende namen, want de bekenden leveren enkel matigheid af.

1. Empress Of - How Do You Do It 8,5
2. Haiku Salut - Bleak and Beautiful (All Things) 8-

3. Flying Horseman - Faithfully Yours 7
4. John Lemke - To Let It Go 7
5. Julien Baker - Rejoice 7-

6. Radiohead - Spectre 7-
7. Edward Sharpe & The Magnetic Zeros - Hot Coals 7-
8. Animal Collective - FloriDada 7-
9. Ariel Pink - Dayzed Inn Daydreams 6,5
10. Benjamin Clementine - London 6,5
11. David Bowie - Lazarus 6+
12. Cigarettes After Sex - Affection 6

Nog drie kwartier om je allerlaatste maandfinalelijstje van 2015 in te leveren!

De voorrondeladder die er nu staat gaat over drie kwartier even op pauze (je kunt er dan niet meer op stemmen) en gaat weer open zodra ik dat aan heb gegeven.

Sterke finale hoor
1. Animal Collective - FloriDada
2. Radiohead - Spectre
3. David Bowie - Lazarus
4. Empress Of - How Do You Do It
5. Julien Baker - Rejoice

En Thom Yorke z'n stem palmt me toch weer in...

Alvast mijn stem voor de voorrondeladder:
1. Soko feat. Ariel Pink - Lovetrap
2. Battles - The Yabba
3. Marina and the Diamonds - Savages
4. FIDLAR - 40oz. on Repeat

Als het goed is heb ik van deze users al een top-5 voor de maandfinale van december:

7744leon
arcade monkeys
Arno
Arrie
Co Jackso
DjFrankie
dumb_helicopter
Dwejkk_
Edgar18
Gretz
inquestos
johan de witt
nelis
Ploppesteksel
Teunnis
wibro

Mocht ik toch iets over het hoofd hebben gezien hoor ik het graag.

1. John Lemke - To Let It Go
2. David Bowie - Lazarus
3. Radiohead - Spectre
4. Empress Of - How Do You Do It
5. Julien Baker - Rejoice

Veel kandidaten voor mijn vijfde plek (ook Flyng Horseman, Cigarettes After Sex, Ariel Pink, Haiku Salut en Animal Collective).

2. Ghost - Cirice
3. Soko feat. Ariel Pink - Lovetrap
4. Django Django - First Light
5. Princess Chelsea - Too Many People
6. Raketkanon - Mathilde
7. Battles - The Yabba
8 FIDLAR - 40oz. on Repeat

Alle 8 goed.

Dwejkk_ schreef:
(ik stem zo nog op voorronde 4)

Als je het dan in dat bericht edit is het goed. Vanaf nu mag voor de rest eventjes niemand meer op de voorrondeladder stemmen.

De lijnen zijn gesloten! De uitslag van de allerlaatste maandfinale van deze editie zal nu bekend gemaakt worden. Er hebben 16 users op deze maandfinale gestemd (het lijstje is hierboven te vinden. Bedankt voor jullie stem! Het zat weer veel dicht op elkaar; er zijn maar liefst vier nummer op hetzelfde puntenaantal geëindigd.

12. Edward Sharpe & The Magnetic Zeros - Hot Coals (12 punten, 4 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 vanCo Jackso)

Edward Sharpe kennen we vooral van zijn grote hit Home, die Nederland dan weer heeft leren kennen dankzij een reclame. Voor top-40-begrippen was dat een beetje een alternatief hitje. Hot Coals is ook enorm aanstekelijk en heeft nog veel meer dat alternatieve randje. Het trompetje en de orgel aan het eind maken dit nummer te bijzonder voor de top-40. Opvallend trouwens dat Hot Coals in de finaleladder nog won (en o.a. Radiohead en Ariel Pink).

11. Benjamin Clementine - London (14 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door overig)

In 2013 kwam Benjamin Clementine al met de EP Cornerstone, waar ook dit nummer op stond. Begin 2015 bracht Clementine zijn debuutalbum uit en ook daar stond London op. Het levensverhaal van hem is merkwaardig en met dat verhaal in het achterhoofd is het prachtig dat zijn muziek zo gewaardeerd wordt, dat hij eigenlijk altijd wel een kandidaat is om hier maandfinales te halen. Met Edward Sharpe en Benjamin Clementine buiten de top-10 is het nu zo dat elke nummer in de top-10 ook de top-11 heeft gehaald in de virtuele stand na de reguliere ladders. Van die top-11 ontbreekt alleen Kendrick Lamar. Wat dat betreft lieten de grote kanonnen al vroeg van zich spreken deze maand.

10. Haiku Salut - Bleak and Beautiful (All Things) (16 punten, 4 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Gretz)

Het werd hier al gezegd: dit nummer van Haiku Salut past perfect tussen de muziek van de film Amélie. Al horen we hier ook nog een klein hintje electronica. In de ladders moest Haiku Salut al het onderspit delven tegen Empress Off, Julien Baker en Flying Horseman. Opnieuw hebben die drie nummers het beter gedaan. Toch mooi een plek in de top-10 voor dit trio.

9. Ariel Pink - Dayzed Inn Daydreams (17 punten, 6 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van wibro)

Ariel Pink is ondertussen een gevestigde naam in de popmuziek. In 2003 tekende hij al een contract bij het label van Animal Collective, maar de grote doorbraak kwam pas in 2010 met het geweldige nummer Round and Round. Het album waar Dayzed Inn Daydreams op staat is van 2014, maar het nummer kwam begin dit jaar uit als single en vanwege de populariteit in de MuMeAfrekening mocht het op de valreep nog meedoen. Een mooie negende plek als resultaat. Eén stemmer meer had dit nummer maar liefst op de derde plek kunnen doen eindigen.

8. John Lemke - To Let It Go (19 punten, 5 keer genoemd)
(genomineerd door Arrie, nummer 1 van 7744leon, Arrie en Teunnis)

De meeste #1-noteringen waren er niet voor David Bowie, maar verrassend genoeg voor John Lemke. En toch eindigt het daarmee slechts op de achtste plek. Dat heeft twee oorzaken. Ten eerste sprokkelde het naast de drie 5-punters slechts vier puntjes extra. Ten tweede heeft het gewoon pech dat het zo dicht op elkaar zat. Slechts drie punten achter op de tweede plek. Van de gehele top-10 haalde dit nummer - wat me overigens sterk aan Darkside doet denken - als enige een lager stempercentage dan 22,50% (namelijk 19,17%). In de finaleladder haalde het ook geen hoog stempercentage, maar won het wel de ladder (o.a. tegen Empress Of en Cigarettes After Sex).

7. Empress Of - How Do You Do It (20 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door Arno, nummer 1 van Arno en inquestos)

Aanstekelijke eclectropop doet het hier altijd wel goed. Zeker als het met zoveel overtuiging wordt gebracht als Empress Of. Haar echte naam is Lorely Rodriguez en ze is geboren en getogen in Los Angeles. Toch horen we iets exotisch en dat zijn dan waarschijnlijk haar roots die in Honduras liggen. Wordt dit een blijvertje of zijn we haar over twee jaar alweer vergeten?

6. Radiohead - Spectre (21 punten, 7 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van nelis)

Uit het niets kwam daar ineens een nieuw nummer van Radiohead op Soundcloud. Ze vertelden in een bericht dat ze gevraagd waren om een Bond-nummer te schrijven voor de film Spectre, maar dat het niet helemaal gelukt was - dan vraag ik me meteen af "waarom/waardoor?". Het nummer lijkt een beetje op nummers als Pyramid Song en verrek, het zou best eens kunnen werken als Bond-nummer. Maar blijkbaar veranderd niet alles wat Radiohead doet op deze site in goud, soms is een zesde plek ook mooi.

5. Flying Horseman - Faithfully Yours (22 punten, 9 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van DjFrankie)

Deze Antwerpse band is in dit topic al meermalen langsgekomen - bij mij maakte vooral Hardcore indruk - maar ondanks haast standaard een plek in de top-20 was het slechts één keer eerder goed genoeg voor een finaleplek: het eerder genoemd Hardcore werd daar elfde. Faithfully Yours is dus de beste prestatie tot dusver.

4. Animal Collective - FloriDada (22 punten, 9 keer genoemd)
(genomineerd door arcade monkeys, nummer 1 van Ploppesteksel)

Net als Flying Horseman haalt ook Animal Collective 22 punten. En ik kan ook al verklappen - heb ik eigenlijk al eerder gedaan - dat de nummers 3 en 2 ook 22 punten hebben gehaald. En de nummer 1 heeft ook twee keer hetzelfde getal ForiDada is klassieke Animal Collective gekte. Springerig, druk, vrolijk; de AC-fans krijgen wat ze willen. Het scheelde niet één, niet twee, maar drie #2-noteringen met het podum

3. Cigarettes After Sex - Affection (22 punten, 6 keer genoemd)
(genomineerd door en nummer 1 van Dwejkk_)

Deze tot voor kort compleet onbekende groep had in 2012 al een EP uitgebracht, maar krijgt met dankzij deze single voor het eerst aandacht op deze site. De vele #2-noteringen brachten dit nummer tot het podium en dat is geen verkeerde binnenkomer. We zullen volgend jaar vast nog veel meer horen van Cigarettes After Sex.

2. Julien Baker - Rejoice (22 punten, 8 keer genoemd)
(genomineerd door Edgar18, nummer 1 van arcade monkeys en Edgar18)

Over binnenkomen gesproken. Julien Baker is nog maar 20 jaar oud - en ten tijden van het opnemen 19 jaar oud - maar staat al vol in de spotlights van alle grote muziekbladen en -websites. Je kunt gerust stellen dat één van de betere nieuwe artiesten van 2015 is en een belofte voor de komende jaren. Het is dan ook mooi om de laatste maandfinale van dit jaar met dit talent bijna af te sluiten. Bijna af te sluiten...

1. David Bowie - Lazarus (33 punten, 10 keer genoemd)
(automatisch genomineerd, nummer 1 van dumb_helicopter en johan de witt)

Er is maar één manier om de maand december mee af te sluiten. Er was in december 2015 niemand zo hot als David Bowie. Hoe de volgende maand is verlopen voor Bowie is natuurlijk heel treurig. Maar het is mooi om te zien hoeveel waardering er blijkt te zijn voor Bowie. Maar bovenal is het mooi dat hij ons nog zo'n prachtig afscheidscadeau heeft gegeven. Lazarus kan met gemak wedijveren met het allerbeste in het oeuvre van David Bowie. Spannender dan dit heeft hij nauwelijks gemaakt en dat wordt hier (uiteraard) gewaardeerd. Mocht Bowie meelezen; proficiat!

De top-20 van de maand december:

1. David Bowie - Lazarus
2. Julien Baker - Rejoice
3. Cigarettes After Sex - Affection
4. Animal Collective - FloriDada
5. Flying Horseman - Faithfully Yours
6. Radiohead - Spectre
7. Empress Of - How Do You Do It
8. John Lemke - To Let It Go
9. Ariel Pink - Dayzed Inn Daydreams
10. Haiku Salut - Bleak and Beautiful (All Things)
11. Benjamin Clementine - London
12. Edward Sharpe & The Magnetic Zeros - Hot Coals
13. Kendrick Lamar feat. Bilal, Anna Wise & Thundercat - These Walls
14. Chantal Acda - Homes
15. Petre Inspirescu - Delir 2
16. Balthazar - Nightclub
17. DIIV - Under the Sun
18. dvsn - The Line
19. Josefin Öhrn + The Liberation - Take Me Beyond
20. Grimes - Kill V. Maim

Alle uitslagen:
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Oktober
November
December

Spotify-playlists per maand:
Januari
Februari
Maart
April
Mei
Juni
Juli
Augustus
September
Oktober
November
December

Vanaf nu mag er weer gestemd worden op de voorrondeladders. De Spotify-playlist loopt nu gelijk met de voorrondeladders.

Voorrondeladder 4:

Battles - The Yabba
Django Django - First Light
FIDLAR - 40oz. on Repeat
Ghost - Cirice
Marina and the Diamonds - Savages
Princess Chelsea - Too Many People
Raketkanon - Mathilde
Soko feat. Ariel Pink - Lovetrap

MusicMeter: Song van het Jaar 2015 on Spotify - open.spotify.com
spotify:user:teunnis:playlist:15LrW0vxL2WOeeUhiOhUUR

Ik kom ineens met de uitslag tenzij er iemand last minute nog wil stemmen?

Ik wil nog stemmen

Teunnis de titel van Julien Baker staat niet goed in het overzicht. Ik neem aan dat Rejoice tweede is geworden en niet Something.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:34 uur

geplaatst: vandaag om 10:34 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.