Biosphere - Substrata (1997)

Alternatieve titel: Substrata²

Noorwegen
Electronic
Label: Origo

1. As the Sun Kissed the Horizon (1:47)
  2. Poa Alpina (4:11)
  3. Chukhung (7:34)
  4. The Things I Tell You (6:28)
  5. Times When I Know You'll Be Sad (3:44)
  6. Hyperborea (5:45)
  7. Kobresia (7:12)
  8. Antennaria (5:04)
  9. Uva-Ursi (3:01)
  10. Sphere of No-Form (5:47)
  11. Silene (7:53)
  12. Prologue * (0:19)
  13. The Silent Orchestra * (7:52)
  14. City Wakes Up * (5:58)
  15. Freeze-Frames * (6:46)
  16. Manicure * (4:43)
  17. The Club * (1:57)
  18. Ballerina * (7:50)
  19. The Eye of the Cyclone * (7:22)
  20. Endurium * (10:47)
avatar van Ducoz
De meeste zijn ook inmiddels al weer niet meer leverbaar(op vinyl), een projectje wat je nauw moet volgen. Nu heeft Geir N-Plants weer uitgegeven op vinyl. Deze Substrata is wel nog leverbaar geloof ik, maar niet meer bestelbaar in de Nederlandse platenzaken. Daarna wordt het (vaak veel duurder) Discogs werk. Volgens mij heb ik geen reissue gemist.

avatar van trebremmit
Dit lijkt me niet plezierig luisteren op vinyl, zo'n ambient reis die dan wordt onderbroken omdat kant a is afgelopen, dubbel en drie dubbel lijkt me al helemaal een ellende.

trebremmit schreef:

Misschien is een plaat hebben (H3 zeg ik wel eens) iets anders dan een plaat draaien: je kunt een plaat hebben en 'em niet draaien (omdat je de plaat en het artwork heel erg mooi vindt en zuinig erop bent); dan beluister je het album op een andere manier; je kunt ook het album niet (fysiek) hebben en het toch beluisteren - dat is volgens mij hoe heel veel users hier luisteren.

Dit is ook een mooi hebbeding: Yagya - Stormur (2019, Transparent Blue Marbled, Vinyl) | Discogs

Die 3 lp-versies bevatten extra materiaal, net zoals de 2cd-versies; voorbeeld: Biosphere - Substrata (2017, CD) | Discogs

of: Biosphere - Dropsonde (2020, Vinyl) | Discogs 18 tracks i.t.t. 11 (originele cd)

avatar van trebremmit
Nou vind ik lp's draaien best leuk, maar om het alleen te kopen voor het artwork gaat me wel wat ver. Zo mooi is dit artwork toch ook niet? Maar goed, zelf vind ik sommige muziek meer geschikt voor cd dan lp, en daar valt deze ook onder.

avatar van Mjuman
Deze heb ik niet in handen gehad - Stormur wel en die toch laten ontglippen (en iemand anders kocht dat laatste exemplaar. Ik heb alle Biospheres op cd (en geript om te streamen vanaf NAS), - Man with the Movie Camera heb ik ook - en dan is de urge toch wat minder; en i.t.t. Nost (Ellen Allien) en III (Moderat) en Rival Consoles die je best in delen kunt draaien, is dat bij Biosphere toch anders.

Maar ik heb ooit cd's van Basinski via Discogs van hemzelf besteld en toen kreeg ik ook 2 - ik meen The Disintegration Loops II - cd's, gewoon door B. zelf gebrand met een A4-tje erbij.

avatar van Monsieur'
trebremmit schreef:

Ik meen dat er ook uitgaves zijn van dit album met de échte mooie hoes. Ik deel overigens je mening, een ambient album draai ik ook liever op CD of een streamingdienst, je wil de volledige ervaring. Voor Riceboy Sleeps zou ik echter een uitzondering maken, maar daar krijg je ook een prachtig stukje artwork bij en een kookboek

Mjuman schreef:

Moderat zou ik ook nog wel op vinyl willen, vooral het album dat jij noemt. De uitstapjes van Apparat zijn ook zeker de moeite waard maar die zal je kennen (met ook bovenbenoemde mevrouw Alien).
Basinski vindt ik een rare snoeshaan, en na Disintegration Loop achtduizendveertien ken ik het wel. Perongeluk ooit zijn tape willen digitaliseren en nu melkt 'ie het uit.

avatar van Mjuman
D-kant van de vinyl-release is een bonus, Laika een track van ruim 14 minuten, een typische Biosphere-trip, ook te beluisteren via YouTube en te downloaden (betaald) via bandcamp. Op Amazon.de kan je evt het artwork bekijken - lp is daar uitverkocht.

avatar van 4addcd
Als fan van Bel Canto móest ik destijds zijn debuut wel kopen. Een nieuw genre voor mij, waarbij de ritmische (dansbare) nummers verreweg favoriet waren. De opvolgers kocht ik ook, maar ik miste de uptempo beats. Substrata vond ik zweverig en ik had zoiets van; ‘is dit muziek?’ Toch best veel gedraaid en alleen maar gegroeid. Ik heb het over het eerste jaar vanaf de release....later werd het kastvulling. Totdat een via andere held Steven Wilson weer bij ambient/drone uit kwam. Toen Substrata weer aan de tand gevoeld en daarna weer stof laten happen. Ik kon het niet laten om onlangs de 2-disc editie ook te kopen en zo kreeg dit album een 3e leven. Inmiddels voorzien van geweldige in-ear muziekpluggen kan ik er naar luisteren als nooit te voren. Nu komt ie, liggend op mijn rug in het donker, meer intens binnen dan ooit. En ik ben nu dus toch echt na al die jaren betoverd door dit album. Het is ijzig en loom, maar zo super geraffineerd en vol gevoel. Een fantastische cd om op te slurpen in deze (voor mij) zeer moeilijke Corona tijd. Dit is de muzikale pil die ik nodig heb om te beseffen dat er zelfs in de meest barre tijden prachtige dingen zijn die je alles even laten vergeten. Ontroerend en bijna onaards mooi!