menu

U2 - No Line on the Horizon (2009)

mijn stem
3,37 (879)
879 stemmen

Ierland
Rock / Pop
Label: Interscope

  1. No Line on the Horizon (4:08)
  2. Magnificent (5:20)
  3. Moment of Surrender (7:20)
  4. Unknown Caller (5:59)
  5. I'll Go Crazy If I Don't Go Crazy Tonight (4:10)
  6. Get on Your Boots (3:23)
  7. Stand Up Comedy (3:46)
  8. Fez - Being Born (5:12)
  9. White as Snow (4:37)
  10. Breathe (4:56)
  11. Cedars of Lebanon (4:09)
  12. No Line on the Horizon 2 * (4:07)
  13. Get on Your Boots [Crookers Remix] * (4:27)
toon 2 bonustracks
totale tijdsduur: 53:00 (1:01:34)
zoeken in:
avatar van Chronos85
2,5
Ook ik vind de vergelijking gerechtvaardigd. Zoals eerder gezegd heeft U2 altijd dezelfde samenstelling gehad. Daarnaast heeft de band qua stijl, daar zullen waarschijnlijk veel mensen het niet mee eens zijn, weinig veranderingen doorgemaakt. U2 is geen Beatles, Kinks, Bob Dylan (bij wie stijl, van tijd tot tijd zou veranderen) en ook geen Deep Purple, Genesis, Fleetwood Mac (en misschien Pink Floyd) waarbij door andere samenstellingen vergelijkingen wat betreft progressie ook niet altijd makkelijk is.

Ik heb het idee dat de vergelijking bij U2 gerechtvaardigd is. Belangrijke pijlers zijn (clichématig) vernieuwing en herkenning. Teveel herkenning is mijns inziens niet goed omdat het dan teveel van hetzelfde is en teveel vernieuwing is ook gevaarlijk omdat de band wellicht niet meer herkenbaar is. Een goede balans tussen deze twee is mijns inziens het recept voor 5*.

In het geval van NLOTH heb ik het Been-there-done-that gevoel. Er staat teveel van hetzelfde op (of van wat ik van de eerdere U2-albums ken) zonder dat daar een kwalitatieve of emotionele meerwaarde aan is toegevoegd. De geëikte klassiekers (waar U2 het van moet hebben: zie de best of 1980s en 1990s) komen niet terug op dit album. Het enige nummer wat mij bij is gebleven is het titelnummer zelf, en ook een nummer als Magnificent, wat dan die klassieker zou moeten worden, zou ik niet op een Best-Of album willen zetten. Om eerlijk te zijn heb ik dit gevoel met dit album nog veel sterker dan met de (door velen verfoeide) voorafgaande twee albums....

avatar van musician
4,0
Chronos85 heeft helemaal gelijk (behalve over zijn oordeel over No Line on the horizon, maar dat is iets anders).

Volgens mij is toch één van de bedoelingen van musicmeter dat er inhoudelijk over muziek wordt gesproken. Met iedereen die daar aan wil mee doen.

Er is geen verslag te doen van de ontwikkeling van een band als U2, als niet kan worden vergeleken met het verleden. Ongeacht hoe lang dat is.

Zelfs als er decennia liggen tussen de laatst uitgebrachte cd en de nieuwste (28 jaar bijvoorbeeld voor de Eagles, 24 jaar voor The Who) dan nog is een vergelijking altijd logisch en verklaarbaar.

Voor een verslagje op mume van Boy heb ik deze cd al enige dagen in mijn cd-wisselaar zitten. Het is de eerste cd van U2, maar ik heb geen enkele aanleiding om dit niet als een volwassen album te beschouwen. Zo goed is het eigenlijk al.

En om de juiste waarde van No Line on the Horizon te kunnen weergeven, zul je toch alles tussen Boy en NLOTH moeten kennen en beoordelen.

(Ik dacht trouwens dat de ware fans niets anders deden dan de hele dag lekker keuvelen over hun band)

avatar van west
3,0
U2 fans, er zijn nog steeds reguliere kaarten te koop voor de tour rond dit album en wel voor het concert in Gelsenkirchen (Auf Schalke), dat ligt vlak achter Oberhausen. Dit zijn de 'normale' zitplaatsen, voor de vriendelijke prijs van 100,00 Euro via eventim de
Opvallend, de voorverkoop begon afgelopen vrijdag al en verder is er alleen een concert in Berlijn.

5,0
musician schreef:


(Ik dacht trouwens dat de ware fans niets anders deden dan de hele dag lekker keuvelen over hun band)
Nou, die tijd heb ik gehad. Bovendien werk ik tussendoor nog 5 dagen per week. Dus al zou ik willen. Ik heb daar allemaal geen tijd voor.

avatar van west
3,0
Laatste nieuws: U2 gaat na deze wereldtour definitief uit elkaar! The end is near, het is mooi geweest zo. Er zijn te grote meningsverschillen in de band, maar ze willen nog één keer het beste live laten zien.
Het is wat!

avatar van joetoe
5,0
west schreef:
Laatste nieuws: U2 gaat na deze wereldtour definitief uit elkaar! The end is near, het is mooi geweest zo. Er zijn te grote meningsverschillen in de band, maar ze willen nog één keer het beste live laten zien.
Het is wat!


1 april !!

Gregson
Dat zei The Edge ook voor de Vertigo tour...

avatar van VforVictor
3,0
Ik snap niet dat mensen dit een geweldige plaat vinden.. ten eerste klinkt het alleemaal niet zo heel bijzonder.. Lijkt het erg op Coldplay allemaal... klinkt het allemaal wat te vaag...kweenie, vind het gewoon echt een net niet plaat..

5,0
VforVictor schreef:
Ik snap niet dat mensen dit een geweldige plaat vinden.. ten eerste klinkt het alleemaal niet zo heel bijzonder.. Lijkt het erg op Coldplay allemaal... klinkt het allemaal wat te vaag...kweenie, vind het gewoon echt een net niet plaat..



Wat ik niet snap is dat mensen niet begrijpen dat over smaak niet te twisten valt. Commercieel gezien doet U2 zeer goede zaken er zal wel vraag naar zijn. Zelf ben ik fan vanaf het eerste uur. Wat mij betreft mogen de heren wel wat in de vergetelheid raken. Dan zie ik mijn favoriete groep misschien nog eens in de Oosterpoort of Vredenburg...

Hoe dan ook ik VIND het album één van hun beste. Velen vinden dat , velen vinden dat niet. Respect.

Trouwens die plaat van Coldplay is ook werelds... Ben blij dat er veel goede muziek gemaakt wordt.

avatar van west
3,0
joetoe schreef:
(quote)


1 april !!


Zou er nog iemand geschrokken zijn?

avatar van west
3,0
cristiu2 schreef:
(quote)



Wat ik niet snap is dat mensen niet begrijpen dat over smaak niet te twisten valt.


Of snap jij het zelf niet?

Hij zegt alleen maar dat hij niet begrijpt dat mensen dit een geweldige plaat vinden. Dat is een duidelijk standpunt. En dat ga jij dan betwisten....

5,0
west schreef:
(quote)


Of snap jij het zelf niet?

Hij zegt alleen maar dat hij niet begrijpt dat mensen dit een geweldige plaat vinden. Dat is een duidelijk standpunt. En dat ga jij dan betwisten....


Als je niet begrijpt dat mensen dit een geweldige plaat vinden zegt dan al best veel hoor. Ik begrijp ook wel dat mensen smartlappen leuk vinden. 't Is alleen niet mijn muziek.
Als je dit geen leuke plaat vindt , prima hoor. Koop gewoon een andere cd. Iedereen blij.

5,0
@ cristiu2. Laat je niet gek maken door west. Iemand, die platen eerst met 1.5* beoordeelt en dat later naar 1.0* verlaagt, is toch niet te volgen of erg in de war.

avatar van west
3,0
Ad Brouwers schreef:
@ cristiu2. Laat je niet gek maken door west. Iemand, die platen eerst met 1.5* beoordeelt en dat later naar 1.0* verlaagt, is toch niet te volgen of erg in de war.


Beste Ad, wat is dat nou toch? Niet aardig van je hoor.
Ik beoordeel zelden platen met 1,5* en al vrijwel nooit met 1,0*. Ik heb een hekel aan mensen die doelbewust sommige albums / artiesten laag beoordelen, vaak zonder luisteren.

Wat betreft dit album: ik gaf het eerst 2,5* en na nog een paar keer luisteren heb ik dat verlaagd naar 2,0*. Dat is een weloverwogen oordeel, wat ik hier ook heb onderbouwd. Dat leidde helaas ook tot negatieve en soms boze reacties. Anderen vonden hetzelfde. Waarom wel naar deze cd luisteren? Omdat ik altijd graag naar U2 luisterde. Ik vind dit album U2 onwaardig, maar dat mag duidelijk zijn.
We zijn het dit keer niet eens over de nieuwe albums van U2 en Bruce Springsteen: dat kan toch? Ik ben er teleurgesteld in en jij bent er blij mee. Veel plezier ermee, maar wel sportief blijven graag!

avatar van west
3,0
cristiu2 schreef:
(quote)

Als je dit geen leuke plaat vindt , prima hoor. Koop gewoon een andere cd. Iedereen blij.


Voor mij is het nogal relevant dat dit album van U2 niet 'leuk' is: het is het eerste album van U2 wat ik niet heb, het is verkocht. Teleurstellend vind ik dat: ik had me op deze cd verheugd.

5,0
@ west. Beste muziekvriend, ik reageer wel eens kribbig. Soms terecht en soms misschien onterecht. Dat jij U2 niet zo goed vindt, vind ik helemaal niet erg. Ik heb alleen bij jou wel eens de indruk de je lekker de confrontatie opzoekt. Dat mag en is zelfs wel eens leuk. Maar wie de bal kaatst, kan hem terugverwachten. En wat betreft die 1.5* terug naar 1* staat toch echt in je stemmenlijst (Simply Red) Verder no hard feelings en hou ons scherp!!!!

Father McKenzie
west schreef:
Laatste nieuws: U2 gaat na deze wereldtour definitief uit elkaar! The end is near, het is mooi geweest zo. Er zijn te grote meningsverschillen in de band, maar ze willen nog één keer het beste live laten zien.
Het is wat!

Is dat zo? Geen idee; Ze doen maar. Als ze met zo'n prachtig album hun loopbaan afsluiten, is dat stoppen op een hoogtepunt; Kunnen de Rollende Stenen niet eens meer zeggen, al blijf ik ze wel een leuke liveband vinden, leuke opa's....
Ik denk dat stoppen zo verdomde moeilijk is voor artiesten. Ook al hebben ze al het geld van de wereld.... dan is het hun nog om het applaus te doen, de erkenning, er nog bij horen, geen has beens zijn, dàt is het volgens mij.

Van mij mogen ze stoppen na deze toer, ik zou het niet eens erg vinden, ik blijf hun platen toch koesteren, zo is dat.
En me nog moe maken om als gek te liggen bellen of mailen voor een ticket... mij niet meer gezien.
Ik koop toch hun dvd's van hun live shows. Ik bekijk hun shows wel op de home-cinema, prima klank, plaatsje op de eerste plaats, je kunt naar de wc als je wil... haha!

Ik acht me gelukkig de band toch 2 keer live te hebben gezien, de eerste keer in Expo Gent, Zoo Station tour of hoe heette dat, nèt na het uitbrengen van Achtung Baby! en een jaar later op de weide van Werchter, waar de klank niet echt je dàt was.

5,0
@ Father McKenzie. Zoals ik al eerder schreef zou Bono gezegd hebben, dat er in Marokko tijdens NLOTH sessies zo'n 65 nummers opgenomen zijn. Volop voorraad, zou ik zo zeggen. En daar zou eind dit jaar een nieuwe U2 cd uit gedistilleerd worden. Wel een "meditatieve" cd (???) Ik wacht vol spanning af. En dat West zegt dat dit het laatste tournee zou zijn. Het zou me niks verbazen. De heren worden immers ook een dagje ouder en gaan ze hun artistieke kwaliteiten vanuit de studio op ons afvuren in de toekomst.

Father McKenzie
Ad Brouwers schreef:
@ Father McKenzie. Zoals ik al eerder schreef zou Bono gezegd hebben, dat er in Marokko tijdens NLOTH sessies zo'n 65 nummers opgenomen zijn. Volop voorraad, zou ik zo zeggen. En daar zou eind dit jaar een nieuwe U2 cd uit gedistilleerd worden. Wel een "meditatieve" cd (???) Ik wacht vol spanning af. En dat West zegt dat dit het laatste tournee zou zijn. Het zou me niks verbazen. De heren worden immers ook een dagje ouder en gaan ze hun artistieke kwaliteiten vanuit de studio op ons afvuren in de toekomst.


Ha! Nèt als The Beatles destijds; niet meer toeren en puur; de studio years; Als alles dan in dezelfde verhoudingen geberut, mogen we nog spectaculaire platen verwachten!

avatar van west
3,0
Father McKenzie schreef:
(quote)

Is dat zo? Geen idee; Ze doen maar. Als ze met zo'n prachtig album hun loopbaan afsluiten, is dat stoppen op een hoogtepunt;


Het was gisteren 1 april....

Misschien gaan ze dus nog héééél lang door!

avatar van west
3,0
Ad Brouwers schreef:
@ west. Beste muziekvriend, ik reageer wel eens kribbig. Soms terecht en soms misschien onterecht. Dat jij U2 niet zo goed vindt, vind ik helemaal niet erg. Ik heb alleen bij jou wel eens de indruk de je lekker de confrontatie opzoekt. Dat mag en is zelfs wel eens leuk. Maar de bal kaatst, kan hem terugverwachten. En wat betreft die 1.5* terug naar 1* staat toch echt in je stemmenlijst (Simply Red) Verder no hard feelings en hou ons scherp!!!!


Dank voor je reactie Ad!
Soms krijg ik inderdaad wel eens terecht een bal teruggekaatst.
U2 vind ik wel goed hoor: erg goed zelfs. Alleen dit album niet.
Ik waardeer trouwens 3 albums van Simply Red hoog: de eerste, Stars en Home. Maar deze echt zoveelste grootste hits is wel zo overbodig, vandaar. De melkkoe moet wel helemaal leeg. Het grappige is wel, dat mij normaal wordt verweten dat ik te enthousiast te hoog stem. Maar deze was dus heel bewust, geen antistem (dat doe ik niet).

avatar van VanDeGriend
1,5
De dagen dat ik uitkeek naar de nieuwe U2 liggen al enige jaren achter mij. Neemt niet weg dat ik, al is het maar voor old times sake, trouw de nieuwe releases blijf kopen. Arm word je daar niet van, met die ene cd per 5 jaar, en ik ben natuurlijk graag compleet. Hoewel, niet arm, dat is dan als ik de remasters, die uiteraard in de meest luxe versie binnengehaald moetsen worden, niet mee zou tellen.

Maar allez, het eerste nieuwe U2 werk in vijf jaar dus. Op basis van in het verleden opgebouwd krediet, heb ik gemerkt dat ik heel veel geduld met dit plaatje heb gehad. Ongeveer 15 x zoveel geduld als met de meeste andere releases die me niet in 1 x op zijn minst de suggestie geven dat ik het na tig x draaien misschien wel leuk vind. Zeker 15 x gedraaid dus en het oordeel is voor het eerst in mijn leven bij een U2 plaat negatief. Dus haak hier maar af als je dat niet leuk vindt om te lezen.

Het plaatje begint zeer hoopgevend. Het titelnumer is goed te doen en Magnificent had ook op de beste cd's van U2 niet missstaan. Vintage U2 noemen we dat vandaag de dag geloof ik. Maar goed, dat nummer wordt direct gevolgd door een magnifiek dieptepunt. Misschien wel het slechtste nummer in de hele U2 catalogus. De titel "Moment of Surrender" doet een vlammende old school U2 kraker vermoeden, net als die andere liedjes van U2 met Surrender in de titel zeg maar. Maar het is werkelijk te slap voor woorden. In Oor noemen ze dit nummer geloof ik het emotionele hoogtepunt. Nou hebben ze bij dat blad al lang bewezen dat ze die ellebogen die ze er vroeger bij artiesten in hadden, inmiddels in hun eigen oren heben gestopt, maar hier bakken ze het wel heel bruin met hun gedweep. Ik beloof je: het duurt niet lang voordat een of andere Idols kandidaat dit liedje gaat lopen kwelen waarna Gordon vileine opmerkingen gaat maken over songkeuze.

Daarna word het er wel weer iets beter op maar vlammen zoals vroegah doet het nergens. Sterker nog, het tempo ligt over het algemeen laag, te laag. Reden waarom de plaat juist bij ouderen (waar ik zelf bij hoor) nog wel aan slaat. En daar waar er dan eens gas gegeven wordt, moet er weer perse een nieuw geluid worden uitgevonden. Dat Boots gedoe. Man man. Dat was zelfs op de laatste van Kane, die ik dankzij mijn vrouw, waar ik verder veel van hou, goed ken, het slechtste nummer geweest. Waarom nou niet gewoon doen waar je goed in bent? Dan hebben we nog Stand Up Comedy en dat is dan nog wel leuk. Tenminste als je zoveel van Led Zeppelin houdt dat je ook hun matigste nummers nog pruimt. Fez-Being Born is dan een aangenaam en niet meer verwacht hoogtepunt. Dit nummer, toegegeven, het is ook wat afwijkend van regulier werk, raakt in ieder geval een andere snaar dan die van irritatie. Vervolgens mogen we White als Snow ondergaan. Als dat nummer Last Christmas van Wham niet gaat verstoten van de meest gedraaide kerstplaat top zoveel, eet ik mijn latex regenpak op. Zonder mayonaise. Neemt niet weg dat dit nummer zowaar nog een positieve bijdrage levert aan het hoger uitpakken van mijn score dan 1 ster. Bono zingt fraai en het klinkt in ieder geval of hij gelooft wat hij zingt. Dat doet hij overigens ook in de prutsliedjes, dus aan zijn inzet ligt het niet. Dan komt er nog een rockertje en sluiten we af met zo'n beetje het meest besproken nummer. Dat Lebanon ding. Gezongen vanuit de invalshoek van een oorlogsverslaggever zo heb ik begrepen. Interessant uitgangspunt, matig uitgewerkt.

Dan heb ik ook nog wat te melken over de productie. Die is zompig en dof. Het zal de bedoeling van die hippe Eno en Lanois wel geweest zijn maar met het budget waarmee U2 een plaatje op kan nemen, verwacht ik iets wat klinkt als een klok en niet als een in een emmer olie gedonderde radiowekker.

Voor de goede orde, ik durf mij zelf, zelfs in deze tijd, U2 fan voor het leven te noemen. Heb kaartjes voor 21 en 22 juli enzo.

En weet je...ik ben niet eens teleurgesteld. Ik ben gewoon ontzettend kwaad. Dat mijn vroegere idolen zoiets als dit gemaakt hebben. Met voorsprong zwakste U2 plaat ever.

2,0
PinkEclipse schreef:

Artiesten gaan niet de studio in met de gedachte: "we gaan een betere CD maken dan de vorige keer".
H


NIet? Dan moet je gewoon ophouden. Opbokken met dat soort 'muzikanten'

avatar van Nicholas123
3,5
xillix schreef:
(quote)


NIet? Dan moet je gewoon ophouden. Opbokken met dat soort 'muzikanten'


Dat is nogal een achterlijke uitspraak die getuigd van weinig begrip voor de manier waarop muziek gemaakt wordt. Kwaliteit van muziek is niet meetbaar. Er zijn alleen favorieten en albums zijn niets anders dan weergaven van een creatief proces op een bepaald moment en in bepaalde omstandigheden. Artiesten maken muziek vanuit hun gevoel en hebben geen ander doel dan het resultaat naar hun tevredenheid te krijgen. Als je voortdurend gaat vergelijken met vorig werk en of het nu beter moet heeft dit vaak nogal een negatieve impact op de muziek.

5,0
@ Nicholas123. Helemaal mee eens!!!

88Fabian
PinkEclipse schreef:
Artiesten gaan niet de studio in met de gedachte: "we gaan een betere CD maken dan de vorige keer".

Waarmee dan?,met de gedachte:we kunnen weer poen verdienen?.

avatar van SirNoodle
2,5
VanDeGriend schreef:
De dagen dat ik uitkeek naar...

Het plaatje begint zeer hoopgevend. Het titelnumer is goed te doen en Magnificent had ook op de beste cd's van U2 niet missstaan. Vintage U2 noemen we dat vandaag de dag geloof ik. Maar goed, dat nummer wordt direct gevolgd door een magnifiek dieptepunt. Misschien wel het slechtste nummer in de hele U2 catalogus...


Ik kan me dus volledig aansluiten bij je gevoel rond deze plaat. Ook dat stukje kwaadheid over het lage niveau herken ik, bij mij wordt dat dan nog wat verhoogd door alle bombarderie rond deze plaat (het is duidelijk dat de basismarketing-tagline achter de hele campagne is 'eindelijk terug een echt goeie U2-cd').

En als persoonlijke steun voor je: je staat niet alleen in je moment of surrender - opinie. Met gaarne bevestig ik hierbij de door U gestelde kandidatuur van dit nummer voor 'misschien wel het slechtste nummer in de hele U2 catalogus', de award is een golvend lijntje in massief geborstelde inox, om het kabbelende & gekunstelde van dit nummer te accentueren.

Father McKenzie
Raar, VanDegriend heeft blijkbaar geheel andere oren dan de mijne.
Ik hoor een uiterst geïnspireerde, gevarieerde en gedreven plaat, de beste sinds Achtung Baby!

Zéér raar de perceptie van sommigen, wat deze plaat betreft...

avatar van Mjuman
Father McKenzie schreef:
Raar, VanDegriend heeft blijkbaar geheel andere oren dan de mijne.
Ik hoor een uiterst geïnspireerde, gevarieerde en gedreven plaat, de beste sinds Achtung Baby!

Zéér raar de perceptie van sommigen, wat deze plaat betreft...


Tja, hij gaat naar het concert en is een echte U2-fan. Ikzelf verwachtte na de laatste 2 (o.m. die 'atoombom' die eerder een lullig trekrotje was) helemaal niets meer en was redelijk verrast. Ik heb 'em op vinyl gekocht en draai em regelmatig en met redelijk genoegen.

Maar op de man af gevraagd: hij doet leuk mee in het peloton, maar brengt bij mij niet teweeg, wat de eerste 5 albums deden (zie ook mijn eerdere opmerkingen hier over vergelijken).

Misschien ben ik wel meer muziekliefhebber dan U2-fan, maar ik kan me (halloo, na 4-5 jaar) wel een eventuele teleurstelling bij de fans voorstellen. Zo heb ik - meen ik - mon père vergelijkbare berichten van uw hand gelezen bij latere releases van ene Sting.

stuart
Ach, 't is meestal wel leuk om te lezen hoe anderen een album vinden en we er met zijn allen over 'neuzelen' ; uiteindelijk gaat het toch om je eigen muziekbeleving / smaak bij het beoordelen van een album en eventueel welke 'eisen' je aan een album stelt (althans, zo bekijk ik het).......zo bekeken vind ik het tot dusver wel een redelijke/aardige plaat van U2.

Gast
geplaatst: vandaag om 12:35 uur

geplaatst: vandaag om 12:35 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.