U2 - Pop (1997)

Ierland
Label: Island

1. Discothèque (5:19)
  2. Do You Feel Loved (5:07)
  3. Mofo (5:49)
  4. If God Will Send His Angels (5:22)
  5. Staring at the Sun (4:36)
  6. Last Night on Earth (4:45)
  7. Gone (4:26)
  8. Miami (4:52)
  9. The Playboy Mansion (4:40)
  10. If You Wear That Velvet Dress (5:15)
  11. Please (5:02)
  12. Wake Up Dead Man (4:52)
  13. Holy Joe [Guilty Mix] * (5:08)
totale tijdsduur: 1:00:05 (1:05:13)
Groot gelijk

avatar van Narva
Wat zonde

avatar van Alicia
Nee hoor... mijn broer vond het een erg geslaagd kadootje. Blijft in de familie, zal ik maar zeggen!

Alicia schreef:
Ik heb deze weggegeven!

Ik ook, en de lp heb ik ook voor weinig weg gedaan... (en ik ben groot vinyl liefhebber)
Echt een U2 Album waarbij ik nooit meer de behoefte heb om m op te zetten (net als vele die hierna kwamen) terwijl er best nog wel een stuk of 4 echt mooie nummers op staan

avatar van Premonition
Alicia schreef:
Ik heb deze weggegeven!

Ik heb Big Music net de deur uit gedaan

Begrijp werkelijk niet waarom dit album zo verguisd wordt, één van de spannendste albums van de Ieren. Niet overall geslaagd (Discothèque en The Playboy Mansion), maar echt veel beter dan de albums, die hierna kwamen.

avatar van Alicia
Oh... deze was niet helemaal slecht. Maar ik draaide um gewoon ook niet meer. Enkele nummers heb ik nog wel op een verzamel. Mijn broer was er blijer mee dan ik, zodoende!

Premonition schreef:

Ik heb Big Music net de deur uit gedaan

Eh, jammer dat ik de mijne net aangeschaft heb! Anders had ik hem wel willen hebben

avatar van sierrra
Veruit het beste album na Achtung. Jammer dat de meeste recenties grotendeels de plank totaal misslaan. En tegenwoordig iedereen maar zeuren dat U2 niet meer spannend is...Misschien wel begrijpelijk als je meest experimentele album zo wordt/werd afgebrand...

^Ik vind achtung en zooropa veel experimenteler dan dit album.

Ik vind The Unforgettable Fire hun mees experimentele album.

veruit het slechtste wat U2 op de plaat heeft gezet. Al komt hun laatste album dicht in de buurt

avatar van sierrra
Je wordt oud Neal...

avatar van captain scarlet
De laatste echt interessante en spannende plaat van U2. Wat daarna kwam was allemaal niet slecht maar toch wel minder boeiend en minder verrassend..

avatar van luigifort
Vind ik ook..daarna werd t huilen..

Meest onderschatte plaat van U2. Behoort mijns inziens tot het beste album van nineties-U2. Lyrics en muziek zijn goed op elkaar afgestemd, de liedjes zijn niet wat ze in eerste instantie lijken (zoek naar de verschillende lagen in de liedjes) en je voelt gewoon de despair die de heren van U2 in de liedjes hebben verwerkt (looking for the baby jesus under the trash- MOFO).

avatar van Leptop
Laten we het dan maar weer eens een kans geven...

avatar van Julian McArthur
Zonde van de alternatieve versie van Please. De versie die als single werd uitgebracht vond ik veel beter met ook nog een mooi gitaarstuk

Onderschatte plaat, ik vind het nog steeds een fijn album.

Zwaar onderschat

Cured
Terecht ; één van hun zwakste albums en zeker voor U2 begrippen tot 2000. men draafde door en sloef de plank flink mis. Met name 'poppers' en wat dance-rock georíënteerde liefhebbers konden hier wel wat mee.

3,24 vind ik nog te hoog....2,5 ster , zelf zou ik het 2 sterren of zo geven.

avatar van Snakeskin
dan moet jij die 2 geven. Waarom trouwens tot 2000?

avatar van devel-hunt
Cured schreef:

Het is altijd gezegd, dat deze plaat bol staat van de dance invloeden, ik draai deze plaat regelmatig sinds de release maar moet de dance inloeden nog ontdekken. Als ik aan een artiest uit de oude school denk die een plaat heeft gemaakt die bol staat aan dance invloeden denk ik aan een plaat als earthling van Bowie, maar zeker niet aan POP, wat het logische vervolg is van het meesterlijke Achtung baby en tegenvallende Zooropa.

avatar van Snakeskin
Zooropa scoort gek genoeg een stuk hoger dan deze. Ik vind het overigens een degelijk album en zeker niet tegenvallen.

avatar van LucM
Ik vind dat zeker niet één van de beste U2-albums, er staan enkele mindere nummers tussen (Miami vind ik een draak) maar nog altijd veel beter dan hun laatste Songs of Innocence.
U2 was zeker niet de enige band die eind jaren '90 flirtte met elektronica, ook R.E.M. en Smashing Pumpkins deden dat (met nog beter resultaat).

avatar van Snakeskin
met flirten met electronica is niets mis, het wordt problematisch als men zich er in verliest, en dat gevoel heb ik totaal niet.

avatar van Castle
De draad anders doortrekken in de U2 history. Stel dit album wel uitpakte zoals de heren bedacht hadden en het een dijk van een plaat werd, commercieel sukses, dan waren de heren niet daarna op save gegaan en platen gaan maken die duidelijk u2 klinken maar de spanning missen die men t/m Achtung Baby wel had, magie, vonken en enrgie. Misschien had een andere producer(s) de magie wel kunnen bewaken.

Persoonlijk voor mij het laatste lekkere album van de heren.

avatar van nelnontwisa
Af en toe heb ik mijn muziek op shuffle staan, en ik heb nu meerdere keren gehad dat er een nummer begon, en ik dacht 'potverdikkie wat is dit lekker', keek wat voor nummer het was en het een nummer van pop bleek te zijn. Bij de meeste nummers heb ik pas door dat het U2 is als Bono begint te zingen.
Vind het erg bijzonder dat deze band, naar wie ik al jaren luister en met zo'n eigen maar overbekend geluid, mij nog weet te verrassen. Ben het dan ook eens met de mensen hierboven dat dit album zwaar onderschat is, en inderdaad het laatste U2 album dat ik echt goed vind.

Wat een album! U2's meest ondergewaardeerde album. Ze hebben zich met dit album opnieuw uitgevonden. Iets wat hierna nooit meer echt is gelukt. Dit album kent geen slechte nummers.

avatar van Michael c
Binkie2008 schreef:

Hear, hear

avatar van james_cameron
Eén van de meest verguisde albums van de band, maar ik kan er nog steeds wel wat mee. Vooral de eerste zeven tracks zijn sterk, met uitzondering van het vervelende If God Will Send His Angels. De vijf laatste nummers zijn wat wisselvalliger, maar eigenlijk altijd wel interessant. De dance- en techno-invloeden vind ik erg geslaagd op dit album; die elementen zijn naadloos in het totaalgeluid verwerkt, op vernuftige wijze.