U2 - Pop (1997)

Ierland
Label: Island

1. Discothèque (5:19)
  2. Do You Feel Loved (5:07)
  3. Mofo (5:49)
  4. If God Will Send His Angels (5:22)
  5. Staring at the Sun (4:36)
  6. Last Night on Earth (4:45)
  7. Gone (4:26)
  8. Miami (4:52)
  9. The Playboy Mansion (4:40)
  10. If You Wear That Velvet Dress (5:15)
  11. Please (5:02)
  12. Wake Up Dead Man (4:52)
  13. Holy Joe [Guilty Mix] * (5:08)
totale tijdsduur: 1:00:05 (1:05:13)
avatar van Irish
Al op jonge leeftijd fan geworden van U2 maar in de loop der jaren toch enigszins uit het oog verloren. Ben dus afgehaakt bij Achtung Baby - het allerbeste U2 album - en begin nu de schade in te halen. Een aantal nummers van dit album kende ik al wel maar heb Pop nooit eerder echt goed beluisterd. Er blijken toch een hoop interessante songs op te staan en de dance-invloeden vind ik een van de sterkste kanten van U2. In de 90's waren ze op de top van hun kunnen en hoop dat ze die sound weer een beetje opgaan met het aanstaande album Songs of Experience.

Voorlopig 3,5* waard

De laatste 3 a 4 worpen zijn allemaal op safe, dus zou er niet teveel van hopen.

avatar van Poles Apart
Op "Pop" sloeg de band experimenteerdrift betreft net iets te ver door. De balans is zoek. De plaat was ook nog niet af, werd uitgebracht omdat er een tour op stapel stond. Niet ideaal. Op "Achtung Baby" en "Zooropa" was die balans nog prima, "Zooropa" is zelfs m'n favoriete U2 album.

Toch hoor ik "Pop" nog altijd veel liever dan alles dat hierna kwam, juist omdat de heren niet bang waren om te experimenteren, en niet voor de veilige route kozen. Hou persoonlijk ook van het Passengers album om die reden.

avatar van Minneapolis
Ik schaar me achter degenen die deze plaat ondergewaardeerd noemen. Het is misschien minder dan het meeste er voor, maar beter de saaie werkjes die er na kwamen.
De plaat is lekker gevarieerd, beginnend wat Zooropa achtig materiaal, stort even in met nummers 6 en 7, om vervolgens te trakteren op 4 broeierige (imo de beste) nummers in geheel nieuwe stijl. Wake Up Dead Man vind ik dan weer weinig om het lijf hebben.

avatar van loneranger
Best een aardig album van U2. Eigenlijk hebben alleen de eerste drie nummers invloeden van dance en techno. Mijn favoriete nummers zijn: Discotheque, do you feel loved, last night on earth, gone en please. Toch hoor ik U2 liever rocken.

avatar van devel-hunt
De plaat die zogenaamd vol staat met dance en techno invloeden, alleen hoor ik dat niet. Ik hoor een bevlogen band die hier en daar een nieuwe invalshoek zoekt, maar niet meer dan dat. POP, zo goed zijn ze hierna niet meer geweest, Maarja, probeer hier maar eens overheen te komen.

avatar van matthijs
Samen met SOI minst gewaardeerde U2 plaat volgens mume (afgaande op het gemiddelde cijfer), en tegelijk de meest ondergewaarderde platen: niet perse beter, maar op gelijk niveau met de hoger gewaardeerde platen.

avatar van Castle
matthijs schreef:

En wat is dan jouw waardering?

avatar van matthijs
Castle schreef:
En wat is dan jouw waardering?

Goed punt! Een dikke 4 sterren.

Op 13 april komt Pop opnieuw uit op vinyl.

aERodynamIC schreef:
Op 13 april komt Pop opnieuw uit op vinyl.

En wat een geld vragen ze voor een dubbelaar zeg, niet te geloven...

lennon schreef:
En wat een geld vragen ze voor een dubbelaar zeg, niet te geloven...

Dat is geen uitzondering meer hoor. Helaas....

Herbeluisterd en mijn mening fiks herzien.
Niet alles is even memorabel, maar het is toch een stuk beter nu dan wat ik er toen van vond.
3,5 sterren.

avatar van Leptop
Dat snap ik wel denk ik. Voorheen toch teveel vanuit de evolutie beoordeeld en met heimwee naar de oude sound? En nu min of meer losstaand van hun discografie om er dan toch genoeg kwaliteit in te ontdekken?
Althans, zo is het bij mij.

Exact Leptop. Goed omschreven.

avatar van kennie
Ik schaar me ook bij de mensen die dit album ondergewaardeerd vinden. Zeker beter dan ATYCLB en alles wat daarna komt. Deze staat steevast in mij U2 top 5.
Van het werkelijk prachtig ontroerende Please tot het experimentele Do You Feel Loved. If God, Gone, Staring At The Sun. Het opzwepende Discothèque. En dan nog aan het eind Wake Up Dead Man.
Zelfs Zooropa krijgt hier meer. De snel in elkaar geflansde leftovers van Achtung Baby met de werkelijk slechtse U2 track ooit. Numb.
Snap eigenlijk niets van deze lage waardering hier?

avatar van Johnny Marr
Toch een onderschat plaatje gebleken dit. Hun laatste écht goede plaat wat mij betreft. De statistieken op MuMe bij dit album vind ik wel een beetje vreemd: Please is echt niet het beste nummer van het album. Voor mij is dat duidelijk Discotheque, Gone of Mofo.

Staring at the Sun staat gelukkig gedeeld op de eerste plaats en dat is en blijft toch ook een fantastich nummer. Heerlijk wegzwijmelen op dat gitaartje. Dat is nog zoiets: wat blijft The Edge toch een schitterende gitarist, en vooral op dit album laat hij duidelijk z'n kwaliteiten zien.

avatar van Axeqlusive
Van alle U2 albums staat deze bijna als minste genoteerd, onterecht in mijn ogen en ik vind hem dan ook flink onderschat. U2 probeerde hier wat anders, of eigenlijk dat pretendeerden ze. Eigenlijk is het vooral Mofo die voor dat beeld hiervoor zorgt.

Erg is dan ook vooral veel Pop te horen, niet zo vreemd gezien de titel. Meest onderschatte nummer vind ik Do You Feel Loved, wat lazy gezongen door Bono, maar samen met Wake Up Dead Man mijn favoriet. Daarbij is ballad If God Will Send His Angels natuurlijk prachtig, maar wel qua geluidsniveau errug stilletjes, zeker na Mofo. Minste is overigens met afstand Miami.

Ik heb weleens gelezen dat het album een haastklus was omdat de tour al gepland stond. Het is spijtig dat zaken hierdoor wat afgeraffeld zijn. Stiekem hoop ik dat de Ierse heren nog eens een keer aandacht besteden aan dit album met een 'x-th anniversary' edition met nieuwe mixes. De Mike Hedges mix van Discotheque en Gone maken de nummers bijvoorbeeld nog beter. Het is voor mij het bewijs dat er met een betere mix duidelijk meer in dit album had gezeten.

avatar van Twinpeaks
Een favoriet gaat het nooit worden , maar ik ga wel een vol punt omhoog . In de beoordeling destijds meegenomen de teleurstelling waarschijnlijk. Nu ik er na vele jaren weer met andere (oudere) oren naar luister kan ik allemaal wel meer waarderen. 3 en halve ster dus nu

avatar van Funky Bookie
U2 ging voor een modern jasje en met name in de eerste nummers zitten veel dance invloeden. Daarna wordt het liedje weer langzaam belangrijker. Al met al is dit album beter dan ik in gedachten had.

Leptop schreef:
Althans, zo is het bij mij.

Klopt naar mijn mening helemaal en eerlijk gezegd heb ik dat 20 geleden al voorspeld. Dit was voor de (overwegend vreselijk conservatieve) achterban van U2 destijds een veel te grote cultuurshock. Gelukkig voor hun levert de band tegenwoordig wel waar hun publiek om vraagt nl het ene voorspelbare en herkenbare plaatje na het andere.

avatar van Darkzone
Hun laatste geweldige album. Hierna kwamen een aantal redelijk saaie album, al ging het met de 2 Songs-albums weer de betere kant op.

avatar van aerobag
Als je mee leest zal het je niet ontgaan zijn, ik ben geen fan van U2. Boy en War gaan er nog wel in bij mij, daarna krijg ik steeds meer moeite met het werk van de band. Zooropa vond ik een ongelukkige poging tot experimentatie, maar ergens heb ik ook weer een zwak voor bands die van hun eigen bewandelde paden af durven te wijken. Hetzelfde doen ze enigszins op Pop, waarbij geflirt wordt met up-tempo electro rock passages. Echter, ze weten me wederom niet echt te bereiken. Het is geen complete ramp, ik haal zeker wel wat plezier uit tracks als Dicothéque en in het bijzonder vind ik Mofo een geslaagd nummer, maar het blijft allemaal zo oppervlakkig. Ik zal verder niet te negatief zijn, het is gewoonweg een band die ik niet op waarde kan schatten.

avatar van Chameleon Day
aerobag schreef:

Ikke nie snappen nie. Niet te negatief? Niet op waarde schatten?........een 2,0 uitdelen?

avatar van aerobag
Chameleon Day schreef:

Wat snap je niet? Een 2 zit nog 3 trapjes boven het laagst haalbare

avatar van Premonition
Ach, paarlen voor de zwijnen
Voor iemand die Boy en War de beste albums van U2 vindt, is dit (verguisde) album een space station to far.

aerobag schreef:

Wat snap je niet? Een 2 zit nog 3 trapjes boven het laagst haalbare

Nee, een -1 mag je nier niet geven.

avatar van GrafGantz
Jan uit Berlijn schreef:

Nee, een -1 mag je nier niet geven.

3 trapjes: 1,5* / 1,0* / 0,5*

avatar van Kronos
Jongens, maak het niet te moeilijk voor die U2 fans.

avatar van Premonition
Kronos schreef:
Jongens, maak het niet te moeilijk voor die U2 fans.

Je snapt het niet, de meeste traditionele U2 fans zijn het met jullie eens. Dit album wordt namelijk verguisd (ook door U2 zelf trouwens), terwijl het imo juist een geslaagd album is om elektronische elementen te integreren in hun gitaarpop.