Mumford & Sons - Sigh No More (2009)

Folk / Rock
Label: Island

1. Sigh No More (3:27)
  2. The Cave (3:38)
  3. Winter Winds (3:39)
  4. Roll Away Your Stone (4:23)
  5. White Blank Page (4:14)
  6. I Gave You All (4:20)
  7. Little Lion Man (4:07)
  8. Timshel (2:53)
  9. Thistle & Weeds (4:49)
  10. Awake My Soul (4:15)
  11. Dust Bowl Dance (4:43)
  12. After the Storm (4:07)
  13. Sigh No More [Live at Club 69] * (3:38)
  14. Awake My Soul [Live at Club 69] * (4:17)
  15. White Blank Page [Live at Club 69] * (4:01)
  16. Timshel [Live at Club 69] * (3:09)
  17. The Cave [Live at Club 69] * (3:41)
  18. Hold Onto What You Believe * (4:04)
  19. Sigh No More [Live at Shepherd's Bush Empire] * (4:11)
  20. Winter Winds [Live at Shepherd's Bush Empire] * (3:48)
  21. Roll Away Your Stone [Live at Shepherd's Bush Empire] * (4:26)
  22. White Blank Page [Live at Shepherd's Bush Empire] * (4:13)
  23. I Gave You All [Live at Shepherd's Bush Empire] * (4:17)
  24. Awake My Soul [Live at Shepherd's Bush Empire] * (4:39)
  25. Little Lion Man [Live at Shepherd's Bush Empire] * (4:16)
  26. Thistle & Weeds [Live at Shepherd's Bush Empire] * (5:39)
  27. Timshel [Live at Shepherd's Bush Empire] * (3:22)
  28. The Cave [Live at Shepherd's Bush Empire] * (4:00)
  29. Dust Bowl Dance [Live at Shepherd's Bush Empire] * (5:31)
  30. Feel the Tide [Live at Shepherd's Bush Empire] * (3:41)
AC1
Heb jij geen manieren geleerd? Tjonge tjonge! Heb je dan niet door dat ik zit te vissen naar de muziekstijl van deze groep?

Over manieren gesproken: misschien kan je zelf even het fatsoen opbrengen wat eerdere geposte berichten bij dit album te lezen? Nota bene op deze pagina wordt de muziekstijl een paar keer omschreven. Van luiheid is niemand gediend.

Op de '7 meningen' klikken levert ook een hoop op.

avatar van tsjong
Alleen voor Dust Bowl Dance geef ik al 5 sterren.

De Grote Zaaddonor Show.
David Crosby leverde sperma voor zangeres Melissa Etheridge.
Waardoor ze een gezonde tweeling ter wereld hielp.
Wie Mumford & Sons hoort zou kunnen beweren dat hij ook in het Verenigd Koninkrijk zijn liefdadigheidsdaad heeft toegepast.
Marcus Mumford als de bastaardzoon.
Samenzang die doet linken naar de samenwerking met Stills, Nash and Young.
Waar heb ik dit eerder gehoord?
Déjà Vu.

Er zit een soort van kwetsbaarheid in de zang.
Die ik ook hoorde bij het debuut van Counting Crows.
Het theatrale gedragen geluid van Adam Duritz.
Maar dan de Britse variant.

Helemaal overtuigend is het nog niet.
Helaas nog niet live mogen ervaren.
Iets wat ik bij vergelijkbare bands als Local Natives, Noah and the Whale en 16 Horsepower wel heb gedaan.
Vanwege de indruk die ze bij mij achter lieten was ik gelijk om.
Iets wat ik me tevens bij Mumford & Sons kan voorstellen.
De impact van The Cave, White Blank Page en Little Lion Man zal dan een stuk groter zijn.
Dat dit kwalitatief hoogstaande songs zijn is een feit.
Nu nog laten nestelen in ons collectieve geheugen.

avatar van DikkeDarm
Sven Bersee schreef:

Nick & Simon - Nick & Simon (2006)

avatar van RensZ
deric raven, mooi stuk geschreven maar het is Mumford met een 'd'

Veranderd.

avatar van Gründafjørdøhur
Het is toch niet te filmen hoe snel het ook met deze houthakkers gegaan is zeg, eind 2009 stonden ze nog met knikkende knieën en bek vol tanden in Doornroosje. Blijft het nog steeds wel een fijne plaat vinden, hou wel van de bombast van nummers als Roll Away Your Stone. Die andere nummers zijn ook net zo fijn.

avatar van Rhythm & Poetry
Valt nu toch een stuk beter in de smaak dan voorheen.

M & S zijn overigens, in het kader van de volledig nutteloze info, één van de meestgedraaide bands/acts geregistreerd via Last FM in 2010, nummer 2 om precies te zijn. Zelfs eindigend vóór bands als Arcade Fire of The National:

Best of 2010 - #2 - Mumford & Sons – Last.fm

#1: Ke$HA (ken ik niet eens.....)

avatar van Poeha
Chenque schreef:

#1: Ke$HA (ken ik niet eens.....)

Houden zo

avatar van Thestrals
Ik vind deze plaat echt geweldig. Met mijn eerste kennings making met het nummer; "I gave you all' was ik gelijk al helemaal om. Als een nummer als zo mooi is, kan de rest gewoon niet slecht zijn.
Het album is echt geweldig, en ik luister er met veel plezier naar. Ik heb sinds kort de cd ook in 'echt' bezit, en hij blijft maar in de cd speler zitten.

4 sterren! : )

avatar van Fingertippie
CD enige maanden terug gekregen van mijn zoon. Ik had nog nooit van deze band gehoord. Kennismaking met deze band is goed bevallen. Voor mij klinkt het als Ierse folk. Ik waar me dan ook in een Ierse pub.

Hendrik68
The Cave en Little Lion Man kende ik wel van de radio, maar nooit hoorde ik wie de artiest was, 2 geweldige songs. Zaterdag een stukje gezien van een concert, maar ook weer met een half oor. Net even een paar fragmenten beluisterd en dit is goed zeg. De laatste paar nummers klinken wat gezapig, maar dat zal met de eerste luisterbeurt te maken hebben. Hier wil ik meer van horen.

Don't believe the hype.

Ik heb dit album al niet geluisterd toen het uitkwam, en ook toen het (tijdens LL) een hype werd heb ik me er niet toe kunnen zetten om het album te gaan luisteren.

De singles klinken aardig, maar daarmee houdt het ook wel op. De rest is saai, inhoudsloos en vaak hetzelfde. Ook de vele "ahaaaaa's" gaan op je zenuwen werken.

Subtiel is Mumford allerminst. Geen rustige passage gaat voorbij, of er volgt alweer een uitbarsting van allerlei instrumenten. Jammer is hierbij ook dat het telkens bijna identiek klinkt. Er is weinig variatie in de uitbarstingen en ze lijken allemaal op elkaar.

En dit geldt helaas ook voor de liedjes en voor de stem van Mumford.
Nergens wordt het spannend, en helaas gaat het trucje ook nog heel snel vervelen.

tsjong schreef:
Alleen voor Dust Bowl Dance geef ik al 5 sterren.

Jammer dat je alleen op een heel album mag stemmen.
Maar dat zal ongetwijfeld de reden zijn dat je het album nu op 4.5* hebt staan

avatar van shoarmaboer
Een van de beste bands On Earth!! Alle nummers zijn geweldig, en verdienen allemaal een dikke 10...eeuh...5! Snap alleen totaal niet waarom ze niet gewoon in de top 250 staan?! Ze staan er gewoon helemaal niet in! :O Maar goed, fantastisch album en geweldige band!

avatar van Hedser
shoarmaboer schreef:

Een album kan pas in de top 250 staan als hij meer dan 2 jaar oud is.

avatar van shoarmaboer
Hedser schreef:
Een album kan pas in de top 250 staan als hij meer dan 2 jaar oud is.

Wat een leven! Ik leer elke dag weer wat nieuws!

avatar van wisselstroom
pim556 schreef:

...

Ik begrijp je kritiek, maar ervaar niet de verveling die je noemt. Tja, deze muziek is inderdaad niet heel subtiel of origineel. Maar dat hoeft ook niet altijd, toch? Tuurlijk, er zijn genoeg (folk-)artiesten die muzikaal gezien interessanter zijn, maar ik kan prima luisteren naar de meezingers van deze festivalfolkpopband. Ik denk dat de mannen gewoon een stel goed klinkende nummers in elkaar hebben gezet dat een groot publiek aanspreekt. Ongeacht of het in muzikaal opzicht briljant is, luister ik nog altijd met veel plezier naar dit plaatje. Er zit voor mij net genoeg variatie in om het boeiend te houden. En blijkbaar ben ik niet de enige, gezien de hoge notering in de rotatielijst.

Beperkt houdbaar...? Daar komen we over een paar jaar achter

avatar van pim556
Oh maar origineel hoeft voor mij niet per se. Als het goed klinkt kan ik een plaat zeker ook waarderen.

Het hoge meezinggehalte zou er wel mee doorkunnen, maar op de één of andere manier vind ik het gewoon niets.

Wel zette ik gister spontaan I Gave You All op, een mooi nummer en er is ook enige subtiliteit in te vinden.
Vanwege het hoge gemiddelde zal ik de plaat zeker nog een paar keer opzetten.
Maar met veel plezier zal ik dit niet doen, vrees ik.

avatar van Snoeperd
Mumford & Sons, de grote hype van 2009, ik ben ook enthousiast over de plaat, maar ik mis toch iets, waar Fleet Foxes me helemaal weten in te pakken, lukt dat hier niet. Dit met Fleet Foxes vergelijken kan eigenlijk niet, tussen hen en Mumford & Sons zit een wereld van verschil. Maar toch maak ik even een vergelijking, op Fleet Foxes zijn de samenzangen hemels mooi, een echt link met Crosby, Stills, Nash & Young. Ook hier wordt gezegd dat de samenzangen prachtig zijn, dat ervaar ik nog niet. Deze plaat heeft veel sterke punten, zoals de sterke melodieën, een aantal zeer goede nummers met mooie refreinen, en helaas ook wat nummers die het ene oor ingaan en er direct aan de andere kant weer uit.

Ik ben er nog niet helemaal uit, want het is een goede plaat maar er mist iets, ik denk die samenzangen die zo mooi zijn bij Fleet Foxes.

avatar van chevy93
Zo te zien ben ik niet de enige die dacht Michael Stipe te horen. Ik dacht af en toe echt dat hij van band gewisseld was.

avatar van Paalhaas
Heb ik een hype gemist of zo? Klinkt best leuk hoor.

khonnor
bon, vandaag de cd maar in de vuilbak gezwierd. kon deze folkrock voor scoutsjongetjes en meisjes echt niet meer aanhoren...

te veel ah-ah-aaaaaaaahs. te puberale teksten. te veel van het zelfde. te oppervlakkig. te saai. te dit. te dat. en die banjo werkt na een paar nummers fameus op de zenuwen.

alle respect voor het succes dat dit kleine groepje met redelijk onhippe muziek heeft gekregen. maar, in dit genre zijn er toch zoveel betere en klassevollere groepjes te bedenken.

Toch zonde... bedenk eens hoeveel klusjes je die scouts had kunnen laten doen voor die cd.

avatar van Co Jackso
khonnor schreef:

Graag hoor ik welke albums/artiesten beter zijn binnen dit genre. En kom aub niet met The Pogues. Die heb ik al geprobeerd, en is duidelijk een stuk minder dan Sigh No More. De standaardkritiek die mensen hebben op deze plaat van Mumford & Sons, is in mijn ogen grotendeels van toepassing bij The Pogues.

Persoonlijk snap ik niet dat deze teksten puberaal en oppervlakkig genoemd worden. Natuurlijk het is geen Lou Reed, maar puberaal gaat mij net even te ver. Daarnaast kan ik dit album met geen mogelijkheid saai noemen, nummers als Dust Bowl Dance en White Blank Page vormen uitstekende tegenhangers voor The Cave en Winter Winds.

avatar van Zombywoof
@ Co Jackso: Probeer Richard Thompson eens. Folkrock ten top!
Enkele album tips:
Mock Tudor
Rumor and Sigh

Fijne plaat van Mumfort en Sons.
Winter winds en Little Lion Man hebben mij echt geroerd.
Hoop dat ze snel met een nieuw album komen!

avatar van Gründafjørdøhur
Ik las van de week de recensie van Pitchfork.
Hoorde dat ze zo ontzettend negatief waren over dit album.
Ik ben nog eens gaan luisteren
Nu ben ik het eigenlijk ook gedeeltelijk eens geworden met die recensie.
Er wordt o.a. gezegd dat ze volledig voor het geld muziek maken. Dat betwijfel ik. Bespeur toch altijd wel oprechtheid bij deze jongens en muzikaal vind ik dit best wel prettig.
Verder wordt er in die recensie een aantal teksten zwaar bekritiseerd. Dit is het punt waar ik het eens mee ben geworden
Zoals in White Blank Page ik quote:
"Mumford paints himself a sensitive guy put upon by insensitive lovers: "Tell me now where was my fault in loving you with my whole heart," he whines on "White Blank Page".

En Little Lion Man: "as if admitting wrongdoing is a noble gesture: "I really fucked it up this time, didn't I, my dear?"