The Cure - Faith (1981)

Label: Fiction

1. The Holy Hour (4:25)
  2. Primary (3:35)
  3. Other Voices (4:28)
  4. All Cats Are Grey (5:28)
  5. The Funeral Party (4:14)
  6. Doubt (3:11)
  7. The Drowning Man (4:50)
  8. Faith (6:43)
  9. Carnage Visors * (27:51)
  10. Faith [RS Home Demo] * (2:57)
  11. Doubt [RS Home Demo] * (1:09)
  12. Drowning [Group Home Demo] * (1:52)
  13. The Holy Hour [Group Home Demo] * (4:49)
  14. Primary [Studio Out-take] * (4:23)
  15. Going Home Time [Studio Out-take] * (3:32)
  16. The Violin Song [Studio Out-take] * (3:39)
  17. A Normal Story [Studio Out-take] * (3:04)
  18. All Cats Are Grey [Live 1981] * (5:37)
  19. The Funeral Party [Live 1981] * (4:38)
  20. Other Voices [Live 1981] * (4:45)
  21. The Drowning Man [Live 1981] * (5:49)
  22. Faith [Live 1981] * (10:24)
  23. Forever [Live 1981] * (9:19)
  24. Charlotte Sometimes * (4:13)
perfume
The Cure in haar gloriedagen. Interessante top 10 trouwens Mordor.

Mordor
Faith is mijn absolute favoriet van the Cure. Jouw kennis en profiel op goth/wave gebied is ook indrukwekkend te noemen Perfume. Tips zijn altijd welkom!

avatar van fluidvirgo
Inderdaad, een van mijn favoriete Cure albums. Ik ben vooral van de early days wanneer het op the Cure aankomt, hoewel ik ook hun latere werk prima kan waarderen.
Een ontzettend donker album dat (net als bijvoorbeeld opvolger Pornography) soms een behoorlijke zit kan betekenen (zeker inclusief Carnage Visors). Ook een echte groeier, het heeft een aantal draaibeurten gekost eer ik dit album echt op waarde kon schatten. Met name Other Voices en All cats are grey blijf ik geniaal vinden!
Bevat misschien geen a Forest (van voorganger 17 Seconds), maar is overall veel consistenter en daardoor een hogere beoordeling waard.

****1/2

avatar van Castle
Het bijft The Cure in hoogtij dagen. Latere albums staan absoluut juweeltjes op, maar vaak afgewisseld door luchtige en afwijkende songs.

Mordor
Een absoluut topniveau wat dit album uitademt en etaleert. RS stem gedragen door een waaier van wegebbende gitaren en een moddervette bas. Other Voices galmde weer heerlijk m'n oren in tijdens de dagelijke monotone treinrit. Eens deze kathedraal van geluid binnentreden en je wenst er nooit meer uit te komen.

Ik lees op het moment een autobiografie van Smith en de zijnen. Dood en verderf woedde er in de gelederen van the Cure, tijdens het maken van dit prachtalbum. Lol Tolhurst moeder was terminaal en overleed korte tijd later en RS had last van depressieve buien en een grootmoeder (waar hij op gesteld was) die stierf. Genoeg morbide stof dus om dit album mee te vervaardigen.

avatar van azra
@ Mordor ; waar lees je de autobiografie? *smult bij de gedachte dat hij hem ook zou kunnen lezen*

Mordor
@ Azra heb die biografie/discografie gekocht op de platenbeurs in Utrecht. Originele Engelse tekst.

avatar van fluidvirgo
Is dat soms "Never enough"? Die lees ik op het moment ook, namelijk (en idd in het Engels)! Geweldig om te lezen. Ben sinds het concert in ahoy weer helemaal in Cure modus

Mordor
Nee dit is meer een gecombineerde Discografie/Biografie genaamd ' Head on the door'. Maar jouw titel ga ik onthouden. Altijd prettig dergelijke boeken te lezen. Leuke van mijn boek vind ik ook de informatie hoe de verhoudingen lagen, emoties en dergelijke tijdens de opname van Faith. De sombere ondertoon op dit album is niet gespeeld en komt niet uit de lucht vallen.

Thunder
Prachtig, prachtig, prachtig. Een van de beste albums, zo niet het beste album dat deze band gemaakt heeft. Met name The Drowning Man. Laatste behoort tot het mooiste nummer wat ik ooit te horen heb gekregen. Alsof je in een andere wereld beland.

Muzikaal moet ik soms bijna eerder aan new age dan aan new wave denken. Het etherische All Cats Are Grey als voorbeeld.

Om de een of andere reden zie ik bij het beluisteren van dit album altijd de woeste hoogten voor me zoals Emily Bronte ze ooit in haar boek Wuthering Heights heeft beschreven. En regen, veel regen...

En tsja, als je dan toch over een trilogie wilt spreken, neem dan de albums Seventeen Seconds, Faith en Pornography. Een betere trilogie dan deze zie ik een band niet snel meer maken.

Mordor
Mooi gesproken The drowning man draaien tijdens een verregende zondag geeft nog dat extra doom tintje.

avatar van fluidvirgo
Ik lees Never Enough van Jeff Apter uit 2005. Dit boek geeft in 300 pagina's een aardig overzicht van de band en in het bijzonder Robert Smith. Vooral de beginperiode komt ruimschoots aan bod. De situatie rondom de opnames van Faith en zeker Pornography waren zacht gezegd niet best... Maar wat zijn dat me toch een partij goede platen geworden!
Ik kan zo genieten van the Funeral Party, die slepende deprimerende sfeer, prachtige achtergrond voor het meestal deprimerende weer buiten...

Spijtoptant
Voorlopig deze maar in mijn top 10 gezet, i.p.v. Disintegration.

Wat een heerlijke plaat is dit toch, met louter topnummers, en dan als afsluiter 'Faith', op dit moment voor mij het ultieme 'The Cure'-lied.

avatar van LucM
fluidvirgo schreef:

Het sinistere "Funeral Party" kan gerust beschouwd worden als één van de meest deprimerende nummers aller tijden.

Ik heb een paar albums van The Cure geprobeerd, maar ik begreep eigenlijk nooit wat er nu zo bijzonder aan was. Maar goed, met Faith is er dan eindelijk een kwartje gevallen, lijkt het wel.

Ik heb dit opgezocht vanwege Air's Late Night Tales, waar All Cats Are Grey opstaat. Vond dat niet één van de mooiste nummers daarop, maar wel een nummer dat in mijn hoofd bleef doorspoken... Minimal van opzet dan veel andere nummers van The Cure die in mijn optiek wat te dramatisch zijn.

Het album begint met The Holy Hour, wat blijkbaar geschreven is in een kerk ("written whilst sitting listening to mass in the catholic friary church in crawley one sunday night, trying to make sense of the communal response and faces."). Net als de andere nummers minimaal opgezet met die bijna ijzige drums en bas. Het is enkel de zang en later het gitaarspel die enige ademruimte lijken te bieden.

Primary heeft muzikaal gezien wel wat van Joy Division, zo'n lekker vrolijke dodendans. Het werd ook wel 's opgedragen aan Ian Curtis tijdens concerten. Robert Smith vervloekt hier de last van het ouder worden en prijst de onbezonnenheid die de jeugd zo siert.

Other Voices klinkt muzikaal wel goed, maar heeft voor mij nog niet echt iets magisch. Gewoon een aardig nummer over een relatie volgens mij. All Cats are Grey scheert veel hogere toppen: een langzaam atmosferisch nummer dat ingetogen wordt gezongen. Dat mag Robert Smith wel vaker doen.

The Funeral Party gaat op dezelfde voet door, al wordt er nu ook een synthesizer van stal gehaald. Dit trage atmosferische nummer vind ik wel een stuk minder dan het vorige...

Doubt is weer een uptempo nummer, zoals The Cure die wel meer hadden in hun begintijd. Niet heel goed, maar wel een welkom nummer dat me weer even wakker schud.

Na een paar mindere nummers wordt met The Drowning Man het niveau weer flink opgeschroefd: hier klinkt de wanhoop en de pijn wel heel erg goed door, echt een prachtig nummer. Doordat de stem van Robert Smith het ene moment overwegend op links en het andere moment meer op rechts zit, is het net alsof hij in duet met zichzelf zingt. Best apart. Ik las ergens dat Robert Smith bij concerten nog wel eens in huilen uitbarstte terwijl hij dit nummer zong. Wauw.

Faith het slotnummer doet er nog een schepje bovenop en is er eentje om heel vaak te draaien volgens mij.

Ik ben nu wel benieuwd geworden naar Pornography, maar eerst deze nog wat beter leren kennen.

avatar van freddze
Mooi stukje, herman! Ik ben het ermee eens dat de twee afsluiters en All Cats are Grey de beste nummers zijn. Doubt vond ik in het begin dat ik de plaat begon te luisteren (nu al zo'n 20 jaar geleden, vermoed ik) ook het minste nummer, maar nu kan ik het wel appreciëren. De lyrics van dat nummer zijn zo hard. Maar ook Other Voices vind ik zeer goed. Die zware bassen in het begin alleen al geven me rillingen

skyline
Simon!!!!!!

Thunder
Other voices vind ik grandioos. Een van de betere Cure nummers.

avatar van orbit
Gisteren in de Korsakoff geweest en daar stond een Faith-adpet te draaien, maar liefst drie nummers kwamen voorbij. Het valt me op dat Primary hard en luid gedraaid iets angstaanjagends heeft, alsof er een prophet of doom in je oren staan te schallen dat het uur der apocalyps nadert! Komt verder ook zeker door die loodzware bassen van meester Gallup inderdaad. The Holy Hour was helemaal bedwelmend, maar daar is dan weer minder op te dansen..

perfume
Dit is gewoon een super album! Alle nummers zijn klasse.
Primary is inderdaad haunting als je het loeihard zet

freddze schreef:

Die bass-riff, daar moet je verdomme maar eens bij op komen.
Gallup is een meester.

avatar van Chameleon Day
Nou een super-album is het voor mij niet. Net allemaal wat te geforceerd zwaar. De fraaie sereniteit van '17 scs' is helaas verlaten.

'All Cats Are Grey' en 'Other Voices' zijn voor mij de uitzonderingen, erg goed. 'The Funeral Party' vind ik daarentegen tranentrekkend slecht, zwaar overdreven bombast.

avatar van orbit
Ik vind de meeste nummers hierop juist erg sereen. Dit is een transcedente trip langs de afgronden van wanhoop en misère. Het titelnummer is daar misschien wel het fraaiste voorbeeld van. Nergens geforceerd of bombastisch.. gewoon verstillend en wegstervend. Funeral Party vind ik ook het minste nummer, maar die synths erin (die veel gelijkenis vertonen met het latere thema van Twin Peaks trouwens) zijn wel erg mooi. Ik kan met de beste wil van de wereld hier geen zwakke nummers op aanduiden. Gewoon een erg sterk album.

perfume
The Funeral Party vind ik nu juist een van de mooiste liedjes van The Cure ooit. Zo typisch The Cure en ook zo vernieuwend voor die tijd. Prachtige synths en een geweldige tekst.

avatar van kaztor
Ik vind het begrip 'zwaar' trouwens toch nogal vertekenend. Bij platen als deze heb ik toch nooit het gevoel dat me iets wordt opgelegd. Ik vind het eerder een soort troostende werking hebben. Iets in de trant van 'Jij 'voelt' het en dus begrijp je ons'.

Zwaar? Nee. Peter Beense, da's pas zwaar!

perfume
Peter Beense? Wie is dat?

avatar van kaztor
Een soort Frans Bauer met ernstige vorm van overgewicht.

avatar van divart
Mijn god, die hoort in het topic knappe musici thuis.

Maar dit album is toch niet zozeer zwaar alswel somber. De muziek is vrij sereen, maar altijd in mineur. Gewoon mooi!

Wat ik wil zegen is toch wel belangrijk hoor. Vroeger toen ik nog jong was. Vrij van alle verplichtingen en ander gezeur. Toen ik nog tijd had om op vakantie te gaan en er geen ipods, mp3 spelers en MTV waren. Ik reisde vaak met de Interrail heel zuid europa door, vooral Griekenland en Turkije. En als ik na een week of vier weer terug in huis was, dan was het enige waar ik behoefte aan had fatsoenlijke muziek. Dat was eigenlijk het enige wat ik echt had gemist (die plaatselijke radiozenders daar waren niet echt top). Het eerste wat ik altijd opzette als ik thuis aankwam was Faith. En dat heb ik jaren volgehouden, dus blijkbaar is Faith het album met de de meest fatsoenlijke muziek ooit gemaakt.

avatar van orbit
Het is geen voorgekauwde gladgeproduceerde commerciele rukplaat nee, waar helaas 99,9% van hetgeen je op terrassen,disco's, cafe's e.d. hoort wel uit bestaat