James Blake - James Blake (2011)

Electronic
Label: Atlas

1. Tep and the Logic * (2:42)
  2. Unluck (3:03)
  3. The Wilhelm Scream (4:36)
  4. I Never Learnt to Share (4:52)
  5. Lindisfarne I (2:42)
  6. Lindisfarne II (2:59)
  7. Limit to Your Love (4:40)
  8. Give Me My Month (1:53)
  9. To Care (Like You) (3:54)
  10. Why Don't You Call Me (1:36)
  11. I Mind (3:34)
  12. Measurements (4:20)
  13. You Know Your Youth * (2:20)
Ik ontdekte vandaag pas dat een Wilhelms Scream een geluidseffect is dat al sinds 1951 in films gebruikt wordt: Wilhelm scream - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

En Lindesfarne is blijkbaar een eiland (dat kasteel... wauw!) aan de oostkust van Engeland.

avatar van Raconteur
Dit is eigenlijk gewoon een steengoede plaat met nu al één van de songs van het jaar: Never Learnt To Share.

avatar van NewYorkCityLight
Electronic?
Aan de eerste single Limit To Your Love valt dat niet echt te horen (mijns inziens). Toch erg goed nummer en ben ook zeker nieuwsgierig naar de rest van het album.

avatar van ni slecht
ik heb de plaat nog niet gehoord, maar ik las in een interview dat hij probeert om wat afwisselende muziek te maken (in die zin dat hij ook wel eens een gitaar zou durven gebruiken), dus zal electronic wel niet het enige label voor deze muziek zijn zeker?

avatar van Poa
Poa
herman schreef:

Ik kwam er een paar jaar geleden achter, en als je er dan (onbewust) op gaat letten wanneer je een film kijkt.. dan kom je 'em opeens overal tegen. Vaak ook als inside joke, zoals het artikel al vermeld. Toen de tracklist bekend werd dacht ik dat hij die sample misschien had gebruikt in dat nummer, maar kan het tot nu toe nog niet ontdekken.

alleen luisteren als je een klein beetje een fatsoenlijke muziekinstallatie/koptelefoon hebt, anders mis je de helft!

Raconteur schreef:

Dit is ongetwijfeld zo.... heerlijke CD en vooral dit nummer.....

avatar van My Addiction
Ik heb het gevoel dat we van deze man nog veel gaan horen.
De belichaming van less is more.

spannend is het zeker! ik weet niet zo goed of ik hier nou nog heel vaak voor mn plezier naar ga luisteren, zoja, dan kanie wel richting de 4,/4,5 gaan!

en radio 3fm presteert het om die stiltes om limit to your love wat te knippen en plakken zodat het nummer binnen de 2:30 blijft en men het volgens 3fm maatstaven toch kan laten horen

over respect gesproken

ik was btw negatief over deze plaat, maar stiekum begint het te groeien

avatar van klaezman
Jéézus wat een heftige plaat. Wordt een mooie 5DaysOff.

avatar van Don Cappuccino
Limit to Your Love is erg mooi, ik ga het complete album eens snel beluisteren.

1,5
wat een zaadmuziek is dit zeg. Moet mijn auto langs de kant van de weg zetten wanneer zijn hit langs komt. Te gevaarlijk anders, val erbij in slaap. Nee, dit is niet mijn plaat van 2011.

avatar van FlyLo
FlyLo (moderator)
Je moet dat nummer ook niet luisteren op een brakke autoradio maar op een goede geluidsinstallatie of koptelefoon.

avatar van Willem12982
ajvenema schreef:

dat geldt in feite voor bijna alle muziek

Willem12982 schreef:

dat geldt in feite voor bijna alle muziek

klopt natuurlijk, ik heb net wat aardigs gekocht, en dan valt dat weer extra op!
maar je zal het met me eens zijn dat deze plaat het erg moet hebben van de subtiliteiten.

Bij deze plaat gaat dat wel meer op voor de meeste andere muziek inderdaad. Op mijn werk staat heel de dag Kink FM of Studio Brussel aan op gematigd volume en dan blijft er van Limit to Your Love maar weinig over, terwijl de andere (wat vollere liedjes die het niet zo van de subtiliteiten moeten hebben) liedjes prima overkomen. Was wel een mooi moment dat een collega zich hardop afvroeg of er nog wel geluid uit de radio kwam, terwijl de DJ even later zei dat het bureau weer eens was leeggetrild door de diepe bassen (die wij dus totaal niet hoorden).

Moet trouwens zeggen dat ik het origineel van Feist wel beter vind.

avatar van joetoe
ik hoor vleugjes Spirit of Eden van TalkTalk !!

I mind is al een persoonlijk favoriet! Wat een heerlijke track!

avatar van andnino
Hier kan bij genre wel soul bij toch? De zang is toch wel een essentieel onderdeel.

avatar van vantagepoint
James Blake is een fantastisch artiest, eerst de ep CMYK uitbrengen. In het nummer CMYK zelf zitten samples van Aaliyah en Kelis. Hij maakte er gewoon een nieuw nummer mee. Dan heeft hij ook nog Klavierwerke en The Bells Sketch in 2010 uitgebracht. Maar nu komt hij met een volledig album na dat hij de cover Limit To Your Love heeft uitgebracht als single. Ik vind het een verrassend album, maar het mocht wat meer CMYK achtig zijn ipv heel de tijd in de richting van Limit To Your Love te blijven. Maar het gaat dan wel in die richting, maar wat een schitterende stem en dan daarboven op nog uitstekende producerskills! Maar soms had ik het ook meer uptempo verwacht. Daarom een 4, maar de plaat kan nog groeien.

avatar van Don Cappuccino
Tot nu toe een van de beste uit 2011, mooi debuutalbum van James Blake. Ik kende hem al van de geweldige cover van Limit to Your Love wat misschien wel een van de beste nummers is die de laatste jaren in de top 40 hebben gestaan. In het begin moest ik enorm wennen aan die vervormde stemmen, ik vond dat het de muziek verpestte. Maar het maakt juist een geweldige sfeer door het hele album heen. Het is allemaal vrij minimaal en de stem van Blake is geweldig. Eigenlijk zou hier ook wel Soul bij mogen. Mijn favoriete nummer is I Never Learnt To Share. Begint al met zijn geweldige stem en daarna komt er een hele gave vervorming wat het nummer een vrij akelige sfeer geeft. 4,5 ster voor James Blake.

avatar van FlyLo
FlyLo (moderator)
Aangezien videoclips nog steeds niet toegevoegd kunnen worden. Hier de videoclip van Wilhelms Scream. Haalt het bijlange niet bij de clip van Limit To Your Love.

avatar van Improvision
Wilhelms Scream.

avatar van Rhythm & Poetry
De plaat begint me steeds beter te bevallen. Klasse instrumentaties en de afwezige - maar toch aanwezige - zang van James Blake trekt me ook steeds meer aan. Minpunt vind ik nog het tweeluik Lindesfarne, dat me maar niet weet te boeien.

avatar van daanbaecke
Ben ik de enige die sterke invloeden van D'Angelo hoort...?

FightForMore
Ik ben toch wel heel erg benieuwd naar deze plaat. Limit To Your Love is een originele en mooie plaat, al heb ik hem wel meerdere keren moeten luisteren voordat ik dit vond. Ik denk dat ik dit ook moet doen voor Wilhelm Scream. Btw, waarom is het genre gewoon niet dubstep ? Dit bespaart een ellenlange discussie over wat het precies is.

avatar van Rhythm & Poetry
Omdat we niet met dat genre werken op MuMe. Krijg je daar weer een ellenlange discussie over.

(verwijderd)
Omdat dit niet 'gewoon' dubstep is toch.. maar okey je hebt gelijk we kunnen oeverloze discussie gaan voeren over een of ander schimmig subgenre, maar laten we genieten van de muziek. Hopelijk vanmiddag in bezit

FightForMore
Het is wel dubstep. Btw, waar heb je hem gekocht ?