Bon Iver - Bon Iver, Bon Iver (2011)

Folk

9. Lisbon, OH (1:33)
  10. Beth / Rest (5:16)
avatar van citizen
Chameleon Day schreef:
Ik heb sterk het gevoel dat de hoge beoordeling die dit album nu heeft vooral voortvloeit uit het enorme succes van het debuut. Als dit het debuut was geweest, had die zeker geen 4,18* gekregen. Het is imo een overdreven hoge score voor een redelijk goed album. Ik zie de waardering nog wel dalen de komende maanden.

Ben het weer eens met je eens. Op het eerste gehoor van een totaal ander kaliber dan zijn voorganger, welke qua titel alleen al te prefereren is. Ik mis hier de wanhoop, maar - vreemd misschien - ook de kaalheid van het debuut. Maar ik vind eigenlijk dat je elke plaat onafhankelijk moet kunnen beluisteren - los van eerder en/of later werk. Dat is echter niet eenvoudig in dit geval. Op die manier lijkt dit een redelijk, maar m.i. allerminst een memorabel album. Jammer toch wel. Over een paar maanden maar weer eens terughoren. Voorlopig 3,5 ster.

avatar van Eveningguard
Verschrikkelijk, de mensen die een bepaalde artiest niet waarderen en vervolgens gaan roepen dat het een overdreven hype is. Als jij het niet kan waarderen oke, maar zeg niet zulke stomme dingen.

khonnor
hemels mooie plaat en een grote verrassing na het ietwat snel vervelend wordende for emma...

laatste nummer draagt trouwens gigantisch hard de stempel van zijn samenwerking in het superproject Gayngs...

avatar van Splinter
Het is me na 2 weken nog steeds niet gelukt om dit album in één rit te luisteren. De stem van Vernon gaat na loop van tijd irriteren (halverwege het album). Ik geef het nog even de tijd.

avatar van Kuk
Kuk
Tsjah, in principe alles wat het debuut sterk maakte, is hier verdwenen. Geen subtiele weemoed met een gitaartje, maar episch metaforische en beschrijvende songs in de meest uiteenlopende settings. Knap dat Vernon wat nieuws doet, want een For Emma deel twee was nooit even verrassend geworden. Of dit na verloop van tijd echt gaat boeien heb ik echter m'n twijfels over, want op enkele schitterende melodielijnen na heb ik het idee dat Bon Iver de plank af en toe behoorlijk misslaat. Holoscene lijkt trouwens qua gitaarspel wel angstig veel op Hazelton, nu ik het zo na elkaar beluister..

avatar van Booyo
Holocene.. Nondeju wat een parel.

avatar van Dutchmuppet
Wat een schitterend album! Ik heb Sigur Ros altijd mooi gevonden, maar op de een of andere manier was het nooit meer dan een 4 voor mij. Deze gaat echt de 4.5/5 halen bij mij, ik laat hem nog effe bezinken eerst om niet te voorbarig te zijn. Maar Calgary heeft één van de meest intense climaxen die ik steeds maar weer opnieuw moet luisteren!

avatar van Booyo
Dutchmuppet schreef:
Ik heb Sigur Ros altijd mooi gevonden

Bon Iver neem ik aan

avatar van Eveningguard
Hij vergelijkt Bon Iver met Sigur Ros. Omdat die zanger ook hoog zingt? Anders kan ik het niet helemaal begrijpen. De muziek van Sigur Ros is compleet anders.

avatar van arnoK
Las deze zin in een review van Sputnik en omvat voor mij precies het verschil tussen de twee albums.

"On For Emma, Justin Vernon was the voice of his depressed, displaced age. Bon Iver is that man coming to his senses and joining the world again. "

WJW schreef:

Een mening is prima: maar graag met argumenten. Anders lijkt het een semi-feit.

De argumenten ontbraken inderdaad, dat is erg jammer.

avatar van coldwarkids
Booyo schreef:
Holocene.. Nondeju wat een parel.

Nou noem je ook een nummer!.. ik krijg er kippenvel van
Mooiste van het album.

avatar van Timo-otje
Ook ik heb Holocene aangevinkt , samen met Perth. Die blazers erbij zijn ook prachtig , zo simpel eigenlijk maar uiterst effectief.

avatar van Kater Murr
Als ik dit album vergelijk met zijn voorganger 'For Emma, Forever Ago', merk ik dat de nummers bij een eerste luisterbeurt minder toegankelijk zijn. Ze zijn minder catchy en blijven niet onmiddellijk hangen. Begrijp me niet verkeerd, inmiddels heb ik de plaat al tig malen beluisterd en geniet ik er telkens meer van. Maar meezingen of meeneuriën zit er nog lang niet in. Dit is vooral te wijten aan de diversiteit in zanglijnen, ritmen, percussie, instrumentaria, etc. - ik zou haast durven dat het eclectisch album is geworden. Dit zijn voor mij enkel en alleen positieve kenmerken aan het album. Het is een spannend album geworden dat blijft boeien en waar je telkens nieuwe dingen in kan en zal ontdekken. Deze dingt alvast naar 'plaat van het jaar'!

Kater Murr schreef:
Als ik dit album vergelijk met zijn voorganger 'For Emma, Forever Ago', merk ik dat de nummers bij een eerste luisterbeurt minder toegankelijk zijn. Ze zijn minder catchy en blijven niet onmiddellijk hangen. Maar meezingen of meeneuriën zit er nog lang niet in.

Bij "For Emma" komt nu niet meteen het woord "catchy" in me opborrelen, en meezingers heb ik eigenlijk ook nog niet kunnen ontdekken...

avatar van Eveningguard
Bon Iver is er om te emotioneren en verwonderen. Catchy is het niet, dan zul je naar Abba moetwn luisteren.

avatar van DirkM
Voor mensen die liever niet downloaden: er staat vanaf vandaag een stream op de website van de Guardian.

pim556 schreef:

Ik had geen weet van het feit dat een lied een meezinger moest zijn om er mee te kunnen meezingen.(?)

Ik vind het frappant dat de nummers op dit album muzikaal meer gelaagd zijn, waardoor soms de nadruk meer komt te liggen op het muzikale aspect van het nummer, dan bijvoorbeeld Vernon's stem - iets wat me opviel bij "For Emma", waar de begeleiding vaak erg kaal is. Hierdoor heb ik ook vaak moeite om te verstaan wat Vernon nu eigenlijk zingt en daarop doelde ik toen ik het had over 'meezingen'.

avatar van pim556
Oké, duidelijk. Natuurlijk kan je ook met niet-meezingers meezingen, maar je suggereerde in je bericht dat je "For Emma" makkelijk kan meezingen. Dat is een meezinger. Nu begrijp ik echter dat je het relatief bedoelt.
Maar over "For Emma" en "catchy" ga ik je toch echt geen gelijk geven

Welkom op MuMe trouwens

avatar van kobe bryant fan
Bij For Emma Forver Ago zing ik altijd Skinny Love mee.

(verwijderd)
Zet net even via de luisterpaal het album op van Jonas David, Keep the Times . Bij deze roep ik alle liefhebbers van Bon Iver hetzelfde te doen.. Eerste kennismaking is geweldig met deze band van Neerlandse bodem

avatar van Kater Murr
Dat is me nog eens een onthaal (: en bij nader inzien, is het misschien niet zo aangewezen om het woord 'catchy' in de mond te nemen als we spreken over Bon Iver. Geheel mijn fout!

avatar van staralfur
Ik wil dit heel graag even prachtig vinden als For Emma, maar het wil maar niet lukken. Van nummers als Holocene, Michicant en Towers krijg ik kippenvel (laatstgenoemde is voor mij het hoogtepunt), maar de rest van de plaat doet me niks. Het is niet vervelend om naar te luisteren, maar het grijpt me ook niet. En de afsluiter [i][Beth/ Rest/i] vind ik ronduit verschrikkelijk, ik heb niets met de jaren 80 sfeer.
Waar het aan ligt? Ik denk dat ik meer heb met de "less is more" variant van Bon Iver: een man met een gitaar en minimale begeleiding, de kippenvelmomenten omdat de tekst zó verschrikkelijk toepasselijk is op dat moment... dit mis ik bij dit nieuwe album. Die saxofoontjes, synthesizers en al de andere instrumenten hadden voor mij niet gehoeven.

Zoals ik al zei: ik blijf erop hopen dat het kwartje ooit gaat vallen, het is vaker gebeurd. En er staan een aantal prachtige pareltjes op die absoluut niet genegeerd mogen worden. Hopelijk een groeiplaat dus.

BobbieMarley
staralfur schreef:

Ik heb precies hetzelfde probleem

avatar van My Addiction
Heb me beloofd niet naar dit album te gaan luisteren tot de release, maar toen die stream hier gepost werd kon ik me niet inhouden. Ik heb al tranen gehad bij Perth en Calgary, dus het zou me verwonderen moest dit niet in mijn top tien komen. Deze man kan me al grijpen van in 2007, fantastische artiest!
Moest wel meteen aan Hazelton denken als ik Holocene hoorde, grappig hoe hij dit opnieuw gebruikt.

avatar van Ducoz
Ja, ik heb zin in dit album.
Fantastische hoes ook, ik heb hem al een paar weken als achtergrond op de PC

De Klever
Ducoz schreef:
Ja, ik heb zin in dit album.
Fantastische hoes ook, ik heb hem al een paar weken als achtergrond op de PC

Herkenbaar en eveneens als achtergrond op de PC.. Klein kunstwerkje.

avatar van FLUOman
Ik vond hem eerst mooier dan For Emma, maar na verloop van tijd wordt het minder. Niet dat het een slecht album is, bij lange niet!
For Emma heeft heel lang geduurd voor ik het goed, en daarna geniaal vond, echt een groeiplaat! Bij deze is het exact omgekeerd gegaan: de eerste keer dat ik luisterde vond ik hem geniaal, na een tiental luisterbeurten, vond ik hem goed (tot heel goed: in het begin). Alleen Beth/Rest is zo'n irritant nummer, het kan zo opduiken in een softpornofilm of zoals ik eerder al zei in Miami Vice of andere 80ies toestanden...

avatar van Splinter
Ik zet hem toch nog regelmatig even op. Al is het alleen maar voor het prachtige Holocene. Gaat met een halfje omhoog.

arnoK schreef:

Ik vind dat soort pseudo-diepzinnige regeltjes altijd een beetje eng. Helemaal als ik me er totaal niet in kan vinden. Ik zie niet hoe dit album er van getuigt dat Bon Iver weer terug is in de maatschappij. Het voelt, op een andere manier, nog even desolaat en geisoleerd als For Emma. Ik vraag me dan af of de schrijver dit zinnetje niet al voorafgaand aan het luisteren van dit album had opgeschreven op een notitieblokje.